Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken  (gelezen 17856 keer)

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #60 Gepost op: 28-09-2020, 12:36:28 »
Wie ik in deze opdracht ook verdacht vond is Jeroen. Het meest opvallende in zijn schilderij waren de gouden bogen bovenin, die een deel van de vergulde lijst bleken te zijn. Hij laat dit geheel weg in de omschrijving, waardoor het een stuk moeilijker wordt. De details die hij omschrijft (Maria, hond) zijn dingen die in veel schilderijen zitten. Bovendien roept hij dat Maria de helft van het schilderij bedekt, wat totaal niet het geval is.
Het grootste deel van de bogen en vergulde lijst was niet zichtbaar in het voorbeeld dat Jeroen moest uitleggen aan Peggy.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #61 Gepost op: 28-09-2020, 12:51:04 »
Als een meester signeren... Vind ik een heel scherpe gedachte!  ::bravo::

Wat ook nog kan, is dat de mol begonnen het kunstwerk te signeren "mol", en er vervolgens overheen geschilderd heeft. Een knipoog naar de Ketjap-actie van Yvon Jaspers?

- Disclaimer: meestal zijn dit soort pareidolia grote onzin: -
Met een beetje fantasie kan ik de letters MOL wel in het schilderij van Tygo ontdekken. de M onder de palmboom, de O als hoofd van de Maria, en de L onder het bruin van - ja wat eigenlijk?

 ::oink::Ik vind deze supergoed gevonden, lijkt idd MOL te staan, dat weer deels overschilderd is. Sowieso heel logisch dat we hier een plaagactie van de mol terug gaan zien in de laatste aflevering, even een aanwijzing op je doek schilderen en er dan overheen schilderen. Zo dichtbij de andere kandidaat, maar zonder echt risico te lopen. Dan het beeld terug naar de studio waar die kandidaat "boos" wordt op zichzelf en de net bekend gemaakte mol. Leuke televisie.

Ron onmols omdat hij veel te verdacht wordt neergezet door de regie.
Nikkie onmols omdat ze over een rond schilderij begint.
Patrick en Peggy het meest mols, moeilijke schilderijen, slecht beschreven/geschilderd, Peggy's schilderij wordt dan ook niet gevonden.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2020, 12:52:37 door Theovv »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #62 Gepost op: 28-09-2020, 13:28:48 »
Hoeveel mollen willen we vinden in de schilderijen? ;D
Zodra Nikkie haar schilderij beschrijft met baby boven linkerschouder zien we Ron dit uitbeelden en Nee schudden, dat is zo onlogisch dat klopt niet. Later staan ze voor het goede schilderij en Ron beslist dat dit het goede schilderij op basis van de naakte mannen op een rond schilderij. Ron vertrouwd Nikkie niet. En kiest dit schilderij. Nikkie reageert zenuwachtig aan de telefoon met Ja Ja Ja en "jij zegt alles wat ik jou heb verteld". Maar dat klopt niet, want links/rechts was verwisseld.
Dat Nikkie verteld dat het schilderij rond is vind ik niet onmols. Tygo staat erbij en dit is toch iets dat je niet makkelijk over het hoofd ziet. Dan kun je het maar beter noemen en proberen vertrouwen te winnen en op andere kenmerken sturen, zoals links/rechts. Maar Ron had haar al door.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2020, 13:47:14 door foxhunter »

Offline DieIsDeMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #63 Gepost op: 28-09-2020, 13:35:46 »
Mee eens.
Denk dat dit anders is uitgepakt dan de bedoeling was, want vrij snel na al onze verdenkingen en verwachtingen hier op het forum verschenen er extra beelden waaruit duidelijk werd dat Horace idd weg was en bleef.
Anti climax.

Klinkt voornamelijk iets als voor de kandidaten. Die wisten het natuurlijk niet en voor hun is het natuurlijk anders. Voor de TV was het een anticlimax inderdaad.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #64 Gepost op: 28-09-2020, 13:48:52 »
Op alle schilderijen stond de Heilige familie afgebeeld.
Het  valt me op dat Nikkie (als enige) Maria wel erg prominent heeft geschilderd. Heel erg op de voorgrond met erg aangezette ogen en lippen. Ze was ook lekker met foundation en  highlighter in de weer. Is dit een hint naar haarzelf?
En dan haar biecht dat Michelangelo zich zou omdraaien in zijn graf ::rofl::

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #65 Gepost op: 28-09-2020, 14:33:01 »
Ik snap nog steeds niet het doel van de cliffhanger bij de executie eerlijk gezegd... Wat was nu echt de toegevoegde waarde?

