Auteur Topic: Wie verdenkt wie?  (gelezen 42297 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #260 Gepost op: 25-10-2020, 13:32:00 »
Volgens Tygo in de podcast zat Peggy op Jeroen en heeft Nikkie Peggy ervan overtuigd dat niet Jeroen maar zij de Mol was en is Peggy er op Nikkie uitgegaan. Klopt dit wel? Peggy zat toch op Ron? (Want anders hadden de makers makkelijk Peggy's verdenkingen richting Jeroen erin kunnen laten zitten.)

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #261 Gepost op: 25-10-2020, 13:48:04 »
Volgens Tygo in de podcast zat Peggy op Jeroen en heeft Nikkie Peggy ervan overtuigd dat niet Jeroen maar zij de Mol was en is Peggy er op Nikkie uitgegaan. Klopt dit wel? Peggy zat toch op Ron? (Want anders hadden de makers makkelijk Peggy's verdenkingen richting Jeroen erin kunnen laten zitten.)

Zou in elk geval perfect kloppen met het vingertje van Peggy richting Nikkie.
En met dat Peggy tijdens het invullen van de test plots doorhad dat ze fout zat.
En dat ze in de reveal overtuigd was van Jeroen.
Dus ja, ik denk dat dat verhaal klopt.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #262 Gepost op: 25-10-2020, 13:50:16 »
Ik bedoelde meer: zou Peggy echt op Jeroen i.p.v. Ron hebben gezeten voordat ze haar test op Nikkie inzette? Waarschijnlijk wel, want anders had Nikkie Peggy niet hoeven te overtuigen om van Mol te switchen, want Ron was natuurlijk ook een verkeerde Mol.

Heel knap gedaan dus van Nikkie!

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #263 Gepost op: 25-10-2020, 14:14:44 »
Volgens de podcast:

Nadja → vol op Nikkie
Ron → vol op Nikkie

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #264 Gepost op: 25-10-2020, 15:26:12 »
Ik bedoelde meer: zou Peggy echt op Jeroen i.p.v. Ron hebben gezeten voordat ze haar test op Nikkie inzette? Waarschijnlijk wel, want anders had Nikkie Peggy niet hoeven te overtuigen om van Mol te switchen, want Ron was natuurlijk ook een verkeerde Mol.

Heel knap gedaan dus van Nikkie!

Volgens mij ging dit over de laatste test na (weer) achter je rug. De test daarvoor, op de veerboot, zat Peggy wel op Ron. Ze kan Nikkie hier ook niet gesproken hebben omdat de groepen al 1,5  dag gescheiden waren.
Peggy moest dus een nieuwe mol kiezen en  is toen wellicht voor Jeroen gegaan
.
Het viel me op dat Tygo in de podcast vertelde dat hij in het begin Jeroen wel heeft verdacht ( dat hebben we in de afleveringen  ook kunnen zien) maar dat hij door roomie Patrick in de Peggy tunnel geduwd is Patrick schreef in zijn dagboek precies het omgekeerde. Hij zou zijn beïnvloed door Tygo  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 25-10-2020, 15:29:18 door Moedermol »

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #265 Gepost op: 25-10-2020, 15:27:32 »
Ik bedoelde meer: zou Peggy echt op Jeroen i.p.v. Ron hebben gezeten voordat ze haar test op Nikkie inzette? Waarschijnlijk wel, want anders had Nikkie Peggy niet hoeven te overtuigen om van Mol te switchen, want Ron was natuurlijk ook een verkeerde Mol.

Heel knap gedaan dus van Nikkie!

Lijkt me niet. Peggy was oprecht verbaasd dat Ron de mol niet bleek te zijn en moest toen, naar eigen zeggen, van mol switchen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #266 Gepost op: 25-10-2020, 15:30:18 »
Ah OK, zoals jullie het zien is Peggy na Ron dus even op Jeroen overgestapt maar voorkwam Nikkie dit door zichzelf bij Peggy verdacht te maken. Alsnog goed gespeeld dan van Nikkie.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #267 Gepost op: 25-10-2020, 21:51:07 »
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden, want het klopt niet met het feit dat we Peggy de laatste vraag op Tygo zien invullen. Dat zou betekenen dat we de beelden nu ook niet meer kunnen vertrouwen.

Ik begrijp ook niet helemaal waarom de montage juist hier besloten zou hebben te manipuleren: Peggy’s verdenking van Jeroen zou mol Jeroen minder verdacht maken en het is dus vreemd om die verdenking volledig weg te monteren.

