Poll

Wat waren de beste raadsels, ter evaluatie voor een eventueel vervolg? (max 3 antwoorden)

Raadsel 1: Initialen afvallers
3 (12.5%)
Raadsel 2: Muzieknoten Für Elise
2 (8.3%)
Raadsel 3: Alternatieve (wetenschappelijke) weergaves voor letters
2 (8.3%)
Raadsel 4: Datum & tijdstip van het raadsel
2 (8.3%)
Raadsel 5: Boodschappen
3 (12.5%)
Raadsel 6: Een letter toevoegen om nieuw woord te vormen
5 (20.8%)
Raadsel 7: Mama appelsap met Chiel Montanga
2 (8.3%)
Raadsel 8: 60 spelfouten in een tekst
1 (4.2%)
Raadsel 9: Rebus voor Lappidoth
2 (8.3%)
Raadsel 10: Een daadwerkelijk bestaand raadsel als rode haring
2 (8.3%)

Totaal aantal stemmen: 9

Auteur Topic: [Funstuff] Speurtocht door het Archief  (gelezen 19708 keer)

Online Jcw

  • Forumlid
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #100 Gepost op: 16-10-2020, 15:12:44 »
Haha ik kwam op ciel montagna en was aan t zoeken bij frederique op de berg...

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #101 Gepost op: 16-10-2020, 15:51:20 »
Persoonlijk kwam ik via Bella Ciao en de -h op het district Ciao Bella in Ho Chi Minhstad. De Vlaamse mol is in Ho Chi Minhstad geweest. Ik kwam echter niet bij een nieuwsbericht.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #102 Gepost op: 16-10-2020, 17:38:34 »
Haha ik kwam op ciel montagna en was aan t zoeken bij frederique op de berg...
Persoonlijk kwam ik via Bella Ciao en de -h op het district Ciao Bella in Ho Chi Minhstad. De Vlaamse mol is in Ho Chi Minhstad geweest. Ik kwam echter niet bij een nieuwsbericht.

 ::rofl::

Vond het concept wel leuk, maar achteraf waren er wellicht iets te veel mogelijkheden voor zijpaadjes.
Maar-ja, ga dat maar eens tegen (zonder dat het zichzelf direct weer te veel wijst).

Vonden jullie de opvolgende stappen meerwaarde hebben, of helaas vooral frustrerend?

Ah, eerdere keren bij het googlen naar Van Reenen / widm kwam ik op pagina's over Miryanna, maar nu krijg ik wel de juiste bovenaan! In ieder geval blij dat ik wel de goede richting op zat te denken

Hmm zie dat ze Van Reeden heet, en oa soms in combinatie met widm Van Reenen is genoemd.
Apart echter, lukt me nl nog niet om dat via google te achterhalen (zonder miryanna direct al te gebruiken) zonder het artikel tegen te komen.

Ah, de wegen van Google zijn ondoorgrondelijk!
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #103 Gepost op: 16-10-2020, 19:32:34 »
Belangrijke Mededeling voor Raadsel 8

Ik zie dat er in de chaos, van sommige woorden correct & anderen onjuist schrijven, er toch een foutje in is geslopen.
Het woord 'toast' wordt in deze context correct gebruikt, maar heb ik in mijn nakijkversie (en dus bij de opzet van de opgave) als fout gerekend.
Houd hier dus rekening mee & pretendeer dat 'toast' een spelfout bevat.

Carry on! ::zwaai::




(respons: huh, wat, zitten er spelfouten in raadsel 8?! ::hypocriet:: )



ps: Dit bleek n.a.v. pm'en met een deelnemer of die grofweg de juiste benadering had.
Herinner dat dat mag als je echt denkt vast te lopen.
Ik ga niet voorzeggen, maar geef vaak wel een klein duwtje.
« Laatst bewerkt op: 16-10-2020, 19:35:22 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #104 Gepost op: 18-10-2020, 21:12:35 »
Ah, het is weer zondag.
Een van de laatste, in ieder geval voor dit seizoen.
Merk op: Deze is een stuk toegankelijker & minder complex, en zou veel sneller geheel opgelost kunnen zijn.

Raadsel 9: Oh, dat is m'n man!










Raadsel 8 is inmiddels 1x opgelost, dus er volgt een hint.

Hint 2 voor Raadsel 8:
Relevant is alleen elk achtste verkeerd gespelde woord.
Merk op: meerdere fouten in hetzelfde woord/begrip tellen als 1 fout woord.

