Auteur Topic: Persoverzicht 'Mol III'  (gelezen 111005 keer)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #260 Gepost op: 12-03-2003, 00:29:03 »
2. Stijn

Onopvallend verdacht, zelfs als 'njits' niet 'mol' betekent in het Tsjetsjeens

Wie anders dan Njits?

Mensen, wat een saaie reeks was het dit jaar. Al na de eerste aflevering kon ik met enige branie mijn vrouw in de zetel de boodschap meegeven: 'Schat, zoek niet verder. Het is Stijn.' Mijn oudste zuster, die mij de voorbije reeksen elke zondagavond urenlang aan de telefoon met haar theorieën bestookte (u kent dat fenomeen wel), kon eveneens vanaf dag één monddood gemaakt worden.
Een doorgewinterde mollenvanger kan ik nochtans niet genoemd worden. De twee eerste Mol-reeksen waren voor ondergetekende een langgerekte reeks losse flodders. Telkens minstens vier keer van Mol veranderd. Was het dan ditmaal een toevalstreffer die de weken nadien met de nodige dosissen geluk overeind bleef? Niets van. Ik had me voorbereid. Het draaiboek van de vorige twee mollen was bekend: zelden opvallend, altijd onrechtstreeks of buiten beeld opdrachten saboterend en geld over de balk gooiend, en enkel met ingewikkelde tips voor de kijker te ontmaskeren. Dit jaar zou het volgens mij anders zijn. Woestijnvis moest om nog verrassend uit de hoek te komen een andere weg inslaan. Het tegenovergestelde? Natuurlijk niet. Een mix? Lijkt me erg aannemelijk.
Met die wetenschap zat ik die eerste aflevering met het notaboekje klaar. In de eerste opdracht (kandidaten zoeken in Venetië) geen Stijn te zien. Zijn bruine bolletje op de kaart (in tegenstelling tot de overige zes te zoeken kandidaten overigens geen kleur uit de regenboog) verdween rustig dobberend even snel uit als het in beeld was gekomen. Onopvallend en niet gevonden worden, het kan nooit kwaad om geld op te slokken.
Opdracht twee (raadsels, tekenen, schieten, slapen) mocht de Mol zelf de punten uitdelen. En kijk, zonder de twee punten van Stijn moesten de twee moeilijkste opdrachten (slapen en schieten) sowieso lukken. Lekker opvallend liet hij deze keer een klassieker onder de raadsels (zeker in studentenmilieus) de mist ingaan. Trouwens, waarom zou een student sinologie geen wiskunde- of logica-analfabeet mogen zijn?
Opdracht drie ten slotte (de touwenbrug). Voor iemand met hoogtevrees (lees zijn persoonlijke fiche) kon Stijn zijn hartslag wel bijzonder laag houden; zeker als later blijkt dat zijn maximale pols 205 bedraagt (zie bij de proeven voor de superkandidaat). En als je dan intussen nog eens nadrukkelijk staat in te praten op Bruno om vooral niet op die touwen te klimmen, heb je als Mol opnieuw puik werk geleverd. Laat ondertussen de andere kandidaten zich maar verdacht maken.
Later, ondertussen gebeten door de microbe genaamd wieisdemol-forum en aanverwante internetsites, kreeg ik alleen maar bevestigende beelden en taal te horen. Op die toren bijvoorbeeld, waar Stijn de 'achterste dagboeken' wel in het oog zou houden en Sandra net daar haar zegetocht begon (tot groot ongenoegen van Marc). Of in de introducties van Michiel aan het begin van elke aflevering (herinner u de beginwoorden van Mol II, die achter elkaar de zin 'De mol is Hugo en alleen Hugo natuurlijk' vormden). Ditmaal eindigden al die intro's op 'de Mol', merkte een internetfreak op, behalve in aflevering vier. Juist, Stijn was toen even aan het uitblazen.
Of door de Superkandidaat-theorie. Bij die opdracht worden alle kandidaten schijnbaar achteloos in een welbepaalde volgorde getoond. Een ranglijst waarin Stijn als laatste in beeld komt en die - zo blijkt later - chronologisch de afvallers op een rijtje zet (tot de voorlaatste aflevering). Om maar enkele tips te noemen. En de flauwe onzin dat Njits (hebt u hem) in het Tsjetsjeens 'Mol' zou betekenen, naar analogie met (remember) El Leb (Belle) of het Arabisch voor Mol, neem ik er dan graag bij.
In ieder geval: ik heb de slagzin 'Stand by your Mole' in ere gehouden en moest ik daar amper moeite voor doen. Njits is de Mol en niemand anders. Of ik duik een week onder, ver weg van het hoongelach van vrouwlief, gemene zus en ander tuig.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #261 Gepost op: 12-03-2003, 00:33:58 »
Sandra en Marc heb ik niet kunnen terugvinden in het archief, maar die zal ik morgennamiddag ff kopiëren op het werk zodat ik ze na 17u alsnog integraal kan posten. Wij bewaren de kranten nl. een maand op het werk, kan ze dus zonder enig probleem terugvinden. Waar ligt hier ergens dat plakkaat met 'Eventjes geduld'?  :P







Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #262 Gepost op: 12-03-2003, 00:41:53 »
Ik zie net via andere zoekmethode dat auteur Bart Steenhaut (Sandra) zijn auteursrechten niet vrijgeeft (geen nood, dat los ik morgen wel op), ik heb wel al artikel (niet eerder gepubliceerd) rond Marc kunnen terugvinden.

3. Marc

Is Marc de Mol?

