Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk  (gelezen 18457 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #80 Gepost op: 6-10-2020, 09:33:44 »
Niets is wat het lijkt. Die ketting heb je binnen 2 seconden los en met Nikkie's gewicht zijn die stenen er in 2 of 3 keer op staan wel vanaf. Dus daar zit het probleem niet.

@MartinJ: bedankt voor het pas en meetwerk, zeer verhelderend.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #81 Gepost op: 6-10-2020, 10:10:07 »
Niets is wat het lijkt. Die ketting heb je binnen 2 seconden los en met Nikkie's gewicht zijn die stenen er in 2 of 3 keer op staan wel vanaf. Dus daar zit het probleem niet.
Maar het valt de niet-Mollen toch heel snel op dat er 2 stukken zonder objecten zijn...

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #82 Gepost op: 6-10-2020, 12:13:28 »
Als je er nog eens over nadenkt, kijkend naar de chaos nu, was het idee van Patrick om eerst alle kisten te verzamelen helemaal niet geweldig, het zorgde er namelijk meteen voor een overkill aan mogelijkheden waar elke mol z'n gang kon gaan om zo snel mogelijk onmogelijke combinaties te leggen / opperen. Zo verleg je de nadruk op het meteen leggen van de hele puzzel.
Logischer was: zoek opdracht 1.1, dan 1.2 en kijk hoe dat past, vervolgens stuur je twee mensen erop uit op 1.3 te halen, en kijk je hoe dat past. Een voor een naar de 'legplek' halen was veel overzichtelijker geweest.


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #83 Gepost op: 6-10-2020, 13:39:52 »
Als je er nog eens over nadenkt, kijkend naar de chaos nu, was het idee van Patrick om eerst alle kisten te verzamelen helemaal niet geweldig, het zorgde er namelijk meteen voor een overkill aan mogelijkheden waar elke mol z'n gang kon gaan om zo snel mogelijk onmogelijke combinaties te leggen / opperen. Zo verleg je de nadruk op het meteen leggen van de hele puzzel.
Logischer was: zoek opdracht 1.1, dan 1.2 en kijk hoe dat past, vervolgens stuur je twee mensen erop uit op 1.3 te halen, en kijk je hoe dat past. Een voor een naar de 'legplek' halen was veel overzichtelijker geweest.
Daar ben ik het niet zo mee eens. Er is niets tegen om de stukken alvast te verzamelen. Nadat je 1 t/m 3 op een rij hebt gelegd en ziet dat deze passen is de volgende stap logischerwijs om de stukken per aflevering in elkaar te schuiven om te kijken hoe dat eruit ziet, wat Tygo voorstelde.
Dan kom je erachter dat dit niet klopt want puzzelstuk 4 en 5 hebben allebei alleen maar gaten. De stukken 8 en 9 zijn dan ook problematisch want deze hebben allebei 2 stokken.
Met name met puzzelstuk 8 en 9 is het heel duidelijk dat de verbindingen niet simpelweg van links naar rechts gaan, maar ook van boven naar beneden.
Aangezien 8 een stok naar boven heeft en één naar beneden is het niet moeilijk om in te zien dat deze aan de zijkant moet zitten (links of rechts). De stap naar rijtjes van 4 is dan heel snel gemaakt.
Essentieel is ook dat je let op de attributen die steeds op de onderste zijde van elk stuk zijn gelijmd. Ergens in dit draadje werd geopperd dat iemand (Ron) hierover een opmerking maakte, maar dat ben ik niet tegengekomen. Als iemand hier een tijdcode kan geven, graag.

