Auteur Topic: [De Mol] Jeroen Kijk in de Vegte  (gelezen 90361 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #460 Gepost op: 19-10-2020, 13:36:03 »
Maar ook wel heel toevallig, want al die oud-mollen moesten dan ook kunnen komen en qua casting moest het precies zo uitkomen dat er niemand zou komen van die twee seizoenen :P
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #461 Gepost op: 19-10-2020, 13:43:03 »
Nee, dat is NIET het concept. Ik volg al vanaf de eerste mol en toen was de enige bedoeling zo weinig mogelijk in de pot te hebben. Opdrachten doen lukken om niet verdacht te zijn, hoort er niet bij. Anders heeft dit spel geen nut. Dan heb je een mol die alles perfect doet en maar heel af en toe iets laat mislopen als hij onmogelijk ontdenkt kan worden, belacheijk.

Dat is een misvatting... ook al zou je al snel ontdekt worden, dat is dan NIET door iedereen maar misschien maar door ééntje. Dat is het net ook aan die om ervoor te zorgen dat de mol enkel door hem ontdekt wordt. De meesten willen zolang mogelijk in de mol meespelen, kunnen ze de pot mee naar huis nemen des te beter. Dus die gaat ervoor zorgen dat anderen zijn mol niet vinden door zelf ook mol te spelen.
'

Maar als de mol al van meet af aan door iedereen verdacht wordt is dat a) niet leuk voor het programma en b) funest voor zijn functioneren als saboteur. Kandidaten zullen de suggesties van een alom verdachte medekandidaat niet meer serieus nemen, en zodoende wordt de mol dus geheel buitenspel gezet.

Iets dergelijks zagen we gebeuren bij Annemarie Jung: door haar vrolijke natuur werd het nooit echt ongezellig, maar vrijwel iedereen wist vanaf aflevering 1 dat zij de mol was. Het resultaat was er dan ook naar; de minst indrukwekkende molacties uit 20 jaar WIDM.

Ik kan me goed voorstellen dat de productie behoorlijk nerveus wordt als de mol in een vroeg stadium al zó verdacht wordt. Case in point: toen oorspronkelijke mol Roeland in 2005 ziek werd en naar huis moest, was dat voor de makers echt een geluk bij een ongeluk. Roeland werd namelijk al vanaf de kennismaking in Lisse ontzettend verdacht door de meerderheid van de groep. Het is zeer de vraag hoe effectief hij nog had kunnen mollen, zeker gezien het fanatisme van de kandidaten uit dat seizoen.

Jeroen heeft er m.i. dus goed aan gedaan enigszins onder de radar te blijven. Of hij daardoor ook een goede en effectieve mol was, kunnen we pas volgende week beoordelen.
Woosie down?

Online Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #462 Gepost op: 19-10-2020, 13:45:00 »
En Ellie neerpaffen.
Ja, die heeft Ellie geklaard ...kun je op wachten.

Jeroen zal door dit soort gescripte acties onterecht beter uit de edit komen dan Rob, denk ik. Mss wordt ie wel als de op-een-na beste mol gezien van de afgelopen tig jaar...

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #463 Gepost op: 19-10-2020, 13:48:06 »
Met Merel (19) en Jon (9) valt de I en de S weg. Blijft over: JEROEN MOL.

Ik heb weinig met zoeken naar hints en aanwijzingen maar ik vind hem mooi gevonden. Ook eentje die pas na afgelopen aflevering echt vast staat en eenduidig is.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #464 Gepost op: 19-10-2020, 13:49:57 »
Belangrijk is om niet ontdekt te worden in het begin. Daarom mag de mol wat mij betreft geld binnenbrengen in dat stadium. Mits dat niet teveel is

Echter bij de laatste opdracht niet mollen en geen enkel fout antwoord geven gaat een andere kant op. Zn antwoorden waren kort en makkelijk voor de anderen. Dat is jammer

Verder erg jammer dat dit seizoen vol zat met opdrachten waarbij de kijker de verdeling niet heeft kunnen meekrijgen. Zoals luik, de helicopter.. koffertje etc
Maar goed.. das meer voor t feedback topic straks (en daar kan Jeroen ook niks aan doen trouwens)

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #465 Gepost op: 19-10-2020, 14:39:27 »
'

Maar als de mol al van meet af aan door iedereen verdacht wordt is dat a) niet leuk voor het programma en b) funest voor zijn functioneren als saboteur. Kandidaten zullen de suggesties van een alom verdachte medekandidaat niet meer serieus nemen, en zodoende wordt de mol dus geheel buitenspel gezet.

