Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk  (gelezen 18430 keer)

Offline Jur

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #40 Gepost op: 4-10-2020, 11:42:11 »
Ik denk eigenlijk dat we niet iets moeten proberen te vinden in de manier waarop de stukken aan elkaar zitten, dit is namelijk de enige manier voor een 3x4 om er een rondje van te maken (rotatie niet meegeteld).

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #41 Gepost op: 4-10-2020, 12:50:18 »
Vond deze puzzel eigenlijk te moeilijk om binnen de tijd te doen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #42 Gepost op: 4-10-2020, 13:29:25 »
Ik zie Tygo verschillende keren meegaan met foute suggesties van anderen. Hij vindt het een goed idee als Nikkie de tweede rij in de lengte wil leggen. En als Ron afl. 2 in zijn geheel aan de rechterkant wil vastmaken aan afl. 1.: 'ja, dan wordt het een heel mooi vierkant'. Dat idee van eerst 3 opdrachten per aflevering aan elkaar maken was trouwens van hemzelf gekomen, halverwege de opdracht. Niet de goede manier, en er gaat ook veel tijd mee verloren.

Alles wat Tygo zegt wordt vervolgens ook geprobeerd. Ik vind Tygo een sturende rol hebben hier, terwijl hij heel erg zijn best lijkt te doen. Maar het was een behoorlijke chaos en praktisch niemand deed iets goed, dus of het veel zegt weet ik niet.

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #43 Gepost op: 4-10-2020, 13:32:40 »
Vond deze puzzel eigenlijk te moeilijk om binnen de tijd te doen.

De verbindingen hadden logisch moeten zijn, dus bijv. van 5 naar 6 en niet van 5 naar 9. De opdracht was fysiek zwaar, slagen binnen de tijd was al moeilijk genoeg geweest, ook als ze de volgorde van de opdrachten wel goed hadden gehad.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #44 Gepost op: 4-10-2020, 13:35:53 »
Als je alles goed georiënteerd neerlegt, en goed naar de connecties kijkt is het misschien wel te doen. 1, 2, 3, 4 kunnen passen bovendien logisch in elkaar. Het lastige is zien dat je dan een nieuwe rij moet beginnen, maar als je dat principe eenmaal doorhebt zouden de rest van de puzzelstukjes redelijk snel op zijn plaats moeten kunnen vallen.

Dus vooral kijken wie er zit te klooien nadat er vier op een rij liggen, want dat is het cruciale moment waarop je de puzzel kunt oplossen of totaal niet. Tijdrekken bij de eerste vier is natuurlijk ook effectief.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #45 Gepost op: 4-10-2020, 13:48:07 »
Dat is ook wat ik dacht, als je de puzzelstukken op volgorde in rijen  op de juiste plek legt dan zie je waar de verbindingen zitten. diegenen die meteen de verbindingen maken zijn verdacht.

Offline wittekikker

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #46 Gepost op: 4-10-2020, 14:03:01 »
Dus vooral kijken wie er zit te klooien nadat er vier op een rij liggen, want dat is het cruciale moment waarop je de puzzel kunt oplossen of totaal niet. Tijdrekken bij de eerste vier is natuurlijk ook effectief.

Jeroen. Merkt nadat de eerste vier op een rij liggen op dat het vierde stuk net niet helemaal past en dat dit niet goed kan zijn. Anderen gaan daarin mee, stuk 4 wordt daarom aan het begin van de tweede rij gelegd. Stuk 5 past daar vervolgens net niet helemaal in, iemand zegt dat dit dus niet klopt, waarop Jeroen meteen reageert dat dit daarnet ook zo was (toen stuk 4 nog op de eerste rij lag). Hij wil het nu dus laten liggen, terwijl hij het kort daarvoor nog afkeurde. Logisch voor een mol, want eerst lag het goed en nu ligt het fout. Best meesterlijk.
« Laatst bewerkt op: 4-10-2020, 14:05:24 door wittekikker »

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #47 Gepost op: 4-10-2020, 14:11:12 »
Vond deze puzzel eigenlijk te moeilijk om binnen de tijd te doen.
Vond ik niet. Alle twaalf blokken zijn verbonden met elkaar door de stokken. Het moet toch niet moeilijk zijn om eerst de vier hoeken te plaatsen? (opdracht 1, 4, 9 en 12) In die blokken moeten hoe dan ook twee stokken zitten en dat kan maar op 1 manier...

Offline mollega

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #48 Gepost op: 4-10-2020, 14:17:44 »
Ik vond het zo'n leuke geposeerde club toen Rik ze achteraf toe ging spreken.
Maar nu ik eens kritischer kijk; zit Ron nou op het puzzelstuk van opdracht 1 (dus die met de spiegel en 'ik ben de mol')?


Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #49 Gepost op: 4-10-2020, 14:27:54 »
De goede volgorde was het belangrijkste, dan is het alleen maar goed in elkaar wrikken.
En als ze begonnen waren met rijen van drie onder elkaar leggen waren ze er achter gekomen dat dat niet paste.

We kunnen toch wel van uit gaan dat de zichzelf respecterende kandidaat donders goed weet wat de volgorde van de 4 afleveringen was.
Niemand ging vol voor het geld, doorkrijgen wie in de groepsdynamiek zit te mollen was veel belangrijker voor de vijf kandidaten...