Ik zie hier voornamelijk 2 mollen. De productie die ervoor gezorgd heeft dat 4 niet perfect past bij 3 en Nikkie die letterlijk en figuurlijk een andere draai aan de oplossing weet te geven door puzzelstuk 4 aan puzzelstuk 1 te laten leggen, waardoor het kansloos wordt.
Een andere mogelijkheid is dat door het slepen van de (zware) blokken aan de latten, ervoor gezorgd heeft dat de gaten wat zijn uitgelubberd waardoor 4 niet goed meer lijkt te passen. Vergeet niet dat de verbinding niet aan de buitenkant van de puzzelstukken is maar ergens binnenin. Daardoor kun je volgens mij een stuk wel een paar centimeter omhoog of omlaag schuiven.
« Laatst bewerkt op: 6-10-2020, 13:42:11 door MartinJ »

Offline jayah

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • 🤭🤭
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #84 Gepost op: 6-10-2020, 14:07:51 »
Als je er nog eens over nadenkt, kijkend naar de chaos nu, was het idee van Patrick om eerst alle kisten te verzamelen helemaal niet geweldig, het zorgde er namelijk meteen voor een overkill aan mogelijkheden waar elke mol z'n gang kon gaan om zo snel mogelijk onmogelijke combinaties te leggen / opperen. Zo verleg je de nadruk op het meteen leggen van de hele puzzel.
Logischer was: zoek opdracht 1.1, dan 1.2 en kijk hoe dat past, vervolgens stuur je twee mensen erop uit op 1.3 te halen, en kijk je hoe dat past. Een voor een naar de 'legplek' halen was veel overzichtelijker geweest.

Vanuit mijn Patrick-tunnel ben ik het helemaal met jou eens  ::bravo::

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #85 Gepost op: 6-10-2020, 14:56:23 »
Dat kan de oorzaak zijn dat 4 Steen Rijk niet past. Omdat 3 Achter je rug mogelijk ontzet was door het verticale dragen door Peggy en Tygo aan de stokken. En daarna er een discussie over beginnen. Want de discussie begint met: Peggy: Maar past dit? Tygo: Nee, dit is net niet goed. Ron: Het past niet. Peggy: Hij zit scheef.

Peggy en Tygo hebben 2 stukken zo verticaal gedragen: 3 Achter je Rug en 8 Meer of Min.
Tygo pakt als eerste het stuk 8 Meer of Min (1 van de eerste 3 die we zien in het begin) bij een houten lat. Ron doet dit ook bij de spiegel, maar met maar 1 hand. Dan Peggy en Tygo met 3 Achter je rug. Bij Peggy en Tygo hangt het volle gewicht van het stuk aan de stokken.

Op basis hiervan zou je Tygo kunnen verdenken. Hij pakte als eerste een stok beet om te dragen. Hij heeft zich in ieder geval stevig ingespannen, dus ogenschijnlijk een echte kandidaat.
« Laatst bewerkt op: 6-10-2020, 15:26:56 door foxhunter »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #86 Gepost op: 6-10-2020, 19:34:23 »
Als je er nog eens over nadenkt, kijkend naar de chaos nu, was het idee van Patrick om eerst alle kisten te verzamelen helemaal niet geweldig, het zorgde er namelijk meteen voor een overkill aan mogelijkheden waar elke mol z'n gang kon gaan om zo snel mogelijk onmogelijke combinaties te leggen / opperen. Zo verleg je de nadruk op het meteen leggen van de hele puzzel.
Logischer was: zoek opdracht 1.1, dan 1.2 en kijk hoe dat past, vervolgens stuur je twee mensen erop uit op 1.3 te halen, en kijk je hoe dat past. Een voor een naar de 'legplek' halen was veel overzichtelijker geweest.

Ben ik het mee eens. Bovendien zorgt Patrick er voor dat het eerste stuk in het midden komt te liggen, het tweede stuk aan de verkeerde kant er naast, de rest eromheen. Het was een prima actie geweest alles naar een plek te halen als ze het meer op volgorde hadden neergelegd, niet kris kras door elkaar en bij elkaar waardoor je veel meer heen en weer moet slepen.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #87 Gepost op: 7-10-2020, 00:00:09 »
Dat kan de oorzaak zijn dat 4 Steen Rijk niet past. Omdat 3 Achter je rug mogelijk ontzet was door het verticale dragen door Peggy en Tygo aan de stokken. En daarna er een discussie over beginnen. Want de discussie begint met: Peggy: Maar past dit? Tygo: Nee, dit is net niet goed. Ron: Het past niet. Peggy: Hij zit scheef.

