Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 3  (gelezen 26129 keer)

Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #40 Gepost op: 16-02-2016, 22:07:13 »
OMG. Was echt zooo zeker dat de afvaller deze keer de mol was :-X :-X :-X :-X Ben echt heel blij dat ik ernaast zat, maar ben echt stomverbaasd..

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #41 Gepost op: 16-02-2016, 22:09:54 »
OMG. Was echt zooo zeker dat de afvaller deze keer de mol was :-X :-X :-X :-X Ben echt heel blij dat ik ernaast zat, maar ben echt stomverbaasd..

Misschien volgende keer iets minder snel roepen dat het ZO overduidelijk is dat het de volgende keer wel moeilijker mag  ;)

Maar alsnog rot voor je  ::jaja:: Succes met de jacht op de "echte" mol  ::ok::
En gewoon doorposten he!

Offline JorisBoris

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #42 Gepost op: 16-02-2016, 22:20:26 »
Er staat nu ook een 360° video van 8 minuten online van de eerste opdracht.

Bruno gaat binnen en blijft dan meer dan een minuut stilstaan achter de eerste muur. Dat lijkt mij verdacht. Stijn staat ondertussen 2 minuten te wachten terwijl de anderen hem aansporen om naar binnen te lopen. Later zie je Gilles ook naar binnen lopen. Daarna zijn ze in andere kamers en valt er niets meer te zien, behalve Issabel die meteen dood is.

Offline Ennas

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #43 Gepost op: 16-02-2016, 23:24:45 »
Deze aflevering was wederom smullen. Zo mooi gefilmd, enorm avontuurlijk, spannend in beeld gebracht, en je leert de kandidaten echt beter kennen; hoewel er ook meer tijd voor een aflevering staat. Het komt daarnaast veel meer naar voren dan in NL wat voor een enorm psychologisch spel dit eigenlijk is. Beide opdrachten waren zalig om naar te kijken!

Offline FeniXXIV

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #44 Gepost op: 17-02-2016, 00:04:35 »
Dat begin! De aflevering beginnen met reacties op "Ben jij de Mol?" was briljant gevonden! Vond ik een heel origineel begin van een derde aflevering.

Oh the memories! Die eerste proef bracht me helemaal terug naar De Mol 2, met Eef en Hugo ... alles daaraan ademde die oude molsfeer van weleer. Zo zie je maar, ook met minder opdrachten kan men een spannende aflevering maken.

Was heel benieuwd naar wat ze allemaal over hadden voor een vrijstelling. Al hoopte ik wel op wat meer vuurwerk in het slachthuis maar de groep levensgenieters hebben hun slag binnengehaald. Wel gek want zij zijn in de minderheid. Een heel klein beetje teleurgesteld in Cathy, Thibaud, Gilles en zelfs Issabel (die het in de eerste aflevering al tegen Marc had over een vrijstelling maar nu toch koos voor de groep). In de oude Mol-reeksen deden ze bij zo'n proef gegarandeerd wél aan tsjak tsjak tsjak. ::rofl:: En ik was quasi zeker dat er toch zeker ene ging tussenzitten die zijn kandidatenziel ging verkopen voor een vrijstelling, duimde zelfs heel hard voor de ja-stemmers van vorige week. Het had echt wel iets gegeven als iemand het had aangedurfd maar tegelijk ben ik heel positief verrast door de groepsgeest, zeker na dat hele Ruth-debacle, heeft er precies toch wat ingehakt. Zou dat echt met die banaan te maken hebben? Teambuilding helpt echt! :P Of kwam het door Manuella die als zwanenzang dienst deed als moreel kompas van de groep? "Gilles, doeget nie hé!" ;D

Al hadden sommige kandidaten geen andere keuze dan die vrijstelling niet te pakken. Sommigen worden al zo verdacht binnen de groep, dat dit een middel kon zijn om te testen wie zijn eigen vel zou redden en dus kandidaat is. Manuella en Hanne had ik het wel gegund. Ben zeer verrast ook door het tactisch denken van sommige kandidaten. Je ziet de kandidaten elke aflevering beter worden in het spel. Ze hebben die proef heel goed aangepakt. En de Mol maakte hier volgens mij een dikke inschattingsfout, had misschien toch wat langer moeten blijven?