Iets dergelijks zagen we gebeuren bij Annemarie Jung: door haar vrolijke natuur werd het nooit echt ongezellig, maar vrijwel iedereen wist vanaf aflevering 1 dat zij de mol was. Het resultaat was er dan ook naar; de minst indrukwekkende molacties uit 20 jaar WIDM.

Ik kan me goed voorstellen dat de productie behoorlijk nerveus wordt als de mol in een vroeg stadium al zó verdacht wordt. Case in point: toen oorspronkelijke mol Roeland in 2005 ziek werd en naar huis moest, was dat voor de makers echt een geluk bij een ongeluk. Roeland werd namelijk al vanaf de kennismaking in Lisse ontzettend verdacht door de meerderheid van de groep. Het is zeer de vraag hoe effectief hij nog had kunnen mollen, zeker gezien het fanatisme van de kandidaten uit dat seizoen.

Jeroen heeft er m.i. dus goed aan gedaan enigszins onder de radar te blijven. Of hij daardoor ook een goede en effectieve mol was, kunnen we pas volgende week beoordelen.

Ik stel het natuurlijk zwart/wit voor.
Ik kan perfect begrijpen als iedereen op je vingers kijkt de eerste aflevering dat je dan niet opzichten kan mollen. Maar bij de lasergame je laten afschieten zodat de koffer niet binnenkomt, lijkt me toch perfect doenbaar om zomaar iets te zeggen. Idem met de 2 vragen. De 2 anderen zitten op jou als mol, wat is het nut van dan nog juist te antwoorden?

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #466 Gepost op: 19-10-2020, 15:20:22 »
De 2 anderen zitten niet allebei op Jeroen, Tygo zit op Nikkie.
De mol heeft er voor gekozen om zijn identiteit niet te verraden.

Naast het geld uit de pot houden is dat ook een doel van de mol. Niet ontdekt worden!

Geld in de pot te brengen kan een goede tactiek zijn om niet verdacht te worden en te kunnen blijven saboteren.

Online Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #467 Gepost op: 19-10-2020, 16:52:25 »
De 2 anderen zitten niet allebei op Jeroen, Tygo zit op Nikkie.
De mol heeft er voor gekozen om zijn identiteit niet te verraden.

Naast het geld uit de pot houden is dat ook een doel van de mol. Niet ontdekt worden!

Heeft Jeroen in Tygo's en Nikkies bijzijn amper gemold na opdracht 5.1, toch?

Laat ik opdracht 7.1 even buien beschouwing, omdat ik denk dat daar afspraken zijn gemaakt met de kandidaten om niet achterom te kijken. Bij een eerlijk spel was die opdracht niet molbaar, want déjà vu & goed hoorbaar op het grind.

Daarna is Nikkie denk ik door Rick geïnstrueerd om te nepmollen, zodat Tygo op de foute kandidaat bleef inzetten.

Heeft Jeroen alleen nog echt gemold bij 7.2. Nepmollende Nikkie daar bliksemafleider voor Tygo. Eitje voor Jeroen om ver van Tygo nog een paar acties uit te voeren.

Tygo bij 7.3 door Rik via Rick bewust op de sleutelpositie gezet, zodat Nikkie weer kon nepmollen en Tygo gesterkt werd dat ie goed zat. Alweer.

Jeroen moest dan alleen nog kandidaats de goede antwoorden aftikken. En dan plagerig zeggen dat ie voor de pot ging en er op een andere manier nog op hinten dat ie de mol was. Die vage hint naar Barbra Streisand bijvoorbeeld. Pik je als kandidaat nooit op.

Mja.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #468 Gepost op: 19-10-2020, 17:48:37 »
Wow als ik dat allemaal moet geloven is het programma nog nepper dan ik dacht  ::rofl::

Lijkt me niet dat Nikkie nepmolinstructies heeft gehad

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #469 Gepost op: 19-10-2020, 17:51:40 »
Er wordt veel over opdrachten gepraat waar Jeroen niet gemold zou hebben. Maar ik beschouw verkeerde instructies geven en kandidaten het bos insturen zodat zij geen geld binnen halen, net zo goed als molactie. En moeilijk om dat goed voor elkaar te krijgen, zeker bij degene die wéét dat hij de mol is, zoals bij de laatste opdracht.

