Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden  (gelezen 66118 keer)

Offline sunray

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #20 Gepost op: 9-02-2016, 01:13:51 »
5 Nee: Cathy, Stijn, Manuella (wat mij enorm verbaasde), Marc en Thibaud
4 ja: Bruno, Hanne, Gilles en Issa

Het lijkt mij dat de mol eerder nee zou antwoorden dan ja, vooral omdat het origineel een anonieme stemming was. Verdacht hier is Thibaud die er een krulletje van heeft gemaakt, tijdelijk doet alsof zijn neus bloedt, zodat er uiteindelijk een publieke stemming werd gehouden. En dat terwijl hij toch een anonieme voorstelde! In ieder geval kan je hier uit afleiden dat Thibaud een zo eerlijk mogelijke stemming wout uitlokken van voorstanders en tegenstanders door het eerst anoniem te laten gebeuren, maar tegelijkertijd een situatie wou uitlokken om zo te weten te komen wie ja of nee antwoordde.

De kans is dus zeer klein dat de mol bij de ja-groep zit. Van de ja-antwoorders zijn er 2 die een fout antwoord geven. Gilles zegt Nokia in plaats van Samsung, maar zin fout antwoord elimineert de juiste nummerplaat niet. Issa's originele antwoord NV ook niet, en dat zei ze onder invloed van Thibaud, en ze zei er ook bij dat ze het niet zeker wist. Ze wijzigt haar antwoord achteraf naar BVBA: het is of een NV of een BVBA. Toch elimineert Ruth de nummerplaat met B niet. Issa zou een logische reden kunnen hebben om BVBA te zeggen en niet PVBA. PVBA is een zeer weinig bekende vennootschapsvorm (http://www.belgium.be/nl/economie/onderneming/oprichting/vennootschapsvormen). Terwijl BVBA and NV dat wel zijn. Eigenlijk is de PVBA een afkorting van voor 1985, die door de Belgische wet in 1985 werd gewijzigd in BVBA. Dus juridisch bestaat een PVBA niet meer in België, en is het een BVBA.

Je zou kunnen argumenteren dat Issa de mol is, en dat ze dus vooraf wist wat de juiste nummerplaat was, en dat niemand van de anderen ooit van een PVBA gehoord heeft of er niet aan zou denken (terwijl ze als advocate mogelijks wel de PVBA afkorting kent als wetswijziging... hangt er van af wat haar branche is), om zo BVBA te zeggen en de enige juiste nummerplaat te elimineren. Maar waarom dan eerst doen dat ze niet weet, dan Thibaud's suggestie volgen van NV, aan Ruth duidelijk maken dat ze niet zeker is en gokt op... Lijkt me wel dat de PVBA vraag er mogelijks in zat om de mol de kans te geven de juiste nummerplaat te elimineren, of de verdenking op Issa te leggen door de productie. Vergelijk dat met de vraag aan Bruno waar gewoon een ja-nee antwoord voldoende was, of die van Hanne over het merk van de bril van haar vriend. Kan nu niet direct een merk van een gsm bedrijf bedenken dat met een G, B of L begint.

In ieder geval heeft Ruth de juiste nummerplaat mee in haar hoopje gehouden, en op de verkeerde 2 van de overgebleven 7 gegokt.

Op basis van de proef met Ruth zit je met deze verdachten:
Manuella, Cathy, Stijn, Thibaud en mogelijks Issa.      
« Laatst bewerkt op: 9-02-2016, 01:18:46 door sunray »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #21 Gepost op: 9-02-2016, 01:43:46 »
Ik zou als mol hier misschien wel instemmen met terugkeer;als ze terugkeert komt er geld in de pot, maar heb je nog steeds 9 mensen om je achter te verschuilen . En er is nog altijd de kans dat t niet lukt t juiste nummerbord te vinden. Een ja stem lijkt socialer en een nee stem verdachter.

Al met al een hele leuke opdracht  met grappige conversatie en leuke beelden.

