Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was  (gelezen 41146 keer)

Offline david_vdb

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1
« Reactie #20 Gepost op: 23-02-2016, 01:02:09 »
Bruno heeft geen énkele nuttige bijdrage geleverd in de muziekproef. Een duidelijk teken voor mij opnieuw dat hij de mol is. Straf dat Issabel dat niet doorhad en net de mensen in de auto verdacht. Zo zie je maar hoe Bruno vertrouwd wordt door zijn medekandidaten.

Komaan seg:
- planetarium: dan ga je toch voor Space Oddity? Of Spaceman? Of Satelliet Suzy, waar Issabel nog mee afkwam. Of We gaan naar de maan van Samson desnoods, whatever. Neen: Stairway to heaven??? Om dan naar Bohemian Rhapsody over te schakelen (hij volgt Issabel hierin) en dan pas Rocket Man

- dat gezondheidscentrum: nu begint hij ineens volle bak Peron te promoten. Goed wetende dat ze met Peron als tip weer naar dat graf gaan. En als Issabel dan slim wil overschakelen op iets met Gezondheid/Dokters, dan blijft hij doorbomen: "Neen, iets met perron, treinen ofzo."

Ik had het voorspeld, op basis van de voorstukjes: Bruno zit eindelijk in de controlekamer voor een proef, heeft de touwtjes in handen. En hij maakte er gretig gebruik van. Voor het eerst saboteert hij duidelijk. Helaas OVERduidelijk  8)

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1
« Reactie #21 Gepost op: 23-02-2016, 01:03:06 »
Antwoord van tumtum vanuit ander topic:

Opvallend van Bruno in deze opdracht:
- Issa zegt dat ze iets met Doctor moeten spelen om hen zo naar ziekenhuis te sturen, Bruno wil iets met Perron... terwijl daar meerdere plaatsen zijn met die Perron (zoals de begraafplaats waar ze al naar toe gingen)
Oh ja, dat was inderdaad nog de grootste Bruno-molactie. Na Don't Cry For Me Argentina heb je de hint Evita Perón echt wel begrepen. Alleen gingen ze naar de verkeerde plek. Een liedje over een perron zou hun idee alleen maar bevestigd hebben. Maar volgens mij is het niet gedraaid toch?

En ja, Hanne had hier ook zeker een paar verdachte acties. En acteren kan ze ook. En na de actie vorige week in het slachthuis moet ik misschien haar toch ook maar in de gaten gaan houden.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2016, 01:07:53 door Moloproller »
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1
« Reactie #22 Gepost op: 23-02-2016, 01:19:50 »
Mij vraag ik iedere keer opnieuw af: waar zou de mol het best zitten. Dat is duidelijk dat dit bij de radio is. Daar heb je bij elke proef invloed.

Je draait plaatjes voor richting naar juiste plaats om partituren op te halen.
En je mag die dan nog zelf raden.

Bij de geurtest is er een grote kans dat je ook invloed krijgt. Je zou bij de wandeltocht of op de dag van de stadsproef andere deo gebruikt kunnen hebben (van iemand anders).

Dus Issa en Bruno zaten daar... en ondertussen weten we... dus de molverdachte van deze proef (volgens positie) is...
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1
« Reactie #23 Gepost op: 23-02-2016, 04:38:36 »
Als de Mol de muziekopdracht meedoet, is Evita de clou. Twee locaties hebben met haar te maken, dus een verwijzing naar haar is juist onhandig, maar dat weet alleen de Mol.

Issa stelt Anne voor Joe le taxi. Prima!

Hanne gaat als eerste luisteren, Cathy stelt als eerste voor dat dat de andere twee kandidaten kunnen zijn, Gilles wijst op de taxi buiten, Hanne gaat luisteren om te checken of het dezelfde liedjes zijn. Allemaal prima!

De keuze van Mr. President van Pink is erg goed (Bruno) is erg goed. Gilles vindt de muzikant met de eerste twee partituren. Daarna komt Gilles met de plattegrond. Prima!

Tot daar vertonen allen onmols gedrag op een of andere manier. Mijn eerste ingeving was ook Bohemian Rhapsody... Door Led Zeppelin ervoor te draaien, werd de keuze voor de begraafplaats (door Cathy) echter versterkt. Gilles is degene die zegt dat ze dan toch wel Don't cry for me Argentina hadden gedraaid. In andere woorden, hij trekt de inderdaad verkeerde richting in twijfel.

