Auteur Topic: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops  (gelezen 9370 keer)

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #20 Gepost op: 25-10-2020, 12:30:18 »
Ik vond het een heel geslaagd seizoen  ::bravo:: De All Stars-cast was briljant, de opdrachten waren (vaak) ouderwets goed en zoals is gebleken loont het om gewoon weer eens in Europa te filmen  ::love:: Ik verheug me alweer op Tsjechië  ::joehoe:: Toch een paar punten die in me opkomen nu:

- De Molacties dit seizoen waren wel heel vaak 'achter je rug' - buiten beeld dus. Maakt de ontknopingsaflevering extra smakelijk, maar het speuren juist lastiger. En dat is wel de essentie van het programma. Jeroen die geld uit bakjes haalt, Jeroen die ineens Italiaans spreekt, Jeroen die stiekem dingen tegen Michelango zegt, Jeroen die vlak bij de kandidaten toegeeft dat hij de Mol is: stuk voor stuk prachtige acties, maar niets daarvan hadden we kunnen raden dat het om Jeroen ging. Weten 'dat er gemold is', bijvoorbeeld na de luikenopdracht is leuke televisie, maar het helpt ons niet verder in onze zoektocht.

- Daarop aanhakend: de handschriftenhint was top ::ok:: Als het niet in aflevering 7 was verklapt, had niemand het opgemerkt. Enige punt: verklap het dan ook niet  :P
Het is al vaker gebeurd dat de Mol ontmaskerd kon worden in de aflevering voor de finale: niet alleen TOLISDEMOL, maar ook het verwisselde bordje van Jan dat te herleid was en de vervormde stem van Rob bijvoorbeeld. Het is zonde, omdat het voor ons molloten alle spanning weghaalt. Een alternatieve oplossing was geweest om in aflevering 7 wel de kandidaten te vertellen over de hint, maar dit voor de kijkers nog mysterieus te houden tot de ontknoping.

- Ik vind het prachtig dat Nikkie het bedrag aan een goed doel heeft geschonken. Eigenlijk zou ik ervoor willen pleiten dat de kandidaten elk voor een goed doel spelen. Zeker omdat het spel nog altijd met BN'ers wordt gespeeld. Niet dat die per definitie rijk zijn, maar het voelt raar dat je toch bij een soort eliteclubje moet horen om deel te nemen en kans te maken op de pot. In andere spelprogramma's spelen BN'ers voor een zelfgekozen goed doel (Pelgrimscode komt nu bij me op, maar ook Weet Ik Veel bijvoorbeeld).  Nu is dat misschien raar met een Mol in het spel, maar dat was in principe altijd al zo. Misschien motiveert het de kandidaten juist wel om echt weer hun best te doen voor de pot.
« Laatst bewerkt op: 25-10-2020, 12:33:01 door Pac »
...óf niet!

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #21 Gepost op: 25-10-2020, 12:35:22 »
Mooi seizoen! En ook wel verfrissend dat je niet de halve wereld hoeft over te reizen om een prachtig land te laten zien.  ;D

Top:
- Een mol met lef - maar toch onverdacht verbleven - die er zichtbaar plezier in leek te hebben. Dat zie ik graag.
- Toffe kandidatengroep
- De achterliggende reden is natuurlijk niet mooi, maar ik vind een finale 'zoals vanouds' een hele prettige toevoeging. Aandacht voor mollenacties en geen afleiding van een schreeuwend publiek. Ik begrijp dat je dat als maker en kandidaat misschien anders zou willen, maar ik houd van deze oorspronkelijke opzet. Iedere kandidaat had ook de kans om zijn/haar zegje te doen. Dat vind ik bijzonder prettig.
- Kaartjes/ schema's in de opdrachten.  ::bravo::
- Italië  ::love::
- Presentatie: een mooie balans tussen 'strengheid' maar ook jezelf laten zien. Ik had het idee dat Rik er zichtbaar van genoot en dat vind ik leuk!

