Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen  (gelezen 51786 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #40 Gepost op: 23-03-2016, 10:36:58 »
Vraag: Wat zou de andere persoon antwoorden als ik hem vroeg wie de mol was; Hanne of Cathy?

A) Antwoord leugenaar: Allebei
B) Antwoord waarheidspreker: Allebei

Verklaring A):
Leugenaar weet dat de waarheidspreker 'Geen van beide' zou antwoorden en zal dus liegen hierover. Het zou natuurlijk 'Cathy' of 'Hanne' kunnen antwoorden, maar kan hij evengoed 'tafel' of 'stoel' zeggen. Het klassieke raadsel gaat ervan uit dat ze het tegengestelde antwoord geven: 'Allebei' dus.

Verklaring B):
De waarheidspreker weet dat de leugenaar zal liegen en 'Allebei' (analoge redenering A) zal antwoorden. De waarheidspreker deelt dit eerlijk mee: 'Allebei' dus.


ANDERE OPTIE KON ZIJN:
Gilles kon ook perfect vragen: "Wat zou de andere antwoorden als ik vroeg: Is Cathy de mol?"
Zegt de persoon waar je het aan vraagt 'ja', dan weet je dat ze het niet is.
Dan zijn er nog 2 opties, Hanne of jezelf. En van jezelf weet het.

Op die manier was een antwoord formuleren misschien simpeler en eenduidiger.

Ik heb 2 opmerkingen bij dit:
1) Wat betekent liegen? Is het inderdaad het exact tegenovergestelde zeggen dan is jouw oplossing inderdaad de enige juiste. Indien het 'niet de waarheid vertellen' is dan zijn 'tafel' en 'stoel' perfecte antwoorden. ;D
2) We hebben volgens mij de vraag van Gilles in beeld gezien. Hij heeft dus weldegelijk de kandidatenvraag gesteld.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #41 Gepost op: 23-03-2016, 10:47:44 »
De vraagstelling van Gilles gaat uit van onjuiste aannames. Een gesloten antwoord geven is onmogelijk volgens de logicaregels. En als je niet van die regels uit mag gaan is ieder willekeurig antwoord mogelijk, behalve 'Gilles'. Maar dan had het raadsel geen zin.
...óf niet!

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #42 Gepost op: 23-03-2016, 11:07:20 »
De vraagstelling van Gilles gaat uit van onjuiste aannames. Een gesloten antwoord geven is onmogelijk volgens de logicaregels. En als je niet van die regels uit mag gaan is ieder willekeurig antwoord mogelijk, behalve 'Gilles'. Maar dan had het raadsel geen zin.
Ik heb 2 opmerkingen bij dit:
1) Wat betekent liegen? Is het inderdaad het exact tegenovergestelde zeggen dan is jouw oplossing inderdaad de enige juiste. Indien het 'niet de waarheid vertellen' is dan zijn 'tafel' en 'stoel' perfecte antwoorden. ;D
2) We hebben volgens mij de vraag van Gilles in beeld gezien. Hij heeft dus weldegelijk de kandidatenvraag gesteld.
Klopt, daarom dat de tweede optie die ik geef, een betere vraagstelling zou zijn. Dit sluit alle onduidelijkheid over wat men verstaat onder 'liegen' uit.

Echter moet je natuurlijk er altijd van uitgaan van de basisregel van een vraag/antwoord. Je antwoord op de vraag in kwestie, anders is het geen antwoord op de gestelde vraag, m.a.w. antwoord je niet op de vraag.
Dus 'tafel' en 'stoel' zijn eigenlijk uit te sluiten, en eigenlijk dan ook 'Hanne' en 'Cathy' en kan er dus niet op de vraag beantwoord worden, tenzij het tegengestelde bedoeld wordt.

Nuja, dat probleem konden ze enkel hebben bij de mol, dus strikt genomen doet het antwoord er niet echt toe.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #43 Gepost op: 23-03-2016, 13:30:34 »
Klopt, daarom dat de tweede optie die ik geef, een betere vraagstelling zou zijn. Dit sluit alle onduidelijkheid over wat men verstaat onder 'liegen' uit.
Ja, zo had ik hem ook bedacht. Maakt het antwoord eenduidiger. Maar gelukkig waren deze mannetjes niet slim genoeg om de opdracht echt te verzieken door 'tafel' of 'stoel' te antwoorden.

Hoe gaat trouwens volgens jullie het oorspronkelijke raadsel? Ik ken 'm met een splitsing in de weg en twee monsters aan wie je moet vragen of je links of rechts moet.
Tell me what your telescope says

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #44 Gepost op: 23-03-2016, 14:42:47 »
Hetzelfde. Dus: wat zou de ander zeggen: links of rechts?