(VanDale stond ipv Van Dalen in de titel voor de spelling/woordenboek-link & 8 in de titel om aan te geven dat die specifieke foutieve woorden relevant zijn)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #105 Gepost op: 19-10-2020, 19:47:46 »
Hij blijkt nog lastiger dan gedacht, #9  ;)
Desalniettemin, inmiddels 3x opgelost ::ok::
Dus daar ga ik nog even geen aanvullende hints geven. ;)



#8 is vooralsnog 1x opgelost, hoewel minimaal één andere persoon zeer dichtbij is.
Een ander hoort eveneens vrij dichtbij te zijn.
Zie alleen niet geheel hoe ik daar nog effectief een hint kan geven, aangezien ik de benodigde methodiek al redelijk uit de doeken heb gedaan.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #106 Gepost op: 20-10-2020, 17:49:24 »
Wanneer een pagina vinden moeilijker is dan de puzzel zelf oplossen...  :-X :-X :-X
Edit: na 26 jaar eindelijk gevonden...
« Laatst bewerkt op: 20-10-2020, 20:04:29 door Rinusoide »

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #107 Gepost op: 21-10-2020, 14:48:03 »
Wanneer een pagina vinden moeilijker is dan de puzzel zelf oplossen...  :-X :-X :-X
Edit: na 26 jaar eindelijk gevonden...

 ::ok::



Hintje 3 voor Raadsel 8:
Er zitten als het goed is om precies te zijn 60 spelfouten in, hetgeen een woord van 7 letters op opleveren. Ohja, en het benodigde seizoen zou je in principe ook kunnen weten.



Hint voor Raadsel 9:
Uhmmm.. Google werkt hier toch gewoon? Maps voor deel 1, images (evt reverse) voor 2, normale zoekmachine voor deel 3.
Ik weet het verder ook niet zo.




Zowel Raadsel 8 als Raadsel 9 blijft staan tot zondag 25 oktober, om 19u59.
Aangezien het een mooi rond getal is, en de widm-afleveringen zaterdag weer voorbij zijn, verwacht ik dat #10 de laatste is voor dit seizoen.
Misschien dat ik me in het weekend nog bedenk, maar reken er niet al te hard op
;)



Raadsel 10: Een Rode Haring
Je hebt 15 zakken boordevol gouden munten.
Een van je bedienden (ohja, je bent een koning(in) van een paar eeuwen geleden, ofzo. Of een handelaar, I don't care, maakt voor het raadsel niet uit) die het transport ervan deed probeerde je in de luren te leggen. Deze persoon, Anita, heeft een van de geldzakken gepakt en bij elke munt ervan exact 1 gram goud weggevijld. Wat een gluipert! Een normale munt weegt, wederom exact, 10 gram.
Je hebt een buitengewoon exacte weegschaal, en mag 1x wegen om te bepalen welke geldzak afwijkend is. Dat je maar eenmaal mag wegen is qua plot volstrekt onlogisch, maar hey, het is een raadsel enzo. Ohja, net als dat je nog niet weet dat het Anita is, maar het is Anita. Oh, of iedereen heet Anita! Ja, zo werkt dat. Al je bedienden heten Anita, om het eenvoudig te houden.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #108 Gepost op: 24-10-2020, 13:00:35 »
Raadsel 8 & 9 staan dus nog tot morgen, zondag 25 oktober, om 19u59.
Als m'n notitiebriefje klopt, is #8 nog 2x punten te krijgen, en voor #9 slechts nog 1.



#10 is vooralsnog 1x opgelost, en heeft eens een hintje nodig.

Hint 1 voor Raadsel 10:
size=
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #109 Gepost op: 25-10-2020, 21:21:37 »
Alright, #8 en #9 zijn verlopen. Laten we kijken wat de oplossingen waren & wie deze hebben gevonden.

Oplossing & uitslag voor Raadsel 8:
Ik zal de uitwerking voor het overzicht even in een spoiler zetten:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Alle woorden met spelfouten erin zijn dikgedrukt. Elk 8e foute woord is hier tevens cursief neergezet.
Zo had abusiefelijk moeten worden geschreven als abusievelijk. Als je dat voor elk 8e woord doet, vormen de overige letters het woord 'veiling'.

Ja, welke veiling dan?...
Naja, het is raadsel 8, we focussen op het 8e woord, de titel bevat w8 voor wacht..
..de veiling van de fandag van seizoen 8: https://www.wieisdemol.com/widm8-fandag-overzicht

Opgelost door:
1. vloeistof (5p)
2. Rinusoide (4p)
3. Squirleon (3p)
4. -
5. -


Ik had dit raadsel achteraf, vanwege meerdere redenen, minder uitgebreid moeten maken.
Bv door iets te spellen met elke 3e fout, en dan een totaal van 15-25 fouten te hebben ipv 60.



