Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug  (gelezen 29983 keer)

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #140 Gepost op: 8-09-2020, 13:41:47 »
Zou het niet kunnen dat de groene vrijstelling in het bakje een illusie is? Gemaakt met software en lichteffect ? Dan hoeft ze niet weggenomen. Alleen effect uitschakelen.


Wel een leuke verwijzing naar Trompe-l'oeil  (gezichtsbedrog)
Gebruikt door de Romeinen en geperfectioneerd in de Renaissance.
Kan er bedrieglijk echt uitzien.



Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #141 Gepost op: 8-09-2020, 14:03:25 »
Da's wel interessant, want ik zag Ron bijvoorbeeld duidelijk nat geregend binnen komen. Terwijl andere kandidaten (wie precies weet ik niet meer, ik dacht de meeste) droog over leken te zijn gekomen.
In de montage zie je fragmenten van kandidaten door elkaar. Maar het lijkt er heel sterk op dat er twee sessies zijn geweest. Eentje met Jeroen, Tygo, Nadia, Ellie en Ron en eentje met Horace, Peggy, Patrick, Tina en Nikkie. Op zich ook niet onlogisch omdat er hier 5 oudmollen optreden.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #142 Gepost op: 8-09-2020, 14:04:26 »
Ik denk dat 10x hetzelfde schijfje gebruikt is en dat deze na de laatste kandidaat weer keurig teruggegaan is
Dat de Mol stiekem de gestolen vrijstelling weer terug legt in het bakje voorafgaand aan een nieuwe ontmoeting met een oud-Mol. Dan zou het misschien toch simpelweg een oud-Mol kunnen zijn geweest. Die moeten daar toch eerst gaan staan.

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #143 Gepost op: 8-09-2020, 15:56:33 »
Als de mol de vrijstellingen heeft weggehaald kun je Natja meteen uitsluiten.

Ze had namelijk laarzen aan met een duidelijk hak. Iets te luidruchtig lijkt me ::ok::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #144 Gepost op: 8-09-2020, 16:17:22 »
Als de mol de vrijstellingen heeft weggehaald kun je Natja meteen uitsluiten.

Ze had namelijk laarzen aan met een duidelijk hak. Iets te luidruchtig lijkt me ::ok::
Je kunt toch tussendoor best van schoeisel wisselen, of op je sokken lopen?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #145 Gepost op: 8-09-2020, 16:18:34 »
die laarzen zijn wel weer een hint naar Italië  :P  alle gekheid, de mol zal op die stenen vloer uiteraard op sokken hebben gelopen...

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #146 Gepost op: 8-09-2020, 17:28:45 »

Wel een leuke verwijzing naar Trompe-l'oeil  (gezichtsbedrog)
Gebruikt door de Romeinen en geperfectioneerd in de Renaissance.
Kan er bedrieglijk echt uitzien.

Zou geniaal zijn  ::vergroot::
Optische illusies met behulp van een SPIEGEL
« Laatst bewerkt op: 8-09-2020, 17:31:34 door lilith »
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #147 Gepost op: 8-09-2020, 18:04:48 »
MartinJ verwijst op blz. 5 naar de podcast van Annemiek. Daarin wordt duidelijk dat de MOL zelf de vrijstelling heeft weggehaald.
Mollem oppert als eerste dat de Mol zich tussen de crew heeft verstopt.
Dat is ook wat ik nog steeds denk. Ik zie geen andere mogelijkheid. Als iemand zich achter de rug van een ander verschuilt kan het niet een fors iemand zijn. Nadja, Peggy, Ron, Patrick, misschien Horace?

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #148 Gepost op: 8-09-2020, 19:17:38 »
Ik ga er ook vanuit dat de mol zelf de vrijstelling heeft weggehaald. De opmerking van Milouska Meulens hint daar duidelijk naar. Ze vond het fijn/leuk  dat ze de huidige mol  kon helpen. ( en niet de productie) Dat helpen kon alleen door de kandidaat af te leiden zodat de mol zijn slag kon slaan.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #149 Gepost op: 8-09-2020, 19:28:01 »
Ik ga er ook vanuit dat de mol zelf de vrijstelling heeft weggehaald. De opmerking van Milouska Meulens hint daar duidelijk naar. Ze vond het fijn/leuk  dat ze de huidige mol  kon helpen. ( en niet de productie) Dat helpen kon alleen door de kandidaat af te leiden zodat de mol zijn slag kon slaan.

