Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade  (gelezen 128791 keer)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #240 Gepost op: 12-03-2019, 18:21:58 »
Ik denk juist dat opdracht gezorgd heeft dat iedereen dacht dat ze aan nep mollen was. In ieder geval Sarah dacht dat.

Ik had hier meer de indruk dat Sarah aan het nepbiechten was. Vooral nu we weten dat ze Merel al vanaf aflevering 1 in het vizier had.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #241 Gepost op: 15-03-2019, 23:37:08 »
Beetje later dan ik op dinsdag had geanticipeerd, maar ik heb me er toch aangezet.

Wat we in aflevering 10 van deze opdracht te zien krijgen is een biecht van Merel die beweert dat ze ervoor koos om zonder molboekje te spelen (dat zullen we dan maar geloven ;) ) en verder een hoop zinnen die Merel voorleest terwijl er bordjes in beeld zijn. Op volgorde zijn dat:

1.
Gesproken: Het balkon van Niels, Sarah, Jamie en Merel is niet op deze verdieping (op balkon 409)
Gezien: Het balkon van Jamie en Rick Paul eindigt op 09 (op balkon 512)

Oordeel: Merel stond effectief op balkon 409 toen ze die tekst zei, dus er is geen sprake van dat ze hier op balkon 512 stond en iets verkeerd voorlas
Montage 1 - Merel 0

2.
Gesproken: "Dit balkon is niet van jou (Niels) en ook niet van Jamie (op balkon 313)
Gezien: Dit is niet het balkon van Sinan, Evelien, Robèrt en Rick Paul (op balkon 410)

Oordeel: We krijgen vlak hierna (die puntje 3) eindelijk te zien wat op balkon 313 geschreven stond. En daar stond "Dit is niet het balkon van Niels, Sarah en Jamie". Dat Merel niets zei over Sarah is ergens nog wel te begrijpen en helemaal niet fout. Wederom goed dat bordje voorgelezen terwijl de montage er een ander bordje overheen legt.
Montage 2 - Merel 0

3.
Gesproken: "Niemands balkon" (stond op meerdere balkons)
Gezien: Dit is niet het balkon van Niels, Sarah en Jamie (op balkon 313)

Oordeel: Aangezien we weten wat Merel wél heeft gezegd op balkon 313 is het ook zeker dat ze niet zei "Niemands balkon" toen ze daar stond. Zeker ook omdat ze gedurende heel de tijd dat ze daar stond ook aan het verkondigen was dat dit haar balkon moest zijn. Wederom dus geen bewijs van een molactie
Montage 3 - Merel 0

4.
Gesproken: "Evelien, jouwe is niet op deze verdieping" (op balkon 413)
Gezien: Het balkon van Niels, Sarah, Jamie en Rick Paul is niet op deze verdieping (op balkon 510)

Oordeel: We hebben nooit gezien wat er stond op het bordje van balkon 413. Hier kunnen we dus niet zeggen of Merel dat bordje fout leest. Wat we wel kunnen zeggen is dat Merel ook geen leugen verteld heeft. Evelien moest effectief niet op die verdieping staan, dus heeft ze ook niemand misleidt. Wederom een fout bordje in beeld bij een balkon.
Montage 4 - Merel 0

5.
Gesproken: "Niels, jouwe eindigt op 10" (Merel staat op balkon 413 als ze dit zegt, maar die boodschap staat op 312)
Gezien: Dit is niet het balkon van Sinan (op balkon 511)

Oordeel: Dit is de eerste keer dat we zeker zijn dat Merel een boodschap zegt die niet staat op het bordje dat ze voor haar heeft. Anderzijds is de boodschap niet fout en kan ze mogelijk wel neerkijken op bordje 312 vanaf haar balkon. Dus Merel misleidt weer niemand. We krijgen wel weer een bordje voorgeschoteld dat niets te maken heeft met het balkon waar Merel op staat.
Montage 5 - Merel 0

Conclusie: Er is geen enkel bewijs te vinden dat Merel verkeerde informatie gaf tijdens deze opdracht. Alle uitspraken die ze doet, matchen met wat er op haar balkon te vinden is of (in puntje 5) wat ze mogelijk wel kan weten/zien van een ander balkon.
De productie heeft 5 keer bewust een ander bordje gemonteerd over de gesproken tekst van Merel dat niet op haar balkon stond om de indruk te wekken dat ze foute dingen voorlas, wat dus niet zo is.

