Waardering opdrachten

 

Best gewaardeerde opdrachten   Minst gewaardeerde opdrachten
1. Snake (8.3)
2. Speedbootjes (8)
3. De lagune (8)
4. Stuwdam (8)
5. Verlaten tv-studio (8)
  1. Kantonese opera (5.6)
2. Duo vrijstelling (6.3)
3. Seinen (6.5)
4. 4x4 (6.8)
5. Vingerafdrukpuzzel (7.1)

Opdracht Gemiddelde Jouw cijfer
Aflevering 1
 Chinees
De kandidaten moeten in duo’s op zoek naar geld in een typisch Chinese wijk in Hongkong.
Ze krijgen daarvoor een envelop met de locatie van het geld gevonden kan worden. Om die locatie te vinden, mogen ze de weg vragen, maar ze mogen alleen Chinees praten. Daarvoor krijgen ze een Cantonees woordenboekje.
Om het opgehaalde geld ook daadwerkelijk in de pot te krijgen, moeten alle koppels zich binnen een half uur melden bij Art die bij het plaatselijke politiebureau staat.
7.2 Log in!
 Seinen
Twee kandidaten worden uit de groep gehaald en de rest moet verlichting kopen waarmee tenminste 1500 meter kan worden overbrugd.
’s Avonds gaan vier duo’s aan één kant van de baai van Hongkong staan en het duo dat eruit is gehaald aan de andere kant. De vier duo’s moeten met hun locatie bekend maken door middel van hun lampen. De twee aan de overkant moeten met een laserstraal een code seinen naar elk duo. Als elk duo het juiste getal doorkrijgt, zijn er vier cijfers waarmee een kistje met geld kan worden geopend.
6.5 Log in!
Aflevering 2
 Kantonese opera
Twee kandidaten worden uit de groep gehaald en gaan zitten in de coulissen van een echte Kantonese Opera.
Terwijl de opera wordt opgevoerd, moeten zij twee acteurs aanwijzen die voor henzelf door zouden kunnen gaan. De andere zeven kandidaten zitten in de zaal en krijgen de opdracht goed op te letten. Na afloop moet de groep twee personen aanwijzen die hen zijn bijgebleven. Omdat er twee mensen in de groep missen zou de conclusie moeten zijn dat ze op zoek moeten naar hun twee medekandidaten.
5.6 Log in!
 Verlaten tv-studio
Verspreid over de gebouwen van een verlaten tv-studio zijn allemaal kleine opdrachten verstopt.
De groep mag telkens in twee groepjes van maximaal twee personen op pad om die te zoeken. De kandidaten die niet op pad gaan, zijn in een grote, centrale ruimte van waaruit alle opdrachtjes via een beeldscherm te zien zijn. Op het moment dat een kandidaat bij de locatie van zo’n opdracht aankomt, begint de klok van die opdracht in de centrale ruimte te lopen. De kandidaten moeten die opdracht binnen de gestelde tijd oplossen, anders liggen ze uit het spel. Hoe meer opdrachten worden gehaald, hoe meer geld er in de pot komt.
8 Log in!
 Jade markt
De kandidaten worden onverwachts met een opdracht geconfronteerd die is gecombineerd met een Wie is de Mol-test.
De groep bedenkt zelf een volgorde waarin één voor één alle kandidaten een grote Jade markt inlopen. Midden op die markt staat de test-computer en de tijd van die test begint te lopen zodra de kandidaat de markt op loopt. Vlak voordat ze de markt in gaan, krijgt ieder van hen te horen dat er op de markt, behalve de testcomputer, allerlei andere interessante dingen te vinden zijn, zoals geld, jokers, vrijstellingen én de zwarte vrijstelling. Iedere kandidaat mag één van die items pakken voordat hij of zij aan de daadwerkelijke test begint.
7.5 Log in!
Aflevering 3
 Appartement zoeken
Twee kandidaten worden uit de groep gehaald en ergens in Hongkong in een kamer gezet.
De rest verdeelt zich in twee groepen en laat zich ergens in de stad afzetten met twee busjes die gereed staan. De twee groepen moeten zich dáár laten afzetten waar ze dénken dat ze de meeste kans hebben om het tweetal in het appartement binnen een bepaalde tijd te vinden. Eenmaal in positie wordt er gebeld. De twee in het appartement weten niet waar ze zijn, maar geven aanwijzingen over hun positie door uit het raam te kijken. Als minstens één van de twee teams binnen de gestelde tijd in het appartement is, dan is de opdracht geslaagd.
