Auteur Topic: Afwijken van het format  (gelezen 41930 keer)

Offline XXXXXXXXXXXXXXX

  • Forumlid
Re: Afwijken van het format
« Reactie #60 Gepost op: 26-01-2007, 14:18:05 »
In de eerste reeksen won degene die het meeste wist over de mol. Dat hoorde je Angela ook zeggen tijdens de leaders. Dat is een even simpel als m.i. ook rechtvaardig uitgangspunt -en noem het van mijn part een onderdeel van het format.

In deze opvatting evolueerde de wijze waarop het spel gespeeld werd ook: deelnemers gingen aantekeningen maken in wat later 'mollenboekjes'zou gaan heten (Schotland). Fanatieke deelnemers die voor de pot en de overwinning gingen, verdwenen snel uit spel. Een reeks later zag je deelnemers taktiek wisselen en zagen er voordeel in molverdenking op zich af te roepen (vanaf Canada).

Voor BN-ers is deelname ook media-exposure. Dat verandert de wijze waarop gespeeld wordt. Jokers en vrijstellingen zorgen ervoor dat niet degene wint die het meeste van de mol weet, maar degene die de meeste mazzel en gehaaidheid laat zien. Ik ben niet zo kapot van deze toevoegingen.

Ik vraag me af of dit nog lang goed werkt. Kijkers willen zich ook kunnen identificeren met deelnemers en ik denk dat de sportieve spelers snel uit het spel verdwijnen en dat zal een deel van de kijkers spijten.

De veiling had anders kunnen lopen als de dames die al een week niet hadden kunnen shoppen , er in de eerste drie aflevering uit gegaan waren. Dan had je een andere groep.


Het dilemma van de opdracht vond ik goed: voor het passen op gemeenschapsgoed (de pot)  is sociale controle nodig en die ontbrak. Deelnemers hebben zich van deze typische kant mogen laten zien.

Overigens moet veilingmeester Karel nu toch wel een heel ernstig vermoeden hebben wie de mol is.


Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Afwijken van het format
« Reactie #61 Gepost op: 26-01-2007, 14:24:04 »
Overigens moet veilingmeester Karel nu toch wel een heel ernstig vermoeden hebben wie de mol is.
Nou, dat hoeft niet. Ik heb op de MFD ook niet meegeboden voor de joker, maar dat heeft niet geholpen het uiteindelijk bedrag laag te houden.
The British are not impressed.

Offline XXXXXXXXXXXXXXX

  • Forumlid
Re: Afwijken van het format
« Reactie #62 Gepost op: 26-01-2007, 14:31:47 »
Nou, dat hoeft niet. Ik heb op de MFD ook niet meegeboden voor de joker, maar dat heeft niet geholpen het uiteindelijk bedrag laag te houden.

We hebben niet de hele veiling gezien maar je hebt minimaal drie bieders nodig om de prijs op te drijven. Ik ga er even vanuit dat ze op zich wel door kunnen hebben of ze het hoogste bod hebben en dan mogen ze niet meer bieden (hoewel de deelnemers verrast leken met hun aanwinsten).

Degene die het een na laatste bod deed, heeft geen reden om  te bieden.

De deelnemer of mol die de prijsbiedingen weer een impuls geeft door tijdens het 'eenmaal andermaal' zijn hand op te steken is het meest prijsopdrijvend bezig. Ik ga bij het terugkijken letten op wie tijdens die uitspraak de biedingen weer impuls geeft.

Offline nevermind

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • autanyel
Re: Afwijken van het format
« Reactie #63 Gepost op: 26-01-2007, 14:37:09 »
mijn mening dan, voor zover dat er toe doet :) ik ben het helemaal met laura eens. ook ik mis dat echte widm gevoel dat ik altijd had. en ook dat is vanaf serie vijf gekomen. vind het jammer dat er dingen inzitten zoals vorig jaar met de tangoles. kandidaten die uit de groep worden gehaald, enzenz .. dat hoort niet. de jokers, kandidaten die terugkomen ... het klopt niet !!
ik geniet enorm als ik de eerste series terug kijk, de fort opdracht, de museum opdracht met nico. graaandioos !!
misschien komt het omdat er bekende nederlanders zijn ?
in serie 5 zei al een kandidaat : ik denk dat iedereen teveel bezig is met zn eigen ego enzenz ,....
dat denk ik ook. de kandidaten zijn al bekend bij het publiek, en dat maakt het zo anders.
jammer allemaal, al ben ik wel van mening dathet ook niet anders kan. vernieuwingen moeten, dat kan niet anders. maar nieuw is niet altijd beter, dat blijkt wel weer
dennis for mole !