Al bij al is dit dus weer heel teleurstellend werk van de montage, want deze hele opdracht kon er gewoon van tussen in aflevering 10 omdat er geen bewijs geleverd wordt dat ze gemold heeft hier.

Wil dat zeggen dat ze niet gemold heeft hier (buiten op een fout balkon gaan staan)? Nee, die zekerheid hebben we niet. Maar op dit moment heeft Merel alle schijn tegen. Als ze effectief iets fout had voorgelezen, dan had dit in aflevering 10 makkelijk de montage kunnen halen. Dat we 5 red herrings gekregen hebben, is volgens mij een teken dat Merel niets anders fout gedaan heeft dan in extremis wisselen van een goed naar een fout balkon (wat dus eigenlijk overbodig was).

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #242 Gepost op: 16-03-2019, 03:20:00 »
Dank voor deze uitzoekerij, Hulpmol! ::ok:: Je zet je masterpiece van dit seizoen nog even kracht bij. Ik kan me desondanks, net als jij denk ik (hoewel?), gewoon niet voorstellen dat deze molactie volledig verzonnen is en in elkaar geknutseld met montage. Dan zou het programma wel door de mand vallen. Het is natuurlijk goed mogelijk dat Merel na afloop niet meer wist welke bordjes ze verkeerd had voorgelezen, en de montage maar een greep heeft gedaan, zonder na te gaan of dat wel strookte met wat we al gezien hadden. Slordig en onnodig op zijn minst, dat wel. Met 1 of 2 fout voorgelezen bordjes die wel klopten met de werkelijkheid in de opdracht zou het al overtuigender zijn geweest.

Dat we het nu moeten doen met indirect bewijs, dat zichzelf bovendien in de knoop heeft gemonteerd, maakt dat ik wel mee kan gaan in je skepsis. Deze twijfel over de rol van de montage was te voorkomen door gewoon een camera in een vooraf afgesproken kamer te zetten. Om in 1 shot te registreren dat Merel een bordje voorlas, en als Merel eenmaal van het balkon af was, in te zoomen op dat bordje. Had ze onderweg nog even een geniepige blik kunnen werpen in de camera ook. Simpel toch, en ook nog eens mooiere televisie voor de Finale.

Als ze effectief iets fout had voorgelezen, dan had dit in aflevering 10 makkelijk de montage kunnen halen.
Tenzij ze dus niet meer wist welke bordjes ze fout had voorgelezen (waarschijnlijk), er op dat moment ook geen camera bij was (kan ook nog, maar dan wel een gemiste kans). De montage heeft er dan naderhand maar een slag naar geslagen, en sloeg daarbij de plank 5x mis. ::ohno:: Ik hoop van harte dat dit toch een mol-actie was van Merel, en dat die alleen niet goed (zeg maar gerust faliekant mislukt) in beeld is gebracht.
« Laatst bewerkt op: 16-03-2019, 04:44:57 door Newbie2 »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #243 Gepost op: 16-03-2019, 08:42:18 »
Ik had al zoiets gedacht. Wel erg dat je van een opdracht waar ik persoonlijk door Merel als mol een potloodstreepje zette, plots een heel brutale molactie wil maken.