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #22 Gepost op: 9-02-2016, 01:54:53 »
Als Gilles de Mol is, zou dat echt een leuke actie zijn geweest met Nokia.. Voor hem gaven Thibaud en Issabel NV als antwoord waardoor, nadat Gilles antwoord had gegeven, Issabel koos voor BVBA en dus het goede kenteken weggestreept zou worden.. Kan natuurlijk alle kanten op dit, maar zou dit wel echt tof gevonden hebben. Natuurlijk een risico, maar dat maakt het juist zo leuk!
« Laatst bewerkt op: 9-02-2016, 01:56:26 door Naty »
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #23 Gepost op: 9-02-2016, 03:02:09 »
Inderdaad door de n te geven, wist je bijna zeker dat als issa antwoord zou geven, ze zou kiezen voor de bvba.

Offline Perlut

  • Forumlid
  • Aan elk een goedendag (net zoals in 1302)
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #24 Gepost op: 9-02-2016, 03:11:11 »
Mij viel het op dat Bruno als eerste de groep een slecht gevoel door hen te verwijten dat ze Ruth "met pek en veren" naar huis gestuurd hebben.

Offline Navadni

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #25 Gepost op: 9-02-2016, 03:15:11 »
Als Gilles de Mol is, zou dat echt een leuke actie zijn geweest met Nokia.. Voor hem gaven Thibaud en Issabel NV als antwoord waardoor, nadat Gilles antwoord had gegeven, Issabel koos voor BVBA en dus het goede kenteken weggestreept zou worden.. Kan natuurlijk alle kanten op dit, maar zou dit wel echt tof gevonden hebben. Natuurlijk een risico, maar dat maakt het juist zo leuk!
Klopt, van Gilles zou ik het de interessantste actie vinden. Maar dan denkt hij wel heel snel. Veel respect, als dat een molactie blijkt te zijn. Sowieso is het stoerder om als Mol ja te zeggen, maar een verkeerd antwoord te geven. Vooral als je er vanuit gaat dat de meeste stemmen voor nee zullen zijn, is het wel aangewezen om naar het ja-kamp te gaan om wat sympathieker over te komen.

Thibaud blijft moeilijk te peilen, maar als Mol zou het inderdaad gek zijn om daar "nv" te suggereren - gewoon omdat de N inderdaad in één van de foute nummerplaten zat en er sowieso uit zou gaan. Als Mol zou hij dat weten. Je weet niet op voorhand dat Gilles "Nokia" gaat opperen als willekeurig antwoord en je weet niet dat Issabel daarna toch bvba gaat zeggen. Waarom hij zo zeker van zijn stuk is dat het een nv is, weet ik natuurlijk ook niet. Met zekerheid "bvba" zeggen zou de juiste nummerplaat meteen weghalen. Toch haalt Ruth de nummerplaat met de B uiteindelijk niet weg. Omdat ze Issa niet vertrouwt, of omdat het duidelijk is dat niemand er echt zeker van is?

Ik weet niet of ik Issa hier verdacht vind of niet. Natuurlijk komt het allemaal in beeld, "bvba" zeggen met zekerheid terwijl dat fout is, zou meteen heel verdacht zijn, maar anderzijds is het toch gek om het zo aan het lot over te laten. Wel sterk als zij de groep de foute antwoorden laat geven, maar eigenlijk is ze er dan niet in geslaagd om te mollen.

Kortom, ik weet het niet. Issa zou ik absoluut heerlijk vinden als Mol, maar ik weet echt nog niet welke kant ik op moet kijken.

Offline sunray

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #26 Gepost op: 9-02-2016, 03:15:51 »
Inderdaad door de n te geven, wist je bijna zeker dat als issa antwoord zou geven, ze zou kiezen voor de bvba.

Dan zit je toch wel met een heel ver gezochte constructie:
Mol Gilles weet dat er enkele truc vragen in zitten (die PVBA vraag is echt een moeilijke om de redenen die ik aangaf)
Maar dat is geen vraag die aan hem zou gesteld worden, maar aan Issa, terwijl er anoniem gestemd moet worden. Dus dan zit Gilles met het risico dat Issa "nee" kiest.
Gilles begint ook maar pas echt op de anderen in te spelen als er na reeds 5 minuten beslist is geweest om nee te zeggen. Dat is ook raar. Waarom de anderen trachten te overtuigen als de sabotage toch al geslaagd is. Ruth niet terug is en geen kandidaat die reeds een verdachte kan afstrepen, en geen 5000 Euro.

