Auteur Topic: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)  (gelezen 29461 keer)

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #140 Gepost op: 13-10-2020, 17:20:31 »
En eigenlijk vond ik dat juist een onlogisch verloop en kan ik me voorstellen dat je dat niet voorziet. Je zou verwachten dat communicatie herstellen een grotere prioriteit heeft (i.v.m. hints en N+T bevrijden), maar Patrick gaat toch ook liever eerst even geld oppikken. Wellicht had Jeroen niet moeten voorstellen in de openheid van de haven te willen gaan kijken.

Of Jeroen is een nepmol die nog last minute verdacht wou doen (wat hij trouwens wel vaker doet o.a zie het gescheurde briefje::vergroot::. Als je weet dat er een test met 4 man aankomt had ik dat ook als tactiek gebruikt.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #141 Gepost op: 13-10-2020, 17:22:30 »
En eigenlijk vond ik dat juist een onlogisch verloop en kan ik me voorstellen dat je dat niet voorziet. Je zou verwachten dat communicatie herstellen een grotere prioriteit heeft (i.v.m. hints en N+T bevrijden), maar Patrick gaat toch ook liever eerst even geld oppikken. Wellicht had Jeroen niet moeten voorstellen in de openheid van de haven te willen gaan kijken.
Was dat Jeroens initiatief om in de haven te kijken? Zeker onmols ja, je wil de rest bij het geld weghouden en snel door met de speurtocht.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #142 Gepost op: 13-10-2020, 17:45:04 »
Tja, ik weet op het moment sowieso niet zo wie ik het meest moet verdenken, maar ook als Jeroen wel de Mol is, is het goed uit te leggen. Je probeert geen extreme voorstellen wellicht te doen, en als ik het me goed herinneren wil hij via de haven naar dat fort lopen waar Ron en Peggy naar toe zouden gaan. Dat was namelijk een zeer logische route. Alleen rook Patrick een opportuniteit (waarmee hij zichzelf zeer onverdacht maakte).

Als Peggy de Mol is, en bewust gezorgd heeft dat ze geen telefoon in handen kreeg, had ze waarschijnlijk niet kunnen voorzien dat bij hun zoektocht Patrick toch even geld mee zou pikken.

Het was in ieder geval een mooie kans om 1000 euro achter te laten.

Edit: Zie nu dat het aannemelijk is dat het nog veel meer dan 1000 euro is. Lijken ruim meer dan tien minuten van 100 euro te zijn.
« Laatst bewerkt op: 13-10-2020, 18:08:06 door Uil »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #143 Gepost op: 13-10-2020, 17:52:56 »
Ik zie overal op internet terugkomen dat de ketting op een rare plek brak. Dat moet een reden hebben.

Dat kan gewoon om veiligheidsredenen zijn. Stel dat er een calamiteit uitbreekt dan moet er een nood escape zijn.

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #144 Gepost op: 13-10-2020, 18:33:54 »
Dat kan gewoon om veiligheidsredenen zijn. Stel dat er een calamiteit uitbreekt dan moet er een nood escape zijn.

Er zat toch gewoon een slot op, en het productieteam had vast wel de sleutel.


Verder ben ik het met een aantal anderen eens dat deze opdracht een leuk idee was, maar slecht is uitgevoerd. Helaas is dat bij WIDM NL wel vaker een frustratie. Wat ook niet helpt is dat de kandidaten BN-ers zijn en dus eigenlijk dat geld ook niet zo hard nodig hebben.

Wat ik ook een verademing vind bij De MOL BE is dat er altijd een schematisch overzicht van de opdracht wordt gegeven door de presentator die vertelt hoe de opdracht in elkaar zit en wat de regels zijn. Bij WIDM NL wordt er meestal maar een beetje heen en weer gerend en zijn de opdrachten voor de kijker soms volstrekt onduidelijk. Alhoewel dat misschien niet zo heel sterk speelt hier.

Bij deze opdracht was voor zover we weten niet te mollen door Tygo en Nikkie. Ook is volstrekt onduidelijk waarom zij deze enorme kans kregen op een vrijstelling terwijl de rest van de groep een enorme kans had op eliminatie (zelfs 2/3 kans als de mol bij het groepje van vier zat, tegenover 2/5 kans normaal). Dus stel Ron en Jeroen zitten op de goede mol, en Tygo en Nikkie zitten helemaal fout, dan valt minimaal één van het duo Ron en Jeroen toch af, terwijl er twee doorgaan die volledig fout zitten. Dan wordt het allemaal wel een erg grote loterij.

