Auteur Topic: Feedback Topic Seizoen 19  (gelezen 173636 keer)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #220 Gepost op: 27-03-2019, 15:11:38 »
IJzersterke analyse, Erik. Volledig mee eens!  ::ok::

Het enige dat we kunnen doen is zoveel mogelijk mensen hier overhalen om te gaan kijken naar de Vlaamse serie. Dan zien ze dat het zoveel beter kan en zal de roep om verandering bij de ingedutte productiemensen hier in Nederland luider worden.

Gelukkig wordt het vorige Vlaamse seizoen nu in Nederland ook uitgezonden. Wie daar naar kijkt zal wellicht ontdekken dat het allernieuwste Vlaamse seizoen via internet te volgen is en dan is het een kwestie van tijd dat Rick en zijn mensen de Nederlandse serie aan zullen moeten gaan passen. Ik verheug me daar op.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #221 Gepost op: 27-03-2019, 15:27:06 »
Nu we zo'n mazzel hebben dat we van beide series achter elkaar kunnen genieten vind ik het juist leuk dat WIDM anders is dan De Mol! Er kunnen zeker sterke punten van overgenomen worden maar dat geldt (in mindere mate) ook andersom.

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #222 Gepost op: 27-03-2019, 16:11:00 »
Nu we zo'n mazzel hebben dat we van beide series achter elkaar kunnen genieten vind ik het juist leuk dat WIDM anders is dan De Mol! Er kunnen zeker sterke punten van overgenomen worden maar dat geldt (in mindere mate) ook andersom.
Mee eens! Beiden zijn anders en beiden zijn leuk. Een groot voordeel bij de Nederlandse versie vind ik toch wel aandacht voor de groepsvorming, de bondjes. Dit mis ik écht bij de Vlaamse versie.

Zo heeft ook de Vlaamse versie hele sterke kanten. Ik hoop vooral dat beide programma's blijven zoals ze zijn. Ik vind de verschillen alleen maar leuk. Hier en daar wat inspiratie op doen, kan natuurlijk geen kwaad, maar beide programma's moeten (in grote lijnen) blijven zoals ze zijn naar mijn mening :)

Offline mol92

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #223 Gepost op: 27-03-2019, 16:54:08 »
Helemaal mee eens. Allebei anders, allebei leuk. Ik mis de zoektocht naar de mol een beetje bij de belgische versie: de bondjes, de biechten ed. Wel mooie gelaagde opdrachten. Dat kan bij ons wel wat beter vind ik. Maar ik geniet van beide versies.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #224 Gepost op: 27-03-2019, 17:40:14 »
Toevallig sprak ik laatst met mijn nichtje en zij bleek ook de Vlaamse Mol nu ontdekt te hebben. Zij vatte het zo samen: 'De Nederlandse versie kijk je echt omdat je de Mol wil vinden, de Vlaamse kijk je om het programma zelf.'
Dat vind ik wel een mooie samenvatting. Beide programma's zijn steengoed omdat het concept zo sterk is, maar geven er een geheel eigen invulling aan. De Mol kijk ik (deels bewust) minder fanatiek en ik vind het geweldig om in de ene na de andere verbazing te vallen, terwijl ik bij WIDM juist elke theorie wil weten en geniet van het over-fanatiek speuren.

Elk heeft z'n eigen charme denk ik. ::jaja::
...óf niet!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #225 Gepost op: 27-03-2019, 19:13:17 »
Helemaal mee eens. Allebei anders, allebei leuk. Ik mis de zoektocht naar de mol een beetje bij de belgische versie: de bondjes, de biechten ed. Wel mooie gelaagde opdrachten. Dat kan bij ons wel wat beter vind ik. Maar ik geniet van beide versies.

Sorry hoor - en ook dit is niet persoonlijk bedoeld - maar waarop baseer je je stelling dat het in België niet om de zoektocht naar de Mol zou gaan? Dat vind ik nogal een boude bewering eerlijk gezegd, om zonder nadere toelichting te uiten. Kun je een voorbeeld geven waaruit zou blijken dat men daar niet naar de Mol zoekt?

