Auteur Topic: Merel Westrik is de Mol!  (gelezen 413459 keer)

Offline rubes

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1800 Gepost op: 14-03-2019, 18:31:53 »
Mee eens dat de Mol iets oneerlijks doet. Dat is zijn taak. En voor mij moet er dan een risico aan vast zitten. Bij de geld omwisselactie was van beide geen sprake. De Mol doet niets oneerlijks, maar de redactie (totaal onlogische verdeling van geld). De Mol loopt vanwege deze verdeling geen risico, want niemand verwacht €500 in een envelop. Ook het verwisselen van de inhoud is totaal risicoloos om deze reden. Zeker als je alleen in je tuktuk zit. Verder is het ook totaal onlogisch om te veronderstellen dat het mogelijk is om geld uit een aflevering heel lang geleden te gebruiken bij een veel latere opdracht.
Resumé: Merel is hier niet de Mol maar de redactie.

Je maakt een goeie grap.

Offline Tjoks

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1801 Gepost op: 16-03-2019, 12:48:42 »
Maar ja, het is nu gegaan zoals het gegaan is en voor mij blijft daar toch ook een moreel bezwaar aan vast hangen dat je geld mag ruilen met eerder verduisterd geld.

Dit bovenstaande vind ik nog wel een probleem. Zijn er voor de mol andere regels dan voor kandidaten of heeft Merel gewoon vals gespeeld?

Stel dat de jury consequent zou zijn geweest en dat Sinan €1000 uit de laseropdracht verduisterd had, en dat bij de tuktuk-opdracht in zijn envelop had gestopt. Dan had dus goedgekeurd moeten worden, en de regel dat bij de laseropdracht alleen het geld onder je eigen naambordje geldig is klopt dan niet. Als het niet goedgekeurd was, dan had het van Merel ook niet gemogen. Rik had moeten zeggen: "Sorry Merel, maar de inhoud van jouw envelop is niet geldig" en ze was zwaar door de mand gevallen.

Kortom: Merel heeft vals gespeeld en dat heeft een cruciale invloed gehad op het spel, of het is normaal dat er voor de mol andere regels gelden dan voor kandidaten. Is dit laatste wel eens vaker voorgekomen?

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1802 Gepost op: 16-03-2019, 13:04:32 »
...

Kortom: Merel heeft vals gespeeld en dat heeft een cruciale invloed gehad op het spel, of het is normaal dat er voor de mol andere regels gelden dan voor kandidaten. Is dit laatste wel eens vaker voorgekomen?

Onlangs haalde Dan geloof ik de dobbelsteenactie van Deborah aan. Spelregel was: je mocht maar één keer gooien. Dit gold niet voor de mol. Zij mocht net zo vaak gooien tot de uitkomst haar gunstig was.
En zo zijn er door de jaren heen wel meer voorbeelden te vinden.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1803 Gepost op: 16-03-2019, 13:08:49 »
Ik vind het niet valsspelen, maar gooi dat geld dan gewoon weg en gebruik het niet 10 dagen later.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1804 Gepost op: 16-03-2019, 13:10:13 »
Onlangs haalde Dan geloof ik de dobbelsteenactie van Deborah aan. Spelregel was: je mocht maar één keer gooien. Dit gold niet voor de mol. Zij mocht net zo vaak gooien tot de uitkomst haar gunstig was.
En zo zijn er door de jaren heen wel meer voorbeelden te vinden.

De vraag is dan: Wie is de saboteur? Is het de Mol of zijn het de makers die de regels voor de Mol willen ombuigen?

Ik geniet toch net iets meer van de molacties die zuiver aan de Mol toe te schrijven zijn.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1805 Gepost op: 16-03-2019, 13:15:05 »
Bij mijn weten was dat altijd een soort van samenspel geweest. De mol werkt voor de productie.
Maar hoe zit het dan met voorkennis? De mol weet doorgaans meer over welke opdrachten er nog komen, of wat de juiste antwoorden op de koffiepediavragen zijn. Om terug on topic te komen naar Merel, bij de bananenopdracht had zij blijkbaar te weinig voorkennis.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1806 Gepost op: 16-03-2019, 13:22:53 »
Bij mijn weten was dat altijd een soort van samenspel geweest. De mol werkt voor de productie.

