Auteur Topic: [Theorie] Hints in de Leader  (gelezen 195644 keer)

Offline MarkM

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #580 Gepost op: 4-03-2019, 21:40:58 »
Vanmiddag las ik een bericht (kan het niet terug vinden  ::ohno::) dat je uit de notie van Rick op Insta over de opdrachten van dit seizoen zou kunnen opmaken dat er een opdracht nog niet getoond is. Weet iemand welk bericht ik bedoel?
Ik hoop hier een beetje op en dat daar dan de E nog uit komt. Of een andere verklaring voor de "ontbrekende" E  ;D

Wellicht was er een derde opdracht in de finale die we aanstaande zaterdag pas krijgen te zien... De opdracht met de foto puzzelstukken op het water...

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #581 Gepost op: 4-03-2019, 21:48:15 »
Denk dat je deze bedoelt Jannes?

https://i.imgur.com/rtzbJu0.jpg
Ja, ik bedoelde deze noties van Rick, alleen hier op het forum (ik weet niet meer in welk topic) had iemand een theorie, ik meen dat er een opdracht weggelaten was en er geen andere voor in de plaats was gekomen zodat het zou kunnen zijn dat er komende zaterdag nog een laatste opdracht getoond wordt, zoiets dacht ik. Rik vd W. zei ook in de podcast dat er komende zaterdag nog "terug gegaan werd" naar Colombia.


Hoezo ontbrekende E? Eén lezing is dat de E staat voor het fragment van de Executie, dat vervangen is door een fragment van de fotopuzzel opdracht.
Je bedoelt op de daken toch? Probleem is dan wel dat de letters niet meer in de juiste volgorde staan. Ik vind hem daarom niet erg sluitend.

Een andere lezing is dat we voor dit fragment de titel van de aflevering moeten nemen, en dan krijg je een N.
Dus dan krijg je Molvisin?  ???
Dat dan weer wel

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #582 Gepost op: 4-03-2019, 21:57:18 »
Wellicht was er een derde opdracht in de finale die we aanstaande zaterdag pas krijgen te zien... De opdracht met de foto puzzelstukken op het water...

Dat lijkt me een rare constructie. Eerst in de finale de drie finalisten op een rijtje zetten, samen met de speech van Rik, en daarna nog een opdracht?

Mijn theorie is dat de puzzelstukken oorspronkelijk wel deel uitmaakten van een opdracht, ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze die drijf-dingen bouwen, alleen om als hint te dienen.

Ik denk dat de opdracht vervallen is om een of andere reden, maar dat ze er een hint van hebben gemaakt. Zo was de moeite niet helemaal voor niets.

Het hoeft niet zo te zijn hoor....

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #583 Gepost op: 4-03-2019, 21:58:57 »
Lijkt me een logische verklaring.

Offline MarkM

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #584 Gepost op: 4-03-2019, 22:00:09 »
Dat lijkt me een rare constructie. Eerst in de finale de drie finalisten op een rijtje zetten, samen met de speech van Rik, en daarna nog een opdracht?

De opdracht kan ook daarvoor plaatsgevonden hebben...

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #585 Gepost op: 4-03-2019, 22:01:49 »
De opdracht kan ook daarvoor plaatsgevonden hebben...

Maar wat is het nut daarvan? Rik heeft zijn monoloog voor de 3 kandidaten al gedaan. De tests zijn ingevuld. Waarom zouden we dan nog 10 minuten van (een veel te krappe) aflevering 10 moeten afstaan voor een opdracht?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #586 Gepost op: 4-03-2019, 22:02:07 »
Dan hadden ze hem ook getoond, lijkt me.

De speech van Rik is de afsluiter van het spel.

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #587 Gepost op: 4-03-2019, 22:03:04 »
Rik tegen de kandidaten: “wie is de mol? Jullie komen erachter door één allerlaatste opdracht te spelen”. Zou wel een twist zijn hoor.

Maar nee, lijkt me niet logisch. Lijkt me eerder dat er een opdracht is geschrapt en dat deze grote blokken niet voor niets zijn gebouwd dus als hint werden gebruikt. Maar dat heb ik eerder al helemaal uitgewerkt ;-)
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Derrudi

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #588 Gepost op: 4-03-2019, 22:03:43 »

Ik denk dat de opdracht vervallen is om een of andere reden, maar dat ze er een hint van hebben gemaakt. Zo was de moeite niet helemaal voor niets.




Ja, is ook niet zo slim om die drijvende schilderijen met waterverf te maken....   ::rofl::
Mzahk hr cd lnk !

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #589 Gepost op: 4-03-2019, 22:14:40 »
De opdracht kan ook daarvoor plaatsgevonden hebben...
Dit dacht ik ook. In ieder geval kan ik de post op dit moment niet terug vinden, misschien haal ik dingen door elkaar.  ??? Ik heb op dit moment geen tijd meer om het terug te zoeken.
Dat dan weer wel

Offline Derrudi

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #590 Gepost op: 4-03-2019, 22:16:47 »
Maar nu ff serieus:

De letters tot nu toe:
1 M
2 O
3 L
4 V
5 ?
6 I
7 S
8 ?
9 I
10 ?