Je schrijft dat je 'de biechten' (die gewoon in elke aflevering te zien zijn) en 'de bondjes' mist. En dat terwijl er in de courante reeks pas welgeteld één kandidaat is afgevallen. Van mij mag iedereen alles zeggen, maar ik weet zeker dat  dergelijk commentaar na de derde aflevering over de Nederlandse serie onmiddellijk de kop in gedrukt zou worden als 'prematuur'.  ::)

Woosie down?

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #226 Gepost op: 27-03-2019, 22:00:37 »
Nu je het over de bondjes hebt, laat die maar uit beeld. Ik hoef echt niet 10 minuten per aflevering te zien wie nu informatie deelt met wie. Geef ons meer informatie over de opdrachten in de plaats  ::ok::

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #227 Gepost op: 27-03-2019, 22:04:17 »
Nu je het over de bondjes hebt, laat die maar uit beeld. Ik hoef echt niet 10 minuten per aflevering te zien wie nu informatie deelt met wie. Geef ons meer informatie over de opdrachten in de plaats  ::ok::
Ik zou dat persoonlijk wel echt een dooddoener vinden als ze dat buiten beeld houden... Maar is ook een beetje een smaakkwestie. Ik vind bondjes juist een heel interessant onderdeel van het spel.

Dat ze soms wat meer informatie mogen geven d.m.v. overzichtskaartjes e.d. ben ik het wel mee eens

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #228 Gepost op: 27-03-2019, 23:11:59 »
Ik zou dat persoonlijk wel echt een dooddoener vinden als ze dat buiten beeld houden... Maar is ook een beetje een smaakkwestie. Ik vind bondjes juist een heel interessant onderdeel van het spel.


Ik vind die bondjes gewoon zodanig opgezet spel. Je moet dus gewoon aan een cameraman gaan vragen dat hij even mee komt filmen omdat je informatie wilt delen aan je bondgenoot... Ik denk soms echt dat ze vragen om bepaalde dingen te delen omdat dat leuk voor de kijker is. Daar heb ik het echt moeilijk mee.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #229 Gepost op: 27-03-2019, 23:22:15 »
Sorry hoor - en ook dit is niet persoonlijk bedoeld - maar waarop baseer je je stelling dat het in België niet om de zoektocht naar de Mol zou gaan? Dat vind ik nogal een boude bewering eerlijk gezegd, om zonder nadere toelichting te uiten. Kun je een voorbeeld geven waaruit zou blijken dat men daar niet naar de Mol zoekt?

Je schrijft dat je 'de biechten' (die gewoon in elke aflevering te zien zijn) en 'de bondjes' mist. En dat terwijl er in de courante reeks pas welgeteld één kandidaat is afgevallen. Van mij mag iedereen alles zeggen, maar ik weet zeker dat  dergelijk commentaar na de derde aflevering over de Nederlandse serie onmiddellijk de kop in gedrukt zou worden als 'prematuur'.  ::)



Het gaat toch over De Mol in het algemeen en niet over dit specifieke seizoen? ???
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline mol92

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #230 Gepost op: 27-03-2019, 23:56:51 »
Sorry hoor - en ook dit is niet persoonlijk bedoeld - maar waarop baseer je je stelling dat het in België niet om de zoektocht naar de Mol zou gaan? Dat vind ik nogal een boude bewering eerlijk gezegd, om zonder nadere toelichting te uiten. Kun je een voorbeeld geven waaruit zou blijken dat men daar niet naar de Mol zoekt?

