Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 5 - opdracht 2 - Artistieke Kunst  (gelezen 22389 keer)

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [De Mol] Aflevering 5 - opdracht 2 - Artistieke Kunst
« Reactie #40 Gepost op: 3-03-2016, 19:12:53 »
Ze begon met dat vierkant linksonder. Misschien schildert ze graag vierkanten.
<verpestdoordevelehintsindenederlandseserie-modus:aan>Zeker en vast omdat ze de vierde belgische mol is en de mol wordt uitgezonden op VIER.<verpestdoordevelehintsindenederlandseserie-modus:uit>

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 5 - opdracht 2 - Artistieke Kunst
« Reactie #41 Gepost op: 3-03-2016, 19:58:55 »
<verpestdoordevelehintsindenederlandseserie-modus:aan>Zeker en vast omdat ze de vierde belgische mol is en de mol wordt uitgezonden op VIER.<verpestdoordevelehintsindenederlandseserie-modus:uit>

 ::rofl::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 5 - opdracht 2 - Artistieke Kunst
« Reactie #42 Gepost op: 4-03-2016, 15:02:33 »
Het had geen invloed op de opdracht denk ik maar Gilles de presentator zei bij de drie schilderijen allemaal verkeerde namen. Cathy's schilderij was van Hanne, Hannes schilderij van Gilles en Gilles''schilderij van Cathy....
Was wel verkeerde info voor Thibaud en Bruno. :-\\

Waarschijnlijk later gecorrigeerd want dan weten ze wel dat de Madonna met kind van Cathy is zie ik.

De Coster begint rechts. Het klopt dus wel wat hij zegt.

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 5 - opdracht 2 - Artistieke Kunst
« Reactie #43 Gepost op: 4-03-2016, 19:15:12 »
De Coster begint rechts. Het klopt dus wel wat hij zegt.

Oh ok, het was wat verwarrend (voor mij). Maar het was ook niet van cruciaal belang.. ;)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [De Mol] Aflevering 5 - opdracht 2 - Artistieke Kunst
« Reactie #44 Gepost op: 4-03-2016, 21:11:58 »
ik denk dat rode kleding bij de moeder hier meer doorslag geeft dan de rare vorm van de achtergrond. zeker ook gezien de "vensters"in cathys tekening aan beide kanten zijn en op t verkeerde origineel is er maar op 1 zijkant een venster te zien.
Ik denk het ook. Tegelijkertijd kun je er natuurlijk moeilijk omheen als Stijn duidelijk vertelt dat ze rode kleding aan heeft. Opmerkelijke gelijkenis is overigens nog steeds dat beide Maria's blauw/wit gekleed zijn met een rode doek.
De vogeltjes zijn erg duidelijk en dat pleit Cathy vrij in mijn optiek.
Het door mij geopperde foute schilderij heeft ook vogeltjes, dus dat kon ook een bewuste actie zijn.

Het meest opmerkelijke vind ik overigens hoe Cathy op het idee komt om (kleine) vensters te tekenen. Stijn kan dat onmogelijk genoemd hebben.
...óf niet!

Offline siz

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 5 - opdracht 2 - Artistieke Kunst
« Reactie #45 Gepost op: 4-03-2016, 23:21:36 »
En volgens mij is het bruine vierkant dat ze heeft geschilderd een tafel, of kan in elk geval zo geïnterpreteerd worden. En wat staat er vooraan op het verkeerde origineel? Juist, een bruine tafel. Beetje té toevallig, of niet?
Als Stijn nog verdacht zou zijn, zou je denken dat hij haar die verkeerde aanwijzingen heeft gegeven. 'Schilder vooraan in beeld een bruine tafel'. Dat had er dan prima zo uit kunnen zien, hoewel op het foute origineel een andere vorm/positie.
Het is een behoorlijk verdachte compositie in elk geval, met die raampjes, benen en tafel.
Al mijn geld op Cathy  ::jaja::

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [De Mol] Aflevering 5 - opdracht 2 - Artistieke Kunst
« Reactie #46 Gepost op: 4-03-2016, 23:57:55 »
De vogeltjes zijn erg duidelijk en dat pleit Cathy vrij in mijn optiek.
Daarom is het best belangrijk om te weten of Cathy of Hanne de vogels schildert. Hanne is in elk geval degene die die vierkantjes inkleurt. Ik heb het niet uit de uitzending kunnen halen.

