Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk  (gelezen 101802 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #60 Gepost op: 7-01-2019, 12:01:20 »
De mol wil hier zoveel mogelijk bij de grootste groep blijven, en niet afgezonderd raken. Het liefst in de "Control Room", maar dat was Evelien, en anders er maar zoveel mogelijk in de buurt blijven. In het begin fietst Merel heen en weer in het midden van de groep, zodra de tijden moeten worden bekend gemaakt bij de klok, de "Control Room". Sinan fietste in het begin wel op kop, maar later niet meer, bijvoorbeeld op het moment dat Evi er vandoor ging reed hij al niet meer op kop. Kan die acties dus niet echt aan elkaar koppelen. Ik zie deze opdracht maar 1 persoon actief te proberen chaos te veroorzaken. Blijft alleen nog Evelien, die kan prima mollen door niets te doen, maar werd in dat geval redelijk in de gaten gehouden door Merel.

Offline MissTinie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #61 Gepost op: 7-01-2019, 12:41:40 »
Een rondje om de kerk zeg maar  ;D

haha! Wel een mooie hint zou dat zijn!

Of dat mensen stoppen en afstappen

ook dat inderdaad!
Ik zou al bijna in een Sinan tunnel raken... nog ff geduld

De sleutelpositie maakt Evelien idd verdacht. Wat ik ook vreemd vind is dat zij als enige geen enveloppe op hoeft te halen. Heeft de productie de namen in de enveloppen en op de schermen op het allerlaatst aangepast?  ??? ::)

scherp! daar moet wel tijd tussen hebben gezeten, anders valt dat de kandidaten toch ook op?
anders zou het al vaststaan dat Evelien op tijdfiets zit, en dat kan dan alleen 'vaststaan' als ze de mol is...

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #62 Gepost op: 7-01-2019, 12:57:30 »


Evelien kan idd mollen met de klok. Anderzijds kan ze door haar verplichte rode lantaarnpositie geen route, noch opsplitsing bepalen.Wil je dat als mol?

Als kandidate heeft zij wel beste zicht op alle achterops die (wisselend) voor haar uitrijden. Zij heeft dan beste overzicht wie opdrachten niet leest of niet doorgeeft. Als kandidate is dit toch een meevaller, samen met de zekerheid dat de mol niet me de klok kan haspelen?

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #63 Gepost op: 7-01-2019, 15:11:16 »
Of de tijdfiets de beste molpositie heeft waag ik te betwijfelen. Tuurlijk, je kunt mollen met de klok (maar stopte de klok niet al automatisch als überhaupt iemand ging stilstaan? In dat geval vermindert dat de molpositie), maar er wordt toch juist veel gelet op die belangrijke positie? Juist daarom zou ik als mol een andere positie nemen.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #64 Gepost op: 7-01-2019, 15:41:43 »
Of de tijdfiets de beste molpositie heeft waag ik te betwijfelen. Tuurlijk, je kunt mollen met de klok (maar stopte de klok niet al automatisch als überhaupt iemand ging stilstaan? In dat geval vermindert dat de molpositie), maar er wordt toch juist veel gelet op die belangrijke positie? Juist daarom zou ik als mol een andere positie nemen.

Als klokfietser moet je bij de groep blijven en heb je volgens mij veel minder vrijheid. In dat opzicht is het juist voordeliger om niet in die positie te zitten.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #65 Gepost op: 7-01-2019, 16:32:19 »
Ik denk niet dat de mol hier de eerste aanwijzing krijgt, want de kans dat die gemist wordt is niet zo heel groot. Bovendien valt het meteen heel erg op als hier gemold wordt. Evi = niet de mol.
Het meest mols vind ik Sarah. Verdekt in de groep, er meteen op kunnen inspringen als er iets gebeurt. Ze checkt het nog, moet ik mee met Evi? Ja, vindt de groep, dus kun je als mol alle schuld op anderen leggen. Door met Evi mee te gaan valt niet alleen Evi's opdracht in het water, maar ook die van Sarah zelf.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #66 Gepost op: 7-01-2019, 17:04:27 »
Ik denk niet dat de mol hier de eerste aanwijzing krijgt, want de kans dat die gemist wordt is niet zo heel groot. Bovendien valt het meteen heel erg op als hier gemold wordt. Evi = niet de mol.
Het meest mols vind ik Sarah. Verdekt in de groep, er meteen op kunnen inspringen als er iets gebeurt. Ze checkt het nog, moet ik mee met Evi? Ja, vindt de groep, dus kun je als mol alle schuld op anderen leggen. Door met Evi mee te gaan valt niet alleen Evi's opdracht in het water, maar ook die van Sarah zelf.

