Auteur Topic: Iedereen gelijke kansen  (gelezen 60176 keer)

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #100 Gepost op: 18-02-2003, 12:53:46 »
Hoe kan het dat Inge stijgt en de rest niet terwijl ze allemaal door evenveel mensen wel of niet gezien zijn (behalve Shadia)?

Je dient gewoon het resultaat van de aflevering op te tellen bij het totaalresultaat van de vorige aflevering om het totaalresultaat na de nieuwe aflevering te krijgen.
Zo krijg je een totaalscore "hoe dikwijls heeft elke kandidaat de andere kandidaten aan het werk gezien", waarbij opdrachten met volledige groep niet worden meegerekend, het gaat tenslotte om de delta.

Ook voor mij was dit verrassend hoor.







Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #101 Gepost op: 18-02-2003, 14:34:53 »
Ik snap overigens nog steeds niks van die delta's. Kan iemand mij dat uitleggen (of staat dat ergens goed uitgelegd?).

De delta is het verschil tussen de hoogste en de laagste aantal keer dat 'iemand bij iemand in het groepje heeft gezeten'. Bv. In de laatste tabel van Gotcha heeft Mark: 3 4 4 1. Hoogste is 4, laagste is 1: delta is 3.  :)


Hoe kan het dat Inge stijgt en de rest niet terwijl ze allemaal door evenveel mensen wel of niet gezien zijn (behalve Shadia)?

Inge stijgt omdat ze deze alfevering volgens Gotcha effectief alleen maar bij Stijn in het groepje heeft gezeten, waardoor haar tabel tov vorige week erg verbetert.  

In werkelijkheid heeft ze ook nog 2 keer bij Corry in het groepje gezeten, maar Corry is uit de tabel gehaald omdat ze is afgevallen. Zou Corry er nog wel in staan dan zouden Inge en Corry 5 keer bij elkaar in de groep gezeten hebben, wat een delta voor Inge zou opleveren van 3! En daarmee zou ze gelijk weer laatste in de tabel staan.
Ik vind dat je de afvaller ook mee moet nemen in de tabel: Zie het gelijke kansen-topic op het AVRO-forum waarom.
(Alles over de theorie zelf mag ook daar bediscussieerd worden; dit topic is voor alles mbt de VRT-serie.)(<- Dit zeg ik nu tegen mezelf! :))
Het toont wel de zwakte aan van de theorie imo, dat een interpretatieverschil gelijk enorme verschuivingen kan veroorzaken.

Gr. B.









Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #102 Gepost op: 18-02-2003, 23:23:42 »
Ik ben het eens met Bertha.
Maar stemt het feit dat Corry Inge meer aan het werk heeft gezien dan de anderen, voornamelijk in de laatste aflevering, niet tot nadenken ?
Wist WV dat Corry op een totaal verkeerde Mol zat en wilde men haar nog een "extra kans" gunnen ?
uiteindelijk vormde zij wel een zware balast voor de groep en een zeer interessante, zeg maar zelfs verdachte voor sommigen, kandidaat.

Hierbij dient er wel rekening gehouden te worden dat in de laatste proef Inge en Corry zijn samengebracht door Shadia, niet door WV.

Wat betreft de opdeling in de groepjes bij de fakkel-opdracht ga ik de video nogmaals bekijken.
Ik dacht dat er geopperd werd dat Corry zeker niet over het water kon en dat Inge zich vervolgens spontaan herinnerde dat ze zo goed kon paardrijden, in een vorig leven dan wel te verstaan. ;)

Trouwens Berha, wie is jouw Mol eigenlijk.
Durf jij er net als ik voor uit te komen ?







Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline VdB

  • Forumlid
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #103 Gepost op: 19-02-2003, 00:29:05 »
Hierbij dient er wel rekening gehouden te worden dat in de laatste proef Inge en Corry zijn samengebracht door Shadia, niet door WV.

Het is toch zo goed als altijd zo dat de groepsindeling door de kandidaten zelf gebeurt?
Enkel bij bv de proef met de punten in afl 1 heeft WV via de mol een invloed gehad.
Hoe kunnen ze dit verder concreet sturen?








Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #104 Gepost op: 19-02-2003, 06:00:15 »
Het is toch zo goed als altijd zo dat de groepsindeling door de kandidaten zelf gebeurt?
Enkel bij bv de proef met de punten in afl 1 heeft WV via de mol een invloed gehad.
Hoe kunnen ze dit verder concreet sturen?

Wel, gelive er rekening mee te houden dat de Mol ook kan sturen bij het indelen van de groepjes en wel op minimaal 2 manieren:
  • De anderen beïnvloeden of zelfs het voortouw te nemen bij bespreking van verdeling in groepjes door kandidaten.