Sowieso ben ik fan van dit soort psycholgische opdrachten. Hiermee leg je de onderlinge relaties bloot tussen de kandidaten. En gelukkig krijgen we dat ook echt open en bloot te zien! Net zoals de telefoontjes van de kandidaten. De Mol heeft het volgens mij emotioneel toch een beetje zwaar. Het spel begint na een volle week al een beetje door te wegen. Al dat liegen en bedriegen! De Mol kan het aan niemand kwijt! >:D

Ik merk wel een kleine shift in mijn verdenkingen, moet ze alleen nog wat scherper stellen. Moet er toch nog eens goed over nadenken op wie ik zoal ga spreiden. Klinkt alsof ik zelf meedoe.

Spijtig dat Manuella eruit ligt, had veel liever een van de die-hards eruit zien gaan. Daar leek het eerst ook op uit te draaien. Hadden ze achteraf kunnen zeggen, zie wat ervan komt met jullie boekskes, tunnelvisie. Helaas moest de mama van de groep het vliegtuig op. Volgende week dan eindelijk een van de harde gamers naar huis? Want wat ik nog opmerk is dat naarmate het programma vordert ik meer en meer favoriete kandidaten begin te krijgen. Niet te doen! Zelfs Cathy begin ik, ondanks haar kattige montage, graag te zien. Die volgende rode schermen gaan toch echt nog een paar moeilijke momenten opleveren. Maar voor de rest is De Mol echt genieten! ::love::

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #45 Gepost op: 17-02-2016, 09:39:04 »
Erg fijne opdrachten weer, mooi gefilmd en alles duidelijk uitgelegd. ::ok::

Toch had ik graag een derde opdracht gezien, twee voelt vaak wat weinig in een uur. Maar verder niets dan lof tot nu toe, vind het erg leuk en fijn dat bijna alles ondertiteld wordt.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #46 Gepost op: 17-02-2016, 10:10:48 »
Vond dit zó'n gave aflevering. Wat me opvalt is dat er ook gewoon vaak géén muziek is, en dat dat het ook weer spannender maakt. Je komt dichter bij de mensen, zo lijkt het. Er zit geen dikke laag digitale make-up overheen, zeg maar.

De eerste opdracht vond ik briljant. Ik vond de scheiding tussen de twee groepen (van zes en van twee) eigenlijk niet helemaal eerlijk (geeft twee mensen een nadeel bij het "mol observeren"), maar de opdracht an sich was prachtig. Dat groepen scheiden doen ze bij deze Mol vaker, en dat vind ik eigenlijk een beetje jammer. Maat tot nog toe ben ik zéér onder de indruk van deze serie.

De opdracht met de vrijstelling was ècht spannend vond ik. Ik was de hele tijd aan het hopen, en dat heeft 't programma toch mooi voor mekaar.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #47 Gepost op: 17-02-2016, 12:29:21 »
Vond dit zó'n gave aflevering. Wat me opvalt is dat er ook gewoon vaak géén muziek is, en dat dat het ook weer spannender maakt. Je komt dichter bij de mensen, zo lijkt het. Er zit geen dikke laag digitale make-up overheen, zeg maar.
Zeker een punt. We komen sowieso ook dichter bij de mensen omdat ze hier zowel positieve als negatieve emoties en ervaringen laten zien.
Maar over de muziek wil ik nog even zeggen dat waar wel muziek is ze af en toe echt briljant grappig zijn! Vooral bij de eerste opdracht in deze aflevering was het weer raak. Dat muziekje als Gilles aan de beurt is ;D

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #48 Gepost op: 17-02-2016, 13:01:27 »
Hele sterke aflevering. Vooral de eerste opdracht vond ik echt heel leuk. Tweede opdracht was natuurlijk een bekende, maar nog nooit gezien dat de kandidaten allen de vrijstelling lieten liggen.

Ik vond de scheiding tussen de twee groepen (van zes en van twee) eigenlijk niet helemaal eerlijk (geeft twee mensen een nadeel bij het "mol observeren"), maar de opdracht an sich was prachtig. Dat groepen scheiden doen ze bij deze Mol vaker, en dat vind ik eigenlijk een beetje jammer.

Voor de deelnemers is het nadelig, maar ik vind het wel leuk. Het wordt interessanter om te gaan bedenken waar de Mol is: wat zou de beste positie zijn? En het dit zorgt voor andere opdrachten dan we bij WIDM zien. Ik ben wel meer voorstander van opdeling binnen één opdracht (Thibaud en Cathy vs. de rest bij de lama-opdracht, Manuella en Hanna vs. de rest bij de directeurswoning) dan twee opgesplitste opdrachten (voetbal / bergje op fietsen).

