Poll

Wat waren de beste raadsels, ter evaluatie voor een eventueel vervolg? (max 3 antwoorden)

Raadsel 1: Initialen afvallers
3 (12.5%)
Raadsel 2: Muzieknoten Für Elise
2 (8.3%)
Raadsel 3: Alternatieve (wetenschappelijke) weergaves voor letters
2 (8.3%)
Raadsel 4: Datum & tijdstip van het raadsel
2 (8.3%)
Raadsel 5: Boodschappen
3 (12.5%)
Raadsel 6: Een letter toevoegen om nieuw woord te vormen
5 (20.8%)
Raadsel 7: Mama appelsap met Chiel Montanga
2 (8.3%)
Raadsel 8: 60 spelfouten in een tekst
1 (4.2%)
Raadsel 9: Rebus voor Lappidoth
2 (8.3%)
Raadsel 10: Een daadwerkelijk bestaand raadsel als rode haring
2 (8.3%)

Totaal aantal stemmen: 9

Auteur Topic: [Funstuff] Speurtocht door het Archief  (gelezen 19689 keer)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #40 Gepost op: 13-09-2020, 22:29:01 »
wel meerdere keren op die pagina geweest maar het linkje was me niet opgevallen  :P

Daarom ben ik wel fan om 'm achter een linkje te verstoppen ;D

Oeps kan je niet de punten schema doen net als bij de puzzels, want het gaat wel erg snel zo

Hopelijk blijven opvolgende raadsels wat langer staan :)
En ik zat inderdaad beetje te twijfelen over de manier van puntentelling. Uiteindelijk hiervoor gegaan omdat het 1. eenvoudiger bij te houden is in m'n pm-inbox 2. lastige raadsels anders eeuwig zouden duren.

Wil er liever niet meerdere tegelijk runnen, dan wordt de kans te groot dat je er per ongeluk tegenaan loopt, al dan niet omdat je een andere zoekt.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #41 Gepost op: 16-09-2020, 11:30:29 »
Hopelijk blijven opvolgende raadsels wat langer staan :)

Laten we eens kijken!

Hoewel deze ook niet dagenlang hoort te staan.
..degene hierna daarentegen.. ;)



Raadsel 3:




Edit: de 5 & 3 punten zijn weg ::ok::
« Laatst bewerkt op: 16-09-2020, 12:46:11 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #42 Gepost op: 16-09-2020, 19:00:55 »
En ook het laatste puntje is weg ::ok::

Ik moet nog even kijken, maar als ik m'n plan doortrek, dan komt de volgende tussen middernacht & 1 uur 's nachts, in de nacht van zaterdag op zondag. En omdat die naar verwachting extra moeilijk is, hanteer ik daar 10/7/5/3/1 punten.

Daarnaast overweeg ik om in het vervolg de puntentelling toch iets uit te breiden, naar 5 inzenders in plaats van 3. Om het eerlijk te houden tegenover degenen die reeds punten hebben behaald, zou ik dan niet het puntenmaximum verhogen, en vanaf volgende week woensdag 5/4/3/2/1 hanteren als standaard.
Anyway, wat dingen waar ik over na zit te denken.



Dan voor raadsel 3, de oplossing!

Na de muziekopdracht ditmaal iets meer voor de beta's.
1. 80 ch = 80 chain; een oude Engelse lengtemaat van grofweg 20 meter. 80 ervan staan gelijk aan 1 Engelse mijl, hetgeen wordt afgekort als de eenheid M (niet SI, wel veel gebruikt).

2. 1/2 mv^2 & mgh zijn beide formules uit de natuurkunde voor energie (respectievelijke kinetische & potentieële energie), waarbij energie wordt afgekort tot de eenheid E.

3. De uitspraak van letters wordt beschreven in de International Phonetic Alphabet. Het weergegeven symbool staat voor de voiced postalveolar approximant, wat een beetje klinkt als een Gooische R.

4. Euler's e is gelijk aan, ongeveer, 2,71828. Dit getal wordt eindeloos vaak in de wiskunde gebruikt bij logarithmes. Het is ook de basis van wat veelal wordt gezien als de mooiste formule uit de wiskunde, Euler's identity.

5. In het seinvlaggen alfabet staat deze vlag voor de L.

De vijf letters op rij geven merel.
De oplossing is daardoor te vinden op https://www.wieisdemol.com/widm19-profiel-merel, sneaky verstopt achter een niet-werkende tinypic-afbeelding.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #43 Gepost op: 16-09-2020, 20:29:31 »
Oh dju, deze had ik ook geweten. ben toevallig net bezig met dat te leren spelen op piano  ::jaja::
Is dat, na ''boer er ligt een kip int water'', niet het tweede nummer dat je leert spelen?

Ik wist hem ook, maar kon niets met de emoticon.