Offline sunray

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 5 - opdracht 2 - Artistieke Kunst
« Reactie #47 Gepost op: 5-03-2016, 14:58:51 »
Ik denk het ook. Tegelijkertijd kun je er natuurlijk moeilijk omheen als Stijn duidelijk vertelt dat ze rode kleding aan heeft. Opmerkelijke gelijkenis is overigens nog steeds dat beide Maria's blauw/wit gekleed zijn met een rode doek.Het door mij geopperde foute schilderij heeft ook vogeltjes, dus dat kon ook een bewuste actie zijn.

Het meest opmerkelijke vind ik overigens hoe Cathy op het idee komt om (kleine) vensters te tekenen. Stijn kan dat onmogelijk genoemd hebben.

Ben ik het mee eens: hoewel de compositie van de kleine ramen en madonna volledig in beeld doet denken aan de foute compositie, mist het de blauwe kleur. En vergeet niet dat ze 3 kansen hadden (in korte tijd) om een schilderij bij een ander origineel te zetten. Theoretisch zouden de juist geplaatste ook nog eens fout kunnen zetten, maar bij een 3de poging via eliminatie is de kans groot dat ze de juiste schilderijen vinden.

Dat beide schilderijen het blauwe, witte en rode tonen in haar kleding komt van de symboliek uit die periode.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [De Mol] Aflevering 5 - opdracht 2 - Artistieke Kunst
« Reactie #48 Gepost op: 5-03-2016, 16:21:16 »
Daarom is het best belangrijk om te weten of Cathy of Hanne de vogels schildert. Hanne is in elk geval degene die die vierkantjes inkleurt. Ik heb het niet uit de uitzending kunnen halen.

Aan de schildertechniek te zien zijn de vogels van Cathy. En de boompjes zou ik zeggen die zijn fijner geschilderd, dus dan denk ik van Hanne.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [De Mol] Aflevering 5 - opdracht 2 - Artistieke Kunst
« Reactie #49 Gepost op: 5-03-2016, 17:33:18 »
Hanne weet dat ze bruin kan maken met rood en groen, maar ze heeft geen groen. Gilles merkt op dat je groen kunt maken met blauw en geel. In de beelden lijkt het alsof dat gaat om het groen van het gras. Maar ik denk dat Gilles hier Hanne hielp om de kleur bruin te maken.

Update:
puntje bij voor Hanne, puntje af bij Gilles.

Update 2:
Cathy beschuldigt Hanne van mollen als Hanne zegt geen bruin te kunnen maken; legt het probleem volledig bij Hanne, is niet constructief.
« Laatst bewerkt op: 5-03-2016, 18:40:52 door Avogadro »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Aflevering 5 - opdracht 2 - Artistieke Kunst
« Reactie #50 Gepost op: 6-03-2016, 00:19:40 »
Mij gaat t erom dat mengen van primaire kleuren misschien niet tot t standaard cv Behoren van een regional sales manager, Maar wel totdat van een mamma van Klein kindjes en zeker van iemand die kinder entertainment organiseert. Ik zou zelfs Durven zeggen dat dat hier in groep 2 algemene kennis is:-)

Dus voor alle schilders molpunten

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [De Mol] Aflevering 5 - opdracht 2 - Artistieke Kunst
« Reactie #51 Gepost op: 6-03-2016, 15:17:39 »
Mij gaat t erom dat mengen van primaire kleuren misschien niet tot t standaard cv Behoren van een regional sales manager, Maar wel totdat van een mamma van Klein kindjes en zeker van iemand die kinder entertainment organiseert. Ik zou zelfs Durven zeggen dat dat hier in groep 2 algemene kennis is:-)

Dus voor alle schilders molpunten
Ik doe al twee jaar een teken- en schildercursus voor de leuk en kan je vertellen dat het niet uniek is dat mensen niet weten hoe je bepaalde kleuren kan mengen.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Aflevering 5 - opdracht 2 - Artistieke Kunst
« Reactie #52 Gepost op: 7-03-2016, 12:29:24 »
nee, maar als je van kinderfeestjes je beroep hebt gemaakt?? ik neem toch aan dat ze wel ooit verven op die feestjes en cathy zal toch met haar kids ook wel ooit verven??