Pas na die twee lange nummers komt Rocket Man. Hanne oppert het planetarium, met behulp van de kaart van Gilles. Daar waren ze zonder kaart volgens mij nooit opgekomen. Met terugwerkende kracht onmols van Gilles. Daar waar Cathy eerst de verkeerde bestemming versterkte, vindt ze het nu terecht onzin om binnen naar straatmuzikanten te zoeken.

Daarna komen Bruno na prima stuur- en bijstuurwerk alsnog met Evita. Voor een Mol had dat het eerste nummer kunnen zijn. Toen ik niet wist welke locaties ze gingen zoeken, was het mijn eerste logische keuze. Het is Issa die switcht van songtitel naar artiest, een verwarrende strategie waar ze door Bruno terecht op gewezen wordt.

Al met al is daar door allen al zoveel onmols gedrag vertoond, dat ik er eigenlijk niet in wil geloven dat de Mol ertussen zit.

Bruno stuurt ze van radio, naar taxi, naar Casa Rosada. In drie nummers.
Issa is kandidaat, wel verantwoordelijk voor wisselen van strategie.
Hanne als eerste naar taxi, komt als eerste met planetarium.
Gilles koopt de kaart, vindt de eerste muzikant, is ook snel met presidentieel paleis.

Bruno raadt vervolgens het eerste nummer goed, bij Nirvana zien we niet wie als eerste met titel komt, bij Avicii begint Bruno als eerste correct mee te zingen.

Bij al die acties zou ik me achteraf afvragen... Waarom zou de Mol dat doen?

Cathy is de meest passieve, dus daar kan ik nog aan twijfelen. Komt bovendien meteen met de optie Evita, overigens dan zonder over de begraafplaats te beginnen. Sowieso verwarrend omdat er in Buonos Aires zonder twijfel veel verwijzingen zijn naar Evita. Versterkt later de keuze voor de verkeerde locatie en probeert de keuze voor het planetarium af te zwakken.

Als de Mol hier tussen zat, kan het eigenlijk alleen Cathy zijn.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2016, 04:41:21 door Tarballs »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #24 Gepost op: 23-02-2016, 10:39:44 »
Stijn en Thibaud zijn echt goed te werk gegaan als "speurneuzen". In dit leuke filmpje legt Stijn uit waar hij allemaal op gelet heeft:


Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #25 Gepost op: 23-02-2016, 10:56:16 »
Verdacht in deze opdracht:
- Bruno: met voorkennis en voorbereiding moet hij weten dat liedjes die linken naar Evita voor de meeste verwarring gaan zorgen. Ook heeft heeft hij imho vanuit deze positie te meeste kans om te mollen, aangezien hij 2x iets moet doen (muziek doorgeven, en partituren raden)
- Gilles en Cathy: blijven rondrennen, rekken tijd, om zo minder kans te maken op aankomen laatste locatie
Meer L

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #26 Gepost op: 23-02-2016, 12:54:12 »
Citaat
- Bruno: met voorkennis en voorbereiding moet hij weten dat liedjes die linken naar Evita voor de meeste verwarring gaan zorgen. Ook heeft heeft hij imho vanuit deze positie te meeste kans om te mollen, aangezien hij 2x iets moet doen (muziek doorgeven, en partituren raden)

Maar waarom niet meteen Evita ingezet dan? Nu gaf hij de anderen kans vier partituren te verzamelen (max. 2000 euro) en bij het raden van de liedjes ging het drie keer goed en minstens twee keer gaf hij de goede oplossing zelf of de aanzet daartoe. Dat is voor een Mol toch wel wat veel van het goede?

Citaat
- Gilles en Cathy: blijven rondrennen, rekken tijd, om zo minder kans te maken op aankomen laatste locatie

Cathy meer dan Gilles. Hij komt met de plattegrond aanzetten die Hanne op het spoor van het planetarium zet en vindt ook de eerste muzikant. Hij twijfelt ook aan de begraafplaats als correcte locatie. Cathy twijfelt juist aan het planetarium, omdat het geen toeristische trekpleister zou zijn.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1
« Reactie #27 Gepost op: 23-02-2016, 15:08:00 »
Mooie analyse Tarballs, alleen zie ik dingen hier toch echt heel anders.

