Auteur Topic: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder  (gelezen 169234 keer)

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #60 Gepost op: 15-01-2017, 22:53:47 »
Doet me denken aan de filosofische uitspraak 'Als een boom in een bos omvalt en er is niemand in de buurt om het te horen, maakt het dan geluid?'. Als niemand het paswoord ingeeft en je bent een foute code aan het opzeggen. Is het dan nog een molactie?

Haha, misschien wel als je niet weet dat niemand het password ingeeft.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #61 Gepost op: 15-01-2017, 22:55:17 »
Haha, misschien wel als je niet weet dat niemand het password ingeeft.

Dat lijkt me het meest plausibele. De Mol wist waarschijnlijk wel dat er 3 mensen zouden verdwijnen, maar had misschien ook geen idee wanneer en wie dat dan zouden zijn.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #62 Gepost op: 16-01-2017, 01:06:53 »
Het kan zijn dat zowel Jochem als Sigrid een joker en/of vrijstelling hebben bemachtigd buiten beeld.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #63 Gepost op: 16-01-2017, 22:22:23 »
In het eerste Dagboek van de Mol staat dit:

"Voor de vorm neem ook ik mijn molboekje op schoot."


Vrijwel letterlijk  wat Jochem op zijn hotelkamer zegt in aflevering 2.


Manipulatief rookgordijntje van de redactie?

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #64 Gepost op: 17-01-2017, 09:36:53 »
Ik vind het toch lastig dat mijn Mol Jochem het zo goed deed met dat scherm bouwen. Keurig een ander erbij vragen en dan samen met Yvonne bijna de volle 500 euro verdienen. Maar ja, wat heeft Jochem in zijn eentje in de tijd ervoor gedaan? Misschien wel de 500 die in die ene kamer verstopt lag weggegooid...

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #65 Gepost op: 17-01-2017, 10:07:54 »
Hij was in ieder geval goed bezig met die heftruck. (Verdacht goed? ;))
Klopt. Maar zo moeilijk is het niet hoor, een kleine heftruck besturen (eigen ervaring).
En het is ook Yvonne (toch niet het prototype bouwvakster zeg maar  ::tandpastasmiley::) die moeiteloos het laatste schermdeel op de juiste plaats zet.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #66 Gepost op: 17-01-2017, 10:12:32 »
Klopt. Maar zo moeilijk is het niet hoor, een kleine heftruck besturen (eigen ervaring).
En het is ook Yvonne (toch niet het prototype bouwvakster zeg maar  ::tandpastasmiley::) die moeiteloos het laatste schermdeel op de juiste plaats zet.

Je hebt gelijk hoor, ik vind dat ook niet verdacht, vandaar de knipoog. Jochem deed die opdracht samen met Yvonne gewoon prima. (En toch is ie nog mijn Mol. Ook omdat ik nog geen overtuigend alternatief gevonden heb.)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #67 Gepost op: 17-01-2017, 10:38:53 »
Ik vind het toch lastig dat mijn Mol Jochem het zo goed deed met dat scherm bouwen. Keurig een ander erbij vragen en dan samen met Yvonne bijna de volle 500 euro verdienen. Maar ja, wat heeft Jochem in zijn eentje in de tijd ervoor gedaan? Misschien wel de 500 die in die ene kamer verstopt lag weggegooid...

Ja ik zat er ook een beetje mee in mijn maag. Maar ten eerste past het perfect bij Art die zegt de mol lijkt een perfecte kandidaat. En wat je zegt, het gaat niet om wat we van Jochem zien, het gaat vooral om wat we níét van hem zien. Wat heeft Jochem nou een heel uur daar gedaan?

- De makkelijkste opdracht pakken en niet afmaken
- Roos door de porto oproepen terwijl hij pal naast haar eenzame porto staat. Dit is vreemd, het kost tijd en verstoort mogelijk de andere groepen.
- In de overige 50 minuten maar 1 andere opdracht vinden en pas laat Yvonne erbij halen. Hij zegt dat het lang duurde voordat ze kwam maar voor hetzelfde geld kwam hij er zelf gewoon laat mee.

Wellicht heeft hij 40 minuten staan te niksen of andere opdrachten onklaar zitten maken.

