Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk  (gelezen 19665 keer)

Offline JaccoS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 🌴🌴🌴
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #40 Gepost op: 13-09-2020, 10:25:46 »
Ik heb deze opdracht zojuist herbekeken, en heb meegeschreven met welke bordjes/wisselpunten we hebben gezien.

Alle twee de groepjes kwamen eerst 2 keer langs 5 euro, en 1 keer langs 25 euro.

Het groepje van Ellie, Ron, Horace en Patrick kwamen eerst langs x1,75 (het hoogste) en daarna langs x0,5. Het andere groepje kwam alleen langs x1,5.

Het zou kunnen dat x0,5 het midden is, en dat ze dus allebei langs 1 positief bordje kwamen.

Edit: ohh het is sowieso het midden want we hebben geen andere bordjes gezien.
« Laatst bewerkt op: 13-09-2020, 10:30:22 door JaccoS »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #41 Gepost op: 13-09-2020, 10:48:21 »
Tijdens die opdracht dacht ik meteen dat de mol waardevolle stenen gaat weggooien. Dan moet de mol in de groep van €35 zitten want dat bedrag kun je normaal niet behalen (wel €30 of €40). Dat maakt Peggy, Nikki, Tygo en Jeroen verdacht.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #42 Gepost op: 13-09-2020, 11:19:38 »
Tijdens die opdracht dacht ik meteen dat de mol waardevolle stenen gaat weggooien. Dan moet de mol in de groep van €35 zitten want dat bedrag kun je normaal niet behalen (wel €30 of €40). Dat maakt Peggy, Nikki, Tygo en Jeroen verdacht.
Een Mol die zich verdacht maakt voor 5 hele euro's???

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #43 Gepost op: 13-09-2020, 11:31:28 »
De mol heeft meer stenen weggegooid. €35 is een opmerkelijk laag bedrag vergeleken met het andere team (€160) temeer omdat ze met 5 waren en had beslist genoeg gelegenheid om stenen weg te gooien.
« Laatst bewerkt op: 13-09-2020, 12:20:31 door Luc »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #44 Gepost op: 13-09-2020, 11:49:38 »
Ellie op zoek naar jokers tussen de gouden stenen  ::rofl::

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #45 Gepost op: 13-09-2020, 12:24:17 »
Het vijftal heeft er 9 minuten over gedaan om te gaan beginnen met lopen, met zo'n vertraging bereik je moeilijker de 1,75x en dat weet de mol...

Offline wwg

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is toch die mol...
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #46 Gepost op: 13-09-2020, 12:42:10 »
Ook dit leek een "ingelaste"/reserve opdracht te zijn.
Of in ieder geval de bordjes bij de 'stops'. De stenen mooi voorzien van een bedrukt bedrag. De paaltjes simpel gemaakt van een schijfje hout met een zwarte stift beschreven.
Niet des mols om er geen mooi gedrukte letters op te zetten.

Of is het weer een hint naar Nikki? Van onbesmukt naar mooi besmukt...

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #47 Gepost op: 13-09-2020, 12:44:31 »
Vond de verdachtste actie het missen van de gouden stenen, en die staat voor mij op conto van Peggy. Ze had Nikkie goed afgeleid èn succesvol misleid (aan de biecht te merken). Nadja liep achteruit dus kon sws niks zien. De twee heren liepen erachteraan. Die zijn wmb minder verdacht omdat achteraan lopen je focus automatisch op je voorgangers legt. Bijv, als je een paaltjesroute door t bos loopt en je loopt niet voorop, dan loop je gewoon dom achter de rest aan, ook als ze verkeerd lopen. (Ja dit zeg ik uit ervaring;) ). Dus peggy meest verdacht in deze actie.
Hádden zij wel gouden stenen op hun route?

Offline marvin

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #48 Gepost op: 13-09-2020, 12:46:27 »
Hádden zij wel gouden stenen op hun route?

Ja, Ze liepen er allemaal voorbij, terwijl de cameraploeg er bovenop stond.  :D
Wie is de mol is te gek en je wordt er gek van.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #49 Gepost op: 13-09-2020, 13:10:55 »
De kandidaten zijn er vanuit gegaan dat er wel meer punten zullen zijn.
Als je kijkt naar de opdracht waar deze op geïnspireerd was, dan is dat ook wel redelijk logisch. Ik verwachtte ook dat er meer dan 3 punten op de hele route zouden zijn.

Dat is geen hebzucht, dat is "als wij bij het eerste punt stoppen, gaat andere groep ons nooit ontmoeten (binnen de tijd)". Je moet elkaar tegenkomen, dus minstens één groep moet minstens tot de helft. Als beide groepen dat denken, dan is beiden tot de helft gaan, het veiligst.