Hier is ook weer in geknipt door de productie...

We zien het in de volgorde van..

Jeroen (licht)
Nadja (licht)
Tygo (tussen licht en donker)
Ellie (licht)
Ron (duidelijk heel laat in de avond)
Horace (licht)
Nikkie (licht)
Patrick (tussen licht en donker)
Tina (tussen licht en donker)
Peggy (laat in de avond)

Daarbij vind ik Peggy en Ron het meest verdacht als de mol iets heeft gedaan, want zij waren duidelijk het laatst in het kasteel. Vooral bij Ron is het echt heel donker.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #150 Gepost op: 8-09-2020, 20:04:19 »
Het maakte me niet zoveel uit HOE het gebeurd is allemaal. Dat zijn ongetwijfeld mooie beelden voor de laatste aflevering. Als ik het probeer terug te brengen tot de essentie dachten de kandidaten keuze te hebben tussen geld, joker, vrijstelling of niets.

1 kiest geld
2 kiezen een joker
7 voor de mogelijke vrijstelling

Dieper dan dat gaat het niet. Bijna iedereen is voor zijn/haar eigen belang gegaan op Horace na. Het is maar 250 euro, maar een vreemde keuze voor een Mol. Gelieg over geld of jokers vind ik ook niet zo logisch. Dat levert alleen maar priemende blikken op. Ik ben geneigd te denken, dat de Mol deed wat de meerderheid deed. Doorlopen.

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #151 Gepost op: 8-09-2020, 20:15:47 »
Ron zijn regenjas is nat van de regen als hij langs de bakjes loopt en hij komt in het donker in het kasteel binnen. Doet me denken dat hij dus net van buiten komt en dus niet toen het licht was al in het kasteel rond aan het spoken was. Mogelijk minder verdacht dus :).

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #152 Gepost op: 9-09-2020, 00:40:59 »
Ik heb even een fotocollage gemaakt van de shots met de oud-mollen en zicht op de ramen. Ik heb ze in volgorde van licht in de ramen gezet. Blijkbaar zijn dus per oud-mol twee opnames na elkaar gemaakt.
(Van Tina ontbreekt een dergelijk shot maar dit is vergelijkbaar met dat van Ron; alsof ze wisten dat zij als eerst afviel  ::tandpastasmiley::
« Laatst bewerkt op: 9-09-2020, 00:42:44 door MartinJ »

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #153 Gepost op: 9-09-2020, 10:33:15 »
Als hoeveelste was Jan 2 jaar geleden. Of was dat niet duidelijk?
Jan ging als 1e, denk ik.

Net even dat topic (veel te) snel doorgespit en Gupp had daar Jan en Stine als de eerste 2, maar wist niet in welke volgorde.

Neem aan dat dat later bevestigd is, maar pin me er niet op vast.




Nu gingen Horace en Jeroen als eerste 2 denk ik en Ron vrijwel zeker als allerlaatste.

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #154 Gepost op: 9-09-2020, 13:56:09 »
Jan ging als 1e, denk ik.

Net even dat topic (veel te) snel doorgespit en Gupp had daar Jan en Stine als de eerste 2, maar wist niet in welke volgorde.

Neem aan dat dat later bevestigd is, maar pin me er niet op vast.




Nu gingen Horace en Jeroen als eerste 2 denk ik en Ron vrijwel zeker als allerlaatste.

Jan ging toen als eerste, zeker weten. (ik heb het toen zelf ook helemaal uitgezocht :)
In seizoen 20 (china) was er in afl. 9 de oprdracht waarbij de mol met vervormde stem instructies gaf aan de andere kandidaten. ook daar kon je met behulp van de schaduw de volgorde achterhalen.
en ook bij die opdracht was de mol (Rob) als eerste aan de beurt.