7.8 Log in!
 Dragon boat race
In Repulse Bay op Hongkong Island ligt een traditionele drakenboot klaar.
De kandidaten moeten op zoek naar acht mensen die in zo’n drakenboot willen kanoën. Als dat is gelukt blijkt dat de kandidaten zojuist hun tegenstanders hebben gevonden, want het wordt een wedstrijd tussen de lokale mensen en de kandidaten. Voordat de race begint mogen de kandidaten geld uit de pot inzetten op de wedstrijd.
7.7 Log in!
 Duo vrijstelling
De kandidaten maken onverwacht een test. Voordat de executie begint verdelen de acht kandidaten zich in vier duo’s.
Tijdens de executie moet elk duo één van de andere kandidaten aanwijzen die op zijn beurt zal aanwijzen wie van het duo z’n scherm krijgt te zien. De ander is dan automatisch door naar de volgende aflevering.
6.3 Log in!
Aflevering 4
 Roltrappen
Alle kandidaten verspreiden zich over de ‘Mid level escalators’, een netwerk van twintig openlucht-roltrappen die voetgangers van de lager naar de hoger gelegen gebieden op Hongkong Island brengen.
Eén kandidaat wordt door de anderen aangewezen als iemand die “het vertrouwen van de groep geniet”. Hij gaat bovenaan de roltrappen staan en kan via een zendertje alles horen wat er vanaf nu gezegd wordt.
De kandidaat die onderaan de roltrappen staat, krijgt een lijst van twintig woorden die hij uit z’n hoofd moet leren. Daarna gaat hij één roltrap omhoog en daar staat de volgende kandidaat aan wie hij de woorden doorgeeft. Die gaat op zijn beurt verder omhoog en geeft de woorden door. Enzovoort.
Vlak voordat de laatste kandidaat helemaal bovenkomt, krijgt degene die alles heeft kunnen meeluisteren de kans om een andere kandidaat uit de reeks aan te wijzen die meer woorden goed heeft onthouden dan degene die laatste in de rij is. Hoe lager die kandidaat staat op de keten van roltrappen, hoe minder geld dat oplevert.
8 Log in!
 Onderhandelingstafel
De kandidaten zitten aan een ronde tafel waarop acht enveloppen liggen.
Deze enveloppen zijn genummerd en bovendien staat op de buitenkant een lijst van alle items die in de verschillende enveloppen zitten. Zo weet iedere kandidaat wat er in het spel zit. Als de tijd ingaat, pakt iedere kandidaat een envelop en kijkt wat er in zit. Nu weten ze één ding zeker: wat er in hun envelop zit mogen ze niet zelf houden. Ze moeten hun envelop namelijk met een andere kandidaat ruilen. Het is alleen de vraag of de andere kandidaten de waarheid vertellen over wat er in hun envelop zit.
7.7 Log in!
 Stuwdam
Bovenaan de stuwdam van de ‘Aberdeen Upper Reservoir’ verdelen de acht kandidaten zich in duo’s.
Daarna bepalen ze wie van het duo van de stuwdam gaat abseilen en wie er onderaan de dam gaat staan. De abseilers komen onderweg naar beneden allemaal kokertjes tegen en die kunnen ze pakken. Degenen die onderaan staan krijgen een lijst met stellingen en elke stelling is gekoppeld aan een koker. Als een stelling niet waar is, dan moet de abseilers de koker laten hangen. Is de stelling wel waar, dan moeten ze de koker meenemen. Hoe meer goede kokers worden meegenomen, hoe meer geld het oplevert voor de pot.
8 Log in!
Aflevering 5
 10.000 boeddha's
Twee kandidaten staan bij een tempel die bovenop een heuvel staat. Aan weerskanten van de trap die naar de tempel leidt staan honderden goudkleurige boeddhabeelden. Elk beeld is anders.
De twee die bovenaan staan, hebben foto’s van tien verschillende boeddhabeelden en zij moeten de rest van de groep precies díe tien boeddhabeelden laten fotograferen. Als de groep weer samen is, moeten de kandidaten die de foto ’s hebben gemaakt telkens één foto aanwijzen waarvan ze zeker zijn dat die juist is. Ze mogen stoppen wanneer ze willen, maar wanneer ze een foto aanwijzen die niet goed is, dan zijn ze al het tot dan toe verdiende geld in deze opdracht kwijt.