De opdracht was te veel "dumbed down" tot maar 3 ontmoetingspunten, en daardoor was er eigenlijk maar 1 mogelijke uitkomst (gezien de tijd), en die voltrok zich dan ook. Dus het doorlopen bij 1,5 en 1,75 zie ik niet als verdacht (dat is het ontwerp van de opdracht geweest).

De verdachte acties zijn wat mij betreft (meest verdachte eerst):
- een goud-omwisselpunt over het hoofd zien
- veel "zilver" willen meenemen
- weinig "goud" willen meenemen
naast uiteraard vertragen, niet veel meedragen, stenen lozen, etc.

De opdracht was beter geweest met
- met wat meer tijd
- met meer ontmoetingspunten (zeker een stuk of 3 per kant)
- met een even aantal ontmoetingspunten zodat ze nooit precies in het midden uitkomen
- met extra dure "platina" wisselstations tussen de ontmoetingspunten die maar één ploeg dus kan meenemen
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #50 Gepost op: 13-09-2020, 13:24:39 »
Ik ga er even van uit (Nikkie, Tygo zeiden het) dat de teams 2km uit elkaar stonden. Als 'X 0.5' in het midden stond, hadden de groepen 5 paaltjes (2x zilver, 1x goud, 1x vermenigvuldigen, en het midden), 200mtr tussen elk paaltje. veel meer had er niet kunnen staan, maar veel langer hadden ze met het gewicht klaarblijkelijk niet moeten lopen. Dit was de max denk ik.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #51 Gepost op: 13-09-2020, 13:38:54 »
De mol zal zich op het tempo gefixeerd hebben, en misschien kreeg hij of zij een seintje hoe ver de andere groep was. Doel voor de mol was elkaar bij het halveringspunt tegen te komen. Daar werd de halvering ook meteen toegepast, wat nog eens aangeeft dat dat het doel was van de makers.
Tempo: dat kan zowel versnellen als vertragen zijn, al naargelang hoe snel de andere groep zich verplaatste. Beide groepen gingen niet erg langzaam dus het zal om versnellen zijn gegaan. Degenen die zich daarop fixeerden waren Horace en Peggy aan beide kanten.
« Laatst bewerkt op: 13-09-2020, 13:40:58 door Run »

Offline Coenatic

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #52 Gepost op: 13-09-2020, 14:30:45 »
Om de max score te halen hadden de kandidaten álle zilveren én gouden stenen moeten meenemen bij iedere post.

Ik tel namelijk dit:
Zilver ruilpunt 1:  26 zilvere stenen a € 5 = € 130
Zilver ruilpunt 2: 26 zilvere stenen a € 5 = € 130
Goud ruilpunt: 15 goude stenen a €25 = € 375
Totaal per team als je álles inruilt: € 635

In totaal te verdienen, € 635 x 2 teams = € 1270
Met max verdubbelaar, €1270 x 1,75 = € 2222,50 = precies de max eindscore zoals aangegeven bij de opdracht

Dus nogmaals: de kandidaten hadden álle stenen voor álle zilveren & gouden stenen moeten ruilen om de max score te halen.

Dit was dus blijkbaar mogelijk en zelfs de bedoeling! Goed om te weten

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #53 Gepost op: 13-09-2020, 16:03:23 »
Om de max score te halen hadden de kandidaten álle zilveren én gouden stenen moeten meenemen bij iedere post.

Ik tel namelijk dit:
Zilver ruilpunt 1:  26 zilvere stenen a € 5 = € 130
Zilver ruilpunt 2: 26 zilvere stenen a € 5 = € 130
Goud ruilpunt: 15 goude stenen a €25 = € 375
Totaal per team als je álles inruilt: € 635

In totaal te verdienen, € 635 x 2 teams = € 1270
Met max verdubbelaar, €1270 x 1,75 = € 2222,50 = precies de max eindscore zoals aangegeven bij de opdracht

Dus nogmaals: de kandidaten hadden álle stenen voor álle zilveren & gouden stenen moeten ruilen om de max score te halen.

Dit was dus blijkbaar mogelijk en zelfs de bedoeling! Goed om te weten

Dat is dan weer verdacht van Peggy die door wilt blijven lopen zelfs tot twee keer aan toe. Peggy loopt ook al voorbij het eerste stoppunt met de zilveren stenen  ::vergroot::, en daarna ook het gouden ruilpunt. Heb veel gelezen over Ellie, maar het was toch echt Ellie die wou dat ze bij de tweede zilveren ruilpunt weer stenen gingen pakken. Patrick wou dit niet. Horace beperkte dit tot maar een paar zilveren stenen. Ron en Jeroen wouden vooral veel zilveren en gouden stenen naar binnen harken, dus dat is weer onmols. Al met al is Peggy toch echt het meest mols in deze opdracht. Ze loopt eerst voorbij het 1e zilveren ruilpunt, dan wilt ze dat ze geen zilveren stenen pakken bij het 1e en 2e zilveren ruilpunt en ze loopt ook nog eens voorbij het gouden ruilpunt. Lekker bezig als mol zo.


