Auteur Topic: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes  (gelezen 36393 keer)

Offline Tim891

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #20 Gepost op: 23-01-2015, 05:52:42 »
Ik heb even een samenvatting van deze opdracht gemaakt. Met de tijden, heb ik aangegeven waar dit kan worden terug gevonden in onderstaand filmpje.



De foto opdrachten:

Hollandsche Kerk:
   Bij Hollandsche Kerk op de foto
   Iedereen met minder dan 2 tatoeages (3:28)

Historisch Huis:
   Bij Historisch huis op de foto
   Spruitje, Muis en Kukelpapa (3:02)

Utrecht Bastion:
   Bij Utrecht Bastion op de foto
   Iedereen met krakeling als lievelingskoekje (11:25)

Middelpunt/Moon Bastion:
   Bij Middelpunt op de foto
   Iedereen met New York als favoriete stad (9:12)

Clippenberg Bastion:
   ?

VOC Wapen:
   Bij VOC Wapen op de foto
   Het Parool lezers (8:57)

Hotel Weltevreden:
   Bij Hotel Weltevreden op de foto
   Voormalig inspecteur hondenbelasting (6:10)


Gemaakte foto's:

Tussen haken staat de fotograaf. Daarnaast staat erbij wie er op de foto staan en waar deze foto is genomen. De kleur van de foto laat zien of de foto goed of niet goed was.

1:55 FOTO1 (Chris) Margriet, Martine: VOC Wapen
3:16 FOTO2 (Margriet) Chris, Martine: Het Historisch Huis
4:20 FOTO3 (Viktor) Marlijn: Hotel Weltevreden
4:35 FOTO4 (Carolina) Rik, Ajouad: Hollandsche Kerk
6:32 FOTO5 (Marlijn) Viktor: Hotel Weltevreden
6:54 FOTO6 (Martine) Margriet, Rik, Chris: Historisch Huis
10:45 FOTO7 (Chris) Martine, Ajouad: VOC Wapen
10:51 FOTO8 (Voorbijganger) Chris, Martine, Ajouad: VOC Wapen
11:51 FOTO9 (Voorbijganger) Rik, Marlijn, Viktor, Margriet, Carolina: Middelpunt
 
De antwoorden op de vragen:

Het Parool lezers: Marlijn en Viktor lezen Het Parool niet, Ajouad wel (9:50)
New York als favoriete stad: Carolina en Rik wel (9:57) Margriet wel (10:12)
Krakeling als lievelings koekje: Margriet en Viktor wel (11:30)

Ingeleverde foto's:

12:53 FOTO4 (Carolina) Rik, Ajouad: Hollandsche Kerk (Fout, te weinig mensen op de foto)
13:04 FOTO5 (Marlijn) Viktor: Hotel Weltevreden (Goed)
13:14 FOTO9 (Voorbijganger) Rik, Marlijn, Viktor, Margriet, Carolina: Middelpunt (Fout, 1 persoon te veel)
13:36 FOTO8 (Voorbijganger) Chris, Martine, Ajouad: VOC Wapen (Fout, poging hierna is goed)
13:42 FOTO7 (Chris) Martine, Ajouad: VOC Wapen (Goed)
13:50 FOTO6 (Martine) Margriet, Rik, Chris: Historisch Huis (Goed)

Foto's die dus niet zijn ingeleverd:

FOTO1 (Chris) Margriet, Martine: VOC Wapen
FOTO2 (Margriet) Chris, Martine: Het Historisch Huis
FOTO3 (Viktor) Marlijn: Hotel Weltevreden

Opmerkingen:

  • De drie foto's die niet zijn ingeleverd, bleken achteraf fout te zijn. Waarschijnlijk is dit de reden dat ze niet zijn ingeleverd.
  • De foto bij de Hollandsche Kerk is fout. Rik, Ajouad en Carolina noemen ieder het aantal tatoeages wat ze hebben, waarna Rik tegen Ajouad zegt: "Dan gaan wij samen op de foto". Terwijl de foto gemaakt wordt, klinkt over de porto Martine die vraagt: "Wie is Muis? Over!". Rik praat er daarna snel overheen en vraagt zich af of ze de andere namen niet door moeten geven via de porto. Slimme zet van Rik, want Ajouad begint alle namen op te noemen en houdt hiermee de porto bezet. Martine houdt vol en uiteindelijk moet Rik wel toegeven dat zijn bijnaam Muis is. De foto is echter al gemaakt, wanneer duidelijk wordt wie er gefotografeerd hadden moeten worden. Op de foto had iedereen behalve Carolina moeten staan. Dit wordt niet meer gecorrigeerd.
  • De foto bij het Middelpunt is fout. Viktor stond hier waarschijnlijk extra op de foto. Hij had New York niet als favoriete stad.
  • Een van de foto's bij het VOC Wapen is fout. Hiervan zijn echter 2 foto's ingeleverd, waaronder de juiste.
  • Chris merkt op dat er vragen beantwoord moeten worden, om zo te bepalen wie er op de foto's moeten komen. (5:30)
  • De Utrecht Bastion is gevonden, maar hier is geen foto gemaakt.
  • De Clippenberg Bastion is niet gevonden.
  • Chris, Martine en Margriet vragen de weg naar het Utrecht Bastion (2:17), terwijl ze hier recht voor staan! Zie bijgevoegde foto.
« Laatst bewerkt op: 23-01-2015, 07:22:19 door Tim891 »

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #21 Gepost op: 23-01-2015, 06:10:15 »
Als ik mijn conclusie trek uit bovenstaand verhaal is Rik de mol.

Waarom was foto 6 niet goed? Spruitje, muis en kukelpapa. Margriet, Rik en Chris.
« Laatst bewerkt op: 23-01-2015, 07:15:09 door Bakkertje, Reden: twee berichten samengevoegd »

Offline Tim891

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #22 Gepost op: 23-01-2015, 06:19:38 »
Is inmiddels gecorrigeerd ;)

Offline tinman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ...zodat ik je goed kan zien!
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #23 Gepost op: 23-01-2015, 07:22:22 »
Jeetje, goed verhaal Tim... Maar je maakt één fout mijns inziens: in de montage wordt alleen maar nadruk gelegd op de twijfel van Viktor of New York wel zijn favoriete stad is. En wat blijkt, er staat inderdaad één persoon te veel op de foto. En dat is ook het enige wat we weten, droog gezegd.

Dit is dé opdracht waar de Mol zijn slag kan slaan. Je kan hier namelijk, omdat er geen controle mogelijk is door de groep, gerust álles fout doen. Je zit duidelijk in de Rik-tunnel, want je zegt dat hij na lang aandringen wel moet toegeven dat hij Muis is. Maar het is niet zo dat die informatie op zijn hoofd geschreven staat, alsof iederéén wel weet dat dat zijn bijnaam is.

Als Mol ga je dan toch geen dingen goed doen? Het is hier echt simpel afstrepen: en de enige persoon die bij beide foute foto's is betrokken is: Carolina.

Offline kwarkje

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #24 Gepost op: 23-01-2015, 09:05:32 »
Vreemd stelletje op de achtergrond als Art de foto's beoordeeld, maken ze letters??

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #25 Gepost op: 23-01-2015, 10:35:04 »
De foto bij de Hollandsche Kerk is fout. Rik, Ajouad en Carolina noemen ieder het aantal tatoeages wat ze hebben, waarna Rik tegen Ajouad zegt: "Dan gaan wij samen op de foto". Terwijl de foto gemaakt wordt, klinkt over de porto Martine die vraagt: "Wie is Muis? Over!". Rik praat er daarna snel overheen en vraagt zich af of ze de andere namen niet door moeten geven via de porto.
Dat kan ook montage zijn. We weten niet zeker of ze dit echt over de porto hoorden op dat moment.
The British are not impressed.

Offline evelienh1986

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #26 Gepost op: 23-01-2015, 11:25:17 »
Ik vond eerst dat Chris onmols was door de aandacht op de kaartjes en de eis te leggen. Maar ergens is het wel logisch als mol zijnde. Het maakt de opdracht namelijk veel leuker en chaotischer.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #27 Gepost op: 23-01-2015, 13:33:33 »
Ik vond eerst dat Chris onmols was door de aandacht op de kaartjes en de eis te leggen. Maar ergens is het wel logisch als mol zijnde. Het maakt de opdracht namelijk veel leuker en chaotischer.
Dat is ook het gevoel dat ik er bij kreeg. Het gevoel dat hij zijn voorkennis inzette en daarmee voorkwam dat iedereen er overheen keek en een heel (grappig/chaotisch) aspect van de opdracht verloren ging. Hoe saai zou het zijn geweest als ze er pas later bij Art achter waren gekomen dat ze specifieke personen hadden moeten fotograferen? Oké, er was iets minder geld gewonnen, maar het oog/de productie/het spel wil ook wat, natuurlijk.