Het kan natuurlijk ook zijn dat hoe Tygo het verhaal heeft gehoord niet is zoals het echt is gegaan. Peggy kan gedaan hebben alsof ze op Jeroen zat, terwijl ze eigenlijk op Nikkie zat (maar door het handschrift is gaan twijfelen en uiteindelijk op Tygo inzette).

Ik hoop dat we hier op de een of andere manier toch nog duidelijkheid over krijgen (ivm mollenjacht voor volgende seizoenen.)

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #268 Gepost op: 25-10-2020, 22:19:25 »
Ik begrijp ook niet helemaal waarom de montage juist hier besloten zou hebben te manipuleren: Peggy’s verdenking van Jeroen zou mol Jeroen minder verdacht maken en het is dus vreemd om die verdenking volledig weg te monteren.

Zoals ik het zie hebben de makers er dit jaar voor gekozen om de mol wat duidelijker te maken, zodat zo veel mogelijk mensen het goed zouden hebben omdat het een jubileumseizoen was. Jeroen werd gedurende aflevering 6 al heel erg naar voren geschoven als mol.
Als je daar de verdenking van Peggy aan vastplakt, klopt het verhaal niet meer. Want dan wil de regie ons juist laten geloven dat Jeroen het niet is, dus dan lopen er twee conclusies door elkaar heen.

Offline bananana

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #269 Gepost op: 26-10-2020, 07:58:43 »

Het kan natuurlijk ook zijn dat hoe Tygo het verhaal heeft gehoord niet is zoals het echt is gegaan. Peggy kan gedaan hebben alsof ze op Jeroen zat, terwijl ze eigenlijk op Nikkie zat (maar door het handschrift is gaan twijfelen en uiteindelijk op Tygo inzette).

Ik hoop dat we hier op de een of andere manier toch nog duidelijkheid over krijgen (ivm mollenjacht voor volgende seizoenen.)

Interessante gedachte! Ik zou het jammer vinden als er in de beelden is gemanipuleerd. Dus ergens geloof ik wel dat ze door het handschrift last minute is overgestapt van Nikki naar Tygo. Hopelijk kan Peggy hier zelf nog eens duidelijkheid over geven.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #270 Gepost op: 26-10-2020, 09:30:54 »
In de podcast bespreken Annemieke en Tygo de executie op Elba en dan zeggen ze het volgende.

Citaat
Tygo: ja, want Peggy zat op dat moment op Ron...
Annemieke: ja.
Tygo (zichzelf corrigerend): of eh.. op Jeroen.
Annemieke: op Jeroen. Ja.
Tygo: En dat heeft Nikkie weer heel mooi omgebogen in ....
Annemieke: ja, want dat vond ik ook heftig... daar sprak ik Peggy ook over. Zij was overtuigd en door die vervloekte handschrift ging ze ook op dat moment gaan twijfelen.
Tygo: ja, en toen kwam Nik ook nog eens er overheen. Dat heeft ze heel goed gedaan, want die wist ... Tygo zit vol ... want wij kennen elkaar goed, dus wij hebben gewoon open gesprekken gehad en voor mij was Nik de mol niet. En zij wist, ja Peggy, die zit die zit op mijn mol. En dat is de mol. Dus dan win ik niet. Dus het enige wat ze toen kon doen was ... Tygo zit op Peggy. Ja, dat gaat ie niet veranderen. Dus die neem ik lekker mee naar de finale en dan zit ie ook fout. Ik moet Peggy eruit duwen.
En daar heeft ze heel kort een gesprekje gehad en daar heeft ze hem mee gewonnen. Ja, wel heel goed.

Als ik dit zo lees/hoor, dan is Tygo’s verhaal dat Peggy op Elba op Jeroen zat. Nadat ze het handschrift had gezien, begon ze met twijfelen en daarna heeft ze met Nikkie gesproken en heeft Nikkie haar overtuigd dat zijzelf (ie Nikkie) de mol is.

 Deze volgorde van events volgt uit het bovenstaande gesprek, maar het is niet helemaal duidelijk of Tygo die volgorde voor zichzelf helemaal duidelijk heeft (en dat Annemieke er half doorheen praat en het onderwerp bijna verandert, maakt het ook niet overzichtelijker.)

