Wie is de Mol 2009 - Opdrachten

 

Best gewaardeerde opdrachten   Minst gewaardeerde opdrachten
1. Stoomtrein (8.8)
2. Onder schot (8.3)
3. De Fabriekshal (8.2)
4. IJsblokken (8.2)
5. Kaarslicht (8.2)
  1. Wie is de Afvaller? (4.9)
2. Topito onderhandelingen (5.1)
3. De Veiling (5.9)
4. Schatzoeken (6.3)
5. De Bus. (6.6)

Opdracht Gemiddelde Jouw cijfer
Aflevering 1
 De Fabriekshal
In een fabriekshal staan 10 monitoren. Deze monitoren zijn verbonden met 10 camera's die in de fabriekshal zijn verborgen. De kandidaten moeten op zoek naar deze camera's. Uiteindelijk moet elke kandidaat bij zijn eigen camera gaan staan. De opdracht is geslaagd als de indeling van de monitoren exact hetzelfde is als de groepsfoto die eerder die dag gemaakt is.
8.2 Log in!
 Topito onderhandelingen
De kandidaten worden verdeeld in vier groepen van twee. Elke groep krijgt twee topito's. Door te onderhandelen moeten ze beslissen wie van de twee steeds de topito krijgt. Uiteindelijk spelen de laatste twee kandidaten voor een vrijstelling. Mocht een onderhandeling stuklopen, kost dit de pot 500 euro.
5.1 Log in!
Aflevering 2
 De Bus.
De kandidaten worden opgesplits in een groepje van twee en een groep van zeven personen. De zeven moeten één voor één een aantal kledingstukken uitzoeken die ze willen meenemen de rest van de reis. In totaal mogen dit er 100 zijn. Nadat ze dat gedaan hebben, kan het andere groepje geld verdienen, door een aantal kledingstukken te verwijderen. Voor elk kledingstuk dat ze van de waslijn halen, verdienen ze € 100 voor de pot.
6.6 Log in!
 De Titanic
In de loods van de Titanic ligt geld verstopt. Vier kandidaten gaan tegelijk de loods in om het geld te vinden. Maar daarnaast kunnen ook een vrijstelling verdienen. Deze zit in dezelfde enveloppen, als waar het geld in zit. Als de vrijstelling gevonden wordt, stopt de opdracht. Daarna mogen de andere vijf kandidaten hetzelfde doen, echter.. nu is het donker en ze mogen één voor één naar binnen.
7.6 Log in!
 Het Reuzenrad
Opgesplits in duo's, moeten de kandidaten plaatsnemen in de cabines van het reuzenrad in Belfast. Elk duo in een cabine. Aangezien dit spel gespeeld wordt met negen kandidaten, blijft er één beneden staan. Daar hangen vier vragen. Het juiste antwoord op elke vraag, is de juiste combinatie van twee kandidaten in één cabine. Het reuzenrad mag tien keer stoppen. Voor elk goed duo, wordt er € 500 voor de pot verdient.
8.2 Log in!
Aflevering 3
 Aan de lijn
De kandidaten worden in groepen verdeeld: 3 van 2 en 1 van 3. Het drietal moeten met muurtelefoons naar telefooncellen in de stad bellen. Daar staan de andere groepen, verspreid over de stad. Het drietal stelt de vragen, de duo's moeten die beantwoorden. Als de vragen goed beantwoord worden, krijgen ze de locatie van de volgende telefooncel te horen. Uiteindelijk wordt er geld verdient als alle kandidaten bij elkaar komen op de plaats waar het drietal staat te bellen.
7.7 Log in!
 Het theater
De kandidaten moeten een zin raden. Om er achter te komen welke zin het is moeten ze woorden door een microfoon zeggen. Het eerste gedeelte van een bekend werk van Mozart is opgedeeld in verschillende gekleurde blokken. Elk juist woord wat in de zin hoort, correspondeert met een gekleurd blok. Door middel van het roepen van woorden, wordt duidelijk op welke plaats in de zin dit woord hoort. Als het antwoord op de zin gevonden is, verdienen ze het geld.
