Auteur Topic: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie  (gelezen 45489 keer)

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #60 Gepost op: 1-02-2014, 13:39:53 »
Een schemaatje bijgevoegd waarvan ik denk dat ie klopt...

Zou dus betekenen dat er of 5500 euro op de Jade Markt lag (lijkt me onwaarschijnlijk), of dat je 5000 euro mocht inzetten bij de 'Dragonboat' (ik denk 1000), of dat er 3000 euro in de koffers zat (dat is dan wel weer erg veel).
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #61 Gepost op: 1-02-2014, 13:54:30 »
Dan voeg ik mijn schema ook nog even bij.

Onderin zie je weliswaar de kolommen met berekeningen van de kandidaten, maar die velden heb ik op 'verborgen' gezet.
Heb het (niet) verdiende geld per opdracht verdeeld over de mensen en kwam daarbij tot die verdeling.

Maar het gaat om het eerste deel met de kolommen.
Daarbij heb ik de opdracht met de appartementen en de dragonboat rood gemaakt, omdat dat bij mij puur aanname is.

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #62 Gepost op: 1-02-2014, 14:05:47 »
Dan voeg ik mijn schema ook nog even bij.

Onderin zie je weliswaar de kolommen met berekeningen van de kandidaten, maar die velden heb ik op 'verborgen' gezet.
Heb het (niet) verdiende geld per opdracht verdeeld over de mensen en kwam daarbij tot die verdeling.

Maar het gaat om het eerste deel met de kolommen.
Daarbij heb ik de opdracht met de appartementen en de dragonboat rood gemaakt, omdat dat bij mij puur aanname is.
Ik denk dat de aanname bij de 'Dragonboat' niet juist is. Als je het zou hebben over max/max dan mag je denk ik rekenen met al het geld dat tot dan toe verdiend zou kunnen zijn. Daarom denk ik dat je niet het totale bedrag kan verdubbelen, omdat je dan veel meer had kunnen verdienen.

Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #63 Gepost op: 1-02-2014, 14:24:07 »
Een schemaatje bijgevoegd waarvan ik denk dat ie klopt...

Zou dus betekenen dat er of 5500 euro op de Jade Markt lag (lijkt me onwaarschijnlijk), of dat je 5000 euro mocht inzetten bij de 'Dragonboat' (ik denk 1000), of dat er 3000 euro in de koffers zat (dat is dan wel weer erg veel).
Er is natuurlijk ook nog de (kleine) kans dat Susan bij de allereerste opdracht geld uit de envelop heeft geplukt. (Zou wel riskant zijn, omdat het onder de neus van Jennifer zou moeten gebeuren en het zeer zou opvallen als een ander team ook een envelop vind.)

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #64 Gepost op: 1-02-2014, 14:25:18 »
Er is natuurlijk ook nog de (kleine) kans dat Susan bij de allereerste opdracht geld uit de envelop heeft geplukt. (Zou wel riskant zijn, omdat het onder de neus van Jennifer zou moeten gebeuren en het zeer zou opvallen als een ander team ook een envelop vind.)
Ja. Dus optie 4. Susan heeft 4000 euro uit de envelop van Jennifer geplukt.  ;)

Edit. Kan eigenlijk niet. Freek noemt het bedrag na de TV-studio (8500) en dat klopt ook. Denk niet dat ie zelf heeft lopen rekenen.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #65 Gepost op: 1-02-2014, 14:29:39 »
Ik denk dat de aanname bij de 'Dragonboat' niet juist is. Als je het zou hebben over max/max dan mag je denk ik rekenen met al het geld dat tot dan toe verdiend zou kunnen zijn. Daarom denk ik dat je niet het totale bedrag kan verdubbelen, omdat je dan veel meer had kunnen verdienen.



Ik ga vanavond even opnieuw spelen met die getallen en de verschillende opties tegen elkaar uit zetten.
Want als ik het bedrag verminder bij de Dragonboat, zou het elders vermeerderd moeten worden.
Tenzij er al geld gestolen was....
En ik geloof gewoonweg niet dat er méér geld in de koffers gezeten zou hebben, dan in die zware zakken.
De koffers zijn voor de hand liggend om te pakken, omdat ze licht zijn en ze zich dus sneller hadden kunnen voortbewegen.
Dan ga je ze niet belonen met een bedrag boven de € 1.000,=. Lijkt mij.