De doorzichtigste Mol ooit


Vier jaar geleden wekte ik de ergernis van tv-kijkend Vlaanderen op door - met nog twee afleveringen te gaan - op de voorpagina te melden dat Magda Ral in de telefoongids vermeld stond als actrice. "Dat was een onthulling die ik níét wilde kennen", mailde een oprecht boze lezeres. Bij De Mol II decodeerde ik voortijdig de naar Hugo verwijzende geheime boodschap. Vandaag wens ik niemands pret te bederven. Volgens mij is Marc de Mol.
Ik heb dezer dagen helaas dringender dingen aan mijn hoofd. Ik heb nauwelijks websites bezocht en niemand gescreend. Ik heb alleen tv gekeken. Niks in de handen, niks in de mouwen.
Mijn overtuiging dateert van het einde van aflevering 2. Nicole, mijn Mol tot dan toe, moest naar huis. Meteen won dat ene moment uit aflevering 1 opnieuw aan belang: toen de Mol de overige kandidaten vooraf punten mocht toekennen voor hun presteren tijdens de proef met raadsel, klimmen, kleiduifschieten en slapen. Hier had de Mol aantoonbaar in het spel ingegrepen, dacht ik. Een juiste lezing van de strategie achter de puntenverdeling moest toelaten hem/haar te ontmaskeren.
Er waren 46 punten te verdienen. Om de proef te doen slagen moest 'de groep' er 26 behalen. De Mol gaf de slaapploeg (Walter, Shadia, Nicole) 21 punten. Een simpele rekensom leert dat de Mol zijn zinnen had gezet op de slapers. Als zij mislukten, dan had de uitkomst van de andere proeven zelfs geen belang meer. Eerst dacht ik dus: Nicole. Zij schonk voor Walter een whisky in, en daar is bij mijn weten nog nooit iemand van in slaap gevallen. Wellicht projecteerde ik mijn whisky-ervaringen verkeerdelijk op anderen, want zo eenvoudig was het blijkbaar niet. Teruggespoeld, dan maar. Wat laat de montage nog zien? De buitengewone inzet van Marc tijdens de klimproef. Hij wil koste wat het kost Corry over de muur krijgen, en sleept haar er op het eind eigenhandig overheen. Waarna zij kan beginnen te knallen... en zo de slapenden wekken. Prachtig. Het publiek denkt: wat een kanjer, die Marc. Het resultaat: de makkelijkste der proeven is mislukt. Dit is De Mol zoals ik hem het liefst zie.
Toen moesten afleveringen 3 tot en met 7 nog komen. Marc, die de paalproef uittest, en er na een paar seconden afdondert. Marc, die zich tijdens de bomproef vergist in de geboortedatum van Walter ("Was hij geboren in 1950, of was hij 50?"). Marc, die in discussies over vrijstellingen de zaken altijd zo stuurt dat de collectieve winst krimpt. Marc, die achter het stuur zit bij het voor de regie onontbeerlijke auto-ongeval. Marc, wiens nieuwe, dure en waterproof horloge stilvalt tijdens de proef met het vuur. Marc, die tijdens het vangen van de bal als enige kandidaat een... zaktelefoon in zijn linkerhand houdt (heeft niemand dat gezien?)
Dan is er die houding, die grijns, die rust. Het zijn factoren waaraan je als analyserende kijker geen aandacht mag schenken, maar als Magda en Hugo - experts bij uitstek - deze week in Humo zonder aarzeling Marc aanwijzen, alleen al vanwege dat schouderklopje waarmee hij de afvallers bedankt, dan wordt twijfel een symptoom van ongezonde koppigheid. Ik vond Magda en Hugo betere Mollen dan Marc. Ik heb hen nooit zo geniepig zien glunderen als hij dat deed, telkens als een proef mislukte. Op het terrein was Marc beslist de efficiëntste, maar van hieruit bekeken vooral de doorzichtigste Mol ooit.
De makers van De Mol zullen nóg meer in mijn achting stijgen als zondag zou blijken dat ik het fout heb. Dat zou betekenen dat de spankracht van dit concept eindeloos is. En dat er nu meteen voorbereidingen dienen te worden getroffen voor reeks IV. Maar ik vrees dat die er niet komt.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #263 Gepost op: 12-03-2003, 10:15:14 »
In de marge: Na 'De Mol' komt er opnieuw 7 weken na elkaar 'Hoe?Zo!' van Bart Peeters op de buis.
Om nog een beetje af te kicken van de Mol iets uit 'Het Nieuwsblad' van vandaag:
Sergio graaft naar Mollenromantiek

Voor Sergio Quisquater blijft rondlopen als vliegende reporter zijn ding. ,,Tot eind mei blijf ik reportages draaien. Langer dan vijf maanden na elkaar houd ik dit tempo niet vol'', zegt Sergio. ,,Na afloop van deze reeks heb ik voorlopig geen andere televisieplannen. Ik bereid me voor op de zomerfestivals waar ik met mijn groepje Big Bang zal optreden''.
Sergio is een van de weinige bekende Vlamingen die zowel voor de VRT als voor VTM werkt.,,Ik presenteer voor VTM het muziekprogramma Bel 21, maar stel je van niet al teveel van voor. In amper vier uur tijd nemen we twee afleveringen op. Dat kan je moeilijk een van mijn hoofdbezigheden noemen'', zegt Sergio. TV1 is tevreden met de kijkcijfers van Het rapport Quisquater dat vorige week met 479.300 fans goed stand hield tegenover de VTM-reeks Dennis en het voetbal op Canvas.
Maar om goede kijkcijfers te halen, moeten Bekende Vlamingen blijkbaar iets over hebben. Het was dan ook een vermoeide Sergio die zondag in de gebouwen van onze krant verscheen. Samen met honderd mollenvangers wachtte hij de hele dag in spanning de ontknoping van De Mol af. Hij vroeg zich vooral af hoe de Mol het leven van onze lezers de afgelopen weken heeft bepaald. En vooral, hoe ze de volgende zondagen doorbrengen. ,,We filmden ook tijdens de ontknoping en in aanwezigheid van de deelnemers. Ik vroeg me bijvoorbeeld af of er geen romances tussen de kandidaten zijn ontstaan. Kortom, of er geen Big Brother-gevoel in De Mol sloop'', aldus Sergio.


Nog eventjes geduld want straks komt er nog een artikel over Sandra uit 'De Morgen' van afgelopen weekend. Tot strakjes.

ambijans







Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline vlaming

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #264 Gepost op: 12-03-2003, 13:30:57 »
vanavond op TV1 gaat Sergio op stap met 100 mollenjagers in het programma ' HET RAPPORT QUISQUATER  ' om 20h45











nevermind what's been selling, it's what you're buying

Offline Pino

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrrrrrrrrrrrrr
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #265 Gepost op: 12-03-2003, 17:03:45 »
Die rode wangetjes iedere keer van Sandra... :D

Bedankt voor de tip Vlaming







A mole, living in a hole, digging up my soul, going down, excavation

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #266 Gepost op: 12-03-2003, 18:15:50 »
Speciaal voor Lowprofile en andere Sandra-fans:

4. Sandra

"Breng die koker naar Sandra"

