Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos  (gelezen 14916 keer)

Offline Danique89

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #60 Gepost op: 21-09-2020, 15:59:11 »
Hoi, mijn eerste post hier. Hoewel ik al langer molloot/mollique ben, en al langer hier mee lees, heb ik nog nooit een account aangemaakt. Tot nu!

Hebben jullie gezien dat er aan het begin van deze opdracht een slot duidelijk in beeld wordt gebracht met daarop De Sleutelkluis? Dit is een Amsterdamse slotenmaker. Zou het een hint zijn naar de mol? Dat de mol in Amsterdam woont of daar geboren is? Dat geldt voor alle kandidaten, behalve voor Nikkie en Jeroen.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #61 Gepost op: 21-09-2020, 17:25:58 »
Waarom zou iemand zijn kokers niet openen? Dat blijkt toch nergens uit? Aan het eind van de opdracht trekt de groep de conclusie dat de 700 euro in de kokers van Ron moet hebben gezeten of ergens onderweg is blijven liggen. Niemand zegt kokers niet opengemaakt te hebben.
In de eerdere overzichten uit dit topic is toch gezegd dat er meerdere kokers niet geopend zijn? Wellicht dat Patrick of Ellie niet alle kokers heeft kunnen openen, die waren ook laat los.

Even op een rijtje wie wat naar wie bracht:

Peggy
100 euro => Horace => Nikkie
100 euro => Tygo
50 euro => Tygo => Ellie


Horace
100 euro => Patrick
100 euro => Peggy => Ellie
50 euro=> Peggy => Jeroen => Peggy => Tygo


Tygo
100 euro => Jeroen
100 euro => Ron
50 euro => Ellie => Horace


Jeroen
100 euro => Horace
100 euro => Peggy => Nikkie
50 euro => Patrick => Tygo => Patrick


Nikkie
100 euro => Patrick => Tygo
100 euro => Patrick => Ron
50 euro => Peggy


Patrick
100 euro => Horace
100 euro => Tygo => Jeroen
50 euro => Nikkie


Ron
100 euro => Ellie
100 euro => Peggy
50 euro => Jeroen


Ellie
100 euro => Jeroen => Peggy
100 euro => Patrick*
50 euro => Tygo => Ron*


*Ellie heeft op een gegeven moment beide biljetten vast, maar daar is niet voor beboet

250 euro niet bij Ron weggekomen, 100 niet bij Horace, 100 niet bij Tygo, 150 niet bij Patrick en 100 door Jeroen weggestopt = 700 totaal. Verder dus nergens gemold bij het doorgeven.

Onmols hier: Peggy, Nikkie, Ellie.

Tygo is hier wel mols. Hij brengt wel 50 euro van Ellie naar Ron, maar hij heeft zelf ook 100 euro voor Ron die hij niet gebracht heeft.
« Laatst bewerkt op: 21-09-2020, 17:37:17 door Theovv »

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #62 Gepost op: 21-09-2020, 17:40:18 »
Erg verdacht dat Tygo een 100 euro biljet van Ron heeft en dat die niet bij Ron is gekomen. Tygo is zo vaak naar Ron gelopen. Waarom heeft hij dat biljet dan niet gegeven?

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #63 Gepost op: 21-09-2020, 17:45:30 »
Ja, echt heel verdacht. En hij kon ook als enige een goed excuus opgeven als iemand zijn actie toch doorhad: "Ja jongens, ik had het zo druk in het midden, om alles aan iedereen door te geven, en Ron had pas zo laat een paar sloten los, ik ben er toen niet meer aan toegekomen".

Bij de nabespreking zegt Tycho ook "1300 euro is toch goed?" en als de rest gaat rekenen dat niet al het missende geld bij Ron kan hebben gelegen: "Dan ligt er misschien nog ergens geld". Typisch Tycho om zo'n knipoog naar zijn eigen molactie te geven, mits hij de mol is.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #64 Gepost op: 21-09-2020, 19:24:49 »
Volgens mij zijn er drie mogelijke moltactieken die hier wel voorbij zijn gekomen:

1. Centrale rol waarbij veel geld de Mol passeert en waar wel eens iets fout zou kunnen gaan. Tygo heeft deze toebedeeld gekregen, we weten niet hoe het precies tot stand is gekomen; bewust gedaan door de makers? Tygo lijkt zijn rol als middelste relatief voortvaren te vervullen - misschien was het ook niet lastig genoeg? - maar zou meer kunnen verprutsen door overmand te zijn door de hoeveelheid werk.