Ze wilden duidelijk geen 'volgende week' doen vanwege het Uffizi en de oud-mollen. Dus dan maar een 'wordt vervolgd' en wat extra geheimzinnigheid voor ons. Voor de kandidaten was het sowieso al raar en geheimzinnig, omdat ze meteen na hun scherm weg moesten. Wij zagen gewoon dat Horace weg moest, dus dat was helemaal geen cliffhanger.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #66 Gepost op: 28-09-2020, 20:02:33 »
Vooral dit forum (en molloten op andere plekken) heeft er een cliffhanger van gemaakt.
Ikzelf vond de busjes die aparte routes gingen wel prima genoeg voor 'wordt vervolgd' maar voor mij was t niet meer dan dat.
Volgens mij moeten we hier weer on-topic verder ...  :P

Offline wateenIDee

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #67 Gepost op: 28-09-2020, 23:41:54 »
Vraagje. Vlak voor Ron het laatste schilderij ziet lopen ze in de gang langs een hal open deur waar de camera even op blijft hangen. Kan iemand afleiden welke ruimte in het museum dit is? Misschien is het nummer, of een van de kunstwerken in die ruimte, een aanwijzing?

Meteen zelf al een reactie. Er lijkt idd ook in dit einddeel geknipt en fragmenten eerder ertussen geplakt. Ze lopen voorbij ruimte 45 en dan langs ‘de deur’ dat is ruimte 43 en staat aangemerkt voor ‘temporary exhibits’. Maar het schilderij waar ron staat en waar voorbij wordt gelopen is ruimte 56, een verdieping hoger. Ze waren juist onderweg terug naar het begin (ze startten nabij ruimte 8 ) en dan is het niet logisch om eerst nog omhoog te lopen. De kaarten zijn hier duidelijk te bekijken: https://www.visituffizi.org/museum/uffizi-floor-plans/

Ik zie bij het overzicht van temporary exhibits vorig jaar niks staan waar ik een aanwijzing uit haal: https://www.uffizi.it/en/event-category/exhibitions/past

Wel zou het nummer van de ruimte kunnen wijzen op bijv Peggy die 43 jaar is?
« Laatst bewerkt op: 29-09-2020, 07:38:05 door Heinz, Reden: Berichten samengevoegd »

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #68 Gepost op: 28-09-2020, 23:44:18 »
Vraagje. Vlak voor Ron het laatste schilderij ziet lopen ze in de gang langs een hal open deur waar de camera even op blijft hangen. Kan iemand afleiden welke ruimte in het museum dit is? Misschien is het nummer, of een van de kunstwerken in die ruimte, een aanwijzing?

Je bedoelt op 12:42? Dat is zaal 43, de Caravaggio-zaal of 17e eeuwse zaal, maar nu tijdelijk buiten gebruik.

Edit: je was me zelf voor.

En nogmaals edit: ruimte 56 is een verdieping lager, niet hoger. Maar ik merkte in dit topic eerder al op dat er in de volgorde van de shots is geknipt, die klopt niet altijd.

En nóg een edit: je schrijft dat ze een schilderij misten in zaal 56 maar dat klopt dus niet. Dat was zaal 5-6. En is wél op de tweede verdieping, maar helemaal aan de andere kant, aan het begin.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2020, 23:48:52 door KD. »
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline wateenIDee

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #69 Gepost op: 28-09-2020, 23:53:48 »
Je schrijft dat ze een schilderij misten in zaal 56 maar dat klopt dus niet. Dat was zaal 5-6. En is wél op de tweede verdieping, maar helemaal aan de andere kant, aan het begin.

Dan is de volgorde compleet onlogisch en misleidend. Want dat is juist aan het begin... en dan is dat schilderij juist waar Ron het over heeft als hij zegt: toch het schilderij aan het begin - ondanks dat die opmerking vóór het fragment komt dat ze er staan...?

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #70 Gepost op: 29-09-2020, 00:02:25 »
Dan is de volgorde compleet onlogisch en misleidend. Want dat is juist aan het begin... en dan is dat schilderij juist waar Ron het over heeft als hij zegt: toch het schilderij aan het begin - ondanks dat die opmerking vóór het fragment komt dat ze er staan...?

Nee op zich is dat stuk toch niet misleidend. Want ze komen van de eerste verdieping terug naar boven en lopen tegen de normale looprichting in terug naar het begin. Daar lopen ze nog snel door de eerste zalen heen en staat Ron stil voor het juiste schilderij.

