Auteur Topic: [discussie] concept ietsje veranderen  (gelezen 20852 keer)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #40 Gepost op: 17-03-2011, 16:35:43 »
En stop de oude tunes er weer in van Gehn Speaks / Looking for Clues / NY City. Die horen gewoon bij WIDM. De intro kun je volstrekt overlaten aan de montagecrew maar de toevoeging van beroep/leeftijd zou leuk zijn om terug te laten komen. Plus een actieshot van de kandidaat die in beeld is i.p.v. in scène gezet zoals nu bij WIDM11. Staat gewoon leuker.

Ik vind de intro dit jaar juist duizenden malen beter dan die van voorgaande jaren.
Die van voorgaande jaren vond ik echt lelijk eerlijk gezegd.
Het zag er mij te amateuristisch uit.
Leeftijd/beroep vind ook een onnodige toevoeging in de intro.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #41 Gepost op: 17-03-2011, 18:22:31 »
De huidige intro vind ik prima eigenlijk. Leeftijd/beroep vind ik inderdaad ook overbodig. Welke shots er zijn maakt me weinig uit.

Drie opdrachten per aflevering vind ik wel heel prettig. Want hoe je het ook wendt of keert, naar mijn mening is het hele principe van mollen nog altijd geconcentreerd op die opdrachten. Dáár moet het gebeuren. Dus dáár zou het programma om moeten draaien naar mijn idee. En twee opdrachten voor elke executie vind ik zelf wat magertjes om een redelijke molkeuze uit te kunnen afleiden.

Dus idd meer van die "bij de barbier" fragmenten.
Alhoewel dit fantastische televisie oplevert, is het wel zo dat dit wel momenten zijn waar wij heel veel mee kunnen qua molspeuren denk ik. Ja, wel qua hints wellicht, maar niet qua molacties. Maar iets meer "gezelligheidsmomenten" zoals bij het opstaan, ontbijt, koken of avondeten en in de overnachtingsplaatsen etc. zou echter wel leuk zijn inderdaad. Maar niet gaan knippen in het aantal opdrachten :)

Alhoewel dit niet echt over het concept gaat, meer over de montage... (misschien andere topic waard?)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #42 Gepost op: 17-03-2011, 18:31:30 »
Die biechts worden nu ook gebruikt om de kandidaten de opdracht uitgebreid in beeld te laten uitleggen. Dat zijn niet echt biechts dus. Als je daarvoor een voice-over gebruikt valt daar misschien wat winst te halen en kan er wat meer van 'tussen de opdrachten' worden uitgezonden.
De 'echte' biechts vind ik eigenlijk te leuk om te schrappen. En minder opdrachten zou ook zonde zijn.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #43 Gepost op: 17-03-2011, 18:46:27 »
Minder opdrachten hoeft voor mij zeker niet. De mix zoals dit jaar was, was voor mij perfect, met opdrachten die (veel) geld konden opleveren, en ook opdrachten die uiteindelijk niet voor geld maar om bijv. jokers gingen. Tussen de opdrachten door mogen er best wat meer 'sfeerbeelden' zoals bij de barbier.

Er waren zoals al gezegd wel erg veel biechts dit jaar. Daar zou inderdaad wel iets in mogen worden gesnoeid. Al betwijfel ik of dat zal gaan gebeuren, want dat soort 'biechts' zijn heel erg in bij verschillende programma's, van Oh oh Cherzo tot Secret Story...

Trouwens, die jokers voor een bepaalde aflevering vond ik wel een heel leuk en origineel idee!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Wisse

  • Forumlid
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #44 Gepost op: 17-03-2011, 22:43:57 »
Ik heb niet alles gelezen, excuus daarvoor, normaal doe ik dat wel.

Ik zat te denken, want de Mol heeft 2 doelen:

1) Geld uit de pot houden
2) Weinig verdacht worden

Maar welk doel is nou belangrijker? Dat is de vraag! Dit kun je vermijden door een extra element toe te voegen, namelijk:

Voor elke fout beantwoorde vraag over de mol, gaat er geld uit de pot, of, ongeveer hetzelfde, voor elke goed beantwoorde vraag over de mol komt er geld in de pot.
Nu heeft de Mol nog maar 1 doel, namelijk: De pot zo laag mogelijk houden!

