Realitynet - Realitynet.org

Oudere seizoenen => Wie is de Mol? => Wie is de Mol AVROTROS 2015 => Topic gestart door: DylanS op 8-03-2015, 10:15:39

Titel: Zelf bedachte opdrachten
Bericht door: DylanS op 8-03-2015, 10:15:39
In Wie is de Mol? zijn al veel verschillende opdrachten voorbij gekomen. chte adrenaline opdrachten, hele mysterieuze, grappige opdrachten en psychologische spellen. Sommige opdrachten worden door iedereen gewaardeerd en over anderen verschillen de meningen weer.

Dit jaar merkte we op het forum al op dat de opdrachten vaak wat weg hadden van een opdracht uit een eerder seizoen. Dit leidde zelfs tot de imitatie/parodie-theorie.

Nu leek het mij leuk om met jullie, als molloten, zelf opdrachten te verzinnen. Vandaar dit topic. Al heb je een leuke opdracht bedacht post hem hier! Maar ook als je een idee hebt, wat nog niet helemaal is uitgewerkt, kan je het posten. En als je een beter idee hebt voor een opdracht die is bedacht door een medeforummer, is dat ook welkom.

Ik hoop dat jullie leuke ideen hebben en dat we samen tot leuke opdrachten kunnen komen!  ;D
Titel: Re: Zelf opdrachten bedenken
Bericht door: JijBentDeMol op 10-03-2015, 12:05:13
Het lijkt mij briljant om de kandidaten 1 voor 1 een doolhof in te sturen en ze dan ieder 3/4/5 vragen voor te leggen, is het antwoord op de vraag ja, ga je naar links, is het fout ga je naar rechts.
Antwoord je ze allemaal goed staat op het einde de Mol op je te wachten.
Sowieso ben ik onwijs fan van de meet the mole opdrachten, dan staan de haren in mijn nek recht overeind van de spanning :-X
Titel: Re: Zelf bedachte opdrachten
Bericht door: DylanS op 10-03-2015, 17:15:02
@JijBentDeMol, Ik vind zelf de meet-the-mole opdrachten ook erg leuk. Vind het ook goed dat ze het niet elk jaar doen, dan word het minder speciaal. En over je opdracht: Leuk! Ik ben gek op doolhoven dus ja... Wel denk ik dat er iemand ander moet staan op het moment dat het fout is gegaan. Als het namelijk zo is dat je alleen de mol te zien krijgt als je goed bent gegaan en als je fout bent gegaan niemand, dan kan er niet meer over 'getwist' worden en is het voor de persoon al duidelijk als alles goed beantwoord is.

Meet-the-Mole
Zelf zou ik ook graag zo'n meet-the-mole opdracht zien, alleen dan net iets anders. Dat bijvoorbeeld alle kandidaten in dezelfde ruimte staan, maar gescheiden zijn door een soort 'kooi'. Ze kunnen hierdoor niks om zich heen zien, maar wel alles horen. Dan komt er een tegenover deze 'kooien' staan en krijgt vragen van Art. Vragen die ze cht niet kunnen weten en vragen over bijvoorbeeld een vraag in de test van iemand anders... Na drie vragen gaat er een 'kooi' omhoog en krijgt de kandidaat zijn of haar mol te zien.

Doolhof-Spel
Terug komend op het doolhof: Hier zou ik zo graag een leuke opdracht mee zien. Bijvoorbeeld dat alle kandidaten in een immens doolhof zitten. Ze beginnen allemaal op een andere plek en moeten de uitgang weten te vinden. Voor elke kandidaat die het einde haalt krijgen ze 200,- en als iedereen het haalt word dit bedrag verdubbeld.
Hierbij kunnen ze eventueel nog een aanbod doen aan de mensen die het einde hebben gehaald. Bijvoorbeeld een aanwijzing voor een te vinden vrijstelling in het doolhof. Maar dan word de 200,- verlaagt naar 100,-.
Zoiets met een doolhof lijkt me erg leuk, maar ze kunnen bijvoorbeeld ook doen dat er n van de kandidaten verstopt is in het doolhof en dat de rest hem of haar moeten zoeken...