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #45 Gepost op: 23-03-2016, 14:47:25 »
In het dagelijks taalgebruik betekent 'liegen' iets anders dan de waarheid zeggen. Als ze dat bedoelden, hadden ze op elke vraag een willekeurig fout antwoordkunnen geven. We moeten dus uitgaan van de logica. Daarin is 'liegen' zeggen wat niet de waarheid is. We gaan uit van drie mogelijkheden, namelijk Gilles/Hanne/Cathy is de Mol.Op de vraag van Gilles zou de leugenaar 'Hanne of Cathy' moeten zeggen, beide opties zijn namelijk niet waar. Eén van de twee noemen zou het tweede idee van liegen ondermijnen. De waarheidsspreker zegt 'Hanne óf Cathy', want op de vraag 'Wie is de Mol?' heeft de leugenaar twee 'juiste' antwoorden die hij allebei zal geven.

Maar ja, bij die tweede vorm van 'liegen' zou het veel makkelijker zijn: Je hoeft alleen te vragen: Wie is de Mol? Als je dan 'Hanne óf Cathy' als antwoord krijgt, weet je dat dit de leugenaar is en dat beide opties onjuist zijn. Krijg je maar één naam te horen, dan weet je dat je met de waarheidsspreker te maken hebt.

Ze bedoelen dus het eerste, maar dat is arbitrair. Beter was het geweest als Gilles alleen een ja/neevraag mocht stellen. Was ook veel toffer om te zien dat hij dan hoort dat Hanne/Cathy niet de Mol is, maar dat hij natuurlijk al beter weet ;D Goed bedacht Moloproller ::ok::
...óf niet!

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #46 Gepost op: 23-03-2016, 21:02:14 »
In het dagelijks taalgebruik betekent 'liegen' iets anders dan de waarheid zeggen. Als ze dat bedoelden, hadden ze op elke vraag een willekeurig fout antwoordkunnen geven. We moeten dus uitgaan van de logica. Daarin is 'liegen' zeggen wat niet de waarheid is.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. In het dagelijks taalgebruik noem ik het antwoord 'stoel' op de vraag 'Wie is de mol, Cathy of Gilles?' niet liegen. Dat noem ik niet antwoorden, de vraag ontwijken, oid. Ik zou het niet liegen noemen in gewone taal.

Wat ik zou denken. De waarheidsspreker zou ook kunnen zeggen 'Ik weet niet wat de ander zou zeggen'. Hij weet immers niet hoe de leugenaar zal antwoorden. Die kan zeggen 'Hanne' of 'Cathy', want het antwoord 'Hanne of Cathy' is nog een ander potentieel antwoord.

Ik zat zelf tijdens de uitzending ook met een ja/nee vraag in mijn hoofd omdat je dan minder makkelijk een fout kan maken bij het stellen. Maar gelukkig stelde hij niet de vraag 'Wat zou jouw overbuurman zeggen op de vraag of Cathy of Hanne de mol is?' Dan zou het antwoord natuurlijk 'ja' zijn geweest :)
« Laatst bewerkt op: 23-03-2016, 21:04:06 door Kaaasje »

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #47 Gepost op: 24-03-2016, 12:30:32 »
Maar gelukkig stelde hij niet de vraag 'Wat zou jouw overbuurman zeggen op de vraag of Cathy of Hanne de mol is?' Dan zou het antwoord natuurlijk 'ja' zijn geweest :)

Huh dit is toch geen ja/nee vraag?

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #48 Gepost op: 25-03-2016, 00:28:22 »
Huh dit is toch geen ja/nee vraag?
Meestal niet zo bedoeld maar het kan wel. Op dezelfde manier als sommige flauwe mensen 'ja' zeggen op de vraag 'wil je koffie of thee?'

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #49 Gepost op: 25-03-2016, 10:31:11 »
Meestal niet zo bedoeld maar het kan wel. Op dezelfde manier als sommige flauwe mensen 'ja' zeggen op de vraag 'wil je koffie of thee?'
Zoek je het nu niet een beetje zeer ver?

Ik vind dat er hier enkelen zijn die het toch wel veel ingewikkelder maken dan het is.
Feit is, er kon nooit een probleem zijn. Kon Hanne of Cathy de vraag stellen, dan was er steeds een eenduidig antwoord. Nu dat Gilles binnen geweest is, is het in sé niet nodig om te antwoorden op de vraag. Hij is de mol en het doet er niet toe was de uitkomst van het raadsel is.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #50 Gepost op: 25-03-2016, 11:08:40 »
Zoek je het nu niet een beetje zeer ver?

Ik vind dat er hier enkelen zijn die het toch wel veel ingewikkelder maken dan het is.
Feit is, er kon nooit een probleem zijn. Kon Hanne of Cathy de vraag stellen, dan was er steeds een eenduidig antwoord. Nu dat Gilles binnen geweest is, is het in sé niet nodig om te antwoorden op de vraag. Hij is de mol en het doet er niet toe was de uitkomst van het raadsel is.