laten we het maar houden op de stress van de opdracht dat ze t even niet wisten

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: [De Mol] Aflevering 5 - opdracht 2 - Artistieke Kunst
« Reactie #53 Gepost op: 7-03-2016, 14:28:27 »
Uiteindelijk zijn het ook vooral de kleuren en details die de doorslag hebben gegeven. Zijt maar zeker dat de schilders allemaal weten hoe je kleuren mengt, ze deden gewoon wat moeilijk. Is toch wel basiskennis. Ze haalden bovendien alledrie rare stoten uit, allemaal lijken ze ook in zekere zin voorkennis te hebben maar er is er maar eentje die het echt heeft.

De 'gaucho' van Hanne leunde qua kleuren het meest aan bij het origineel.
De compositie zelf lijkt op sommige andere schilderijen maar dan in spiegelbeeld. Suspicious! Dit wordt later opgemerkt door Thibaud. Als Mol kon ze die andere schilderijen perfect op voorhand hebben bestudeerd. En zeker niet te vergeten, over haar gaucho twijfelden ze het langst! Hier zijn het volgens mij de kleuren en de zweep die de doorslag gaven.

Cathy's 'Madonna met kind' is dan weer een erg vrije interpretatie van wat Stijn erover vertelde, hij had het over een bos ... Cathy tekent twee boompjes.
Er is trouwens één schilderij met twee van die vakken achter de madonna dus in principe kan dat wijzen op voorkennis. Maar niemand pikte dat eruit dus zo goed was dat dan ook niet gedaan van Cathy moest ze de Mol zijn. Voor de rest hield ze het redelijk simpel met een paar duidelijke details waardoor haar schilderij meteen goed werd gezet. Toch wel grappig aangezien ze al van in het begin iedereen mentaal voorbereidde voor wat ze uit haar penseel ging toveren. ::rofl::
De doorslag hier: de rode kleur, vogels en positie van het kind. Het enige vreemde aan het schilderij vind ik de hoeveelheid ruimte die ze niet heeft benut. Als Mol had ze dat toch gewoon volgekribbeld, al was het maar met zwarte verf of zo. Niet zo gek eigenlijk, want iedereen verwacht zoiets van Cathy. Ze was wel niet gehaast, het duurde een kwartier voor er iets op haar doek stond.

Gilles met zijn 'tangodansers' vond ik helemaal niet zo goed schilderen. Een grote warboel was dit. Met zijn vingers beginnen verven vond ik vrij slim gevonden als hij als Mol handelt, gaat misschien wel sneller maar wat een slordige boel werd het daardoor. Hij is er dan wél zeker van dat de vingerafdruk van de Mol erop staat. ::vergroot:: Later maakt hij ook nog een replica van de vingerafdruk (logo) op zijn molboekje. Als dat geen mooie hint is! ;)
Hij zet ook de kleuren in spiegelbeeld en van lichte kleuren maakt hij naar het einde toe het hele schilderij donker. Die donkere kleuren worden later ook zo opgepikt door de B&T. Net zoals het spiegelbeeld dat wel eerder toe te schrijven is aan Hanne. Maar de Mol kent de andere foute schilderijen ook. Hij kan ook handig hebben ingespeeld op het de gaucho, hij zag dat Hanne het in spiegelbeeld zette dus draait hij zijn kleuren om. Terwijl Stijn het wel degelijk goed heeft verteld. Slimme actie, alleen een beetje opzichtig voor ons als kijker. De man met de bolhoed, wat niet eens een bolhoed was, had hij helemaal verpest naar het einde toe. Er was nog wel een mannetje in te herkennen maar het was vooral een grote zwarte vlek. Het detail wit van het hemd en het been van de danseres vond ik wel te veel van het goede. Dit kunstwerkje neigt misschien nog wel het meest naar voorkennis.