Als dit allemaal het gevolg is van het random pakken van die envelop door Nikkie en de groepsindeling dan vind ik dat toch wel een te grote beloning voor iets totaal willekeurigs. Het voordeel had bijvoorbeeld kunnen zijn toebedeeld aan de groep die bij de opdracht met de auto's in Pisa als eerste aankwam.

Ook was het leuker geweest als er Tygo en Nikkie inderdaad geld hadden kunnen verdienen of wegspelen, of als hun bijvoorbeeld was verteld dat de molmunten pas in de pot zouden komen als de anderen hen op tijd zouden vinden. (Maar dan zouden ze dus wel mee moeten doen met de executie, dus daar kiezen ze dan toch nooit voor...tsja)

Offline SummerLength

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #145 Gepost op: 13-10-2020, 19:11:18 »
Het leek erop dat de pot nog even gespekt moest worden om toch tot een redelijk eindbedrag te komen.
Hoezo moest? Een historisch laag bedrag was in het jaar van Visser anders gewoon een selling-point. Dat doet de mol namelijk allemaal zelf. ::)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #146 Gepost op: 13-10-2020, 20:12:46 »
Ook is volstrekt onduidelijk waarom zij deze enorme kans kregen op een vrijstelling terwijl de rest van de groep een enorme kans had op eliminatie (zelfs 2/3 kans als de mol bij het groepje van vier zat, tegenover 2/5 kans normaal). Dus stel Ron en Jeroen zitten op de goede mol, en Tygo en Nikkie zitten helemaal fout, dan valt minimaal één van het duo Ron en Jeroen toch af, terwijl er twee doorgaan die volledig fout zitten. Dan wordt het allemaal wel een erg grote loterij.
Het zou wel een goed argument zijn om de mol wel bij de ene kandidaat met kans op een vrijstelling op te sluiten in het kasteel. Dan heeft het veel minder invloed op de kansen van de kandidaten om door te gaan (2/4, 50%, tegenover 2/5, 40%, normaal). Ook missen ze minder informatie doordat er maar één kandidaat is vrijgesteld in plaats van twee.

Als de mol in het groepje "zoekers" zit en de overgebleven kandidaat uit dit groepje de test op de mol heeft ingevuld, dan heeft hij wel een erg goede indicatie gekregen dat hij of zij goed zit. Er zijn immers twee kandidaten afgevallen die blijkbaar op een andere mol zitten (of de test slechter hebben ingevuld natuurlijk, het is geen garantie).

Kortom: de mol in het groepje "zoekers" stoppen en Nikki en Tygo niet laten vinden, bevoordeelt twee kandidaten (in het kasteel) met een vrijstelling en één kandidaat (de overgebleven kandidaat in het groepje zoekers) met mogelijk veel meer informatie over de mol. Tygo en Nikki zijn hierdoor door, maar niks wijzer en de overgebleven kandidaat is veel wijzer maar liep een groot risico bij de executie.

Hoewel de mol in het kasteel opsluiten ervoor zorgt dat er niet gemold kan worden met geld, lijkt het er ook op dat de mol in het groepje "zoekers" plaatsen de balans in het spel wel erg beïnvloedt.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #147 Gepost op: 14-10-2020, 00:58:33 »
Wat mij aan deze opdracht, naast de oneerlijkheid, het meeste stoort is dat het volstrekt onduidelijk is wanneer Nikkie en Tygo zijn opgesloten en vooral, waar dit moment door bepaald is. Heeft de regie hier een handje in gehad? Ook is het doorzagen van 3 kettingen wel erg magertjes als prestatie om jezelf een vrijstelling te bezorgen. Hier hadden ze wel wat meer voor mogen doen. Bijvoorbeeld iets zien te bemachtigen op een plaats waar ook de zoekers moeten zijn, bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid geld via de geldzakjes. In deze opdracht van ruim één aflevering had veel meer gezeten naar mijn oordeel.

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #148 Gepost op: 14-10-2020, 07:50:52 »
Ik denk dat we ook niet al teveel moeten zoeken achter die perfecte molpositie hoor. Misschien horen we straks wel dat Tygo de mol is en dat hij in de helikopter zat omdat hij nou eenmaal bij Nikkie terechtkwam bij de groepsindeling, of dat Nikkie de mol is en dat ze wel zin had om even lekker lui in een helikopter te zitten in plaats van op zoek te moeten. Of zelfs dat in dit programma de mol gevonden moet worden, dus dat het dan wel passend is dat de mol ook bij deze opdracht gevonden moet worden; of dat het eerlijker is als de mol niet meedoet aan de dubbele executie met vier, dan wanneer wel.