Want deze actie werd toch wel heel erg groots opgesteld. Samen met de laser en de tuktukopdracht waren dat de hoogtepunten. Ik kan alleen zeggen dat alledrie deze acties minimaal, geen of zelfs een positief resultaat hadden. Hoe meer ik de acties uitgelegd zie en hoe meer details er binnensijpelen, hoe slechter ik de molprestatie begin te vinden  ::ohno::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #244 Gepost op: 16-03-2019, 09:33:48 »
Tenzij ze dus niet meer wist welke bordjes ze fout had voorgelezen (waarschijnlijk), er op dat moment ook geen camera bij was (kan ook nog, maar dan wel een gemiste kans).
Deze verzachtende omstandigheden moet ik bij nader inzien terugnemen. Want natuurlijk hadden ze een plattegrond met de positie van alle bordjes, en alle beelden van afstand met alle balkons in beeld. Ze konden dus in de studio eenvoudig nagaan waar Merel foute informatie doorgaf, en die momenten eruit pikken met nog even een close-up van het betreffende bordje.
Heel bedenkelijk dat we dan in de Finale heel andere dingen te zien kregen. ??? De enige verklaring die ik kan bedenken is dat die momenten er misschien helemaal niet waren. Een verzonnen mol-actie. Heel jammer dat we nu richting die conclusie geduwd worden, en inderdaad: had het dan maar liever helemaal weggelaten uit de uitzending.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #245 Gepost op: 16-03-2019, 10:03:17 »
Stom. Zo wordt "niets is wat het lijkt" wel heel letterlijk. En niet leuk voor de Mol die nu ook na de serie moet blijven liegen. "Heb je daar niet heel veel risico genomen door zoveel bordjes verkeerd te lezen?" "Jaha, nou!" ::pinokkio::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #246 Gepost op: 16-03-2019, 10:49:08 »
Het tast ook de geloofwaardigheid verder aan. Ik was al behoorlijk sceptisch bij wat we zagen in WIDM, maar nu er ook gewoon in aflevering 10 niet even eerlijk kan gezegd worden "Dit was een molactie en dit niet" word ik toch ergens wel een beetje moedeloos.

Achteraf gezien is het ook vreemd dat bij deze opdracht dan niet even een camerabeeld was van een Merel die richting de camera een teken deed dat wat ze las niet op haar bordje stond. Dat had vorige zaterdag toch al een belletje moeten laten rinkelen.

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #247 Gepost op: 16-03-2019, 11:04:19 »
AU!
Net als hulpmol heb ik mijn eigen schemaatje bijgehouden.Heb op kleine punten een wat andere interpretatie dan hulpmol, maar ik kan toch ook niet anders dan concluderen dat de molacties flink zijn aangezet zijn door de montage.
::ohno::
« Laatst bewerkt op: 16-03-2019, 11:12:33 door annebeestje »

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #248 Gepost op: 16-03-2019, 11:41:24 »
Ik had hier meer de indruk dat Sarah aan het nepbiechten was. Vooral nu we weten dat ze Merel al vanaf aflevering 1 in het vizier had.
Ja, ik achteraf ook. Ik denk dat de productie met Merel in hun maag zat. Dat ze er nog iets van hebben proberen te maken voor de kijker. Ws een minder populaire mening hier, maar zo zie ik het op dit moment. Het zal je als makers maar gebeuren dat je zo'n mol hebt uitgekozen en er dan dus aan vast zit.

Als ze dan een aantal kunstgrepen uitvoeren vind ik dat niet vreemd. Ik weet niet of dat zo is, maar uisluiten kan ik het ook niet.

Het tast ook de geloofwaardigheid verder aan. Ik was al behoorlijk sceptisch bij wat we zagen in WIDM, maar nu er ook gewoon in aflevering 10 niet even eerlijk kan gezegd worden "Dit was een molactie en dit niet" word ik toch ergens wel een beetje moedeloos.
Kan het niet zo zijn dat ze dat normaal bijna niet doen, maar dat Merel gewoon helemaal niet functioneerde? Je kan moeilijk helemaal niks laten zien in de liveuitzending behalve die geregisseerde laser actie (ws was de mol daar sowieso niet afgegaan) en de gehypte maar eigenlijk totaal mislukte tuk tuk actie. Wat moet je als makers dan? Er zit zo veel geld in dat je wel moet leveren.


Mooi speurwerk, trouwens. Erg interessant. Ik had Merel hier niet zo slecht verwacht, eigenlijk, maar dat ik niet verbaasd ben zegt al veel. Natuurlijk is een mol-actie hier niet helemaal uit te sluiten, maar dat ze het zo monteren zegt genoeg, denk ik.