Dat klopt en dat weet ik ook. Het is gewoon zo dat ik liever heb dat een Mol het op eigen kracht doet.

Maar hoe zit het dan met voorkennis? De mol weet doorgaans meer over welke opdrachten er nog komen, of wat de juiste antwoorden op de koffiepediavragen zijn.

Dat vind ik minder een probleem. Omdat de Mol in theorie aangespoord wordt om zelf te bedenken wat te doen.

"Dit is de opdracht, dat moet er gebeuren om geld te verdienen. Zo, doe maar"

Dat vind ik helemaal prima, want je moet als Mol zelf bedenken wat te doen.

Om terug on topic te komen naar Merel, bij de bananenopdracht had zij blijkbaar te weinig voorkennis.

En ik begin het zo stilaan het beste te vinden wat ze in aflevering 10 getoond hebben.

"Merel, in 3 van de trossen hangt een koker met €500"

En Merel heeft met die beperkte informatie geprobeerd om uit het zicht van de kandidaten trossen te verduisteren. Dat is hoe het voor mij hoeft te zijn: Gewoon lekker op eigen houtje de boel saboteren terwijl je dat probeert te doen op een plek waar je eigenlijk ook zo maar ontdekt kan worden.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1807 Gepost op: 16-03-2019, 13:54:58 »
Dit bovenstaande vind ik nog wel een probleem. Zijn er voor de mol andere regels dan voor kandidaten of heeft Merel gewoon vals gespeeld?

Stel dat de jury consequent zou zijn geweest en dat Sinan €1000 uit de laseropdracht verduisterd had, en dat bij de tuktuk-opdracht in zijn envelop had gestopt. Dan had dus goedgekeurd moeten worden, en de regel dat bij de laseropdracht alleen het geld onder je eigen naambordje geldig is klopt dan niet. Als het niet goedgekeurd was, dan had het van Merel ook niet gemogen. Rik had moeten zeggen: "Sorry Merel, maar de inhoud van jouw envelop is niet geldig" en ze was zwaar door de mand gevallen.

Kortom: Merel heeft vals gespeeld en dat heeft een cruciale invloed gehad op het spel, of het is normaal dat er voor de mol andere regels gelden dan voor kandidaten. Is dit laatste wel eens vaker voorgekomen?
Er is nog iets anders wat volgens mij ook niet in de haak is met die LR opdracht. Ik heb de beelden waar de enveloppen worden gepakt beeld voor beeld teruggekeken. Daaruit blijkt dat de enveloppen dicht zitten. Dat kan op 2 manieren. a) de flap zit naar binnen gevouwd b) de envelop is dichtgeplakt.
Bij de afrekening zien we een stapel enveloppen liggen waar bij alle enveloppen de flap naar buiten steekt. Ga even uit van scenario a). Rik kan in dat geval gewoon het geld uit de enveloppen pakken. Er is geen reden om de flap vooraf naar buiten te vouwen. In scenario b) is het wel handig om de enveloppen van tevoren open te maken. Dat scheelt tijd.
Hieruit concludeer ik dat de enveloppen dicht geplakt waren. Zou het de andere kandidaten trouwens ook niet zijn opgevallen als de enveloppen open waren geweest?
En als de enveloppen waren dichtgeplakt, dan zou de redactie het zeker moeten afkeuren als iemand (ook de Mol) de enveloppen open maakt en met het geld knoeit, nog even los van de vraag of dit sowieso zou mogen.
« Laatst bewerkt op: 16-03-2019, 13:57:24 door MartinJ »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1808 Gepost op: 16-03-2019, 14:14:26 »
De vraag is dan: Wie is de saboteur? Is het de Mol of zijn het de makers die de regels voor de Mol willen ombuigen?