Die Bohemian Rhapsody is een totaal ongeschikt nummer om ze te wijzen op een planetarium. Er zitten zoveel verschillende dingen in dat nummer. Stukken die verwijzen naar de dood/moord (weer die begraafplaats), maar vooral een hoop losse kreten. Het mocht wel een wonder heten als ze hier nu net het woord Galileo als hint hadden opgevat en dan ook nog snappen dat dat de naam van het planetarium is.

Het aanvragen van Stairway To Heaven is een superslimme, mogelijk van te voren beachte actie, omdat het zowel op planetarium als begraafplaats kan slaan. Vervolgens als het al helemaal duidelijk is dat het gaat om Evita Perón nóg een nummer willen draaien om de aandacht op die naam te vestigen ('iets met perron' - waarvan ik overigens denk dat dat de kandidaten hooguit op een dwaalspoor (pun intended) naar een treinstation geleid zou hebben) en daarmee veel tijd verdoen, vind ik allemaal echt aannemelijke molacties van Bruno.

Offline david_vdb

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1
« Reactie #28 Gepost op: 23-02-2016, 15:53:18 »
Mooie analyse Tarballs, alleen zie ik dingen hier toch echt heel anders.

Die Bohemian Rhapsody is een totaal ongeschikt nummer om ze te wijzen op een planetarium. Er zitten zoveel verschillende dingen in dat nummer. Stukken die verwijzen naar de dood/moord (weer die begraafplaats), maar vooral een hoop losse kreten. Het mocht wel een wonder heten als ze hier nu net het woord Galileo als hint hadden opgevat en dan ook nog snappen dat dat de naam van het planetarium is.

Het aanvragen van Stairway To Heaven is een superslimme, mogelijk van te voren beachte actie, omdat het zowel op planetarium als begraafplaats kan slaan. Vervolgens als het al helemaal duidelijk is dat het gaat om Evita Perón nóg een nummer willen draaien om de aandacht op die naam te vestigen ('iets met perron' - waarvan ik overigens denk dat dat de kandidaten hooguit op een dwaalspoor (pun intended) naar een treinstation geleid zou hebben) en daarmee veel tijd verdoen, vind ik allemaal echt aannemelijke molacties van Bruno.

Klopt. Stairway To Heaven zei hij overigens vrijwel meteen. "Al zeker Stairway To Heaven." Terwijl de hemel niets met het heelal te maken heeft.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1
« Reactie #29 Gepost op: 23-02-2016, 16:02:04 »
Klopt. Stairway To Heaven zei hij overigens vrijwel meteen. "Al zeker Stairway To Heaven." Terwijl de hemel niets met het heelal te maken heeft.

Mee eens, en is ook zeker verdacht van Bruno, maar hij opperde hiervoor nog wel om iets met "sterren" te doen. En dat is een zéér goeie suggestie. Dat Issabel dan vervolgens niet op zo'n liedje komt ligt buiten Bruno's macht. (Hoe lang ze hier over nagedacht hebben weten we niet, want er volgt een ander shot waarin Bruno met Stairway To Heaven komt.)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1
« Reactie #30 Gepost op: 23-02-2016, 16:09:43 »
Mee eens, en is ook zeker verdacht van Bruno, maar hij opperde hiervoor nog wel om iets met "sterren" te doen. En dat is een zéér goeie suggestie. Dat Issabel dan vervolgens niet op zo'n liedje komt ligt buiten Bruno's macht. (Hoe lang ze hier over nagedacht hebben weten we niet, want er volgt een ander shot waarin Bruno met Stairway To Heaven komt.)

'Life on Mars' van David Bowie (aka Ziggy Stardust). Niets passender dan dat denk ik. Maar goed, ik denk dat dit idee makkelijker komt nu dan voor het overlijden van Bowie. :\'(
« Laatst bewerkt op: 23-02-2016, 16:15:27 door Hulpmol »

Offline david_vdb

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1
« Reactie #31 Gepost op: 23-02-2016, 16:14:38 »
Mee eens, en is ook zeker verdacht van Bruno, maar hij opperde hiervoor nog wel om iets met "sterren" te doen. En dat is een zéér goeie suggestie. Dat Issabel dan vervolgens niet op zo'n liedje komt ligt buiten Bruno's macht. (Hoe lang ze hier over nagedacht hebben weten we niet, want er volgt een ander shot waarin Bruno met Stairway To Heaven komt.)
Starships
Life on Mars
Space Oddity
Spaceman
Outta Space

Genoeg liedjes die verband houden met ruimte. Ja, Bruno kwam met Rocket Man af. Maar wel 14 minuten en 9 seconden te laat (de opgetelde tijd van Stairway To Heaven en Bohemian Rhapsody). Bovendien moet je de tijd bijna dubbel tellen, want als je verkeerd rijdt, moet je ook nog helemaal terug.