Typisch molgedrag vond ik ook dat hij Roos door haar verdwijning extra verdacht noemde. Hij wist (als kandidaat) nog niet wat de reden van haar verdwijning was maar legt wel de verdenking meteen op haar. Een beetje voorbarig.

Wat ik persoonlijk een beetje onhandig vind is dat hij kennelijk de hele code in 1 keer opleest, zonder tussendoor even te pauzeren om te checken of het invullen nog wel goed gaat, maar misschien hadden ze dat wel gewoon zo afgesproken ofzo.

Offline Rogue

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hear me roar.
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #68 Gepost op: 17-01-2017, 11:01:28 »
Jochem is bij mij ook een van de topkandidaten voor de mol. Mr nice guy. Ik vertrouw hem voor geen cent.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #69 Gepost op: 17-01-2017, 12:00:17 »
Ja ik zat er ook een beetje mee in mijn maag. Maar ten eerste past het perfect bij Art die zegt de mol lijkt een perfecte kandidaat. En wat je zegt, het gaat niet om wat we van Jochem zien, het gaat vooral om wat we níét van hem zien. Wat heeft Jochem nou een heel uur daar gedaan?

- In de overige 50 minuten maar 1 andere opdracht vinden en pas laat Yvonne erbij halen. Hij zegt dat het lang duurde voordat ze kwam maar voor hetzelfde geld kwam hij er zelf gewoon laat mee.

Wellicht heeft hij 40 minuten staan te niksen of andere opdrachten onklaar zitten maken.
Bedenk wel dat Imanuelle, Thomas en Yvonne ook zeker driekwart van de tijd hebben gezocht voor ze iets vonden. Ik denk gewoon dat het een heel groot complex is en het dan nog een flinke uitdaging is daar één van zeven enveloppen te vinden. Dat Jochem er twee vindt (waarvan eentje zinloos, maar goed) is waarschijnlijk al een hele prestatie.
...óf niet!

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #70 Gepost op: 17-01-2017, 12:03:50 »
Jaaa voor mij is het Thomas of Jochem, alleen ik heb geen enkel idee wie van de twee. Gevoel neigt meer naar Jochem, maar acties neigen meer naar Thomas.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #71 Gepost op: 17-01-2017, 12:56:19 »
Jochem is trouwens volgens mij de penningmeester. Hij neemt het geld aan na de kermisopdracht en ook als Yvonne het na de papierfabriek aanneemt geeft ze het gelijk door aan Jochem.
...óf niet!

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #72 Gepost op: 17-01-2017, 20:09:45 »
Jochem vind ik nog steeds lastig te lezen...

Hij haalt geld binnen,oogt als een kandidaat maar kan ook een sneaky mol zijn.
Wat mij in de papierfabriek opviel was dat de beelden van het projectiescherm op zijn overhemd geprojecteerd werden. Zowel aan de voor- als aan de achterkant. Zou hij dit niet gemerkt hebben?

Daarnaast ging hij nogal gemakkelijk om met de heftruck. Hij had zelfs de gordel omgedaan...
Nu hoeft het besturen van een heftruck niet moeilijk te zijn maar in Nederland is het toch een vereiste om een certificaat te halen in het kader van bedrijfsveiligheid. Het is niet verplicht maar Arbodiensten en verzekeraars kunnen dit eisen. Heeft de mol een training gehad?

Als hij de mol is heeft hij een goede studie gemaakt van micro-expressies en hoe deze in te zetten ;D

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #73 Gepost op: 17-01-2017, 20:28:52 »
Daarnaast ging hij nogal gemakkelijk om met de heftruck. Hij had zelfs de gordel omgedaan...
Nu hoeft het besturen van een heftruck niet moeilijk te zijn maar in Nederland is het toch een vereiste om een certificaat te halen in het kader van bedrijfsveiligheid. Het is niet verplicht maar Arbodiensten en verzekeraars kunnen dit eisen. Heeft de mol een training gehad?

Misschien dat iemand van de crew Jochem hier op wees. Zulke kleine interventies zullen vast gebeuren.

Als hij de mol is heeft hij een goede studie gemaakt van micro-expressies en hoe deze in te zetten ;D

Nou inderdaad, dat is ook iets wat mij (extra) aan het twijfelen maakt: het is bijna te mooi om waar te zijn hoe goed ie het af en toe zou spelen. Ook kleine dingetjes die lijken te duiden op het niet hebben van voorkennis als "Emanuelle" zeggen en in de bioscoop niet helemaal verstaan wat Art over het inleveren van de vrijstellingen zegt horen daarbij.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #74 Gepost op: 17-01-2017, 20:35:48 »
Hij schrijft zelfs Emanuelle in zijn molboekje...



Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #75 Gepost op: 18-01-2017, 11:20:02 »
Ik heb de afgelopen dagen meerdere kandidaten verdacht, maar gisterenavond ben ik overgestapt op Jochem "ik was eigenlijk al dik tevreden" van Gelder. Een belangrijke reden is het dagboek van de mol. Jochem is de enige waarbij ik de verdeel en heers tactiek vind passen. Met zijn opmerkingen versterkt hij op subtiele wijze het ongenoegen in de groep over de verdwenen mensen. Aan de andere kant laat hij in de rechtbank mogelijk een beetje overdreven blijken dat hij wel de juiste leugenaar gekozen had (mogelijk wist (door een niet getoonde discussie) hij hoe het er voor stond en dat hij veilig op Diederik kon stemmen zonder dat deze aangewezen zou worden).

Verder is hij niet te passief, laat zich niet wegnemen uit de groep en er zijn molacties aan hem toe te schrijven (bijv. bij het pretpark geen informatie doorgeven en zich laten afschieten).

Toevoeging: Is het vraagteken in aflevering 1 mogelijk toegevoegd aan de opdracht als hintje naar Willem Wever? Een vraagteken is altijd een belangrijk element geweest in het logo van dat programma.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2017, 11:30:19 door Rat »

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #76 Gepost op: 18-01-2017, 11:34:53 »
Hij is na aflevering 2 ook een van mijn verdachten geworden. Ik vertrouw hem totaal niet, en hij zou een goede mol zijn. Heeft veel verdachte acties, zoals in de rechtszaal afwachten en op Diederik stemmen. (als hij de mol is tenminste)
Frankje Lapi

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #77 Gepost op: 18-01-2017, 11:43:52 »
Ik heb de afgelopen dagen meerdere kandidaten verdacht, maar gisterenavond ben ik overgestapt op Jochem "ik was eigenlijk al dik tevreden" van Gelder. Een belangrijke reden is het dagboek van de mol. Jochem is de enige waarbij ik de verdeel en heers tactiek vind passen. Met zijn opmerkingen versterkt hij op subtiele wijze het ongenoegen in de groep over de verdwenen mensen. Aan de andere kant laat hij in de rechtbank mogelijk een beetje overdreven blijken dat hij wel de juiste leugenaar gekozen had (mogelijk wist (door een niet getoonde discussie) hij hoe het er voor stond en dat hij veilig op Diederik kon stemmen zonder dat deze aangewezen zou worden).

Verder is hij niet te passief, laat zich niet wegnemen uit de groep en er zijn molacties aan hem toe te schrijven (bijv. bij het pretpark geen informatie doorgeven en zich laten afschieten).

Toevoeging: Is het vraagteken in aflevering 1 mogelijk toegevoegd aan de opdracht als hintje naar Willem Wever? Een vraagteken is altijd een belangrijk element geweest in het logo van dat programma.

Ook Jochem "Voor de vorm..." (dagboek 1) van Gelder. Hij manipuleert inderdaad, zoals jij aangeeft, op subtiele wijze. Variant op een Januskop: de vriendelijke, sociale persoon en de nauwelijks als zodanig te herkennen manipulator.

Offline RoyL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spelletje? It's a way of life!
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #78 Gepost op: 18-01-2017, 13:56:13 »
Als Jochem de code voorleest in de papierfabriek hoor je hem zeggen 'kleine letter g - vraagteken' maar in de hele code komt na de kleine g geen vraagteken voor  ::vergroot::

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [KANDIDAAT] Jochem van Gelder
« Reactie #79 Gepost op: 18-01-2017, 14:03:03 »
Als Jochem de code voorleest in de papierfabriek hoor je hem zeggen 'kleine letter g - vraagteken' maar in de hele code komt na de kleine g geen vraagteken voor  ::vergroot::

Klopt, is in dit topic en in het topic van die opdracht eerder besproken. Het zou onder andere kunnen dat er geknipt is in de audio. (Aanwijzing daarvoor is een knip in het beeld.)