Oplossing & uitslag voor Raadsel 9:
Ik had verwacht dat deze sneller volledig zou zijn opgelost, maar m'n inschatting is soms fout!
Het raadsel was:


Onderdeel 1: Het Finse dorp (en voormalige gemeente) Lappi.
Onderdeel 2: De Dothraki (uit hitserie Game of Thromes)
Onderdeel 3: Een fles Raki.
Dit vormt: Lappi + Dothraki - Raki = Lappidoth.
Dat googlend blijkt dat Lappidoth (of soms Lappidot in het Nederlands) de man was van het Bijbelse personage Deborah.

We hebben weinig archiefpagina's over de eerste seizoenen, maar wel oa over de molacties: https://www.wieisdemol.com/widm1-molacties

Opgelost door:
1. Squirleon (5p)
2. vloeistof (4p)
3. Pac (3p)
4. Mollende Moller (2p)
5. -



Hint 2 voor Raadsel 10:
De voorgaande hint ging zowel over de locatie als het seizoen.
Deze hint staat nog maximaal tot woensdag 28 oktober, 19u59



Ga ik nu even de stand in de eerste post bijwerken.
En daarna nog even een poll openen, voor wat de beste raadsels waren (leerzaam, mocht dit speltopic in een volgend seizoen een vervolg krijgen).
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #110 Gepost op: 28-10-2020, 21:25:08 »
En toen zat het erop.
Ik zal nog even de uitleg van #10 doen & de stand updaten en plaatsen.
Vergeet niet op de beste (of minst slechte) 3 raadsels te stemmen. Mocht dit een vervolg krijgen.



Oplossing & Uitslag Raadsel 10
Zoals beschreven was het geplaatste raadsel zelf een rode haring (oftewel, pure afleiding).
Het is verder een bestaand, en relatief bekend, raadsel - dus los die zelf ook nog gerust op.
Wat scherpe ogen echter wellicht opviel was dat het lettertype in m'n gehele post een stuk groter was dan anders. In tegenstelling tot normale posts, had ik ineens vrijwel alles op size-12 gezet. Dat was om enigszins te camoufleren dat het woord 'geldzakken' iets groter was, namelijk size-13. Kijk maar terug: het is een fractie groter.
Oftewel, er moest worden gezocht in het overzicht van mollen & geldzakken in seizoen 13: https://www.wieisdemol.com/widm13-overzicht-molgeldzak .

Dat zijn een hoop plaatjes, dus waar dan? ???
Naja, de dief was ene Anita. Die zat niet in seizoen 13 (man, nog een rode haring)... maar wel Tania, waarbij de namen anagrammen zijn.
De naam Anita was zelf ook aangegeven als size-12. Onnodig toch, aangezien de hele tekst dat verder al was? Behalve dat het hint-icoontje achter haar 12e afbeelding van boven stond. Maar honestly: dat deel was totaal niet nodig. Het draaide vooral om de combinatie geldzakken + 13. Waarbij het volgens bergen hielp om Anita = Tania te zien. Als je daar was, dan was het snel genoeg gevonden.
Hell, zelfs Tania achterhalen was niet eens nodig, omdat het desbetreffende plaatje iets uit het lood is geslagen (hij is iets hoger uitgelijnd, vanwege onbedoelde technische redenen).


Deze is slechts 2x opgelost (naja 3x eigenlijk, ook door Starlight, die hiervan niet de oplossing wist).
1. vloeistof (5p)
2. Pac (4p)
3. -
4. -
5. -




Dat maakt de eindstand als volgt:

Eindstand:
1. Squirleon (37 punten)
2. vloeistof (27 punten)
3. ViWiRu (14 punten)
4. hetoord (10 punt)
4. Rinusoide (10 punten)
6. D*n (7 punten)
6. Pac (7 punten)
8. B&W (4 punten)
9. Brtdm (3 punten)
9. Jcw (3 punten)
11. Susdus (2 punten)
11. Mollende Moller (2 punten)

Nice job iedereen ::ok::




Ik had op wat meer activiteit en deelnemers gehoopt, maar het is niet anders.
Vermoed dat een deel vd reden daarvoor is dat de raadsels niet bepaald eenvoudig waren. Ik wilde liever dat het oplossen van een raadsel iets zou oproepen als 'holy shit, ik ben een genie 8) ', in plaats van dat je er gewoon extra tijd tegenaan kon gooien, of alle opties kon uitproberen. Maar misschien is het concept daardoor te ontoegankelijk geworden.