Grote kans dus dat ook bij deze opdracht in het Renaissance seizoen de mol als eerste (of als laatste) aan de beurt was.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #155 Gepost op: 9-09-2020, 14:47:23 »
Jan ging toen als eerste, zeker weten. (ik heb het toen zelf ook helemaal uitgezocht :)
In seizoen 20 (china) was er in afl. 9 de oprdracht waarbij de mol met vervormde stem instructies gaf aan de andere kandidaten. ook daar kon je met behulp van de schaduw de volgorde achterhalen.
en ook bij die opdracht was de mol (Rob) als eerste aan de beurt.

Grote kans dus dat ook bij deze opdracht in het Renaissance seizoen de mol als eerste (of als laatste) aan de beurt was.
Dankje. Lijkt me ook, ja. Ik twijfel weer een beetje wie de laatste 2 waren nu. Tina & Ron, of Peggy & Tygo?

Lijkt me dat de oud-Mollen steeds 2 kandidaten achter elkaar deden.

Bij de eerste 6 was dat wel min of meer duidelijk. Wat Sanmol denkt, Ron & Peggy als de laatste 2 kan ook, maar dan hebben Milouska en Inge hun opnames om en om gedaan. Vreemd dat de productie daarvoor zou kiezen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #156 Gepost op: 9-09-2020, 15:08:22 »
Het maakte me niet zoveel uit HOE het gebeurd is allemaal. Dat zijn ongetwijfeld mooie beelden voor de laatste aflevering. Als ik het probeer terug te brengen tot de essentie dachten de kandidaten keuze te hebben tussen geld, joker, vrijstelling of niets.

1 kiest geld
2 kiezen een joker
7 voor de mogelijke vrijstelling

Dieper dan dat gaat het niet. Bijna iedereen is voor zijn/haar eigen belang gegaan op Horace na. Het is maar 250 euro, maar een vreemde keuze voor een Mol. Gelieg over geld of jokers vind ik ook niet zo logisch. Dat levert alleen maar priemende blikken op. Ik ben geneigd te denken, dat de Mol deed wat de meerderheid deed. Doorlopen.

Ik vind de actie van Horace dermate vreemd, dat ik heel benieuwd ben wat hij met het geld gaat doen. Achterhouden kan niet, want dat is voor de kijker verdacht. Dus hij moet het inleveren, maar hoe gaat hij dat doen? Stuntelmol die een wit voetje gaat halen, bijvoorbeeld zodra er een nieuwe penningmeester is gekozen?

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #157 Gepost op: 9-09-2020, 18:43:09 »
Martin J, tof die foto's met volgorde!! Dankjewel!

Als je de hele opdracht van franje ontdoet blijft het volgende over:
De toespraak van de oud-mollen gaat speciaal over "Achter je rug"

De MOl haalt de groene vrijstelling weg. Een paar kandidaten merken iets maar zijn niet gealarmeerd. Beweging of geluidje van iemand van de crew?
 De MOL komt waarschijnlijk binnen verscholen achter een crewlid.

Het ligt voor de hand dat de kandidaten die dag van elkaar zijn afgezonderd.

De volgorde van binnenkomst van de kandidaten is mogelijk niet van belang. Wél van belang is het moment van beurt van de MOL.
Dit x niet als eerste zoals Jan Versteegh?  Maar nu, om niet te herhalen, als laatste?

Als de MOL als eerste/tweede naar binnen is gegaan zou het Jeroen of Horace kunnen zijn. Is de MOL als laatste/voorlaatste naar binnen gegaan is het Peggy of Tygo.






Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #158 Gepost op: 9-09-2020, 19:47:56 »
Uit de helderheid van de beelden blijkt dat Kees eerst Jeroen/Horace heeft toegesproken, vervolgens was Kim aan de beurt met Nikkie/Nadja etc. Bij alle duo's behalve Ellie/Patrick is de helderheid in de ramen bij beide kandidaten gelijk. Zie fotocollage eerder in dit topic. Dit duo werd toegesproken door Thomas. De ramen zijn bij Ellie duidelijk helderder dan bij Patrick. Dit betekent dat hier vermoedelijk wat meer tijd zat tussen de opnames. Waarom? Moest één van hun tweeën wellicht in tussentijd even worden klaargemaakt voor de rol als Mol / was er wat logistiek i.v.m. het ongemerkt laten optreden van de Mol die voor vertraging heeft gezorgd? Stof tot nadenken...?

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #159 Gepost op: 9-09-2020, 20:11:16 »
Of een donkere wolk die overtrok...