'Het is mogelijk dat iedereen doorgaat'-opdracht
Ook zou ik zo graag een andere soort opdracht zien, zodat iedereen in het spel blijft. Voor de volgende opdracht weet ik dat het productioneel niet kan, maar toch.  ;D
De kandidaten krijgen een onverwachte test. Nadat ze deze hebben gemaakt, volgt er een opdracht. De kandidaten moeten een trein in en krijgen snel van Art te horen dat er op verschillende stations (stel er zijn nog 8 kandidaten; op 4 stations) een laptop staat. Een kandidaat kan er voor kiezen om uit te stappen en zijn of haar naam in te vullen. Elke keer als iemand zijn of haar naam in vult gaat er 1000,- in de pot. Rood scherm betekend echter wel dat je geen afscheid mag nemen...

Dat geen afscheid nemen is misschien te hard voor de kandidaten. En de gehele opdracht is niet echt mogelijk, aangezien ze dan vier laptops nodig hebben enzo. Maar de gedachte achter de opdracht kan wel gebruikt worden. Zowel dit jaar als vorig jaar kostte de groepsvrijstelling geld. Als ze nou dit eens omdraaien. De kandidaten verliezen niks en zijn in principe door. MAAR. Ze hebben de mogelijkheid om hun scherm te zien, als ze dit doen verdienen ze (bv.) 1000,- pp voor de pot en maken ze later kans op een vrijstelling. (De vrijstelling komt in een andere opdracht.)
De kans is groot dat ze het alleen voor het geld niet doen, maar met ook nog eens de kans op een vrijstelling, zouden sommige kandidaten toch hun scherm willen zien.


Ik hoor graag wat mensen ervan vinden! Andere ideen zijn altijd welkom, dus als je een leuke opdracht heb verzonnen, hoor ik het graag!   ;D
Titel: Re: Zelf bedachte opdrachten
Bericht door: Syllie10 op 10-03-2015, 17:31:54
Citaat
Ook zou ik zo graag een andere soort opdracht zien, zodat iedereen in het spel blijft. Voor de volgende opdracht weet ik dat het productioneel niet kan, maar toch.  Grin
De kandidaten krijgen een onverwachte test. Nadat ze deze hebben gemaakt, volgt er een opdracht. De kandidaten moeten een trein in en krijgen snel van Art te horen dat er op verschillende stations (stel er zijn nog 8 kandidaten; op 4 stations) een laptop staat. Een kandidaat kan er voor kiezen om uit te stappen en zijn of haar naam in te vullen. Elke keer als iemand zijn of haar naam in vult gaat er 1000,- in de pot. Rood scherm betekend echter wel dat je geen afscheid mag nemen...

Dat geen afscheid nemen is misschien te hard voor de kandidaten. En de gehele opdracht is niet echt mogelijk, aangezien ze dan vier laptops nodig hebben enzo. Maar de gedachte achter de opdracht kan wel gebruikt worden. Zowel dit jaar als vorig jaar kostte de groepsvrijstelling geld. Als ze nou dit eens omdraaien. De kandidaten verliezen niks en zijn in principe door. MAAR. Ze hebben de mogelijkheid om hun scherm te zien, als ze dit doen verdienen ze (bv.) 1000,- pp voor de pot en maken ze later kans op een vrijstelling. (De vrijstelling komt in een andere opdracht.)
De kans is groot dat ze het alleen voor het geld niet doen, maar met ook nog eens de kans op een vrijstelling, zouden sommige kandidaten toch hun scherm willen zien.

Waarom zou die niet kunnen? Lijkt me dat er genoeg laptops zijn binnen de productie om dit te kunnen doen.
Wellicht dan wel geen trein maar een traject uitzetten kan altijd.
En voor de mol mooi de kans verwarring te zaaien door mensen aan te zetten om naar hun scherm te gaan kijken want dan juist geld kost.