Tips:
- De 24-uurs opdracht was mooi opgezet en tof om te zien. Maar -wat anderen ook zeggen- mis ik hierin een extra laag voor Tygo en Nikkie, waardoor ik hen eigenlijk kon afstrepen als mol en de finale voor mij niet meer spannend was. Ook de beloning voor de anderen vond ik niet in verhouding: na 24 uur hard aan het werk te zijn geweest, wachtte hen de executie (met 2/3e kans om af te vallen, aangezien in dat groepje ook de mol zat). Erg hard, aangezien het eigenlijk niet haalbaar was om Tygo en Nikkie op tijd te vinden (immers: een tegenwerkende mol in hun midden).
- Jeroen is een mol met lef, wat ik waardeer. Het is wel een enorm risico om in afl. 1 de handschriften te laten zien en de mol de vrijstelling weg te laten pakken. Dat had echt heel anders kunnen aflopen. Voor hetzelfde geld hadden meer kandidaten Jeroen gezien.
- Ik houd heel erg van duidelijkheid in de finale (dat je een beetje kunt tunnelen naar bepaalde kandidaten), maar misschien vond ik het nu wat té duidelijk, omdat Tygo werd uitgeroepen als niet-mol. Als dat niet was gezegd was de ontknoping misschien iets spannender geweest (wat als Tygo het toch zou zijn?). En misschien hadden we dan op het laatst ook iets meer verdeeldheid gehad op dit forum.  ;)
- We hebben veel oud-mollen mogen zien. Superleuk! Misschien was het daarnaast ook tof geweest om oud-presentatoren langs te laten komen (al is dat misschien minder praktisch)? Misschien is dat iets voor een latere 'renaissance'-editie.  ;)

Hoe dan ook: ik vond het een mooie editie en heb ervan genoten! Bedankt!  ::bravo::
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #22 Gepost op: 25-10-2020, 12:57:00 »
Ik heb dit seizoen met veel plezier gekeken! Het was wat mij betreft een stuk beter dan de afgelopen jaren. Het is duidelijk dat ze wat feedback van de afgelopen jaren hebben meegenomen. Aan de andere kant hebben ze niet alle mindere ontwikkelingen van de laatste jaren ongedaan kunnen maken. Je kunt je ook afvragen of deze verbeteringen bedoeld zijn om erin te houden voor de toekomst; het zou ook kunnen dat de makers dit zien als een eenmalig teruggrijpen op de 'oude stijl' van Wie is de Mol. De tijd zal het leren natuurlijk!

Tops:
  • De kandidatengroep. Lekker fanatiek en interessante persoonlijkheden. Ik hoop dat ze in toekomstige seizoenen weer wat meer kunnen selecteren op fanatisme.
  • Er is duidelijk een poging gedaan om de opdrachten duidelijker uit te leggen, met de zo geliefde infographics. :) Houd die erin!
  • De biechten waren wat mij betreft minder hinderlijk aanwezig dan eerder, fijn!
  • Ik vond de hoeveelheid schermtijd voor de bondjes wel goed (namelijk beperkt) en het acteerwerk minder tenenkrommend dan eerder :)
  • Heel leuk dat de kandidaten bij een opdracht aan hun lot zijn overgelaten! Dat mag nog veel meer wat mij betreft.
  • Het thema Renaissance was in veel opdrachten verweven, dat is ook iets om erin te houden.
  • Weinig gedoe met jokers en zwarte vrijstellingen, dus meer focus op de pot en molgedrag
  • Mooi dat Jeroen de intentie had om gewaagde molacties uit te voeren. Is niet altijd helemaal uit de verf gekomen, maar een mol met veel initiatief is toch wat we graag willen! De dubbele omgekeerde psychologie van het gescheurde briefje vond ik toch wel een hoogtepunt uit zijn molschap.
  • De terugblikaflevering was een verademing, bijna een uur aan molacties! Er viel nog wel wat op aan te merken (niet alle vragen zijn beantwoord) maar ten opzichte van de Vondel CS-ontknopingen niets dan lof. :) (Nu het kasteel in Lisse nog terug!)

