Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken  (gelezen 18069 keer)

Offline Yobi

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #20 Gepost op: 26-09-2020, 22:39:40 »
Die 3 bogen zijn niet zo duidelijk als bogen van de lijst van het schilderij te herkennen op de afbeelding die Jeroen ziet.



Ik vind Jeroen eigenlijk het meest verdacht tijdens deze opdracht (maar verdenk hem verder niet). Het omschrijven van de drie bogen van de lijst (triptiek-achtig) zou super waardevol geweest zijn. Dat is misschien nog wel duidelijker dan de ronde vorm van het schilderij dat door Nikkie wordt geschilderd. Zelf als je op de foto niet door hebt dat het de lijst is zou ik beginnen met het opschrijven van die bogen.

De schilderwerkjes van Nikkie, Jeroen & Tygo (en de omschrijving die ze kregen) is voor het doel van deze opdracht hartstikke prima. Wat dat betreft zou ik de mol eerder in het museum zoeken.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #21 Gepost op: 26-09-2020, 22:40:58 »
Jeroen: er zijn ook aapjes. Gentile da Fabriano. Daar kan ik me nog wel een likkende man voorstellen maar aapjes?
Aapjes ::jaja::

Een detail die eigenlijk niet belangrijk is voor het na schilderen, maar voor de bevestiging bij vinden van het schilderij best doorslaggevend kan zijn.

Die 3 bogen zijn niet zo duidelijk als bogen van de lijst van het schilderij te herkennen op de afbeelding die Jeroen ziet.
Maar dat zeg ik, zelfs al je het niet herkend als lijst zijn ze super opvallend en tekenend voor wat hij op de afbeelding ziet.
« Laatst bewerkt op: 26-09-2020, 22:43:19 door Rat »

Offline Yobi

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #22 Gepost op: 26-09-2020, 23:29:28 »
Maar dat zeg ik, zelfs al je het niet herkend als lijst zijn ze super opvallend en tekenend voor wat hij op de afbeelding ziet.
Rat: vind ik eigenlijk niet. Ik 'zag' het zelf als een plafond ofzo. Dat het hele gezelschap op het schilderij binnen in een gebouw was.
Ik denk dat mijn brein het onbewust als een niet-belangrijk detail zou hebben geclassificeerd en ik zou mij hebben gefocust op het onderwerp van het schilderij; jezus en zijn entourage. Ik zou het niet als een van de eerste elementen van het schilderij hebben doorgegeven en ik betwijfel of ik er later nog op zou komen om dat te zeggen. Misschien nog wel als dat de hele groep binnen zich in een gebouw met bogen bevindt.

Interessant dat jouw brein en dat van mij anders werken.  ::tandpastasmiley::

Pointe is: ik vind het niet per se verdacht van Jeroen om dat element niet te benoemen.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #23 Gepost op: 26-09-2020, 23:58:56 »
Interessant dat jouw brein en dat van mij anders werken.  ::tandpastasmiley::

Pointe is: ik vind het niet per se verdacht van Jeroen om dat element niet te benoemen.
:) Ik zou inderdaad met de compositie, de grote elementen en algehele opbouw beginnen en daarna pas overgaan op onderwerp en details. Dat krijg je binnen 3 uur toch niet herkenbaar op papier.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #24 Gepost op: 27-09-2020, 00:07:52 »
Dat Nikkie de baby op de verkeerde schouder heeft geschilderd. Is dit n.a.v. Tygo of heeft ze dat zelf veranderd. Kan iemand dat nagaan?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #25 Gepost op: 27-09-2020, 01:37:34 »
Nikkie die haar joker van aflevering een verstopt en hem dan zelf zogenaamd zoekt in de bilnaad van een beeld, en Tygo die vervolgens een "gerecyclede" joker vind.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2020, 11:03:32 door foxhunter »

Offline HenkJan78

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #26 Gepost op: 27-09-2020, 05:05:25 »
Nikkie die haar joker van aflevering 1 verstopt en hem dan zoekt in de bilnaad van een beeld en Tygo die een gerecyclede joker vind.
Inderdaad! Goed opgemerkt!  ::ok:: Normaal zegt Rik van tevoren dat er troeven zijn, maar nu niet.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #27 Gepost op: 27-09-2020, 05:43:33 »
Mij viel op dat Patrick heeft onthouden dat de hond die rechts moet staan op het schilderij van Peggy, op het schilderij wat ze terug gaan zoeken links staat. Hij benoemt met heel veel nadruk 'We zochten naar dat schilderij met de hond LINKS' en gebruikt dat om zo hard mogelijk langs het juiste schilderij te rennen. Het werkt, eerst Ellie en dan Ron lopen toch maar achter hem aan.