De montage vertelt een heel ander verhaal. Peggy zat in Elba op Ron (was ook zeer verbaasd dat hij eruit ging). Ze ging op zoek naar een nieuwe mol en kwam bij Nikkie uit, maar ging twijfelen door het handschrift en zette uiteindelijk op Tygo in. Na het terugzien van de afleveringen kwam ze uit op Jeroen als mol.

Dus welke versie klopt? Of is het een combinatie van beiden?

Ik neem aan dat Nikkie en Tygo en het hier na de finale over hebben gehad en dat daarom Tygo dit allemaal weet. Nikkie heeft na de finale geen belang meer om te liegen dus ik neem aan dat Nikkie gewoon eerlijk dit gedeeld heeft.

Wat minder duidelijk is of Nikkie/Tygo hierover ook met Peggy gesproken hebben. Dat is van belang, omdat Peggy in het spel er belang bij heeft haar verdenkingen niet te delen. Het kan zijn dat Nikkie/Tygo met Peggy gesproken hadden, maar alleen na de opname van de finale (ze hebben elkaar wel gezien, maar het niet over de serie gehad). Het kan dus zijn dat dit verhaal een interpretatie van Nikkie/Tygo is.

Ik weet het antwoord niet, maar ik ben wel heel benieuwd. Als schot voor de boeg, denk ik dat:
- Peggy op Elba echt op Ron zat. (Ik geloof niet dat haar verbazing in scène is gezet.)
- Nikkie wist niet op wie Peggy zat en vreesde dat Peggy misschien op Jeroen zat (mogelijk op Elba al of pas daarna).
- Nikkie heeft toen met Peggy gesproken en het is haar gelukt om Peggy op haarzelf te krijgen.
- toen kwam het vraagteken en begon Peggy te twijfelen. Ze kwam uiteindelijk bij Tygo uit. (Dat is alleen logisch als ze Jeroen niet op de tweede plek had, dus dat is alleen logisch als Nikkies vrees dat Peggy op Jeroen zat totaal ongegrond was.)
- na het zien van de uitzendingen begon bij Peggy het licht te branden en kwam ze uit bij Jeroen.

Maar goed, dit is één mogelijke interpretatie. Misschien klopte de verdenking op Elba, twijfelde Peggy tussen Nikkie en Jeroen, duwde het handschrift haar richting Jeroen, maar kreeg Nikkie haar met het gesprek weer richting Nikkie.

We weten het niet, maar ik zou het graag willen weten, zodat we ook voor de toekomst weten hoe ver de manipulatie van de montage gaat.
« Laatst bewerkt op: 26-10-2020, 09:35:03 door Leendert »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #271 Gepost op: 26-10-2020, 09:55:46 »
Naar mijn idee is het dit:
-> Peggy zat op Ron tijdens de Elba aflevering (duidelijk door reactie op executie, lijkt mij absoluut niet gespeeld)
-> Peggy denkt mogelijk dat Jeroen de mol is
-> Nikkie zorgt dat Peggy op haar komt als mol en niet Jeroen
-> Peggy vliegt eruit op Nikkie

Nikkie heeft bevestigd dat Nadja en Peggy er op haar uit zijn gegaan. Uiteraard moest Nikkie als mogelijke mol in beeld blijven dus hebben ze Peggy haar testbeeld zo gemonteerd alsof het lijkt dat ze op Tygo eruit gaat. Zelfde met waarom Ron zijn testbiecht zo vaag was toen hij afviel, want hij is ook vol op Nikkie gegaan toen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #272 Gepost op: 26-10-2020, 10:44:50 »
Klopt, bij de test van Peggy in aflevering 7 gebeurde precies hetzelfde als bij de test van Ron in aflevering 6. Beiden noemden alle namen van kandidaten die nog in het spel zaten en omschreven waarom ze allemaal de mol zouden kunnen zijn. In beeld zien we Ron een  vraag op Jeroen (was ook een discussie op het forum) invullen en Peggy klikt aan dat Tygo de mol is.

Tekst Ron:
Nou het kan eigenlijk iedereen wezen Patrick kan het zijn, omdat hij heel hard op het strand geroepen heeft: Ik ben de Mol. Jeroen kan het zijn, omdat hij veel geld heeft weggemoffeld tijdens de opdracht met de kettingen. Peggy kan het zijn, omdat Peggy iedereen de schuld geeft van alles.  Tygo kan het zijn.
Tygo heeft niet voor niets twee Gouden kalveren gewonnen.  En het kan ook Nikkie zijn natuurlijk, die niet zoveel doet... en de boel een beetje vertraagt.