Peggy en Tygo hebben 2 stukken zo verticaal gedragen: 3 Achter je Rug en 8 Meer of Min.
Tygo pakt als eerste het stuk 8 Meer of Min (1 van de eerste 3 die we zien in het begin) bij een houten lat. Ron doet dit ook bij de spiegel, maar met maar 1 hand. Dan Peggy en Tygo met 3 Achter je rug. Bij Peggy en Tygo hangt het volle gewicht van het stuk aan de stokken.

Op basis hiervan zou je Tygo kunnen verdenken. Hij pakte als eerste een stok beet om te dragen. Hij heeft zich in ieder geval stevig ingespannen, dus ogenschijnlijk een echte kandidaat.
Deze theorie is wel interessant, vond het sowieso heel apart dat ze het blok zo gingen dragen, niet de handigste manier.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #88 Gepost op: 7-10-2020, 00:32:03 »
Ik betwijfel of dit de oorzaak is. Ik heb even een frame van het gewraakte stuk gemaakt (puzzelstuk 3 met het bakje) dat niet goed aansluit. Je ziet hier duidelijk dat de lat is vastgespijkerd aan de buitenkant en vlak langs de doos. Zo te zien zit alles vrij stevig vast. Ik denk eerder dat ze het gat in puzzelstuk 4 met opzet wat breder hebben gemaakt om eventueel de Mol in de gelegenheid te stellen om het stuk zodanig neer te leggen dat het lijkt alsof het niet past. Maar misschien is het ook gewoon wat minder nauwkeurig geconstrueerd. Niemand zegt de de stukken perfect moeten passen. Zoals ik hier al eerder heb opgemerkt is de puzzel ondanks dit kleine verschil nog steeds perfect in elkaar te zetten.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #89 Gepost op: 7-10-2020, 15:19:41 »
Nog even iets wat mij opviel. Op het moment dat ze het derde puzzelstuk plaatsen zegt Jeroen: "het luistert heel nauw". Zet hij hiermee alvast de toon zodat iedereen hierna puzzelstuk 4 afkeurt (wat dus wel goed ligt!). En als het allemaal zo nauw luistert, waarom ligt puzzelstuk 3 dan duidelijk scheef?
Om dit inzichtelijk te maken heb ik een screenshot van de eerste 3 stukken zodanig gedraaid dat de bovenkant van puzzelstuk 1 precies horizontaal ligt. Daarna heb ik exact horizontale hulplijnen ingetekend waaraan je kunt zien hoeveel de afwijking is bij puzzelstuk 3. De onderkant van 3 komt een stuk lager uit. De afwijking zal ook enigszins doorwerken in puzzelstuk 4 volgens mij, wat deels het verschil kan verklaren. Let ook even op het gezicht van Jeroen dat wegdraait op het moment dat hij zegt dat puzzelstuk 4 echt niet goed ligt. Zie ik hier een lichte grijns? Hier dus de uitsnede uit het screenshot:
« Laatst bewerkt op: 7-10-2020, 15:23:03 door MartinJ »

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #90 Gepost op: 7-10-2020, 15:24:56 »
Mooi werk! Zal ook niet worden geholpen door het feit dat het op niet mooi vlak zand plaats vindt.
Bij deze opdracht valt echt voor iedereen wel iets zeggen dat het mogelijk mols is, ik weet het niet meer. Kandidaten liepen zo te kloten dat zeer actief mollen waarschijnlijk nauwelijks nodig was. Dat Nikkie hierin zo centraal staat, zit me wat betreft mogelijk molschap dan ook niet lekker. Dit was dus de perfecte opdracht om onder de radar te mollen, niet vanuit een toegeëigende plek waar het 'denkwerk' wordt verricht.

Offline annemaMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt....
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #91 Gepost op: 8-10-2020, 10:59:05 »
De opdracht heet ‘stuk voor stuk’. Gaat het dan niet om het (puzzel)stuk dat vóór of juist ná het geldpunt ligt?
Niet dat ik dan de clue zie,  ::hypocriet:: maar misschien hebben jullie hier ook ideeen over!

