Auteur Topic: Kritische noot over het huidige seizoen  (gelezen 122182 keer)

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #40 Gepost op: 8-01-2017, 20:08:12 »
Discussie is prima. Meningen ook. Die kunnen prima naast elkaar bestaan.

Desondanks: ik zou dit verhaal niet nu al zo op "papier" gezet hebben. Even weer erin komen, even acclimatiseren, zou ik zeggen.

Ik heb de indruk dat de makers zeer goed naar hun achterban hebben geluisterd, en oprecht hebben geprobeerd om zich te revancheren voor de  Kloosterhint-misser.

Ik heb niet de illusie dat de professionals onder de molspeurders nu geen enkele hint meer vinden. Maar afgaand op aflevering 1, als deze dus maatgevend zou zijn, heb ik er alle vertrouwen in dat het dit seizoen wel goed komt.

Offline Mollerd

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mand!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #41 Gepost op: 8-01-2017, 20:14:23 »
Ik begrijp de standpunten en op- en aanmerkingen uit de hoofdpost wel, ben het er in zekere zin ook wel een beetje mee eens. Wel vind ik, zoals de meerderheid al zegt, dat het nog vroeg is en het seizoen zomaar een heel andere wending kan nemen. Persoonlijk vond ik het een leuke aflevering en heb ik, ondanks de misschien iets minder goed opgezette opdrachten, veel zin in de rest van het seizoen. Wel kudo's voor het gegeven dat je je kritiek op een opbouwende manier brengt, Stijn, zonder dat het devalueert in een potje afzeiken.  ::ok::

Offline Luc

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #42 Gepost op: 8-01-2017, 20:23:09 »
Ik vind dat de beste eerste aflevering in tijden: meteen actie, schitterende locaties en niet eerst een (saaie) voorstelling van de kandidaten en de biechten zijn gelukkig ook beperkt gehouden. Het vinden van een enveloppe in het bos is natuurlijk deels geluk maar veel eerlijker dan dat Art 4 kandidaten aanduidt (nu hadden ze allemaal kans op een vrijstelling).

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #43 Gepost op: 8-01-2017, 21:05:11 »
Kritische noot over huidige seizoen is wat voorbarig imo. Het seizoen is net één aflevering begonnen, dus wie weet wat ze nog in petto hebben voor ons ;). Toch snap ik ook waar het vandaan komt. Naar mijn mening was alles deze aflevering goed behalve de opdrachten. Nou zijn opdrachten wel een zeer belangrijk onderdeel van het programma dus het is indd wel storend. Maar aan de promo te zien van volgende week, gaat dit nog goed komen!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Takkemol

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #44 Gepost op: 8-01-2017, 21:12:57 »
Prima die kritische noten. Zonder opbouwende kritiek, wrijving, geen glans. En er valt idd genoeg te noten. Heel mooi tot nu toe. Wel idd het idee dat het ieder jaar een beetje meer overscripted (en gehypt) wordt. Nu ook weer met die opdrachten die alleen maar kunnen en moeten slagen om een volgende opdracht maar door te laten gaan. Nog 90% te gaan, dus nog volop tijd voor verbetering.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #45 Gepost op: 8-01-2017, 21:22:49 »
Ik vind het allemaal prima hoor, maar ik hebbwel één vraag voor de 'jammer van die kritiek'-medeforummers. Waarom is onderbouwd commentaar voorbariger dan het gehosanna van de juichaapjes?

Dat 'prematuur' komt me ook een beetje voor als een gelegenheidsargument. Met kritiek na de finale zijn dezelfde mensen ook nooit blij. Bovendien worden recensies en kijkcijfers hier ook gewoon per aflevering gepost zonder dat er gepiept wordt over voorbarigheid. Kritiek op toon of tijdstip is vaak een afleidingsmanoeuvre om het vooral niet over de inhoud te hoeven hebben.

Nogmaals: het feit dat critici hier de moeite nemen om hun gedachten over het programma uiteen te zetten betekent dat ook zij zich sterk betrokken voelen bij Wie is de Mol.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2017, 21:29:16 door Michmol »
Woosie down?

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #46 Gepost op: 8-01-2017, 21:37:03 »
Het zijn vooral woorden als "juichaapjes" die ik jammer vind.