Tips:
  • De regels van een opdracht zijn nog steeds niet altijd helemaal duidelijk. Het beste is natuurlijk om de opdracht zo te ontwerpen dat het simpel op TV uitgelegd kan worden, maar als dat echt niet kan, dan zat ik te denken aan bijvoorbeeld een plekje op de website waar je de regels na kunt lezen. (Cue Mark en Elger.)
  • Er zijn nog steeds te veel (onderdelen van) opdrachten die nauwelijks op het spel gericht zijn, maar alleen gericht lijken te zijn op mooie beelden. Kees in point is natuurlijk het doorzagen van de kettingen van Tygo en Nikkie. Dit manco wijst er volgens mij op dat de productie nog steeds uitgaat van mooie beelden en pas in tweede instantie denkt 'hoe kunnen we er ook nog een interessant spel van maken'. Volgens mij is men inmiddels genoeg bedreven in het maken van mooie televisie dat je het zonder gevaar om kunt draaien en kunt zeggen: we beginnen met ijzersterke opdrachten en we zien later wel hoe we dat mooi in beeld gaan brengen. Het oplossen hiervan is echt een win-winsituatie denk ik.
  • Dit is al vaak gezegd, maar het zou geweldig zijn als de kandidaten nog wat meer fysiek en psychologisch uitgedaagd zouden worden. Minder luxe en meer afzien, meer botsende karakters (ik denk dan vooral aan seizoen 5 en 6).
  • Het lijkt me leuk als de schermtijd van buiten de opdrachten om meer besteed wordt aan het vastleggen van spontane interacties in plaats van biechten en vooropgezette bondjesgesprekken.
  • Voorkom manipulatie in de montage door de onderdelen te schrappen die normaal gesproken veel manipulatie vergen. Liever géén in beeld gebrachte verdenkingen dan gemanipuleerde verdenkingen.
  • Op dit moment weet ik nog niet of er dit seizoen überhaupt verborgen hints waren, maar ik ga er maar van uit van niet. Ik blijf het een leuk onderdeel van WidM vinden, dus ik zou het erin houden. Ik zou in ieder geval ophouden met extreem vage hints in afleveringstitels. Misschien kun je er meer een mollotenfenomeen van maken: stop er een paar écht complexe, maar wel eenduidige hints in die je na afloop op internet ontleedt. Dit mag dan van het niveau AIVD-kerstpuzzel zijn. :) En er zijn vast genoeg molloten die de productie hiermee zouden willen helpen (ik bied me aan :P )

Samenvattend: mijn hypothese is dat dit seizoen het beste is wat de productie kan maken binnen het format waar WidM door de jaren heen naartoe geëvolueerd is. Om het nog beter te maken, zullen ze toch een fundamentele koerswijziging moeten maken. Maar voor nu hoop ik dat we dat in 2021 gaan zien!

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #23 Gepost op: 25-10-2020, 13:10:54 »
Overall heb ik er heel veel plezier aan beleefd en was het een top seizoen.

Tops:
- locatie, goed laten schitteren en toch gedaan zonder Nederlandse toeristen tegen het lijf te lopen die het seizoen hadden kunnen spoilen.
- overzichtskaartjes maakten opdrachten beter te begrijpen, vooral voor niet-molloten.
- de opdrachten zaten doorgaans goed in elkaar en hadden vaak een mooie gelaagdheid.
- de 24 uursopdracht was een mooie innovatie.
- weinig gesjoemeld met biechten zonder daarmee de ontknoping te verraden.

Gemengde gevoelens:
- oud-kandidaten was top voor een keer, maar het werd iets meer voor de in crowd. Leuk deze keer, maar misschien vijf of tien jaar wachten voordat het nog een keer gedaan wordt.
- handschrifthint maakte het erg duidelijk en dus voor de mol loot minder spannend op het eind. Maar misschien was de bedoeling om de minder diepe molloot ook te laten puzzelen en een kans te geven het te ontdekken.
- de speciale rol van de penningmeester was misschien leuk om mee te spelen, maar ik vind het nu wel genoeg als spelelement.
- nauwelijks hints. Ik heb niet zo veel met hints, maar sommige mensen vinden het heel leuk.

Minder:
- minder afleveringen betekende dat het spel sneller verliep en net iets minder diepgang kreeg.
- Jeroen deed het goed als mol (zo goed als hij kon), maar hij had weinig echt ‘wow’-momenten waar hij als mol ongemerkt de groep veel geld kostte. Dat komt deels door de opzet van sommige opdrachten. Er hoeft niet altijd een back door in, maar ik denk dat er aan sommige opdrachten net iets meer gesleuteld kon worden. Ik heb een lijstje gemaakt hieronder (dat niet af doet aan het feit dat ik de opdrachten doorgaans erg goed vond).