7.9 Log in!
 Speedbootjes
De kandidaten verdelen zich over twee bootjes met een buitenboordmotor waarmee zij de Victoria Harbour in Hongkong opvaren.
Daar worden zij opgejaagd door twee identieke bootjes waarop jagers met laserguns zitten. Zij kunnen de kandidatenboten raken waardoor er een alarm afgaat en die boot uit het spel is. De kandidaten moeten 15 minuten lang uit handen van de jagers proberen te blijven, maar binnen die tijd moeten ze ook proberen de codes te lezen die achterop beide jagersbootjes zitten. Ze moeten als het ware jagen op de jagers. Als na 15 minuten nog minstens één kandidatenboot in het spel zit en als die kandidaten beide codes van de jagersbootjes weten, dan is de opdracht geslaagd.
8 Log in!
 Snake
De groep wordt opgesplitst in twee duo’s en een drietal. De drie staan in een kerk midden in een dorp en zij hebben een kaart van de omgeving.
De duo’s moeten lopen en na precies een half uur in de kerk zijn. Niet te vroeg, maar ook niet te laat. Daarbij moeten ze een paar dingen in de gaten houden:
- Ze mogen niet stilstaan of achteruitlopen.
- Ze mogen niet twee keer het zelfde stuk straat lopen.
- Ze mogen niet over een stuk straat lopen waar het andere team al heeft gelopen.
Elke keer dat het fout gaat, kost geld.
8.3 Log in!
Aflevering 6
 Processie
Alle kandidaten pakken een envelop. Vier enveloppen zijn waardeloos, maar twee kunnen voor de kandidaten die ze pakken, drie jokers per persoon opleveren. Voorwaarde is wel dat iedereen z’n mond houd over welke envelop ze gepakt hebben.
Die avond is er het jaarlijkse Milagrosa festival, waarbij duizenden mensen in een religieuze processie door Laoag lopen. De twee die jokers kunnen verdienen lopen mee in de processie, terwijl de vier anderen in twee duo’s op zoek moeten naar hen. De kandidaten zijn sinds het trekken van de enveloppen gescheiden gehouden en daarom hebben de twee duo’s geen idee naar wie ze op zoek moeten in de mensenmassa die voorbijtrekt. Aan het eind van de opdracht moeten beide duo’s precies zeggen wie ze gezien hebben om geld te verdienen voor de pot. Als één van de twee die meelopen in de processie, door minstens één van de twee duo’s níet gezien wordt, dan verdient hij de jokers.
7.5 Log in!
 4x4
De kandidaten gaan in drie 4x4 auto’s zitten en gaan op zoek naar delen van een oude boot die is stukken is aangespoeld in de uitgestrekte duinen van Paoay.
Alle delen van de boot moeten op tijd worden samengebracht bij het roer van de boot dat ergens op het strand te vinden is.
6.8 Log in!
 Blik in de toekomst
De kandidaten beantwoorden één voor één twee vragen van Art. Al naar gelang hun antwoorden, krijgen ze een filmpje te zien waarbij ze een blik in de toekomst krijgen.
7.2 Log in!
Aflevering 7
 Windmolens
Op een strand staan twintig windmolens en in één daarvan is bovenin geld te vinden. De vijf kandidaten die nog in het spel zitten kunnen met drie verschillende spellen zoveel mogelijk windmolens wegspelen om daarmee de kans te vergroten om in de molen met het geld terecht te komen.
Voor het eerste spel moet precies zeventig meter worden afgelegd. Voor elke kandidaat die daadwerkelijk zeventig meter aflegt, wordt er één windmolen weggestreept.
Daarna moet er precies veertien kilo zand in een zak worden gedaan. Ook hier wordt voor iedereen die dat lukt een molen weggestreept. In theorie zouden er nu tien molens kunnen worden weggestreept.
Voor de laatste opdracht moeten ze precies zeventig seconden tellen. Voor iedere kandidaat die dat lukt, wordt een molen weggestreept. Als iedereen alles goed doet, zijn er nog maar vijf molens over en kan iedere kandidaat in één molen omhoog naar zeventig meter klimmen en zal één van hen het geld vinden.
7.5 Log in!
 Vingerafdrukpuzzel
In een bergachtig landschap zijn vier delen van een vingerafdruk verstopt. Door middel van een kompas weten de kandidaten waar ze het puzzelstuk ongeveer moeten zoeken.
