Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk  (gelezen 19664 keer)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #120 Gepost op: 16-09-2020, 11:57:59 »
In de laserkist stoppen  ;)

In de laserkist zat al een joker met zijn naam, de joker uit de mand met stenen had geen naam.
Het geld kan hij niet in de kist hebben gedaan want dan klopt het bedrag niet meer. Dat is al door anderen meermaals gepost.

Offline Miem

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #121 Gepost op: 16-09-2020, 14:56:49 »
Eigenlijk is de groep hier dusdanig slecht bezig dat de mol (weer eens) niets hoeft te doen. Vooraf kun je als mol natuurlijk verschillende dingen bedenken:
- Niet te veel stenen wisselen, want achteraf hadden álle stenen gewisseld moeten worden.
- Zorgen dat je bij 0,5 of bij geen paaltje uitkomt.
Bij beide groepen is dit gelukt, terwijl er dus maar in één groep een mol aanwezig was.

Ik vind Peggy het meest verdacht in deze opdracht, vooral omdat ze zo goed bezig is volgens de groep (Nikkie). Stenen weggooien is natuurlijk ook effectief, maar niet als er toch niet geruild wordt bij het eerste punt, dan kun je beter teveel stenen bewaren, want het wordt dan zwaarder en mensen gaan minder kunnen nadenken..
Hier wil ik graag even op doorborduren.
Ik denk dat het doel van de Mol ook kan zijn:
- Zorgen dat de groep te gretig wordt
- De groep vertragen, en zo zorgen dat de groep tijd te kort komt om gezamenlijk bij x1.5 of x.1.75 uit te komen.

Zorgen dat er niet teveel stenen ingewisseld worden levert voor de Mol inderdaad een hele hoop op. In beide groepen wordt dan ook geopperd om bij het eerste paaltje niet al teveel stenen te wisselen. Dit maakt de groep gretig en zorgt voor vertraging. Ze blijven namelijk heel lang met enorm zware manden lopen, zonder dat dit geld oplevert.
Hoe langer je loopt, hoe zwaarder het wordt. Het teruglopen/doorlopen naar een van de positieve vermenigvuldigers kan daardoor onmogelijk worden. Dit kan de Mol vooraf al hebben bedacht en hierbij hebben gemanipuleerd.
Het missen van stenen en bordjes vind ik geen molactie, eerder een mooie bijkomstigheid, waarbij de Mol niets hoeft te ondernemen. Ik denk hierin wel dat de Mol voor afleiding heeft kunnen zorgen. Doordat het zo zwaar is ben je meer gefocust op het uitvoeren van je taak: tillen en door proberen te lopen, en minder gefocust bent op de omgeving. Helemaal als je achteraan loopt focus je echt niet meer op de omgeving.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #122 Gepost op: 16-09-2020, 16:43:26 »
Citaat
- De groep vertragen, en zo zorgen dat de groep tijd te kort komt om gezamenlijk bij x1.5 of x.1.75 uit te komen.

Dat kan, maar dan is het wel frappant dat beide groepen ongeveer op hetzelfde moment in het midden uitkomen. In een van beide groepen zit geen mol en die groep gaat net zo snel/langzaam. Andersom is ook waar. Om te voorkomen dat de andere groep aan jouw kant uitkomt, moet je wel zeker x1.50 of 1.75 voorbij lopen.

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #123 Gepost op: 16-09-2020, 19:29:52 »
Maar is de 0,5 wel in het midden?
En zou er mogelijk nog een x2 geweest kunnen zijn?
Sorry als het al gezegd is
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Online WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #124 Gepost op: 16-09-2020, 19:58:14 »
Ellie ziet een joker in haar mand, trekt haar jas aan om de joker uit zicht te houden. Op dat moment pakt Horace ook iets uit zijn mand, houdt het eerst onder zijn jas en stopt het daarna in zijn zak.
Ik denk dat wij mogen aannemen dat dat ook een joker was.
Wellicht dat 't aan mij ligt, maar ik heb net een aantal keren dat stukje beeld voor beeld bekeken en kan 't er niet aan af zien...