Ik zal mijn spellenboekje ook eens opzoeken als ik achter de pc zit. Eens kijken wat ik daar nog in verstopt heb zitten wat ze kunnen gebruiken ;)
Titel: Re: Zelf bedachte opdrachten
Bericht door: -Sven op 10-03-2015, 19:40:33
Ik houd echt van een verlaten groot gebouw opdracht. Hier een suggestie daarover van mijn kant die wel iets anders is maar wel een kleine kamer, kleine kamer, kleine kamer, kleine kamer, kleine kamer, grote (gezamenlijke kamer):

Puzzleroad. (aan het begin van het seizoen, aflevering 1/2/3)
De kandidaten staan allemaal in kleine individuele kamertjes naast elkaar. Er is in elke kamer een puzzel. Zodra je start, heb je 2 (of zoiets) minuten de tijd om de puzzel op te lossen. Er zijn telkens vijf kamers waar je verder doorheen kan lopen. Bij elke kandidatengang krijg je ongeacht de moeilijkheid die je van te voren hebt gekozen (elke deur heeft zijn eigen graad). Als je het niet redt, zit je vast in de kamer. In de laatste algemene ruimte, moeten de overgebleven kandidaten via quizvragen over het land/de andere opdrachten beantwoorden om nog geld te verdienen 25 per vraag of alles te verliezen wat ze eigenlijk hadden verdiend bij een fout antwoord. Per 10 goede vragen zijn er twee sleutels te winnen, maar de kandidaten kunnen dus eigenlijk ook al eerder willen stoppen of niet doorgaan. De kandidaten moeten sleutels kopen met hun jokers en vrijstellingen (zie onderstaand lijstje). Lukt dit niet, dan zullen ze de pot moeten spekken.

Extreem gemakkelijk = een halve joker
Zeer gemakkelijk = een joker
Gemakkelijk = anderhalve joker
Normaal (2x) = 2 jokers
Moeilijk (2x) = een vrijstelling
Extreem moeilijk = 2 vrijstellingen

De kandidaten gaan dus hun jokers/vrijstellingen verdedigen om in te zetten. Dat kan uitlopen tot een hevig debat. Elke sleutel kost een halve joker dus als de kandidaat bij de eerste vastzit, kost dat 4 jokers. Ook kan je met 1 vrijstelling alles vrijkopen.

Dus puzzel + debatteren tussen kandidaten waarom zijn/haar jokers wel/niet gebruiken + jokers/vrijstellingen kwijtraken. Tevens kan voor elke opgeloste puzzel nog 25 euro worden verdiend. Dan is nog de vraag: waar wil de mol eindigen? Ergens vooraan bij de eerste puzzel want dan zullen ze misschien nog iets uit de pot moeten halen, of juist bij het grote scherm met de quizvragen om dr de pot te spekken?

Ik hoop dat jullie het een beetje snappen
Titel: Re: Zelf bedachte opdrachten
Bericht door: DylanS op 10-03-2015, 22:55:33
@Syllie10, Ben benieuwd hoor!  ;)

@Molloot200, Leuk dat je met een zelfbedachte opdracht komt! Moet eerlijk zeggen dat ik hem twee keer moest lezen voordat ik hem begreep,  :-X maar nu is het wel duidelijk denk ik. Leuk bedacht! Ook al word zo'n opdracht lastig, aangezien een locatie aan veel eisen qua kamers moet voldoen. Ook denk ik dat het afgeven van Jokers en vrijstellingen tot niet gaat gebeuren en er dan automatisch heel veel geld uit de pot gaat... Maar snap je intentie om de vrijstellingen en Jokers hiervoor in te zetten, aangezien er dan een extra 'laag' in de opdracht zit.
Moet wel eerlijk zeggen dat het verhaal met de moeilijke en makkelijke kamers nog niet helemaal duidelijk is. Krijgt elke kandidaat een andere moeilijkheidsgraad of worden de puzzels moeilijker, naarmate ze verder in de kamers komen?
Het gebruiken van sleutels en het kopen hiervan etc. is zeker leuk.

