Auteur Topic: Renate moet alsnog tot winnnaar worden benoemd !  (gelezen 5449 keer)

Offline Lo

  • Forumlid
Renate moet alsnog tot winnnaar worden benoemd !
« Gepost op: 19-03-2007, 15:47:34 »
Beetje typische stelling hoor :P :P. Maar ze is echt beetgenomen in de lift nu wel zo ongeveer duidelijk is dat ze niet alles goed had beantwoord. De herhaling is nu op TV en ze zegt net een minuut geleden: "dat ik Inge in de lift zag zette een muur voor me neer". En Karel zegt tot slot letterlijk tegen alle kandidaten: "Als je alles goed beantwoord hebt zie je de mol!"

Verder kwam er 1000,- de pot in ondanks Renates foute uitvoeren van de opdracht. Ik vind dit echt een heel ondoordacht plan, terwijl het zo'n mooie 'mindfuck' KAN zijn. Dit tart ook nadat je alles weet toch elke logica? We worden nu dus voorgeschoteld dat als je alles goed of fout beantwoord hebt je de mol wel of niet ziet :o, nou, doe dan die opdracht helemaal niet dan verkwansel je ook Renates kansen niet, echt oneerlijk naar haar.

Ik kan me trouwens wel iets voorstellen in een noodplan van de redactie, wanneer zoals bij Nico echt iedereen hem al in de smiezen heeft de spanning proberen terug te halen door zo'n truc. Maar dat was hier totaal onnodig!

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Renate moet alsnog tot winnnaar worden benoemd !
« Reactie #1 Gepost op: 19-03-2007, 15:52:41 »
dat was ook onnodig, en dat is ook niet gebeurd!
dat is alleen jouw interpretatie van deze opdracht.

zoals gezegd heeft renate een unieke combinatie van foute antwoorden gemaakt, en dat was vast niet voorzien.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Renate moet alsnog tot winnnaar worden benoemd !
« Reactie #2 Gepost op: 19-03-2007, 15:55:08 »
Inge heeft later nog tegen haar gezegd iets als "maar het kan toch ook zo zijn dat als je 3 foute antwoorden geeft...", maar daar wilde ze niet aan. En je weet toch ook dat je op 1 opdracht nooit een kandidaat kan wegstrepen. Ook al denk je nog zo zeker te zijn. Jij weet niet of er nog een berekening aan de etages vooraf gaat, dus het is dan wel enigszins naief om te denken dat de mogelijkheid niet bestaat.
The British are not impressed.

Offline mirtjee

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Renate moet alsnog tot winnnaar worden benoemd !
« Reactie #3 Gepost op: 19-03-2007, 15:57:54 »
Als er wordt gezegd dat je de mol ziet als je alle vragen goed hebt, betekent dit toch niet dat je de mol NIET ziet als je ook maar 1 vraag fout hebt. Als je dus zeker weet dat je iets fout heb, krijg je gewoon 1 van de andere kandidaten te zien, misschien ook de mol. Karel heeft nooit gezegd dat je met een foute vraag een van degene die geen mol is krijgt te zien. Dat is haar verkeerde interpretatie geweest van de opdracht, jammer maar helaas.
I'm a real big goblin..

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Renate moet alsnog tot winnnaar worden benoemd !
« Reactie #4 Gepost op: 19-03-2007, 15:59:56 »
Toch is het heel jammer. Ik zou er voor gezorgd hebben dat de kandidaten de Mol alleen te zien kregen bij 3 goede antwoorden en anders niet of er duidelijk bij gezegd hebben dat het ook mogelijk is dat je de Mol ziet bij minder dan 3 goede antwoorden.

Offline MrJasper

  • Forumlid
Re: Renate moet alsnog tot winnnaar worden benoemd !
« Reactie #5 Gepost op: 19-03-2007, 16:03:35 »
Paul heeft gewonnen en ook HIJ heeft Inge gezien in de lift....Ze zaten dus in hetzelfde schuitje...

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Renate moet alsnog tot winnnaar worden benoemd !
« Reactie #6 Gepost op: 19-03-2007, 16:10:48 »
Toch is het heel jammer. Ik zou er voor gezorgd hebben dat de kandidaten de Mol alleen te zien kregen bij 3 goede antwoorden en anders niet of er duidelijk bij gezegd hebben dat het ook mogelijk is dat je de Mol ziet bij minder dan 3 goede antwoorden.

