Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken  (gelezen 18026 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #80 Gepost op: 30-09-2020, 16:50:25 »
De mol was deze opdracht zo in haar sas, lekker bezig met foundation en een makeover, dat ze bijna was vergeten om te mollen. Baby Links rechts verwisselen, misschien wat lettertjes verstoppen; is wat magertjes voor een molactie, maar goed je moet prioriteiten stellen hè.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #81 Gepost op: 30-09-2020, 16:55:19 »
Tygo vind even later een joker in de kamer en stopt die zeer opzichtig in zijn onderbroek (+/- 19:38). Die joker is nooit in beeld gebracht, ik denk dat het een acteeract van Tygo is om Nikkie te laten geloven dat hij een joker heeft.
« Laatst bewerkt op: 30-09-2020, 16:58:00 door Jezet »
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #82 Gepost op: 30-09-2020, 17:34:04 »
Nikkie heeft nog steeds een joker. Tygo niet. Dat was slechts dollen.

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #83 Gepost op: 30-09-2020, 23:07:04 »
Nikkie heeft nog steeds een joker. Tygo niet. Dat was slechts dollen.

Ze verveelden zich gewoon stierlijk, was ook duidelijk merkbaar in hun gesprekken.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #84 Gepost op: 30-09-2020, 23:59:27 »
Dat merk je bij Nikkie wel meer, toch?
Ik heb niets tegen haar, maar zij lijkt niet echt met het spel bezig. Heeft meermaals een uitgestelde reactie net of ze er met haar hoofd niet bij is.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #85 Gepost op: 1-10-2020, 15:46:22 »
[Deel 1/2]
De volgorde waarin de beelden zijn gemonteerd blijft me toch wel bezighouden.
Het begin is bijvoorbeeld al vrij vaag, als ze nog voor het eerst aan het bellen zijn met de 'schilders'. De eerste zaal die ze in lopen, lijkt vrij willekeurig Zaal 19 te zijn, als Patrick met Jeroen belt (nadat Peggy haar zegje heeft gedaan). Het kan echter ook een ander belmoment zijn, want het is zo geknipt dat het niet duidelijk wordt of het ook echt dit eerste gesprek met Jeroen is. Maar het stukje ervoor in de gang, lopen ze wel richting die deur van Zaal 19, dus denk dat dit klopt. Na wat geknip staan ze in Zaal 8 en begint Ellie met het bellen van Nikkie en Tygo. Dan hebben ze dus al een aardig wandelingetje gemaakt. Ze lijken richting Zaal 9 te lopen, dat is weer terug waar ze vandaan kwam.



Ineens staan ze dan bij een (fout) rond schilderij (Adoration of the Magi van Ghirlandaio), die zou volgens site van Uffizi in Zaal 25 hangen [als dat klopt, want die van Michelangelo hangt volgens de site in 35 en op tv in 41... helaas is Google Maps nogal gedateerd en pre-herinrichting, locatie beeldhouwwerken klopt wel nog maar schilderijen regelmatig niet], dat is in de andere vleugel op dezelfde verdieping, beetje vreemde sprong (de kleuren van de muren verraad in ieder geval dat het een ander deel van het museum is). Betekent dit dat ze dan zalen 1 t/m 7 in het begin niet gedaan hebben...? Dit is van belang om dat shot te kunnen plaatsen dat Ron bij het goede schilderij in 5-6 staat te kijken.

Dan lopen ze Zaal 35 in waar het onafgemaakte meestwerk van Da Vinci hangt. Als dit allemaal klopt, hebben ze enige tijd doorgebracht bij hetzelfde stuk van het museum en zowel Peggy als Nikkie een keer gebeld. Daarna lopen ze verder naar Zaal 41 voor het schilderij van Nikkie, meteen opgemerkt door Ron. Volgens de klok hebben ze dan nog minder dan 18 minuten. Daarna lopen ze verder met oplopende zaal nummers (9:52 in het filmpje), te controleren door de beeldhouwwerken aan begin en eind van de gang (en positie ramen).