Dit is de route die ze aan het einde van de opdracht afleggen, met de blauwe pijlen. Linksboven komen ze de trap op, terug van de eerste verdieping en dan tegen de klok in naar het beginpunt rechtsboven. Aan het begin liepen ze uiteraard de andere kant op.


« Laatst bewerkt op: 29-09-2020, 00:04:24 door KD. »
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #71 Gepost op: 29-09-2020, 09:49:09 »
Overigens heeft de groep door het niet vinden van Peggy’s schilderij nog de discussie weten te vermijden of zaal 5-6 betekent wat de juiste code voor de zaal is (05, 06 of 56). Hier had de mol mogelijk ook nog kunnen mollen, maar het is dus academisch.

Offline uiltje5

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #72 Gepost op: 29-09-2020, 18:01:10 »
Overigens heeft de groep door het niet vinden van Peggy’s schilderij nog de discussie weten te vermijden of zaal 5-6 betekent wat de juiste code voor de zaal is (05, 06 of 56). Hier had de mol mogelijk ook nog kunnen mollen, maar het is dus academisch.

Ron werd toch 56 in deze aflevering?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #73 Gepost op: 29-09-2020, 18:13:02 »
Vooral dit forum (en molloten op andere plekken) heeft er een cliffhanger van gemaakt.
Dat vind ik niet hoor. En Emilio in Moltalk was 10 seconden later dezelfde mening toegedaan, hem viel dat movie scenario op, back in time. Dan nog het missen van de vooruitblik. Het leek allemaal naar die grote verrassing toe te gaan.

Uiteindelijk was het een simpel uit elkaar trekken van de groep voor deze opdracht. Had ook eendimensionaal gekund: laat de penningmeester maar weer wat wijzen. Dus ze deden het een tikkie anders. Omdat het om het even was lieten ze gewoon de mol kiezen, en die wou graag schilderen. En Tygo zit toch steevast op Peggy dus een veilige keuze.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Online Fay111

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #74 Gepost op: 29-09-2020, 19:29:15 »
De code voor het openen van het kistje:
4188, zoektocht door Wikipedia en astronomie kwam ik erachter dat er 88 dierentekens zijn,
Nr 88 = dierenteken “Raaf “
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
« Laatst bewerkt op: 29-09-2020, 20:11:05 door Fay111 »

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #75 Gepost op: 30-09-2020, 08:17:34 »

Ron werd toch 56 in deze aflevering?

Hé, dit is helemaal geen gekke gedachte. En juist Ron blijft in zaal 5-6 een tijdje stilstaan voor dit schilderij terwijl de rest doorloopt.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline uiltje5

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #76 Gepost op: 30-09-2020, 13:20:21 »
Ondanks dat ik niet op Jeroen zit wordt hij voor mij wel steeds verdachter. (Ik heb niet alles teruggelezen) maar ik denk dat Jeroen vrij duidelijk een molletje rechts onderin heeft geschilderd. Het komt meerdere malen ingezoomd in beeld en het origineel heeft in die hoek geen dieren staan.
« Laatst bewerkt op: 30-09-2020, 13:27:50 door uiltje5 »

Offline RitaZ.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #77 Gepost op: 30-09-2020, 14:43:28 »
Ik kan hier verder niks over vinden maar op 1.35 zegt Peggy door de telefoon tegen de 3 dat ze in het geboortehuis staan van Leonardo da Vinci waar ze GISTEREN een schilderij hebben geschilderd.
"Gisteren"? Is dit normaal?
Wat hebben ze de rest van de tijd dan gedaan?

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #78 Gepost op: 30-09-2020, 14:54:12 »
Ik kan hier verder niks over vinden maar op 1.35 zegt Peggy door de telefoon tegen de 3 dat ze in het geboortehuis staan van Leonardo da Vinci waar ze GISTEREN een schilderij hebben geschilderd.
"Gisteren"? Is dit normaal?
Wat hebben ze de rest van de tijd dan gedaan?

Ik denk dat er wat tijd over gegaan is want
a) bij de extra beelden zien we Ron, Ellie en Patrick aan het ontbijt zonder de rest.
b) Zo moesten ze meer vertrouwen op hun eigen creatie dan het geheugen van wat ze nog wisten hoe het omschreven was.
klaar voor de strijd

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meesterwerken
« Reactie #79 Gepost op: 30-09-2020, 16:12:48 »
Ik zie in het schilderij van Jeroen het Widm-logo!
Ik boycot Rusland & Russische producten!