Als je ze zo neerzet:

1 M             6 I
2 O             7 S
3 L              8 ?

4 V              9 I
5 ?             10 ?

Staat er: MOL IS VI
Alleen weet ik dan weer niet wat we met VI aanmoeten....
Mzahk hr cd lnk !

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #591 Gepost op: 4-03-2019, 22:52:18 »
Je bedoelt op de daken toch? Probleem is dan wel dat de letters niet meer in de juiste volgorde staan. Ik vind hem daarom niet erg sluitend.
Dus dan krijg je Molvisin?  ???
In de ene variant staat er inderdaad MOLVISEI. Maar zoals al gezegd is dit een grapje. Sarah was toch dyslectisch.

In de tweede variant (mijn variant) staat er: MOL V19 IS NI.
De test op het dak komt namelijk vóór de In het vizier opdracht!
Wel even opletten  ;D
En wellicht voor de zekerheid: je moet dus kijken naar de volgorde van de fragmenten in de leader. NIET in de volgorde waarin ze vervangen zijn (anders krijg je iets als OILMSIVIN (als ik het wel heb).
« Laatst bewerkt op: 4-03-2019, 22:54:52 door MartinJ »

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #592 Gepost op: 4-03-2019, 23:00:02 »
Geweldig dit! 30 paginas vol met uitleg van de leaderhint. Als je schiet met hagel moet er vast iets tussen zitten.  ::tandpastasmiley::

Offline byonsky

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #593 Gepost op: 4-03-2019, 23:24:04 »
Heb de leader van de 9 afleveringen nog eens bekeken. Dan valt mij iets anders op. Voor elke kandidaat zie je steeds minder opdrachten, steeds meer fragmenten van het meer met de puzzelstukken. Maar in de 9 leaders verandert er één ding niet: voordat Sarah in beeld komt verschijnt er geen opdracht of meer met puzzelstukken, maar de kist met jokers, met prominent in beeld de joker met het opschrift: "De Mol" erop (en verder het open tikken van een joker), is dat een hint? Zal wel niet, is natuurlijk te simpel.
« Laatst bewerkt op: 4-03-2019, 23:27:06 door byonsky »

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #594 Gepost op: 4-03-2019, 23:30:06 »
Het zou best een hint kunnen zijn, de mol die in spiegelbeeld te zien was in de leader, was in een voorgaand seizoen ook een hint.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #595 Gepost op: 4-03-2019, 23:30:55 »
Ik zou me ook geen zorgen maken om te simpel. Er is de afgelopen jaren wel wat gepasseerd dat eigenlijk "te simpel" was, maar uiteindelijk toch een hint bleek.

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #596 Gepost op: 4-03-2019, 23:31:36 »
Vanmiddag las ik een bericht (kan het niet terug vinden  ::ohno::) dat je uit de notie van Rick op Insta over de opdrachten van dit seizoen zou kunnen opmaken dat er een opdracht nog niet getoond is. Weet iemand welk bericht ik bedoel?
Ik hoop hier een beetje op en dat daar dan de E nog uit komt. Of een andere verklaring voor de "ontbrekende" E  ;D

Bedoel je deze?:

Ik denk inderdaad dat dit een geschrapte opdracht is, die misschien nu wordt ingezet voor een hint.

Deze post van Rick de regisseur vertelt ons dat er een geschrapte opdracht is. Op deze post-its zien we alle spellen staan die in eerste instantie tijdens een researchreis bedacht waren. Die post heb ik ooit al eens helemaal van voor naar achter bekeken in het off-topic topic. Ik heb toen echter iets over het hoofd gezien. In aflevering 9 liggen twee post-its. 9.1 is Bahia Maica, dat bleek uiteindelijk de locatie van opdracht 8.1, Vuurproef. Dan ligt er nog een briefje 9.2 Finale. Lijkt best logisch toch? Finale als in "alle kandidaten staan tegenover Art, etc.". Maar wat nu als dit een opdracht was? Dit was de schuifpuzzel opdracht, want om in aflevering 9 alleen de Vuurproef opdracht te hebben is wat weinig. Executies staan namelijk ook niet op briefjes, dus het lijkt erop dat dit ook een bepaalde opdracht moest zijn. De schuifpuzzelopdracht is dus niet doorgegaan om een of andere reden. In plaats hiervan kwam 9.2 Doordraaien. De stukken waren natuurlijk duur om te maken en worden daarom voor een hint gebruikt.