Offline AnnabelN

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #28 Gepost op: 23-01-2015, 13:49:43 »
Vond het vooral heel erg opvallend hoe Carolina (subtiel) aandrong om door te lopen, weg van het tattoo-bordje. Om te voorkomen dat men zou inzien dat er MEER mensen op die foto moesten?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #29 Gepost op: 23-01-2015, 14:16:06 »
Voor de volledigheid ben ik wel benieuwd wat de opdracht bij het Clippenberg Bastion was.

Ik kan ontcijferen "Iedereen met ? als favoriete ?". Het laatste vraagteken zou "auto" kunnen zijn. Wie heeft de hogere resolutie gedownload en kan het wel lezen? :) (Op 2 minuut 57 in de aflevering.)

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #30 Gepost op: 23-01-2015, 14:35:11 »
Voor de volledigheid ben ik wel benieuwd wat de opdracht bij het Clippenberg Bastion was.

Ik kan ontcijferen "Iedereen met ? als favoriete ?". Het laatste vraagteken zou "auto" kunnen zijn. Wie heeft de hogere resolutie gedownload en kan het wel lezen? :) (Op 2 minuut 57 in de aflevering.)

'Iedereen met Volvo als favoriete auto.'

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #31 Gepost op: 23-01-2015, 14:36:34 »
'Iedereen met Volvo als favoriete auto.'

Thanks!

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #32 Gepost op: 23-01-2015, 15:47:19 »
Chris gedraagt zich bij deze opdracht bijzonder opvallend. Bij "het historisch woonhuis" vraagt Martine nog iets van: "als je die foto maakt moest dat ding dan niet bij degene zijn..." waarop Chris direct "nee, dat maakt niet uit" antwoordt om zo snel de foto te kunnen nemen. Na het schieten van de foto zegt Chris out-of-the-blue tegen Margriet: "je gelooft het niet hè, maar dit ben ik, kukelpapa" daarbij wijzend op het kaartje wat enige meters verderop bij het historisch woonhuis hangt. De reactie van Margriet lijkt er dan weer op alsof zij die bewuste zin dan voor het eerst ziet, want ze zegt met een redelijk verbaasd gezicht als ze het kaartje nogmaals bekijken: "dat ben ik", daarbij wijzend op spruitje.

Waarom merkt Chris hetgeen dat hij kukelpapa is op het nemen van de foto. Immers, hij heeft dan die zin van wie er op de foto moesten al gelezen, dit is echter niet in beeld te zien. De achterliggende reden dat hij dit opmerkt kan dan bijna alleen maar zijn dat hij, als mol, de kandidaten een beetje op het goede spoor wilde zetten en/of chaos wilde scheppen (zoals de opdracht ook opgezet is). Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld dat hij nadat Rik is toegesneld om de foto bij het historisch woonhuis opnieuw te maken Rik direct weer terug stuurt naar waar hij vandaan kwam (zonder porto).

Stel Chris is kandidaat, hij heeft die zin al gelezen en weet dus dat die genomen foto fout is. Dan zal hij toch eerder een andere opmerking plaatsen als "je gelooft het niet maar dit ben ik, kukelpapa". Mocht hij bij deze opdracht als kandidaat zijnde zijn best willen doen zal hij m.i. de boel beter corrigeren, en mocht hij als kandidaat zijnde bij deze opdracht willen mollen dan zal hij m.i. zo'n opmerking helemaal achterwege laten.