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #66 Gepost op: 1-02-2014, 14:33:22 »
Ik ga vanavond even opnieuw spelen met die getallen en de verschillende opties tegen elkaar uit zetten.
Want als ik het bedrag verminder bij de Dragonboat, zou het elders vermeerderd moeten worden.
Tenzij er al geld gestolen was....
En ik geloof gewoonweg niet dat er méér geld in de koffers gezeten zou hebben, dan in die zware zakken.
De koffers zijn voor de hand liggend om te pakken, omdat ze licht zijn en ze zich dus sneller hadden kunnen voortbewegen.
Dan ga je ze niet belonen met een bedrag boven de € 1.000,=. Lijkt mij.
Ik vind 3000 euro ook teveel. Ik kan de grap van 1500 euro in de koffer nog wel waarderen, maar 3000 is echt teveel.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #67 Gepost op: 1-02-2014, 14:42:12 »
Ik ben ook bezig met mijn schema en maar weer eens begonnen met aflevering 1, opdracht 1. Er wordt een envelop met 400 euro ingeleverd, maar wie zegt dat de andere 4 enveloppen ook 400 euro bevatten? Art noemt nergens een bedrag wat verdiend had kunnen worden. Waarom gaat iedereen dan uit van een max. van 2000?

Edit: [27:55] De envelop die Art in ontvangst neemt ziet er niet heel netjes dichtgeplakt uit...
« Laatst bewerkt op: 1-02-2014, 14:43:49 door Traveljunkie »

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #68 Gepost op: 1-02-2014, 14:45:25 »
Ik ben ook bezig met mijn schema en maar weer eens begonnen met aflevering 1, opdracht 1. Er wordt een envelop met 400 euro ingeleverd, maar wie zegt dat de andere 4 enveloppen ook 400 euro bevatten? Art noemt nergens een bedrag wat verdiend had kunnen worden. Waarom gaat iedereen dan uit van een max. van 2000?

Edit: [27:55] De envelop die Art in ontvangst neemt ziet er niet heel netjes dichtgeplakt uit...
Freek zegt dat er 8500 euro te verdienen viel na 4 opdrachten (de TV-studio).
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #69 Gepost op: 1-02-2014, 14:51:45 »
Freek zegt dat er 8500 euro te verdienen viel na 4 opdrachten (de TV-studio).
Kan het niet zo zijn dat Freek gewoon zelf heeft beredeneerd dat het 8500 moest zijn? En dat hij ook gewoon de 2000 van de eerste opdracht heeft berekend door 5x400 te nemen?

Even een andere vraag. Weet iemand of er normaliter bij WIDM zo groot mogelijke coupures worden gebruikt voor de aangeboden bedragen? In dat geval is 400 euro in deze opdracht waarschijnlijk ook gewoon 400 euro geweest en niet 500; anders was wel een briefje van 500 gebruikt?? Beetje hetzelfde verhaal voor de 1400 op de Jade-markt.

Edit: coupures-verhaal gaat niet op; in het kluisje bij het seinen ligt 8x250 (misschien met de bedoeling dat het geld toch wat makkelijker verdeeld kon worden onder de kandidaten dan 2x1000).
« Laatst bewerkt op: 1-02-2014, 14:59:08 door Traveljunkie »

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #70 Gepost op: 1-02-2014, 16:13:53 »
Kan het niet zo zijn dat Freek gewoon zelf heeft beredeneerd dat het 8500 moest zijn? En dat hij ook gewoon de 2000 van de eerste opdracht heeft berekend door 5x400 te nemen?
Ja, dat kan, maar ik vind dat je sommige aannames wel moet maken om tot resultaat te komen. We zijn op zoek naar m.i. 4000 euro. Ik denk werkelijk niet dat die verstopt waren in de enveloppen op de markt. Iedereen 400 euro voor een totaal van 2000 euro. Ik doe het ervoor.

Daarbij denk ik dat in een biecht zo na een opdracht, je niet zomaar een bedrag gaat noemen, omdat je dat hebt uitgerekend. Ik verwacht dan enige vorm van twijfel. Ik denk dat Art daar gezegd heeft wat er te verdienen viel.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #71 Gepost op: 2-02-2014, 19:33:43 »
Ik liep nog een beetje achter ivm druk met andere zaken. Heb mijn Follow The Money schema van niet verdiend geld nu bijgewerkt tot en met aflevering 4 (afl 5 probeer ik deze week nog te berekenen)

Berekening:

Aflevering 3:
Opdracht 1: Aaf en Daphne zoeken: 2000 niet verdiend, per persoon 250 niet verdiend (ik vond hier geen mensen echt er bovenuit steken qua aandeel, ik neem aan dat 1000 per team max was)

Opdracht 2: Roeien:  Ik heb ervoor gekozen om Tygo, Sofie, Jan-Willem en Susan een laag aandeel (50 p.p.) in de winst te geven, omdat die de meeste inbreng hadden in het selecteren van sterke tegenstanders. Aaf en Freek krijgen een gemiddeld aandeel (150, Freek vanwege de actie om geld te versturen en Aaf vanwege dat ze als enige helemaal niet roeit). Daphne en Jennifer krijgen het hoogste aandeel, zij doen niks molligs in deze opdracht.  Deze indeling is arbitrair, je zou het ook gelijk of anders kunnen verdelen.