Ja, inderdaad, want nu is het toch wel een beetje lullig als je het verkeerd interpreteert.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Renate moet alsnog tot winnnaar worden benoemd !
« Reactie #7 Gepost op: 19-03-2007, 16:11:02 »
Niet helemaal, want Paul dacht dat hij een fout had gemaakt, maar Eva's openhartigheid in de bus mbt de 3 schietschijven bracht hem tot het vermoeden dat hij ze alle 3 goed had. Dat is wat hij zij gisteren.
Let wel, Paul was niet aanwezig tijdens de buggy opdracht!

Paul zat na de liftopdracht juist op Inge omdat hij alle vragen goed had, en Renate zat juist niet meer op Inge omdat ze niet alle vragen goed had.
Da's toch wel een verschil.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Renate moet alsnog tot winnnaar worden benoemd !
« Reactie #8 Gepost op: 19-03-2007, 16:47:56 »
Toch is het heel jammer. Ik zou er voor gezorgd hebben dat de kandidaten de Mol alleen te zien kregen bij 3 goede antwoorden en anders niet of er duidelijk bij gezegd hebben dat het ook mogelijk is dat je de Mol ziet bij minder dan 3 goede antwoorden.

Juist want zoals het nu is, als je goed of fout beantwoord hebt zie je de mol wel of niet en verdien je hoe dan ook 1000,-, dat is toch geen opdracht ??? Je hoeft nog niets eens duidelijk erbij gezegd te hebben dat het ook mogelijk is dat je de Mol ziet bij minder dan 3 goede antwoorden, als je het maar een beetje open laat maar er zit helaas geen enkel licht in de uitleg van de opdracht.

Het lijkt mij geen probleem dat als Renate drie keer Duckstad had gezegd dat ze dan een kandidaat kan wegstrepen, dat kon Paul immers ook met Menno en zo nog wel meer mensen die met de schrik vrijkomen (Eva bijv. toen Nadje vertrok). Is gewoon een slimme bonus voor diegenen die erop komen dat te doen.

Nu lijkt de regie ons te willen doen geloven dat ze maar wat random de lift heen en weer hebben laten gaan en Renate zo'n beetje per ongeluk bij Inge uitkwam. Onzin natuurlijk, wil je op verdieping 9 uitkomen dan kan dat ongeacht de tussenstops. Bij Dick hebben ze bijv. mogelijk gedacht: als hij iest fouts zegt laten we hem hoe dan ook uitkomen bij Renate die hij al verdenkt.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Mol_en_Co

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Renate moet alsnog tot winnnaar worden benoemd !
« Reactie #9 Gepost op: 19-03-2007, 16:56:56 »
Ik vind het een beetje kortzichtig om, vooral bij een psychologisch spel als De Mol, te denken dat als je alles goed hebt je de mol ziet, en als je niet alles goed hebt dat je dan de mol niet ziet.

Er zijn 3*3*3=27 mogelijkheden om te antwoorden. Ik neem aan dat die mogelijkheden eerlijk over de kandidaten verspreid worden (waarbij in ieder geval de 'alles goed' naar de mol leidt, samen met nog wat andere antwoordmogelijkheden).

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Renate moet alsnog tot winnnaar worden benoemd !
« Reactie #10 Gepost op: 19-03-2007, 19:57:12 »
De lift-opdracht was in zekere zin een verfijning van de kapel-opdracht uit Argentinie.

Ik dacht eerst ook dat je kon berekenen wie de mol NIET zou zijn, door met opzet 1 vraag niet juist te beantwoorden. Maar DAT is volgens mij nou net wat Renate aangaf met het ''mindfucking, enz....''.

Je moest 3 vragen goed hebben, en daar dan ook 100 procent zeker van zijn, dan KREEG je de mol te zien.

Echter, waar veel mensen de fout in gaan: er is nergens gezegd, dat je de mol niet te zien kreeg, bij 0, 1 of 2 fouten. In dat geval bestaat de kans dat je de mol te zien krijgt.

Met unieke combinate wordt, naar mijn bescheiden mening, het volgende bedoeld: wanneer je op een bepaalde etage start, van daaruit naar een andere etage naar boven gaat, en bij een andere weer naar beneden en dan weer naar boven, dan zou je slechts met 1 combinatie op de juiste uit kunnen komen. Maar Lo bedoelt heel misschien, dat er met een andere combinatie van getallen, hetzelfde eindresultaat eruit rolt.