Offline mrmai

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #149 Gepost op: 14-10-2020, 09:07:44 »
Wat mij aan deze opdracht, naast de oneerlijkheid, het meeste stoort is dat het volstrekt onduidelijk is wanneer Nikkie en Tygo zijn opgesloten en vooral, waar dit moment door bepaald is. Heeft de regie hier een handje in gehad? Ook is het doorzagen van 3 kettingen wel erg magertjes als prestatie om jezelf een vrijstelling te bezorgen. Hier hadden ze wel wat meer voor mogen doen. Bijvoorbeeld iets zien te bemachtigen op een plaats waar ook de zoekers moeten zijn, bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid geld via de geldzakjes. In deze opdracht van ruim één aflevering had veel meer gezeten naar mijn oordeel.

Een lastige escape room in de toren, om hun cijferslot combinaties te vergaren.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #150 Gepost op: 14-10-2020, 09:23:56 »
OK, ik ga het nu toch een beetje opnemen voor de makers. Het idee om de groep te splitsen en er een hunt van te maken was een leuke twist. Dan heb je alleen wel twee man die inactief zijn gedurende de aflevering. Twee mensen in een kooi is niet echt spannende televisie. Of kettingen doorzagen wel spannend is, laat ik even in het midden.

Maar volgens mij was de opdracht: vindt Tygo en Nikkie binnen 24 uur. Niet "zorg dat ze niet vrijkomen". Dus zelfs met de kettingen los was er nog een kans om gevonden te worden. Als ze iets eerder waren ontsnapt dan waren ze recht in de handen gelopen van het groepje dat net terug kwam van het sleutel speuren.

Neemt niet weg dat de montage ongetwijfeld het een en ander wat "spannender" heeft gemaakt. Wat ik, gegeven het hondenweer, nog best een prestatie vind.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #151 Gepost op: 14-10-2020, 09:31:07 »
- Rond minuut 15 telt Patrick 500 molmunten in Forte Stella.
- Rond minuut 22 telt Patrick 1000 molmunten in Napoleons huis.
- Rond minuut 24 telt Peggy niet in de toren, maar het zijn munten van 25 (zilver) en 50 (goud). Je ziet ze allemal in de hand van Ron - het zal max 500 kunnen zijn.
- Rond minuut 26 telt Patrick niet op de marina, maar je ziet zo mininaal 900 in de hand liggen, ik denk 1000 molmunten.
- Rond minuut 31 vinden ze 4 zakjes (theater, rij 2,3,7,9), de inhoud is niet geteld.

Het theater moet dus in totaal (ongeveer) 500 geweest zijn ??? gezien het opgehaald bedrag van 3400. Ik snap het alleen nog niet helemaal. Mijn hoofd zegt steeds het moet verdeeld zijn per 500 of 1000, per plek. 500 per vergrootglasplek, 1000 per geldzakplek. Maar waar zijn die overige 1000?

Zoals ik eerder heb gepost, is er geen 6de plek op de kaart die is overgeslagen.

Zou de overige 1000 verdiend zijn geweest met het pakken van de twee vastgeketenden? Grrrr....  ???

In iedere geval lag er op elke plek met een loepje/aanwijzing 500.euro en op  elke plek met een geldzakje 1000 euro .

Wat ook nog een mogelijkheid is dat er op de geldlocaties 2 zakjes geld gelegen hebben, één met 1000 en één met 500. Daar is dan 1000 niet gepakt plus 1 zakje in het theater. Dat maakt degenen die op de geldplekken zijn geweest weer verdacht.........

Edit: Het kan ook  zijn dat het theater een plek was waar alle aanwijzingen samen tot de oplossing moesten komen en waar een extra zak geld te vinden was. Zet alles op een rij was een hint 2379. Er is echter een zakje verdwenen dus de code tot het vinden van nog 1000 euro kon nooit gemaakt worden. Door het verduisteren van één zakje van 100 ikan dus gemold zijn. Dat lijkt me het meest aannemelijk.
« Laatst bewerkt op: 14-10-2020, 10:03:02 door Moedermol »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #152 Gepost op: 14-10-2020, 10:09:27 »
Er zat toch gewoon een slot op, en het productieteam had vast wel de sleutel.