Een vrouw, zo las ik onlangs nog in een blad dat met dat soort stellingen de verkoop op peil tracht te houden, laat zelden in haar kaarten kijken. Ze zegt slechts per uitzondering wat ze denkt en voelt niet gauw de behoefte om manifest op de voorgrond te treden. Desondanks krijgt ze doorgaans lekker haar zin. Dat uitgekookte raffinement, dat opvallend onopvallend zijn is een karaktertrekje dat de mol tot in de geringste details moet beheersen. Met die bedenking in het achterhoofd duurt het niet lang voor Sandra in het vizier verschijnt. Totnogtoe heeft ze het spel meesterlijk gespeeld. En wist ze het bovendien helemaal naar haar hand te zetten. Het begon al in de eerste aflevering, waarin ze mee naar andere deelnemers moest zoeken. Nu wil ik aannemen dat vrouwen geen kaart kunnen lezen - ook daar is, geloof ik, onlangs nog een boek over verschenen - maar je moet al van goeden huize zijn om geen énkel aanknopingspunt te herkennen.
Vooral omdat Sandra een paar afleveringen later niet alleen over een feilloze oriëntatie beschikt, maar in haar jacht naar dagboeken ook nog een indrukwekkende methodiek etaleert en zo op de koop toe een vrijstelling in de wacht sleept. Maar er is méér. Want hoe speelt Sandra het klaar om de verbinding met Nicole te verliezen terwijl ze nota bene met twéé walkietalkies op ronde is? En waarom doet ze in diezelfde aflevering het voorstel om met z'n allen de kokers te openen, wat een verlies van 5.000 euro zou opleveren? En leg me eens uit hoe haar éigen koker, toch al gauw zo groot als een ouderwetse hotelsleutel, een paar dagen plots in rook is opgegaan, tot Michiel hem in ware David Copperfield-stijl weer te voorschijn tovert? Hoe bereikte ze in hemelsnaam de helicopter? Waarom krijgen we die beelden niet te zien? Was de cameraploeg misschien nét even een cassette aan het wisselen? Draait de aarde vierkant? Kunnen kippen hoofdrekenen?
Natuurlijk niet. Sandra is een briljante Mol. Tijdens de eerste vier eliminatierondes komt ze niet één keer aan bod. Geen rood scherm, geen groen scherm, niets. Ook als er een kandidaat afvalt, komt haar reactie zelden in beeld. En zoals een van de vorige mollenvangers al opmerkte: wie te veel aandacht krijgt, gaat eruit.
Sandra heeft in die zin de goede middenweg gevonden. Ze werkt wel mee, en brengt - het mag ook niet te opvallend worden - links en rechts al eens een opdr8 tot een goed einde. Ze ziet er bovendien een tikje naïef uit, wat mooi meegenomen is. Opvallend onopvallend. Genadeloos geraffineerd. Het feit dat Sandra door de rest van de groep als vertrouwenspersoon naar voor wordt geschoven, bewijst vooral dat ze ingenieus bezig is. Ze lijkt ook elke eliminatie met het soort rust tegemoet te kijken die suggereert dat ze straks, als er weer een afvaller z'n koffers heeft gepakt, nog even naar de sauna wil. En nog iets. Wat staat er te lezen op de website van 'De Mol'? Dat het kind zich naar eigen zeggen "koppig, vastberaden, wraakzuchtig en individualistisch" vindt. Ze had, kortom, evengoed IK BEN DE MOL op haar voorhoofd kunnen laten tatoeëren. Maar dat doet ze natuurlijk niet. Ze stort, zoals vorige zondag, liever in achter gesloten deuren. Een mol is tenslotte ook maar een mens. Met wroeging. Met een geweten. Met heimwee naar het thuisfront. Nog één keer slapen en de Mol komt voorgoed naar boven. Het licht van de opluchting belooft oogverblindend te worden.


Dadelijk nog iets uit 'DM' van dezelfde dag.







Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #267 Gepost op: 12-03-2003, 18:37:09 »
"Hoe zou het zijn... met de vorige winnaars van De Mol?"

Een van de 4 finalisten (3 kandi's en de Mol) die dit weekend niet de Mol is, zal als winnaar naar huis gaan. Twee anderen deden hem of haar dat voor. Allebei verdwenen ze sindsdien in de anonimiteit, hoewel het voor Marianne Dupon helemaal anders begon. In de tweede serie van De Mol outte deze crisismanager zich als lesbienne en werd ze prompt het boegbeeld van de holebibeweging. Samen met haar toenmalige vriendin en kindjes kwam ze uitgebreid in de media haar verhaal doen. Uiteindelijk presenteerde ze ook een amusementsprogramma op TV1, 'De zoete zonde' met Geena Lisa.
Sinds anderhalf jaar doet ze bewust niets meer in de media en heeft ze zich weer volledig gericht op andere professionele activiteiten als manager.
"Interviews of tv-programma's laat ik sindsdien dan ook voor wat ze zijn", laat ze weten. Hoewel tientallen journalisten haar naar aanleiding van deze derde serie van De Mol opbelden, hield Marianne het been stijf en stond ze geen interview toe. "Want als prinses Mathilde in het openbaar een scheet laat, moet ik anders weer voor 5 boekskes opdraven..." klinkt het.
De eerste winnaar van De Mol, Hugo De Bie, maakte er van meet af aan een punt van om na het einde van de thrillersoap niet frequent in de media op te duiken. "Ik heb bewust nooit meegedaan aan programma's als Herexamen of zo. Tijdens de persconferentie na de ontknoping van de allereerste Mol heb ik het meteen aangekondigd: vanaf nu ga ik ondergronds. Het programma heeft dan ook mijn leven niet veranderd. Het was gewoon een unieke ervaring."
Vier jaar nadat de eerste serie van De Mol werd uitgezonden, wordt Hugo De Bie nu nog steeds aangesproken op zijn overwinning. "Als ik in een omgeving kom waar mensen me niet kennen, duurt het meestal niet lang vooraleer ze mijn verschijning op tv herinneren. Toen ik onlangs op skireis ging, waren we met de bus nog niet ter plaatse of ik was al gespot." De Bie is vooral blij dat hij de allereerste winnaar in de allereerste serie van De Mol was. "Omdat het toch met die serie is, waarmee de mannen van WV de Gouden Roos van Montreux hebben gewonnen. Dat was toch mooi meegenomen" Ook mooi meegenomen was 28.507 euro die hij won. De helft verdeelde hij toen onder de andere deelnemers, met de andere helft betaalde hij 2 luxevakanties voor zijn gezin. "Die hadden me namelijk 3 weken moeten missen terwijl ik in de Provence zat".
Naar de derde reeks van De Mol heeft Hugo, die nog steeds personeelschef is, slechts onregelmatig gekeken. "De eerste en de laatste afleveringen heb ik op zondagavond gezien. De andere moet ik eigenlijk nog op video kijken". Aangezien hij er met z'n voorspelling wie De Mol was bij de tweede serie, helemaal naast zat, waagt hij zich nu niet meer aan een gok. "Ik ben ervan overtuigd dat geen enkele kijker voldoende zeker kan zijn over wie De Mol is. Alleen als je zelf meespeelt lukte dat. Maar voor de kijker worden alles wat in 48 uur tijd gebeurt teruggebracht tot één uur televisie, terwijl de uitgesproken signalen van De Mol natuurlijk niet getoond worden".


Tot zover alles voor vandaag.

ambijans







Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #268 Gepost op: 14-03-2003, 12:41:27 »
'Gazet van Antwerpen' vandaag:
Hoe een winnaar worden?