Volgend shot lopen ze ineens van Zaal 2 naar Zaal 3 (ca. 10:00), dat is helemaal aan het eind van de andere vleugel. Aan de hand van het gesprek dat ze hebben, lijkt het qua timing in de opdracht wel te kloppen. Veel shots van schilderijen ineens er tussen, en dan hebben ze in Zaal 88 het schilderij van Tygo gevonden. Dat moet op een andere verdieping zijn, zelfs in de andere vleugel. Ze lopen daar nog verder, ook bij Zaal 83 en vermoedelijk nog verder. Als ze in 88 staan, zie je kort op de telefoon van Patrick dat het 10u43 is (11:28 in het filmpje). Ik denk dat ze ongeveer om 10u00 begonnen zijn, want aan het begin kan je ook op de telefoon van Patrick zien dat het 10u06 is als Ellie belt met Nikkie en Tygo (ca. 3:39 in filmpje). Opdracht duurt 45 minuten, dus dan hebben ze echt nog heel weinig tijd.

Ron begint over dat schilderij in de biecht. De klok zegt nog 4 minuten te gaan, dat zal wel grofweg kloppen (al vind ik de shots die tussen vinden schilderij Tygo en dit moment zitten, met al het zoeken, langer duren, zal dus vast wat geschoven zijn). Ze staan bij Zaal 45, kennelijk weer de trap afgelopen, maar wel weer helemaal in andere vleugel ten opzichte van Zaal 5-6. Ze zeggen helemaal naar de andere vleugel te gaan, wordt deels bevestigd op beeld. Ron staat dan te kijken in Zaal 5-6 (ca 12:50), als je Patrick daarna in de gang ziet lopen ('Ron, kom.' 13:01), loopt hij echter op de hoek van de South Gallery, in de buurt van Zaal 23 en 24, en gaan ze richting East Gallery waar helemaal in het begin die bewuste Zaal 5-6 zit. Hier is dus duidelijk gestuurd en gegoocheld in de montage. In de gang lopen ze langs deuren en borstbeelden die in deze East Gallery inderdaad staan. Patrick loopt op het eind dan heel snel in zalen die bij de vroege kunst (vroege Renaissance, pre-Renaissance), en ze zouden in ieder geval in Zaal 3 zijn en de klok loopt af helemaal aan begin van de East Gallery/oostvleugel net buiten Zaal 3 en trappenhuis (al zie je niet dat ze net een zaal uitgekomen zijn).


Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #86 Gepost op: 1-10-2020, 15:46:36 »
[Deel 2/2]

Als het al zo zou zijn dat Ron aan het eind stil heeft gestaan bij dat schilderij, dan moet het echt in de laatste minuut geweest zijn, dus later dan de klok/chronologie nu deed suggereren. Patrick en Ellie lopen dan beetje als kip zonder kop, dus wel opmerkelijk. Ander mogelijk moment is voordat ze schilderij van Tygo vinden, als ze bij Zaal 2-3 lopen. Of echt helemaal in het begin als ze in de buurt van Zaal 8 zijn en nog bezig met bellen, maar juist vanwege dat bellen lijkt me dat niet geheel logisch. In de biecht zegt Ron 'Ik heb -volgens mij - het schilderij van Peggy toen gezien.' En dan shot dat hij daar staat, dit wekt de suggestie dat het 'veel' eerder heeft plaatsgevonden. 'Dus ik draai me om, en toen waren ze al weg.' Het zou natuurlijk nog steeds kunnen, maar in de laatste minuut? Nu hebben ze wel meerdere cameramensen, maar die lopen op het eind steeds achter hen aan (zelfs zo dat Patrick alleen 'achtervolgd' wordt?), en dan zou er ook nog een even een heel vast shot moeten zijn bij Zaal 5-6. Die klok van de laatste seconden klopt sowieso niet natuurlijk. Als de tijd voorbij is lopen ze vrij dicht bij elkaar, en net daarvoor zie je Patrick en Ellie zonder dat er meteen direct iemand in de buurt is, dus daar zit nog heel veel ruimte voor allerlei twijfel.