Voor mij persoonlijk is widm een leuk programma. Heerlijk ontspannen en tegelijkertijd de spannende zoektocht naar de mol. Alles kan een aanwijzing zijn van een visser op het strand, tot het onder elkaar zetten van zinnen uitgesproken door een priester. Het speuren is geweldig, het meelezen hier daardoor ook en dan is er altijd het dubbele gevoel als "de" oplossing gevonden wordt. Yes, het is gelukt, Ships, het is nu al gelukt nu is er niks meer aan.

Wie is de Mol is een programma en dit is een fanforum, alleen maar hier komen voor kritiek dan vraag ik (nogmaals ik schrijf dit op persoonlijke titel) me af waarom je nog komt. Alleen maar zeuren, schrijf dan een brief aan de AvroTros. Er is genoeg gezeik en gezeur overal, hier zie ik het graag gezellig en ontspannend. Kom je hier om te speuren en heb je af en toe onderbouwde en opbouwende kritiek (zoals Stijn)  ook prima, maar leef in het heden. Wie is de Mol is niet meer het programma van 15 jaar geleden. Het programma is veranderd, net als de televisiewereld is veranderd, net als de maatschappij is veranderd.

Ik wens jullie nog veel kijkplezier   
Ik ga dat zeker nog hebben
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #47 Gepost op: 8-01-2017, 21:49:28 »
Ik snap beide kampen wel. Het eerste wat ik dacht toen het meteen over vrijstellingen ging was:Owh, niet nu al.. Wordt het een seizoen waar er weer meer en meer jokers, vrijstellingen etc het spel beinvloeden? Want ik ben een fan van het pure spel, en van het uitgangspunt dat degene die het meeste weet of het meeste goed gokt door moet gaan. En niet dat degene die het minst weet alsnog kan blijven. Ik kan me ook heel aardig in behoorlijk wat kritiekpunten vinden.

Ik snap echter ook de punten vd andere zijde. Men lijkt geluisterd te hebben naar kritiek, er is veel meer sfeer, en  geef het een kans.

Op zeer persoonlijke titel: ik vond De Mol op 4 werkelijk meer dan geweldig. Een verademing. Iets wat ik op de NL tv ook graag (weer) zou willen zien. Ik ben absoluut fan! WIDM schrijf ik zeker niet af en ik blijf kijken, maar het superenthousiame wat ik weer terugkreeg door De Mol op 4 zou ik graag ook weer beleven met de Nederlandse variant.



« Laatst bewerkt op: 8-01-2017, 21:55:34 door Whiskers »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #48 Gepost op: 8-01-2017, 21:50:26 »
Het zijn vooral woorden als "juichaapjes" die ik jammer vind.

Voor mij persoonlijk is widm een leuk programma. Heerlijk ontspannen en tegelijkertijd de spannende zoektocht naar de mol. Alles kan een aanwijzing zijn van een visser op het strand, tot het onder elkaar zetten van zinnen uitgesproken door een priester. Het speuren is geweldig, het meelezen hier daardoor ook en dan is er altijd het dubbele gevoel als "de" oplossing gevonden wordt. Yes, het is gelukt, Ships, het is nu al gelukt nu is er niks meer aan.

Wie is de Mol is een programma en dit is een fanforum, alleen maar hier komen voor kritiek dan vraag ik (nogmaals ik schrijf dit op persoonlijke titel) me af waarom je nog komt. Alleen maar zeuren, schrijf dan een brief aan de AvroTros. Er is genoeg gezeik en gezeur overal, hier zie ik het graag gezellig en ontspannend. Kom je hier om te speuren en heb je af en toe onderbouwde en opbouwende kritiek (zoals Stijn)  ook prima, maar leef in het heden. Wie is de Mol is niet meer het programma van 15 jaar geleden. Het programma is veranderd, net als de televisiewereld is veranderd, net als de maatschappij is veranderd.

Ik wens jullie nog veel kijkplezier   
Ik ga dat zeker nog hebben


Nounou, een beetje meer humor, meester Lukie. WIDM is een volwassen programma, en dit is een volwassen Forum met dito lezers, die vast wel tegen ironie kunnen. Het is jammer dat dit geen skype is, anders zou u zien dat ik hij het bezigen van die gewraakte term onweerstaanbaar guitig uit mijn ogen kijk. ::tandpastasmiley::

Ik wens u en alle forummers veel relativeringsvermogen toe.
Woosie down?