Zat eergister ook te overwegen dat het misschien interessant was geweest om de puntentelling overboord te gooien, en er een coöperatief spel van te maken. Bijvoorbeeld dat ik geen 'hint gevonden'-afbeeldingen zou plaatsen, maar dat een gezamenlijke gok kon worden gedaan over de oplossing. Waarbij na elke foute gok een hint zou worden gegeven, en bv 3x of 5x per raadsel kan worden gegokt.
Maar dunno, denk dat dat té afwijkend was geweest om wel een succes te zijn. :-\\

Anyway, ik hoop dat een deel het wel leuk vond, evenals de variatie in type raadsels. ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #111 Gepost op: 28-10-2020, 22:53:32 »
Ondanks dat ik bij voor de laatste puzzels geen tijd had, vond ik de anderen echt super om op te lossen  ::bravo::
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline vloeistof

  • Forumlid
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #112 Gepost op: 29-10-2020, 12:16:58 »
Dankjewel hulpdakdekker, een hartstikke leuk spel!

Offline hetoord

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleurenblind? Ik?
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #113 Gepost op: 29-10-2020, 16:46:14 »
Bedankt voor het organiseren! ::bravo::

Er heeft een hoop werk en tijd ingezeten, dat merk je. Jammer dat de interesse lager is dan gehoopt. Maar niet iedereen houdt evenveel van puzzelen, natuurlijk. En veel mensen komen hier vooral voor het vinden van de Mol, en hebben bij voorbaat al geen interesse in zo'n spel.

Maar ik vond het wel leuk om mee te doen. En zoals ik eerder ook schreef: door het zoeken naar de hints kwam ik feitjes tegen die ik niet wist/vergeten was. Dat was een leuke bijkomstigheid.

En bij de mama appelsap had ik stiekem inderdaad het idee: holy shit, ik ben een genie.

Offline Susdus

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #114 Gepost op: 29-10-2020, 17:21:09 »
Bedankt voor alle moeite HDD!  ::bravo::


Ik heb bij ongeveer de helft van de puzzels een poging gedaan, maar ik merkte dat ik vaak de clou niet zag. Ik ben zo'n persoon die dan lichtelijk gefrustreerd raakt dat het niet lukt en het niet zo snel de volgende dag opnieuw probeert (nouja, hooguit 1x, totdat ik weer bij dezelfde Chiel Montagne pagina plek blijf hangen en dan geef ik het op  ::rofl:: ). Voor mij was dat het grote verschil met het andere puzzeltopic, wat ook soms wat meer tijd kostte, maar waar mijn hersenen de gedachtegang erachter beter aan konden.


Ik denk wel dat het een concept is met potentie, maar zoals je zelf al aangaf misschien een iets andere invulling. Het idee van samenwerking is voor de enthousiastelingen die er niet zo goed in zijn misschien wel een goeie optie, maar wellicht zijn er ook mensen (zoals squirleon en vloeistof die toch meer dan 50% van de punten scoren) voor wie in hun eentje speuren uitdagender is! Lastig dilemma dus.


Hopelijk kun je wat met deze feedback en mocht er een nieuwe serie van dit spel komen in januari, kom ik toch weer een gokje wagen  ;D 
Talk less, smile more

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #115 Gepost op: 29-10-2020, 18:59:00 »
Hopelijk kun je wat met deze feedback en mocht er een nieuwe serie van dit spel komen in januari, kom ik toch weer een gokje wagen  ;D 

Ik heb kunnen concluderen dat een eventueel vervolg zeker een terugkerende Chiel Montagne-vraag zal moeten hebben ::jaja::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #116 Gepost op: 29-10-2020, 23:14:30 »
Ik vond het ook erg leuk  ::jaja::
Voor een volgende keer is het inderdaad een idee om de opzet anders te doen. Op die manier kan je ook voorkomen dat mensen toevallig op een oplossing stuiten zonder de puzzel opgelost te hebben :P

Offline Susdus

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #117 Gepost op: 29-10-2020, 23:19:39 »
Ik heb kunnen concluderen dat een eventueel vervolg zeker een terugkerende Chiel Montagne-vraag zal moeten hebben ::jaja::
Ja leuk, nu al zin in!  ::love::  Maar misschien afwisselen met Pierre Kartner, om het vernieuwend te houden?
Talk less, smile more

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Funstuff] Speurtocht door het Archief
« Reactie #118 Gepost op: 31-10-2020, 12:18:41 »
Ik ben pas later aangehaakt, maar ik vond het ontzettend leuk ::bravo:: In een hintloos seizoen toch nog iets wat het speurdershart sneller doet kloppen. Leuk gedaan HDD ::ok::

Ik denk dat bijna alle raadsels wel te halen waren, zolang er maar goede tips bij kwamen om je op weg te helpen. Alleen de spellingstest was wat frustrerend :P
...óf niet!