Specifiek op bepaalde opdrachten:
- 1.1 tegen onze verwachting in verstopte de mol de spiegels niet naar moeilijkere plekken. Waarom eigenlijk niet?
- 1.3 filmisch mooi, maar de mol nam een heel groot risico door de vrijstellingen weg te nemen zonder dat het voor de pot uitmaakte. De mol was dus een beetje productie assistent.
- 2.3 ik neem aan dat deze opdracht een noodgreep was omdat iets anders niet door kon gaan. De enige opdracht die weinig diepgang had (alleen één kandidaat had invloed op het geld) en echt niet gehoeven had.
- 3.2 de personen op uitkijkpunten hadden eigenlijk te weinig invloed op de opdracht
- executie van Horace was een twist waarvan niet duidelijk is (zelfs nu niet) waarom.
- 4.2 nog steeds niet duidelijk of er in alle koffers geld zat en of het alles of niets was. Ik denk niet dat de zoektocht naar de mol veel makkelijker zou zijn geworden als dat wel verklapt was.
- 5.1 duidelijk onhaalbaar en daarom niet zo spannend
- 5.2 ik ben het niet eens met de kritiek dat Nikkie / Tygo hun voordeel van de vrijstelling te makkelijk in de schoot geworpen kregen (soms heb je een beetje mazzel). Maar het was iets te duidelijk dat productie technisch ze de rit wel moesten halen (en wederom de mol ingezet als productie assistent). Misschien een duidelijk scenario introduceren dat een ander team de helikopterrit zou krijgen als het Nikkie/Tygo niet gelukt was.
- 5.3/6.1: Nikkie/Tygo moesten ook invloed op het geld hebben. Nu konden we ze bijna wegstrepen omdat een mol zich niet zo lang buitenspel zou zetten. Dit vereiste niet eens zo’n grote aanpassing van de opdracht. Er had bijv geld in het fort verstopt kunnen liggen dat Nikkie/Tygo via aanwijzingen tijdens hun ontsnapping nog zouden kunnen vinden.
- 7.1: wederom filmisch mooi, maar het was wel duidelijk dat niemand voor het geld zou gaan dus effectief heeft de actie van de mol dus geen verschil gemaakt voor de pot.
- executie van Peggy: het kortere seizoen wreekte zich hier echt. Het was leuker geweest als er meer opdrachten voor kwamen zodat er meer diepgang in het verhaal kwam.

Offline Spiegelbeeld

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #24 Gepost op: 25-10-2020, 13:51:10 »
Mooi seizoen, prachtige plaatjes en leuke deelnemers.

Wat ik mis is de zomer, een WIDM is zomerse omstandigheden lijkt feestelijker. Wat dat betreft is de locatie mooi, maar in de zomer had het nog leuker gevoeld, liever zomerse omstandigheden dan regenjassen in de herfst.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #25 Gepost op: 25-10-2020, 18:04:17 »
Ik weet niet of ik het een goede ontwikkeling vind dat de mol bij zijn acties gewoon niet gefilmd wordt, lekker makkelijk! Maar ook wel begrijpelijk als je ziet hoe elke millimeter film geanalyseerd en gedeeld wordt op internet.
Maar toch, er wringt iets.

Verder prachtig seizoen, en ondanks bovenstaande, veel moedige zaken zoals het handschrift van de mol al in aflevering 1, en het achter de rug om meermaals wegpakken wat dit keer té overmoedig bleek, ik kan me voorstellen dat het paniek bracht in het team, zou ik wel iets over willen horen!

Opdrachten waren top, filmisch was alles top, totaalscore een 8,5

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #26 Gepost op: 25-10-2020, 19:19:29 »
Nog twee positieve dingen:

- veel minder jokers en vrijstellingen. Een kandidaat had in dit seizoen maximaal 3 jokers kunnen vinden (Achter je Rug, Steenrijk, Meeslepend) en geen alleen op Elba en bij de executie van aflevering 2 een vrijstelling. Dat maakt het veel eerlijker, omdat het dan veel meer gaat over wie de meeste vragen goed had.
- een vooraf opgenomen finale. Het kwam door de pandemie, maar zo'n vooraf opgenomen finale is vele malen beter dan een livefinale met een hysterisch publiek waar veel te veel aandacht aan wordt geschonken en wat zorgt voor plaatsvervangende schaamte.
« Laatst bewerkt op: 25-10-2020, 19:43:47 door Regis Filia »
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Mit

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #27 Gepost op: 25-10-2020, 21:55:01 »
Veel positieve en negatieve punten waar ik het mee eens ben zijn al genoemd dus ik benadruk graag aantal punten die ik belangrijk vind/graag anders zou zien.