Zo zou de Mol kunnen zeggen : "Corry, jij gaat niet over het water met jou voet" of "Stijn doe jij maar de intelligentieproeven" ...
  • Zich wat op de achtergrond begeven en wachten tot de gropjes zich beginnen te vormen. indien een andere kandidaat jou als Mol (te) weinig aan het werk heeft gezien kan je dan, op moment dat deze zich opgeeft voor een groep, onmiddellijk je opgeven voor diezelfde groep

Maar idd in deze reeks wordt er weinig gestuurd door WV. In de vorige Nederlandse reeks werd er wel veer door de programmamakers gestuurd, meer en meer naar het einde van de reeks toe. Was echt wel opvallend als je erop let.

ALs je de Nederlandse reeks opnieuw bekijkt, dan merk je dat George (de Mol) zich zeer dikwijls shuil hield op de achtergrond en zeer snel reageerde indien bepaalde (benadeelde) personen zich kandidaat stelden voor een proef. Ik herinner mij duidelijk de beelden waarbij ze in groepen werden onderverdeeld naa een nachtje (ergens buiten aan een muur) slapen in tentjes: George doet een opvallend stapje achterwaarts bij het opdelen in groepjes en wacht af wie wat gaat doen vooraleer te beslissen met welke kandidaat hij in zee gaat. Echt opvallend als je het terug bekijkt.







Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #105 Gepost op: 24-02-2003, 06:34:10 »
Aflevering 6 :

  • Opdracht 1 : De interviews. Marc en Shadia zien Inge bezig. Inge en Sandra zien Marc bezig. Stijn ondervraagt Sandra
  • Opdracht 2 : Marc en Stijn samen bij denken en doen proef. Sandra, Inge en Shadia zijn de Ikea-vrouwen.
  • Opdracht 3 : De pak-de-dagboeken proef. Iedereen samen.

Resultaat van aflevering 5:

MolIngeMarcSandraStijn
Kandidaat
Inge110
Marc101
Sandra110
Stijn011
Delta1011

Totaalresultaat incl. aflevering 6:

MolIngeMarcSandraStijn
Kandidaat
Inge442
Marc443
Sandra451
Stijn222
Delta2322

Conclusie
Inge krijgt opnieuw concurrentie van Sandra en Stijn.
Enkel Sandra is er deze week op vooruitgegaan.
Opmerkelijk was wel dat Inge voor de denkers/doeners proef als eerste het voortouw nam om de groepen samen te stellen.
Zij deed echt haar best om Stijn bij haar in de groep te krijgen.
Het mislukte echter jammerlijk.
Vanwege deze "iedereen gelijke kansen" poging van Inge blijft zij mijn Mol.








« Laatst bewerkt op: 24-02-2003, 06:36:59 door Gotcha »
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #106 Gepost op: 24-02-2003, 11:42:29 »
Sorry, Gotcha, maar ik denk dat deze keer de 'gelijke kansen-theorie' niet opgaat. In 'Volgende week' zie je dat Marc en Stijn weer met elkaar gaan samenwerken en Inge weer met Sandra.








Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #107 Gepost op: 24-02-2003, 12:29:51 »
Sorry, Gotcha, maar ik denk dat deze keer de 'gelijke kansen-theorie' niet opgaat. In 'Volgende week' zie je dat Marc en Stijn weer met elkaar gaan samenwerken en Inge weer met Sandra.
Msschien is Inge dan de Mol wel niet...
Wie weet...
Niets is wat het lijkt







Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #108 Gepost op: 25-02-2003, 04:52:05 »
Aflevering 6 :

Niets is wat het lijkt...
Er zat een foutje in de totaalberekening tussen Marc en Stijn.

Dit is de correcte totaalscore:

MolIngeMarcSandraStijn
Kandidaat
Inge442
Marc442
Sandra451
Stijn222
Delta2321

Conclusie
Stijn is met stip de grote winnaar deze week.
Wat een verrassing (voor mijzelf althans).
Zuur man.







Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #109 Gepost op: 25-02-2003, 13:48:34 »
Gotcha: de gelijke-kansentheorie is niet perfect en zal niet iedere week de goede Mol voorspellen. Maar als zij klopt, zou de Mol wel elke week hoog in de tabellen moeten staan. Ik heb het voor de afgelopen zes weken bijgehouden met behulp van de subdeltas en daarmee krijg je voor de vier overgebleven kandidaten het volgende overzicht:
afl.    1 2 3 4 5 6
Inge    7 5 3 3 1 2
Marc    3 5 6 4 5 4
Sandra  8 4 5 6 4 2
Stijn   1 2 1 2 3 1
Dus Inge stond na aflevering 1 zevende, na aflevering 2 vijfde enzovoorts.