Hiermee ga ik akkoord. Sarah gaat direct mee met Evi en is heel actief met de portofoon. Opsplitsen met de groep is natuurlijk ideaal, want dan kan je scherm niet meer gelezen worden. Verder is Sinan ook verdacht, maar misschien wel iets te opvallend om het ook als molgedrag te zien.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #67 Gepost op: 7-01-2019, 20:41:51 »
Het heeft er alle schijn van dat de kandidaten niet zelf gekozen hebben voor de rol in deze opdracht. De eerste kandidaat in het alfabet had de klok (Evelien). De volgende 3 (Evi, Jamie en Merel) moesten naar de eerste kerk. Dan weer de volgende 3 in het alfabet (Niels, Nikkie en Rick Paul) moesten naar de volgende kerk. De laatste 3 (Robčrt, Sarah en Sinan) vormden ook weer een groepje voor dezelfde opdracht.
Daarna herhaalt het spelletje zich weer (Evi, Jamie en Merel krijgen dezelfde opdracht). Alleen worden nu de laatste 2 groepjes van 3 samengevoegd.

Offline Cool Cat_86

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #68 Gepost op: 7-01-2019, 21:18:07 »
Goed opgemerkt!  ::ok::

Offline RicoMolloot

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #69 Gepost op: 7-01-2019, 22:34:33 »
Het heeft er alle schijn van dat de kandidaten niet zelf gekozen hebben voor de rol in deze opdracht. De eerste kandidaat in het alfabet had de klok (Evelien). De volgende 3 (Evi, Jamie en Merel) moesten naar de eerste kerk. Dan weer de volgende 3 in het alfabet (Niels, Nikkie en Rick Paul) moesten naar de volgende kerk. De laatste 3 (Robčrt, Sarah en Sinan) vormden ook weer een groepje voor dezelfde opdracht.
Daarna herhaalt het spelletje zich weer (Evi, Jamie en Merel krijgen dezelfde opdracht). Alleen worden nu de laatste 2 groepjes van 3 samengevoegd.

Ja! Ineens snap ik waarom we niet gezien hebben hoe de fietsen en schermen/klok werden verdeeld. Omdat er geen groepsproces aan vooraf ging, maar alfabetische volgorde.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #70 Gepost op: 7-01-2019, 22:47:03 »
Wat mij niet helemaal duidelijk is, is of alle berichten op alle fietsen te zien waren. Ik gok van niet, althans: ik vind dat ze met elkaar nogal veel berichten missen. Als mol zou je ook kunnen mollen door er voor te zorgen dat jouw scherm gewoon niet opvalt. 3 berichten missen was immers voldoende om de opdracht in de soep te laten lopen.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #71 Gepost op: 7-01-2019, 22:59:25 »
Ik wil nog eens herhalen dat de pop ups fouten bevatten (of zo gekozen zijn dat het een hint is). Zo moest in de opdracht Robčrt om 11u25 bij Carmen zijn, wat de alfabetische volgorde doorbreekt.



Ik kan helaas niets scherpers dan dit voorzien omdat er nog geen HD-download is, maar op mijn digicorder (of mediabox afhankelijk van waar je woont) is het beeld scherp genoeg om te lezen "Robčrt moet om 11:25 uur bij de Carmen kerk een envelop pakken."

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #72 Gepost op: 7-01-2019, 23:02:56 »
Het heeft er alle schijn van dat de kandidaten niet zelf gekozen hebben voor de rol in deze opdracht. De eerste kandidaat in het alfabet had de klok (Evelien). De volgende 3 (Evi, Jamie en Merel) moesten naar de eerste kerk. Dan weer de volgende 3 in het alfabet (Niels, Nikkie en Rick Paul) moesten naar de volgende kerk. De laatste 3 (Robčrt, Sarah en Sinan) vormden ook weer een groepje voor dezelfde opdracht.
Daarna herhaalt het spelletje zich weer (Evi, Jamie en Merel krijgen dezelfde opdracht). Alleen worden nu de laatste 2 groepjes van 3 samengevoegd.
Het zou voor ons wel schelen als wij wat meer te zien kregen van de rolverdeling enz. De regie is spaarzaam met informatie waar wij iets mee kunnen. Bv de reactie op de opdracht in eerste instantie door de kandidaten, lichaamstaal e.d. Misschien is men expres spaarzaam met het geven van info de eerste aflevering om het nog even "open" te houden?
Naar mijn idee kan nu nog iedereen de MOL zijn. Hoop dat de volgende aflevering ons meer informatie geeft.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #73 Gepost op: 8-01-2019, 00:09:52 »
@Hulpmol. Op het scherm van Niels staat inderdaad dat Robčrt om 11:25 een envelop moet pakken bij de Carmen kerk. Dit klopt niet met de pop-ups! Heel slordig dit. Bij een andere opdracht die we te zien krijgen (een van de weinige) komt de pop-up wel overeen. Ze hebben hier zitten rommelen, want we missen ook een envelop. Er zijn er 2 gepakt en Rik kwam terug met 2 palen met enveloppen (van de laatste kerk). Er waren 5 enveloppen die ze moesten pakken.
Ik ben het helemaal eens met Gadoesja dat de regie spaarzaam is met het geven van (juiste) informatie.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #74 Gepost op: 8-01-2019, 00:16:56 »
Dat bericht ging over Sinan zijn opdracht om 11u20. Dat werd wel juist in de pop up getoond.