  • LANGERE OPDRACHTEN. Ik vond de lange opdracht geweldig. Ik vond het groepje van 4 dat in de auto op pad ging het leukste moment van dit seizoen, echt een roadtrip gevoel. Vervolgens in Elba met de ontsnapping vond ik niet zo leuk, maar dat groepje van 4 op zoektocht was heerlijk en zou ik graag vaker zien dit soort lange opdrachten
  • MINDER COMFORT. De meeste kandidaten zien WIDM als een betaalde vakantie. 5 sterren hotels en luxe villa's zijn de norm. iedere dag 2 uur een opdrachtje en voor de rest chillen en uit eten.  Ik zie graag weer het kamperen terug komen zoals bijv. in Japan seizoen en Ierland en minder luxe slaapadressen. Zelfs tijdens opdrachten waren kandidaten als Ron en Nikkie meer bezig met de omgeving/andere dingen dan geld winnen ofzo. Gelukkig waren er dit seizoen ook veel fanatieke kandidaten zoals Peggy/Tygo/Patrick/Ellie.
    Ook mogen er fysiek zwaardere opdrachten komen wat mij betreft. In ieder geval minder vakantiegevoel voor de kandidaten en denk dat het ook leuker is om de groepsdynamiek te volgens als ze samen ergens moeten kamperen ipv opsplitsen in hotelkamers of verplichten dat je niet met zelfde mensen op kamer mag telkens. Want zo'n Buddy/Miljuschka bondje verpest ook enigszins het spel
  • Slotaflevering had lekker tempo net als Moltalk. Hoop dat dat altijd zo blijft en hoop ook dat Moltalk weer terugkeert met Marlijn en Rop.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #28 Gepost op: 25-10-2020, 21:58:21 »
Dat laatste staat al op de planning. Al heeft Marlijn tussendoor nog even een andere bezigheid: voor de tweede keer moeder worden.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #29 Gepost op: 26-10-2020, 06:14:16 »
Ik vond de mol prima, Jeroen heeft zijn plan getrokken en uitgevoerd. Maar alleen ontdekt door Nikkie, omdat ze hem gezien had, kreeg ze uiteindelijk de overtuiging dat Jeroen de mol wel moest zijn.
Ik zou graag een slimmere, actievere kandidatengroep zien. Die zelf actief op zoek zijn naar de mol. Dat het allemaal zo gezellig was prima, maar tijdens het spel dan even omschakelen a.u.b.. Acht kandidaten hebben de mol niet gevonden. Tina, de drol editie is al geweest.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #30 Gepost op: 26-10-2020, 06:47:53 »
Eigenlijk zou ik ervoor willen pleiten dat de kandidaten elk voor een goed doel spelen.
En de Mol speelt voor het geld dat uit de pot wordt gehouden. Anders krijg je de rare situatie dat de Mol geld voor een goed doel weg moet zien te sprelen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #31 Gepost op: 26-10-2020, 11:56:44 »
En de Mol speelt voor het geld dat uit de pot wordt gehouden. Anders krijg je de rare situatie dat de Mol geld voor een goed doel weg moet zien te spelen.
Aan zoiets kun je dan inderdaad denken. Moeten wel de opdrachten iets verander qua invulling, want in veel opdrachten is het 'maximale bedrag' sowieso onhaalbaar. Maar ik denk tegelijkertijd dat het budget voor de pot omhoog kan wanneer kandidaten voor goede doelen spelen. Nu is er een (ongeschreven?) regel dat prijzengeld in een publiek programma niet te hoog mag zijn, maar wanneer dit voor een goed doel is zal dit maximum wellicht wat hoger kunnen.

En bij WIDM Jr. deden ze iets vergelijkbaars :)
« Laatst bewerkt op: 26-10-2020, 12:05:48 door Pac »
...óf niet!

Offline Molloot86

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #32 Gepost op: 26-10-2020, 13:28:47 »
Leuk seizoen :) Jammer dat de selectiecommissie het niet aandurfde om Tygo de Mol te laten zijn.

