Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk  (gelezen 20386 keer)

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #100 Gepost op: 15-09-2020, 12:42:59 »
In de uitzending lijkt 't er toch sterk op dat ze bij de we zilveren ruilpost helemaal niets ruilen (bij de 1e pakken ze in ieder geval 5).
In onderstaand screenshot lijkt 't er toch op dat Tygo 2 pakt en Jeroen maar 1...

lijkt inderdaad alsof Jeroen maar 1 steen pakt op deze foto. Maar bij Ellie (andere groep) lijkt het ook alsof ze maar 1 x een 25 euro steen pakt.. dus ik weet jiet of dit heel veel zegt. zou de mol echt 5 euro minder willen pakken? Dat is zo weinig geld en het risico niet waard.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #101 Gepost op: 15-09-2020, 12:44:31 »
Ik kan het niet heel goed zien, maar ligt er achter nr. 3 ook niet nog een steen?

Ik had die gedachte ook even, maar volgens mij is dat een normale steen. Net iets meer afgerond. Meen die ook net aan te zien liggen in de bovenste foto.

Offline oppermolloot

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #102 Gepost op: 15-09-2020, 12:49:14 »
Ik kan het niet heel goed zien, maar ligt er achter nr. 3 ook niet nog een steen?

Dat zou betekenen dat ze maar 6 stenen bij dit punt hebben gewisseld, dat zou het verhaal nog raarder maken....

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #103 Gepost op: 15-09-2020, 12:59:25 »
nee die geldstenen zijn goed geteld, daarachter 3 ligt een kei.

Online WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #104 Gepost op: 15-09-2020, 13:30:42 »
Maar bij Ellie (andere groep) lijkt het ook alsof ze maar 1 x een 25 euro steen pakt.
Dat was toch ook 1 € 25 steen wisselen voor 5 gewone stenen?
Naar mijn idee niet meer dan logisch.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #105 Gepost op: 15-09-2020, 15:16:42 »
yep

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #106 Gepost op: 15-09-2020, 18:46:01 »
Het is in een ander topic ook al aangestipt... De trage start van de 5-groep. Mijn idee was en is, dat ze daarmee het risico dat de 4-groep over de helft komt. Bij de start doet de 5-groep er 8-9 minuten over om te beginnen. Toch komen ze elkaar in het midden tegen en het is mij niet helder waar die 4-groep dan al die tijd heeft verloren.

Heeft iemand daar een idee over?

Ik denk zelf dat als die 4-groep stevig was doorgelopen, dat ze op de tweede helft van het parcours bij een bordje hadden kunnen komen. De focus ligt nu bij Peggy, maar van die 4-groep zien we voor mijn gevoel veel minder. Het is wel erg vol in beeld allemaal. Beetje zoals Chris en Rik die een envelop missen in 2015.

https://youtu.be/C24YvD4T20Q
« Laatst bewerkt op: 15-09-2020, 18:48:24 door Tarballs »

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #107 Gepost op: 15-09-2020, 18:59:04 »
Het is mogelijk dat de groep van 4 pas later begint met lopen dan dat lijkt volgens de beelden, er is geen klok in beeld op het moment dat ze gaan lopen.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #108 Gepost op: 15-09-2020, 19:02:38 »
Juist daarom vind ik het opvallend dat die 5-groep zo breed wordt uitgemeten: trage start, stenen voorbijlopen, stenen weggooien. Van die 4-groep zien we voor mijn gevoel veel minder terwijl die ergens ook die 8-9 minuten is kwijtgeraakt.

Sowieso... Een kilometer lopen in 40 minuten is bitter weinig voor beide groepen. Ik snap dat het zwaar is maar 1,5km/uur is wel bar en boos. Weten we zeker dat het niet 2 x 2 kilometer is?

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #109 Gepost op: 15-09-2020, 19:02:48 »
Het leek alsof Ellie en Horace het niet zo zwaar hadden als de rest. Of zijn ze allebei loeisterk?
De mol zal sowieso ingeseind zijn hoe ver de andere groep was. Maar hoe? Misschien met tekens langs de weg?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #110 Gepost op: 15-09-2020, 19:08:04 »
Ik weet niet, maar ik denk dat mollen niet moeilijk is. De stenen lijken minder belangrijk dan het lopen. Er staat maar één verdubbelaar aan beide kanten van x0,5. Het is een kwestie van zorgen dat je je eigen bordje van x1,5 of x1,75 voorbijloopt. Daarna wordt het halvering of niets, aangenomen dat de verdubbelaar aan de andere kant van x0,50 te ver weg is.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #111 Gepost op: 15-09-2020, 20:11:44 »
Ik vind de stenen juist het belangrijkste deel van deze opdracht: als je geen stenen meeneemt (of slechts voor €35 zoals de groep van 5) heeft ook het bord 1,75x weinig effect. Daarbij zijn het voorbij lopen van het gouden wisselpunt van de groep van 5 en het slechts pakken van 4 gouden stenen in de andere groep de belangrijkste momenten uit deze opdracht voor mij.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #112 Gepost op: 15-09-2020, 20:15:21 »
Klopt, maar ik geloof niet dat de mol ooit de bedoeling heeft gehad om verder te gaan dan x0,5 of misschien zelfs heeft geprobeerd om tussen bordjes te eindigen. Met deze verwaasloosbare bedragen kun je gemakkelijk de held uithangen en doorlopen.