Opgesloten
Lijkt me dan ook erg leuk om zo'n soort opdracht te doen, waarbij alle kandidaten in zo'n kamer zitten en een of andere moeilijke puzzel in 2 uur moeten oplossen. Voor elke kandidaat die los komt word er geld verdient. Als ze niet loskomen, moeten ze de nacht in de kamer (waar bv. slechts een matras is) doorbrengen... (Het is ook mogelijk dat de kandidaten van te voren twee jokers krijgen en elke joker kunnen inzetten voor een hint, om zo toch vrij te komen.)
Titel: Re: Zelf bedachte opdrachten
Bericht door: Syllie10 op 10-03-2015, 23:27:03
Dat binnen een uur ontsnappen is al mogelijk in Eindhoven (wellicht nog wel op meer plaatsen maar deze kende ik toevallig)

http://www.xitroom.com/

Dus die optie is voor WIDM natuurlijk wel te maken.
Titel: Re: Zelf bedachte opdrachten
Bericht door: DylanS op 10-03-2015, 23:49:17
Dat binnen een uur ontsnappen is al mogelijk in Eindhoven (wellicht nog wel op meer plaatsen maar deze kende ik toevallig)

http://www.xitroom.com/

Dus die optie is voor WIDM natuurlijk wel te maken.

Klopt ja! Volgens mij kan dat op verschillende plekken in Europa. Dat heb ik in ieder geval een keer gehoord. Maar zoiets kan perfect gedaan worden voor WIDM! Lijkt mij in ieder geval erg leuk. Verschil met mijn optie is dat ze hier samen opgesloten zijn, maar dat maakt het ook wel erg leuk. En een mol kan hier goed mollen, maar moet goed oppassen aangezien iedereen op elkaar zal letten in die kleine ruimte.
Titel: Re: Zelf bedachte opdrachten
Bericht door: -Sven op 11-03-2015, 15:47:06
Opgesloten
Lijkt me dan ook erg leuk om zo'n soort opdracht te doen, waarbij alle kandidaten in zo'n kamer zitten en een of andere moeilijke puzzel in 2 uur moeten oplossen. Voor elke kandidaat die los komt word er geld verdient. Als ze niet loskomen, moeten ze de nacht in de kamer (waar bv. slechts een matras is) doorbrengen... (Het is ook mogelijk dat de kandidaten van te voren twee jokers krijgen en elke joker kunnen inzetten voor een hint, om zo toch vrij te komen.)

Hey, die lijkt me ook erg leuk en lijkt wel een beetje op die van mij, met jokers inzetten, ontsnappen en puzzels. Misschien is dit een gemakkelijker te begrijpen versie, en ik vind 'm LEUK! ::bravo::
Titel: Re: Zelf bedachte opdrachten
Bericht door: DylanS op 12-03-2015, 10:03:38
Herinneren
Deze opdracht is gebaseerd op de lijst-opdracht van seizoen 11.
De kandidaten (zeg 7) worden in een overvolle kamer geplaatst. Echt zo'n kamer waar van alles aan de muur hangt, waar van alles op de tafel staat (bloemetjes, kandelaren, kaarsen etc. etc.), er liggen kleden op de grond. Gewoon een bomvolle kamer dus. Dan hebben ze 15 minuten om die gehele kamer in zich op te slaan. Na de 15 minuten worden ze uit de kamer gehaald en verandert de productie 7 dingen. Hierna mogen ze de kamer weer betreden en moeten in een rij gaan staan. Een voor een moeten ze proberen de veranderingen te vinden en deze zo aan te passen dat het weer correct is. Bij elke kandidaat die het goed doet word er geld verdient, doet iemand het fout is alles er weer uit.

Hierbij kunnen ze eventueel een vrijstelling verstoppen in de kamer en kan Art aan het einde zeggen 'Zo goed hebben jullie niet goed opgelet, de vrijstelling ligt er nog.' (of iets in die trand). En als hij wel gevonden is: 'En een iemand is nu heel blij met de vrijstelling, tot morgen.'