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #28 Gepost op: 27-09-2020, 09:51:10 »
Dat Nikkie de baby op de verkeerde schouder heeft geschilderd. Is dit n.a.v. Tygo of heeft ze dat zelf veranderd. Kan iemand dat nagaan?

Ik denk dat nog wel te verklaren is; het ligt er maar net aan vanuit welk perspectief je kijkt/denkt.
Als er wordt gezegd ‘rechter schouder’, is dat dan de rechter schouder van het onderwerp, of ‘voor de kijkers rechts’. Ik denk dat zij het op die laatste manier heeft opgevat. Als Ellie het schilderij in het museum beschrijft en de rechter schouder noemt, bevestigt Nikkie dat.

Probeer het zelf maar eens; zeg tegen iemand: “Je hebt iets op je wang” en wrijf daarbij over je rechter wang. Veel mensen zullen dan over hun linkerwang wrijven, alsof jij een spiegel bent.  ;) Ik denk dat dit een zelfde soort verwarring is.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #29 Gepost op: 27-09-2020, 10:06:38 »
Mij viel op dat Patrick heeft onthouden dat de hond die rechts moet staan op het schilderij van Peggy, op het schilderij wat ze terug gaan zoeken links staat. Hij benoemt met heel veel nadruk 'We zochten naar dat schilderij met de hond LINKS' en gebruikt dat om zo hard mogelijk langs het juiste schilderij te rennen. Het werkt, eerst Ellie en dan Ron lopen toch maar achter hem aan.
En ondertussen wordt Ron nadrukkelijk neergezet als degene die hier verantwoordelijk voor is. Nikki wordt ook wel erg mollerig neergezet in de hele aflevering.

Ik denk dat de kandidaten wel hebben kunnen vermoeden dat iemand anders moet herkennen wat ze schilderen. Dan zijn compositie/de positie van elementen op het doek en misschien ook wel opvallende kleuren/vlakken cruciaal. Wat dat betreft is Peggy's schilderij by far het slechtste...
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #30 Gepost op: 27-09-2020, 10:35:30 »
Wat ik niet echt snap bij deze opdracht is dat naschilderen en dan vervolgens met zijn tweeën aan de telefoon mogen zijn. Er is er dan toch altijd 1 die het origineel gezien heeft, waardoor je gewoon kan vertellen wat je hebt gezien? Lijkt mij nogal makkelijk dan. Tevens stonden ze in het geboortehuis van DaVinci en Michelango dus de groep in het museum kon hierdoor toch ook meteen weten dat ze alleen naar deze schilders op zoek moesten (oké dan zijn het er nog veel maar toch).... vreemd...en Ron zijn reactie is toch erg bijzonder, die gezichtsuitdrukkingen van hem  ::rofl:: En wat was dat voor raars met Tygo en die joker...zo nog maar eens nakijken.
Meer L

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #31 Gepost op: 27-09-2020, 10:40:00 »
Wat ik niet echt snap bij deze opdracht is dat naschilderen en dan vervolgens met zijn tweeën aan de telefoon mogen zijn. Er is er dan toch altijd 1 die het origineel gezien heeft, waardoor je gewoon kan vertellen wat je hebt gezien? Lijkt mij nogal makkelijk dan. Tevens stonden ze in het geboortehuis van DaVinci en Michelango dus de groep in het museum kon hierdoor toch ook meteen weten dat ze alleen naar deze schilders op zoek moesten (oké dan zijn het er nog veel maar toch).... vreemd...en Ron zijn reactie is toch erg bijzonder, die gezichtsuitdrukkingen van hem  ::rofl::
Ja, snap ook niet dat ze die link met de schilders niet gelegd hebben.

En je andere punt over de kennis van het originele schilderij viel me ook al op tijdens de opdracht. Denk dat er wel wat regeltjes aan verbonden waren voor de kandidaten. Maar het belangrijkste lijkt toch te zijn dat ze de schilderijen 's middags/'s avonds gemaakt hebben en de speurtocht in het museum pas de volgende dag was. Dat werd benadrukt door de leader na het schilderen te starten. Eigenlijk hebben ze de vorige dag een soort spiekbriefje van een schilderij gemaakt. Het tegenover elkaar staan geeft hierbij een mogelijkheid tot mollen met de compositie, kleuren, etc.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #32 Gepost op: 27-09-2020, 12:07:44 »
Net weer gekeken...verspreekt nikkie zich nu? Ze vraagt naar de andere kandidaten en zegt, ja en waar zijn Jeroen en Peggy dan? Tygo zegt terecht hierop: en horace dan?