Lastig? Ik geef een voorbeeld:

Inge staat (we weten allemaal nu dat ze de mol is) op etage 11.

Met vraag 1 juist kom je op etage 8 uit (+8)
Met vraag 2 juist kom je op etage 15 uit (+7)
Met vraag 3 juist kom je op etage 11 uit (-4)

Wat nu mogelijk gebeurd is, dat is dat Paul DIE combinatie heeft gehad, en dat Renate
door een stom toeval ook op 11 uit kwam.

Ik noem maar een mogelijkheid:

+ 4 + 9 -2 levert OOK 11 op, zij het, door 1 of meer foute antwoorden.

Zowel Paul als Renate weten dat ze Inge hebben gezien, maar als een van de twee eraan twijfelt, zouden beide in theorie Inge als mol afschrijven.

Beetje ingewikkeld gezegd, maar hier komt het wel op neer.

Ja, en de montage-afdeling zorgt er natuurlijk voor, dat de vragen voor de kijkers oncontroleerbaar zijn. De gestelde vragen zullen niet allemaal in een eerdere aflevering aan bod zijn gekomen. Was dat wel het geval geweest, dan had men de identiteit van de mol met de uitkomst van de lift-opdracht weggegeven. Knappe denkers daar, op die montage-afdeling.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Renate moet alsnog tot winnnaar worden benoemd !
« Reactie #11 Gepost op: 19-03-2007, 23:52:11 »
Lo bedoelt heel misschien, dat er met een andere combinatie van getallen, hetzelfde eindresultaat eruit rolt.

Het is allemaal simpeler; Karel zegt nadat alle vragen geweest zijn letterlijk tegen alle kandidaten: "Als je alles goed beantwoord hebt zie je de mol!" en daar zat dan ook een bedrag van 1000,- aan vast. Tja, ik zie echt geen aanleiding om dan te denken dat je de mol dan als een kandidaat ofzo voorgeschoteld krijgt, nee, je verliest de opdracht, krijgt geen 1000,- in de pot en ziet niet de mol.

En ook die tussenstops zijn volgens mij heel simpel, bijv. met 'als dan' niet met +2 en -4 etc. Vraag 1 met C beantwoord? Dan naar verdieping 6 etc. Dan staat allemaal op Karels blaadje en is een wassen neus, alleen de laatste stop geldt namelijk, niet al die tussenstops. Het is heel simpel Inge uit te sluiten als laatste stop als er een vraag niet goed is beantwoord.

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Renate moet alsnog tot winnnaar worden benoemd !
« Reactie #12 Gepost op: 20-03-2007, 00:23:14 »
Die tussenstops gelden wel, want als er per vraag staat "antwoord A is verdieping x" dan zou alleen de laatste vraag tellen. Vraag 3: indien goed, naar verdieping 9. Klopt toch niet? Het is een wiskundig model waar zoals eerder gezegd 27 uitkomsten mogelijk zijn. En daar zal best meerdere keren dezelfde verdieping bij moeten zitten, aangezien er maar 5 mogelijke eindstops zijn.
The British are not impressed.

Offline nevermind

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • autanyel
Re: Renate moet alsnog tot winnnaar worden benoemd !
« Reactie #13 Gepost op: 20-03-2007, 07:03:38 »
dat was het hele mooie van dit spel. je moet niet alleen alle vragen goed hebben, je moet het ook zeker weten. anders heb je er nog niets aan !
karel heeft het ons helemaal uitgelegd zondagavond ... maar ik ga eerst werken
dennis for mole !

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Renate moet alsnog tot winnnaar worden benoemd !
« Reactie #14 Gepost op: 20-03-2007, 11:38:51 »




 alleen de laatste stop geldt namelijk, niet al die tussenstops.

En dan komen we uit op een opdracht die aan het eind van serie 4 is uitgevoerd.

In Montreal werden vragen gesteld aan de kandidaten. Kies je voor A, ga dan linksom, kies je voor B, ga dan rechtsom.

De grap van die opdracht was, dat je bij de laatste vraag ALTIJD bij de twee deuren uitkwam, omdat Montreal een zodanig stratenpatroon heeft dat het antwoord op die eerdere vragen niets uitmaakte (driemaal links is immers ook rechts..... ::rofl::).

Ik zie in de lift-opdracht een verdere verfijning van die opdracht uit Canada.