Cluedo
Het lijkt me erg leuk als ze een spel la cluedo doen. Lekker mysterieus. Heb alleen nog niet echt een idee hoe ze dat kunnen doen.... Word misschien vervolgd.  ;)
Titel: Re: Zelf bedachte opdrachten
Bericht door: DylanS op 15-03-2015, 18:56:58
Rondleiding
Deze opdracht is echt bedoelt voor een drukke stad, als er nog zo'n 6 kandidaten over zijn.
De kandidaten komen bij Art en die zegt dat ze een rondleiding van hem krijgen door de stad. 'Let overal op en sla alles op,  dat is belangrijk.' Dan begint de rondleiding.  Het is een lange rondleiding en Art verteld ook regelmatig op een plek wat. Over een standbeeld, bijzondere plek, etc. Kandidaten schrijven natuurlijk alles op en letten op alles wat ze tegenkomen. De Route zelf is nogal onoverzichtelijk. Dan gaan ze weer door een steeg, dan weer naar rechts, rechtdoor etc.
Uiteindelijk is de rondleiding af. Kandidaten krijgen een kwartiertje om alle informatie te delen. Dan is daar Art weer en die heeft geen ingewikkelde vragen over de rondleiding of over wat hij gezegd heeft. 'Jullie moeten de gehele route nog een keer lopen.'
Er kan op twee manieren gerekend worden. Of de kandidaten krijgen 1500,- en bij elke fout gaat hier 150,- af. Of ze krijgen het geld als de gehele route goed is gegaan, n foutje zorgt er al voor dat de opdracht mislukt. De laatste manier is makkelijker voor de mol, maar het is geen probleem om het de mol een beetje moeilijk te maken natuurlijk. Zodat hij zal proberen zoveel mogelijk fouten te maken.

Stad-Chaos
Ook een opdracht die in een stad plaatsvind. Bij deze opdracht is het gewenst dat de stad niet te druk is. Aantal personen nog in het spel: 5
De kandidaten krijgen een plattegrond met daarop aangegeven op welke plek in de stad wat ligt. Er zijn op verschillende plekken geld. Zeg: Er valt op 6 plekken geld te pakken. Echter, er is ook een vrijstelling te vinden in de stad. Ook deze staat op de kaart. De kandidaten hebben voor deze opdracht 45 minuten (hangt natuurlijk van de grootte van de stad af), MAAR als iemand de vrijstelling gepakt heeft, is het spel meteen afgelopen. Het geld (maximaal 2000,-) wat al is gevonden, gaat de pot in.
Bij deze opdracht kan er dus samengewerkt worden om eerst al het geld binnen te krijgen, en elkaar bij de vrijstelling vandaan te houden. Maar kan iedereen die verleiding weerstaan...
Titel: Re: Zelf bedachte opdrachten
Bericht door: JP1999 op 15-03-2015, 20:09:12
Rondleiding
Deze opdracht is echt bedoelt voor een drukke stad, als er nog zo'n 6 kandidaten over zijn.
De kandidaten komen bij Art en die zegt dat ze een rondleiding van hem krijgen door de stad. 'Let overal op en sla alles op,  dat is belangrijk.' Dan begint de rondleiding.  Het is een lange rondleiding en Art verteld ook regelmatig op een plek wat. Over een standbeeld, bijzondere plek, etc. Kandidaten schrijven natuurlijk alles op en letten op alles wat ze tegenkomen. De Route zelf is nogal onoverzichtelijk. Dan gaan ze weer door een steeg, dan weer naar rechts, rechtdoor etc.
Uiteindelijk is de rondleiding af. Kandidaten krijgen een kwartiertje om alle informatie te delen. Dan is daar Art weer en die heeft geen ingewikkelde vragen over de rondleiding of over wat hij gezegd heeft. 'Jullie moeten de gehele route nog een keer lopen.'
Er kan op twee manieren gerekend worden. Of de kandidaten krijgen 1500,- en bij elke fout gaat hier 150,- af. Of ze krijgen het geld als de gehele route goed is gegaan, n foutje zorgt er al voor dat de opdracht mislukt. De laatste manier is makkelijker voor de mol, maar het is geen probleem om het de mol een beetje moeilijk te maken natuurlijk. Zodat hij zal proberen zoveel mogelijk fouten te maken.