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #49 Gepost op: 9-01-2017, 01:11:38 »
Hoewel ik de Mol 4 uit Belgie ook echt fantastisch vond, vind ik het vreemd om te merken dat mensen doen alsof Wie is de mol hun als inspiratie nodig heeft? Wie is de mol bestaat in Nederland al 17 seizoenen en in Belgie hebben ze nu pas hun 5e gemaakt. Dat gezegd hebbende, heb ik in de Belgische mol ook veel dingen herkend uit de Nederlandse series. Que Montage hoeft Nederland ook helemaal niks van Belgie te leren. Montage heeft al die jaren gewoon goed gezeten, en is nog steeds beter dan de Belgische.

Ik snap dat er na al die jaren wat meer kritiek komt op opdrachten. (ik was zelf vorig jaar een van de personen die toen veel kritiek heeft geuit op dat huidige seizoen maar dat had niks te maken met de mol/kloosterhint maar gewoon met het Mol gevoel)
Voor mij miste er toen spanning. Ik vind een pot met geen geld ook heel saai. Ik vind 9 mollende kandidaten saai. ik vind jaar na jaar een strandlocatie saai. Ik wilde weer iets heel anders en dat heb ik gekregen. Wie is de mol 2017 begon fantastisch, in een prachtig mysterieus gebied. Geen 5 sterren hotel maar gewoon een normaal hotel (het zou me niet verbazen mochten ze nog primitiever gaan deze reis) en gewoon gekronkel tussen kandidaten. Er zat gelaagdheid in door de bioscoop opdracht en hoewel het geld idd vrij makkelijk te verdienen was is er iig geld verdiend.

De makers zeggen elk jaar dat ze niet aan scripten doen en ik vind ook gewoon dat we hun daarin moeten geloven. Art heeft netjes uitgelegd dat er dit jaar opdrachten in elkaar gaan overlopen als een soort film en dat er ook consequenties vastzitten aan bepaalde opdrachten. Dat betekent dat er soms iets gehaald of niet gehaald moet worden om weer door te kunnen. Geloof mij dat dit nog steeds Wie is de mol is en dat de mol genoeg kan gaan mollen. Het is echt niet makkelijk om jaar na jaar alleen maar fantastische opdrachten te verzinnen.

Wie is de mol heeft zoveel bizar goede opdrachten gemaakt in de afgelopen 17 jaar, dat moeten we echt blijven realiseren.
Het is niet makkelijk en ze doen zo hun best om het dit jaar weer helemaal fantastisch te maken dat ik vind dat we moeten afwachten op de hele serie, deze 1e aflevering was echt top qua oud molgevoel, er gebeurde genoeg, we hebben de kandidaten leren kennen en er was al meteen gekronkel, gelieg, etc etc. Goed begin als je het mij vraagt.


Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #50 Gepost op: 9-01-2017, 09:40:41 »
Que Montage hoeft Nederland ook helemaal niks van Belgie te leren. Montage heeft al die jaren gewoon goed gezeten, en is nog steeds beter dan de Belgische.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Naast de onduidelijkheid (& soms onmogelijkheid) van de opdrachten, is voor mij juist de montage ook een van de grotere problemen van het huidige WIDM. De overdaad aan biechten zorgt ervoor dat vrijwel alle informatie die je over het verloop van het spel krijgt, uit de derde hand komt. Daardoor is het vrijwel onmogelijk om op basis van het televisieprogramma te bepalen wie de mol is, wat eigenlijk het doel van het spel zou moeten zijn. Nu is dat ergens natuurlijk altijd zo, maar de Vlaamse Mol was toch veel meer een weergave van de acties die de kandidaten daadwerkelijk in het spel hebben gedaan, niet wat anderen daarover zeggen: een reisverslag, zoals Heinz hierboven ook al aangeeft. Dit was in Nederland vroeger ook zo. Door de montage krijg je nu zoveel zand in je ogen gestrooid, dat je over de vraag wie de mol is, eigenlijk geen zinnig woord meer kunt zeggen.