8.1 Log in!
 Botsautootjes
Met oude auto's moeten de kandidaten in duo's rondrijden op een terrein. Op het terrein staan verspreid glasplaten met daarop een bedrag. Op de auto's staat een getal (2, 1 of 0,5). Als de auto een glasplaat aan diggelen rijdt, wordt dit bedrag vermenigvuldigd met het getal op de auto. Er zijn ook een tweetal jagers in het spel. Deze kunnen de auto's klemrijden, wat betekent dat die spelers game over zijn.
8.1 Log in!
Aflevering 4
 Wie is de Afvaller?
De kandidaten moeten raden wie de volgende afvaller is. Van de kandidaat met de meeste stemmen wordt bij de test een juist antwoord fout gerekend. Voor elke keer dat de juiste afvaller is geraden, levert dat de pot 250 euro op.
4.9 Log in!
 Schatzoeken
Op een stenige ondergrond liggen een aantal kisten. De kandidaten krijgen twee ringen met sleutels. Deze sleutels moeten aan de ringen blijven. De kandidaten moeten zoveel mogelijk kisten openmaken, op zoek naar geld.
6.3 Log in!
 De Veiling
De kandidaten kunnen met het geld uit de pot een aantal pakketten kopen om de komende nacht door te brengen. Elk pakket heeft zijn waarde en als een pakket wordt afgewezen komt er een nieuw pakket. Ook kunnen ze een aantal bagagestukken terugkopen.
5.9 Log in!
 De reuzenflipperkast
De kandidaten moeten van boven aan een heuvel een bal naar beneden duwen, op zo'n manier dat hij onderin een vak komt. Elk vak heeft een waarde. Van te voren moeten de kandidaten een bedrag inzetten waarvoor ze spelen. Komt dit bedrag in een zwart vak, verdienen ze geld voor de pot, afhankelijk van in wel vak hij rolt. Komt de bal echter in een rood vak, verdwijnt het ingezette bedrag uit de pot, ook afhankelijk van in welk vak hij rolt. De obstakels mogen per beurt verplaatst worden.
7.4 Log in!
Aflevering 5
 Onder schot
Vijf kandidaten moeten in een heuvelachtige omgeving op zoek gaan naar zakjes met geld. Twee kandidaten leiden hen vanaf een toren in een kasteel, het eindpunt. De kandidaten in het veld kunnen worden neergeschoten door jagers. De twee in de toren kunnen zien wat de jagers zien en zo de kandidaten in veilig gebied houden. Het geld dat veilig in het kasteel wordt gebracht, komt in de pot. De opdracht is afgelopen als iedereen in het kasteel is of als iedereen geraakt is.
8.3 Log in!
 Waterpijp roken
De kandidaten moeten 10 waterpijpen roken en raden welke smaak het is. Voor elke juist geraden smaak verdienen ze EUR 250 voor de pot.
7.7 Log in!
 Levend Ganzenbord
De kandidaten zijn verdeeld in twee teams en spelen in een arena een levend ganzenbord. Door middel van het tegenkomen van vragen kunnen ze geld verdienen voor de pot. Het team dat als eerste binnenkomt wint 1 vrijstelling. Het geld dat het verliezende team heeft gewonnen met het juist beantwoorden van de vragen komt in de pot.
8.2 Log in!
Aflevering 6
 Get The Picture
De kandidaten worden in drie groepen van twee verdeeld. Elk duo krijgt drie foto's. Binnen een uur moeten ze de plaats achterhalen waar deze foto's genomen zijn. Op die plaats krijgen ze geld. De plaats waar de laatste foto is genomen is het eindpunt. Halen ze dit binnen een uur, gaat het geld wat ze gekregen hebben in de pot.
7.9 Log in!
 Ben Hur
De kandidaten moeten een puzzel maken. De oplossing van de puzzel kunnen ze bekijken terwijl ze in een strijdwagen met paarden ervoor in een rond parcours rijden. Vier kandidaten maken drie ronden langs de oplossing en moeten daarna de puzzel neerleggen. Twee kandidaten moeten, als de kandidaat in de strijdkar langsrijdt, de oplossing zichtbaar maken door aan een balk te trekken. Slagen ze erin om de puzzel goed neer te leggen, verdienen ze geld voor de pot.
