Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen  (gelezen 35864 keer)

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #160 Gepost op: 17-01-2019, 10:11:51 »
Toch grappig dat we nog steeds met die vragen bezig zijn, terwijl... hoe meer ik ze lees, hoe lastiger ik het vind om die vragen te beantwoorden. Taalkundig zijn ze zo krom gesteld, dat er eigenlijk maar een vraag met 100% zekerheid te beantwoorden is. Dat is die van de lengtes, wat met vrij grote zekerheid op '0880' uit moet komen (zie eerdere posts).

Maar de rest... Naast alle uitleg die ik gelezen heb, kan je 'In hoeveel talen kunnen jullie je gezamenlijk verstaanbaar maken?' ook interpreteren als 'Tel de talen die jullie allemaal spreken' - alleen in die talen kunnen ze zich immers 'gezamenlijk' verstaanbaar maken. Bij de hoedenmaten wordt 'de som van' weggelaten en, zoals eerder opgemerkt, wat het 'achter elkaar zetten van schoenmaten' betekent is helemaal onduidelijk. De hoogste score van het gemiddelde van het gevoel van humor is nog zo'n taalknagertje. En waarom niet gewoon "Hoeveel huisdieren verzorgen jullie in totaal?" in plaats van "moeten door jullie verzorgd worden".

Enfin... ergens hoop ik dat achteraf blijkt dat hier een hint in zat waardoor "we al heel lang hadden kunnen weten wie de Mol was" :-)

m0ll0m

(08 -> 80)
« Laatst bewerkt op: 17-01-2019, 11:01:50 door m0ll0m »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #161 Gepost op: 17-01-2019, 10:27:01 »
Taalkundig zijn ze zo krom gesteld, dat er eigenlijk maar een vraag met 100% zekerheid te beantwoorden is. Dat is die van de lengtes, wat met vrij grote zekerheid op '08' uit moet komen (zie eerdere posts).

4 maal de totale lengte is 8 meter?

Ik denk dat de 72 die hier aangehaald werd het enige juiste antwoord moest zijn.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #162 Gepost op: 17-01-2019, 11:15:44 »
4 maal de totale lengte is 8 meter?
Ik denk dat de 72 die hier aangehaald werd het enige juiste antwoord moest zijn.

Sorry, ik bedoelde 80, maar nu ik de lengtes heb opgezocht lijkt 72 inderdaad beter te passen. Maar eigenlijk bedoelde ik vooral dat die vraag het best "leest".

m0ll0m

Offline cartitele

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #163 Gepost op: 17-01-2019, 11:21:58 »
Boven en onder cijfers die je ziet als de passepartout er op ligt, zitten nog extra streepjes her en der. Zou hier nog iets uit te halen zijn? Morse code, over elkaar heen leggen, zodat nieuwe letters gevormd worden.  ???

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #164 Gepost op: 17-01-2019, 11:45:26 »
Boven en onder cijfers die je ziet als de passepartout er op ligt, zitten nog extra streepjes her en der.

Ik zou er gewoon een hele grote plank overheen leggen, dan zie je die streepjes ook niet meer.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #165 Gepost op: 17-01-2019, 12:14:55 »
Sorry, ik bedoelde 80, maar nu ik de lengtes heb opgezocht lijkt 72 inderdaad beter te passen. Maar eigenlijk bedoelde ik vooral dat die vraag het best "leest".

m0ll0m

Oh ja, dat klopt zeker. Ook de humor vraag en de hoedenvraag zijn heel duidelijk in wat de kandidaten moeten weten, maar het probleem is dat iedereen de juiste waarde vergeten is.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #166 Gepost op: 17-01-2019, 17:49:33 »
Wat mogelijke oplossingen voor de humorvraag:
Stel dat iedereen van zichzelf zal zeggen dat ze een groot gevoel voor humor heeft. Lijkt mij niet vreemd.