Trio bundelt in boek interviews met twintig succesvolle Vlamingen

HAASRODE - Welke factoren bepalen of iemand succes heeft in zijn leven? Gewezen BRTN-directeur Jan Ceuleers, bankier Bart Debbaut en gewezen docent Louis Verbruggen gingen het vragen aan twintig Vlamingen van wie je kunt zeggen dat ze inderdaad succesvol zijn. Politici, sportkampioenen, zakenlui, mensen uit de culturele wereld... Ze kregen allemaal dezelfde vragen voorgeschoteld. In het boek Hoe word ik een winnaar... en hoe blijf ik het? werden de interviews samengebracht.
Het bijzondere van het boek is dat uit de praktijkervaring van deze 'winnaars' een aantal vaardigheden werden gedistilleerd, die vervolgens werden gerangschikt en besproken. Er werden tevens tips aan gekoppeld die de lezer in staat moeten stellen de vaardigheden zo goed mogelijk onder de knie te krijgen. Er hoort zelfs een alfabet van succes bij en een coachingmodel dat u voor uzelf of uw medewerkers kunt gebruiken.
"Er bestaan wel meer boeken over succes," vertelt Jan Ceuleers, "maar die zijn meestal van Amerikaanse oorsprong en al of niet in vertaling beschikbaar. Wat wij hebben gedaan, staat dichter bij ons. De grote uitdaging bestond erin gemeenschappelijke punten te vinden in de antwoorden van de mensen met wie we gesproken hebben."
"Het merkwaardige is dat die mensen het voor tachtig procent eens zijn", merkt Louis Verbruggen op. "Succes is geen toeval, er moet aan gewerkt worden. Het is de eerste keer dat we de verschillende factoren die leiden tot succes, gekwantificeerd hebben aan de hand van het aantal keren dat ze vermeld werden in de interviews. We zijn die echt gaan turven."
Ook Bart Debbaut, die u ongetwijfeld nog kent uit de tweede reeks van De Mol, hielp uit de vele interviews de factoren te distilleren die bepalend zijn voor succes. "Het was niet makkelijk om de mensen te strikken voor deze interviews", geeft hij toe. "Wouter Vandenhaute weigert interviews aan de pers en heeft pas na lang aandringen voor ons een uitzondering gemaakt. Met Johan Museeuw hebben we wel 47 afspraken moeten maken. En Jan Hoet was nog erger. Het gesprek met hem heeft uiteindelijk in Breda plaatsgevonden."
"Dat onze 'slachtoffers' zo openhartig waren over hun professionele leven en zelfs over hun privé-leven, daar ben ik wel van geschrokken", aldus Ceuleers. "Ik had gedacht dat ze veel terughoudender zouden zijn. Dehaene en Schiltz hebben het ook over hun mislukkingen."
Verbruggen knikt. "Alleen over geld wordt niet gesproken", zegt hij. "Veel belangrijker vinden ze dat ze voldoening halen uit hun werk. Ook vreemd is dat politici het niet hebben over macht."
Hoe word ik een winnaar en hoe blijf ik het, Jan Ceuleers, Bart Debbaut, Louis Verbruggen, Aqua Fortis, vanaf april in de boekhandel.
Wat zij vertellen:
Wouter Vandenhaute: "Ik moet vooral niet de vedette van dit bedrijf zijn. Dit succes is een collectief succes. Anderzijds voel ik mij in die managementrol groeien en merk ik - door er kritisch mee bezig te zijn - dat ik het beter onder de knie heb dan vijf jaar geleden. Ik hoop dat ik het over vijf jaar nog beter ga doen."
Jean-Luc Dehaene: "Als ik thuiskom, succes of mislukking, dan is het Dehaene die thuiskomt bij zijn vrouw die daar de scepter zwaait en wier bevelen hij moet uitvoeren. Je moet je gewaden afleggen. Zij die bij een mislukking een depressie opdoen, zijn degenen die zich zodanig vereenzelvigen met hun job dat de functie de persoon wordt, en andersom."
Jef Gabriëls: "Wij zijn te veel verschoven naar een dienstverlenende samenleving voor de eisende burger. Maar je kunt niet eeuwig en altijd meer voor minder doen. Na de gedoogde burger, de cliënt-burger en de participerende burger moeten wij werken aan de geresponsabiliseerde burger, die zelf ook zijn bijdrage levert aan deze samenleving."
Willy Claes: "Ik heb tijdens mijn carrière het geluk gesmaakt te kunnen steunen op briljante mensen. Ze hebben onvervangbaar werk gepresteerd, droegen ideeën aan en ook na een nederlaag kwamen ze vrij spoedig aanzetten met stimuli, frisse ideeën. Daarom moet je steeds, waar je ook staat, met grote zorgvuldigheid een team kiezen."








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #269 Gepost op: 15-03-2003, 12:18:21 »
'De Morgen' vandaag:
'De Morgen' vandaag:
Monique Lenaerts Moeder van Tom, moeder achter 'De Mol'
'Ik ben wellicht naïef, want ik geloof dat in ieder iets goeds zit, dat elke mens maakbaar is. Op Bush na zijn er geen slechte mensen in deze wereld'
'Mijn rol? Stel je daar niet te veel bij voor. Onze Tom kwam langs en zei terloops dat ze een nieuwe mol zochten bij Woestijnvis. Ik heb de daaropvolgende weken mensen geobserveerd met mijn mol-bril op. Ach, het is hetzelfde als wanneer je zoon zou zeggen: ik zoek een huis. Dan ga je toch ook op een andere manier naar de gevels kijken als je door de stad rijdt?' Monique Lenaerts, moeder van Tom, heeft niet alleen mol Marc maar ook de vorige mol Hugo ontdekt. Ze heeft in haar job zelfs al echte bedrijfsmollen aan het werk gezien. 'Maar die zijn minder plezant.
Het is druk in de Antwerpse wijk Zurenborg. Nergens een parkeerplaatsje te vinden. Of toch. De Volvo van Johan Terryn wringt zich uit zijn toegemeten nauwte, ruimt plaats. Moeder Lenaerts manoeuvreert, zwaait geestdriftig, opent het raampje van haar wagen. "Johan, hoe ist?". - "Hé Monique!"
"Ik ken al die flurken van toen ze amper zes waren", vertelt ze later met pretlichtjes in haar ogen. "Dat was de kliek van het muzertje, een klein theater uit de buurt. Wie zaten daar toen?" Ze denkt even diep na. "Onze Tom natuurlijk en onze Wim, de Bart Klein, de Johan uiteraard, Tine en Pieter Embrechts en ik vergeet er nog een paar. Ze zijn samen groot geworden, van toen ze vijf-zes waren tot hun zeventiende, het waren prettig gestoorde jongelui bijeen. Een zegen." Na een korte pauze, waarin Monique glimlachend voor zich uit kijkt, gaat ze verder. "Niet alleen een zegen voor de kinderen, ook voor ons, de ouders. Onze kroost was met creatieve dingen bezig, wat de basis vormde voor wat ze later zouden doen. Ze doken op termijn ergens op in de media en behielden diezelfde spirit. En ook voor de ouders was het leuk. Wij wisten waar onze spruiten zaten en we hadden er zelf ook plezier aan. We hielden in dat theater de bar open, een soort bruin café. We zorgden samen voor fondsen want uiteraard hadden we geen subsidies. Wij stonden heel dicht bij de dromen van onze kinderen, we stimuleerden hen, zij lichtten ons in over hun evolutie en eigenlijk is dat bij ons thuis ook nooit weg geweest. Tot op de dag van vandaag discussiëren we over presentaties, politiek, optredens, over talent kortom."