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afwijken van het format
« Reactie #64 Gepost op: 26-01-2007, 14:48:58 »
Reken maar dat de mol er ook de hand in heeft gehad met dat bieden. Alleen krijgen wij niet te zien hoe de biedingen precies zijn verlopen. De mol weet weliswaar van het spel maar kan niet weten hoe en of de anderen zullen gaan bieden. Ik denk ook niet dat de redactie het vermoeden had dat de hele pot zo gemakkelijk leeg zou gaan. Misschien een misrekening? Maar ik vind niet dat de rol van de Mol nu ineens te makkelijk is geworden. Misschien hadden ze niet een bos met 5 jokers aan moeten bieden maar wie weet wat er nog allemaal voor leuks gaat gebeuren met al die jokers (sjekkels)? Ik hoop maar voor alle teleurgestelde molfans dat het in de volgende weken goedgemaakt wordt...
Ik persoonlijk zou het erger vinden als iedereen al zeker wist wie de mol nou was!!! Zoveel ophef is toch ook wel leuk? ::)
« Laatst bewerkt op: 26-01-2007, 14:51:33 door lonneke14 »

Offline nevermind

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • autanyel
Re: Afwijken van het format
« Reactie #65 Gepost op: 26-01-2007, 14:51:30 »
euh ... nee !!!!
ga jij maar eens de allereerste series kijken ofzo, dan zul je zien en voelen wat het echte widm gevoel is !
* zwijmelt heeeelemaal weg bij de fort en museum opdracht *
dat was widm op zn mooist.
geen moeilijk gedonder en geheisa ... geen kandidaten die eruit gaan en weer terug komen, geen jokers ... maar gewoon knettershard werken en mooie opdrachten doen
dennis for mole !

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Afwijken van het format
« Reactie #66 Gepost op: 26-01-2007, 14:56:02 »
(sjekkels)
Nee, dat zijn gewoon weer jokers. Sjekkels is zooo 2006. :P
The British are not impressed.

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afwijken van het format
« Reactie #67 Gepost op: 26-01-2007, 14:58:23 »
en dat we vervolgens geen stap dichter bij de identiteit van de mol zijn.

Volgens mij kun je wel degelijk iets over de mol te weten komen door die veiling.
 ::zwaai::

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
sjekkels
« Reactie #68 Gepost op: 26-01-2007, 15:00:07 »
Ik zei sjekkels omdat er toen zo grappig werd gedaan met de die jokers. Zag even het gezicht van Peggy weer voor me...Die grijns. ;D

P.s. Dacht dat je zo ouderwets was (houd je strak aan het format), maar sjekkels is dan opeens weer te 2006.....
« Laatst bewerkt op: 26-01-2007, 15:02:47 door lonneke14 »

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Afwijken van het format
« Reactie #69 Gepost op: 26-01-2007, 15:06:21 »
Volgens mij kun je wel degelijk iets over de mol te weten komen door die veiling.
 ::zwaai::
Want?

P.s. Dacht dat je zo ouderwets was (houd je strak aan het format), maar sjekkels is dan opeens weer te 2006.....
Nou, het naleven van het format (strak, ja, maar het format is niet strak, dus je bent nog heel vrij) hoeft niet direct te betekenen dat je niet met je tijd meegaat.
The British are not impressed.

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afwijken van het format
« Reactie #70 Gepost op: 26-01-2007, 15:11:06 »
Denk daar zelf maar eens over na Daedalus........De veiling is echt niet alleen maar een inbreuk op het format. Je ziet wie ik verdenk let maar eens op Inge! Doortrapt en niemand die haar verdenkt.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Afwijken van het format
« Reactie #71 Gepost op: 26-01-2007, 15:14:47 »
Nou, volgens mij zie je dat door een vorm van tunnelvisie. Je kan hetzelfde zeggen over Eva.
The British are not impressed.

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afwijken van het format
« Reactie #72 Gepost op: 26-01-2007, 15:21:47 »
Nou, volgens mij zie je dat door een vorm van tunnelvisie. Je kan hetzelfde zeggen over Eva.