Deze is echt heel leuk  ::regenboog:: ::regenboog::
Titel: Re: Zelf bedachte opdrachten
Bericht door: DylanS op 23-06-2015, 10:17:27
Na een tijdje geen post heb ik weer even nagedacht en heb ik wel een leuk idee.

Iedereen herinnert zich de kwartet-opdracht uit seizoen 12 nog wel. Volgens mij waren veel mensen daar enorm enthousiast over en dat enthousiasme deelde ik. De opdracht was heel simpel, maar super goed in beeld gebracht en het werd enorm spannend gemaakt! Die hele sfeer zie ik graag nog een keer terug in een opdracht, alleen dan met een ander spel. Namelijk: Pokeren!
In alle seizoenen is pokeren maar n keer als opdracht langsgekomen (seizoen 8 ), en het werd wel erg simplistisch uitgevoerd. Mijn opdracht is dus als volgt:

Pokeren + Verdedigen
In het begin van het seizoen word er aan de kandidaten verteld dat ze moeten leren pokeren, want dat zal ze nog van pas komen later in het spel. Als de kandidaten nog met vijf over zijn word het pokerspel gespeeld. Net zoals seizoen 12 in een casino (leuke sfeer etc.) en het liefst op een echte pokertafel. Hier spelen de kandidaten gewoon poker, alleen na elk half uur moet degene met het laagste puntenaantal het spel vertalen en verdwijnen die fiches uit het spel. Echter, als er in dat half uur al iemand is weggespeeld, hoeft er op dat moment niemand de tafel te vertalen. Uiteindelijk houdt je n winnaar over en deze wint de laatste vrijstelling. (zodat er geen vrijstelling komt als er slechts vier mensen in het spel zijn).

Echter, zo gemakkelijk komt de winnaar er niet vanaf, want de vrijstelling moet in het volgende spel verdedigd worden. (Bv. Net zoals Danil moest doen in seizoen 13) Wint de eigenaar van de vrijstelling mag hij/zij deze houden en gaat er geen geld in de pot. Winner de andere kandidaten, gaat er wel geld in de pot. Een concreet idee voor dit spel heb ik echter nog niet. Maar het is vet als de eigenaar van de vrijstelling iets moet verdedigen ofzo in een echte adrenaline-opdracht. (Dit is leuk als contrast op de rust van het poker-spel)


Commentaar, opmerkingen en andere ideen zijn altijd welkom!  ;D
Titel: Re: Zelf bedachte opdrachten
Bericht door: DRenziboy op 2-10-2015, 21:32:25
fiets
voor 5 tot 7 kandidaten,
aan het begin wordt er verteld dat de mensen met de scherpste blik vooraan en de mensen met een goed geheugen achteraan kunnen beginnen. er wordt een volgorde gemaakt en de eerste krijgt 5-7 enveloppen met daarin simpele dingen, hoeveel paaltjes, bomen geparkeerde auto's. elke envelop is genummerd en mag dus pas open bij die kandidaat. je krijgt dus 5-7 getallen die doorgegeven moeten worden, die moeten dus op het einde kluis openen.

dropping
start van seizoen,
alle kandidaten worden een voor een op een weg gedropt met het bericht: kies een pad en loop tot je een huis/tafel/auto tegenkomt. bij deze plek ligt het briefje,
jokers:                  of               geld:
kand 1: 1                                 kand 1: 50
kand 2: 2                                 kand 2: 100
kand 3: 3                                 kand 3: 200
enz.                                      enz.

je kunt het ook negeren en dan komt art op een moment en zegt heel moeilijk dat je een vrijstelling kunt krijgen maar dat daarbij de hele opdracht vervalt.