Ja, plus dat we het antwoord niet hebben gezien, dus waarschijnlijk hebben ze niet eens antwoord gegeven (omdat de mol voor hun neus stond).

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #51 Gepost op: 25-03-2016, 11:16:24 »
Exact ;D

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #52 Gepost op: 25-03-2016, 14:16:19 »
Zoek je het nu niet een beetje zeer ver?

Ik vind dat er hier enkelen zijn die het toch wel veel ingewikkelder maken dan het is.
Feit is, er kon nooit een probleem zijn. Kon Hanne of Cathy de vraag stellen, dan was er steeds een eenduidig antwoord. Nu dat Gilles binnen geweest is, is het in sé niet nodig om te antwoorden op de vraag. Hij is de mol en het doet er niet toe was de uitkomst van het raadsel is.
Het was ook maar als 'grapje' bedoeld dat hij dat gelukkig niet vroeg. ;) Alleen vervolgens begreep hoelahoep dat niet, waardoor ik het uitlegde.

Het doet er inderdaad allemaal niet zoveel toe wat er geantwoord is, maar ik denk dat de puzzelaars hier gewoon graag speculeren/puzzelen op zo'n logische puzzel. Ongeacht of het nou belangrijk is voor de mol/het programma of niet ;)

Offline FeniXXIV

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #53 Gepost op: 28-03-2016, 19:28:29 »
Deze proef is perfect gegaan zoals ik het verwachtte. Toen ik de uitleg hoorde over het raadsel wist ik direct dat de Mol zou proberen om die positie in te nemen om de vraag te gaan stellen. En dat is ook zo gebeurd.

Gilles beweert dan wel dat hij niet veel heeft gedaan om Cathy te saboteren, maar heb je gezien hoe hij filmde. Zij kon onmogelijk op tijd binnenkomen. Zij had gewoon geen goed zicht op de kokers. En dan de hele tijd staan lachen met de stunten van Cathy. Moet toegeven, was wel een van de grappigste momenten deze reeks. Dit gebeurt er dus als Cathy eventjes zelf de touwtjes niet meer in handen heeft. ::rofl:: Voor Cathy-verdenkers zal dit wel een extra overtuiging geweest zijn dat zij het was. Ondertussen weten we dat de Mol hier gewoon een beetje meer moeite deed om Cathy die vraag niet te laten stellen in het hotel. Wees maar zeker dat zij ook de juiste vraag had gevonden, en dan wist ze het zeker. Nu kon ze nog wat twijfelen, al betwijfel ik dan weer dat ze ooit echt heeft getwijfeld over Gilles. :P

Wat mij ook triggerde in deze proef bij Gilles is, eerst laat hij Cathy het glas perfect inschenken maar als ze daarna aan de beurt is gaat werkelijk alles mis. Ook de frustratie van Cathy naar Gilles toe was een teken dat ze hem verdacht. Haar frustratie kwam heel oprecht over.

Dat Gilles het dus haalde op tijd had ik verwacht, maar dat hij ook nog eens binnen de vijf minuten de juiste vraag te pakken had leek te veel van het goede. Hij had perfect een foute vraag kunnen stellen. Maar het scenario lag vast. De meerderheid van de kijkers moest geloven dat Gilles de winnaar werd en dat hij het na die vraag zeker wist. Wat had ik deze finale graag eens gezien door de onwetende ogen van een Cathy-verdenker.

Zou wel spannender geweest zijn als Cathy of Hanne in die hotelkamer was geraakt. Beetje spijtig dat ze het hun Mol niet moeilijker hebben gemaakt. Oké, hij bracht veel geld binnen en oké, het is veiliger om hem dat raadsel te laten oplossen maar ze waren helemaal niet zo gebeten om die finish snel te halen. Cathy is dan nog het meest gefrustreerd van de twee. Heeft zij dan toch Hanne een klein beetje trager laten binnenkomen, in de hoop dat ze zelf die finish sneller ging halen. Dat was dan buiten de Mol gerekend want die wou natuurlijk niet dat Cathy het raadsel zou oplossen en met zekerheid kon zeggen dat hij de Mol was. Hanne had het Gilles misschien toch iets moeilijker moeten maken?

Raar gegeven ook dat de Mol in deze proef gewoon het meeste geld pakte. Het enige onverwachte van heel de proef, dat briefje van € 500. Zou Gilles dat zelf verwacht hebben? Moest dat zo zijn, dan heeft hij hier een mooie geste gedaan. Zijn laatste opdracht toch een klein cadeautje voor de winnares? Er was toch al niks verdiend bij de dilemma's, zou wel mooi zijn vind ik om de pot toch nog mooi boven de € 30000 te krijgen. Geef toe, klinkt mooier dan € 29000. ;)