Doet hij dit door te mollen, maar met de kans op ontdekking?
Of doet hij dit door onopvallend te blijven, maar daardoor de kans op het slagen van opdrachten?

Dit is dan de afweging die de Mol zelf kan maken, waardoor je weer verschillende types 'Mol' krijgt!

Is dit een idee? Of lul ik nu uit m'n nek!\?

Offline Def Digital

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Whack-a-Mole anyone?
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #45 Gepost op: 17-03-2011, 23:32:27 »
Het is een idee natuurlijk. Maar waarom zou de Mol er niet meer voor zorgen dat hij/zij weinig verdacht wordt op deze manier?

Ook al zou PJ elke aflevering zeggen hoeveel er verdiend is door het goed/fout beantwoorden van de testvragen, dan kun je daar nog weinig uit opmaken (hoogstens dat je het als groep beter of slechter hebt gedaan dan voorgaande keren). Hoe zou je de Mol kunnen achterhalen?

Ik denk dat het alleen maar complicaties met zich meebrengt. En het spel schijnt al moeilijk genoeg te zijn als ik het aan m'n vrienden vertel. Heb ze eindelijk zover gekregen dat ze volgend seizoen vanaf aflevering 1 gaan volgen! ;)

Maar wel een leuk idee natuurlijk.

Wat ik belangrijker vind: iets meer bruikbare biecht-momenten en minder jokers! :)

edit: zpellvaud
« Laatst bewerkt op: 17-03-2011, 23:34:21 door Def Digital »

Offline Wisse

  • Forumlid
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #46 Gepost op: 17-03-2011, 23:39:29 »
Het is een idee natuurlijk. Maar waarom zou de Mol er niet meer voor zorgen dat hij/zij weinig verdacht wordt op deze manier?

Ook al zou PJ elke aflevering zeggen hoeveel er verdiend is door het goed/fout beantwoorden van de testvragen, dan kun je daar nog weinig uit opmaken (hoogstens dat je het als groep beter of slechter hebt gedaan dan voorgaande keren). Hoe zou je de Mol kunnen achterhalen?

Ik denk dat het alleen maar complicaties met zich meebrengt. En het spel schijnt al moeilijk genoeg te zijn als ik het aan m'n vrienden vertel. Heb ze eindelijk zover gekregen dat ze volgend seizoen vanaf aflevering 1 gaan volgen! ;)

Maar wel een leuk idee natuurlijk.

Wat ik belangrijker vind: iets meer bruikbare biecht-momenten en minder jokers! :)

edit: zpellvaud

De kern is dat de mol maar 1 opdracht heeft: De pot zo laag mogelijk houden.

Dat kan hij op 2 verschillende manieren doen, of een combinatie van beiden, namelijk: Opdrachten verzieken, of niet opgemerkt worden.
De mooiste mol is natuurlijk een combi van beiden, maar een mol kan zelf kiezen voor een strategie. Hierdoor wordt het 'doel' 'niet ontdekt worden' tastbaar gemaakt, door het te laten lonen!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #47 Gepost op: 17-03-2011, 23:43:55 »
Hierdoor wordt het 'doel' 'niet ontdekt worden' tastbaar gemaakt
Waarom zou dat het format beter maken? Dat zie ik niet zo.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Wisse

  • Forumlid
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #48 Gepost op: 17-03-2011, 23:47:44 »
Waarom zou dat het format beter maken? Dat zie ik niet zo.
Nou, dat is omdat de Mol nu 2 doelen heeft, namelijk de pot zo laag mogelijk houden, en niet ontdekt worden. Alleen de factor 'niet ondekt worden' word nu absoluut niet beloont; de mol krijgt daar niks voor. Maar door deze nieuwe aanpak word de mol zowel beloont voor opdrachten saboteren, als voor niet verdacht worden. Toch de 2 doelen die een mol heeft.
« Laatst bewerkt op: 18-03-2011, 00:00:30 door Wisse »

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #49 Gepost op: 18-03-2011, 00:31:29 »
De kern is dat de mol maar 1 opdracht heeft: De pot zo laag mogelijk houden.