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #50 Gepost op: 4-10-2020, 14:39:55 »
Jeroen. Merkt nadat de eerste vier op een rij liggen op dat het vierde stuk net niet helemaal past en dat dit niet goed kan zijn. Anderen gaan daarin mee,
Nee, Jeroen was al weggelopen. Peggy merkt het het eerst op. Tygo valt haar bij. Als hij ziet dat de anderen blijven staan loopt Jeroen terug, en dan pas zegt ook hij dat het niet goed is.

Offline wittekikker

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #51 Gepost op: 4-10-2020, 15:06:59 »
Nee, Jeroen was al weggelopen. Peggy merkt het het eerst op. Tygo valt haar bij. Als hij ziet dat de anderen blijven staan loopt Jeroen terug, en dan pas zegt ook hij dat het niet goed is.

Snel even teruggekeken. Klopt. Hij is al een paar stappen weg. Haakt er wel meteen op in als hij Peggy en Tygo hoort en zegt 'Nee dit klopt niet', zowat nog voordat hij is omgedraaid. Is daarna ook stellig.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #52 Gepost op: 4-10-2020, 15:10:29 »
Ik vond het zo'n leuke geposeerde club toen Rik ze achteraf toe ging spreken.
Maar nu ik eens kritischer kijk; zit Ron nou op het puzzelstuk van opdracht 1 (dus die met de spiegel en 'ik ben de mol')?

Wie zit er op kist Nr7 met het geld..? :D

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #53 Gepost op: 4-10-2020, 16:32:30 »
Is er iets speciaals met opdracht 7 (Sleutel bos) ?
Tygo stond in het midden, en verdiende als enige 250 euro. Precies het verschil tussen het maximaal te verdienen bedrag daar (2.000 euro) en dat van deze opdracht (1.750 euro).

Klinkt vergezocht misschien, maar ik vind die 1.750 euro opvallend. Ik zou voor een alles-of-niets opdracht eerder 1.500 of 2.000 euro verwachten.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #54 Gepost op: 4-10-2020, 16:49:52 »
da's wel toevallig ja

Offline Fay111

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #55 Gepost op: 4-10-2020, 18:00:12 »
Ik zou durven zeggen: Tygo had een sleutelpositie in het bos, en heeft geld listig weggewerkt ;D

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #56 Gepost op: 4-10-2020, 18:44:20 »
Ik snap niet helemaal waarom vakje 7 als 1750 wordt gemarkeerd? Het was toch: puzzel klaar, dan geld? Of was er iets speciaals met stuk 7 (sleutel bos)? En is er nog iets speciaals aan de manier waarop die stukken aan elkaar zitten? 1-2-3-4-8-12-11-7-6-10-9-5 (of 1-5-9-10-6-7-11-12-8-4-3-2)

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #57 Gepost op: 4-10-2020, 18:56:37 »
Rik zegt tijdens de opdracht ''als jullie alle feiten op een rij hebben, dan lukt de opdracht''. Zou dit een cryptische hint zijn geweest naar mol Tygo die een centrale rol speelt in dit spel. Het geld ligt bij 7, want Tygo had daar een sleutelpositie.

Bij de opdracht Spiegelbeeld staat een stuk met ''ik ben de mol'' => ???
Bij de opdracht Gastenlijst staat een mes en vork => Iedereen behalve Patrick en Ellie zaten aan tafel namen op te schrijven (→ Tygo, Peggy, Jeroen, Nikkie, en Ron)
Bij de opdracht Achter je rug staat een leeg bakje => De mol ging voor de vrijstelling en koos niet voor een troef (→ Tygo, Peggy, Jeroen en Patrick)

Bij de opdracht Steen Rijk zien we 6 stenen liggen => Jeroen en Tygo lozen stenen halverwege het eind van de opdracht
Bij de opdracht Meeslepend zien we een laser gun => De mol werd afgeschoten door een laser gun (→ Tygo, Peggy, Patrick, Nikkie, en Ron)
Bij de opdracht Vragenvuur zien we een kaart van Italië => De mol stelde hier de vragen (→ Tygo & Ron)

Bij de opdracht Sleutel bos zien we een ketting die een rondje maakt => Tygo stond hier in het midden op een sleutelpositie
Bij de opdracht Meer of Min staat een -200 plakkaat => ???
Bij de opdracht Fortuin zien we ???

Bij de opdracht Meesterwerken zien we ???
Bij de opdracht Follow the money zien we ???
Bij de opdracht Groeten uit Florence zien we een kaart van Palazzo Pitti voor 250 euro => Tygo zorgde ervoor dat die kaart niet kon worden gebruikt en haalde zo 200 euro uit de pot

« Laatst bewerkt op: 4-10-2020, 19:01:35 door Sanmol »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #58 Gepost op: 4-10-2020, 20:21:52 »
Bij de opdracht Fortuin zien we ???
Een groen schild met een geel kruis (te zien aan het begin van de opdracht). Dat is een van de twee schilden die bij de fakkels stonden (groen met een wit kruis), en dat niet werd meegenomen.

Misschien een aanwijzing dat de Mol bij de fakkel-opdracht stond (Peggy, Patrick)?

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #59 Gepost op: 4-10-2020, 20:44:52 »
Ja, bij juiste volgorde heb je de opties:
- 3 x 4
- 4 x 3
- 1, 2, 3, 4; 5, 6 enz.
- 1, 2, 3, 4; 8, 7, 6, 5; 9 enz.
- 1, 4, 7, 10; 2, 5, 8; 11, 3, 6, 9, 12
- 1, 6, 7, 12; 2, 5, 8, 11; 3, 4, 9, 10
- 1, 2, 3; 4, 5, 6; 7 enz.
- 1, 2, 3; 6, 5, 4; 7, 8, 9; 12, 11, 10