In het off-topic topic veronderstelde ik ook een lijstje met opdrachten die na deze opzet zijn bedacht, te weten:
1.3 Rondje om de kerk
2.1 Ver tellen
4.3 Koffiepedia
7.2 Roulette
8.2 In het vizier
8.3 Ten val brengen
9.2 Doordraaien
Van de eerste zes opdrachten lijkt het erop alsof het toch wel later, maar wel van te voren is bedacht. De opdrachten kosten veel voorbereidingstijd. Kijk maar:
1.3 Rondje om de kerk: in de WIDM podcast werd verteld dat de houders voor de tablets in Nederland al waren gemaakt.
2.1 Ver tellen: het grote bord met nummers MOET van te voren over nagedacht zijn en zet je niet in 12 uur in elkaar.
4.3 Koffiepedia: die pakken vallen niet te maken in 12 uur. Tevens vertelt Rick McCullough op zijn instagram dat de geimproviseerde opdracht pas na aflevering 5 plaatsvindt.
7.2 Roulette: zou kunnen. Denk het echter niet. Zo'n soort opdracht zit meestal wel in een seizoen met dilemma's. Ze hebben nu eventueel alleen dat toegevoegd van de 2 schermen. Lijkt mij eerlijk gezegd van te voren bedacht aangezien het heel strak in elkaar zat.
8.2 In het vizier: teveel meer voorbereidingstijd nodig dan 12 uur.
8.3 Ten val brengen: het spel voor de finalevrijstelling is zeer waarschijnlijk al wel van te voren gepland. Dit bord kan ook niet zomaar even gemaakt worden. Is waarschijnlijk ook in Nederland bedacht.

Blijft over 9.2. Gemakkelijk te bedenken, uit te voeren. Met andere woorden: waarschijnlijk zat hier in eerste instantie een andere opdracht. Een spectaculaire reuzeschuifpuzzel, waarom niet? Het moet tenslotte wel groots zijn, die finaleopdracht! Het liep dus alleen in de soep en is verschoven naar een hint.
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #597 Gepost op: 4-03-2019, 23:33:37 »
Geweldig dit! 30 paginas vol met uitleg van de leaderhint. Als je schiet met hagel moet er vast iets tussen zitten.  ::tandpastasmiley::
Ik heb nieuwe patronen gekocht. Laat ik er eens eentje afschieten.
MOL VIS EI
Sarah is te boeken bij Jan VIS evenementen
Een EI wordt gelegd door een Merel
MOL, ja wie zou dat dan kunnen zijn?

Ik begin steeds beter te snappen waarom Sarah en Merel zo verdacht moesten worden neergezet.
« Laatst bewerkt op: 5-03-2019, 00:04:48 door MartinJ »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #598 Gepost op: 5-03-2019, 02:21:08 »
Iedereen blijft hameren dat de fragmenten met de puzzelstukken een opdracht moet zijn. Het kan natuurlijk gewoon een of ander ritueel of evenement zijn geweest daar wat ze hebben gefilmd en mooi konden gebruiken. iets in verband met de kunstenaar, een feestdag of zoiets.

En als we in afl. 10 een opdracht te zien krijgen, zal dat heus niet na de ontknoping zijn. De opdracht is al gedaan, wij hebben hem alleen nog niet te zien gekregen maar kregen een deel van de ontknoping. De pot wordt dacht ik niet genoemd.

Enfin, hoe meer ik lees hoe meer ik overtuigd raak dat het fragment van Niels de Joker koning wat als enige niet is vervangen, de hint is. Simpelweg omdat het weinig logisch is dat een hint pas uitgevogeld kan worden als we de ontknoping zien. Hints moeten verklaard kunnen worden in de laatste aflevering als in "als je deze hint hebt ontcijferd, dan wist je al wie de Mol is".

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #599 Gepost op: 5-03-2019, 03:02:45 »
Mol Vis Ei

'Vis' is in het Latijn (onder meer): Jij wilt

'Ei' is in het Latijn de derde naamval van zowel 'hij' (is) als 'zij' (ea) als 'het' (id). Niet de vierde naamval dus (resp. eum, eam, id) want dan zou de vertaling zijn: Je wilt hem (haar, het), wat ik een vrij logische vertaling zou vinden. En dan weet je nog steeds niks.  ;D

Een potjeslatijn- (visserslatijn- , tja, dat meer, hè  ;) ) vertaling zou kunnen zijn: De Mol, je wilt met hem (of met haar, of ermee) (zijn).
Hm. Klinkt nogal onwaarschijnlijk.


Andere mogelijkheid: Vis i.e.

Vis betekent ook 'Kracht' in het Latijn.

I.e. = id est: 'dat wil zeggen' of 'dat is'.

Dus: Mol, dat wil zeggen: Kracht.


En ook hiermee weten we niks, behalve dan dat we met al dat gepuzzel weinig tot niets zijn opgeschoten, dus ik denk dat Cinner goed zit met haar veronderstelling dat het niet-vervangen fragment van Niels de eigenlijke hint is en dat Molloot200 gelijk heeft met zijn idee dat de puzzelopdracht in het meer de geschrapte, vervangen opdracht was, waardoor de puzzelopdracht nu als hints-trigger-machine, als extra mollotenpuzzel, heeft gefungeerd. Hebben die puzzelstukken toch nog iets opgebracht...   ::tandpastasmiley::






« Laatst bewerkt op: 5-03-2019, 03:04:34 door Marisa »