Bertha vindt dat je de afvaller mee moet nemen in het wekelijkse overzicht. Ik ben het met hem eens. Daarom heb ik ook een overzicht gemaakt met meenemen van de afvaller:
afl.    1 2 3 4 5 6
Inge    8 8 5 4 3 4
Marc    4 5 5 5 5 4
Sandra  9 3 4 5 3 1
Stijn   1 1 1 1 2 1
Ik hoop dat deze overzichten je helpen met het maken van een verantwoorde Molkeuze.








Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #110 Gepost op: 25-02-2003, 17:53:18 »
Stijn blijft erg hoog scoren.
Raar, vermits hij voor mij totaal geen Mol is.
Ziet er niet goed uit voor deze theorie, behalve indien Stijn de Mol zou zijn.







Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline CALIMERO

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wat een mollestreek!
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #111 Gepost op: 25-02-2003, 19:09:42 »
Stijn blijft erg hoog scoren.
Raar, vermits hij voor mij totaal geen Mol is.
Ziet er niet goed uit voor deze theorie, behalve indien Stijn de Mol zou zijn.

Ik heb je een aantal weken geleden gevraagd om op basis van deze theorie met een mol te komen . Je kwam  toen , ik meen na 4 afleveringen, met Inge. Inmiddels zijn we bijna in de finale beland en je zit nu ineens op Stijn. Je bent volgens mij echt aan het bijsturen omdat je er blijkbaar van overtuigd bent geraakt dat Stijn de mol is ? Vanwege de morsecodes?? De toekenning van het scoresysteem is nou niet bepaald objectief lijkt het en wat heeft het voor zin als je na 7 afleveringen pas weet wie de mol is ? Als stijn volgende week bij marc wordt ingedeeld en Sandra valt af is de delta bij marc nogmaar 1 i.p.v 3 . Die deltaverschillen zijn gewoon te klein om op basis daarvan conclussies te trekken. Jammer voor de theorie , maar ik vind het steeds ongeloofwaardiger. Onzin wil ik niet niet zeggen daar de theorie wel op een nobel streven is gebaseerd : iedereen gelijke kansen! Maar ik zei het al : nobel ( is vaak niet haalbaar )







Volgend jaar : Wie is de kandidaat ?

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #112 Gepost op: 25-02-2003, 23:47:41 »
Calimero,

Bijsturen kan je mij moeilijk verwijten, vooral niet indien je weet dat Inge mijn Mol blijft.
Maar ja, deze theorie zegt dat het Stijn is.

En inderdaad: de verschillen zijn dit keer wel erg klein.
Ik begin zelfs te denken (nu wordt het colletje van mijn hemd te klein) dat WV met deze theorie een "heel klein beetje" rekening heeft gehouden.

Indien je het niet eens bent met één of andere toekenning van punten, laat het mij dan weten, zodat ik het kan "overdenken" en eventueel aanpassen.

Groetjes,
Gotcha aka RR







Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #113 Gepost op: 27-02-2003, 06:57:58 »
Ondergetekende gaat vanaf vrijdag 28 feb zich een weekje terugtrekken in een ver land.
Op die manier kan ik mij dan volledig concentreren op wat er zich de afgelopen weken allemaal heeft afgespeeld tijdens de Mol.

Zou iemand mijn werkje voor 1 weekje kunnen overnemen en het berekeningstabelletje in mijn plaats willen maken aub ?

Ik denk hierbij in eerste instantie aan Erik TKS, Mollevanger en rekenkundig wonder bij uitstek.