Het is uiteraard niet nieuw dat er in de montage een andere werkelijkheid gecreëerd wordt. Zo wordt er met het open maken van de kisten op de brug (in de executie) ook enorm gegoocheld met beelden.

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #75 Gepost op: 8-01-2019, 12:51:33 »
 In deze opdracht is Robert juist heel verdacht door de juiste informatie voor te lezen. Hij blijft maar informatie lezen zodat het overzicht weg is. En de porto blijft constant bezet.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #76 Gepost op: 8-01-2019, 13:41:52 »
In deze opdracht is Robert juist heel verdacht door de juiste informatie voor te lezen. Hij blijft maar informatie lezen zodat het overzicht weg is. En de porto blijft constant bezet.

Hij heeft exact 2 boodschappen doorgegeven. Dat is toch goed te verwerken nog? Om een ideale opdracht te hebben had iedereen zoveel moeten voorlezen en dat is niet gebeurd.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #77 Gepost op: 8-01-2019, 17:27:40 »
Hij heeft exact 2 boodschappen doorgegeven. Dat is toch goed te verwerken nog? Om een ideale opdracht te hebben had iedereen zoveel moeten voorlezen en dat is niet gebeurd.

Hij leest de allereerste boodschap voor en daarmee zet je alles normaal gezien op gang. Dit is hier niet gebeurd aangezien de opdracht grandioos mislukt is, maar toch, dat zou de mol niet doen, die wacht even af.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #78 Gepost op: 8-01-2019, 19:08:14 »
Hij leest de allereerste boodschap voor en daarmee zet je alles normaal gezien op gang. Dit is hier niet gebeurd aangezien de opdracht grandioos mislukt is, maar toch, dat zou de mol niet doen, die wacht even af.

De Mol weet mogelijk waar de eerste boodschap komt en zorgt er gewoon voor dat hij daar niet zit. Het meest kandidaatse om te doen is gewoon de opdracht doen en doorgeven wat je leest. Het probleem zit hem in hoe de groep reageert op die informatie.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #79 Gepost op: 8-01-2019, 20:02:59 »
Ik heb zoals elk jaar nog wat moeite om stemmen en zo uit elkaar te houden. Wie is het die via de porto vraagt of er een collectieve envelop is gepakt? Dat vind ik een redelijk curieuze term, omdat er tot dan toe geen sprake van is. De groep reageert er echter niet op.

Er gaat hier zo verschrikkelijk veel mis en zoveel is niet te zien, dat eigenlijk niet te beredeneren is wat mols is en wat niet.

- Het wegfietsen van Evi kan mols zijn, maar wordt gesteund door de groep.
- Het erop wijzen, dat de envelop om 11:15 gepakt mag worden is niet relevant, de goede personen zijn er niet
- Dat Evi op de goede plaats staat, zegt weinig. Als kandidaat doet ze dat goed, als Mol zou ze weten dat de goede personen er niet zijn

En zo verder.

Er blijft voor mijn gevoel maar heel weinig over. Heel misschien dit...

- Zeggen dat de envelop van Evi meteen gepakt kan worden is op zich mols, maar in deze situatie voor mijn gevoel niet. Immers, de envelop levert sowieso niets op. Een verkeerde opmerking kan een verdachtmaking opleveren die niet nodig is.

- Door weg te fietsen geeft Evi de controle uit handen en bovendien fietst ze naar de goede plaats op de goede tijd (onmols); het besluit over Sarah valt in mijn ogen later, dus Evi als Mol had niet kunnen weten dat er daarna verkeerde kandidaten mee werden gestuurd en had ook weinig invloed meer op het vervolg.

- Een groep van vijf of zes mensen is op de goede plaats voor een van de enveloppen. Ik kan me slecht voorstellen dat de Mol daarbij is, zeker als een van de drie juiste personen. Als een van de meefietsers is mogelijk, maar dan zou ik verwachten dat diegene probeert het juiste drietal uit elkaar te krijgen.

- Evi en Sarah kijken niet op elkaars scherm? Dat zou in ieder geval hebben opgeleverd, dat een van beide op een andere plaats moest zijn en/of dat er nog iemand op dezelfde plaats moest zijn en/of informatie over de andere locaties. Ik zie nergens dat ze die info delen. Gezien bovenstaande vind ik dat van Evi minder verdacht dan van Sarah.