Ik vraag mij af: Waarom zien we al JAREN de opdracht ''Gesprek met de Mol'' niet meer? Dit was zo ontzettend mysterieus altijd (seizoen met Kees Tol bijvoorbeeld). Wat is daar de reden van dat we die opdracht niet meer zien?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #33 Gepost op: 26-10-2020, 13:43:11 »
Ik vraag mij af: Waarom zien we al JAREN de opdracht ''Gesprek met de Mol'' niet meer? Dit was zo ontzettend mysterieus altijd (seizoen met Kees Tol bijvoorbeeld). Wat is daar de reden van dat we die opdracht niet meer zien?
Dit seizoen vond ik het juist wel fijn dat die er niet inzat omdat er met die opdracht vaak geen geld gemoeid is. Ze hadden dit seizoen 18 opdrachten, waarbij een normaal regulier seizoen 25-27 opdrachten heeft. Toch fijn als er niet teveel opdrachten inzitten die geen geld kunnen opleveren dan. Hoewel het misschien in plaats van (weer) achter je rug had gekund, gezien daar technisch gezien ook geen geld te verdienen was.

Qua speuren kan je vaak ook niet zoveel met die opdracht, hoewel het inderdaad wel mysterieus is.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Maarten20

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #34 Gepost op: 26-10-2020, 13:44:01 »
Positief: De te gekke kandidaten, de prachtige locatie en de oud-mollen die tijdens het spel op kwamen draven
Negatief: Vrij weinig, maar als ik toch wat moet noemen hadden er wel iets meer gewaagde opdrachten in mogen zitten en wat extra hints naar de Mol in de uitzending afgelopen zaterdag waren ook wel leuk geweest.


Verder wil ik de makers en kandidaten bedanken voor dit seizoen in deze toch wel rot tijd waarin we al ruim 7 maanden leven. Mijn gezondheid laat daarnaast wat te wensen over en het was fijn om even niet bezig te zijn met nare dingen en gedachtes. Gelukkig hoeven we niet lang te wachten op een nieuw seizoen en ik hoop dat die in de buurt gaat komen van dit fantastische extra seizoen.
When life knocks you down, fight back!

Offline Uil

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #35 Gepost op: 26-10-2020, 14:13:47 »
[Deel 1/2]
Om niet al te kritisch over te komen, begin ik met mijn algemene oordeel: ik heb me wederom zeer goed vermaakt dit seizoen (toch het belangrijkste) en vond de amusementswaarde doorgaans hoog. Ik had eerst zo mijn twijfels bij een jubileumseizoen, maar het is me wat dat betreft alles meegevallen. In ieder geval t/m aflevering 5 was het zeer moeilijk om een duidelijke tunnel te kiezen in het molspeuren, en dat maakte het ook erg interessant. De feedback is vooral om het nóg beter te maken en - wat ik het leukst vind - het speuren nog leuker te maken. Ik zal nog even verder uitweiden per onderdeel.

Opdrachten
De opdrachten in dit seizoen varieerde in dit seizoen best wel van kwaliteit, met een aantal hoogte- en dieptepunten. Spiegelbeeld vond ik een mooi gevonden opening, laseropdracht altijd weer leuk, Meesterwerken met het schilderen en omschrijven vond ik een mooi bedachte opdracht, net zoals Routebeschrijving in Pisa. Vragenvuur vond ik ver onder de maat en Fortuin? zag er leuk uit maar te simpel van opzet. Bij (weer) achter je rug weet ik nog niet helemaal wat ik er van moet vinden, denk niet heel bijzonder. Bij de meeste opdrachten wringt het meer op een andere manier: (te) korte uitvoeringstijd, net iets te simpel/gebrek aan dubbele laag, iets te summiere uitleg waardoor het speuren moeilijk wordt. Voorbeeld van het laatste was bijvoorbeeld onduidelijkheid over hoe het geld nou precies verdiend werd bij Follow the money en Stuk voor Stuk. De uitleg van opdrachten (soms in een voice-over) vond ik al verbeterd, maar ik vind dat er nog altijd te veel ruimte is voor (onnodige) interpretatie. Graag zie ik ook bij de opdrachten meer over de groepsvorming (soms geheel afwezig/onduidelijk) omdat dit belangrijk kan zijn voor het speuren naar de mol (of mooie dwaalsporen geeft). De setting van eigenlijk vrijwel elke opdracht was wel weer fantastisch, waarvoor wederom hulde. Kaartjes/overzichten waren ook fijn.