Aflevering 4
Opdracht 1: Roltrappen: Er kon 175 per woord verdiend worden. Tygo verliest 2 woorden (Examen, Fopspeen) die geld op zouden leveren en houdt dus 350 uit de pot. Susan verliest 5 waardevolle woorden (Impuls, Lawaai, Ontwerp, Placemat, Uurloon) en houdt zo 875 buiten de pot. Sofie verliest hebbeding en daarmee ook een kans op 175 euro. De overige kandidaten houden het rijtje intact en Jan-Willem kiest met Aaf de mogelijkheid die het meest oplevert. Deze 350 in de pot wordt verdeeld over de laatste 5 kandidaten.

Opdracht 2: Freek, Sophie, Daphne en Susan hebben geld geruild tegen iets anders dan geld. Hierdoor komt 1500 (375 pp) niet in de pot

Opdracht 3:
Deze is lastig, maar volgens mij als volgt: Jan-Willem pakt op eigen houtje 1 koker van -100 en laat 500 euro hangen. 250 hiervan laat hij op eigen initiatief hangen, de ander n.a.v. wat Susan doorgeeft. Susan+JW = 125 pp niet in de pot, JW 250 niet in pot en -100 uit de pot

Tygo en Sofie pakken 2 juiste kokers en laten de -100 2x hangen. 500 gepakt. Per persoon 250 in de pot

Daphne en Freek pakken elk 3 kokers. Waarschijnlijk elk 2 goede en 1 foute, Freek lijkt sowieso 2 goede te pakken.  Daphne+Jennifer en Freek+Aaf elk 500 (250 pp) in de pot en -100 (-50pp) uit de pot

Ik ga er hierbij van uit dat aan elk touw 4 kokers hingen met 2x250 en 2x-100. Dit is het meest logisch gezien de gepakte kokers (6x250, 3x-100 = 1200 verdiend) en de opmerking van Art dat er 2000 verdiend kon worden (=8 goede kokers)


Wat hebben de kandidaten na aflevering 4 per persoon laten liggen cq buiten de pot gehouden?

Niet verdiend geld na afl 4:

1. Susan: 1825
2. Jan-Willem: 1355
3. Daphne: 1005
4. Sofie: 900
5. Tygo: 700
6. Aaf: 480
7. Freek: 355
8. Jennifer: -470

Conclusies na aflevering 4:
- Jennifer is nog altijd de enige die meer verdiend dan kost voor de groep
- Susan heeft veruit het hoogste aandeel, dit komt echter vooral door 1 opdracht, de roltrapopdracht
- Jan-Willem en Susan lijken de enige die bij de stuwdamopdracht geen geld hebben verdiend.

« Laatst bewerkt op: 2-02-2014, 19:35:53 door Qper »

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #72 Gepost op: 2-02-2014, 22:22:26 »
Zo zie je QP'er. We gebruiken een andere telmethode maar onze top 2 was na aflevering 4 wel dezelfde ;)
klaar voor de strijd

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #73 Gepost op: 3-02-2014, 17:34:23 »
Aflevering 5

Opdracht 5.1: Boedha's:  2500 niet verdiend. Ik heb gekozen voor de volgende verdeling: Tygo 700 (grootste invloed), Aaf en Freek 500 (omschrijver en maker van de gekozen foute foto), Susan 400 (omdat zij zelf niks zou hebben ingebracht en ze op een andere foute foto aanstuurt), JW en Jennifer 200 omdat ze meegaan in de fout maar een minder actieve rol hebben.  Deze indeling is arbitrair, je zou het ook anders kunnen verdelen.

Opdracht 5.2; Boten. 2500 verdiend door Tygo, Aaf en Jan-Willem. Ik heb hier 800 per persoon van gemaakt. De overige 100 euro heb ik aan Susan toegekend, omdat zij de juiste code noemt nadat Aaf hem eerst fout noemt, en het verdeeld het resterende bedrag wat makkelijker.