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #270 Gepost op: 15-03-2003, 12:18:48 »
En wat is het recept voor een goede leider?
"Een goede leider is iemand die goede volgers heeft, mensen die met plezier meegaan. Het centrale woord voor een leider is: passie. Zonder die passie slaagt hij niet. Wie de mensen niet graag ziet, zal nooit een fijne baas kunnen zijn. Het probleem van vele bedrijven is dat ze de techneuten, de besten van de klas, tot managers hebben bevorderd. Die kennen alles over hun vak, maar missen veelal contact met het personeel. Nu, die kunnen wel vaardig gemaakt worden, de ene al iets beter dan de andere. Als ze maar in hun kracht geloven en erin slagen die naar boven te halen."
Kracht geven, dat lijkt op therapeutische sessies. Waar ligt de grens tussen een coach en een psychiater?
"Ik ga er vanuit dat ik de mensen geen kracht kan geven. Ik kan condities scheppen waardoor mensen de kracht in zichzelf vinden. Ik bereid de grond voor, woel de aarde om, bewater en maak teeltklaar. De zaadjes moeten ze er zelf in planten. Om dat te realiseren bestaan er technieken. Soms echter duiken er blokkades op in de geest en die probeer je samen te corrigeren."
Stel dat je op zware persoonlijke problemen stoot. Iemand slaagt er niet in een verbinding te maken met zijn naaste medewerkers omdat hij, ik zeg maar iets, in het verleden misbruikt werd. Een overdreven voorbeeld?
"Absoluut niet. Ik heb het al meegemaakt dat ik tijdens een persoonlijke coaching op een incestverleden uitkwam Een zwaar trauma dat ervoor zorgt dat je als leider moeilijk een nauwe band kunt creëren met andere mensen. Sommige dingen kunnen zo diep zitten, dat je een sessie moet onderbreken en zeggen: 'Dit gaat onze afspraak en doelstelling te boven. Als je vindt dat je dat probleem moet aanpakken, kan ik je nuttige adressen bezorgen.' Het gebeurt af en toe, en het hoeft niet altijd zo'n ernstig geval als incest te zijn.
"Soms blokkeert iemand omdat hij in een fase van zijn leven kwam vast te zitten. Ik hou me de laatste jaren nogal veel bezig met het begeleiden van veranderingsprocessen, van oudere werknemers. Dat is de dada van tegenwoordig. Het cliché is dat ouderen vastlopen, roesten, uitdoven. In sommige gevallen klopt dat en dat valt ook recht te trekken, maar ik heb ook al zestigers gezien die nog een bedrijf overhoop kunnen halen met hun idealen. Ik zie ook jongeren van dertig die meteen met pensioen kunnen gaan, zo vastgelopen zijn ze, zo gevangen in hun conservatieve overtuiging. Waarmee ik alleen wil zeggen: het vaststellen van om het even welke pensioenleeftijd is kunstmatig. Dat is belachelijk."
Hoe kan een leider zijn werknemers gelukkig maken?
"Niet met cadeautjes. Alsjeblieft! Ik begrijp de bedrijven niet die alles willen doen om tevreden medewerkers te krijgen. Je moet geen tevreden medewerkers hebben, je moet krachtige mensen hebben, die zijn automatisch tevreden."
We kunnen hier meteen een sprong maken naar het Antwerpse politiekorps, waar men mensen tevreden hield met extraatjes, met vergoedingen, reisjes, bezoeken aan beautyfarms.
"Het pamperen van de medewerkers is de meest absurde manier van bedrijfsvoering, tegenwoordig. Magische woorden als 'het korps tevreden houden', wat een onzin is me dat. Je behandelt mensen als kleine kinderen, met een autootje, een super-gsm, een snoepje. Ik ben er niet tegen dat een bedrijfsploeg samen een reisje maakt, als uiting van de goede spirit in de groep. Als je dat echter doet om de mensen te sussen, te blussen, dan is er iets loos. Een goed draaiend team neemt uit zichzelf zo'n initiatief. Het is niet omgekeerd, zo van 'we voelen ons belabberd, zullen we ons eens samen tussen de algen gaan smijten in een beautyfarm'."
Moet u uw opdrachtgevers soms niet overtuigen van het feit dat ze fout zitten? Stel, men zoekt naar het probleem bij het kaderpersoneel, maar komt uit bij een fout management aan de top.
"De vis rot aan de kop. Als ik dat vaststel, zal ik zeggen: 'Het is fijn dat u me die opdracht hebt gegeven om uw personeel te begeleiden, maar eerlijk gezegd, er zijn andere zaken fout gelopen. Ik heb er op die manier geen plezier aan en u geen nut. U kunt beter uw geld in de Schelde dumpen.' Komaan zeg, het helpt toch niet om aan symptoombehandeling te doen?"
Moet u soms mee een bedrijf helpen saneren en slechte of weinig buigzame werknemers uitzoeken en helpen buitengooien?
"Nee, dat is een opdracht die intern moet worden uitgevoerd. Het kan wel zijn dat men daarvoor een advies vraagt, maar dat vind ik een van de moeilijkste opdrachten. Ik aanvaard dat alleen als met open vizier wordt gewerkt, als de mensen die geïnterviewd worden, weten dat het doel is dat er selecties worden gemaakt. Enkel duidelijkheid zorgt voor resultaat. Indien ik verborgen agenda's opmerk, stop ik. Dat stoot tegen mijn ethische grenzen."
Bestaat er geen terughoudendheid bij de mensen zelf? Werknemers worden tegenwoordig doodgeranseld met consultbedrijven, ze balen ervan.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #271 Gepost op: 15-03-2003, 12:19:42 »
"Ik merk af en toe weerstanden. Dat uit zich bij groepssessies in het rondwarende virus 'cynisme'. De eerste uren krijg je de ene na de andere one-liner naar het hoofd geslingerd, maar zodra je de aandacht vast hebt, ben je weg. Ik kan dan ook enorm genieten van de 'tevredenheidsscore' nadien. Laatst had ik een grote opdracht bij de groep ING. Slechts vijf van de 150 deelnemers van dat programma zijn met twijfels naar hun bedrijf teruggekeerd. Dat vind ik een mooi resultaat."
Bij ING hebt u 'Marc De Mol' ontdekt.
"Klopt. Ik gaf een opleiding aan vier grote bedrijven, onder meer ook ING, waar Marc werkte. Elk bedrijf stuurde een vijftal leidinggevenden uit voor een langdurige vorming, zestien dagen in een academiejaar. In februari vorig jaar organiseerden we een dag waarop we met z'n allen iets leuks zouden doen. Ik had Michiel De Vlieger gevraagd om oefeningen in improvisatie te geven. Ik wist toen van Tom dat er een derde Mol-reeks kwam en dat er ook een derde mol moest worden gezocht. In mijn opleiding had ik twee mannen en een vrouw ontdekt die volgens mij in aanmerking kwamen. Ik heb dat tegen Michiel gezegd en zo kwam Marc, een van die drie, in het vizier. Hij werd gevraagd voor een gesprek bij Woestijnvis, en de rest kennen we."
Wat maakte die man volgens u zo apart?
"(geheimzinnig) Er waren bij Marc een paar dingen aanwezig die hem toch wel speciaal maakten. Een geboren leider, een spelletjesbeest, een plezante. Ik wil hierbij wel benadrukken dat ik niet de opdracht kreeg om hem echt te gaan zoeken. Ik was gewoon... tja, weer een beetje bezig met wat mijn zoon doet. Het heeft te maken met de manier waarop het er bij ons thuis aan toe gaat. Onze zonen zijn gedreven bezig met iets, en vader en moeder staan, daar dan ook even bij stil, het beroert ons. Dat is hetzelfde als de zoon die thuiskomt en zegt dat hij een huis zoekt. Dan ga je toch, als je door de straten rijdt, op een andere manier tegen de gevels aankijken? Kortom, wat is er gebeurd? Tom kwam langs en meldde terloops dat ze nog een mol zochten. Moeder heeft dat in haar oren geknoopt en de daarop volgende weken haar mol-bril opgezet."
U hebt ook Hugo, de vorige mol, gevonden?
"Hugo, de gepensioneerde kolonel, was inderdaad ook een tip van mij. Het is iemand uit onze kennissenkring. Daar was het weer hetzelfde: ze hadden nog geen mol bij Woestijnvis en toen hebben mijn man en ik tegen Tom gezegd: 'awel, praat eens met den Hugo, onze fietsmaat.' Die heeft dat profiel en hij wekt ongelooflijk veel vertrouwen."
U weet kennelijk perfect wat zo'n Mol typeert. Zag u in de bedrijven die u begeleidde al echte mollen aan het werk?
"Ik ben al echte mollen tegengekomen tijdens opdrachten. En die bedrijfsmollen zijn absoluut niet zo plezant als die uit het tv-programma. Echte mollen richten ook echte schade aan. Dat merk je meteen bij trainingen. Je pikt ze er meteen uit. Ze zijn niet open over zichzelf, niet authentiek, ze doen altijd alsof. Ze hebben ook echt mollenstreken. Meestal hengelen ze naar applaus en waardering van de groep om zich daar goed bij te voelen, en meteen daarna lossen ze een goed gericht schot dat de groep uit evenwicht brengt."