Als de kandidaten hun antwoord op de vragenlijst hebben ingevuld op een schaal van 0-10 of 0-5 zoals wel gebruikelijk is, dan kan het antwoord 10 of 5 zijn.
Als het eerder een open antwoord was dan verwacht ik het gemiddelde van het grote gevoel voor humor van de vrouwen en dat van de mannen. En dat is dus ook "groot". Het antwoord is dan het grootste getal op het bord: 93.

 
« Laatst bewerkt op: 17-01-2019, 18:12:07 door annebeestje »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #167 Gepost op: 17-01-2019, 18:27:33 »
Wat mogelijke oplossingen voor de humorvraag:
Stel dat iedereen van zichzelf zal zeggen dat ze een groot gevoel voor humor heeft. Lijkt mij niet vreemd.

Als de kandidaten hun antwoord op de vragenlijst hebben ingevuld op een schaal van 0-10 of 0-5 zoals wel gebruikelijk is, dan kan het antwoord 10 of 5 zijn.
Als het eerder een open antwoord was dan verwacht ik het gemiddelde van het grote gevoel voor humor van de vrouwen en dat van de mannen. En dat is dus ook "groot". Het antwoord is dan het grootste getal op het bord: 93.

Ik denk eerder aan een getal rond de 70.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #168 Gepost op: 17-01-2019, 22:40:20 »
Ik denk eerder aan een getal rond de 70.
De mogelijke antwoorden boven de 52 waren: 70, 72, 80, 82, 91 en 93.
Omdat 72 volgens mij al het juiste antwoord was op de lengtevraag (gemiddelde lengte 1,75 dus 10 x 1,75 x 4 = 72), denk ik eerder aan 80 of 82. Anders lopen ze het risico dat het antwoord dat de kandidaten geven op de ene vraag, juist blijkt te zijn voor een andere vraag en dan toch zou scoren.

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #169 Gepost op: 18-01-2019, 00:40:01 »
De groep kan dus 7 talen spreken.

Iedereen kan Nederlands en Engels (2).
Jamie (en nog iemand anders dacht ik?) kan Spaans (3).
Sinan kan Arabisch (4).
Evi zal als Vlaamse wel de gebruikelijke 8 jaar Frans hebben gehad op school (5).
Meerdere kandidaten (o.a. RP) kunnen Duits (6).
Sinan Turks neem ik aan? (7).

Afhankelijk of Sarah haar Grieks heeft ingevuld op de vragenlijst of niet is dit dus waarschijnlijk Juist.

Volgens mij is Evelien degene die ook Spaans spreekt, net als Jamie.
De talen lijken me zo akkoord, tenzij we een Fries onder de kandidaten hebben zitten maar dat is geloof ik niet het geval... Rick-Paul is een Groninger maar dan heb je het qua noorderlingen wel gehad...

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #170 Gepost op: 18-01-2019, 04:51:38 »
We weten dat 2 antwoorden goed waren. Hoogst waarschijnlijk is dit de vraag met de talen. Het meest waarschijnlijk is dat er aantal mensen Nederlands, Frans, Duits en Engels kennen omdat iedereen dat op school leert. Daarnaast weten we dat Jamie Spaans spreekt en dat Sinan Turks en Arabisch spreekt. Dan kom je dus inderdaad op 7 uit. Dit is ook iets lastiger om te mollen. Als je namelijk zegt dat je bijvoorbeeld geen Duits spreekt dan is wel iemand anders die dat spreekt. De bijzondere talen die je niet standaard op school leert zijn Spaans, Arabisch en Turks. Natuurlijk is het nog mogelijk dat de mol een bijzondere taal spreekt die hij verzwijgt maar dat is iets minder waarschijnlijk. Die vraag lijkt dus goed beantwoord te zijn.