Belangrijkste vraag is natuurlijk of het hier nou om een Molactie van Ron gaat of niet. Het wordt wel allemaal behoorlijk breed uitgemeten, dat is wel opvallend natuurlijk; té opvallend? Ze hebben het erover dat ze hem al hebben gezien, vooral Ron. Als je hem dan weer ziet, begin je toch meteen te roepen? Hij heeft ook niet tegen de kandidaten benadrukt hem op het eind toch gezien te hebben. En ze komen op het eind heel dicht in de buurt, was het dan niet handiger te veinzen dat je dat schilderij ergens anders gezien hebt, of veel meer tijd te rekken als je nog op de verkeerde verdieping zit? [Mol is ook niet perfect natuurlijk.] Patrick pusht wel, en Ron loopt wel achteraan... (Maar niet als hij zogezegd het goede schilderij tegenkomt.) Patrick dan ook onmols om ze de goede kant op te leiden, of een heel stoere/gedurfde molactie.

Hopelijk kunnen jullie me een beetje volgen  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 1-10-2020, 16:57:34 door Uil »

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #87 Gepost op: 1-10-2020, 16:05:50 »
Ik heb het nog eens bekeken, en het lijkt dat Peggy hier slecht heeft geschilderd en een foute beschrijving gaf, maar die was toch accuraat. Dat schilderij dat Ron in het begin spotte klopte, daar liepen ze aan voorbij, een beetje vreemd dat ze dat niet terug konden vinden, dus ergens mogelijk mols. Nikkie had echt een fout met de baby op de linkerschouder; dat kan ook nog aan Tygo liggen. Het team Jeroen / Peggy lijkt het hier toch het beste te hebben gedaan.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #88 Gepost op: 1-10-2020, 16:13:31 »
Ja hoor, ik kan je volgen. Even zeggen: RESPECT weer Uil voor al je werk! ::ok::
Het is wel lastig om de kandidaten te volgen als er gestuurd en geknipt wordt.
Zou dat mss komen door dat de camera's, licht enz. steeds verplaatst moeten worden? Er gaat wel een optocht door dat museum!
Heb zelf niet een echte molactie kunnen ontdekken hier. Wel vraagtekens bv bij Ron voor dat schilderij waar hij staat te kijken en niet roept naar de anderen om terug te komen. Maar ja, Ron wordt heel verdacht neer gezet.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #89 Gepost op: 1-10-2020, 16:27:27 »
Als we er even vanuit gaan dat de productie er voor zorgt dat de Mol op een zo handig mogelijke plek terecht komt (door de volgorde te bepalen), dan vraag ik me af of die plek dan bij het schilderen zit. Je kan daar feitelijk maar 1 schilderij "ongehinderd" verkeerd overbrengen: het schilderij dat je ziet. Als je te openlijk je eigen nageschilderde schilderij verkeerd beschrijft, dan kan jouw partner dat oppikken. Maar als je in het Uffizi rondloopt... dan kan je echt alle schilderijen missen die je wilt.

Tot zover de theorie, maar die lijkt aan te sluiten bij de praktijk. Want ze vinden 3 schilderijen (die zijn dus niet verkeerd beschreven) en ook de vierde is niet verkeerd beschreven. Daarmee kom je toch al snel richting Patrick of Ron als Mol (aangezien Ellie... enfin). En dan moet ik denken aan Ron en zijn 'onthou dat het uit 1505 komt' en het schilderij in zaal '5 6'....

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #90 Gepost op: 1-10-2020, 23:45:55 »
Volgens mij is het schilderij van Peggy helemaal niet zo duidelijk als wordt gesuggereerd.
Met name al die poppetjes met rode mutsen klopt niet.
Dat lijkt meer op het schilderij met de hond links in plaats van het schilderij met de hond rechts.
Op het echte schilderij in het museum, met de hond links,  staan allemaal kardinalen met rode hoofddeksels.
Het echte schilderij met de hond rechts heeft maar een enkele persoon met iets roods op zijn hoofd.
Ook de genoemde aapjes vallen mij niet op.