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #272 Gepost op: 15-03-2003, 12:20:34 »
Gaat u zo'n mol tijdens uw training ook ontmaskeren?
"Ik hou me niet in. Ik zeg dan in een interview: 'ik vermoed dat jij een verborgen doelstelling hebt, dus we zouden dit gesprek beter stoppen'. Het kan ook dat de opdrachtgever zelf een soort mol is, iemand die zijn eigen opdracht ondergraaft. Dan haak ik ook af natuurlijk, maar gelukkig gebeurt dat zelden."
Krijgt u soms als opdracht van een bedrijf: zoek mijn mol?
"(lacht) Welnee. Je moet weten, anders dan in het spelprogramma zijn in de bedrijven de mollen meestal bekend. Men geraakt er echter niet van af, want men durft niet in te grijpen. Dat is toch des mensen? Het is moeilijk om tegen vermoede rotte appelen te zeggen: je doet het niet goed, dankjewel. Er heerst misschien zelfs een beetje angst voor zo'n persoon. Die mol kan zijn omgeving stevig in de tang hebben."
Kortom, het spel is leuker en de tv-mol is dat ook.
"Om 'de mol' te zijn moet je slim zijn, en vooral ook emotioneel intelligent. De tv-mol moet stevig in zijn vel zitten. Hij is niet snel van zijn stuk te brengen, heeft lol aan de dingen en kan goed spelletjes spelen. Hij heeft doorzicht in de dynamiek van een groep, schat mensen in en voelt ze aan. Hij moet tegelijk de groep sturen en toch op de achtergrond verwijlen. En, belangrijk, hij moet een sterke fysiek hebben."
Hugo was gepensioneerd, Marc is 45, waarom zijn de tv-mollen geen spring-in-'t-velds van midden twintig?
"Misschien is de maturiteit belangrijk, en het feit dat je in de loop der levensjaren hebt leren vertrouwen op je intuïtie. De mollen van De Mol zouden in bedrijven gedroomde leidersfiguren zijn. Dat heeft met die natuurlijke aanleg te maken. Die mensen acteren niet, maar zijn gewoon zichzelf. Doen alsof, dat hou je niet vol. In bedrijven baalt men van een baas die acteert en simuleert. Dat is ook waar ik aan werk: dat de authenticiteit van een leider door hemzelf ontdekt wordt. Een bullebak moet niet het schaap gaan spelen en een zachtaardige leider moet niet de tiran uithangen. Elk moet vanuit zijn eigen aard eerlijk zijn wensen doordrukken."
Toch lijkt het beangstigend dat Hugo en Marc doodgemoedereerd mensen om de tuin kunnen leiden. Ergens heb je toch dat kwade opzet?
"Zég, het blijft wel een spel, hè. Hugo en Marc zijn goeie tiepen. Ze hebben dat niet gefaked. Ze hebben enkel een aspect uit hun aard naar boven gehaald om mol te worden. De kunst is om dat naar boven te kunnen halen. Hugo had het soms moeilijk met die rol, maar Marc minder omdat hij die definitieve klik had gemaakt van 'jongens, dit is een spel, ik ga er voluit van genieten'.
"In iedereen zit een stukje mol, ook in jou en in mij. Ook mijn zoon Tom zou een uitstekende mol zijn. Goed of slecht zijn, heeft daar niets mee te maken. Overigens, in mijn denkwereld zijn mensen niet goed of slecht, hoogstens af en toe een beetje zwak. Ik ben wellicht naïef, maar ik heb een natuurlijke neiging om eerst de goede dingen te zien bij iedereen rondom mij. Dat is ook mijn job. Als ik dit niet geloof mag ik mijn boeken dicht doen. Als ik de maakbaarheid van de mens ontken, ondergraaf ik de evoluties die een mens kan maken en dan is elke training zinloos. Nee, ik herhaal het, op Bush en nog een paar creaturen na zijn er in deze wereld geen slechte mensen (lacht luid).
"We hebben dat thuis ook aan onze kinderen doorgegeven. Als ik Tom hoor zeggen: 'Ik ben een hopeloze positivo', dan denk ik dat hij dat graantje meegepikt heeft. Ik huldig het principe 'count your blessings'. Kijk naar wat je hebt in plaats van naar wat je ontbeert.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #273 Gepost op: 15-03-2003, 12:21:08 »
"Ik wil daar graag een voorbeeld bij geven, iets wat ik onlangs heb meegemaakt. Vorige maand zijn we op reis geweest naar Cambodja. Ons hotel is er tot op de grond afgebrand na zwaar uit de hand gelopen rellen. Dat was een heel speciale ervaring. We kwamen terug van een trip en zagen alleen as en puin. Kamers weg, kleren weg, geld weg, paspoort en vliegtuigtickets weg. Een dag later hadden we een paspoort en zijn we toch doorgegaan met onze reis. Na twee dagen schaamden we ons om aan de mensen te zeggen dat we 'niets meer hadden', want de mensen die we rondom ons zagen hadden een veelvoud van niets. Wij kregen een dag na die ramp onze identiteit terug en liepen vrolijk met een creditcard rond. Wat ik daarmee wil zeggen? Dat het belangrijk is het positieve uit alles te destilleren. Ik had in Cambodja ook een andere bril kunnen opzetten. Ik had alles in het werk kunnen stellen om ervoor te zorgen dat Europe Assistance ons binnen de kortste tijden naar huis vloog, maar dan hadden we de tempel van Angkor Wat niet meer gezien. In dat geval waren we wellicht nooit meer teruggegaan naar Cambodja wegens de negatieve ervaringen. Nee, in dat geval hadden we onszelf te kort gedaan. (schudt iets onzichtbaars van haar schouders) Dat ergert me zo rondom mij, het zeuren en zagen dat iedereen doet, ik vind het nutteloos. De mensen maken onbewust zo veel voor de hand liggende oorzaak-gevolgverbindingen. Je kunt ook andere verbindingen maken, en daar train ik mezelf constant in."
Wat zegt Tom daar nu van, van uw werk, uw trainingen, uw instelling?
"(Proest) Onze Tom lacht daar hartelijk om. Als ik vertel over hoe ik met bedrijven werk, komt hij niet meer bij. Stel je voor, zegt hij, dat je bij Woestijnvis zoiets zou uitvoeren. Het zou nogal grappig zijn."
Woestijnvis hoeft als bedrijf niet te worden gecoacht of getraind?
"Woestijnvis? Dat lijkt me een zootje ongeregeld, wat zou daar te coachen vallen? Zoals ik het van buiten zie, is dat gewoon een fantastisch bedrijf, ik geef het af en toe als voorbeeld. De evolutie en het succes van Woestijnvis is gegarandeerd omdat het qua uitbouw en personeelsbestand geen megalomane ambities heeft. Intern heerst daar verder het respect voor het kunnen en de kwaliteiten van de medewerkers. Zo lang je dat kunt behouden, zit je goed. De mensen van Woestijnvis krijgen de ruimte om te experimenteren, ze kunnen zelfs fouten maken, al worden die niet als dusdanig gezien. Fouten bestaan niet, ze noemen dat 'geen goede ideeën' of 'iets dat niet gewerkt heeft'. Als grote bedrijven dat zouden kunnen, dan hadden ze een pak minder gefrustreerde personeelsleden. Er is ook geen strakke hiërarchie bij Woestijnvis, wat de spirit vrijwaart, het schalks zijn, zoals het programma hé, Schalkse Ruiters.
"Ach, het heeft mijn man en mij ook nooit verwonderd dat Tom uitgerekend dat programma heeft gemaakt, Schalkse Ruiters. Zo is hij, al van toen hij een kind was: mensen beduvelen, op het verkeerde been zetten. Hij was bij de mini-miniemen al bekend om zijn 'truken'. Tom kon zich tijdens een voetbalmatch zo perfect laten vallen, dat je dacht: hij heeft écht iets. En hij was een beetje mythomaan. De juf van de kleuterklas zei ooit tegen mij: 'Mevrouw dat moet moeilijk zijn bij jullie thuis.' - 'Hoezo?' vroeg ik. - 'Wel, met uw man die altijd weg is want Tom zegt dat hij kapitein is op de lange omvaart.' Ik viel om van het schrikken. We hadden toen zo'n periode dat mijn man 's morgens vroeg vertrok en 's avonds laat thuis was, zodat de kinderen hem in de week niet zo veel zagen. En daar had Tom dus met zijn enorme fantasie dit verhaal rond opgebouwd, dat zijn vader de wereld bereisde met een enorme boot. Tom houdt van die parallelle werkelijkheden. Dat boeit hem, dat laterale denken."