7.4 Log in!
Aflevering 7
 Supermarkt
De kandidaten moeten in een supermarkt zoveel mogelijk producten kopen die afkomstig zijn van een euroland. Ze krijgen hiervoor een budget van 50 euro. Elk juist product levert 100 euro op voor de pot en elk fout antwoord kost evenveel.
7.5 Log in!
 IJsblokken
De kandidaten krijgen een IJsblok, die ze door een vallei naar een bepaald punt moeten brengen. Door de vallei stroomt een rivier. In het ijsblok zit geld gevroren. Lukt het ze om bij het eindpunt te komen voordat het ijsblok is gesmolten, verdienen ze vijfhonderd euro. Aan het eindpunt ligt nog een ijsblok. Als ze die kapot krijgen, verdienen ze nog een vijfhonder euro en verdubbelt Pieter-Jan het bedrag.
8.2 Log in!
 Restaurant
De kandidaten moeten een gezelschap mensen bedienen tijdens het diner. Ze moeten de mensen zo goed mogelijk leren kennen. Alle mensen hebben een sticker opgeplakt met daarop hun naam. Na het diner worden deze stickers verwijderd en moeten de kandidaten de mensen in alfabetische volgorde zetten op voornaam. Iedereen die goed staat levert 100 euro op en de langste aaneengesloten schakel telt. Daarna kunnen ze dat bedrag verdubbelen door de mensen die bij elkaar horen bij elkaar te plaatsen.
8 Log in!
Aflevering 8
 Stoomtrein
De opdracht speelt zich af in een stoomtrein. Elke kandidaat zit in een andere wagon. In elke wagon staat een kluis en moet één opdracht worden uitgevoerd. De oplossing van de opdracht moet doorgegeven worden aan de voorste wagon. De oplossing moet door de kandidaat in deze wagon worden ingevoerd in een computer en deze komt met de juiste code voor de kluis. Aan het eind van de rit gaat het geld uit de kluisjes in de pot.
8.8 Log in!
 Wereldwonder
Op een drukbezochte toeristische trekpleister in Jordanië moeten de kandidaten een foto van zichzelf maken door middel van de zelfontspanner. Ze kunnen geld verdienen als het ze lukt om een foto te maken waarop geen andere mensen staan dan henzelf. Lukt het ze, verdienen ze 1000 euro voor de pot.
8 Log in!
 Het Kruisvaarderskasteel
De kandidaten worden opgesplitst in groep van twee. Beide groepen moeten dezelfde route afleggen, door ondergrondse tunnels en over de weg. Daarbij moeten ze de afstand die ze afleggen meten. De groep die de juiste afstand meet, of er het dichts bij zit, verdiend één vrijstelling. Het verliezende team beslist vervolgens wie van de twee in de winnende groep de vrijstelling krijgt.
7.3 Log in!
Aflevering 9
 Vlaggen omrijden
Twee kandidaten gaan in een geblindeerde Jeep zitten, één kandidaat gaat op een afstand met hen communiceren via portofoon. Ze moeten op een grote lege vlakte in de woestijn vlaggen omrijden. De kandidaten in de Jeeps worden hierbij begeleidt door de kandidaat aan de kant. Er zijn twee kleuren vlaggen, rood en groen. De ene Jeep moet de rode vlaggen omrijden en de andere de groene. Bij elke juist omgereden vlag wordt er honderd euro verdiend. Wordt er echter een vlag omgereden van een andere kleur, gaat er 100 euro uit de pot. Als de kandidaten na een kwartier elkaar een zogenaamde 'doodskus' geven (met de neuzen van de auto's tegen elkaar rijden), verdienen ze nog eens vijfhonderd euro voor de pot.
8.1 Log in!
 Kaarslicht
Op een veld staan tientallen kaarsen, met daaromheen een zak zodat ze niet uitwaaien. Op deze zakken staan namen en opdrachten geschreven. Pieter Jan stelt de kandidaten 10 vragen. Elk antwoord dat ze geven, moeten ze zoeken op de zakken. De kaarsen die bij de zakken met de juiste antwoorden horen, moeten ze uitblazen. Na tien vragen blijven er een aantal kaarsen staan die het antwoord geeft op de laatste vraag: hoeveel ze verdiend hebben.
8.2 Log in!