Ik zou de opdracht nog anders willen formuleren: De mol moet opdrachten saboteren. De uiteindelijke hoogte van de pot doet er wat mij betreft minder toe.

Dat wil niet zeggen dat de mol in mijn optiek veel mag bijdragen aan de pot. Nee, ik vind dat je als mol redelijk faalt als je er eigenhandig voor zorgt dat de opbrengst verdubbeld wordt, zoals bij die jeepopdracht. Het niet-ontdekt-worden mag niet het enige doel worden, want dan is de mol gewoon degene die met de productie heeft afgesproken dat hij er tot het einde in blijft, maar verder alles zo doet als een kandidaat.
« Laatst bewerkt op: 18-03-2011, 00:33:24 door Jayne »

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #50 Gepost op: 18-03-2011, 02:29:52 »
Niet ontmaskert worden is doel één voor de mol, en geld uit de pot houden is doel twee. Of dat oorspronkelijk zo bedoeld is, of het goed is of dat het uberhaupt zo is daar kun je over twisten.

Dit is dus wat Patrick in de aflevering ook zei. Geld binnenhalen is in het concept zoals het nu is blijkbaar geoorloofd als dat de ontmaskerinsgskansen verkleint.

Offline :Selmar:

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • You can run, but you can't hide
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #51 Gepost op: 18-03-2011, 11:48:23 »
Ik vind het idee van 'goede' kandidaten belonen met jokers wel een hele leuke uitbreiding. Dat zou mensen als Art voor een dilemma stellen: mollen om verdacht te worden, of niet mollen om jokers te krijgen. Beide hebben hetzelfde effect, namelijk meer kans om door te gaan. Voor de mol zelf maakt het allemaal niets uit, die wil nog steeds dat opdrachten mislukken.

Ook de uitbreiding met x euro voor de pot per keer dat een kandidaat goed antwoord op de vraag 'wie is de mol' wel een hele aardige. Ben dan wel bang dat de nadruk nog meer gaat naar niet opvalen en nog minder naar saboteren.

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #52 Gepost op: 18-03-2011, 11:58:53 »
Citaat
De kern is dat de mol maar 1 opdracht heeft: De pot zo laag mogelijk houden.
Dat vind ik nou ook ! Pas als tweede, en als eerste afgeleide subdoel, is het van belang niet herkend te worden. Voor het tv-programma is dat natuurlijk doel nr 1 geworden.

Gezien het spelconcept zou dit kunnen betekenen dat ook de mol een 'incentive' krijgt om te mollen: mislukte opdrachten leveren hem geld op. (bijv 11% want ook de negen kandidaten hebben maar 11 % kans op de pot).