Komaan: die Stairway To Heaven is gewoon dé clue van deze Mol-reeks. Een liedje van 8 minuten selecteren dat ook nog eens een totaal verkeerde hint is :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1
« Reactie #32 Gepost op: 23-02-2016, 16:16:28 »
'Live on Mars' van David Bowie (aka Ziggy Stardust). Niets passender dan dat denk ik. Maar goed, ik denk dat dit idee makkelijker komt nu dan voor het overlijden van Bowie. :\'(

Misschien was het inderdaad niet zo makkelijk om snel op zoiets te komen en is er niet geknipt in de uitzending (en komt Bruno snel met STH) maar toch geeft Bruno hier Issa een kans om zijn (hypothetisch) goed voorbereide molplannetje te dwarsbomen.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1
« Reactie #33 Gepost op: 23-02-2016, 16:19:20 »
Misschien was het inderdaad niet zo makkelijk om snel op zoiets te komen en is er niet geknipt in de uitzending (en komt Bruno snel met STH) maar toch geeft Bruno hier Issa een kans om zijn (hypothetisch) goed voorbereide molplannetje te dwarsbomen.

Klopt. Bruno is voor mij nipt nummer 1 voor Gilles, maar Bruno doet te vaak dingen die ik niet zou doen als Mol (als eerste mijn stoel draaien voor het beste paard bijvoorbeeld). Hier was Bruno wel verdacht, maar hij moest zowat helemaal alleen de plaatjes uitkiezen, want Issabel gaf toe dat ze niet zo veel van muziek kende. Ik blijf twijfelen. ;D

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1
« Reactie #34 Gepost op: 23-02-2016, 16:21:44 »
Komaan: die Stairway To Heaven is gewoon dé clue van deze Mol-reeks. Een liedje van 8 minuten selecteren dat ook nog eens een totaal verkeerde hint is :)

Het kan zeker. Maar het is ook makkelijk te verklaren waarom kandidaat Bruno met dit liedje kwam: het is namelijk één van de liedjes van zijn playlist. (En daarom is dit ook zo'n geweldig programma.)

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1
« Reactie #35 Gepost op: 23-02-2016, 16:31:59 »
Die Bohemian Rhapsody is een totaal ongeschikt nummer om ze te wijzen op een planetarium. Er zitten zoveel verschillende dingen in dat nummer. Stukken die verwijzen naar de dood/moord (weer die begraafplaats), maar vooral een hoop losse kreten. Het mocht wel een wonder heten als ze hier nu net het woord Galileo als hint hadden opgevat en dan ook nog snappen dat dat de naam van het planetarium is.
Nu moet ik zeggen dat dit ook mijn eerste ingeving was. Galileo... pats, dan heb je bij mij Bohemian Rapsody.

Het is wel een feit dat dit liedje lang duurt en veel andere info instaat.
Ze hadden moeten kunnen vragen aan die presentator om dat woordje enkele keren te herspelen (als dat al mocht).
Verder is het grotendeels tijdverlies. Net als Stairways to Heaven, lang en verwarrend. Dus twee ideale moltrucen om kostbare tijd naar beneden te laten gaan.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1
« Reactie #36 Gepost op: 23-02-2016, 16:45:25 »
Nu moet ik zeggen dat dit ook mijn eerste ingeving was. Galileo... pats, dan heb je bij mij Bohemian Rapsody.


Idem hier, dat was het eerste nummer ook waar ik aan dacht
(terwijl het maar 1x gezegd wordt op 6 min)
klaar voor de strijd

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1
« Reactie #37 Gepost op: 23-02-2016, 17:12:06 »
Nu moet ik zeggen dat dit ook mijn eerste ingeving was. Galileo... pats, dan heb je bij mij Bohemian Rapsody.