Dan is er nog de vraag van de huisdieren. De mogelijke antwoorden die goed zouden kunnen zijn is 6 keer 7 wat hun antwoord is. Een andere mogelijkheid is 5 keer 6 = 30. Liegen over het aantal huisdieren dat je hebt is echter niet heel handig. Er zijn immers genoeg mensen in de directe omgeving van de kandidaten die zoiets vrij eenvoudig zouden kunnen weten. De kans dat zoiets uitkomt is levensgroot. Niet alle mogelijke opties staan bovendien op de kaart. 7 keer 8 = 56 is bijvoorbeeld geen optie. 6 keer 6 is ook niet mogelijk. De kans is dus vrij groot dat ook deze vraag goed is beantwoord.

Dat betekend dus dat de rest van de vragen fout is beantwoord.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #171 Gepost op: 18-01-2019, 05:46:18 »
Ja dat is ook mijn conclusie. Ik vermoed dat bij de zwemdiplomas het idd om het reddingszwemmen ging. 
Daarin opvallend zijn zowel Evelien als Merel dacht ik die meteen met a b c beginnen en vingers erbij opsteken. De rest volgt zonder er verder bij na te denken dit voorbeeld.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #172 Gepost op: 18-01-2019, 07:41:44 »
Wat mogelijke oplossingen voor de humorvraag:
Stel dat iedereen van zichzelf zal zeggen dat ze een groot gevoel voor humor heeft. Lijkt mij niet vreemd.

Als de kandidaten hun antwoord op de vragenlijst hebben ingevuld op een schaal van 0-10 of 0-5 zoals wel gebruikelijk is, dan kan het antwoord 10 of 5 zijn.
Als het eerder een open antwoord was dan verwacht ik het gemiddelde van het grote gevoel voor humor van de vrouwen en dat van de mannen. En dat is dus ook "groot". Het antwoord is dan het grootste getal op het bord: 93.
Humor vrouwen (gemiddeld) - humor mannen (gemiddeld) was het. Dus dat is dan bijvoorbeeld 9 voor de vrouwen - 7 voor de mannen. Is 2. Het zal geen 8,5 - 6 zijn want een half getal kan niet. Hoewel iets als 32 (3,2) wel kan.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #173 Gepost op: 18-01-2019, 09:28:08 »
Nee niet van elkaar aftrekken lijkt me hoor!

"Als je het het gemiddelde neemt van het gevoel voor humor van de mannen.
En je doet hetzelfde met het gevoel voor humor van de vrouwen.
Wat is dan de hoogste score?"
« Laatst bewerkt op: 18-01-2019, 09:39:35 door annebeestje »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #174 Gepost op: 18-01-2019, 10:44:06 »
Ja dat is ook mijn conclusie. Ik vermoed dat bij de zwemdiplomas het idd om het reddingszwemmen ging. 
Daarin opvallend zijn zowel Evelien als Merel dacht ik die meteen met a b c beginnen en vingers erbij opsteken. De rest volgt zonder er verder bij na te denken dit voorbeeld.

Niet persé, als iemand zegt dat die A en B heeft in plaats van A, B en C heb je zo gemold. En dit hoeft niet eens in beeld te komen, zodat zelfs je zwemschool dit niet kan nagaan. Maar ik ga wel akkoord dat deze fout zal zijn geweest.

We weten dat 2 antwoorden goed waren. Hoogst waarschijnlijk is dit de vraag met de talen. Het meest waarschijnlijk is dat er aantal mensen Nederlands, Frans, Duits en Engels kennen omdat iedereen dat op school leert. Daarnaast weten we dat Jamie Spaans spreekt en dat Sinan Turks en Arabisch spreekt. Dan kom je dus inderdaad op 7 uit. Dit is ook iets lastiger om te mollen. Als je namelijk zegt dat je bijvoorbeeld geen Duits spreekt dan is wel iemand anders die dat spreekt. De bijzondere talen die je niet standaard op school leert zijn Spaans, Arabisch en Turks. Natuurlijk is het nog mogelijk dat de mol een bijzondere taal spreekt die hij verzwijgt maar dat is iets minder waarschijnlijk. Die vraag lijkt dus goed beantwoord te zijn.