Tekst Peggy:
Weet je, er valt voor iedereen wel wat te zeggen. Jeroen zou een hele goede zijn omdat hij onder de radar blijft. Iemand die de goedheid zelve is waardoor je denkt: Nee, dat zou jij nooit kunnen doen. Maar juist daarom zou hij een goede evenwichtige Mol kunnen zijn. Nikkie is natuurlijk ook een hele goede keuze. Omdat je het niet zou verwachten.  En Tygo is een hele goede speler. Het is ook een geweldige acteur, dus hij kan ook dingen spelen.  En daardoor ook met jou spelen.

We weten nu dat beiden er op Nikkie uitgevlogen zijn. En de schermen die we in beeld zien is een montagedingetje. Ik denk wel dat Peggy Jeroen in het vizier kreeg na het afvallen van Ron, ze heeft hem immers ook aan het werk gezien op Elba.



Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #273 Gepost op: 26-10-2020, 11:16:13 »
Klopt, bij de test van Peggy in aflevering 7 gebeurde precies hetzelfde als bij de test van Ron in aflevering 6. Beiden noemden alle namen van kandidaten die nog in het spel zaten en omschreven waarom ze allemaal de mol zouden kunnen zijn. In beeld zien we Ron een  vraag op Jeroen (was ook een discussie op het forum) invullen en Peggy klikt aan dat Tygo de mol is.

Verschil hierbij is wel dat de vraag die Ron invulde voor meerdere interpretaties vatbaar was. Het is volledig mogelijk dat hij bedoelde die vraag op Nikkie in te vullen, maar dat hij per ongeluk hem op Jeroen invulde.

Bij Peggy’s testvraag was dat niet zo. Als Peggy totaal niet op Tygo zat, dan is dat dus echt manipulatie van de testvragen in beeld. En dat zou volgens mij de eerste keer zijn dat we kunnen bevestigen dat dat gebeurt.

Zoals ik al zei: ik hoop dat we hier meer duidelijkheid over krijgen.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #274 Gepost op: 26-10-2020, 13:24:03 »
De verdenkingen kloppen deels wel maar als het nodig is wordt er gemanipuleerd. Lees het wie verdenkt wie topic van seizoen 19 maar na. Daar blijkt voortdurend achteraf dat er zaken niet kloppen.

Sinan verdacht vanaf afl.4 Merel of een vrouw maar stapte volgens de testbiechten later over naar Rick Paul en Niels en Jamie en Niels. Hij heeft later in een interview aangegeven Niels nooit verdacht te hebben. Toen hij er uitvloog net voor de finale verdacht hij ineens Merel weer.

Sarah zat al afleveringen lang op Merel terwijl ze in de laatste aflevering voor de finale ineens switcht naar Sinan wat ook onjuist bleek. Zij was al langere tijd zeker van mol Merel.


Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #275 Gepost op: 26-10-2020, 14:00:23 »
Sinan verdacht vanaf afl.4 Merel of een vrouw maar stapte volgens de testbiechten later over naar Rick Paul en Niels en Jamie en Niels. Hij heeft later in een interview aangegeven Niels nooit verdacht te hebben. Toen hij er uitvloog net voor de finale verdacht hij ineens Merel weer.

Maar deze manipulatie zette zich  niet door naar manipulatie van beelden van testvragen. Dus dat zou nu nieuw zijn.

Ik heb Sinans laatste twee biechten laatst nog eens teruggekeken. Ondanks dat de suggestie gewekt wordt dat hij Niels verdenkt, zei hij dat niet. Hij zei alleen dat Jamie en Niels in een specifieke opdracht iets fout deden en dat gezien de vrijstelling van Niels, het hem beter uit zou komen als Niels de mol is. Het was voor mij vrij duidelijk (ook toen ik het zag in 2019), dat het stukjes waren die geknipt waren uit een grotere biecht. Met andere woorden: het waren dingen die hij echt dacht en zei, maar de montage selecteerde net deze momenten om het te laten lijken dat hij Niels (en Jamie) verdacht. Dit soort manipulatie gebeurt vaak, maar door kritisch luisteren en te combineren met andere informatie kom je vaak een heel eind om dat te ontrafelen. Maar het is de taak van de montage om zelfs met dat soort reverse engineering de identiteit van de mol niet te achterhalen is.

Wat niet (of zeer weinig) lijkt te gebeuren (afgezien van de finale van seizoen 4, wat echt lang geleden is) dat de regie de kandidaten vraagt om te zeggen dat ze iemand anders verdenken dan ze werkelijk doen. Dat zijn echt gefabriceerde regelrecht onware biechten.