2. Snel loskomen en zo actief een rol hebben bij de verplaatsing van het geld, zorgen voor verwarring/stress. Peggy (naast Tygo ook zeer vroeg los) past hierbij. Haar eerst actie is Tygo proberen op te zadelen met geld voor Ellie waarvan duidelijk is dat die nog lang niet los is. Dit is dus lastig voor Tygo. Later komt ze nog eens met geld dat via via moet en voor beetje verwarring zorgt. Eigenlijk is het niet moeilijk genoeg om voor meer problemen te zorgen, maar ze doet wel wat je precies zou verwachten (in de rol van Mol die gedreven kandidaat speelt).

3. Niet of zeer laat loskomen en zo zorgen dat het geld van jou kokers niet in het spel komen en dat je eerder geen geld in ontvangst kunt nemen. Ron doet niks met zijn kokers maar heeft wel geld gekregen (hij kan ook weer niet té slecht overkomen?). Ellie komt heel laat los, maar doet dan ineens toch nog heel erg haar best. Patrick ook moeizaam, maar komt toch bij zijn kokers, had niet gehoeven.

Horace, Jeroen en Nikkie zitten er beetje tussenin, al is Nikkie ook niet heel snel. Kan niet goed opmaken of die een duidelijke mol tactiek spelen, als dat al kon bij deze opdracht. Ron meest verdacht (?) en Peggy en Tygo op een goede plek maar hadden er misschien iets meer uit kunnen halen als Mol.

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #65 Gepost op: 21-09-2020, 20:37:13 »
Hoi, mijn eerste post hier. Hoewel ik al langer molloot/mollique ben, en al langer hier mee lees, heb ik nog nooit een account aangemaakt. Tot nu!

Hebben jullie gezien dat er aan het begin van deze opdracht een slot duidelijk in beeld wordt gebracht met daarop De Sleutelkluis? Dit is een Amsterdamse slotenmaker. Zou het een hint zijn naar de mol? Dat de mol in Amsterdam woont of daar geboren is? Dat geldt voor alle kandidaten, behalve voor Nikkie en Jeroen.
Ik vind dit wel een leuke lead. Ze hebben vier winkels in Amsterdam. Zou geestig zijn als een van die locaties ook iets met een kandidaat te maken hadden.

Offline Marmolleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #66 Gepost op: 21-09-2020, 20:50:58 »
Hoi, mijn eerste post hier. Hoewel ik al langer molloot/mollique ben, en al langer hier mee lees, heb ik nog nooit een account aangemaakt. Tot nu!

Hebben jullie gezien dat er aan het begin van deze opdracht een slot duidelijk in beeld wordt gebracht met daarop De Sleutelkluis? Dit is een Amsterdamse slotenmaker. Zou het een hint zijn naar de mol? Dat de mol in Amsterdam woont of daar geboren is? Dat geldt voor alle kandidaten, behalve voor Nikkie en Jeroen.
Goed gevonden. Er is ook een biljet met drie rode kruisjes gezien, verwijst ook naar Amsterdam.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #67 Gepost op: 21-09-2020, 20:58:02 »
Leuk ja. Hints naar Amsterdam kunnen alleen op Ellie, Tygo & Ron slaan, denk ik. Vind het anders te ver gezocht ...te algemeen, als je er alleen hoeft te wonen.

Offline Gerhardt78

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #68 Gepost op: 21-09-2020, 21:08:28 »
Hoi, mijn eerste post hier. Hoewel ik al langer molloot/mollique ben, en al langer hier mee lees, heb ik nog nooit een account aangemaakt. Tot nu!

Hebben jullie gezien dat er aan het begin van deze opdracht een slot duidelijk in beeld wordt gebracht met daarop De Sleutelkluis? Dit is een Amsterdamse slotenmaker. Zou het een hint zijn naar de mol? Dat de mol in Amsterdam woont of daar geboren is? Dat geldt voor alle kandidaten, behalve voor Nikkie en Jeroen.

Dat is goed gevonden, zeg!
Eerder ook al op Mingeld de drie Andreaskruizen uit het wapen van Amsterdam langs zien komen. Ellie-vibes (of Tygo of Ron)...

