Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek  (gelezen 16114 keer)

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek
« Reactie #60 Gepost op: 19-02-2019, 16:23:09 »
Maar als je hiermee wilt zeggen dat Sinan een molactie doet: dat valt wel mee. Want wat hij roept spaart tijd (minder kistbewegingen) en dat is niet in het voordeel van de Mol.

Het spaart misschien wel tijd, maar het zorgt ook voor discussie en dus voor verwarring en vertraging, dat is wel degelijk in het voordeel van de mol.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek
« Reactie #61 Gepost op: 19-02-2019, 18:09:11 »
Het spaart misschien wel tijd, maar het zorgt ook voor discussie en dus voor verwarring en vertraging, dat is wel degelijk in het voordeel van de mol.
Dat weet je niet als mol. Sterker: de kans dat je discussie krijgt als je zegt dat 300 hetzelfde is als 2x150 is normaal gesproken vrij klein. Het is dat Rick Paul gaat muiten, Merel daar fijn bij helpt en Jamie niet wil toegeven waardoor het compleet ontspoort.

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek
« Reactie #62 Gepost op: 19-02-2019, 20:11:41 »
Rick Paul ziet meteen dat de twee €175 kisten bij elkaar moeten. Zo erg slim is dat niet want anders hou je aan beide kanten een losse 25 over. Als je dat een keer hebt is de rest kinderspel.
Zit jij nu ook te mollen?
Want dit is precies wat ik zeg, maar dan vergeet je stap 2:
Die beide kisten kunnen dan naar links of naar rechts, dat nog wel.
En de kant die Sinan ziet kan dan minder werk zijn dan de kant die RP ziet.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek
« Reactie #63 Gepost op: 20-02-2019, 11:36:00 »
Zit jij nu ook te mollen?
Want dit is precies wat ik zeg, maar dan vergeet je stap 2:
Die beide kisten kunnen dan naar links of naar rechts, dat nog wel.
En de kant die Sinan ziet kan dan minder werk zijn dan de kant die RP ziet.
Sorry, maar dat las ik niet in jouw reactie. Ik wou alleen maar zeggen dat de belangrijkste stap in het denkproces is ontdekken dat je de 2 van 175 bij elkaar moet krijgen. En het was Rick Paul die met dit idee als eerste kwam. Die 2x 150 of 300 boeit niet zo. De een is wat efficiënter, maar 20 minuten hierover bakkeleien helpt ook niet. Ook niet op dit forum trouwens.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek
« Reactie #64 Gepost op: 20-02-2019, 22:03:38 »
Het zou vreemd zijn geweest als er geen geld zou zijn binnengehaald. Mollen was hier veel te lastig.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek
« Reactie #65 Gepost op: 21-02-2019, 16:59:45 »
De discussie over de kisten van 300 en 150 euro wordt gestart door Sinan.

Sinan: "Niels. Ik heb hier, eh...450 liggen. Dus ik heb 300 nodig. Twee keer 150. Als ik jouw 150 en die van Jamie krijg, dan ben ik klaar!"
Niels: "Jamie!"
Jamie: "Ja?"
Niels: "Daar is nog 300 nodig in totaal."
Jamie: "Wij krijgen nu een kist van 300 in EEN keer."
Niels: "Oh, top." (draait naar Sinan) "Er komt een kist van 300 hierheen."
Sinan: "Dat hoeft toch niet, twee keer 150? Het totaal is toch 1500, dus het maakt niet uit wat de samenstelling is." (In biecht:) "Ik had dus gewoon nog 300 euro nodig. Of twee van 150. Of EEN van 300."
Niels: "300 is toch ook deze twee kisten?"
Jamie: "Ja, maar die hebben we daar nodig.
Niels: "Dit is samen 300, hè."
(Ellenlange discussie)

