Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen  (gelezen 22424 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #20 Gepost op: 8-03-2016, 21:38:48 »
Dat niemand op het idee kwam om te loten voor de extra pasvraag. Het is geen super clever groepje.

Ik denk dat de Mol loten ook geen goed idee had gevonden.

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #21 Gepost op: 8-03-2016, 22:13:23 »
Ik denk dat de Mol loten ook geen goed idee had gevonden.
Grappig Heinz Mol loten ;D

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #22 Gepost op: 8-03-2016, 22:26:01 »
Ik denk dat Gilles hier meesterlijk gemold heeft.Hij durfde het om onsympathiek over te komen en de groep dwars te zitten en dit vol te houden. Ik denk niet dat de mol bij deze opdracht achterover gaat leunen en maar ziet wat er gaat gebeuren.Hij wachtte tot Bruno zijn plan had uitgelegd en begon toen tegen te stribbelen en bleef maar zeggen dat de mol zich niet aan de afspraak zou kunnen houden en er twee kon pakken en dat hij het belangrijker vond om door te gaan dan 3000 euro in de pot te krijgen.

Ik vond het eigenlijk best jammer dat de opdracht zo snel afgelopen was en ik denk dat Gilles dit misschien ook niet had verwacht. Blijkbaar was iedereen het zo niet eens dat ze de tijd vergaten of het een beetje opgaven.. :\'(

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #23 Gepost op: 8-03-2016, 22:34:26 »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #24 Gepost op: 8-03-2016, 22:38:48 »
Molspeurders zien ook alles he? ::vergroot::

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #25 Gepost op: 8-03-2016, 22:39:18 »
Ik vond het eigenlijk best jammer dat de opdracht zo snel afgelopen was

Ja, best jammer, had wel willen zien hoe dit verder was gelopen. Maar ik sluit niet uit dat de Mol bewust zijn best gedaan heeft om het niet zo ver te laten komen. Het zou moeilijk (want zichtbaar) mollen zijn als er echt gepakt moest gaan worden. Maar goed, er zitten natuurlijk ook fanatieke kandidaten tussen die op dit moment best eens niet voor de groep zouden hebben gekozen, dus heel veel zouden wij en de andere kandidaten er ook niet uit hebben kunnen halen. Ik vind het misschien toch wel (hoewel ik in het WIDM forum onlangs nog jokers keihard verdedigd heb) een voordeel dat de wedstrijd zo een stuk eerlijker is. Dat verdient deze veel 'puurdere' molserie.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2016, 22:46:50 door tumtum »

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #26 Gepost op: 8-03-2016, 22:48:03 »

Ik vond het eigenlijk best jammer dat de opdracht zo snel afgelopen was en ik denk dat Gilles dit misschien ook niet had verwacht. Blijkbaar was iedereen het zo niet eens dat ze de tijd vergaten of het een beetje opgaven.. :\'(
Ik denk ook dat de Mol dit spel (verder) had willen spelen en voor mij is dat een extra reden om Gilles hier niet verdacht te vinden. Hij zegt wat hij denkt dat de Mol gaat doen (meer muntjes nemen dan afgesproken), maar in plaats van dat hij dat - als Mol - doet (en dus het spel te spelen), gebruikt hij het argument alleen maar om in discussie te gaan over Bruno's plan.

Ik ben het er verder toch ook niet mee eens dat het feit dat Bruno de extra pasvraag aan Hanne gunde, betekent dat zij zijn mol was. Ik snap op zich die gedachtegang wel, behalve dat je dan ook gelijk in een vreemde paradox belandt. Want waarom vertrouwt hij er op dat Hanne slechts 1 muntje zal pakken als ze ook zijn mol is? Zijn plan valt al direct in duigen als de eerste zich niet aan de afspraak houdt en er meer dan 1 neemt. Waarom zou je je mol meer vertrouwen dan je medekandidaten, als je weet dat diezelfde mol de opdracht wil saboteren?