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #44 Gepost op: 16-09-2020, 21:22:00 »
Die R, de 2,72 en de seinvlag had ik direct door (en dus ook al een sterk vermoeden voor het antwoord), maar ik zag de puzzel helaas te laat. Volgende keer beter  ::ok::

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #45 Gepost op: 16-09-2020, 21:36:31 »
Die R, de 2,72 en de seinvlag had ik direct door (en dus ook al een sterk vermoeden voor het antwoord), maar ik zag de puzzel helaas te laat. Volgende keer beter  ::ok::

Netjes!
Daarom had ik de M ook iets moeilijker gemaakt (wilde eerste iets met molmassa doen), want als je het begin hebt, dan hoef je het einde eigenlijk sowieso niet meer op te lossen.
En afgerond op 2,72 - anders was het sowieso eenvoudig op te zoeken, en voor sommigen ook te herkenbaar.

Maar yeah, daarom ga ik toch maar naar 5 mensen die voor de oplossing kunnen gaan, ipv 3. Bij de snellere raadsels heb je dan iets meer kans.

Live & learn - we doen dit voor het eerst :)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #46 Gepost op: 20-09-2020, 00:06:20 »
Ik moet nog even kijken, maar als ik m'n plan doortrek, dan komt de volgende tussen middernacht & 1 uur 's nachts, in de nacht van zaterdag op zondag. En omdat die naar verwachting extra moeilijk is, hanteer ik daar 10/7/5/3/1 punten.

Yup, laten we die doen. ::ok::
Heel benieuwd of ik hierbij op enig moment hints moet gaan geven.

10 punten voor de eerste dus! En 5 puntenpakkers totaal, evenals in het vervolg.
Hmm, laat ik raadsels voortaan ook een titel geven.



Raadsel 4: Timing

Deze post moest nu worden geplaatst & bevat alle informatie die je nodig hebt: seizoen - aflevering & tijdstip.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #47 Gepost op: 20-09-2020, 00:27:39 »
Maar een gokje gewaagd... Als dat het is, dan eet ik mijn schoen op!  ::rofl::

Offline Mollemaarten

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Weg van teruggeweest!
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #48 Gepost op: 20-09-2020, 00:51:33 »
Verdorie wat lastig dit! Ik weet haast wel zéker dat ik de juiste stappen heb genomen.. Maar dat laatste stukje  ??? ??? ??? ???
Je kunt ze uitroken, wegjagen, soms vang je er zelfs een, maar je weet wat ze zeggen...

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #49 Gepost op: 20-09-2020, 09:11:41 »
Maar een gokje gewaagd... Als dat het is, dan eet ik mijn schoen op!  ::rofl::

Goed nieuws! Enigma's schoenen blijven intact ::ok::

Verdorie wat lastig dit! Ik weet haast wel zéker dat ik de juiste stappen heb genomen.. Maar dat laatste stukje  ??? ??? ??? ???

Hij is zeker een stuk lastiger dan de voorgaande :)

Als je op de goede pagina zit, dan is hij weereens een beetje verborgen geplaatst.
Maar ja, moet je wel op de goede pagina zitten!  ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #50 Gepost op: 20-09-2020, 16:26:17 »
Vermoed dat ik morgen eens een hint ga moeten geven - tis nog angstvallig stil in m'n inbox ;D
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #51 Gepost op: 21-09-2020, 11:44:32 »
Dan is het eens tijd voor de (eerste) hint!

Hint 1 voor Raadsel 4:
De post van het raadsel moest op dat moment worden geplaatst & bevatte alle benodigde informatie:
seizoen - aflevering - 2020, tijdstip.




En de eerste correcte oplossing, voor 10 punten, is binnen!
Nog 4 anderen kunnen punten pakken, waarbij de eerste daarvan er 7 krijgt  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 21-09-2020, 15:59:24 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #52 Gepost op: 22-09-2020, 12:35:50 »
Dan doen we er nog maar eentje ;)

Hint 2 voor Raadsel 4:

In feite had mijn post voor Raadsel 4 ook leeg kunnen blijven: de inhoud van de post is namelijk niet van belang.




edit: En de 7 punten zijn ook weg!
Nog 5, 3, en 1 up for grabs ::ok::
« Laatst bewerkt op: 22-09-2020, 16:42:52 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #53 Gepost op: 22-09-2020, 17:33:32 »
Kan wederom de pagina niet vinden, of ik zit er weer naast  :(

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #54 Gepost op: 23-09-2020, 11:59:13 »
Kan wederom de pagina niet vinden, of ik zit er weer naast  :(

Hij staat op de pagina ook weereens erg sneaky verstopt  ::hypocriet::

Okay, laatste hint hoor.
En dan komt het volgende, eenvoudiger, raadsel morgen ipv vandaag.



Hint 3 voor raadsel 4
Het gaat niet over 00:06:20 van aflevering 6 seizoen 20... Maar het komt wel in de buurt.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #55 Gepost op: 23-09-2020, 13:29:36 »
Ik zie deze keer echt alles over het hoofd  ::rofl::

Tijd voor een nieuw raadsel ::ok::
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #56 Gepost op: 24-09-2020, 14:50:33 »
Raadsel 4 blijft nog open tot zondag, laten we zeggen tot 17u59.