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #125 Gepost op: 16-09-2020, 21:52:46 »
Maar is de 0,5 wel in het midden? En zou er mogelijk nog een x2 geweest kunnen zijn?
Zoiets denk ik ook. Ik ben mild over dat ze ergens halverwege uitkomen. De x2 zou wel eens redelijk dicht bij de x0,5 kunnen hebben gelegen. En dat dan een groep daar is juist voorbij is gelopen. Ron liep als voorste, is verdacht in het ene groepje. Het andere groepje zag op het laatst de anderen staan en keken toen vast niet meer naar paaltjes, dat is ook een molmogelijkheid.

Offline downthemolehill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #126 Gepost op: 16-09-2020, 22:01:54 »
In het schema'tje dat ze in moltalk lieten zien stond iig geen 2x punt aangegeven, dus denk niet dat dat er was. Kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat ze dat voorbij marcheren dan niet zouden laten zien.

En wat betreft de joker die Horace gevonden zou kunnen hebben, dat zie ik ook niet. Hij haalt wel zijn jas uit de mand en gaat dan met zn hand langs de bodywarmer, maar er gaat niks zicht baar in of uit een zak. Tenzij ik iets mis?

edit: typo
« Laatst bewerkt op: 16-09-2020, 22:03:32 door downthemolehill »

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #127 Gepost op: 16-09-2020, 22:02:26 »
Als er een 2x bord was geweest klopt het maximaal te verdienen bedrag van de opdracht niet. Ongeacht het precieze aantal geldstenen die de kandidaten meenemen kan je met 5 en 25 euro stenen niet op het juiste bedrag uitkomen.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #128 Gepost op: 16-09-2020, 22:17:38 »
Als er een 2x bord was geweest klopt het maximaal te verdienen bedrag van de opdracht niet. Ongeacht het precieze aantal geldstenen die de kandidaten meenemen kan je met 5 en 25 euro stenen niet op het juiste bedrag uitkomen.
Die berekening wil ik dan wel eens zien. Het bedrag dat ze werkelijk verdienden klopte sowieso niet, werd afgerond. (Sorry, ik zie weer te veel rondjes, vergeef me!) (Update: Qua hint zou het Ron kunnen zijn dan. Maar ik ben slecht in hints.)
« Laatst bewerkt op: 16-09-2020, 22:25:08 door Avogadro »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #129 Gepost op: 16-09-2020, 22:32:19 »
50 x 25 euro + 4 x 5 euro is 1270 euro. 1270 x 1, 75 is 2222,50.
Ieder team dus 25 x 25 euro en 2 x 5 euro.
Als ze alleen 25 euro hadden gepakt dan was het max 50 stuks (meer keien waren er niet, edit maximum aantal is 30 stuks a 25 euro, meer keien zijn er niet) x 1,75 is 2187, 50 euro.
of
maal 0,5 is dat 625 euro of
maal 1, 5 is dat 1875 euro
Geen 25 euro keien bij 1 team en de half pakken is de beste strategie. Elly/Peggy verdacht.
« Laatst bewerkt op: 17-09-2020, 11:26:49 door foxhunter »

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #130 Gepost op: 16-09-2020, 22:56:13 »
50 x 25 euro + 4 x 5 euro is 1270 euro.
Oké, hier val ik al af. Dus ze hadden 54 stenen? Volgens mij hadden ze negen manden, dus zes stenen per mand als je het goed verdeelt.
« Laatst bewerkt op: 16-09-2020, 23:01:06 door Avogadro »

Online WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #131 Gepost op: 16-09-2020, 23:15:35 »
Om de max. score te halen hadden ze alle stenen moeten wisselen zoals uitgezocht door Coenatic:

Om de max score te halen hadden de kandidaten álle zilveren én gouden stenen moeten meenemen bij iedere post.

Ik tel namelijk dit:
Zilver ruilpunt 1:  26 zilveren stenen a € 5 = € 130
Zilver ruilpunt 2: 26 zilveren stenen a € 5 = € 130
Goud ruilpunt: 15 gouden stenen a €25 = € 375
Totaal per team als je álles inruilt: € 635

In totaal te verdienen, € 635 x 2 teams = € 1270
Met max verdubbelaar, €1270 x 1,75 = € 2222,50 = precies de max eindscore zoals aangegeven bij de opdracht

Dus nogmaals: de kandidaten hadden álle stenen voor álle zilveren & gouden stenen moeten ruilen om de max score te halen.