OnvoorspELBAar
Deze behandel ik even apart omdat er zoveel in zat. Het roadtrip gedeelte vond ik erg leuk, al had het vinden van Piombino en bestemming Elba best lastiger gemogen, maar dan is de uitzending misschien te kort. De dubbele vrijstelling die Nikkie en Tygo in hun schoot geworpen krijgen, vond ik echter veel te veel van het goede in deze fase van het programma. Ze hoefden er ook alleen maar een envelopje voor te pakken en niet totaal verkeerd te rijden (al lijkt productie en Mol hier sterke hand in te hebben gehad). Met 8-10 kandidaten zou het misschien nog kunnen, als er een bepaalde inspanning tegenover staat. Enkel het loszagen in een kasteel is weinig spectaculair en te simpel. Hier had ik graag iets met puzzels gezien, waarbij hints gekocht konden worden bijvoorbeeld. En/of dat ze invloed hadden op het te verdienen geld door de anderen. Zeker in deze fase van het programma was ik meer voorstander geweest van te verdienen 3-5 jokers dan een vrijstelling. Het hele gebeuren rond Nikkie en Tygo kwam ook iets te veel als een toneelstukje over en niet oprecht spannend of de zoekende groep op tijd zou komen.
De anderen waren dan weliswaar al te lang bezig, maar vond een wat simpele zoektocht niet mega spectaculair en had hier denk ik gehoopt op meer. Mogelijk was spannender geweest op iets met vier 'levels' gehad te hebben en de vijfde de 'eindbaas' (bevrijding). Het te verdienden bedrag afhankelijk van gekochte hints of goed verstopte geldzakjes per locatie. Meer in schuifjes dus en wat cryptischere (doordenk)opdrachten. Het nut van het theater viel beetje in het niet denk ik. Onder vrienden is Elba wel meteen populair geworden, dus dat werkte goed.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #36 Gepost op: 26-10-2020, 14:17:09 »
[Deel 2/2]

De Mol/molacties
Nu had ik Jeroen al vroeg op de radar en vanaf afl. 4 meer als hoofdverdachte. Enkel omdat hij wat mij betreft te verdacht overkwam in afl. 6 was ik nog even van de wijs gebracht. Op zich mooi die handschrift-hint, gelukkig niet al te vroeg ontdekt, maar ik vond hem op het eind dan eigenlijk net iets te sterk. Nu waren er kennelijk nog genoeg mensen die Nikkie bleven verdenken, maar het had iets vager van mij gemogen. Jeroen is wel een Mol zoals ik die graag zie, met veel subtiel spel en hier en daar een gewaagde actie. Ook goed op het gedrag van de kandidaten in spelend. Niet een Jan of Milouska 2.0, maar wel een eigen stijl. De vrijstelling achter hun rug wegpakken zonder vermomming vond ik echt te risicovol (veel verder dan met Jan). Het ging dus ook mis met Nikkie, die deed dan wel nog alsof ze heel de tijd bleef twijfelen. Het is natuurlijk mooie tv op het eind en even een mindfuck aan het begin, maar qua molspeurwerk heb je er als kijker niet veel aan, en dat doe ik toch het liefste. Jeroen moet het verder doen met de opdrachten die er zijn en hoe de kandidaten speelden, best goed het maximale uit weten te halen; had misschien 1000-2000 euro meer kunnen mollen. Maar nu bleef hij er wel mooi onverdacht onder. Het juist wel binnenhalen bij het laseren en raakschieten bij het schild vind ik dan ook juiste acties om het moeilijker te maken. Gelukkig niet al te veel heel flauwe molacties (luiken op het randje, beetje à la hacken op de markt met Rob). Hier op het forum heb ik veel mooie hints en theorieën voorbij zien komen (hulde!) en nog steeds zou ik van dat soort ook graag een paar echt in een seizoen voorbij zien komen (of bevestigd op het eind).

Kandidaten
Vooraf was ik wat sceptisch over een seizoen met nog eens oud-kandidaten. Het werkte toch wel erg goed, vooral omdat veel toch ook wel weer lang geleden was. Het was een erg fijne groep met veel komische momenten. Extra element dat je toch ook hun eerdere ervaring mee neemt in je verdenkingen. Peggy meteen weer verdacht, vraagtekens bij Nadja, Ron juist wél verdacht omdat hij verder komt. Ellie die zich net wat anders gedraagt... Nieuwe mensen leren kennen is misschien nog net iets leuker. Dit seizoen pleit ook zeker voor deelname van wat oudere kandidaten, al heeft dat misschien invloed op aanwezigheid van fysieke opdrachten.