Bruno's plan - hoe onrealistisch ook, daarin had Gilles gelijk - kon alleen slagen als de eerste ronde volgens afspraak verliep, want dan alleen zouden in ronde 2 alle 10 overgebleven muntjes in de zak zitten. Is het, vanuit Bruno geredeneerd, logisch om daar gelijk je mol op af te sturen? Ik denk het niet. Het is m.i. logischer dat hij degene stuurde die hij daadwerkelijk het meeste vertrouwde. Net als Cathy, btw, die zei Hanne als enige te vertrouwen. Denken jullie ook Cathy op Hanne zit, volgens dezelfde redenering? Volgens mij verdenkt zij Gilles.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #27 Gepost op: 8-03-2016, 22:57:35 »


Bruno's plan - hoe onrealistisch ook, daarin had Gilles gelijk - kon alleen slagen als de eerste ronde volgens afspraak verliep, want dan alleen zouden in ronde 2 alle 10 overgebleven muntjes in de zak zitten. Is het, vanuit Bruno geredeneerd, logisch om daar gelijk je mol op af te sturen? Ik denk het niet. Het is m.i. logischer dat hij degene stuurde die hij daadwerkelijk het meeste vertrouwde. Net als Cathy, btw, die zei Hanne als enige te vertrouwen. Denken jullie ook Cathy op Hanne zit, volgens dezelfde redenering? Volgens mij verdenkt zij Gilles.

Jouw redenering klinkt idd logisch.. Waarom zou je jouw mol als eerste naar binnen sturen?

Maar tegelijkertijd .. waarom zou je een medekandidaat een extra pasvraag gunnen..?

Leuke paradox  en ben daar nog niet uit.

En Cathy is mijn mol dus wie ze verdenkt is niet relevant voor me. Daarnaast geloof ik helemaal niet, als ze een kandidaat zou zijn, dat ze Hanne vertrouwt. Ze roept denk maar wat om Hanne rustig te houden of om welke reden dan ook. Cathy is slim genoeg om te snappen dat je niemand kan vertrouwen als kandidaat zijnde

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #28 Gepost op: 8-03-2016, 23:25:06 »
Maar ik sluit niet uit dat de Mol bewust zijn best gedaan heeft om het niet zo ver te laten komen. Het zou moeilijk (want zichtbaar) mollen zijn als er echt gepakt moest gaan worden. Maar goed, er zitten natuurlijk ook fanatieke kandidaten tussen die op dit moment best eens niet voor de groep zouden hebben gekozen, dus heel veel zouden wij en de andere kandidaten er ook niet uit hebben kunnen halen.
De slagingskans van deze opdracht was sowieso heel klein, ik denk dat het belangrijk is om in je achterhoofd te houden, aangezien het gespeeld werd door 1 saboterende mol en 4 kandidaten die graag de finale willen halen. En anders dan in het slachthuis, waren hier geen morele dilemma's. M.a.w., ik geloof niet zo in het idee dat de Mol het te risicovol vond om het spel daadwerkelijk te spelen en daarom maar een discussie begon. Bovendien kon iedereen ondertussen gewoon opstaan om pasvragen te gaan claimen. Dat niemand dat (op tijd) deed is eigenlijk best wonderbaarlijk. Met name Bruno is hier veel te 'lief' geweest, met zijn plan om niemand te benadelen.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #29 Gepost op: 8-03-2016, 23:26:32 »
En de rest zo vreselijk passief. Alleen Cathy stond uiteindelijk te laat op. Zowel de ideale schoonzoon als de mol als de aanvallende jongedame, ze bleven allemaal leidzaam afwachten
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #30 Gepost op: 9-03-2016, 00:50:46 »
Hanne is in ieder geval eerlijk geweest. Als de rest 0 muntjes had gepakt in ronde 1 was de opdracht geslaagd.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #31 Gepost op: 9-03-2016, 01:01:25 »
Ik bedenk me nu pas dat de spelregels me toch niet helemaal duidelijk waren. (Oeps! :o)

Moest de laatste die nog muntjes uit het zakje kon vragen ook precies het juiste aantal zeggen?