De kritiek dat de regie Merel niet goed zou hebben neergezet heb ik nooit geloofd. Juist het tegendeel. Rick staat altijd achter zijn mol. Dat was met Klaas ook zo, toen ik dat teruglas. Dit lijkt te bevestigen wat ik al dacht.

Zoals ik al eerder heb geschreven denk ik dat Merel zich in de liveuitzending veel sterker voordeed dan ze als mol was.
« Laatst bewerkt op: 16-03-2019, 11:45:49 door Amethyst »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #249 Gepost op: 16-03-2019, 12:04:46 »
Kan het niet zo zijn dat ze dat normaal bijna niet doen, maar dat Merel gewoon helemaal niet functioneerde?

Dat is heel goed mogelijk hoor. Laat ons daar ook maar vanuit gaan, want je mag er natuurlijk niet aan denken dat dit de laatste jaren vaker gebeurd is, maar dat het toen moeilijker op te merken was.

Je kan moeilijk helemaal niks laten zien in de liveuitzending behalve die geregisseerde laser actie (ws was de mol daar sowieso niet afgegaan) en de gehypte maar eigenlijk totaal mislukte tuk tuk actie. Wat moet je als makers dan? Er zit zo veel geld in dat je wel moet leveren.

Dat klopt zeker wel. Whatever de Mol ook gedaan heeft, die aflevering 10 moet de gemiddelde kijker het gevoel geven dat de Mol er wat van gemaakt heeft.

Mooi speurwerk, trouwens. Erg interessant. Ik had Merel hier niet zo slecht verwacht, eigenlijk, maar dat ik niet verbaasd ben zegt al veel. Natuurlijk is een mol-actie hier niet helemaal uit te sluiten, maar dat ze het zo monteren zegt al heel veel, denk ik.

De kritiek dat de regie Merel niet goed zou hebben neergezet heb ik nooit geloofd. Juist het tegendeel. Rick staat altijd achter zijn mol. Dat was met Klaas ook zo, toen ik dat teruglas. Dit lijkt te bevestigen wat ik al dacht.

Zoals ik al eerder heb geschreven denk ik dat Merel zich in de liveuitzending veel sterker voordeed dan ze als mol was.

Ja, het begint me nu ook te dagen dat er wel heel veel opgesmukt is om er wat van te maken. Al blijf ik wel van mening dat het opzet van de opdrachten haar niet geholpen heeft. Die vuurproef was onmogelijk, maar ze heeft daar toch wat geprobeerd (zegt ze :-X)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #250 Gepost op: 16-03-2019, 12:39:43 »
Je kan moeilijk helemaal niks laten zien in de liveuitzending behalve die geregisseerde laser actie (ws was de mol daar sowieso niet afgegaan) en de gehypte maar eigenlijk totaal mislukte tuk tuk actie. Wat moet je als makers dan? Er zit zo veel geld in dat je wel moet leveren.
Maar er waren wel alternatieven om te laten zien, toch?
- Steentje bijdragen
- Stamhoofd
Van de laatste opdracht is zeker dat ze gemold heeft, bij de eerste hoogstwaarschijnlijk ook. Eventueel nog Getrouwtrek, Ten val brengen. Of desnoods De Kooi. ::vergroot:: Dat is al met al niet helemaal niks. Maar misschien naar de smaak van de makers niet spectaculair genoeg? Hoewel ik verkeerde info doorgeven op de balkons nou ook niet zo heel spraakmakend vind. (Behalve als het sterk wordt aangezet of nooit heeft plaats gevonden dan.)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #251 Gepost op: 16-03-2019, 12:57:21 »
Maar er waren wel alternatieven om te laten zien, toch?
- Steentje bijdragen
- Stamhoofd
Van de laatste opdracht is zeker dat ze gemold heeft, bij de eerste hoogstwaarschijnlijk ook. Eventueel nog Getrouwtrek, Ten val brengen. Of desnoods De Kooi. ::vergroot:: Dat is al met al niet helemaal niks. Maar misschien naar de smaak van de makers niet spectaculair genoeg? Hoewel ik verkeerde info doorgeven op de balkons nou ook niet zo heel spraakmakend vind. (Behalve als het sterk wordt aangezet of nooit heeft plaats gevonden dan.)