Kijkend naar de opdracht zonder geluid, vind ik vooral Patrick heel verdacht in deze. Hij stuurt, is continue aan de telefoon en doet niks goed eigenlijk.
Meer L

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #33 Gepost op: 27-09-2020, 12:11:09 »
Patrick is zeker verdacht als het gaat om het schilderij van Peggy, maar dat hij niks goed doet is niet waar. Voor zijn kandidatenpagina noteerde ik al:

  • Beschrijft een schilderij met linksonder een hond. Peggy antwoordt dat haar hond rechtsonder ligt
  • Merkt bij het schilderij van Tygo op dat de baby "zijn eigen zak vasthoudt" waardoor Tygo zeker weet dat dit het juiste is
  • Geeft de juiste code door aan Ellie die deze weer doorgeeft aan Nikkie en Tygo die daarmee hun kistje met 1000 euro erin openmaken

Net weer gekeken...verspreekt nikkie zich nu? Ze vraagt naar de andere kandidaten en zegt, ja en waar zijn Jeroen en Peggy dan? Tygo zegt terecht hierop: en horace dan?

Ja, dat vond ik ook opmerkelijk.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #34 Gepost op: 27-09-2020, 12:25:27 »
Eens heinz, Patrick doet veel ook wel goed, wordt gewoon erg verdacht neergezet. Niet mijn mol vooralsnog...
Meer L

Offline Jur

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #35 Gepost op: 27-09-2020, 12:38:47 »
Net weer gekeken...verspreekt nikkie zich nu? Ze vraagt naar de andere kandidaten en zegt, ja en waar zijn Jeroen en Peggy dan? Tygo zegt terecht hierop: en horace dan?
Hadden Jeroen en Peggy niet eerder een groen scherm gekregen dan Nikkie? Dan weet je dat die kandidaten er nog moeten zijn.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #36 Gepost op: 27-09-2020, 12:44:08 »
Klopt. Jeroen en Peggy waren de eerste twee met een groen scherm in afl. 3. Iedereen had dat gezien. Ik vind het niet zo gek dat Nikkie zich afvraagt waar die gebleven zijn, ze moesten er zeker nog in zitten. Ellie, Patrick en Ron hebben net bevestigd dat zij er nog in zitten, dus een abc-tje is gauw gemaakt, Horace ligt eruit. Ik vind de vraag van Tygo eigenlijk opmerkelijker, alsof hij doet alsof hij het niet zo snel door heeft.
EDIT: Maar ook weer niet zo verdacht van Tygo, want bevestigd was dat niet, en hij hield misschien de mogelijkheid open dat iedereen door was.
« Laatst bewerkt op: 27-09-2020, 13:01:41 door Newbie2 »

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #37 Gepost op: 27-09-2020, 13:09:32 »
Tevens stonden ze in het geboortehuis van DaVinci en Michelango dus de groep in het museum kon hierdoor toch ook meteen weten dat ze alleen naar deze schilders op zoek moesten (oké dan zijn het er nog veel maar toch).... vreemd...

Dat was dus niet zo. In beide gevallen hadden ze 1 schilderij van de betreffende schilder (Da Vinci en Michelangelo) en 1 ander schilderij van hetzelfde onderwerp door een andere schilder (De Heilige Familie en de Aanbidding der Koningen). Wel hadden ze de eerste schilderijen inderdaad snel kunnen vinden door direct naar de zalen met Michelangelo en Da Vinci te lopen. Van beide schilders zijn er maar een paar schilderijen, er hangen echt geen zalen vol Da Vinci's.
Dan hadden ze de overgebleven tijd kunnen besteden aan het zoeken naar de andere twee schilderijen, die moeilijker waren.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #38 Gepost op: 27-09-2020, 13:53:54 »
Fantastisch dat ze in de beroemde Uffizi mochten rondrennen op zoek naar 4 meesterwerken  ::tandpastasmiley::
Classic om te stellen dat de mol in dit groepje zou moeten zitten, om zo verkeerde schilderijen aan te wijzen, goede schilderijen te ontlopen etc.
Het 'Uffizi museum' is gigantisch groot, maar de zoekopdracht was beperkt tot een verdieping met de Italiaanse grootmeesters uit de Renaissance, zie het plattegrondje. De op dracht was daardoor niet kansloos. Op het nippertje is het de mol (Patrick/Ron) toch gelukt de helft uit de pot te houden.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #39 Gepost op: 27-09-2020, 15:18:32 »
Dat Nikkie de baby op de verkeerde schouder heeft geschilderd. Is dit n.a.v. Tygo of heeft ze dat zelf veranderd. Kan iemand dat nagaan?

Spiegelbeeld, toch?

Als je te vaak in de spiegel kijkt wordt links rechts en rechts links.