Mocht iemand toch nog met overtuigend bewijs komen dat zulke gefabriceerde regelrecht onware biechten gebruikt worden (ik heb dat bewijs nog niet gezien), dan vallen we toch een stapje terug. We weten allemaal dat - zelfs als we de biecht van de mol buiten beschouwing laten - de biechten niet de volledige waarheid vertellen. Ik ga er echter vanuit dat de biechten (afgezien van de biecht van de mol) wel stukjes waarheid vertellen (waarna wij kunnen gaan puzzelen om proberen het geheel te reconstrueren). Als dat niet meer klopt, dan vallen we terug erop terug dat de biechten (zonder de biecht van de mol) nog een coherent verhaal vertellen aan het einde van de rit (waarbij de waarheid niet meer een doel is). Dat vind ik jammer omdat we dan alleen aan het zoeken zijn naar ‘welk verhaal wil de regie ons aan het einde van de rit vertellen’ en niet langer naar ‘wat is er eigenlijk echt gebeurd’.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #276 Gepost op: 26-10-2020, 15:15:01 »
Er zat in 2019 wel een zeer dubieuze biecht van Sarah in een aflevering. Dat was na de balkonopdracht, waar Merel op het laatste moment (en totaal onnodig) verkeerd was gaan staan. Merel gedroeg zich erg verdacht en werd na afloop behoorlijk doorgezaagd door haar medekandidaten. Vervolgens zagen we een slecht acterende Sarah die in de camera biechtte dat ze 'niet meer in het nepmollen van Merel trapt'. Dit was in aflevering 4 of zo. Blijkbaar moest dit de kijker ervan overtuigen dat Merel aan het nepmollen was.

Sarah vertelde achteraf in interviews dat Merel al vanaf aflevering 1 haar Mol was. Niet een bijmolletje, maar haar hoofdverdachte. Die biecht van Sarah leek in scène te zijn gezet om Merel minder verdacht te maken. Onmogelijk te bewijzen natuurlijk, maar ik ben er vrij zeker van dat er weinig oprechts was aan die biecht.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #277 Gepost op: 26-10-2020, 15:57:33 »
[Edit: update nav rest van de podcast]

Ook uit de podcast:

Citaat
Jeroen: we staan in de finale en er is maar één iemand geweest in het hele seizoen die me heeft verdacht.

Als Peggy Jeroen al heeft verdacht (hoe lang of hoe kort ook), dan lijkt het erop dat Jeroen hier niet vanaf weet. Dat sterkt me wel weer in het geloof dat Tygo’s lezing niet klopt.

Sarah vertelde achteraf in interviews dat Merel al vanaf aflevering 1 haar Mol was. Niet een bijmolletje, maar haar hoofdverdachte. Die biecht van Sarah leek in scène te zijn gezet om Merel minder verdacht te maken. Onmogelijk te bewijzen natuurlijk, maar ik ben er vrij zeker van dat er weinig oprechts was aan die biecht.

Ik heb dit terug kunnen vinden. Interessant en meest overtuigende voorbeeld tot nu toe. Het kan natuurlijk dat Sarah in een moment van ongeloof / twijfel dit gezegd heeft. Als het wel in scène is gezet op verzoek van de productie, vraag ik me toch af hoe dat dan gegaan is. Ik denk toch niet dat de regie vraagt of iedereen even een paar nepbiechten wil opnemen en als ze het alleen over Merel vragen, dan valt dat ook op. Het is met beeld en al, dus het moet haast wel ter plaatse in Colombia opgenomen zijn.

Het seizoen in Colombia was wel erger dan normaal met de krakkemikkige biechten die niet leken te kloppen. Ik denk dat dat deels was omdat de mol redelijk verdacht werd, dus dan is het lastiger om het in de montage nog een beetje te laten lijken alsof iedereen het kan zijn. Ik houd me er op zijn minst aan vast dat dit soort streken eerder uitzondering dan regel lijken.

(Voordat iemand seizoen China gaat aanhalen, de manier waarop de biechten van Anita en Leonie bij hun afvallen werden laten zien, vind ik lang niet zo erg. Leonies biecht liet zo’n beetje alles open. En Anita noemde Rob als mogelijke verdachte, maar het was maar de vraag of ze echt in de test op hem in zou zetten.)
« Laatst bewerkt op: 26-10-2020, 22:31:48 door Leendert »