Maar inderdaad, deze serie is tot nu toe beter dan ik durfde hopen.  ::ok:: Ik vind het ook heel fijn dat je kandidaten ergens naar toe ziet rijden en aan ziet komen op de plek van de opdracht, bij WIDM zijn ze vaak pats - boem van een rivier midden ineens midden in de stad. Hier stappen ze in de auto en rijden ze er naar toe. Vind ik prettiger, komt natuurlijker over.

O, en Manuella  :\'( Ik hoop dat Hanne ver komt, vind haar heel enthousiast en vrolijk het spel spelen, maar ben bang dat ze, zoals ze zij, teveel op gevoel gaat spelen.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #49 Gepost op: 17-02-2016, 14:06:31 »
Vind het wel heel mooi, die opdrachten waarbij de kandidaten moreel doorgezaagd worden en flink uit hun comfortzone moeten. Dat had je in de eerdere nederlandse series ook nog wel, dat ze bijvoorbeeld nachten moesten doorhalen. Nu is het toch meer een leuk schoolreisje geworden.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #50 Gepost op: 17-02-2016, 15:26:57 »
En vooral een luxe schoolreisje. Afzien maakt het zoveel leuker, laat ze weer eens een paar dagen kamperen, opdrachten doen waarbij moet worden afgezien, enz. Dan is de beloning van een mooi hotel ook intenser. Meer emoties bij de kandi's etc... Maar onze BN'ers zullen wel gepamperd moeten worden...??

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #51 Gepost op: 17-02-2016, 16:51:46 »

De eerste opdracht vond ik briljant. Ik vond de scheiding tussen de twee groepen (van zes en van twee) eigenlijk niet helemaal eerlijk (geeft twee mensen een nadeel bij het "mol observeren"), maar de opdracht an sich was prachtig. Dat groepen scheiden doen ze bij deze Mol vaker, en dat vind ik eigenlijk een beetje jammer. Maat tot nog toe ben ik zéér onder de indruk van deze serie.


De groepen scheiden vind ik juist een sterk punt. Het geeft op forum vooral discussies over waar de mol het beste kan zitten bijvoorbeeld. Bij geen enkel opdracht is nog een duidelijke overeenstemming over welke plek het beste is. Plus daarbij komt nog dat de mol zich soms moet schikken en niet bij de beste plek terecht komt. Genoeg stof voor speculatie.

Door een opdracht zo te splitsen (beide groepen werken aan één opdracht, maar door een twist blijkt de ene groep de ander juist tegen te werken), dat is hoe ik De Mol graag zie. Een stuk beter dan bijvoorbeeld de metro opdracht waarbij negen kandidaten hard aan het werk zijn om de opdracht te halen, terwijl uiteindelijk bij één de beslissing neemt. Enige wat Klaas hoefde te doen is Ja of Nee zeggen. Zeer zwak.

Wat betreft dat het niet eerlijk zou zijn tegenover de kandidaten... In het verleden werden opdrachten vaker gesplitst. En ook toen waren hier discussies op het forum over dat de kandidaten niet altijd bij de mol in het groepje zit en zo hem niet aan het werk kan zien. Maar dat viel reuze mee.

Er was destijds een "Gelijke Kansen" theorie. Dit hield in dat de mol tracht om bij elke groepsverdeling bij anderen in de groep te zitten dan de dag ervoor. Hierdoor, aldus de theorie, zou elk kandidaat ongeveer even vaak bij de mol in het groepje zitten. Door allerlei formules, berekeningen, schattingen en calculaties was het mogelijk om te zien welk kandidaat het meest heeft samengewerkt met iedereen. Misschien een idee om deze theorie weer van stal te halen?

Dat het in Nederland niet meer werkte kwam onder andere doordat er meer groepsopdrachten zijn. Haast geen subgroepjes meer. Daarnaast heb je nog mollen als Dennis en Patrick die standaard met dezelfde (resp Patrick en Art) in een groepje gaan zitten, omdat het 'geweldige' bliksemafleiders zijn.
Maar als ze hier in België meer gaan 'husselen', dan zou het toch haast weer mogelijk moeten zijn om zo de mol op het spoor te komen?

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #52 Gepost op: 17-02-2016, 20:33:32 »
Daar heb je wel een aantal hele goede punten Niuno. En uiteindelijk wordt het spel toch gemaakt voor die 1.100.000 kijkers, en niet (primair) voor de 10 kandidaten. De groepjesverdeling levert wel hele mooie opdrachten op inderdaad.