Vier van hen gaan op pad en de vijfde blijft achter bij de kompas. De puzzelstukken mogen namelijk niet worden meegenomen, maar moeten door de vier kandidaten via een walkie-talkie worden beschreven. Aan het eind van de opdracht moet de vijfde kandidaat één vingerafdruk aanwijzen die overeenkomt met de puzzel.
7.1 Log in!
 Topito's verzamelen
Alle kandidaten krijgen een zakje met daarin een paar topito’s. Dat zijn ‘taartpuntjes’ die samen een cirkel vormen.
Bij deze opdracht is het zaak om zoveel mogelijk cirkels van één kleur te verzamelen. Daarna krijgt iedereen een vervoermiddel tot z’n beschikking. Dat kan een paard en wagen zijn, óf een typisch Filipijns vervoermiddel: een brommer met zijspan. Ze rijden rond in het stadje Vigan en moeten proberen elkaar zo vaak mogelijk tegen te komen. Elke keer als er een ontmoeting is, mogen ze één topito ruilen. Als de tijd op is, wordt geteld hoeveel hele cirkels van één kleur er zijn verzameld.
7.9 Log in!
Aflevering 8
 Expeditie Robinson
De kandidaten worden achtergelaten op een onbewoond eiland met alleen de basisbehoeften: water, wat gereedschap, hangmatten en een zeil.
Daar moeten ze een etmaal lang zien te overleven. Op het water drijven twee kisten met inhoud. In de ene kist zit eten en in de andere zitten spullen om het leven wat aangenamer te maken. Iedere kist die wordt opengemaakt kost geld.
7.2 Log in!
 Vijf op een rij
Halverwege de Expeditie gaan de vijf kandidaten naar een ander eilandje waar een levensgroot raster klaarstaat met een bak schijven van vijf verschillende kleuren.
Halverwege de Expeditie gaan de vijf kandidaten naar een ander eilandje waar een levensgroot raster klaarstaat met een bak schijven van vijf verschillende kleuren. Hiermee kan "Vijf op een Rij" worden gespeeld. Iedere kandidaat krijgt z’n eigen kleur en iedereen mag één voor één een schijf in het raster gooien. Zodra er vijf schijven van dezelfde kleur op een rij zijn (verticaal, horizontaal of diagonaal) dan ligt de kandidaat die bij die kleur hoort uit het spel. Dit gaat zo door tot er nog maar twee kandidaten over zijn. Eén van deze twee kan nu een vrijstelling voor de finale verdienen. De groep weer terug naar het Robinson-eiland om de expeditie af te maken en ze moeten gaan bedenken wie van de twee de vrijstelling voor de finale verdient.
7.6 Log in!
 Wanted
De groep krijgt een kans om de zojuist gewonnen vrijstelling weer af te pakken.
Degene die de vrijstelling heeft, komt in het dorpje El Nido aan en moet zo snel en ongezien mogelijk Art zien te vinden. De overige vier kandidaten verspreiden zich in het dorp om hun medekandidaat te vinden. Tijdens het spel heeft iedereen een portofoon, dus ook degene met de vrijstelling. Als de groep (of iemand van de groep) binnen een minuut nádat de kandidaat met de vrijstelling bij Art komt, ook bij hem zijn, dan gaat de vrijstelling verloren en wordt er geld verdiend voor de pot.
8 Log in!
Aflevering 9
 Post bezorgen
Sinds aflevering 2 hebben de kandidaten enveloppen met geld uit de pot opgestuurd naar aflevering 9.
Die moesten ze adresseren aan een medekandidaat waarvan ze dachten dat die in aflevering 9 nog in het spel zou zitten. Deze enveloppen zijn rondom Ellis Island terechtgekomen en de kandidaten moeten ze in twee duo’s ophalen. Daarvoor krijgen ze twee kleine lokale bootjes en een kaart waarop te zien is waar de enveloppen zijn. Als de kandidaten er in slagen alle enveloppen op te halen én als ze geadresseerd zijn aan één van de vier, dan levert dat rente op. Hoe eerder de envelop is opgestuurd, hoe meer rente dat oplevert .
7.4 Log in!
 De lagune
In een prachtige lagune branden honderden kaarsjes. Daartussenin liggen flesjes met stellingen over het doen en laten van de Mol tijdens de hele serie.
De drie finalisten moeten allemaal flesjes uit het water halen waarin een stelling zit die wáár is. Elke juiste stelling levert geld op voor de pot. Voor alle stellingen die niet kloppen, gaat er juist geld úit de pot.
8 Log in!