'Troeven'
Zo hier en daar een joker kan ik wel waarderen. Zeker als dit op een slimme manier in opdrachten verwerkt zit en er afweging moeten gemaakt worden tegenover geld. Vrijstellingen ben ik niet zo een voorstander van, of het moet écht verdiend worden. Die zwarte vrijstelling blijft een raar ding. Informatie over de Mol die je als kandidaat kan bemachtigen al helemaal interessant, mag erin van mij.

Locatie
Top! Mag vaker in Europa van mij.

Ontknoping
Tja... Niet live met publiek vind ik sowieso goed. Het wegstrepen van Tygo al eerder vond ik een minpunt. Had dan liever een finale met vier met Peggy erbij, dan was het veel spannender geweest. Zeker als de verdenkingen wat verstopter waren geweest. Zo vond ik de ontknoping niet heel spectaculair. Toen Jeroen zei dat hij de mol was, voelde ik er ook niet veel  bij. Gezicht van Tygo het leukst. Ik denk dat het ook beetje aan mij lag, maar vond de terugblik niet zo leuk als anders. Misschien was het ook corona, of dat verrassing er toch wel wat af was. Ik weet niet goed hoe, maar er mag wat mij betreft wel wat vernieuwd worden. Of beter gebruik gemaakt worden van het feit dat het toch niet live is.

Edit: Ben ik de spoilers nog vergeten. Rick, alsjeblieft nooit meer zo'n foto, zeker niet met een duidelijke link naar een opdracht. :P Social media afleidingen van kandidaten vond ik leuk erbij nu.
« Laatst bewerkt op: 26-10-2020, 14:19:01 door Uil »

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #37 Gepost op: 26-10-2020, 14:52:46 »
Tip: 1 keer per jaar is voldoende.

Tof om weer eens een locatie dichter bij huis te zien.
De groep was leuker dan ik had verwacht.
De eenvoud van de opdrachten was fijn.
Goed dat er gekeken is of met kaartjes, overzichten en uitleg van Rik opdrachten verduidelijkt konden worden.

Ik heb niet echt een definitief oordeel over de Elbe opdracht, maar als je niet experimenteert met dingen dan verzand je in saaiheid.

De puzzelopdracht zat slecht in elkaar. De manier waarop de de kandidaten het probeerde op te lossen was de meest voordehandliggende waardoor de mol niks hoefde te doen.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #38 Gepost op: 26-10-2020, 17:36:40 »
Wees eerlijk in de testbiechten, maar beter nog: houdt ze vaag. Nu wordt er duidelijk mee geknoeid soms. Dat is voor niemand leuk. Waarom spreken de kandidaten überhaupt hun hoofdverdachten nog uit in de test? Als je een eerlijk beeld wil houden én niets wil weggeven, stel ik het volgende voor. Laat alle kandidaten iets zeggen over alle kandidaten, zonder dat ze daarbij vertellen wie ze daadwerkelijk verdenken.

Dus geen uitspraken meer als: 'ik ga inzetten op...' of 'dit is mijn hoofdverdachte'. Focus in de testbiechten op verdachte acties, maar niet op verdenkingen. Daarbij is het dan geen schande meer om van de eigenlijke verdenkingen van de kandidaten af te wijken. Sterker nog: je doel kan hierbij juist zijn om een evenwichtig beeld te geven van alle kandidaten, zonder dat daarbij die verdraaide verdenkingen de boventoon hoeven te voeren. Het voordeel hiervan is dat je eerlijk kan zijn en het toch spannend kan houden.
...óf niet!

Offline annemaMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt....
Re: Feedbacktopic jubileumseizoen: tips en tops
« Reactie #39 Gepost op: 26-10-2020, 18:14:01 »
Een fantastisch seizoen met fanatieke maar gezellige kandidaten.

Top
-Ik ben dol op cultuur brengen in een serie (zoals de Zuid-Afrikaanse taal en de Maya’s in Mexico) dus met de Renaissance haalde ik m’n hart op!
-Lange, tweeledige opdrachten, zoals Meesterwerk
-een verrassing in een opdracht, zoals bij ‘Follow the Monet’

Tip:
-Minder vrijstellingen en jokers, dit seizoen was daarin prima
-Ik ben geen fan van het (langere tijd) splitsen van de groep.