Misschien handiger aan de hand van een voorbeeld:
Stel ronde 2 begint met 10 muntjes te verdelen. De eerste 3 kandidaten vragen - tegen de afspraken in - allemaal 3 muntjes. Als de vierde kandidaat dan komt, en die vraagt om 2 of 3 muntjes, is het dan fout omdat er nog maar 1 in het zakje zit? Of zou hij dan die ene krijgen en was het spel daarna afgelopen?

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #32 Gepost op: 9-03-2016, 01:12:42 »
 ::rofl:: Precies dit vroeg ik me ook af. Maar lijkt me toch dat na ronde 2 het zakje exact leeg moet zijn. Anders is het in ronde 2 gewoon pakken wat je pakken kan, en zullen de kandidaten allemaal als eerst naar binnen willen.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2016, 01:15:41 door Mollenmania »

Offline kevin174

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #33 Gepost op: 9-03-2016, 14:36:47 »
Dat niemand op het idee kwam om te loten voor de extra pasvraag. Het is geen super clever groepje.

Sowieso dom dat niemand naar binnen ging. De mol was daar natuurlijk wel slim in, Cathy probeerde als kandidaat de opdracht nog te redden, of wist ze al dat alles verloren was en ging ze daarom naar binnen... als mol.

Offline thimbol

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #34 Gepost op: 9-03-2016, 15:00:21 »
Naar mijn gevoel was de eerste ronde van deze opdracht lichtjes hetzelfde concept als de kettingproef.
De enige manier voor de kandidaten om zeker te zijn dat ze het geld zouden kunnen binnen halen,
is als geen van de kandidaten in de eerste ronde ook maar 1 pasvraag neemt.
Je moet er dan wel van uitgaan dat de mol elke ronde 3 pasvragen neemt, het maximum per ronde.
Maar zoals ik het zie heeft de mol geen andere keuze dan dat te doen,
zowel om het spel zo lang mogelijk te rekken (lees: de verdubbeling per ronde zo klein mogelijk te houden)
en hopende dat een van de kandidaten toch ook een pasvraag zou nemen.

Want als er in de eerste ronde namelijk meer dan 3 pasvragen genomen worden, is het spel gedoemd om te falen!
Reken maar uit.

Hiervan uitgaande was het spel voor de mol al gespeeld toen Hanne haar pasvraag nam.
Hanne kan natuurlijk nog de mol zijn, maar dan pakt ze een groot risico.
Als de kandidaten hun woord houden en niets nemen,
worden alle pasvragen volgende ronde in de zak gestoken en is het geld theoretisch al verdiend.

Of dit 'inzicht' bepaalde gedragingen mols of onmols zouden maken is moeilijk te zeggen,
elke mol kan natuurlijk extra tactieken toepassen.
Verwarring bleek toch het effectiefst.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #35 Gepost op: 9-03-2016, 15:56:47 »
De mol kan ook akkoord gaan met ieder voorgesteld plan en zich er vervolgens gewoon niet aan houden.

Ja daarom verdenk ik Hanne ook niet. Die hield zich netjes aan de afspraak. (daarnaast zijn er meerdere redenen waarom ik haar niet verdenk maar deze komt daar weer bij)

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #36 Gepost op: 9-03-2016, 17:39:09 »
De mol kan ook akkoord gaan met ieder voorgesteld plan en zich er vervolgens gewoon niet aan houden.
Precies.
Citaat
Wellicht is het juist heel kandidaats om over een plan te discussiëren ::vergroot::
Dat sowieso. Alsof ze een spel gaan verzinnen om het vervolgens niet te gaan spelen. Dat geloof ik simpelweg niet. ::ohno:: Ik begrijp dat de Gilles-tunnelaars er niet aan willen, maar zijn gedrag hier is echt alleen te verklaren vanuit het perspectief van een (overigens niet helder denkende) kandidaat.