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #92 Gepost op: 8-10-2020, 12:42:50 »
Vraag me vooral nog af hoe ze nou geld zouden moeten verdienen bij deze opdracht. Gaat het enkel om stuk 7 op de goede plek? Dan hoefde nooit de hele puzzel in elkaar en focust het mollen zich dus op die ene plek. Wat dus ook mooi misgaat in de aflevering.
Of dragen de omliggende puzzelstukken bij aan het te verdienen bedrag? Of voor ieder goed puzzelstuk na nummer 7 komt er geld?

Er staat weer 'max €1750'. Wekt licht de suggestie dat het niet alles of niets is, maar deze discussie hebben we eerder gevoerd, en we kunnen het dus niet zeker weten. Met het overzichtje in beeld lijkt het toch alles of niets.

Dacht zelf dat 'stuk voor stuk' wat verwees naar dat ze 'stuk gaan' voor de stukken :P Met name Jeroen en later ook Tygo geven aan dat het fysiek zwaar was. Ron die eerder - zoals bij Steenrijk - het allemaal zo zwaar vond, hoor je er eigenlijk niet echt over. Nikkie doet alvast zo weinig dat ze niet kan klagen.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #93 Gepost op: 8-10-2020, 13:59:18 »
Nog even iets wat mij opviel. Op het moment dat ze het derde puzzelstuk plaatsen zegt Jeroen: "het luistert heel nauw". Zet hij hiermee alvast de toon zodat iedereen hierna puzzelstuk 4 afkeurt (wat dus wel goed ligt!).

Er is een mogelijke hint die hierop zou kunnen wijzen. Jeroen zegt dit namelijk op tijdstip 10:43 in de aflevering. Aan het begin van de uitzending zien we in een terugblik Patrick staan met een telefoon met daarop 10:43 De Mol. Zou leuk zijn als ze Jeroen er daarom precies op dat tijdstip met die uitspraak ingemonteerd hebben.

~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #94 Gepost op: 8-10-2020, 14:08:45 »
Grappig... maar is er ooit een hint geweest die verband hield met de exacte seconde dat je in de uitzending zat? Ik kan me heel goed voorstellen dat er een hint gekoppeld wordt aan een ingemonteerde klok (bijv. opdracht count down), maar of er nu heel veel invloed is vanuit de montage op de eindregie... Dat vraag ik me af. Denk alleen maar aan de AVROTROS bumper die recent is gewijzigd. Eén seconde langer en je hint valt in duigen...

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #95 Gepost op: 8-10-2020, 15:09:24 »
Nee, exacte tijden in video zijn tot nu toe nooit een hint geweest.
En het idee is ook altijd al snel van tafel geveegd hier op het forum...

Offline Gerhardt78

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #96 Gepost op: 8-10-2020, 17:40:13 »
Er is een mogelijke hint die hierop zou kunnen wijzen. Jeroen zegt dit namelijk op tijdstip 10:43 in de aflevering. Aan het begin van de uitzending zien we in een terugblik Patrick staan met een telefoon met daarop 10:43 De Mol. Zou leuk zijn als ze Jeroen er daarom precies op dat tijdstip met die uitspraak ingemonteerd hebben.



In vind dit beeld ook verdacht i.c.m. Patrick zelf, net zoals het uitschreeuwen van "Ik ben de Mol" tijdens Stuk-voor-stuk.
Maar ja... 1500 euro bij het vragenvuur... gaat er bij mij niet in.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Stuk voor stuk
« Reactie #97 Gepost op: 10-10-2020, 12:56:44 »
De afbeelding van het resultaat lijkt het meeste op een Toren.
De Toren kan ook wijzen op het Tien Toren plan langs de Vecht.
En daar komt de familie Kijk in de Vegte vandaan.
Een toren met twee wanden, een binnen en buiten wand. Dubbel T - - > Tien Toren.