Dit gebeurd allemaal zo tussen 5:20 en 6:00 van aflevering 4.
« Laatst bewerkt op: 23-01-2015, 16:11:54 door Pharos »
Weet je het niet, antraciet

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #33 Gepost op: 23-01-2015, 15:57:19 »
Dat kan ook montage zijn. We weten niet zeker of ze dit echt over de porto hoorden op dat moment.
Ik ben er vrij overtuigd van dat die stem die vraagt wie als bijnaam muis heeft terwijl de foto van Rik en Ajouad wordt gemaakt er in is gemonteerd.
Redenen:
  • Niet één van de 3 toont enige reactie.
    Als ze nog maar een paar meter weg zijn zegt Rik wél dat hij muis is.
    Als hij echt de 1e keer genegeerd had, dan had Ajouad daar wel wat van gezegd gok ik.

En zoals anderen ook al opmerkten: Ik ben er ook niet zo zeker van of Victor wel echt degene is die er verkeerd op de 'New York' foto staat. Het kan net zo goed één van de anderen zijn.

Chris gedraagt zich bij deze opdracht bijzonder opvallend...

Stel Chris is kandidaat, hij heeft die zin al gelezen en weet dus dat die genomen foto fout is. Dan zal hij toch eerder een andere opmerking plaatsen als "je gelooft het niet maar dit ben ik, kukelpapa". Mocht hij bij deze opdracht als kandidaat zijnde zijn best willen doen zal hij m.i. de boel beter corrigeren, en mocht hij als kandidaat zijnde bij deze opdracht willen mollen dan zal hij m.i. zo'n opmerking helemaal achterwege laten.
Ik ben het met je eens. Bij de mandjesopdracht doet hij hetzelfde door 250 euro te pakken. Ik heb echter meer het idee dat hij 'Die jongen die niet serieus wordt genomen (zoals hij het zelf noemt) speelt dan dat hij de mol is...

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #34 Gepost op: 23-01-2015, 16:18:23 »
Op de (AvroTros) Wieisdemol site staat onder het filmpje van deze opdracht dat de kandidaten 30 minuten hebben. Weer een rare fout t.o.v. de werkelijkheid (45 minuten)... Zouden getallen van de fouten iets betekenen??

van de site:
Bij aanvang van de opdracht noemt Art een aantal kenmerkende plekken van Galle. Aan de kandidaten de opdracht om op deze plekken op de foto te gaan. Kandidaten hebben een half uur en mogen zich alleen lopend verplaatsen. Cryptische omschrijvingen bij deze unieke monumenten moeten ze goed interpreteren, om de opdracht te laten slagen.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #35 Gepost op: 23-01-2015, 16:28:00 »
Op de Wie is de mol site staat onder het videofragment van deze opdracht het volgende:

"Bij aanvang van de opdracht noemt Art een aantal kenmerkende plekken van Galle. Aan de kandidaten de opdracht om op deze plekken op de foto te gaan. Kandidaten hebben een half uur en mogen zich alleen lopend verplaatsen. Cryptische omschrijvingen bij deze unieke monumenten moeten ze goed interpreteren, om de opdracht te laten slagen. "

30min. ipv de 45min. die de opdracht durrde. Zouden die fouten betekenis hebben?

Offline Leek

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #36 Gepost op: 23-01-2015, 17:24:04 »
Ben er inmiddels wel van overtuigd dat als de club compleet bij elkaar waren gebleven er meer foto's goed zouden zijn. Ze hebben de tip van Art alleen verkeerd begrepen. Ze moesten natuurlijk niet allemaal op dezelfde foto staan, maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je niet bij elkaar mag blijven. Tijdverlies door porto's en heen en weer lopen was er dan nog niet.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #37 Gepost op: 23-01-2015, 18:51:01 »
Ik krijg van allerlei kanten tips over de persoon op de foto in de villa. Dat zou Viktor zijn. Die daarmee aangewezen zou worden als Mol.

Dat betekent dat ik Rik inruil voor Vik.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #38 Gepost op: 23-01-2015, 18:57:27 »
Van allerlei kanten tips?  ???

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 4 - opdracht 1 - Vakantiekiekjes
« Reactie #39 Gepost op: 23-01-2015, 20:36:37 »
Op het werk (ik kreeg twee collega's zo ver dat ze ook kijken), en op de facebook-chat zei iemand hetzelfde.


Moet de aflevering nog terugkijken, en als ik me erin kan vinden, wissel ik Rik om voor Vik(tor).