Auteur Topic: [Aflevering 8] - Ontknoping  (gelezen 23609 keer)

Offline Jack

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #100 Gepost op: 25-10-2020, 01:38:37 »
Complimenten voor de mol en voor dit jubileumseizoen! Het heeft een groot deel van mijn verwachtingen overtroffen, al zat ik lang mis.
Voor de mol was het dit jubileumseizoen extra lastig met al die ervaren ogen op je gericht. De mol is lang onder de radar gebleven en heeft door middel van omgekeerde psychologie de kandidaten en de meeste kijkers weten te misleiden.
De finale was een prima aflevering, met niet te veel onzinnigheden. Toch wel weer jammer dat niet alle opdrachten werden besproken, al was het maar kort geweest. Ook de hints waren niet aanwezig, en dit is toch een vast onderdeel van het programma geworden, de makers verweven dit al bijna twintig jaar in de serie, dan verwacht je het ook in het jubileumseizoen.
En wat een actie van Jeroen om achter de ruggen van de kandidaten aan het werk te gaan. Persoonlijk vind ik het té risicovol, vooral voor aflevering 1. Nikkie heeft Jeroen dus wel gezien, en ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de eindstand was als zij hem niet zag.
Jammer dat de 'brutale' uitspraken van Jeroen naar zijn medekandidaten eruit geknipt zijn en we deze pas in de finale te zien kregen. Misschien vielen de puzzelstukjes dan eerder in elkaar, of juist niet. Het was nu eigenlijk al heel lastig om hem op het spoor te komen. Nadat Peggy afviel, werd hij pas een optie voor mij.
Ten slotte vind ik het tof dat we nog behind the scenes beelden te zien kregen; dat Jeroen de quotes op de spiegels schreef. De behind the scenes beelden doen me denken aan de Vlaamse Mol, waarbij dit veel meer naar voren komt. Dit vind ik het programma veel sterker maken. En ook dit schrijven was best gedurfd, dit had ook zo ontdekt kunnen worden.
We mogen nu uitzien naar seizoen 21! Ik ben zeer benieuwd naar de vorm van het spel.
Productie en kandidaten van dit jubileumseizoen; heel erg bedankt!

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #101 Gepost op: 25-10-2020, 05:46:20 »
Anticlimax van een voor de rest grotendeels goed seizoen. Dat was het al doordat de mol in de vorige aflevering al werd verraden. Dat is bij Kees en Klaas ook gebeurd, maar dat was toen ook al niet leuk. Ik miste veel in deze aflevering.
Ik miste, zoals anderen ook zeggen, de terugspoelcompilatie die in elk seizoen sinds seizoen 11 op seizoen 14 na is gebruikt om de mol bekend te maken. Ik miste de (verbale) reactie van Tygo nadat Jeroen zei dat hij de mol. Ik miste wat er in de enveloppen zat bij (Weer) achter je rug. Ik miste waar de overige 1100 euro te vinden was op Elba. Ik miste waarom Jeroen wilde vertragen op Elba, want daardoor werd er meer geld gevonden.

Jeroen had als mol goede acties zoals o.a. het verduisteren van 350 euro bij de kettingen, het slecht beschrijven van het schilderij en het vertragen bij de tonnen, maar hij had bij de laseropdracht best een briefje met mingeld in de kist kunnen stoppen en bij de treintjes één van de twee vragen fout kunnen beantwoorden.
Onverdacht blijven is hem heel goed gelukt. Ik weet niet of Nikkie hem door zou hebben gehad als ze hem niet had gezien in het kasteel, wat ik eigenlijk geen leuke manier vind om het spel te winnen.
Jeroen had vooral veel last van het Inge-syndroom: de kandidaten verpestten al zoveel opdrachten dat hij als mol niks hoefde te doen.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #102 Gepost op: 25-10-2020, 06:19:56 »
Wat een leuk seizoen en leuke slotaflevering. Tot aflevering 6 volkomen fout gezeten en vind Jeroen een geweldige mol. Hier en daar best flinke bedragen uit de pot kunnen houden. Heel brutaal en gewaagd achteraf bezien. En dat kandidaten zoveel nepmollen of weinig geld in de pot brengen, kan de mol toch niets aan doen? Waarom zou hij er geen gebruik van maken  ::rofl:: Denk dat het toch echt wel te ontdekken was voor het weggegeven werd. Ik dacht gewoon van het begin af aan dat hij het niet zou kunnen zijn, zodat ik alle tekenen gemist heb.    ;D

Nikki ook goed gespeeld. Ze was nu eenmaal zo slim om wél om te kijken én de informatie strak voor zichzelf te houden en mensen op haar te krijgen om haar win kans te vergroten.

