Auteur Topic: [POOL] Wie is de Mol? 2018  (gelezen 90163 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #380 Gepost op: 11-04-2018, 12:12:44 »
Het zou veel beter zijn als vraag 1 zou zijn: KAN er een vrijstelling worden verdiend?
Die vraag is niet zo interessant. Als er jokers of vrijstellingen komen in een aflevering, zie je dat altijd in het volgende-weekfilmpje, en dus heeft iedereen die vraag altijd goed.

De beloning bij 'wie verdient er een joker' is ook discutabel: Wanneer een kandidaat de kans krijgt om alleen, zonder dat de groep daar rechtstreeks invloed op heeft, een joker te kopen voor geld uit de pot (of mingeld) dan zou dit niet mogen tellen als 'verdienen'. De pasvragen (jokers) die de kandidaten in aflevering 3 De Mol huidig seizoen hebben gekocht zouden, naar mijn mening, niet mogen tellen als verdienen.
Het probleem is dat het woord "verdienen" tot discussie leidt. Mogelijk is het handig een ander woord te kiezen. Bijvoorbeeld:
- Welke kandidaat bemachtigt een joker?
- Welke kandidaat bezit op enig moment een joker?
- Welke kandidaat bezit op het moment van de test een joker?
Dan zijn jokers verdienen, jokers kopen en jokers van anderen afpakken allemaal geldig.

Citaat
Nu kun je maar één kandidaat aangeven die vrijstelling of een joker verdient. Ik zou het veel eerlijker vinden als er voor elke aflevering voor elke kandidaat zo een rolldown menu komt met 'verdient niets' 'verdient vrijstelling' 'verdient joker(s)' en 'verdient vrijstelling en joker(s)'.
Ik denk dat er dan te veel aandacht uitgaat naar die jokers. Ik denk dat het wel goed is als het invullen van de pool eenvoudig wordt gehouden. Nu kun je dat even op je gemak tussendoor doen. Ik zou daar niet te veel aan sleutelen eigenlijk.

Citaat
Ik zou het ook leuk vinden om bij elke aflevering over 2 opdrachten te vragen: In welke groep zat de Mol?
Dit vind ik wel een hele leuke. Dat gaat toch echt over de mol, zonder dat je bij één enkele vraag blijft. Het gaat dan wel wat meer lijken op de test, maar ik vind dat niet zo erg. Ik vermoed wel dat het meer werk is voor de poolmakers, als de vragen per aflevering veranderen. Ook hebben de poolmakers niet van tevoren de aflevering gezien en weten ze dus niet altijd van tevoren hoe de opdrachten weken. Dus dit is ook weer ingewikkeld denk ik.

Alleen, wat ik nu bedenk, een nadeel van vragen die over de mol gaan, is dat we de uitslag pas kennen na aflevering 10. Hoe meer vragen over de mol gaan, hoe minder punten kunnen worden uitgedeeld tijdens dat de pool nog loopt, en hoe minder zinvol de tussenstanden zijn. En aangezien er veel plezier wordt beleefd aan de tussenstanden, is het wel leuk dat die ook nog van betekenis blijven. Als de pool zeg maar de 20 testvragen zouden zijn, dan kunnen er helemaal geen zinvolle tussenstanden worden opgemaakt. Dat is het fijne van een vraag als "wie is de afvaller" - daarvan weten we meteen het antwoord. Er zijn daardoor meteen mensen die punten krijgen voor die vraag die ze niet meer kunnen kwijtraken. Dit had ik me bij mijn vorige post niet gerealiseerd.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2018, 12:15:07 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

anoniem 17618

  • Gast
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #381 Gepost op: 13-04-2018, 11:31:07 »
Toch ben ik dat niet zo met je eens (met name in de vorming dat wat ik noem het plezier per aflevering wegneemt).

Er is een belangrijk verschil met bijvoorbeeld een 'Tour de Fiets', waarbij wanneer de door jouw gekozen altijd hoog scorende klassementsrenner moet afstappen omdat ie iets te hard gevallen is op dag 1 bij de Proloog. De omvang van de groep is veel kleiner (250+ vs 10).

De laatste drie vragen -die je pas echt kan weten bij aflevering 10 (of 11 in NL)- zijn door de hele serie heen ongeveer 2,5 - 3 keer zoveel van invloed. En dus niet zo zeer 'per aflevering'

Wat ik noem (geef elk kandidaat 4 mogelijkheden:
1. bemachtigt niets
2. bemachtigt dient vrijstelling
3. bemachtigt joker(s)
4. bemachtigt dient vrijstelling en joker(s)'

Juist dan ga je heel specifiek naar een toekomstige aflevering werken.

---

Als er 2 vragen opgenomen zijn over de Mol (in welke groep zat de mol bij opdracht 1 en 2) dan geeft dit de mensen die wel de locatie van de mol goed hadden maar niet de naam van de mol zelf ook nog een kans om na aflevering 5 of 6 toch nog kans om winnaar te worden van de pool. Ze hebben dan - als hun intuïtie goed was - toch ook nog al eerder extra punten meegepakt, terwijl iemand die 'random' goed heeft gegokt juist die punten niet heeft meegepakt...

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #382 Gepost op: 13-04-2018, 13:25:01 »
Leuk deze discussie ::bravo::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.