Daar komt bij dat veel van de biechten ook nog eens overbodig zijn. Een voorbeeld uit de afgelopen aflevering is dat een stuk of drie kandidaten vertellen dat ze een mooie bar binnenkwamen met een hoog plafond. Dat zie je als kijker al, dus waarom moet iemand daar nog over vertellen? 'Show, don't tell' is toch eigenlijk wel een basis-verteltechniek, die bij WIDM vreemd genoeg al langere tijd niet meer wordt toegepast.

Desondanks vond ik het toch best weer een aardige aflevering. Ik was eigenlijk van plan om niet meer te gaan kijken, maar het feit dat het zich in Amerika zou afspelen, heeft mij toch weer overgehaald. Ik ga zien hoe het zich verder ontwikkeld!

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #51 Gepost op: 9-01-2017, 18:43:34 »
Kritiek is goed, maar voor sommige mensen hier op het forum is het nooit goed. Je ziet overduidelijk terug dat WIDM heeft geluisterd naar de vorige kritieken en deze eerste aflevering zat alles in waar eerst veel kritiek op was.

Deze aflevering was geweldig en belooft heel veel voor de rest van het seizoen. 

Het is gewoon jammer dat dit forum in een grote klaagforum is veranderd. Jullie molloten moeten gewoon accepteren dat widm voor de menigte wordt gemaakt. Het scoort fantastisch en de overgrootte meerderheid is positief.

Dus wacht aub dit seizoen gewoon af voordat er weer geklaagd wordt, want voor sommige is het nooit goed.

Helemaal mee eens. Ben het geklaag wel een beetje zat.

Offline Takkemol

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #52 Gepost op: 9-01-2017, 21:06:56 »
Helemaal mee eens. Ben het geklaag wel een beetje zat.

Natuurlijk zijn positieve bijdragen leuker, maar de wereld is helaas niet alleen maar mooi en prachtig. De tijden zijn veranderd, de maatschappij verandert, de mensen zijn mondiger, kritischer, iedereen heeft recht op een mening, mensen laten zich de mond niet snoeren of 'alles moet maar leuk zijn' opdringen. Als meningen worden onderbouwd moet kritiek gewoon kunnen. Ik vind het prima al die verschillende meningen, daar is een forum voor. Echt valse negativiteit lees ik wel omheen, geen probleem. Laat je niet zo opfokken.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #53 Gepost op: 9-01-2017, 22:15:18 »
Ik kijk even terug naar vorig seizoen. De veel-besproken Kloosterhint maakte dat de race voor veel molloten na aflevering 2 al gelopen was. En daarmee werd seizoen 16 meteen ''gedegradeerd'' als matig seizoen, althans: zo voelde het voor veel mensen.

Wat ik me dus afvraag: hoe kijkt de ''gemiddelde'' molloot naar seizoen 16, als die beruchte hint er NIET in had gezeten, als de overduidelijke verwijzing er niet was geweest? Hoe zou het afgelopen seizoen dan worden gekwalificeerd?

Ik heb zelf naar serie 16 gekeken, alsof die hint er niet was. Een beetje in de zin van: als het nu toch al duidelijk is, kan ik net zo goed genieten van de serie zelf. Wat die hint was niet naar de kandidaten toe, die konden er onmogelijk iets mee in het verdere verloop van het spel. Wat voor mij vorig seizoen dus overbleef, was: gewoon genieten van de afleveringen.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #54 Gepost op: 9-01-2017, 22:27:41 »
Ik kijk even terug naar vorig seizoen. De veel-besproken Kloosterhint maakte dat de race voor veel molloten na aflevering 2 al gelopen was. En daarmee werd seizoen 16 meteen ''gedegradeerd'' als matig seizoen, althans: zo voelde het voor veel mensen.

Wat ik me dus afvraag: hoe kijkt de ''gemiddelde'' molloot naar seizoen 16, als die beruchte hint er NIET in had gezeten, als de overduidelijke verwijzing er niet was geweest? Hoe zou het afgelopen seizoen dan worden gekwalificeerd?