Bijvoorbeeld het schilderen. Makkelijker zou zijn om in de grep zoekers te zitten en niet te vinden of zelf niet goed te kunnen schilderen en dan wat verkeerde instructies te geven zodat een schilderij niet gevonden wordt (1000 euro uit de pot). Moeilijker is het om iemand zoveel en verwarrende instructies te geven zodat diegene het schilderij niet goed kan beschrijven, dat schilderij niet gevonden wordt terwijl degene die schildert (Peggy) het absoluut niet opvalt en de groep als de kijker Jeroen niet en Peggy wel verdenkt.

Hetzelfde met het sleutelbos. Een gescheurd briefje krijgen en dan open en bloot dat briefje weg moffelen, Tygo gek maken, Ellie zo ver krijgen je te verdedigen en zo juist alle verdenkingen van je af te gooien. Én dat briefje nooit meer in de pot stoppen! He is maar 100 euro maar de actie vind ik grandioos.

Het is dat psychologische spel waarom ik Jeroen juist een hele leuke mol vind.

Online Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #470 Gepost op: 19-10-2020, 18:01:02 »
Wow als ik dat allemaal moet geloven is het programma nog nepper dan ik dacht  ::rofl::

Lijkt me niet dat Nikkie nepmolinstructies heeft gehad
Was m'n reactie te zuur?  ::rofl::

Tygo was helemaal geen concurrentie. Nikkie had Jeroen al meteen door denk ik. Ja, ze twijfelde nog over Nadja en iemand anders, maar ik verwacht echt zo'n Buddy-achtige score van haar.

Kan nog een ego dingetje zijn, tuurlijk, maar ik vind Tygo's sleutelpositie in de laatste opdracht te verdacht. Hij was er zelf duidelijk verbaasd over.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #471 Gepost op: 19-10-2020, 18:16:50 »
In dit hele seizoen zien we precies 0 over hoe mensen waar zijn ingedeeld. Echt waardeloos.

Voor mij kan t seizoen alleen nog gered worden als Rik straks zegt: Tygo, jij bent niet de mol .. volgens Nikkie en Jeroen  ::rofl::

Maar goed.. jeroen is de mol

Offline Revolution93

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #472 Gepost op: 19-10-2020, 18:53:56 »
Qua acties verwacht ik eigenlijk niet veel. De positieve dingen zijn toch wel de gedurfde acties met de vrijstellingen/ geld weghalen, de mogelijke ultieme mindfuck bij sleutelbos en het stelen van de telefoon in Voorspelbaar en het proberen af te dekken van geld tov Patrick. Daarna houd het echter op. Is dat Jeroen te verwijten? Deels. Zijn doel is en blijft geld uit de pot spelen en niet ontdekt worden. Het "jatten" van vrijstellingen of geld in de bakjesopdrachten heeft 0 effect op het verdiende geld want iedereen ging toch voor het vraagteken. De mindfuck bij Sleutelbos zorgt wel dat verdenkingen afnemen dus een mooie goedkope actie om vertrouwen te winnen. Dit heeft hij echter bijna nergens gebruikt/kunnen gebruiken. Wellicht dat hij als penningsmeester het geld wat hij bij de mijnopdracht verdiend heeft er nog uit haalt. Maar dat is het dan ook wel. Voor de rest was er met of zonder hem praktisch evenveel verdiend.

Ook vind ik dat er nog (te) veel momenten zijn dat hij geld verdiend heeft die hij zonder blikken of blozen uit de pot had kunnen (moeten) laten. Hierbij kan je denken aan de laseropdracht en de mijnopdracht. En dat is toch wel jammer ergens. Ikzelf hoopte op een mol die meer op de voorgrond durft te treden ala Jan/Kees/George en zo'n type is Jeroen niet. Afgezien van de bakjesopdracht dan, maar daar is geen geld mee gemoeid. Dan zou ik toch veel blijer geweest zijn met een Nikkie als mol die veel beslissender geweest is in het eerste deel van het seizoen (maar als nadeel heeft dat ze aan het eind weinig beïnvloedt heeft door 1,5 aflevering buiten spel te staan).

Online Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #473 Gepost op: 19-10-2020, 20:10:57 »
Voorlopig eens, Revolution93. Jeroen heeft een aantal dingen heel goed gedaan, maar leek ook te vaak onder de druk te bezwijken. Zoals met Patrick in afl. 6, een kandidaat die hem helemaal niet verdacht.