Eerst zegt Sinan dat hij twee keer 150 nodig heeft. Je zou denken dat hij blij is met de reactie van Niels, een paar tellen later, dat er een kist van 300 aankomt. De reactie die hij Niels daarop geeft ("Dat hoeft toch niet, twee keer 150?") raakt kant nog wal, aangezien hij [1] een kist van 300 krijgt, wat prima is en [2] hij nota bene zélf beweerde dat hij 2 kisten van 150 nodig had. Hij doet nu net alsof iemand anders dat opperde, waarop een tijdrovende discussie volgt.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek
« Reactie #66 Gepost op: 21-02-2019, 17:13:44 »
Toch zou ik dat geen sterke mol-actie vinden. Waar ze mee bezig zijn kost dan nog iets van 11 kist-bewegingen. Wat hij voorstelt 4. Aangezien het ook nog eens vrij logisch is wat hij opwerpt, zou ik de kans op discussie vooraf laag hebben ingeschat.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek
« Reactie #67 Gepost op: 21-02-2019, 17:16:50 »
ik denk dat Sinan dus vooral last heeft van, zoals in de eerste 2 afleveringen, 1) zijn ego, dat zijn idee opeens moet en 2) anderen de schuld geven als het niet goed gaat...  Onmols wmb...

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek
« Reactie #68 Gepost op: 21-02-2019, 17:39:00 »
De discussie over de kisten van 300 en 150 euro wordt gestart door Sinan.

Eerst zegt Sinan dat hij twee keer 150 nodig heeft. Je zou denken dat hij blij is met de reactie van Niels, een paar tellen later, dat er een kist van 300 aankomt. De reactie die hij Niels daarop geeft ("Dat hoeft toch niet, twee keer 150?") raakt kant nog wal, aangezien hij [1] een kist van 300 krijgt, wat prima is en [2] hij nota bene zélf beweerde dat hij 2 kisten van 150 nodig had. Hij doet nu net alsof iemand anders dat opperde, waarop een tijdrovende discussie volgt.

Sorry, maar ik zie het anders. Sinan gaat voor de meest efficiënte methode
De volgorde is
RP (350)-Merel (300)-Sarah (175)-Jamie (150)-Niels (150 -Sinan (175+100+100)
Tijdsverlies zit in het aantal (mislukte) worpen.

De 175 van Sarah naar Sinan en de 100 van Sinan naar RP zijn noodzakelijk.

De 300 van Merel naar RP = 1 gooi
De 150 van Jamie naar Niels naar Sinan = 2 gooien
De 150 van Niels naar Sinan = 1 gooi
= 750 bij Sinan in 6 gooien

De gevolgde oplossing van RP/ondersteund door Merel/Sarah =
300 naar Sinan via S/J/N/S = 4 gooien
150 naar RP via N/J/S/M = 4 gooien
150 naar RP via J/S/M= 3 gooien
Totaal : 11 gooien
Sinan heeft hier volledig gelijk!

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek
« Reactie #69 Gepost op: 21-02-2019, 18:00:09 »
Maar ik zeg ook nergens dat Sinans rekensom niet klopt. ???

De vraag is waarom hij eerst stelt dat hij 2 keer 150 nodig heeft, terwijl 1 keer 300 ook goed is. Vervolgens kan hij 1 keer 300 krijgen, maar roept hij terug: "Dat hoeft toch niet, twee keer 150?" Alsof iemand anders dan hijzelf beweerde dat hij per se 2 keer 150 nodig had. Dit is een onzinreactie van zijn kant, aangezien hij alleen maar zijn mond hoeft te houden en de kist van 300 in ontvangst hoeft te nemen. In plaats daarvan brengt hij een discussie op gang, terwijl ze tot dat moment goed bezig waren.

Waarom spreekt hij zichzelf tegen en doet hij alsof iemand anders er een verkeerde rekenmethode op nahoudt?

ik denk dat Sinan dus vooral last heeft van, zoals in de eerste 2 afleveringen, 1) zijn ego, dat zijn idee opeens moet en 2) anderen de schuld geven als het niet goed gaat...  Onmols wmb...

Dat kan ik niet helemaal rijmen met de opmerkingen van o.a. Evi en Rick Paul die aan hem refereren als een lieve, warme man en een lieve brombeer. En als hij niet de mol is wil je toch juist zo verdacht mogelijk overkomen? De schuld op anderen afschuiven lijkt mij juist mols.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2019, 18:09:21 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek
« Reactie #70 Gepost op: 21-02-2019, 18:22:09 »
Waarom spreekt hij zichzelf tegen en doet hij alsof iemand anders er een verkeerde rekenmethode op nahoudt?
Ik ben er niet helemaal zeker van dat we hier geen last hebben van de montage. Het klinkt (mij althans) alsof er iets voor dat er een las zit in "Dat hoeft toch niet, twee keer 150?". Alsof het was "Dat hoeft toch niet, [driehonderd is toch ook] twee keer 150?".