Dit was dus blijkbaar mogelijk en zelfs de bedoeling! Goed om te weten

Dit zou betekenen dat ze per team 2(26/2)*5 + 15*5 = 205 stenen per team hadden aan het begin van de opdracht...

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #132 Gepost op: 16-09-2020, 23:20:55 »
Wellicht dat 't aan mij ligt, maar ik heb net een aantal keren dat stukje beeld voor beeld bekeken en kan 't er niet aan af zien...
Wij zagen het ook pas nadat wij het beeldje voor beeldje hebben teruggekeken. Op normale snelheid zie je niet wat Horace doet, slechts dat hij met zijn jas in de weer is.
Het moment is als Ellie haar in de mand gevonden joker onder haar jas verstopt. Mogelijk heeft Horace gezien dat Ellie iets heeft gevonden want je ziet hem naar beneden kijken en dan zijn jas boven de mand houden. Dan pakt hij iets, terwijl hij zijn jas er over heen houdt en stopt iets in zijn zak.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #133 Gepost op: 16-09-2020, 23:25:45 »
Dit zou betekenen dat ze per team 2(26/2)*5 + 15*5 = 205 stenen per team hadden aan het begin van de opdracht...
En zoveel hadden ze er?

Online WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #134 Gepost op: 16-09-2020, 23:28:53 »
Dan pakt hij iets, terwijl hij zijn jas er over heen houdt en stopt iets in zijn zak.
Dat is net wat ik bedoel ik zie die hand de hele tijd in het zicht, ik zie 'm niet z'n jaszak in en uit gaan...

En zoveel hadden ze er?
Om het maximale bedrag binnen te halen hadden ze minimaal zoveel moeten hebben, dus ga ik er maar van uit dat ze die hadden, maar te controleren is 't m.i. niet.
Ik neem tenminste aan dat ze (productie/montage) ons wat betreft maximaal te behalen bedragen niet wat op de mouw spelden...
« Laatst bewerkt op: 16-09-2020, 23:33:58 door WillempieW »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #135 Gepost op: 16-09-2020, 23:41:38 »
Dat is net wat ik bedoel ik zie die hand de hele tijd in het zicht, ik zie 'm niet z'n jaszak in en uit gaan...

Toch is het goed te zien dat hij iets onder zijn jas vandaan haalt en in zijn zak stopt. Wij zien het hier thuis duidelijk.

Online Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #136 Gepost op: 17-09-2020, 07:03:14 »
Er zijn al 7 pagina’s over stenen, maar volgens mij heb ik dit nog niet gelezen:
Is het sowieso niet vreemd dat de groep met 5 maar 7 stenen heeft meegenomen? Je verwacht evenveel stenen pp (dus 2 pp) dan hebben er 3 mensen maar 1 ipv 2 bij het wisselpunt gepakt. Of was er afgesproken dat 1 iemand niet wisselde (ik heb niet teruggekeken).

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #137 Gepost op: 17-09-2020, 09:37:42 »
Maar is de 0,5 wel in het midden?
En zou er mogelijk nog een x2 geweest kunnen zijn?
Dan is één van de twee groepen daar voorbij gelopen en dat hebben we niet gezien...
« Laatst bewerkt op: 17-09-2020, 09:41:57 door edgomo »

Online WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #138 Gepost op: 17-09-2020, 09:41:55 »
Toch is het goed te zien dat hij iets onder zijn jas vandaan haalt en in zijn zak stopt. Wij zien het hier thuis duidelijk.
Dan zien jullie meer dan ik zie...
De opening van de "jaszak" zit volgens mij vertikaal in z'n bodywarmer.
« Laatst bewerkt op: 17-09-2020, 09:44:41 door WillempieW »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Steenrijk
« Reactie #139 Gepost op: 17-09-2020, 11:12:29 »
Het heeft echt wel zin om de 7 pagina's over deze opdracht door te lopen, want alles wat ik de afgelopen pagina heb gelezen is al eens voorbij gekomen, en het is zonde om in cirkels terecht te komen  ;)