Ik zeg niet dat ik gelijk heb. Maar Eva vind ik niet doortrapt (als ze de mol mocht zijn wel natuurlijk haha). Inge acteert zich uit moeilijke momenten en als je goed oplet zie je dat ze vaak nerveus is. Ze komt weg met haar argumenten ook als die verre van sterk zijn...
Wie weet is het wel een tunnelvisie maar dan hoop ik wel dat ik in de goede tunnel zit! ::rofl:: Bye D.

Offline nevermind

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • autanyel
Re: Afwijken van het format
« Reactie #73 Gepost op: 26-01-2007, 15:55:43 »
volgens mij ging dat topic niet hierover. en lonneke , zoals ik al zei .... ga eerst de eerste series maar eens kijken
dennis for mole !

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: Afwijken van het format
« Reactie #74 Gepost op: 26-01-2007, 16:17:05 »
Er zijn heel wat problemen met het woord format. Ik ben het eens met opaweethetbeter. Het format bestaat uit de kandidaten, geld verdienen en een mol die dat probeert tegen gaan.

Of je het nu leuk vindt of niet, de rest kan vrij door de productie worden ingevuld.
Of zoals het op de officiële site staat:

Citaat
SERIE:
Onder leiding van Karel voeren de tien kandidaten tal van opdrachten uit. Slaagt de opdracht, dan verdient de groep steeds geld voor de groepspot. Om de proeven tot een goed einde te brengen, moeten ze samenwerken en elkaar vertrouwen. Alleen: wie is te vertrouwen en wie niet? De Mol is altijd onder hen en probeert de opdrachten te saboteren, zodat er geen geld wordt verdiend voor de pot. De winnaar is degene die op het eind van de rit weet wie de Mol is.


Je kunt teleurgesteld zijn, maar het gaat mij te ver om je op het 'format' te beroepen.

« Laatst bewerkt op: 26-01-2007, 16:23:06 door Milk »
No Milk today???

Offline XXXXXXXXXXXXXXX

  • Forumlid
Re: Afwijken van het format
« Reactie #75 Gepost op: 26-01-2007, 16:29:59 »
Misschien stond er 7 jaar geleden wel een andere uitleg van het spel.

Later toegevoegd in de leaders is in ieder geval: "de mol verlaat nooit het spel"

Verdwenen is: "degene die het meeste van de mol weet, wint het spel"

(exact weet ik de citaten zo niet)

Want dat is ook zo, degene met de meeste jokers en vrijstellingen heeft de meeste kans de eindronde te spelen en dan 50 % kans heeft op de pot.


Offline Flogging Molly

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afwijken van het format
« Reactie #76 Gepost op: 26-01-2007, 16:45:22 »
Wat ook op de officiele site staat is dit:

De opdrachten zijn in vergelijking met voorgaande jaren nu nóg spectaculairder, angstaanjagender of ontroerender, maar altijd intrigerend.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk gewoon om de kijkcijfers, zelfs (of juist) bij de publieke omroep. WIDM is een programma dat verschrikkelijk veel geld en voorbereiding kost. Ze maken dat programma dus echt niet alleen voor ons fanatiekelingen, maar voor die miljoen andere  mensen die gewoon spannende opdrachten willen zien en verder niet bezig zijn met het opsporen van de mol.

Ik persoonlijk vond de stap om met bekende Nederlanders de werken geen verbetering, maar ook die keuze heeft natuurlijk met het bovenstaande te maken.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Afwijken van het format
« Reactie #77 Gepost op: 26-01-2007, 16:46:40 »
Dan hebben ze zich lelijk in de kijkers vergist, want ik durf te wedden dat dit cijfers kost.
The British are not impressed.

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Afwijken van het format
« Reactie #78 Gepost op: 26-01-2007, 17:32:47 »
Dan hebben ze zich lelijk in de kijkers vergist, want ik durf te wedden dat dit cijfers kost.

Ik denk dat je daarin heel erg vergist, aangezien het merendeel van de kijkers zich, volgens mij, alleen maar met de Mol bezig houdt op donderdagavond van 20:30-21:30. Die gaan dus niet zitten bedenken en beredeneren wie het nu zou kunnen zijn. Zij zien alleen maar de aflevering: leuk een veiling -> heel de pot leeg -> bizar zeg  ::rofl::, volgens mij is hij/zij de mol en kijken (hopelijk) de week daarop weer.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Afwijken van het format
« Reactie #79 Gepost op: 26-01-2007, 17:36:50 »
Nu ja, dat zullen we volgende week dan wel zien.
The British are not impressed.