Ik heb zelf naar serie 16 gekeken, alsof die hint er niet was. Een beetje in de zin van: als het nu toch al duidelijk is, kan ik net zo goed genieten van de serie zelf. Wat die hint was niet naar de kandidaten toe, die konden er onmogelijk iets mee in het verdere verloop van het spel. Wat voor mij vorig seizoen dus overbleef, was: gewoon genieten van de afleveringen.

In seizoen 16 zaten te veel rare opdrachten die onmogelijk te doen waren, veel opdrachten die erg op elkaar leken ('zoek het geld') en naar mijn mening iets te veel flauwigheid met de lokale bevolking. Ook te geregisseerd (De Mol die een sleutelpositie krijgt toebediend in opdracht 1, sleuteltje op de berg). Vrij flauwe Molacties van een Mol die desondanks al vroeg door bijna iedereen verdacht werd. Nee, het was echt een non-seizoen. Afgezien van Ellie en Cécile dan. Maar ik vond deze eerste aflevering al interessanter dan zo'n beetje de hele vorige serie.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2017, 22:29:57 door tumtum »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #55 Gepost op: 10-01-2017, 17:31:15 »
Wat ik me bij het lezen van sommigen afvraag: verwachten jullie niet veel te veel?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #56 Gepost op: 10-01-2017, 18:08:49 »
Ik vond deze eerste aflevering veelbelovend, geweldig ::love::

... in tegenstelling tot volgend seizoen. Wat was dat een teleurstelling, op de kandidatengroep na. Die vind ik altijd top (op misschien die in 2012 na dan). Maar de mol werd veel te veel geregisseerd en had weinig ruimte voor eigen molacties. Weinig opdrachten waarbij écht te mollen viel (witte gezichten, vier op een rij, kist op de berg). Over die laatste opdracht gesproken, ,dat sleuteltje wat er lag was ook heel ehm... Tsja.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #57 Gepost op: 10-01-2017, 19:55:34 »
Ik heb dit jaar weer wat ik wel vaker heb bij de eerste aflevering, een lichte teleurstelling. Dat kan mogelijk komen door mijn hoge verwachtingen, die er gewoon zijn omdat ik het programma zo leuk vind. Dit zegt verder weinig over de rest van het seizoen, maar ik vind dat opdrachten in wie is de mol moeten gaan over geld, zeker de eerste aflevering. Een groepsvrijstelling in de eerste aflevering vind ik ook leuk, maar alleen individuele vrijstellingen vind ik jammer. Ik heb graag dat er geld verdient wordt omdat kandidaten een opdracht goed uitvoeren of dat er geld niet verdient/uit de pot gaat omdat kandidaten een opdracht slecht uitvoeren en/of de mol saboteert.

Dit jaar was het halen van een groepsvrijstelling gewoon niet realistisch, terwijl het geld wel erg ondergeschikt voelde aan de vrijstellingen en het vraagteken. Er valt gewoon nog wel heel weinig te speuren naar de mol aangezien er zeker nog geen geslaagde molactie is geweest. Er zijn gewoon seizoenen geweest zoals in 2011 en 2012, waarbij ik de eerste aflevering leuker vond en er gewoon meer te zoeken naar een mol viel.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #58 Gepost op: 10-01-2017, 21:25:16 »
Ik vind dat de vrijstelling weer super bijzonder moet worden om te winnen voor een kandidaat in tegenstelling tot Art die in afl 1 er even 4 rondstrooit.
Het moet idd weer om geld gaan zodat wij kunnen molspeuren.

Maar het is nog te vroeg eigenlijk om te kritisch te zijn. Ik heb goede moed dat het een goed seizoen gaat worden. En zo niet, dan kom ik hier nog ff terug om de frustratie van me af te schrijven

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #59 Gepost op: 10-01-2017, 21:28:19 »
Ik vind dat de vrijstelling weer super bijzonder moet worden om te winnen voor een kandidaat in tegenstelling tot Art die in afl 1 er even 4 rondstrooit.
Het moet idd weer om geld gaan zodat wij kunnen molspeuren.

Maar het is nog te vroeg eigenlijk om te kritisch te zijn. Ik heb goede moed dat het een goed seizoen gaat worden. En zo niet, dan kom ik hier nog ff terug om de frustratie van me af te schrijven

+ 147  ::bravo::
Woosie down?