Dank bij voorbaat,
Gotcha aka RR







Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #114 Gepost op: 3-03-2003, 22:55:34 »
Hier zijn de cijfers voor aflevering 7. Eerst de groepsindeling per proef:
  • Stuntvliegtuig: iedereen apart (geen punten).
  • Onderhandelingen: alle mogelijke combinaties van twee kandidaten. Dit is equivalent aan iedereen samen (geen punten).
  • Rush hour: er zijn twee mogelijke indelingen. Ik kies voor de situatie aan het begin van de proef: Inge gidst en de rest verplaatst auto's (punten voor Marc+Sandra+Stijn).
In de groepentabel krijgt ieder paar kandidaten dat afgezonderd in een groep een proef uitvoerde een punt. De tabel is alfabetisch gesorteerd:
               In Ma Sa St 
    Inge        .  0  0  0
    Marc        0  .  1  1
    Sandra      0  1  .  1
    Stijn       0  1  1  .
De deltatabel bevat de totalen van de groepentabellen van de verschillende afleveringen. De tabel is gesorteerd op de deltawaarde: het verschil tussen het grootste en het kleinste getal op een rij. De getallen achter de komma (subdeltas) geven de totale afwijking aan van het centrale getal in een rij. De kandidaat die bovenaan in deze tabel staat voldoet na deze aflevering het beste aan de gelijkekansentheorie:
               St In Sa Ma 
 1. Stijn       .  2  2  3  #  1,01
 2. Inge        2  .  4  4  #  2,02
 2. Sandra      3  4  .  5  #  2,02
 4. Marc        3  4  6  .  #  3,03
Tenslotte de plaatsentabel. Hierin staan de posities van de kandidaten in de zeven deltatabellen. Omdat ik vind dat de afvaller moet worden meegenomen in de deltatabel, heb ik de voorgaande zes deltatabellen opnieuw berekend. Deze plaatsentabel is gesorteerd naar gemiddelde relatieve plaats. Bijvoorbeeld, plaats 1 is altijd 0 punten waard maar de waarde van plaats 3 hangt af van hoeveel kandidaten er nog in het spel zijn. Derde van negen is beter dan derde van drie. De kandidaat die bovenaan in de plaatsentabel staat, voldoet het beste aan de theorie gemeten over de hele reeks:
    aflevering  1  2  3  4  5  6  7 
 1. Stijn       1  1  1  1  2  1  1  #  0,357
 2. Sandra      8  2  4  4  3  1  2  #  4,454
 3. Inge        7  7  5  3  3  3  2  #  6,201
 4. Marc        3  4  5  4  5  3  4  #  7,303
    Shadia      3  4  2  1  1
    Corry       3  4  5  4
    Walter      3  2  3
    Bruno       2  7
    Nicole      8
    Christophe  
Conclusie: na aflevering 7 voorspelt deze versie van de gelijkekansentheorie dat Stijn de Mol is.







« Laatst bewerkt op: 3-03-2003, 22:58:07 door Erik TKS »

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #115 Gepost op: 8-03-2003, 06:54:26 »
Thx Erik.
Stijn is volgens deze theorie (van in het begin) de Mol.
Afwachten wat dit morgen gaat geven...







Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline CALIMERO

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wat een mollestreek!
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #116 Gepost op: 9-03-2003, 22:29:49 »
Thx Erik.
Stijn is volgens deze theorie (van in het begin) de Mol.
Afwachten wat dit morgen gaat geven...


Helaas Gotcha! Ze hebben zich toch aan jou theorie aangepast ;)







Volgend jaar : Wie is de kandidaat ?

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #117 Gepost op: 9-03-2003, 23:40:51 »
idd helaas

Maar groot zijn zij die hun nederlaag kunnen toegeven... dixit Marcus Aurelius

Die Woestijnvissers zijn ook zo alert.
Laten we nu maar hopen dat het bij de Nederlandse Mol wel lukt om alsnog 2 op 3 te scoren.







« Laatst bewerkt op: 9-03-2003, 23:41:23 door Gotcha »
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #118 Gepost op: 10-03-2003, 02:52:06 »
Jammer dat deze theorie in deze reeks zo slecht heeft gewerkt. Mol Marc heeft zich bij zijn groepskeuzes vaak anders gedragen dan werd voorspeld volgens het principe van de gelijke kansen. In elke van de eerste drie afleveringen zat hij in een apart groepje met Corry en nooit samen met Walter. Om het evenwicht te herstellen, had hij in aflevering 5 bij Stijn moeten zitten maar hij koos toen de zeeroute met Shadia en Sandra. In aflevering 8 moest hij opnieuw bij Stijn zitten maar toen koos hij voor Sandra, uitgerekend de persoon met wie hij al het vaakst was afgezonderd :(

Toch blijf ik dit een mooie theorie vinden. Gotcha: vooral doorgaan!








Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #119 Gepost op: 10-03-2003, 12:47:34 »
Maar ja, daar leg je ook gelijk de vinger op de zere plek wat deze theorie betreft, want de Mol heeft het natuurlijk niet altijd voor het kiezen. Hij kan (moet!) proberen om in een bepaalde positie te geraken (ik bedoel dus een bepaald - deel - van een opdracht), maar kan daarbij dan niet ook nog eens zorgen dat precies de juiste personen (met het oog op deze theorie) daarbij aanwezig zijn.

Ik denk bijvoorbeeld dat Marc bij de puntenverdeelopdracht wel geprobeerd heeft bij de ploeg voor de hindernisbaan ingedeeld te worden. Maar hij kon natuurlijk niet precies beïnvloeden wie dat nog meer gingen doen. Niet zonder dat het teveel zou opvallen, in ieder geval. En hetzelfde geldt natuurlijk voor meer opdrachten, bijvoorbeeld het vuur verplaatsen.