Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken  (gelezen 18022 keer)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #40 Gepost op: 27-09-2020, 15:27:25 »
"Mijn schilderij is rond" levert meteen de beste informatie op. Baby links of rechts is dan niet meer zo heel relevant / cruciaal.

Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #41 Gepost op: 27-09-2020, 15:34:23 »
ik Had iets spectaculairders verwacht ::schaam::

Offline Vage logica

  • Forumlid
  • ... is not equal to ...
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #42 Gepost op: 27-09-2020, 17:38:12 »
De productie heeft de teams samengesteld en bepaalt wie op welke positie terecht kwam. Op welke plek kan je als mol het beste zitten? Het museum?

Gezien verschillende kandidaten de indruk geven niet zeker te weten welke kandidaat er is afgevallen en de kandidaten dus nog niet tussentijds lijken te hebben ontmoet, zou de indeling van de groepen van deze opdracht al gebeurd moeten zijn bij het instappen in de auto's na de vorige executie.

Het kan natuurlijk zijn dat de productie bepaalde kandidaten naar bepaalde busjes heeft geleid en ook kan de productie nadat iedereen is ingestapt nog bepalen welke busjes naar welke bestemming rijden, dus de productie heeft genoeg mogelijkheden tot invloed, maar ik wil graag geloven dat de productie die niet heeft gebruikt en dat dus de indeling hier (sem) toevallig was.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #43 Gepost op: 27-09-2020, 17:52:47 »
Dat is sowieso niet toevallig, omdat Rik de volgorde bepaalt waarin hij de namen typt. Dit in tegenstelling tot sommige oudere seizoenen waarin ze dat (deels) aan de kandidaten overlieten.

De eerste twee gingen samen in een busje. De volgende twee ook. En tot slot de laatste drie. Daar is dus niets toevalligs aan.

Dus de redactie kan hier eenvoudig hebben bepaald waar de mol terechtkwam, afhankelijk van hun voorkeur.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Q4

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #44 Gepost op: 27-09-2020, 18:04:58 »
Dat is sowieso niet toevallig, omdat Rik de volgorde bepaalt waarin hij de namen typt. [...] Dus de redactie kan hier eenvoudig hebben bepaald waar de mol terechtkwam, afhankelijk van hun voorkeur.

Chat met Rik van de Westelaken vorig jaar: "Vlak voor de executie hoor ik wie er afvalt en welke volgorde we bepalen. Dat laatste moeten de cameramensen weten, dus wij als ploeg weten wat er gaat gebeuren."

Dus de productie heeft vooraf bepaald waar de mol terecht zou komen.
« Laatst bewerkt op: 27-09-2020, 18:07:20 door Q4 »

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #45 Gepost op: 27-09-2020, 18:16:21 »
Fantastisch dat ze in de beroemde Uffizi mochten rondrennen op zoek naar 4 meesterwerken  ::tandpastasmiley::
Classic om te stellen dat de mol in dit groepje zou moeten zitten, om zo verkeerde schilderijen aan te wijzen, goede schilderijen te ontlopen etc.
Het 'Uffizi museum' is gigantisch groot, maar de zoekopdracht was beperkt tot een verdieping met de Italiaanse grootmeesters uit de Renaissance, zie het plattegrondje. De op dracht was daardoor niet kansloos. Op het nippertje is het de mol (Patrick/Ron) toch gelukt de helft uit de pot te houden.

Maar de goede code die ze doorgeven is '41-88' en die 88 zit niet op die verdieping volgens bijgevoegd kaartje. Dus dat zou dan niet kloppen?  ??? Zou wel logisch zijn dat het zich beperkt tot Renaissance-kunst natuurlijk en kan me ook geen trap herinneren in de montage. Bovendien is één verdieping met die twee vleugels (in een U-vorm) al behoorlijk groot.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #46 Gepost op: 27-09-2020, 18:48:08 »
88 als dubbele verwijzing naar het onsterfelijke?

41 als leeftijd van de mol?

Peggy 28 oktober 1976
Nikkie 2 maart 1994
Jeroen 14 juni 1974
Patrick 4 april 1978
Ron 12 november 1963
Tygo 7 april 1974

Patrick was, ten tijde van de opnames, 41 jaar. Als enige van de overgebleven kandidaten.

Afvallers:
Ellie 17 september 1966
Nadja 23 maart 1972
Tina 24 november 1975
Horace 15 oktober 1971

Dus met deze personen meegerekend is Patrick nog steeds de enige die 41 jaar is.