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #274 Gepost op: 15-03-2003, 12:21:56 »
Tot slot willen wij u nog een advies vragen. Hoe moet het bedrijf, de stad Antwerpen, gecoacht worden?
"Dat zou ik ooit eens graag doen, een vies putteke. Maar wat Antwerpen betreft... ik ken uiteraard de parameters niet. Ik lees enkel de kranten. Het zal dus cafépraat zijn wat ik hierover verkoop."
Maar stel dat Patrick Janssens u vraagt...
"(lacht) Dan zou ik meteen moeten weten wat zijn exacte doelstelling is, en of hij verborgen agenda's heeft. Of hij echt die operatie Propere Handen wil doorvoeren en of hij ook een rol voor zichzelf heeft weggelegd. Nu, onder ons gezegd, ik heb hem al veel eerder gezegd dat ik hoop dat hij ooit burgemeester wordt. Hij lijkt me eerlijk en hij heeft in elk geval veel gezond verstand, gekoppeld aan creativiteit."
Maar de vieze potjes die hij opentrok worden nu gretig tot de bodem geleegd door het Vlaams Blok. Verkeerde inschatting van een leider?
"Dat viel niet te vermijden. Alle deksels moesten er finaal vanaf. Er is wel een verschil tussen de putjes opendoen voor het plezier van de stank die daaruit opborrelt en de putjes opendoen om de vuiligheid er voor altijd uit weg te scheppen. Alles hangt steeds met de intenties samen, in alle sectoren. Of het nu een bedrijf is, een spel of de politiek."







Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #275 Gepost op: 15-03-2003, 12:22:40 »
BvL:

Welke bekende Vlamingen zijn deze week hot?

ANTWERPEN - Welke BV's stonden de afgelopen dagen het meest in de kijker? We namen een stapel boekskes onder de loep en stelden een toptien samen. Blijkt dat zelfs Eddy Wally de duimen moet leggen voor de Mol.


De Britten zijn helemaal weg van het spelletje Celebdaq op BBC 3. De Celebdaq is geen beurs met aandelen van bedrijven, maar met 'aandelen' van vedetten. Hoe meer de sterren in het nieuws komen, hoe meer punten ze scoren en hoe hoger ze genoteerd staan op de sterrenbeurs. Onze volkseigen BV's zijn uiteraard niet te bekennen tussen de internationale supernova's. Vandaar deze eigen zoektocht in de tijdschriften Dag Allemaal, Humo, P-Magazine, Story en TV Familie.


Vooraf afgesproken: BV's scoren 10 punten voor een grote coverfoto, 5 voor een vermelding op de cover (naam of foto), 2 per volledige pagina (tekst en/of foto) binnenin en 1 punt voor een klein artikeltje. Bovenaan de toptien van meest beroddelde en/of bejubelde uit het Vlaams medialandschap staat deze week Marc Simons, de mol uit De Mol 3. Het zijn wellicht de roemrijkste dagen uit zijn leven. Detail: Mol-winnaar Stijn Van Daele blijft steken op 5 punten.


Zonder Mol-finale zou Eddy Wally nu de meest besproken mediafiguur van Vlaanderen zijn. The Voice of Europe heeft zich her en der door Alloo laten filmen en dat krijgen we sinds woensdag op ons bord. Groot nieuws blijkbaar. Op de derde stek schittert Katrien Schotte met 27 punten, tot voor kort een nobel onbekend ex-fotomodel, maar nu te bewonderen met haar vriend Tim in Temptation Island op VT4. Dat leverde de blonde stoot een cover en uitgebreide fotoreportage in P-Magazine op.