Dat is helemaal niet zo gek ... alleen is het niet andersom: als je Bohemian Rahpsody hoort denk je niet 'Galileo' :-)

Offline sunray

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #38 Gepost op: 23-02-2016, 18:26:00 »
Bon, ik ga toch zeggen dat die Stairway to Heaven niet zo superverdacht is. En ik vind dat die redenering van een verkeerde aanname uitgaat:

Eerst en vooral, de andere nummers die ze hadden gekozen ervoor waren van normale single lengte. En dan moesten ze steeds plaatjes bij verzinnen tijdens de rit. In die zin is een lang nummer uitkiezen niet zo onlogisch, vooral omdat Hanne, Gilles en Cathy de instructies goed volgden.

Ten tweede: waarom zou Bruno er uit van gaan dat mensen zullen denken aan een kerkhof bij het nummer Stairway to Heaven. Cathy maakt dat ervan... Wel zij had reeds beslist naar het kerkhof te gaan vóór ze nog maar een plaat hadden uitgekozen, en Bruno kon toen onmogelijk weten waar die taxi naar toe reed, behalve de verkeerde richting uit. Bon, ikzelf zou ook inderdaad eerder aan een Bowie nummer gedacht hebben - Starman, Space Oddity, enz... maar dat zijn ook lange nummers.

Het is Cathy die hen de verkeerde kant uitstuurde en dat kerkhof in hun hoofd heeft geplant, ook voor de 3de site.

Ten derde: Evita zou altijd een moeilijke zoektocht zijn. Da's zoals iets van Che Guevarra in Cuba vinden. Er bestaan zowiezo zoveel monumenten over. Het is Cathy die hier het molzaadje had geplant, nog niet eens wachtend op een hintplaat. En als het eenmaal geplant was, zouden ze zowiezo bij een Evita hint naar dat kerkhof gaan. Had ze er zelf nooit iets over gezegd, dan hadden ze in de plaats ervan mogelijk iets gevraagd aan de taxi-chauffeur die zo vlot "Casa Rosada" zei. Maar geen van hen heeft meer naar een andere Evita mogelijkheid gevraagd bij de taxi-chauffeur, omdat Cathy zo zeker van haar zaak was. Het enige dat nog gevraagd werd aan die behulpzame taxi-chauffeur was: "Evita is toch op dat kerkhof, ja?" "Ah, ja, het kerkhof."

Bruno heeft evengoed nog nummers gedraaid om hen aan te geven dat ze zo fout zaten als mogelijk. Maar of ze liepen rond zoals kippen zonder kop, of Hanne had een zeer slecht geheugen en slecht oor.

Als ik moet ordenen volgens verdachtheid dan is het: Cathy < Hanne, Gilles < Bruno < (Issa die er uit is)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #39 Gepost op: 23-02-2016, 18:39:42 »
Citaat
Die Bohemian Rhapsody is een totaal ongeschikt nummer om ze te wijzen op een planetarium. Er zitten zoveel verschillende dingen in dat nummer. Stukken die verwijzen naar de dood/moord (weer die begraafplaats), maar vooral een hoop losse kreten. Het mocht wel een wonder heten als ze hier nu net het woord Galileo als hint hadden opgevat en dan ook nog snappen dat dat de naam van het planetarium is.

Het aanvragen van Stairway To Heaven is een superslimme, mogelijk van te voren beachte actie, omdat het zowel op planetarium als begraafplaats kan slaan.

Ik zei dat BoRap mijn eerste ingeving was, omdat er letterlijk Galileo in zit en heel vaak. Ik zei niet dat het een goede ingeving was. Dat is het namelijk niet en allemaal helemaal niet na Stairway to heaven. Veel te lang, zeker na Stairway to heaven. Overigens was de keuze voor Rhapsody zoals ik het zag van Issa.

Wat ik me afvraag... Waarom zou de Mol in het begin met achtereenvolgens Anne, Joe le taxi en Mr President van Pink komen. Zijn echt uitstekende keuzes. Er zijn ongetwijfeld veel minder goede keuzes, die toch achteraf verdedigbaar zijn. En waarom zou de Mol bij het raden van de partituren tot twee keer toe (minstens, de derde zien we niet) de leiding nemen bij het geven van het goede antwoord?

Ik vind dat nogal veel van het goede. Ik zie het daarom vooralsnog niet in Bruno.