Daarentegen heb je Issa die wel ja zegt maar niet de rest tracht te overtuigen zoals Gilles, de mogelijke juridische kennis van PVBA -> BVBA heeft, en enerzijds uiting geeft aan empathie voor Ruth, maar tegelijkertijd haar lach bedwingt.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #27 Gepost op: 9-02-2016, 08:07:25 »
Nog iets opvallends, Ruth wilde nog voor de stemming Bruno aan de portofoon hebben. Zou ze hem vertrouwen, omdat ze de test op hem heeft ingezet en daardoor een rood scherm kreeg?

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #28 Gepost op: 9-02-2016, 08:56:13 »
Nog iets opvallends, Ruth wilde nog voor de stemming Bruno aan de portofoon hebben. Zou ze hem vertrouwen, omdat ze de test op hem heeft ingezet en daardoor een rood scherm kreeg?

Superslimme opmerking! Maar zou Ruth in dit spannende moment ook zo slim geweest zijn?

Mij viel het op dat Bruno als eerste de groep een slecht gevoel door hen te verwijten dat ze Ruth "met pek en veren" naar huis gestuurd hebben.

We hoorden Bruno dit alleen in een biecht zeggen volgens mij.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #29 Gepost op: 9-02-2016, 09:06:06 »
de pek en veren zei hij in de biecht, maar in de groep liet hij zijn "ongenoegen" ook blijken.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #30 Gepost op: 9-02-2016, 10:07:19 »
Ik zou denk ik als mol wel bij de JA stemmers zitten, op juist niet op te vallen. En dan te sturen op een fout antwoord.
Beetje verdenkingen op jezelf weghalen. Is een risico, dat wel, maar zou dat toch doen.

Ik vind trouwens mensen die hier NEE keihard doordrukken zoals Cathy niet verdacht. Potloodstreep door haar. Ze is zo aanwezig, ik weet het niet....En misschien dat zij dacht dat Ruth op haar heeft gestemd, en dat ze niet wilde dat dit uit kwam, want dan is ze meteen minder verdacht en sneller kans op exit. Ze is gewoon bloedfanatiek!

Mooie dynamiek trouwens van onbekende deelnemers. Zooo veel leuker dan de NL versie op dit moment. Ik houd hiervan. Een kandidaat mag terugkomen EN je krijgt geld. Ik snap niet waarom ze dat niet doen. Als ze het slim hadden gespeeld dan hadden ze Ruth eerst via de portofoon informatie laten geven op wie ze gestemd heeft etc, en dan vervolgens haar geholpen. Geld (5000!!!!) erbij en waardevolle info.
Meer L

Offline Ehlis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #31 Gepost op: 9-02-2016, 12:44:29 »
Nog iets opvallends, Ruth wilde nog voor de stemming Bruno aan de portofoon hebben. Zou ze hem vertrouwen, omdat ze de test op hem heeft ingezet en daardoor een rood scherm kreeg?

Ik dacht echt exact hetzelfde!

Offline Moljet

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #32 Gepost op: 9-02-2016, 14:12:19 »
Arme Ruth, maar wat gaaf dit! Heerlijk, zo'n hard spel  ;D
Bruno en Hanna niet meer verdacht, want de mol zou geen 5000 euro het spel in willen hebben en zij gaven beide een goed antwoord. Voor de rest kan ik er niet veel uithalen.

Offline JennoH

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #33 Gepost op: 9-02-2016, 16:25:53 »
Ik ben de aflevering aan het terugkijken in stukjes en slow motion.
Momenteel ben ik de kamers van enkele kandidaten in detail aan het bekijken. Deze krijgen we te zien als bewijs van de antwoorden op de vragen van Ruth.