Probeer je eens voor te stellen hoe dit spel gespeeld was áls het gewoon gespeeld was. Wat zou de ideale tactiek van de Mol zijn? Volgens mij is dat dat de Mol zijn keuze (telkens) aanpast n.a.v. de keuzes die de voorgaande kandidaten hebben gemaakt (want ik ga er vanuit dat de Mol dat steeds te horen krijgt). De Mol wil dus het liefst niet als eerste, maar ja, Hanne had natuurlijk weinig keus. Zeggen dat je per se níet als eerste wil is ook verdacht, aangezien dat voor een kandidaat juist de beste plek is (meeste kans op -veel- pasvragen). Was het plan van Bruno uitgevoerd, dan had ze (als ze de mol is, uiteraard) in ronde 2 te horen gekregen wat de rest gedaan had. Of ze zich aan de afspraken hadden gehouden of dat iemand toch muntjes genomen had. Afhankelijk daarvan had ze dan haar keuze bepaald.

Ik denk dus dat het idee was dat dit een soort opdracht a la het 'Hofdi-huis' uit WIDM 12 zou zijn, in de zin van 'De mol speelt het spel gewoon mee, maar met meer informatie over wat de rest doet'. Ik denk niet dat het plan was om dit spel nooit te spelen.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #37 Gepost op: 9-03-2016, 18:17:48 »
Het idee van Bruno was de enige mogelijkheid om de proef te doen slagen op voorwaarde dat iedereen zich aan de afspraak houdt en dat zal de mol nooit doen. De mol zal 3 ipv. 0 pasvragen nemen zodat er na de eerste ronde 2 pasvragen overblijven die dan verdubbeld worden tot 4 in de tweede ronde. Al dan de eerste twee kandidaten 2 pasvragen nemen (zoals afgesproken) is de zak leeg en de opdracht mislukt want er zijn dan nog 3 pasvragen niet genomen. Neen, deze opdracht had geen kans tot slagen.

Offline thimbol

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #38 Gepost op: 9-03-2016, 18:40:03 »
Volgens het plan van Bruno kon het inderdaad niet lukken, maar er is wel een scenario waarmee de proef kan lukken:

Eerste ronde; niemand van de kandidaten neemt een pasvraag. De mol moet minstens 2 pasvragen nemen om ervoor te zorgen dat niet alle pasvragen de volgende ronde in het spel komen.
Laten we stellen dat de mol 3 pasvragen neemt om daar zeker van te zijn. Er blijven er 3 in het zakje over, deze worden verdubbeld tot 6 voor de tweede ronde. er blijven er 2 buiten het zakje.
Tweede ronde; hier mogen in totaal 4 van de 6 pasvragen genomen worden, maar men kan er weer vanuit gaan dat de mol er 3 neemt om de kans tot slagen te verkleinen. Dat wil zeggen dat slechts 1 kandidaat 1 pasvraag mag nemen. Als dit gebeurt blijven er 2 in het zakje over. die worden verdubbeld tot 4 voor de derde ronde en alle pasvragen zitten in het spel: het geld is theoretisch verdiend.
Derde ronde; 4 pasvragen. Free for all. Alle pasvragen worden genomen. 3000 euros in de pocket.

Dit is het enige scenario dat ik me kan inbeelden dat de proef zou doen lukken. Maar met slechts 5 minuten bedenktijd en egoïstische kandidaten/mollen die alles verwarren enorm moeilijk.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 6 opdracht 4 de pasvragen
« Reactie #39 Gepost op: 9-03-2016, 20:08:43 »
Eigenlijk is geld verdienen met deze opdracht in de praktijk niet te doen. Het is een vrij lastige puzzel en daarbij zit er ook een Mol tussen, plus kandidaten die een groot belang hebben met zowel het hebben van pasvragen als om verdacht over te komen. De Mol hoeft hier dus weinig te doen en zal zich waarschijnlijk niet onnodig verdacht maken. Alles wat hij/zij moet weten is of de anderen het al in het honderd laten lopen of dat hij/zij toch moet ingrijpen. De Mol zal dus niet staan te springen om als een van de eersten naar binnen te moeten. Nu doet ook niemand dat echt (Hanne wordt min of meer in die positie gezet, wat volgens mij nog een teken is dat Bruno haar verdacht), dus daar schieten we niet veel mee op :-)

Dat Cathy dan net buiten de tijd zich toch ineens 'als een kandidaat' gaat gedragen vind ik minstens net zo verdacht als de tijdrekkerij en het verwarring zaaien van Gilles.

Niet geheel tunnelvrij :-)