De gelijke-kansentheorie is gebaseerd op twijfelachtige aannames (nl. de aanname dat de mol bij iedereen ongeveer even vaak in de groep wil zitten) en eigenlijk zou je best beginnen bij het toetsen van die aanname op reeksen waarvan we de mol reeds kennen.

Maar ik wil best eens kijken of er iets te zien is in de groepjesverdeling.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #53 Gepost op: 17-02-2016, 20:41:01 »
Als het goed is, ga ik zo meteen met iemand die het nog niet gezien heeft, de aflevering herbekijken. Daarna wil ik wel een poging maken met de Gelijke Kansen Theorie. Ik heb al een idee hoe te beginnen.
Ik denk dat het daarna wel een goed idee is om een nieuw topic te starten over groepsindelingen & gelijke kansen. Ik kijk hiervoor de moderators en met name Robbie heel lief aan.  :D
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #54 Gepost op: 17-02-2016, 21:34:07 »
Als het goed is, ga ik zo meteen met iemand die het nog niet gezien heeft, de aflevering herbekijken. Daarna wil ik wel een poging maken met de Gelijke Kansen Theorie. Ik heb al een idee hoe te beginnen.
Oh, oeps. Ik heb je bericht niet op tijd gezien en had de topic zojuist al gestart. Maar wilde het niet claimen hoor, dus als jij er iets mee wil, ga gerust je gang, vooral als je al een idee in je hoofd had. Misschien kun je de topic wel vast bekijken voor inspiratie.

Maar als je wil, neem het gerust over! En gebruik vooral de data die ik al heb verzameld voor de voorbije proeven.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #55 Gepost op: 17-02-2016, 22:09:12 »
Waarom is scheiding van groepen nadelig? Er is genoeg ruimte tussen de proeven om met Elkaar te bespreken wat er waar precies is gebeurd. Of dat altijd volledig 100% de waarheid is, tsja. Vandaar dat ze zoiets meestal direct na de proef met zijn Allen doornemen .

De uitspraak hier op t forum dat t voor 2 mensen bij blinde schutters nadelig was, kun je net zo goed omdraaien. Misschien hebben 6 deelnemers geen mans gehad om de mol aan t werk te zien. Het is dus in ieders belang om info te krijgen over due stukjes waar jezelf niet bij was en dat kan enkel als je ook info deelt

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #56 Gepost op: 17-02-2016, 22:22:14 »
Waarom is scheiding van groepen nadelig? Er is genoeg ruimte tussen de proeven om met Elkaar te bespreken wat er waar precies is gebeurd. Of dat altijd volledig 100% de waarheid is, tsja.

De waarheid over de voetbalopdracht is helemaal verdraaid door Hanne, Issa en Stijn, niemand die daar achter kan komen. Dus ik zie het probleem wel met groepjes-opdrachten. Af en toe mag, maar zeker geen gewoonte van maken!

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #57 Gepost op: 18-02-2016, 00:38:35 »
Wat een verrukkelijk seizoen!!! Ben zo enorm blij dat het terug is.

Echt, ik ben meer dan fan van de Nederlandse versie. De kandidaten, de muziek, de executies, het wordt prachtig in beeld gebracht. En na 16 seizoenen kunnen we ook verwachten dat niet elke opdracht meer spectaculair of tof is. Het is niet afzien meer, in vroegere seizoenen moesten ze nog wel eens kamperen, in hutjes slapen of zware opdrachten doen. Nu is het van het ene 5 sterren hotel naar het andere. Het spel gaat altijd door dus ik ben niet in de positie om te zeggen dat het niet zwaar is, maar als je het vergelijkt met de Belgische nu.
Het emotionele gedeelte is veel heftiger, en dus spannender. Hopelijk gaan we hier meer weer van zien bij 'onze' versie.

WAT een topserie in Belgie. En wat een leuke kandidaten, heb nu alle 3 de afleveringen gezien en ben echt heel enthiousiast. Mijn vrienden vinden deze serie ook veel beter.
Opdrachten deze aflevering waren heel goed, al vond ik ze vorige keren ook al goed/aardig. Maar het niveau ligt hoog, het spel wordt hard gespeeld.
Enigste waar ik me oprecht over verbaasde was dat Cathy, Gilles en Thibaud zo werden aangevallen om hun manier van spelen? Het is Wie is de mol, niemand is te vertrouwen. Het is een vertrouwensspel. leugens en bedrog, ook wat Cathy zei bij de vrijstellingsopdracht. Ik vind Bepaalde kandidaten daar vrij naief in. Ook al zijn dit vroege afvallers zoals we nu zien, het laat toch zien dat bepaalde mensen er vanuit gaan dat het 3 weken lol hebben is, terwijl het een van de hardste psyhologische spellen is die er bestaan.
Goed, een beetje wrijving binnen de groep is ook wel leuk om naar te kijken dus ::ok::

Ben heel enthiousiast, kijk al uit naar Aflevering 4!!!