[EDIT] Ook Ellie en Horace misten een wisselpunt. De tweede van 5 euro. Ellie dringt er daarna op aan om te wisselen, waar ze eerder niet teveel wilde wisselen omdat ze hogere bedragen verwachtte. Dat brengt het totaal aantal mensen dat een wisselpunt gemist heeft op 7. Daarvan is hooguit 1 de mol. Het gebeurt ook in beide groepen. Naast een molactie kan het dus ook gewoon een menselijke vergissing zijn.
« Laatst bewerkt op: 15-09-2020, 20:24:28 door Tarballs »

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #113 Gepost op: 15-09-2020, 20:32:16 »
Ellie dringt er daarna op aan om te wisselen, waar ze eerder niet teveel wilde wisselen omdat ze hogere bedragen verwachtte.

Ik dacht dat Ellie bij goud weer iets opmerkt als “na goud komt misschien platina, dus laten we niet teveen wisselen”, maar dat zou ik eens moeten terugkijken.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #114 Gepost op: 15-09-2020, 20:44:23 »
Dat klopt volgens mij. Eigenlijk zegt ze elk punt: "Niet teveel" en komen ze als eerste aan bij x0,5. Ik weet niet of ze het plan hadden om door te lopen, maar dat werd dan doorkruist door Tygo, die om Horace begon te roepen.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #115 Gepost op: 15-09-2020, 23:09:13 »
Ook Ellie en Horace misten een wisselpunt. De tweede van 5 euro. Ellie dringt er daarna op aan om te wisselen, waar ze eerder niet teveel wilde wisselen omdat ze hogere bedragen verwachtte. Dat brengt het totaal aantal mensen dat een wisselpunt gemist heeft op 7. Daarvan is hooguit 1 de mol. Het gebeurt ook in beide groepen. Naast een molactie kan het dus ook gewoon een menselijke vergissing zijn.

Een slimme kandidaat zegt ook lekker niks als hij/zij denkt te hebben gezien dat zijn/haar mol zo'n punt voorbij loopt. Je gaat daar dan toch niet de aandacht op vestigen maar hopen dat de anderen niet hebben gezien wat jij hebt gezien. Ik denk dan ook dat Nadja achteruit wilde lopen omdat ze anders geen zicht had op de anderen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #116 Gepost op: 15-09-2020, 23:43:40 »
In de podcast vertelde Nadja dat het met haar rug te maken had. Op wie ze "getunneld" heeft (en of ze in die opdracht wat gezien dacht te hebben) is mij niet duidelijk geworden.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #117 Gepost op: 16-09-2020, 00:09:31 »
Ik heb net deze opdracht teruggekeken.
Rik zegt dat ze bij een punt komen waar de waarde vermenigvuldigd wordt. Ze weten dus allemaal dat dat punt er moet komen.
Ellie ziet een joker in haar mand, trekt haar jas aan om de joker uit zicht te houden. Op dat moment pakt Horace ook iets uit zijn mand, houdt het eerst onder zijn jas en stopt het daarna in zijn zak.
Ik denk dat wij mogen aannemen dat dat ook een joker was.
Kan niet goed zien of hij zag wat Ellie deed en daarom in zijn mand keek. Dit gebeurt bij het punt waar ze voor €5.- konden wisselen.
Nadja vindt in haar mand ook een joker.
Kunnen wij aannemen dat in de mand van Peggy dan ook een joker lag?
(Ik vraag mij dit af omdat het bij Ellie en Horace ook het geval was)
Bij Pat en Ron, Nikkie, Tygo en Jeroen is niets te zien van jokers.
Heb sterk de indruk dat Tygo wel de € 25.- zag liggen, hij keek even over de balk naar die kant. Voor Jeroen was dat lastiger, zijn ogen waren op gelijke hoogte met de balk.
Als Rik zegt: " Er zijn ook troeven gevonden" zegt Horace: "Wat?... Troeven gevonden?" met een stalen gezicht.
Als dit allemaal al ergens is gepost, excuus dan.
Heb niet alles weer doorgelezen, in mijn herinnering is er niet gesproken over een joker van Horace. Volgens mij heeft hij nu nog 1 joker en €250.-
Wat gaat hij daar mee doen?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #118 Gepost op: 16-09-2020, 10:00:07 »
In de laserkist stoppen  ;)

Online widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #119 Gepost op: 16-09-2020, 10:23:41 »
Eigenlijk is de groep hier dusdanig slecht bezig dat de mol (weer eens) niets hoeft te doen. Vooraf kun je als mol natuurlijk verschillende dingen bedenken:
- Niet te veel stenen wisselen, want achteraf hadden álle stenen gewisseld moeten worden.
- Zorgen dat je bij 0,5 of bij geen paaltje uitkomt.
Bij beide groepen is dit gelukt, terwijl er dus maar in één groep een mol aanwezig was.

Ik vind Peggy het meest verdacht in deze opdracht, vooral omdat ze zo goed bezig is volgens de groep (Nikkie). Stenen weggooien is natuurlijk ook effectief, maar niet als er toch niet geruild wordt bij het eerste punt, dan kun je beter teveel stenen bewaren, want het wordt dan zwaarder en mensen gaan minder kunnen nadenken..