We krijgen een shot van Hanne haar bureau te zien waarna een close-up van de bril van haar lief volgt.
We zien ook een geschreven nota. (zie bijlage)
Volgens mij staat er: 24700. (Haal die 7 ervan tussen en je krijgt de postcode van Mol  ::vergroot::)

Misschien kan iemand beter weg met cijfers om hier iets uit te halen?
Iedere donderdagavond een nieuwe Mol VODcast! www.youtube.com/jolien&jenno

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #34 Gepost op: 9-02-2016, 17:36:21 »
Ik denk ook dat de mol bij de "ja-stemmers" moet zitten. Dat is de enige plek waar je nog enigszins invloed op het spel kunt uitoefenen. Met een nee-stem verlies je gegarandeerd sympathie bij de groep terwijl er geen enkele garantie is dat die nee-stem ervoor zorgt dat Ruth niet terugkomt en dat er geen geld in de pot komt.

Ruth heeft de kans terug te komen met 5000 euro met of zonder hulp van de groep! Ze heeft sowieso 2 gok pogingen en kan goed gokken.
Hoe meer mensen haar "goed helpen" hoe groter haar kans op een goede gok wordt. Alleen als de mol ook meehelpt kan hij/zij proberen Ruth zover te krijgen de enige goede oplossing uit het spel te nemen en daarmee worden Ruth's kansen juist gereduceerd tot nul.
Verder is er, ook voor een mol, vrijwel nooit 100 % garantie op succes, maar als deze hier 'nee' zegt weet hij/zij zeker dat het een partijtje afwachten wordt.


Offline JennoH

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #35 Gepost op: 9-02-2016, 17:40:29 »
UPDATE:

Verder (op precies 27:47) zien we een steen waarop staat: E-78 (zie bijlage)
Zou kunnen slaan op 24700 - 7 = 2400 = Postcode Mol.

Maar dat is natuurlijk wel erg ver gezocht. (of niet?)
Iedere donderdagavond een nieuwe Mol VODcast! www.youtube.com/jolien&jenno

Offline Navadni

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #36 Gepost op: 9-02-2016, 17:54:29 »
Ik denk ook dat de mol bij de "ja-stemmers" moet zitten. Dat is de enige plek waar je nog enigszins invloed op het spel kunt uitoefenen. Met een nee-stem verlies je gegarandeerd sympathie bij de groep terwijl er geen enkele garantie is dat die nee-stem ervoor zorgt dat Ruth niet terugkomt en dat er geen geld in de pot komt.

Ruth heeft de kans terug te komen met 5000 euro met of zonder hulp van de groep! Ze heeft sowieso 2 gok pogingen en kan goed gokken.
Hoe meer mensen haar "goed helpen" hoe groter haar kans op een goede gok wordt. Alleen als de mol ook meehelpt kan hij/zij proberen Ruth zover te krijgen de enige goede oplossing uit het spel te nemen en daarmee worden Ruth's kansen juist gereduceerd tot nul.
Verder is er, ook voor een mol, vrijwel nooit 100 % garantie op succes, maar als deze hier 'nee' zegt weet hij/zij zeker dat het een partijtje afwachten wordt.
Klopt. Bovendien vind ik, en ga ik er altijd van uit, dat een Mol de opdracht zo ver mogelijk wil doen slagen om de opdracht op het laatste moment te doen falen. Vaak is het niet zo natuurlijk, vaak blijkt in de Molbiechten achteraf dat de Mol gewoon wat klooit zonder invloed te hebben op het geld, maar dat vind ik dus aan de zwakkere kant.

Tijdens de voetbalopdracht, bijvoorbeeld. Zelfs als Stijn weinig raadsels oplost, zou de slimme groep dat eigenlijk niet verdacht moeten vinden, want waar het uiteindelijk op aankomt om geld te verdienen is het voetballen zelf. Die drie penalties zijn eerst onverdacht, maar dàn is er plots de kans om met één penalty het geld te verdubbelen - dààr zou de Mol dus in principe pas toeslaan, want dat is de laatste twist van de opdracht in het programma en die wil de productie wel effectief in het programma krijgen.