Ik ga hier op antwoorden in het topic van de slotaflevering zodat we hier terug on topic kunnen. ;)

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #252 Gepost op: 17-03-2019, 18:01:54 »
Sorry hoor, maar waar gaat dit heen... Omdat de in aflevering 10 getoonde beelden van de Serenade opdracht niet kloppen zou Merel niet gefunctioneerd hebben....? Kunnen we het gewoon bij de feiten houden: de montage die we in aflevering 10 zagen van de Molactie klopte niet bij wat we in de betreffende aflevering gezien (denken te) hebben.

Waarom? We weten het niet en gissen heeft geen zin. We weten ook nog steeds niet waarom er een balkon gephotoshopped is, maar het is wel een teken dat er in de montage wel vaker getruct wordt. Denk ook even aan die lichtstralen-executie waar de gebouwen ook niet met de beelden overeenkwamen. Het is en blijft TV en het geeft geen pas om gelijk door te concluderen over hoe iemand gefunctioneerd zou hebben. Ook niet als je zelf van mening bent dat de Mol geen goeie Mol was. Hou het bij die mening en ga er geen zaken bij verzinnen.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #253 Gepost op: 17-03-2019, 18:54:23 »
Sorry hoor, maar waar gaat dit heen... Omdat de in aflevering 10 getoonde beelden van de Serenade opdracht niet kloppen zou Merel niet gefunctioneerd hebben....? Kunnen we het gewoon bij de feiten houden: de montage die we in aflevering 10 zagen van de Molactie klopte niet bij wat we in de betreffende aflevering gezien (denken te) hebben.

Waarom? We weten het niet en gissen heeft geen zin. We weten ook nog steeds niet waarom er een balkon gephotoshopped is, maar het is wel een teken dat er in de montage wel vaker getruct wordt. Denk ook even aan die lichtstralen-executie waar de gebouwen ook niet met de beelden overeenkwamen. Het is en blijft TV en het geeft geen pas om gelijk door te concluderen over hoe iemand gefunctioneerd zou hebben. Ook niet als je zelf van mening bent dat de Mol geen goeie Mol was. Hou het bij die mening en ga er geen zaken bij verzinnen.

Dus wij moeten maar aannemen dat Merel inderdaad steeds verkeerde dingen heeft geroepen op het balkon? Kijk geloof wat je zelf wil, 100% zeker kunnen we het niet weten, maar het lijkt toch veel aannemelijker dat dit niet het geval was aangezien je zo ook gigantisch snel door de mand kan vallen? Je kan eenmaal iets verkeerd roepen, maar wat ze toonden in aflevering 10 was echt 5 keer iets verkeerd roepen. Dus daar geloof ik inderdaad niet in. Dus dan is toch een logisch besluit dat de montage hier de acties van Merel erg verbloemend voorstelt. Ook wordt er gedaan alsof ze redelijk onverdacht is gebleven doorheen de serie terwijl dit ook niet klopt.

Je kan haar nog altijd een goede mol vinden met deze informatie hoor, dat betwist ik niet. Alleen is er wel een onderbouwde redering waarom Merel als mol niet helemaal tot haar recht kwam en de montage dus wat moest helpen.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #254 Gepost op: 17-03-2019, 19:03:29 »
Wow, wat naar dat er zo erg geknoeid is met de beelden..  ::ohno::

Moet zeggen dat ik echt heel anders naar de Nederlandse WIDM serie kijk sinds ik voor het eerst een aflevering van de Vlaamse WIDM heb gezien . Bij de Nederlandse versie heb je 2 mollen: de regie en de echte mol, en dat vind ik heel jammer...  ::ohno:: Natuurlijk had ik al door dat de productie van de Nederlandse versie de beelden soms enorm manipulerend monteert, maar dit slaat toch wel alles...