Dan is er nog de vraag van de huisdieren. De mogelijke antwoorden die goed zouden kunnen zijn is 6 keer 7 wat hun antwoord is. Een andere mogelijkheid is 5 keer 6 = 30. Liegen over het aantal huisdieren dat je hebt is echter niet heel handig. Er zijn immers genoeg mensen in de directe omgeving van de kandidaten die zoiets vrij eenvoudig zouden kunnen weten. De kans dat zoiets uitkomt is levensgroot. Niet alle mogelijke opties staan bovendien op de kaart. 7 keer 8 = 56 is bijvoorbeeld geen optie. 6 keer 6 is ook niet mogelijk. De kans is dus vrij groot dat ook deze vraag goed is beantwoord.

Dat betekend dus dat de rest van de vragen fout is beantwoord.

De talen lijken me ook goed en ik denk ook de bedhoudingen. Ze hebben daar of de vraag fout geďnterpreteerd (geen links/rechts toegepast), of dit antwoord is goed. De mol kan toch niet liegen over hoe hij slaapt, want dat controleert de kamergenoot toch gewoon? De tweede die goed is zullen volgens mij de huisdieren zijn. De schoenmaten komen niet in aanmerking zoals mede forumgebruikers en ikzelf al hebben uitgelegd.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2019, 10:46:41 door Belgian Mol »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #175 Gepost op: 18-01-2019, 11:52:01 »
De mol kan toch niet liegen over hoe hij slaapt, want dat controleert de kamergenoot toch gewoon?

Haha, zou mooi zijn als Niels de Mol is en dat ie helemaal niet op zijn rug slaapt zoals ie zei. Want dan is het stukje in aflevering 1 dat Robčrt zegt dat ie Niels 's nachts nog heeft ingestopt (omdat ie zo lekker lag te spinnen) ineens extra leuk. :D

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #176 Gepost op: 18-01-2019, 11:53:36 »
...Wat er weer voor pleit dat Neils de waarheid spreekt; rugslapers zijn snurkers  ::)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #177 Gepost op: 18-01-2019, 11:56:18 »
...Wat er weer voor pleit dat Neils de waarheid spreekt; rugslapers zijn snurkers  ::)

 ;D ::ok::

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #178 Gepost op: 18-01-2019, 12:37:07 »
Oh ja, dat klopt zeker. Ook de humor vraag en de hoedenvraag zijn heel duidelijk in wat de kandidaten moeten weten, maar het probleem is dat iedereen de juiste waarde vergeten is.

Qua taal kan je daar nog wel van mening over verschillen. Die humorvraag was "Als je het het gemiddelde neemt van het gevoel voor humor van de mannen. En je doet hetzelfde met het gevoel voor humor van de vrouwen. Wat is dan de hoogste score?". Die drie zinnen zijn gek, netter zou al zijn:

Neem het gemiddelde van het gevoel voor humor van de mannen en dat van de vrouwen. Wat is de hoogste waarde?

Voor die hoedenvraag geldt, naast de totaal nutteloze toevoeging van dat feestje, ook nog dat we aannemen dat je die maten eerst moet optellen en die sommen dan van elkaar moet aftrekken, maar dat staat nergens: 'Als je de hoedenmaten van alle vrouwen aftrekt van de hoedenmaten van alle mannen, wat houd je dan over', netter zou zijn:

Tel de hoedenmaten van alle vrouwen bij elkaar op, doe dat ook met de hoedenmaten van de mannen. Wat is het verschil tussen beide getallen?

Waarom ze er voor gekozen hebben om zulke wolkerige vragen te stellen is mij een raadsel. Ook met "nette" vragen was het rekenen nog een groot genoege uitdaging geweest  ;D

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #179 Gepost op: 18-01-2019, 12:39:13 »
Hadden ze nou taalfanaat JP er nog maar bij, dan was dit niet gebeurd. ;)