Liet Patrick als 1e een kamer met geld inlopen, dekte geld niet goed af, splitste niet op... mja. Hopen maar dat ik een grote molactie gemist heb. Jeroen begon goed met die telefoons, maar dat heeft denk ik niet veel opgeleverd.

In dit hele seizoen zien we precies 0 over hoe mensen waar zijn ingedeeld. Echt waardeloos.

Voor mij kan t seizoen alleen nog gered worden als Rik straks zegt: Tygo, jij bent niet de mol .. volgens Nikkie en Jeroen  ::rofl::

Maar goed.. jeroen is de mol
::rofl:: ja, dat zou een geweldige troll zijn. Een idee voor een volgend seizoen. De trol factor mis ik trouwens wel een beetje in Riks presentatie.

Ben ook benieuwd of de indeling daar van Jeroen en Nikkie vandaan kwam of van Rik. Leek er op dat Jeroen het al aan Nikkie had toegegeven dat ie het was. Zelfde vibes later als toen met Merel en Sarah. Die deelden ook een kamer toen. Tygo hing er trouwens maar een beetje bij op het laatst.

Offline Marmolleke

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #474 Gepost op: 19-10-2020, 20:20:08 »
Qua acties verwacht ik eigenlijk niet veel. De positieve dingen zijn toch wel de gedurfde acties met de vrijstellingen/ geld weghalen, de mogelijke ultieme mindfuck bij sleutelbos en het stelen van de telefoon in Voorspelbaar en het proberen af te dekken van geld tov Patrick. Daarna houd het echter op.
Ik zou zeggen: kijk op je gemak wat afleveringen terug en wacht even op beelden in de finale. Dat jij het niet gezien hebt, betekent niet dat er niet gemold is.
Ik zie bijvoorbeeld een mol die direct op de plek van een ander gaat staan in de allereerste opdracht. Een mol die uitsluitend details doorgeeft bij het beschrijven van een schilderij. Een mol die met subtiele beïnvloeding mensen afhoudt van het maken van een juiste beslissing en er ook nog mee wegkomt. Een mol die een bondje wil met de meest betrouwbaar geachte kandidaat met politiekennis en -ervaring. Een mol die zo afleidt met gezelligheid en gekwebbel op de porto dat anderen er niet doorheen komen. Ik hou wel van dat subtiele spel en ik vind het echt onzin als mensen zeggen dat je dan geen goede mol bent. Iedere mol is op zijn eigen manier mol en wat 17 jaar geleden goed werkte, zou nu meteen ontdekt worden. Een mol die een andere mol imiteert, wordt zo herkend, juist omdat het een imitatie is.

Ik denk overigens ook dat Jeroen veel last heeft gehad van Nikkie die hem in zijn strategie steeds net een stapje voor was. Dat maakt al meteen dat je niet opzichtig kunt mollen en enthousiast geld uit de pot kunt houden.



Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #475 Gepost op: 19-10-2020, 20:23:38 »
Ik doe even mijn tinfoil theorie hoedje op en zeg dat Nikkie wel op Elba gevangen moest zitten, want anders was het te duidelijk dat Jeroen de mol was ::vergroot::. Sinds stuk voor stuk probeerde Nikkie Jeroen al op de hielen te zitten. Mocht zij degene zijn die op Elba het geld zou moeten zoeken, dan had ze gekozen om bij Jeroen in het team te zitten en er echt alles aan gedaan om Jeroen het moeilijk te maken. Productie wou dit natuurlijk voorkomen, en dus moest ze wel met Tygo buitenspel komen te staan. Bovendien was zij ook degene die als enige op Jeroen zat en dus gelijk door zou gaan by default. De productie koos er daar dus voor om Tygo en Nikkie gevangen te zetten in plaats van Peggy en Patrick. Om zo Jeroen als mol het makkelijker te maken  ::niet-ok::. Ik heb je door hoor!!