Geen idee wat de andere cijfers waren.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #47 Gepost op: 27-09-2020, 19:05:32 »
- Het niet gevonden schilderij, Adorazione dei Magi van Gentile da Fabriano, hangt in zaal 5-6.

- Sacra famiglia van Michelangelo in zaal 41.

- Adorazione dei magi van Leonardo in zaal 35.

- En tot slot Veronese's Sacra Famiglia. Die hangt inderdaad op de eerste verdieping, in een klein zaaltje naast zaal 88 (in een gloednieuw gerenoveerd gedeelte van het museum dat vorig jaar is opgeleverd). (edit: hier genummerd als Galerie 10, maar op andere plattegronden kun je zien dat het bij zaal 88 is (normale nummering).

Op 12:08 lopen ze ook op de eerste verdieping, dat is twee zalen verderop vanaf Veronese. Er is waarschijnlijk wat willekeurig geknipt in de volgorde van de fragmenten, want vlak daarvoor zijn ze wel weer op de tweede verdieping.
« Laatst bewerkt op: 27-09-2020, 19:19:16 door KD. »
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #48 Gepost op: 27-09-2020, 19:08:37 »
Maar de goede code die ze doorgeven is '41-88' en die 88 zit niet op die verdieping volgens bijgevoegd kaartje. Dus dat zou dan niet kloppen?  ??? Zou wel logisch zijn dat het zich beperkt tot Renaissance-kunst natuurlijk en kan me ook geen trap herinneren in de montage. Bovendien is één verdieping met die twee vleugels (in een U-vorm) al behoorlijk groot.

Ik was toevallig van de week in het Uffizi (op vakantie). Volgens mij klopt het dat het tweede schilderij op een andere verdieping hangt.

Het Uffizi is zo’n beetje het kleinste van alle beroemde musea. Het is zeker geen Louvre. Als je een beetje doorloopt en niet naar schilderijen gaat kijken, schat ik dat je zo’n 15 minuten nodig hebt (maar dat was niet de opdracht en bovendien mis je dan alle kunst).

45 minuten klinkt een goede tijdsduur voor deze opdracht (niet te moeilijk, niet te makkelijk).

Offline DieIsDeMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #49 Gepost op: 27-09-2020, 19:12:43 »
Ik had andere verwachtingen van deze opdracht na het zien van de busjes. Jullie ook? Dit viel daardoor een beetje tegen, terwijl de opdracht eigenlijk wel enorm leuk verzonnen was. Dus eigenlijk verpestte de cliffhanger van de executie juist alles. Ben ik de enige die daar op deze manier zo over denkt?

Ik snap nog steeds niet het doel van de cliffhanger bij de executie eerlijk gezegd... Wat was nu echt de toegevoegde waarde?

Offline molE13

  • Forumlid

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #51 Gepost op: 27-09-2020, 19:32:11 »
Ben hier nog niet helemaal overtuigd van wat nu de beste molpositie was.
1) Nikkie en Tygo hebben allebei een schilderij met best wel een duidelijke compositie met relatief grote en dominant aanwezige figuren, en deze waren ook op één hand te tellen. Nikkie bovendien een rond schilderij. Hier valt dus eigenlijk ook niet gigantisch veel aan te verprutsen. Een baby links of rechts is ook niet doorslaggevend.

2) Bij Peggy en Jeroen daarentegen zijn het schilderijen met zeer veel personen (en dieren), waarbij de hoofdpersonen niet eens dominant zijn in het geheel. Jeroen beschrijft het dan ook nog eens summier, en de reproductie van Peggy is uiteindelijk ook 'matig'. Dus verbaast mij niets dat die niet is gevonden. Die van Jeroen had ook zo mis kunnen gaan, en vind het nog knap dat dat wel gelukt is. Wat hier mogelijk bij helpt is dat het een meesterwerk is van Da Vinci en dat deze behoorlijk centraal/breed zal worden uitgelicht in het museum. 1000 euro wegspelen is toch een hele hoop.

3) Patrick, Ellie en Ron in het museum natuurlijk wel erg doorslaggevend voor het daadwerkelijk vinden van de juiste schilderijen. Bij het mislukken zijn ze wel ook heel erg in de kijker. Bovendien word je wel gecontroleerd door twee anderen en ben je sterk afhankelijk van hoe goed het schilderij beschreven wordt. Daarmee vind ik het niet meteen de sterkste/meest voor de hand liggende molpositie.