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #69 Gepost op: 21-09-2020, 21:29:45 »
Top schema, squirleon! Dit zie ik grotendeels ook, op een paar dingen na:

5:33 Horace geeft 100 voor Nikkie aan Nikkie (afkomstig van Tygo)

5:59 Peggy wil 100 voor Nikkie aan Tygo geven. (maar Tygo kan Nikkie niet bereiken, dus die stuurt haar door naar Horace)
6:03 Horace geeft 100 voor Nikkie aan Nikkie.
6:08 Jeroen geeft 100 voor Nikkie aan Peggy. (gebeurt voor de gebeurtenis van 5:59)
In jouw verhaal betekent het dus dat Nikkie 300 euro zou krijgen? Dat is toch veel te veel. Als dit klopt betekent het dat Nikiie 100 euro heeft verduisterd als ze het van Peggy heeft gekregen.
« Laatst bewerkt op: 21-09-2020, 21:33:30 door yessie »

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #70 Gepost op: 21-09-2020, 22:59:03 »
Dat is goed gevonden, zeg!
Eerder ook al op Mingeld de drie Andreaskruizen uit het wapen van Amsterdam langs zien komen. Ellie-vibes (of Tygo of Ron)...
Het lijkt me veel aannemelijker dat de makers gewoon hun spullen in Amsterdam kopen voor de spellen.


Volgens mij zijn er drie mogelijke moltactieken die hier wel voorbij zijn gekomen:

1. Centrale rol waarbij veel geld de Mol passeert en waar wel eens iets fout zou kunnen gaan. Tygo heeft deze toebedeeld gekregen, we weten niet hoe het precies tot stand is gekomen; bewust gedaan door de makers? Tygo lijkt zijn rol als middelste relatief voortvaren te vervullen - misschien was het ook niet lastig genoeg? - maar zou meer kunnen verprutsen door overmand te zijn door de hoeveelheid werk.

2. Snel loskomen en zo actief een rol hebben bij de verplaatsing van het geld, zorgen voor verwarring/stress. Peggy (naast Tygo ook zeer vroeg los) past hierbij. Haar eerst actie is Tygo proberen op te zadelen met geld voor Ellie waarvan duidelijk is dat die nog lang niet los is. Dit is dus lastig voor Tygo. Later komt ze nog eens met geld dat via via moet en voor beetje verwarring zorgt. Eigenlijk is het niet moeilijk genoeg om voor meer problemen te zorgen, maar ze doet wel wat je precies zou verwachten (in de rol van Mol die gedreven kandidaat speelt).

3. Niet of zeer laat loskomen en zo zorgen dat het geld van jou kokers niet in het spel komen en dat je eerder geen geld in ontvangst kunt nemen. Ron doet niks met zijn kokers maar heeft wel geld gekregen (hij kan ook weer niet té slecht overkomen?). Ellie komt heel laat los, maar doet dan ineens toch nog heel erg haar best. Patrick ook moeizaam, maar komt toch bij zijn kokers, had niet gehoeven.

Horace, Jeroen en Nikkie zitten er beetje tussenin, al is Nikkie ook niet heel snel. Kan niet goed opmaken of die een duidelijke mol tactiek spelen, als dat al kon bij deze opdracht. Ron meest verdacht (?) en Peggy en Tygo op een goede plek maar hadden er misschien iets meer uit kunnen halen als Mol.
Zie 1 post boven je, Tycho heeft juist gemold ;)

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #71 Gepost op: 22-09-2020, 09:17:59 »
Het lijkt me veel aannemelijker dat de makers gewoon hun spullen in Amsterdam kopen voor de spellen.
Vast, maar sluikreclame voor een slotenwinkel maken door het logo ongeblurd in beeld te brengen vind ik wel interessant.

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #72 Gepost op: 22-09-2020, 11:49:06 »
Erg verdacht dat Tygo een 100 euro biljet van Ron heeft en dat die niet bij Ron is gekomen. Tygo is zo vaak naar Ron gelopen. Waarom heeft hij dat biljet dan niet gegeven?

Dat heeft hij wel. Op 6:50 hoor je hem letterlijk zeggen "hier Ron, Ik heb een meijer voor je" en vervolgens geeft hij het ook.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #73 Gepost op: 22-09-2020, 13:00:00 »
Dat heeft hij wel. Op 6:50 hoor je hem letterlijk zeggen "hier Ron, Ik heb een meijer voor je" en vervolgens geeft hij het ook.

Dat klopt inderdaad, en de andere €100 voor Ron gaan dus van Nikkie vai Patrick naar Ron? Dan klopt iets niet in het bovenstaande schema (of Ron heeft €100 verduisterd)?