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #476 Gepost op: 19-10-2020, 20:29:23 »
Ik doe even mijn tinfoil theorie hoedje op en zeg dat Nikkie wel op Elba gevangen moest zitten, want anders was het te duidelijk dat Jeroen de mol was ::vergroot::. Sinds stuk voor stuk probeerde Nikkie Jeroen al op de hielen te zitten. Mocht zij degene zijn die op Elba het geld zou moeten zoeken, dan had ze gekozen om bij Jeroen in het team te zitten en er echt alles aan gedaan om Jeroen het moeilijk te maken. Productie wou dit natuurlijk voorkomen, en dus moest ze wel met Tygo buitenspel komen te staan. Bovendien was zij ook degene die als enige op Jeroen zat en dus gelijk door zou gaan by default. De productie koos er daar dus voor om Tygo en Nikkie gevangen te zetten in plaats van Peggy en Patrick. Om zo Jeroen als mol het makkelijker te maken  ::niet-ok::. Ik heb je door hoor!!

Dat had wel een reden kunnen zijn voor Jeroen omnhaar wél te laten bevrijden: haar dwingen een test te doen met te weinig informatie waardoor ze moest afvallen.

Offline Marmolleke

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #477 Gepost op: 19-10-2020, 20:42:40 »
De productie koos er daar dus voor om Tygo en Nikkie gevangen te zetten in plaats van Peggy en Patrick.
Dat productie Jeroen en Nikkie hier niet bij elkaar wilde hebben, kan ik me best voorstellen. Dat Nikkie/Tygo daardoor op Elba belandden ipv Peggy en Patrick, vind ik niet logisch. Vanuit startpositie P/P was het een enorme omweg naar de helikopter. Startposities N/T en J/R lagen dicht bij elkaar.
Verder hield Nikkie Jeroen al vanaf eerste spel in de gaten, let maar op bij diner. Daar lokt ze hem voortdurend uit de tent om mee te gaan met andermans suggesties. Gewoon goed en slim gespeeld van Nikkie, die daarmee zelf heel verdacht kon worden neergezet.

 

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #478 Gepost op: 19-10-2020, 21:34:25 »
Ik zou zeggen: kijk op je gemak wat afleveringen terug en wacht even op beelden in de finale. Dat jij het niet gezien hebt, betekent niet dat er niet gemold is.
Ik zie bijvoorbeeld een mol die direct op de plek van een ander gaat staan in de allereerste opdracht. Een mol die uitsluitend details doorgeeft bij het beschrijven van een schilderij. Een mol die met subtiele beïnvloeding mensen afhoudt van het maken van een juiste beslissing en er ook nog mee wegkomt. Een mol die een bondje wil met de meest betrouwbaar geachte kandidaat met politiekennis en -ervaring. Een mol die zo afleidt met gezelligheid en gekwebbel op de porto dat anderen er niet doorheen komen. Ik hou wel van dat subtiele spel en ik vind het echt onzin als mensen zeggen dat je dan geen goede mol bent. Iedere mol is op zijn eigen manier mol en wat 17 jaar geleden goed werkte, zou nu meteen ontdekt worden. Een mol die een andere mol imiteert, wordt zo herkend, juist omdat het een imitatie is.

Ik denk overigens ook dat Jeroen veel last heeft gehad van Nikkie die hem in zijn strategie steeds net een stapje voor was. Dat maakt al meteen dat je niet opzichtig kunt mollen en enthousiast geld uit de pot kunt houden.
Precies. En wat te denken van de Stuk Voor Stuk opdracht waar Jeroen de hele groep laat denken dat ze bezig zijn met een jig saw puzzle (legpuzzel), waar elk puzzelstukje naadloos met passen ("het luistert nauw"). De puzzelstukken in de Stuk Voor Stuk opdracht passen ook als de gaten en stokken maar ongeveer op de juiste plek zitten. Het puzzelstuk 4 paste niet perfect maar zat wel op de goede plaats, wat vervolgens door meerdere kandidaten werd afgekeurd. Het hoeven maar kleine dingen te zijn waarmee je een opdracht kan laten mislukken.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Kandidaat] Jeroen Kijk in de Vegte
« Reactie #479 Gepost op: 19-10-2020, 21:42:15 »
Ik weet niet of dit al voorbij is gekomen maar Nikkie, Tygo en Peggy lezen bij de spiegels exact voor wat er op het kaartje staat:

'Ik heb de avond voordat wij begonnen...  toen jullie sliepen, jullie quotes op de spiegels met de hand geschreven. Groetjes, de Mol'.


Jeroen zegt de volgende afwijkende tekst:

Lieve kandidaten, de eerste avond toen jullie allemaal sliepen... heb ik deze boodschappen op deze spiegel geschreven.  Oftewel: als je dit handschrift kunt ontrafelen... en weet van wie het is...  dan weet je dus wie de Mol is.  ::rofl::