Zelfs Stijn doet hier en daar rare dingen. In het begin maakt hij het veel te ingewikkeld en naar het einde toe gaat hij nog wat verwarring door de walkietalkie jagen, hopend dat Hanne last-minute het schilderij ging verknoeien? Eén mislukt schilderij was genoeg om geen geld te verdienen. Maar blijkbaar heeft hij toch de juiste dingen gezegd want alledrie de schilderijen zijn geraden. Zijn 'trol op een paard' viel dan toch nog mee in de uitvoering. ;D Zou een Mol dat ook niet wat overdreven hebben en echt een of ander lelijk monster geschilderd hebben?
Stijn wou wel absoluut afgezonderd worden van de rest, al zouden slechte instructies onmiddellijk worden opgemerkt bij afloop van de proef. Ze zijn met drie schilders en zullen allemaal wel gehoord hebben of Stijn het schilderij juist heeft beschreven of niet. Dus ik betwijfel of je hier echt efficiënt kan mollen, alleen details anders interpreteren en dan ook maar bij één of twee schilderijen. Zou anders veel te hard opvallen. Als Mol zou het wel komisch zijn om de schilderijen te beschrijven vanuit de andere ruimte waar al de andere foute schilderijen hangen. Van elk schilderij dat er een beetje op lijkt een klein detail beschrijven. Zeker met Stijn aan de walkietalkie zou dat lachen zijn als we later iets in die aard te zien krijgen. Maar zoals ik al zei, zou te hard opvallen wanneer de schilders het echte schilderij komen checken.

Van dit schildersgroepje zou ik zeggen dat Gilles & Hanne de echte kandidaat-saboteurs zijn. Cathy schilderde net iets te simpel, moest zelfs niet veel doen om fout te doen, en zelfs dit was genoeg om haar schilderij goed te raden. Stijn bleek niet efficiënt genoeg. Hij had gemakkelijk de bal kunnen misslaan maar deed dit niet genoeg om de proef echt in gevaar te brengen.

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: [De Mol] Aflevering 5 - opdracht 2 - Artistieke Kunst
« Reactie #54 Gepost op: 7-03-2016, 16:06:33 »
Als de Mol de schilderijen mocht selecteren, in dit geval Bruno, ging de opdracht sowieso slagen. De Mol heeft voorkennis. In tegenstelling tot wat velen veronderstellen wordt die voorkennis niet altijd gebruikt om te saboteren, die kan op elk ogenblik gebruikt worden als iets positiefs voor de groep. Mol 1, 2 en 3 deden dit in het verleden ook dus waarom hier ook niet?

Dat de opdracht gelukt is wijt ik vooral aan de drie pogingen die ze konden doen (toch een grote kans dat je ze eruit haalt) en dat Thibaud veel goed deed. Ook al had Bruno als Mol zitten klooien, de proef leek hoe dan ook te gaan lukken. Thibaud zet de madonna juist, Bruno probeert dit nadien om te draaien!! Thibaud stribbelt tegen. Dus als Bruno al de Mol is, dan zou hij er eerder voor geopteerd hebben om iets goed te doen en verder mee te werken als een goede kandidaat. Getuige ook zijn uitspraak als Thibaud de tangodansers wil verplaatsen: "maakt mij niet uit". Waarop Bruno de tangodansers meteen goed zet! De kans vergroot hierdoor dat bij de derde poging er weer eentje fout staat. Maar dat is buiten Thibaud gerekend. Hij zegt: "als het die niet is, dan is het die!" doelend op het 3e juiste schilderij, de gaucho. Als Mol zag hij dit misschien niet goedkomen omdat Thibaud telkens op het juiste spoor zat. Dan maar zelf het heft in handen nemen en de goede schilderijen aanduiden?

Er is één ding nog niet opgemerkt. De discussie tussen Bruno en Thibaud over de stijl van de schilderijen. Bruno lanceert eerst nog een raar idee dat ze in een andere stijl hebben moeten schilderen. Thibaud denkt dan weer dat alles in spiegelbeeld staat (zit zijn Mol bij de schilders?) en later begint Bruno ook over de volgorde, alsof de drie schilderijen naast elkaar moeten hangen in de volgorde danser, paard, madonna. Hiermee verloren ze vooral tijd, maar het brengt de andere kandidaat ook op het foute spoor. Niemand heeft gezegd dat er bijkomende moeilijkheden inzaten, alleen dat ze de juiste schilderijen moesten herkennen. Op deze manier maak je de opdracht onnodig moeilijk.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2016, 16:08:42 door FeniX-IV »