Opdracht 5.3 Snake: Jennifer en Susan maken 5 overtredingen (625 pp), Aaf en Jan-Willem maken er 6, maar de 6e is nadat Jennifer en Susan ook al op 5 zaten. ook 635 pp niet verdiend. (Je kunt er ook voor kiezen om de verkeerd loop overtredingen deels toe te schrijven aan de navigators, deze lijken echter voornamelijk op initiatief van de lopers te zijn gemaakt)

Niet verdiend in Aflevering 5
1. Susan: 925
2. Jennifer 825
3. Freek: 500
4. Aaf: 325
5. Jan-Willem: 25
6. Sofie: 0
7. Tygo -105

Totaal niet verdiend na Aflevering 5
1. Susan: 2750
2. Jan-Willem: 1350
3. Sofie: 900
4. Freek: 855
5. Aaf: 805
6. Tygo: 600
7. Jennifer: 355

Conclusies na aflevering 5:
- Susan loopt uit op Jan-Willem, vooral omdat Jan-Willem de goede code doorgeeft bij de bootopdracht
- De lopers verliezen het meeste geld bij de snake-odpracht. Van de 4 lopers is er 1 naar huis en hebben 2 geld verdiend bij de bootopdracht
- Sofie lijkt in aflevering 5 geen invloed te hebben op het verdienen of mislopen van geld.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2014, 17:36:03 door Qper »

Offline DarkMeridia

  • Forumlid
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #74 Gepost op: 3-02-2014, 21:33:21 »
Ik zit nog steeds met die berekening van 30.750 euro die te verdienen was.
Weet iemand in wat voor hoeveelheden er op de bankbiljetten staan normaal.
Want op een screenshot van het geld van de jademarkt zie je 3 grote en 3 kleine biljetten.
Volgens mij is het niet logisch dat dit 1500 zou zijn, want dan krijg je hele gekke bedragen per biljet. Iemand ideeën?


Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #75 Gepost op: 3-02-2014, 21:39:37 »
Ik zit nog steeds met die berekening van 30.750 euro die te verdienen was.
Weet iemand in wat voor hoeveelheden er op de bankbiljetten staan normaal.
Want op een screenshot van het geld van de jademarkt zie je 3 grote en 3 kleine biljetten.
Volgens mij is het niet logisch dat dit 1500 zou zijn, want dan krijg je hele gekke bedragen per biljet. Iemand ideeën?



Over dat plaatje is al uitgebreid gepraat. De voorste twee briefjes zijn beide 500 en de gele zijn 100. Samen vormt dit ofwel 1500 of 1400 euro.
Ik blijf van mening 5 briefjes van 100 te zien, maar veel mensen denken dat het er toch 4 zijn.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2014, 21:54:09 door E-ri-Q »

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #76 Gepost op: 3-02-2014, 21:41:28 »
Over dat plaatje is al uitgebreid gepraat. De voorste twee briefjes zijn beide 250 en de gele zijn 100. Samen vormt dit ofwel 1500 of 1400 euro.
Ik blijf van mening 5 briefjes van 100 te zien, maar veel mensen denken dat het er toch 4 zijn.
Voorste twee briefjes zijn beide 500.

Offline DarkMeridia

  • Forumlid
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #77 Gepost op: 3-02-2014, 21:42:29 »
Over dat plaatje is al uitgebreid gepraat. De voorste twee briefjes zijn beide 250 en de gele zijn 100. Samen vormt dit ofwel 1500 of 1400 euro.
Ik blijf van mening 5 briefjes van 100 te zien, maar veel mensen denken dat het er toch 4 zijn.

Oke dank je dan ga ik toch maar uit van 1500, omdat dit ook in de kokeropdracht naar voren komt.

Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #78 Gepost op: 3-02-2014, 21:53:40 »
Voorste twee briefjes zijn beide 500.

Oh sorry dat bedoelde ik.. :P

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: rationele molmethode: 'follow the money' + overeenkomstentheorie
« Reactie #79 Gepost op: 4-02-2014, 13:50:15 »
Ik zit ook nog steeds met een gat van 4100 euro, maar krijg die laatste centen niet echt verantwoord bij elkaar gescharreld. Inhoud van rugzak en koffertjes bij de appartementopdracht zijn onbekend, maar ik ga er ook niet bij voorbaat vanuit dat er 2000 euro in de kokers bij de stuwdam heeft gezeten. Bij de Jademarkt lag wellicht geen 1400 euro, maar ook geen 1500, anders lagen er wel 3 briefjes van 500.
Het is al weken terug, maar ik meen ergens opgepikt te hebben dat JW in een van zijn biechten een hoger bedrag noemt dat verdiend had kunnen worden dan dat wij beredeneerd hebben.  Ik zat met 3000 euro in mijn hoofd bij de verlaten tv-studio, maar kon het daar niet zo 1-2-3 terugvinden.