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek
« Reactie #71 Gepost op: 21-02-2019, 18:36:12 »
Dat zou natuurlijk kunnen, maar ik ben allang blij dat iemand begrijpt wat ik probeer te zeggen. ::rofl:: Wat we nu te zien krijgen is in feite dit:

Ik: "Ik heb twee halve taarten nodig."
Mijn vrouw: "Ik heb hier een hele taart."
Ik: "Dat hoeft toch niet, twee halve taarten? Het totaal is toch een hele taart, dus het maakt niet uit wat de samenstelling is."

Hetgeen precies is wat Sinan hier doet, tenzij er stukken uitgeknipt zijn. Maar dan nog is het vreemd dat hij zijn eigen suggestie zo stellig tegenspreekt.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Christie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek
« Reactie #72 Gepost op: 21-02-2019, 19:57:09 »
Volgens mij vergeet je bij de Sinan methode dat de kist van 100 van Sinan nog naar Rick Paul moet, dus nog 6 kistbewegingen extra maakt, in totaal 12.
Je vergeet bij de Rick Paul methode de 175 kist van Sarah. En ze komen zo niet op 750 maar op 650 totaal.
Omdat Rick Paul blijkbaar de leiding had gekregen volgden ze zijn ingewikkelde methode wat tot discussie gaat leiden. Sinan laat dit lekker gaan.

Sorry, maar ik zie het anders. Sinan gaat voor de meest efficiënte methode
De volgorde is
RP (350)-Merel (300)-Sarah (175)-Jamie (150)-Niels (150 -Sinan (175+100+100)
Tijdsverlies zit in het aantal (mislukte) worpen.

De 175 van Sarah naar Sinan en de 100 van Sinan naar RP zijn noodzakelijk.

De 300 van Merel naar RP = 1 gooi
De 150 van Jamie naar Niels naar Sinan = 2 gooien
De 150 van Niels naar Sinan = 1 gooi
= 750 bij Sinan in 6 gooien

De gevolgde oplossing van RP/ondersteund door Merel/Sarah =
300 naar Sinan via S/J/N/S = 4 gooien
150 naar RP via N/J/S/M = 4 gooien
150 naar RP via J/S/M= 3 gooien
Totaal : 11 gooien
Sinan heeft hier volledig gelijk!
« Laatst bewerkt op: 21-02-2019, 20:02:35 door Christie »

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek
« Reactie #73 Gepost op: 22-02-2019, 12:07:48 »
Dat zou natuurlijk kunnen, maar ik ben allang blij dat iemand begrijpt wat ik probeer te zeggen. ::rofl:: Wat we nu te zien krijgen is in feite dit:

Hetgeen precies is wat Sinan hier doet, tenzij er stukken uitgeknipt zijn. Maar dan nog is het vreemd dat hij zijn eigen suggestie zo stellig tegenspreekt.

Sorry als je je niet begrepen voelt, maar ik lees zelf geen tegenstelling.
Sinan zegt dat hij 2x 150 nodig heeft (= rekenkundig correct). Die kisten zijn ook het dichtst bij hem. De groep wil de 300 kist, en Sinan legt zich daar gewoon bij neer.
Beide rekensommen zijn correct maar de methode van overbrenging is erg omslachtig in RP/Merel redenering. Ik hoor en zie Sinan's "Maar 2 x 150 (= toch ook 300?)
Wat het voorbeeld van je taart aangaat, er zijn 2 halve taarten aan elke kant van de tuin. De andere helft ligt aan beide zijden slechts 1 stap verwijdert.
Wat jij verdedigt is dat je vrouw een halve taart uit de voortuin naar de achtertuin brengt en een halve taart uit de achtertuin naar de voortuin brengt om dan aan beide zijden een hele taart te hebben.  Geen wonder dat Sinan daar hoofdschuddend over doet.... maar hij doet er het zwijgen toe want hij wil niet in de logeerkamer belanden.
::rofl::
Sinan kan misschien een discussie starten, Niels kan die doorgeven, maar geen van beiden kunnen zo'n heftig en tijdrovend gevolg voorspellen als ons getoond werd.
De discussie wordt extra chaotisch en niet altijd chronologisch in beeld gebracht om vooral RP/Jamie (die elkaar verdenken) op scherp te stellen.
Als je alle beelden één voor één herkijkt zie je dat RP correct rekent maar een inefficiënte startmethode inzet. Merel gaat hier in mee. Sinan rekent vanuit zijn perspectief en wordt gevolgd door Niels/Jamie/Sarah. Sarah wordt onterecht als dom geframed.
Merel is hier de grootste stoorzender tot RP zijn ongelijk toegeeft.
Daarna redt ze zgn de opdracht.
Ze klungelt met het gooien, verliest tijd in discussie, en maakt Jamie en RP verdacht.
Op het einde kan ze het niet maken om met meer dan een minuut tijd toch nog mis te gooien.
Wat is het meest interessant?
Een kandidate die zich verdacht maakt om daarna de opdracht te redden?
Of een mol die tijd verspeeld, anderen verdacht maakt en zichzelf tot uiteindelijke redder van de opdracht maakt.