Offline Vlindertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #74 Gepost op: 22-09-2020, 14:37:04 »
Erg verdacht dat Tygo een 100 euro biljet van Ron heeft en dat die niet bij Ron is gekomen. Tygo is zo vaak naar Ron gelopen. Waarom heeft hij dat biljet dan niet gegeven?

Volgens mij weten we helemaal niet zeker of Tygo zelf een biljet voor Ron had. Dat is volgens mij niet in beeld geweest.

In jouw verhaal betekent het dus dat Nikkie 300 euro zou krijgen? Dat is toch veel te veel. Als dit klopt betekent het dat Nikiie 100 euro heeft verduisterd als ze het van Peggy heeft gekregen.

Nee, Nikkie zou geen 300 euro krijgen. Dat lijkt alleen zo doordat de beelden niet helemaal chronologisch zijn uitgezonden. Chronologisch is het volgens mij zo:

5:33 Horace geeft 100 voor Nikkie aan Nikkie (afkomstig van Tygo, mogelijk via Peggy)
6:08 Jeroen geeft 100 voor Nikkie aan Peggy. (gebeurt voor de gebeurtenis van 5:59)
5:59 Peggy wil 100 voor Nikkie (afkomstig van Jeroen dus) aan Tygo geven. (maar Tygo kan Nikkie niet bereiken, dus die stuurt haar door naar Horace)
6:03 Horace geeft 100 voor Nikkie aan Nikkie.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #75 Gepost op: 22-09-2020, 16:13:35 »
Moet ik er nog iets achter zoeken dat er een spatie in de opdrachttitel zit? Bij correcte spelling is het sleutelbos aaneen, zowel als je bedoelt een 'verzameling sleutels' als letterlijk 'een bos met sleutels'. Maar goed mogelijk dat het niet opzettelijk is van de makers.

Edit: Zie nu ook dat iemand anders het ook al opmerkte in ander topic ;D
« Laatst bewerkt op: 22-09-2020, 16:25:56 door Uil »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #76 Gepost op: 22-09-2020, 16:24:28 »
Nee, niks achter zoeken. Dat gekke spatiegebruik houdt nu al jaren aan.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #77 Gepost op: 22-09-2020, 16:49:33 »
Dat klopt inderdaad, en de andere €100 voor Ron gaan dus van Nikkie vai Patrick naar Ron? Dan klopt iets niet in het bovenstaande schema (of Ron heeft €100 verduisterd)?
Dan klopt er inderdaad toch iets niet aan het schema. We zien Ron 150 krijgen, ook via/van Tycho inderdaad. Ron is hier niet bewijsbaar aan het mollen en Tycho ook niet.

MAAR als het schema niet klopt, zou er dus ook geld verdwenen kunnen zijn onderweg, ipv dat al het geld (op de 100 van Jeroen na) in kokers is blijven zitten, zoals het eerst leek adhv het schema.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #78 Gepost op: 22-09-2020, 16:59:31 »
Voor de duidelijkheid: er zijn twee schema's in omloop. Een van de twee is van mij en ik heb verder geen idee wie welk biljet in welk ongeopende koker zat en ik ga ervan uit dat alle onbekende biljetten in ongeopende kokers zitten. Het andere schema is van Sanmol en bevat wel de de verwachte inhoud van alle kokers, maar voor zover ik weet claimt Sanmol niet dat alle niet aangekomen biljetten uit ongeopende kokers komen.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Sleutel bos
« Reactie #79 Gepost op: 22-09-2020, 17:13:03 »
Voor de duidelijkheid: er zijn twee schema's in omloop. Een van de twee is van mij en ik heb verder geen idee wie welk biljet in welk ongeopende koker zat en ik ga ervan uit dat alle onbekende biljetten in ongeopende kokers zitten. Het andere schema is van Sanmol en bevat wel de de verwachte inhoud van alle kokers, maar voor zover ik weet claimt Sanmol niet dat alle niet aangekomen biljetten uit ongeopende kokers komen.
Ik heb het over het schema van Sanmol, waarin staat dat er 100 euro van Tycho niet bij Ron is gekomen, maar wel 100 euro van Nikkie via Patrick naar Ron. De enige 100 euro die we in de aflevering bij 100 euro aan zien komen, komt van Tycho.

Volgens kan met geen mogelijkheid gezegd worden of de 350 euro aan een paal is blijven hangen of in het doorgeven verdwenen is. Alleen de 250 euro bij Ron en 100 bij Jeroen zijn duidelijk.