Zou het als Mol dan misschien voor de hand liggen om veel tijd te verspelen bij verkeerde schilderijen, de montage wekt de suggestie dat dit misschien nog wel meevalt. Dat ze dan zo opvallend een poging van Ron in beeld brengen om met een jaartal verwarring te zaaien... Tja, is dat dan nog steeds het model 'we maken het zo onwaarschijnlijk mogelijk dat hij de Mol is door opvallend fout te doen'? (Werkt vooralsnog tamelijk averechts.) Daarvoor doet Ron:
- Bij een onjuist rond schilderij is hij snel met zeggen (nog voor ze contact hebben met Nikkie) dat het niet de goede is vanwege het ontbreken van naakte mensen. --> Dit hoeft hij als Mol niet te doen, hij kan nog verder vertragen of gewoon niets zeggen. [Interessant wel dat ze hier allemaal denken dat dit het schilderij van Tygo was, maar het was Nikkie. Of Patrick begint in ieder geval over Tygo.]
- Ron lijkt meteen al niet overtuigd dat ze bij het schilderij van Peggy staan (wat inderdaad niet zo is), en Patrick drukt dit door en gaat vervolgens bellen. [Hierna eigenlijk nog eens op aandringen van Patrick gaan ze Nikkie nog een keer bellen.]
- Ron is er als eerste bij om het schilderij van Leonardo Da Vinci van Jeroen te bevestigen. --> Hier zou je nog langer bij kunnen twijfelen, of niets zeggen. [Tenzij hij er sterk van overtuigd is dat het andere schilderij niet wordt gevonden en deze (als productieassistent) wel gevonden moest worden.]
- Bij het ronde schilderij van Nikkie wijst Ron meteen op de aanwezigheid van de naakte mensen op de achtergrond. --> Ook hier: er kan veel langer getwijfeld worden als je het niet zegt.

Daarna:
- Ron die zegt dat ze schilderij met hond zoeken. 'Zie overal honden nu ook.'  ::rofl:: [Of dit is om dat te versterken met dat hij dat goede schilderij heeft gezien maar er niks over zei.]
- Drukt weer door bij onjuist schilderij met hond (ca. 12:18).

Door het monteren snap ik de volgorde van de events niet helemaal. Dat Ron bij het juiste schilderij staat, was dat nu al veel eerder? Door de tekst eromheen lijkt het alsof dit zich niet in de laatste minuten afspeelde. Maar Patrick loopt wel zo snel als op het eind. Dit is wel cruciale fase, waarom aandacht hierop vestigen? Omdat Patrick toch al snel was door gebeend?

Is dit dan strooien met acties om zich juist absoluut niet verdacht te maken en met één (verborgen) klapper te komen? Ron houdt zich sowieso uit heel sturende discussies al het gehele seizoen, hij is dan opvallend passief. Nu zelfs meegaand of de goede kant op sturend. Zijn afkeurende blik als ze geld binnenhalen had ook niet per se de eindmontage hoeven halen.

Dat Patrick het zegt over dat Jezus zijn zak vasthoudt komt wel pas na al een goede, uitgebreide beschrijving van Ellie waarna er al weinig twijfel is... Dus dit zou ik eventueel nog kunnen zien als 'we hebben hem nu toch al, laat ik mezelf even helemaal onverdacht maken'.

Zoals je wellicht aanvoelt: Ik vind Patrick dan verdachter dan Ron :P Maar laat ik me mogelijk foppen door het spel dat ik het liefst zie van een Mol.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #52 Gepost op: 27-09-2020, 23:26:06 »
Ik heb de aflevering terug gekeken en Nicky zegt: de baby doe ik hier. Dus blijkbaar eigenhandig geplaatst en niet n.a.v. Tygo.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #53 Gepost op: 27-09-2020, 23:37:43 »
Daarna:
- Ron die zegt dat ze schilderij met hond zoeken. 'Zie overal honden nu ook.'  ::rofl:: [Of dit is om dat te versterken met dat hij dat goede schilderij heeft gezien maar er niks over zei.]
- Drukt weer door bij onjuist schilderij met hond (ca. 12:18).

De hond wordt veel te belangrijk gemaakt. Dat kan komen door Ron, maar ook door de omschrijving van Peggy. In plaats van te zoeken naar een schilderij met een hond, moesten ze zoeken naar een schilderij van de Aanbidding der Koningen. Of in een simpele omschrijving gevat:
- Maria, Josef en baby Jezus links in het schilderij, die bezoek krijgen van de drie koningen en nog een hoop anderen. Oftewel: de voorstelling die we allemaal kennen uit de kerststal (incl. os en ezel), hier afgebeeld met heel veel goud en gouden aureooltjes.