En dan nog een aftrek als iedereen hem aanwijst als mol.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #53 Gepost op: 18-03-2011, 14:18:18 »
Velen vonden dat eigenlijk Soundos in plaats van Art had moeten winnen. Zij zat al vanaf aflevering 2 op Patrick en Art pas vrij laat. Op zich zou dit ook terecht zijn, zij heeft immers de mol als eerste in de smiezen gehad. Helaas wordt de winnaar door de laatste test bepaald waardoor één foutje of een kleine traagheid al fataal kan zijn.
Met een kleine aanpassing kan dit volgens mij verbeterd worden. Door middel van onzichtbare jokers. En hoe verdien je deze jokers? Iedere keer als je in een test bij de laatste vraag de juiste mol kiest verdien je er één. Alleen weet je dat niet, anders zou je meteen weten dat je goed zit. Deze onzichtbare jokers doen dan mee in de laatste test.
Bijvoorbeeld Soundos. Ze zat al vanaf aflevering 2 op Patrick en heeft, zover wij gezien hebben, steeds op Patrick gestemd met de laatste vraag. Ze zou dan 8 onzichtbare jokers hebben. Theoretisch zou ze in de finaletest, als ze alle 40 vragen goed zou hebben, dus 48 punten hebben verdiend.
Mij lijkt dat met dit systeem degene die het eerste op de juiste mol zit uiteindelijk ook de meeste kans maakt om de finale te winnen.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #54 Gepost op: 18-03-2011, 14:20:52 »
Dat zou idd een stuk eerlijker zijn. ::ok::
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #55 Gepost op: 18-03-2011, 14:29:51 »
oeh, wat een mooie aanpassing!
kan die nog met terugwerkende kracht   ;D ;)
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #56 Gepost op: 18-03-2011, 17:19:15 »
Velen vonden dat eigenlijk Soundos in plaats van Art had moeten winnen. Zij zat al vanaf aflevering 2 op Patrick en Art pas vrij laat. Op zich zou dit ook terecht zijn, zij heeft immers de mol als eerste in de smiezen gehad. Helaas wordt de winnaar door de laatste test bepaald waardoor één foutje of een kleine traagheid al fataal kan zijn.
Met een kleine aanpassing kan dit volgens mij verbeterd worden. Door middel van onzichtbare jokers. En hoe verdien je deze jokers? Iedere keer als je in een test bij de laatste vraag de juiste mol kiest verdien je er één. Alleen weet je dat niet, anders zou je meteen weten dat je goed zit. Deze onzichtbare jokers doen dan mee in de laatste test.
Bijvoorbeeld Soundos. Ze zat al vanaf aflevering 2 op Patrick en heeft, zover wij gezien hebben, steeds op Patrick gestemd met de laatste vraag. Ze zou dan 8 onzichtbare jokers hebben. Theoretisch zou ze in de finaletest, als ze alle 40 vragen goed zou hebben, dus 48 punten hebben verdiend.
Mij lijkt dat met dit systeem degene die het eerste op de juiste mol zit uiteindelijk ook de meeste kans maakt om de finale te winnen.

super plan! dat moeten ze gaan doen ::jaja::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #57 Gepost op: 18-03-2011, 19:16:23 »
Velen vonden dat eigenlijk Soundos in plaats van Art had moeten winnen. Zij zat al vanaf aflevering 2 op Patrick en Art pas vrij laat. Op zich zou dit ook terecht zijn, zij heeft immers de mol als eerste in de smiezen gehad. Helaas wordt de winnaar door de laatste test bepaald waardoor één foutje of een kleine traagheid al fataal kan zijn.
Met een kleine aanpassing kan dit volgens mij verbeterd worden. Door middel van onzichtbare jokers. En hoe verdien je deze jokers? Iedere keer als je in een test bij de laatste vraag de juiste mol kiest verdien je er één. Alleen weet je dat niet, anders zou je meteen weten dat je goed zit. Deze onzichtbare jokers doen dan mee in de laatste test.
Bijvoorbeeld Soundos. Ze zat al vanaf aflevering 2 op Patrick en heeft, zover wij gezien hebben, steeds op Patrick gestemd met de laatste vraag. Ze zou dan 8 onzichtbare jokers hebben. Theoretisch zou ze in de finaletest, als ze alle 40 vragen goed zou hebben, dus 48 punten hebben verdiend.
Mij lijkt dat met dit systeem degene die het eerste op de juiste mol zit uiteindelijk ook de meeste kans maakt om de finale te winnen.


Ik vind het opzich een mooi plan, alleen heb ik er wel wat bedenkingen bij. Want het gaat zo meer om wie als eerste weet (cq goed gokt) wie de mol is, dan om wie de informatie weet in te winnen over de mol.

Stel dat Art de mol was geweest, dan was Jan in de finale door niemand meer in te halen, hoe goed andere kandidaten zich ook zouden voorbereiden op de laatste test, hoe verdacht ze zichzelf ook maken en hoeveel geld ze ook in de pot brengen. 

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #58 Gepost op: 18-03-2011, 20:02:25 »
Ik denk inderdaad niet dat je voor iedere aflevering een onzichtbare joker zou moeten geven. Het idee is inderdaad leuk! Je zou bijv wel kunnen zeggen dat je voor iedere keer de juiste mol in de eerste helft van de serie zo'n joker zou kunnen krijgen! Het is immers met veel kandidaten veel moeilijker om de mol te herkennen!
Ich bin ein Bärliner!

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #59 Gepost op: 18-03-2011, 20:13:04 »
Het principe van ook de pool. Hoe eerder je de juiste gegevens invult hoe meer punten je krijgt. Het zou een basisconcept kunnen zijn.