Er zit op geen enkele nooduitgang een sleutel omdat je in paniek of als alles vol rook staat niet hoeft te hannesen met een sleutel in een slot.of sleutels kwijt raakt.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #153 Gepost op: 14-10-2020, 10:34:44 »
Als je een zware ketting wilt maken die op elk moment te breken is, wat is dan slim? Niemand gaat hard aan een zware ketting trekken om het los te maken, dat heeft geen zin. Een zwakke schakel in het midden kan ontdekt worden. Dus maak je een zwakke schakel helemaal in het begin of het eind.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #154 Gepost op: 14-10-2020, 10:53:11 »
Wat mij niet duidelijk is, is wanneer het geld dat ze vonden ook daadwerkelijk de pot in kwam.

-1- Is dat op het moment dat ze het vonden al?
-2- Is dat op het moment dat ze het fort binnen kwamen?
-3- Is dat op het moment dat ze Nikkie en Tygo vonden?

Optie 1 maakt dat de Mol (in het groepje van 4 achtervolgers) zo snel mogelijk naar het Fort wil, met sleutel. Dat zagen we noch bij Peggy, noch bij Jeroen.
Optie 2 maakt dat de Mol de sleutel zo lang mogelijk uit het spel wil houden. En uiteindelijk wel naar het Fort wil, maar zonder sleutel. Dat zagen we bij Jeroen, maar ook bij Peggy.
Optie 3 valt af.

Zou het openen van de toegangsdeur van het fort het bepalende moment zijn geweest voor geld in de pot of niet?
« Laatst bewerkt op: 14-10-2020, 11:01:37 door Newbie2 »

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #155 Gepost op: 14-10-2020, 11:13:12 »
Dan heb je alleen wel twee man die inactief zijn gedurende de aflevering. Twee mensen in een kooi is niet echt spannende televisie.
Nikkie was in de kooi net zo actief als daarbuiten.  :-X
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline jokeJD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #156 Gepost op: 14-10-2020, 12:11:49 »
Dat kan gewoon om veiligheidsredenen zijn. Stel dat er een calamiteit uitbreekt dan moet er een nood escape zijn.
Meest logisch lijkt me dat t gewoon even over moest. Sws leken mij alle shots van zagende N&T een beetje nep. Er zat een cameraman bij hun in, die niet te zien is als het hele hokje gefilmd werd. Geeft ook niet toch, t had volgens mij toch niet echt een functie. 

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #157 Gepost op: 14-10-2020, 12:13:47 »


Edit: Het kan ook  zijn dat het theater een plek was waar alle aanwijzingen samen tot de oplossing moesten komen en waar een extra zak geld te vinden was. Zet alles op een rij was een hint 2379. Er is echter een zakje verdwenen dus de code tot het vinden van nog 1000 euro kon nooit gemaakt worden. Door het verduisteren van één zakje van 100 ikan dus gemold zijn. Dat lijkt me het meest aannemelijk.
[/quote]

 ::jaja:: ::jaja::

Offline jokeJD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #158 Gepost op: 14-10-2020, 12:14:47 »
Geloof er trouwens ook niks van dat N&T pas vrij waren terwijl de rest al in het fort was. (Gesuggereerd door open deur). Dan hadden ze wel gezien en hadden we shots gehad waarin dat duidelijker te zien was.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)
« Reactie #159 Gepost op: 14-10-2020, 13:19:17 »
Zoals ik eerder heb gepost, is er geen 6de plek op de kaart die is overgeslagen.

En  toch is hier iets vreemds aan de hand. Bij het bord op de kade wordt wèl besproken dat bij de Duomo di Portoferraio geld ligt. Deze locatie is echter niet te zien op de kaart zoals wij die in de montage zien.

Deze Duomo di Portoferraio is vlak bij het plein waar ze staan het Piazza della Repubblica. Het klopt precies wat Peggy zegt en het is heel logisch voor een kandidaat dat ze daar eerst naar toe wil en aan blijft dringen om eerst geld te halen. Het lijkt er inderdaad op dat er 3 locaties met geld waren en dat er een montagetruc is toegepast omdat Peggy hier.anders heel kandidaats zou uitkomen.

Later gebeurt dat nog een keer. De duo's gaan volgens afspraak eerst naar een locatie met een aanwijzing. Peggy en Ron  bevestigen dat ook in een onderling gesprek. Als Jeroen en Patrick in de haven komen zijn ze  verbaasd dat het geld niet gepakt is maar dat was ook niet afgesproken

Jeroen zegt echter in een voice over (montage) dat afgesproken is dat Peggy en Ron ook naar de haven zouden gaan om daar het geld mee te pakken. Een poging om Peggy verdacht te maken......