Ik geniet toch net iets meer van de molacties die zuiver aan de Mol toe te schrijven zijn.

+1
 Natuurlijk is de mol een pion van de productie  maar ik vind het ook veel  beter als de mol zijn voorkennis zelf omzet in molacties.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de saboteuracties bij de laser en tuk tuk volledig gescript waren en dat het de mol gemakkelijk is gemaakt. Want bij de laser zat het geld niet in enveloppen maar lagen de biljetten onder naambordjes. Gemakkelijker te pakken voor de mol. Bovendien was Rick in de ruimte. De enveloppen bij de tuktuk waren open (dat is te zien als anderen hun enveloppe inleveren ) zodat er gemakkelijker gewisseld kon worden. Kennelijk weet ook niemand hoeveel geld er in de enveloppen zit. Natuurlijk moet de mol het wel zelf uitvoeren maar toch....
 
Toevallig afgelopen week de molacties teruggekeken en toen viel mij al op dat de teksten van de getoonde bordjes bij de serenade opdracht niet matchen met hetgeen we in de voice-over horen van Merel. Ik heb het niet zo uitgebreid onderzocht als Hulpmol maar de uitkomst verbaast me niets.

Ook het feit dat Merel in aflevering 1 koos voor geld ipv vrijstelling is toch geen molactie? Ik had bijv. veel meer willen weten van de fietsopdracht.



Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1809 Gepost op: 16-03-2019, 14:20:30 »
Ook het feit dat Merel in aflevering 1 koos voor geld ipv vrijstelling is toch geen molactie? Ik had bijv. veel meer willen weten van de fietsopdracht.

Wat me daar nog meer opvalt, is dat het mogelijk dé actie geweest is die haar weggaf bij Sarah. Dat maakt net dat de actie eerder mislukt is, want het hele "De Mol zou nooit stemmen voor geld" deed haar zo de das om bij 1 kandidaat.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1810 Gepost op: 16-03-2019, 15:58:36 »
Anne-Marie staat als mol niet hoog aangeschreven, maar bij haar werden dingen tenminste niet mooier gemaakt dan ze daadwerkelijk waren. Ze werd door veel kandidaten verdacht en heeft niet heel veel succesvolle molacties op haar naam staan.
Bij Merel wordt het toch wel iets te veel opgepoetst. Ze wordt onverdachter neergezet dan ze was en dingen worden neergezet als succesvolle molacties die dat niet waren.
Ze was ook op meerdere momenten duidelijk niet op haar gemak.
Naar mijn mening hebben ze dit jaar, net als in seizoen 12, de verkeerde persoon als mol gekozen.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1811 Gepost op: 17-03-2019, 13:17:02 »
Leuk juist als de Mol iets "oneerlijks" doet, zeker als het een risicio voor 'm met zich meebrengt. Dennis moest stiekem op zijn horloge kijken en Merel moest al dat geld maar ergens zien te verstoppen. (Zie tekening Vriendlief. ;))
Nou precies. Ik vind het ophef om niks. Merel neemt alle risico. En bovendien begint het allemaal met haar brutaal grijpen van de ideale molpositie. Dat was rode draad tijdens de hele serie en eruit hebben diverse molloten waaronder ik haar als mol aangewezen, wat dus ook een kandidaat kan doen dan want die ziet hetzelfde. Ze speelt zichzelf dus in de kijker als mol, moet geld verstoppen, verwisselen later met de tuktuks, risico's alom. Dat dobbelsteen gooien, daar ben ik het mee eens, dat was puur script. Maar wat Merel doet niet, dat heeft ze zelf bewerkstelligd.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1812 Gepost op: 18-03-2019, 23:15:40 »
Anne-Marie staat als mol niet hoog aangeschreven, maar bij haar werden dingen tenminste niet mooier gemaakt dan ze daadwerkelijk waren. Ze werd door veel kandidaten verdacht en heeft niet heel veel succesvolle molacties op haar naam staan.
Bij Merel wordt het toch wel iets te veel opgepoetst. Ze wordt onverdachter neergezet dan ze was en dingen worden neergezet als succesvolle molacties die dat niet waren.
Ze was ook op meerdere momenten duidelijk niet op haar gemak.
Naar mijn mening hebben ze dit jaar, net als in seizoen 12, de verkeerde persoon als mol gekozen.
Ik denk dat het meer een keuze vanuit de productie is dan iets waar Merel iets aan had kunnen doen. Omdat er een paar (semi)gescripte Molacties waren lag daar vooral de nadruk op in de live finale, waar toch al weinig tijd was voor Molacties. Ik had graag wat meer van de Molacties willen zien waar Merel 'op eigen kracht' heeft gesaboteerd, want nu blijven we met veel onbeantwoorde vragen zitten en moeten we gissen naar Molacties. Maar daar kan Merel niets aan doen.
...óf niet!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1813 Gepost op: 22-03-2019, 14:27:03 »
Nou precies! Ik zei al, je bent de hele dag door mol. Het zit gewoon in je wezen als mol om bijv. bij het abseilen dat net even jouw getal waarmee de code begint te vergeten. Dus ze aarzelt, wacht op de anderen om per ongeluk wat verkeerds te zeggen. Hetzelfde obvious gehalte als bij huisdieren '2' op te houden, foutje, '1'. Maar ze laten om begrijpelijke redenen niet alles zien. Ik denk van al wat wij hier als molloten vinden best een gedeelte quatsch is, maar een heel groot gedeelte is ook gewoon waar, en in the spirit of the mole.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1814 Gepost op: 23-03-2019, 18:00:23 »
Goede acties, minder geslaagde acties. Over het geheel heeft Merel het, vind ik, prima gedaan.