Daarom begrijp ik de onzekerheid bij de groep Ron, Elly en Patrick welk schilderij het was. De mol zat niet in deze groep.

De beschrijving deugde niet.
Maar heeft Peggy uit zichzelf al die kaboutertjes met rode mutsjes geschilderd of was dit op aanwijzing van de mol? (Jeroen)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #91 Gepost op: 2-10-2020, 10:42:15 »
Uit Patrick 's voiceover kun je opmaken dat er gezegd is "er zijn mannen met rode mutsen".
Je hebt gelijk dat in het foute schilderij méér rode mutsen zitten ( 4 om 10 of zo), maar het schilderen was maar een geheugensteuntje voor wat er daadwerkelijk gezegd moest worden. De genoemde omschrijving is ook prima voor het juiste schilderij. Zie bijlage
« Laatst bewerkt op: 2-10-2020, 10:45:42 door foxhunter »

Offline sherlock

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #92 Gepost op: 3-10-2020, 01:59:59 »
Het lijkt mij 100% zeker dat de mol hier zijn eigen plek heeft kunnen kiezen en dat lijkt het museum de beste plek om te mollen. In het verleden hebben mollen echter ook keuzes gemaakt die niet te rijmen waren met het molschap, maar puur op persoonlijke interesse (Patrick en het straattheater bijv) Begrijp me niet verkeerd, ik zou zelf volledig voor het museum gaan (Da Vinci's aanbidding door de wijzen kunnen zien met slechts 2 medespelers en een cameraman WOW ::oink::) maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die naar het geboortehuis van Da Vinci of Michaelangelo zouden willen. Als 1 van beide je favo kunstenaar is en je wilt genieten van het uitzicht, waarom dan ook niet? Een mol heeft ook recht om soms een vrije dag op te nemen en te genieten toch?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #93 Gepost op: 11-10-2020, 02:27:38 »
We weten nu in ieder geval dat de mol geschilderd heeft

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #94 Gepost op: 11-10-2020, 11:36:38 »
Inderdaad.  ::ok::

De schilderijen van Tygo en Nikkie zijn gevonden. Dus niet verdacht in deze opdracht.

Het schilderij van Peggy, omschreven door Jeroen is niet gevonden.

Volgens mij heeft Jeroen in zijn beschrijving teveel figuren met rode hoedjes genoemd. Daardoor is er verwarring ontstaan met een ander schilderij.  Dat verkeerde schilderij zou ook zijn gekozen, maar Peggy merkte op dat de hond links moest liggen en niet rechts.
Dus Peggy is in deze opdracht de kandidaat en Jeroen is hier de mol.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #95 Gepost op: 24-10-2020, 21:23:01 »
Ik vind Jeroen eigenlijk het meest verdacht tijdens deze opdracht (maar verdenk hem verder niet). Het omschrijven van de drie bogen van de lijst (triptiek-achtig) zou super waardevol geweest zijn. Dat is misschien nog wel duidelijker dan de ronde vorm van het schilderij dat door Nikkie wordt geschilderd. Zelf als je op de foto niet door hebt dat het de lijst is zou ik beginnen met het opschrijven van die bogen.

De schilderwerkjes van Nikkie, Jeroen & Tygo (en de omschrijving die ze kregen) is voor het doel van deze opdracht hartstikke prima. Wat dat betreft zou ik de mol eerder in het museum zoeken.
Jeroen zelf zag de bogen dus ook als essentieel element en heeft ze daarom expres niet benoemd...

Maar goed, ondanks dat ik hem in deze opdracht het meest verdacht vond, heb ik me er verder niet door laten leiden bij het vinden van de mol. Hij bleef onderaan mijn lijstje. :-\\.

Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #96 Gepost op: 24-10-2020, 21:40:20 »
Jeroen zelf zag de bogen dus ook als essentieel element en heeft ze daarom expres niet benoemd...

Maar goed, ondanks dat ik hem in deze opdracht het meest verdacht vond, heb ik me er verder niet door laten leiden bij het vinden van de mol. Hij bleef onderaan mijn lijstje. :-\\.

Hij had zich immers versproken ::jaja::