Hier is het het spannendst voor het programma als het spel met de nummerplaten echt gespeeld wordt. Dat weet de Mol natuurlijk en dat is wel deel van de opdracht. Daarom zou de Mol in principe dus in de ja-groep moeten zitten, want daar heeft hij of zij de controle over de nummerplaat die definitief het spel uitkan. De vraag waar heel makkelijk een "B" als antwoord uit kan komen is die van Issa - zou natuurlijk kunnen dat die vraag bewust aan haar is gegeven als Mol. Bovendien zit zij in de voetbalgroep waar ze mag beslissen om het risico te nemen op een verdubbelingstrap. Het risico zorgt daar helaas wel voor geld, maar de kans om geen geld te hebben is natuurlijk beter dan een zekerheid op 3000 euro.

Maar wat tegen haar spreekt is dat ze dat antwoord met de B niet onmiddellijk zelf geeft - het is de perfect kans om te Mollen, maar zij is niet degene die met het idee voor de dag komt.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #37 Gepost op: 9-02-2016, 20:37:47 »
Maar wat tegen haar spreekt is dat ze dat antwoord met de B niet onmiddellijk zelf geeft - het is de perfect kans om te Mollen, maar zij is niet degene die met het idee voor de dag komt.

Maar echt veel kans daartoe krijgt ze niet van Thibaud, die meteen zegt dat het een NV is. Dat dit een molactie van hém is, omdat later blijkt dat de N niet kan en Issabel dan wel B van 'bvba' moet zeggen (terwijl de kans aanwezig is dat Issabel zelf weet dat het een 'pvba' is) vind ik dan verder gezocht dan dat het een Molactie is van Issabel die bijna 'verpest' wordt door Thibaud. (Wellicht wilde ze overkomen alsof ze even na moest denken om uiteindelijk 'bvba' te 'gokken')

(Wat betreft Issabel die betrokken is bij het gokken van het nemen van de vierde strafschop ... daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Alle puzzelstukjes vallen op z'n plek ... Issabel doet weinig tot niet wat NIET mols is deze aflevering :-))


Toevoeginkje: ik moet wel even wennen aan de commerciële inslag bij De Mol - deze opdracht zat wederom vol met merknamen en reclame, nietwaar?
« Laatst bewerkt op: 9-02-2016, 20:41:18 door tumtum »

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #38 Gepost op: 9-02-2016, 20:40:57 »
Maar echt veel kans daartoe krijgt ze niet van Thibaud, die meteen zegt dat het een NV is. Dat dit een molactie van hém is, omdat later blijkt dat de N niet kan en Issabel dan wel B van 'bvba' moet zeggen (terwijl de kans aanwezig is dat Issabel zelf weet dat het een 'pvba' is) vind ik dan verder gezocht dan dat het een Molactie is van Issabel die bijna 'verpest' wordt door Thibaud. (Wellicht wilde ze overkomen alsof ze even na moest denken om uiteindelijk 'bvba' te 'gokken')

Als Issa weet dat het een PVBA is dan doet ze iig helemaal NIKS om dat te laten blijken. Zegt niet dat Thibeaud het fout heeft, komt niet zelf met het juiste antwoord etc.
Op mij komt het over alsof Issa (door de Nokia ipv Samsung van Gilles) een kans ziet wat te mollen...

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #39 Gepost op: 9-02-2016, 20:42:52 »
Als Issa weet dat het een PVBA is dan doet ze iig helemaal NIKS om dat te laten blijken. Zegt niet dat Thibeaud het fout heeft, komt niet zelf met het juiste antwoord etc.
Op mij komt het over alsof Issa (door de Nokia ipv Samsung van Gilles) een kans ziet wat te mollen...

Kandidaat Issa weet dit dan ook niet. Maar dat kan Mol Thibaud niet weten. Als kandidaat issa zich ineens zou realiseren dat het een 'pvba' is zou hij bovendien keihard door de mand vallen. Dus denk ik dat de kans groter is dat Issa hier aan het mollen is dan Thibaud. Maar de actie van Gilles heb ik over het hoofd gezien ... dat kan absoluut wél een molactie zijn.