Er zijn trouwens in totaal 19 zilveren stenen (19 x 5 = 95 euro) en 4 gouden stenen (4 x 25 = 100 euro) gevonden, dus in totaal 195 euro / 0,50 = 97.50 euro. Ron zegt dat dit 160 euro vs. 35 euro is, maar dat kan helemaal niet zou je denken. Echter, is het Tygo die helemaal bij het 1e zilveren ruilpunt maar één zilveren steen in de mand doet. Nadja zegt hier iets van, maar Tygo pakt nooit meer een tweede zilveren steen. Daar is het dus mis gegaan bij die groep.
« Laatst bewerkt op: 13-09-2020, 16:25:47 door Sanmol »

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #54 Gepost op: 13-09-2020, 16:10:13 »
De opdracht was te veel "dumbed down" tot maar 3 ontmoetingspunten, en daardoor was er eigenlijk maar 1 mogelijke uitkomst (gezien de tijd), en die voltrok zich dan ook. Dus het doorlopen bij 1,5 en 1,75 zie ik niet als verdacht (dat is het ontwerp van de opdracht geweest).
Bovendien is 1,75x een heel contra-intuïtief 'hoogste bod' qua verdubbelaar. Het schept de verwachting dat er sowieso nog ergens een 2x-bordje komt. Verder eens met je verbeterpunten ook.

Wat vinden we trouwens van Nikkie wanneer de teams moeten worden gemaakt? Één van de eerste dingen die ze zegt is: 'We moeten bedenken hoe de Mol hier kan mollen.' Is dat verdacht? Ik zou juist zeggen dat je het niet zo snel zou zeggen als Mol, maar ik kan het ook niet helemaal duiden.
...óf niet!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #55 Gepost op: 13-09-2020, 16:20:40 »
Al met al is Peggy toch echt het meest mols in deze opdracht. Ze loopt eerst voorbij het 1e zilveren ruilpunt, dan wilt ze dat ze geen zilveren stenen pakken bij het 1e en 2e zilveren ruilpunt en ze loopt ook nog eens voorbij het gouden ruilpunt. Lekker bezig als mol zo.

En dan wijst ze ook nog vanuit de verte naar het X 0,5-bordje en laat ze weten dat ze dit als eindpunt ziet. (Nadat haar hele team de X 1,5 besloot voorbij te lopen.)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #56 Gepost op: 13-09-2020, 16:22:42 »
Op zich natuurlijk een terechte vraag aan het begin, maar je kunt er weinig mee in een groep denk ik.
Horace lijkt mij uiteindelijk wel te sturen op de twee groepen, voor wat dat waard is. Gezien Ron zijn conditie had hij beter bij het groepje van 5 kunnen zijn, daar hadden ze beter over kunnen nadenken...

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #57 Gepost op: 13-09-2020, 16:27:05 »
Al met al is Peggy toch echt het meest mols in deze opdracht. Ze loopt eerst voorbij het 1e zilveren ruilpunt, dan wilt ze dat ze geen zilveren stenen pakken bij het 1e en 2e zilveren ruilpunt en ze loopt ook nog eens voorbij het gouden ruilpunt. Lekker bezig als mol zo.
Het viel me bij het terugkijken ook op dat Peggy de balk voortdurend op de linkerschouder had, in het blikveld naar de paaltjes. Terwijl anderen die balk af en toe wisselden van schouder, een makkelijker manier van dragen zou ik denken. En dat ze bij de start het langst aan het vertragen was. Vind eigenlijk alleen de biechten van haar en Nikkie een beetje teveel van het goede. Als iemand je zo volkomen afschrijft, zal ook de zaterdagavondkijker toch wel denken: 'Dan is zij het!'.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #58 Gepost op: 13-09-2020, 17:07:47 »
De wedstrijd Ellie tegen Peggy eindigt in een gelijkspel. Ik denk niet dat de mol zo in beeld wordt gebracht,. Maar Nikkie die Peggy op het juiste moment afleid en naar rechts laat kijken door de mand in haar rechterhand wordt hierdoor minder benadrukt.

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #59 Gepost op: 13-09-2020, 18:11:01 »
Ik vind de bedragen in deze editie toch wel weer heel triest. Het gaat al jaren naar beneden, maar steentjes van 5 euro? Goed, ze konden dan tot 2000 komen, maar dat ging natuurlijk nooit lukken met een groep vol mollers.