Het staat je vrij om Sinan's reacties op jouw manier te lezen, maar ik volg ze niet.



Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek
« Reactie #74 Gepost op: 22-02-2019, 12:14:51 »
Volgens mij vergeet je bij de Sinan methode dat de kist van 100 van Sinan nog naar Rick Paul moet, dus nog 6 kistbewegingen extra maakt, in totaal 12.
Je vergeet bij de Rick Paul methode de 175 kist van Sarah. En ze komen zo niet op 750 maar op 650 totaal.
Omdat Rick Paul blijkbaar de leiding had gekregen volgden ze zijn ingewikkelde methode wat tot discussie gaat leiden. Sinan laat dit lekker gaan.

Neen, ik vergeet geen kisten.

Beide zijden waren in 6 stappen tot 750 te brengen.

RP 350 + 300 M + Sinan 100 = 0 + 1 + 5 = 6
Sinan 375 + 175 Sarah + 150 J + 150 N = 3 + 2 + 1= 6

RP's methode =
350 + 100 + 150 + 150 = 0+5 + 4 + 3 = 12
375 + 175 + 300 = 3 + 4 = 10
Dus 7 extra stappen


Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek
« Reactie #75 Gepost op: 22-02-2019, 13:12:46 »
Het staat je vrij om Sinan's reacties op jouw manier te lezen, maar ik volg ze niet.

Ik citeer slechts wat er letterlijk gezegd wordt, en in de juiste volgorde.

[1] Sinan zegt dat hij 2x150 nodig heeft;
[2] Niels zegt dat Sinan 1x300 kan krijgen;
[3] In plaats van daarmee akkoord te gaan, reageert Sinan op dat aanbod door te roepen dat hij geen 2x150 nodig heeft.

Hetgeen een nonsensreactie is op het correcte aanbod van Niels, aangezien 1x300 hetzelfde is als 2x150. Waarmee een discussie op gang komt.

Nogmaals: Sinan roept niets dat rekenkundig niet klopt. Op dat vlak verschillen we niet van mening. Maar tenzij er geknoeid is met de montage (zie reactie m0LL0m), zegt Sinan hier dat hij geen 2x150 nodig heeft, terwijl hij een paar tellen eerder nog beweerde dat hij 2x150 nodig heeft.

Kan een kwestie van slechte montage zijn waar we verder niets achter hoeven te zoeken, maar dat ik het gezegde vrijzinnig zou interpreteren klopt gewoon niet. Ik herhaalde slechts wat er letterlijk gezegd werd.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Christie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Getouwtrek
« Reactie #76 Gepost op: 22-02-2019, 15:28:29 »

Klopt Klaske, ik vergat je zin bovenaan en keek alleen naar het rijtje.
Neen, ik vergeet geen kisten.

Beide zijden waren in 6 stappen tot 750 te brengen.

RP 350 + 300 M + Sinan 100 = 0 + 1 + 5 = 6
Sinan 375 + 175 Sarah + 150 J + 150 N = 3 + 2 + 1= 6

RP's methode =
350 + 100 + 150 + 150 = 0+5 + 4 + 3 = 12
375 + 175 + 300 = 3 + 4 = 10
Dus 7 extra stappen