En voor nu ga ik voor Gilles als mol. En Bruno op 2. Maar misschien hoop ik het bij Gilles gewoon, want wat is hij knap  ::love:: ::love::  ::rofl::

Online Mvnl

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #58 Gepost op: 18-02-2016, 22:40:55 »
Daar heb je wel een aantal hele goede punten Niuno. En uiteindelijk wordt het spel toch gemaakt voor die 1.100.000 kijkers, en niet (primair) voor de 10 kandidaten. De groepjesverdeling levert wel hele mooie opdrachten op inderdaad.

De gelijke-kansentheorie is gebaseerd op twijfelachtige aannames (nl. de aanname dat de mol bij iedereen ongeveer even vaak in de groep wil zitten) en eigenlijk zou je best beginnen bij het toetsen van die aanname op reeksen waarvan we de mol reeds kennen.

Maar ik wil best eens kijken of er iets te zien is in de groepjesverdeling.

In Nederland ging het iig zeker voor Patrick niet op, die steeds bij Art zat én Art voor mijn gevoel ook gewoon aan zijn winst heeft geholpen. Aan de andere kant was hij juist wel een Mol waarbij ik het idee had dat het opsplitsen in groepen bij opdrachten de kijker op het spoor hielp. Hij kreeg zowat een driftbui toen hij bij een opdracht met kamers en koffers niet op zijn gewenste positie belandde, toen viel ie enorm door de mand.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 3
« Reactie #59 Gepost op: 25-02-2016, 17:26:50 »
In het eerste stukje waar de kandidaten gevraagd worden of ze de mol zijn, probeer ik wat lichaamstaal te lezen.
Dit gebaseerd op wat een expert in der tijd zei bij de verklaring van Femke Van den Driessche, na haar beschuldiging van mechanische doping.
http://www.hln.be/hln/nl/2884/Veldrijden/article/detail/2602413/2016/02/01/Expert-lichaamstaal-Toch-geneigd-haar-te-geloven.dhtml

Meer bepaald het ene kenmerk:
Citaat
"Het tweede in het geval van Femke. Haar woorden komen gelijktijdig met haar non-verbale taal en daarom ben ik geneigd om haar te geloven. Als ze zou liegen, zou ze haar hoofd schudden na haar woorden. Het 'klopt', wat we zien. Ik denk dat ze het echt niet wist."

Analyse:
- Issabel: Schudt inderdaad tegelijk 'Nee' terwijl ze antwoordt "Ik ben niet de mol, nee"
--> zou betekenen dat ze de waarheid sprak, en dat klopte inderdaad

- Manuella: Idem dito, schudt neen en zegt "Bah neet, ik ben de mol nie, absoluut niet"
--> zou betekenen dat ze de waarheid sprak, en dat klopte inderdaad

- Stijn: Heel sec, maakt geen beweging met het hoofd (klinkt en lijkt zelfs wat gespannen)
--> moeilijk, maar wel beetje verdacht

- Hanne: Beetje beide, bij "Nee" zwaait ze haar hoofd één keer duidelijk van links naar rechts, daarna schudt ze en vult ze aan met "Ik ben de mol niet" Ze herhaalt dit nog eens al schuddend na een ongemakkelijk lachje
--> ik zou haar het voordeel van de twijfel geven.

- Gilles: Geen hoofdbeweging terwijl hij 'Nee' zegt. Ik zie precies wel zijn linkerkaak wat trillen.
--> wederom moeilijk en toch wat verdacht.

- Bruno: Schudt ook niet met het hoofd. Geeft enkel een verdacht lachje en je ziet hem verdacht denken.
--> niet in te schatten

- Cathy: "Weet het niet" terwijl ze met haar hoofd schudt. Doet wat mysterieus
--> Geneigd om ook haar te geloven

- Thibaud: Eerst zonder schudden zegt hij "Nee, ik ben de mol niet" op 'niet' knikt hij bevestigend 'ja'. Als hij dezelfde zin herhaald schudt hij tegelijkertijd met zijn hoofd
--> zou betekenen dat hij de waarheid sprak.


Aan de hand hiervan zijn enkel Stijn, Bruno en Gilles verdacht volgens de analyse.
#HetIsTochWaarZeker!?