De productie heeft (zie feedback topic) steken laten vallen.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1815 Gepost op: 3-04-2019, 08:32:36 »
Zijn we nou nog niet bij pagina 100?    ;D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1816 Gepost op: 3-04-2019, 20:14:04 »
 ::gordijn:: ::zweep::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1817 Gepost op: 3-04-2019, 22:03:05 »
Niet gaan spammen, maar gewoon ::ontopic:: blijven, OOK na het seizoen.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1818 Gepost op: 7-04-2019, 19:40:46 »
Ik vond het wel mooi dat Merel bekende wat haar molactie was in de balkenopdracht. Podcast.

Dus het was inderdaad gewoon Niels die die balk gooide in het gras, wat ik altijd al zei. Merel was erop gefocused om de tijd te verkleinen tot 30 minuten, faalde, maar OK. Niels faalde ook.

Er was weinig eer te behalen voor Merel. Ik snap ook niet dat de Sarahmol-liefhebbers haar iets kwalijk nemen want Sarah leidde de dans om de opdracht te doen slagen en Merel hobbelde er alleen achteraan. Jaja, toch nog even  ::trots:: ::) ;D ::tandpastasmiley:: ::regenboog::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Merel Westrik is de Mol!
« Reactie #1819 Gepost op: 7-04-2019, 22:50:39 »
Ik vond het wel mooi dat Merel bekende wat haar molactie was in de balkenopdracht. Podcast.

Dus het was inderdaad gewoon Niels die die balk gooide in het gras, wat ik altijd al zei. Merel was erop gefocused om de tijd te verkleinen tot 30 minuten, faalde, maar OK. Niels faalde ook.

Er was weinig eer te behalen voor Merel. Ik snap ook niet dat de Sarahmol-liefhebbers haar iets kwalijk nemen want Sarah leidde de dans om de opdracht te doen slagen en Merel hobbelde er alleen achteraan. Jaja, toch nog even  ::trots:: ::) ;D ::tandpastasmiley:: ::regenboog::

Omdat Sarah die opdracht wilde laten slagen in 45 minuten? Wat een geluk voor Merel dat ze niet voor 30 minuten gingen of ze had er nog een gefaalde opdracht bij...