Je schrijft dat je 'de biechten' (die gewoon in elke aflevering te zien zijn) en 'de bondjes' mist. En dat terwijl er in de courante reeks pas welgeteld één kandidaat is afgevallen. Van mij mag iedereen alles zeggen, maar ik weet zeker dat  dergelijk commentaar na de derde aflevering over de Nederlandse serie onmiddellijk de kop in gedrukt zou worden als 'prematuur'.  ::)

Ik heb helemaal geen stelling gedaan dat het in belgië niet om de zoektocht naar de mol zou gaan. Natuurlijk gaat het ook daar om het zoeken naar de mol alleen vind ik dat je als kijker daar minder van mee krijgt in vergelijking met widm. Misschien komt dat de komende afleveringen wat meer tot uiting maar het viel mij op. Het is dus geen bewering maar iets wat ik iig zo ervaar. Zoals zo velen hier op dit forum hun meningen/zienswijzen delen. En....ondanks dat ben ik iig ook een groot fan van de Belgische versie.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #231 Gepost op: 28-03-2019, 09:24:48 »
Natuurlijk gaat het ook daar om het zoeken naar de mol alleen vind ik dat je als kijker daar minder van mee krijgt in vergelijking met widm.
Wat bedoel je precies? Bedoel je dat we als kijker minder zien hoe de kandidaten zoeken naar de mol?

Als je dat bedoelt, dan denk ik dat je gelijk hebt. Maar het idee van het format van het programma is dan ook dat de kijker zoekt naar de mol.
« Laatst bewerkt op: 28-03-2019, 09:30:01 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #232 Gepost op: 28-03-2019, 10:25:49 »
Ik heb ook geen behoefte aan korte stukjes GTST tussen kandidaten die door moeten gaan voor “spontane bondgesprekjes”.

Je ziet in de Mol wel degelijk biechts van kandidaten over verdachten, vaak aan het eind van een aflevering tijdens de test, waar die horen. Dus waar komt het vandaan dat we daar bijna niks van meekrijgen?

Daarnaast denk ik dat Vlamingen gewoon minder ‘kliekjes-gericht’ zijn. In widm heb ik soms het idee dat mensen samenklitten omdat ze elkaar mogen en niet per se voor het spel. Was er niet een algehele kleine aversie tegen Merel en Jamie met de groep (en vice versa)? Ik trachtte daar althans wat wrijving te bemerken. Bij de Vlamingen ontstaan ook genoeg irritaties maar worden meer en plein public geuit en gaan vaak over het spel ipv persoonlijk (de celopdracht in de vierde serie is een mooi voorbeeld).

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #233 Gepost op: 28-03-2019, 10:38:39 »
We kunnen ook gewoon beide versies waarderen voor hun unieke punten en ze niet continue gaan vergelijken en tegen elkaar uit spelen hier. De ene vind de Nederlandse beter, dan ander de Vlaamse, en dat is prima, respecteer die mening. De makers en wijzelf hebben hier ook helemaal niets aan want wil je echt dat we twee identieke "perfecte" (perfect bestaat denk ik sowieso niet als het voor zo'n groot publiek is) series krijgen? Ik denk het niet. Juist dat ze verschillend zijn is fijn, want iedereen heeft een andere smaak, dus nu is er voor ieders wat wils zullen we maar zeggen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #234 Gepost op: 28-03-2019, 10:41:21 »
We kunnen ook gewoon beide versies waarderen voor hun unieke punten en ze niet continue gaan vergelijken en tegen elkaar uit spelen hier. De ene vind de Nederlandse beter, dan ander de Vlaamse, en dat is prima, respecteer die mening. De makers en wijzelf hebben hier ook helemaal niets aan want wil je echt dat we twee identieke "perfecte" (perfect bestaat denk ik sowieso niet als het voor zo'n groot publiek is) series krijgen? Ik denk het niet. Juist dat ze verschillend zijn is fijn, want iedereen heeft een andere smaak, dus nu is er voor ieders wat wils zullen we maar zeggen.