Met die omschrijving hadden ze een betere kans gemaakt, nu waren ze te gefocust op een hond, alsof dat zo'n cruciaal element was...
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #54 Gepost op: 27-09-2020, 23:45:22 »
Ik had andere verwachtingen van deze opdracht na het zien van de busjes. Jullie ook? Dit viel daardoor een beetje tegen, terwijl de opdracht eigenlijk wel enorm leuk verzonnen was. Dus eigenlijk verpestte de cliffhanger van de executie juist alles. Ben ik de enige die daar op deze manier zo over denkt?

Ik snap nog steeds niet het doel van de cliffhanger bij de executie eerlijk gezegd... Wat was nu echt de toegevoegde waarde?
Mee eens.
Denk dat dit anders is uitgepakt dan de bedoeling was, want vrij snel na al onze verdenkingen en verwachtingen hier op het forum verschenen er extra beelden waaruit duidelijk werd dat Horace idd weg was en bleef.
Anti climax.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #55 Gepost op: 28-09-2020, 01:06:50 »
In de Renaissance begonnen kunstenaars zichzelf meer te zien als artiesten, waar ze zichzelf eerder meer zagen als ambachtslieden. Omdat kunstenaars zichzelf belangrijker vonden, gingen ze ook hum werken in deze periode signeren, veelal met hun voornaam (vandaar dat we Michelangelo ook vooral onder zijn voornaam kennen). Peggy doet dit als enige ook en ondertekent, net als de oude meesters haar werk met haar voornaam.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #56 Gepost op: 28-09-2020, 08:44:34 »
Als een meester signeren... Vind ik een heel scherpe gedachte!  ::bravo::

Wat ook nog kan, is dat de mol begonnen het kunstwerk te signeren "mol", en er vervolgens overheen geschilderd heeft. Een knipoog naar de Ketjap-actie van Yvon Jaspers?

- Disclaimer: meestal zijn dit soort pareidolia grote onzin: -
Met een beetje fantasie kan ik de letters MOL wel in het schilderij van Tygo ontdekken. de M onder de palmboom, de O als hoofd van de Maria, en de L onder het bruin van - ja wat eigenlijk?

« Laatst bewerkt op: 28-09-2020, 11:03:23 door annebeestje »

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #57 Gepost op: 28-09-2020, 09:51:25 »
Ik heb de aflevering terug gekeken en Nicky zegt: de baby doe ik hier. Dus blijkbaar eigenhandig geplaatst en niet n.a.v. Tygo.
Ik denk dat Tygo heeft gezegd dat de baby boven de rechterschouder zit, waarop Nikkie het rechtsboven in het schilderij schildert (rechterschouder is voor de kijker links). Ze omschrijft het aan Ellie ook als boven de rechterschouder en dat interpreteert Ellie dan weer juist naar links in het schilderij. Het beeld wordt in feite twee keer gespiegeld en staat dan weer goed. Het lijkt misschien dom van Nikkie, maar die fout wordt veel gemaakt. Het maakt Bij deze opdracht ook niet uit wat je schildert, als je de omschrijving maar goed doorgeeft.

Wie ik in deze opdracht ook verdacht vond is Jeroen. Het meest opvallende in zijn schilderij waren de gouden bogen bovenin, die een deel van de vergulde lijst bleken te zijn. Hij laat dit geheel weg in de omschrijving, waardoor het een stuk moeilijker wordt. De details die hij omschrijft (Maria, hond) zijn dingen die in veel schilderijen zitten. Bovendien roept hij dat Maria de helft van het schilderij bedekt, wat totaal niet het geval is.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #58 Gepost op: 28-09-2020, 11:16:57 »
4188 is de code van de kist van Tygo en Nikkie.  4+1+8+8 = 21. 21e mol. En Nikkie maakt de kist open. Ze stond er al te wachten.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #59 Gepost op: 28-09-2020, 11:24:59 »


Wie ik in deze opdracht ook verdacht vond is Jeroen. Het meest opvallende in zijn schilderij waren de gouden bogen bovenin, die een deel van de vergulde lijst bleken te zijn. Hij laat dit geheel weg in de omschrijving, waardoor het een stuk moeilijker wordt.

Kan ook de omschrijving van Peggy zijn.