Raadsel 5: Boodschappen

In navolging van het Toscaanse café gaan we een mooi feest geven. Enkele honderden gasten worden verwacht, die we gaan trakteren op een subtiele saffraanrisotto, voldoende drank, en een hoop taart.
Daarom gaan we langs de AH voor 150 gram saffraan (van Verstegen) en 150 kilo risottorijst (uit Principato di Lucedio). Gelukkig heeft de plaatselijke Appie dat precies op voorraad! Bij de naastgelegen Gall&Gall slaan we daarnaast 14 flessen (van elk 0,7L) van 25-jaar oude Glengoyne in, net als vijftigmaal de 'herst'-wijnbox: die zal vast wel goed zijn & die is met korting ook nog. ;D Bij de Hema hebben ze mooie dripcakes, dus daar slaan we 10x de red velvet (16 personen) in, 50x de driekleuren voor 8 personen, en 30x de chocoladetaart voor 24 personen. Chocolade is immers vaak toch favoriet. Voor de mensen die niet van taart houden, zorgen we ook voor 768 macarons & 25,3 kilo engelse drop.
Om onszelf een schouderklopje te geven, pakken we ook nog 6 vlaggetjes met You did it! van de Hema mee. 8)
Vanwege ons uitbundige uitgavenpatroon krijgen we zowaar een totaal van 15% korting.  :o Dat vinden we wat te veel van het goede, dus we doneren 214,10 euro aan het goede doel 'Help Ron Boszhard de winter door'. ::ok::

We moeten alleen nog ergens een budgetpotje opsporen om de rekening te betalen, maar dat kunnen jullie vast  :)





ps: ik hoop dat ik niet zelf nog ergens een rekenfoutje heb gemaakt ;D

pps: Bij deze, en opvolgenden, geldt dus voortaan 5/4/3/2/1 als puntentelling.
« Laatst bewerkt op: 24-09-2020, 14:53:09 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #57 Gepost op: 25-09-2020, 11:32:37 »
Effies voor het overzicht:

Voor raadsel 4 zijn nog 5, 3 en 1 punten te verdienen;
En voor raadsel 5 zijn nog 2 en 1 punten te verdienen. ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #58 Gepost op: 26-09-2020, 12:42:10 »
De 5 punten van raadsel 4 zijn inmiddels ook weg. ::ok::



Uhmmm heeft raadsel 5 een hint nodig? Nog immer 2 & 1 punt te behalen.
Hij leek me zo straightforward dattie wel na 2 uur geheel weg zou zijn.  :P
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #59 Gepost op: 28-09-2020, 20:02:29 »
Alrighty. Ik had even geen tijd om dingen bij te werken of een nieuw raadsel te maken.
Dus ik lig even achter.



Raadsel 4: Timing is inmiddels verlopen. Ik vermoedde al dat het een beste uitdaging ging worden, en dat klopte.
Dat was het volgende raadsel, aangevuld met enkele hints.

Raadsel 4: Timing

Deze post moest nu worden geplaatst & bevat alle informatie die je nodig hebt: seizoen - aflevering & tijdstip.

De oplossing hiervan was niet de inhoud van de post, maar de post zelf.
Ik probeer met de nieuwe titels ook een tipje vd sluier op te lichten (of minimaal het thema aan te geven, als de strategie voor het oplossen vrij straightforward is). In dit geval was de titel dus Timing. Het ging om de timing van de post.
De post werd geplaatst op 20-09, 00:06:20.
Seizoen - aflevering & tijdstip.
Seizoen 20; aflevering 9; tijdstip 6m20.
In die aflevering, van begin dit jaar, zien we Nathan tweemaal een kruis maken met z'n armen. Dit werd op het forum als hint opgevat, en belandde in het Theorieënoverzicht: https://www.wieisdemol.com/widm20-theorieenoverzicht#aflevering-9

Vervolgens is de afbeelding zelf weereens sneaky verstopt.
Bij
Citaat
In een biecht voor opdracht 1 maakt Nathan twee keer een X met zijn handen. Een X in Romeinse cijfers staat voor 10, en 2 keer 10 is 20. Zegt Nathan hiermee dat hij de 20e mol is? (x)
is het laatste )-haakje een aparte link.

I know, heel lastig. Daarom is het ook slechts 3x opgelost. Squirleon pakt de 10 punten; D*n de 7 punten; en 5 punten voor vloeistof. ::ok::



Bij Raadsel 5: Boodschappen is er niet echt een evil twist. De websites van de winkels bevatten de prijzen; korting eraf; donatie erbij; bedrag zoeken. Tis niet altijd onmogelijk lastig!
Vooralsnog 3x opgelost, dus er zijn nog 2 & 1 punten te verdienen.
Raadsel 5 blijft open tot woensdag 17u59. ::ok::



Raadsel 6: Een Uitgebreid Begin Is Het Halve Werk

neer
ets
egel
open
ster


ps: wellicht ga ik hier morgen een hint voor plaatsen, als de bedoeling te onduidelijk blijkt ;)
« Laatst bewerkt op: 28-09-2020, 20:06:14 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.