Maar dit is het feedbacktopic. Logisch dat goede punten van een andere serie hier aan bod komen in de hoop dat er hier naar gekeken wordt toch?  ::vergroot::

Offline mol92

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #235 Gepost op: 28-03-2019, 10:49:12 »
Wat bedoel je precies? Bedoel je dat we als kijker minder zien hoe de kandidaten zoeken naar de mol?

Als je dat bedoelt, dan denk ik dat je gelijk hebt. Maar het idee van het format van het programma is dan ook dat de kijker zoekt naar de mol.

Ja, natuurlijk bedoel ik de kandidaten. Dat ik als kijker de mol kan zoeken lijkt mij wel duidelijk! Maar volgens mij zijn er 9 kandidaten die ook zoeken naar de mol en dat is ook onderdeel van het programma waar ik naar zit te kijken. En dat mis ik dus een beetje.  Niks schokkends dus.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #236 Gepost op: 28-03-2019, 11:30:39 »
Maar dit is het feedbacktopic. Logisch dat goede punten van een andere serie hier aan bod komen in de hoop dat er hier naar gekeken wordt toch?  ::vergroot::
Dit is het feedbacktopic voor de Nederlandse serie, niet de Vlaamse.

Like I said je wilt ook niet dat de Nederlandse de Vlaamse serie wordt want dan heb je twee identieke series en dat is niet iedereens smaak.

Los van dat zou ik het als maker alleen maar super irritant vinden om steeds vergeleken te worden met een andere serie. Als je vergelijkt doe het dan met andere Nederlandse seizoenen.
« Laatst bewerkt op: 28-03-2019, 11:34:44 door D*N »
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #237 Gepost op: 28-03-2019, 11:56:49 »
Dit is het feedbacktopic voor de Nederlandse serie, niet de Vlaamse.

Ja, en? Als je een nieuwe BMW bespreekt en ziet dat die bepaalde features mist die er bij een vergelijkbaar Mercedes-model wel op zitten, dan meld je dat toch gewoon in die bespreking over dat BMW-model?
« Laatst bewerkt op: 28-03-2019, 12:44:40 door Tunnelgraver »
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #238 Gepost op: 28-03-2019, 12:00:35 »
We bespreken nu wat beide series van elkaar kunnen leren,  dat betekent niet dat ze elkaars stijl hoeven te kopiëren natuurlijk ;)

Ja, natuurlijk bedoel ik de kandidaten. Dat ik als kijker de mol kan zoeken lijkt mij wel duidelijk! Maar volgens mij zijn er 9 kandidaten die ook zoeken naar de mol en dat is ook onderdeel van het programma waar ik naar zit te kijken. En dat mis ik dus een beetje.  Niks schokkends dus.
Ik herken me hier niet in, in mijn beleving wordt de kijker daar juist op gezette tijden aan herinnerd dat er een Mol in het spel zit, in voice-overs van Gilles, of in opdrachten die rond de Mol zijn gebouwd. Dat laatste aspect zou ik wel weer willen zien terugkomen in WIDM: die klassieke Meet-the-Moles of opdrachten waar de Mol een speciale rol speelt - de Mol heeft een inschatting van jullie gemaakt, geld wat de Mol pakt telt niet mee, wissel van plaats met de Mol, enzovoorts. Opdrachten die je kunnen helpen met de zoektocht naar de Mol (ook kans op uithoren, extra informatie, molboekjes inkijken, etc.) voegen wat mij betreft echt waarde toe aan het spelconcept ::jaja::
...óf niet!

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #239 Gepost op: 28-03-2019, 12:34:27 »
Daarnaast denk ik dat Vlamingen gewoon minder ‘kliekjes-gericht’ zijn.
Nou, Expeditie Robinson...

De gescripte gesprekjes in de Nederlandse versie hoeven van mij ook niet zo. Ik krijg daar toch een beetje plaatsvervangende schaamte van. Dan heb ik liever dat ze echt spontaan een bondje beginnen, ook als er geen camera's zijn, en daar vervolgens kort in de biecht over vertellen.
Brevis esse laboro, obscurus fio.