Nog in de toptien: Story's huisknuffel Betty, de met pensioen gesignaleerde VRT-filmreporter Roel Van Bambost, Mariette Wally in de slipstream van haar man, voetballer Stijn Vreven, goede fee en zondagsskiër Goedele Liekens en Vivant-kopstuk en STVV-sponsor Roland Duchâtelet delen plaats acht. Ex-Miss België en spellingwonder Ann Van Elsen sluit deze week de rij van tien meest besproken BV's.
Straks nog iets over Inge, die kort werd geïnterviewd in krant.








« Laatst bewerkt op: 15-03-2003, 12:31:13 door ambijans »
Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline Knudde

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Gekken vindt men overal, zelfs in gestichten
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #276 Gepost op: 15-03-2003, 16:34:45 »
Vandaag in de krant wat extra publiciteit voor de molfandag van volgende week.
 Je kunt het nalezen bij de Orde der Promoliaten.









De zekerste weg om bedrogen te worden, is denken dat je listiger bent dan anderen. Knudde, Kastelein van het zeventiende molsgat

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #277 Gepost op: 15-03-2003, 18:25:27 »
"Ze heeft zichzelf overwonnen!"
"De man van Inge Boere uit De Mol"


José D'Hoore, de man van Inge Boere, is blij dat 'De Mol' er bijna opzit. Er zijn veel dingen over Inge gezegd en geschreven die niet kloppen!
Nu Inge eindelijk kan reageren mag ze dit rechtzetten. Inge is niet helemaal zoals ze overkwam in het programma.

Ze leek een hele domme vrouw die regelmatig blundert, maar de realiteit is het tegenovergestelde. Er is een groot verschil tussen het spel in Italië en wat we op tv zien.
In de montage hebben ze van Inge een domme griet gemaakt. Dat vond ik niet plezant maar daar moet je je gewoon bij neerleggen!
Toen José z'n vrouw ging bezoeken in Italië wist zij al dat Marc de Mol was. Ik merkte direct aan haar dat ze de Mol had gevonden. Ik was ook meteen overtuigd dat het Marc was. Hij is een heel intelligente en capabele man maar deed zich helemaal niet zo voor! Daarom was hij hoofdverdachte, maar na een tijdje begon ik me toch af te vragen of Inge niet de Mol was...
Dat zou ze echter nooit hebben kunnen verzwijgen. Als ik jarig ben krijg ik m'n cadeau steeds een week op voorhand omdat Inge het gewoon niet voor zichzelf kan houden!
Inge deed vooral mee voor de fun, de groepssfeer het avontuur en om mensen te leren kennen.
Toch heeft ze me nog steeds verbaasd ginds. Inge heeft zichzelf constant overwonnen. Ik wist niet wat ik zag toen ik haar over die touwen zag wandelen. Als ze hier de kerstboom versiert waagt ze zich zelfs niet op het trapladdertje.
Inge is een heel gedreven vrouw en ze gaat overal 100 % voor. Ze heeft zich goed geamuseerd en ik ben blij voor haar dat ze het avontuur heeft mogen meemaken! Ik ben nu wel blij dat het voorbij is. We hoeven niets meer te verzwijgen...


"De sabotages van Marc"

Al een klein tipje van de sluier gelicht...
1. Marc zet 3 dames op oriëntatieproef in Venetië, wordt zelf niet gevonden
2. Sleurt Corry over klimmuur,zodat die tijdens schietproef slapers wakker houdt
3. Ontvreemdt Sandra's koker
4. Laat verfbom ontploffen door Walters leeftijd verkeerd in te geven
5. Is voorstander om groep niet vrij te kopen in gevangenis maar geld te houden
6. Tijdens splitsingstocht duwt Marc Corry in rolstoel over de berg
7. Marc wandelt op dooie gemak mijn in
8. Laat ham en borden vallen tijdens raadselproef
9. Gaat helemaal voor vrijstelling tijdens pokeropdr8 zodat ze niet kan worden gewonnen







Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #278 Gepost op: 18-03-2003, 12:37:58 »
Straks nog ff kort iets uit 'BvL' over winnaar Stijn! Tot strakjes...

ambijans







Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #279 Gepost op: 18-03-2003, 21:58:19 »
Hier hoogtepunten uit het interviewtje met Stijn.
Uit 'Het Belang van Limburg':

"Beloofd is beloofd"
"Stijn schenkt 2.000 euro aan Nicole, Christof, Walter & Shadia"


Voor de derde keer gaf Stijn geld weg. Is hij nu een heilige, hecht hij werkelijk geen waarde aan het slijk der aarde? "Bwah, daar beslis ik niet over... dat zul je in Rome moeten navragen", lacht hij.
Stijn liet eerst 2.500 euro vallen om naar de finale te kunnen gaan. In de finale won hij zelf 3.000 euro die hij aan de parochianen gaf en zondagavond stond hij nogmaals met geld te zwaaien.
Na een copieuze maaltijd deelde hij aan de medemollers mee dat iedereen die geen individueel geld had gewonnen van hem 2.000 euro kreeg.
"Tijdens de opnames is er weinig over geld gesproken maar als we het erover hadden dan zei ik steeds dat als ik zou winnen ik zou delen met al de andere kandi's. Ik heb het beloofd dus hou ik me aan m'n woord! Ik doe dat met plezier want iedereen heeft even hard z'n best gedaan om het spel zo goed mogelijk te spelen. Wat ik doe is trouwens niet zo straf, Marianne Dupon (vorige winnares nvdr) heeft net hetzelfde gedaan".
Nicole zei nochtans tijdens haar laatste biecht dat ze moeite had om geld aan te nemen van een student. Stijn: "ik heb het geld nog niet uitgedeeld hè maar ik hoop volgende week of zo een regeling te kunnen treffen met de bank om iedereen het geld op zijn of haar rekening te storten. Ik hoop ook dat Nicole het geld zal aannemen, sterker nog... ik zou het vervelend vinden moest ze dat NIET doen"!
Als ook de rest langs de kassa passeert is hij 8.000 euro armer en houdt hij zelf nog 25.100 euro over. Ruim genoeg om naar Tibet en Nepal te trekken, volgend jaar naar China of zo. De rest van het geld zijn extraatjes: die besteed ik aan boeken, cd's enz. Ik ga m'n leven niet veranderen omdat ik toevallig De Mol heb gewonnen!
Stijn Van Daele is Mechelaar. Misschien kan hij iets doen voor het noodlijdende KV Mechelen?
Stijn (grijnzend): "Ik ben er ene van de Racing. Ik heb daar tien jaar gespeeld. Ik vind het spijtig wat er met KV is gebeurd, maar zo krijgen we in Mechelen wel opnieuw een derby. Het is wel in derde nationale, maar het is er toch één".








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)