Ontzettend genoten van dit seizoen. En over twaalf weken kunnen we gewoon weer van start!

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #103 Gepost op: 25-10-2020, 10:17:32 »
Ik heb veel liever slotafleveringen zonder publiek, nu was er meer ruimte voor de molacties. Jammer dat er niets over de hints gesproken is (of waren er geen?).

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #104 Gepost op: 25-10-2020, 10:47:27 »
Hebben ze eigenlijk verteld wie de test in aflevering 4 net zo slecht had gemaakt als Ellie? Volgens mij niet, of wel?
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #105 Gepost op: 25-10-2020, 10:51:44 »
Nee

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #106 Gepost op: 25-10-2020, 11:24:59 »
Ohja, dat miste ik inderdaad ook, naast de onbekende inhoud van de enveloppen bij (weer) achter je rug.
Maar als ik een gok zou moeten doen: Tygo en Patrick. Die waren naar eigen zeggen al sinds het begin all-in gegaan op Peggy.

Ik denk sowieso dat Tygo de Jochem van dit seizoen is geweest en steeds overal tussendoor is geglipt.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #107 Gepost op: 25-10-2020, 11:34:10 »
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe oud-Mol Kim het ervaren heeft dat ze Nikkie zag omkijken terwijl Jeroen nog wegsloop. Oeps! :o

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #108 Gepost op: 25-10-2020, 11:38:57 »
Jaaaa ik ook!
Frankje Lapi

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #109 Gepost op: 25-10-2020, 12:54:43 »
Hoogtepuntje vond ik Patricks opmerking: “maar ja je doet er verder niks mee”. Heerlijke reference aan zijn eerste seizoen  ::rofl::

Offline kevin174

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #110 Gepost op: 25-10-2020, 14:59:49 »
Vond het een goed seizoen, met een goede mol die alleen door Nikkie verdacht is (en mogelijk ook alleen omdat ze hem had gezien bij het wegpakken van de vrijstelling).

Minpunt vind ik de gevolgen van de Elba opdracht (opdracht zelf vond ik wel een toppunt). Nikkie en Tygo hebben daar wel een heel groot voordeel uit gehaald (gekregen) door niet één maar twee executies te mogen overslaan. Nikkie zat al op Jeroen en was dus zeker wel doorgegaan, maar Tygo heeft hier wel een finaleplaats door cadeau gekregen. Als ze al een dubbele executie doen dan beter wat eerder in het spel (2e of 3e aflevering) en dan zeker niet ook nog vrijstellingen, want het stond al vast dat 2 van Peggy, Ron en Patrick zouden afvallen, dat is meer dan een finale.

Ook de onthulling van Jeroen had wel iets spectaculairder gemogen, met een flashback ofzo. Maar voor de rest vond ik het een geweldig seizoen. Laatste aflevering mogen ze van mij altijd zo doen (zonder publiek).
« Laatst bewerkt op: 25-10-2020, 15:02:21 door kevin174 »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #111 Gepost op: 25-10-2020, 21:39:03 »
Ik heb veel liever slotafleveringen zonder publiek, nu was er meer ruimte voor de molacties. Jammer dat er niets over de hints gesproken is (of waren er geen?).
Misschien al door iemand opgemerkt, maar die waren er inderdaad niet.

Offline Mit

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #112 Gepost op: 25-10-2020, 21:42:36 »
Het lijstje van kandidaatse acties van Jeroen was mij persoonlijk gewoon te groot. Ik vind een mol die veel geld in de pot brengt gewoon niet sterk. Dat is een persoonlijke mening. Bovendien waar haal jij vandaan dat ik zeg dat een mol 100% moet mollen, want dat heb ik nooit gezegd. Ik ben gewoon wat meer kritisch dan anderen. Velen vinden Anne-Marie niet leuk als mol, maar ik vond haar juist wel weer leuk. Die rode lippen zijn iconisch geworden.

Anne-Marie is 1 van mijn favoriete kandidaten ooit.  ::bravo::

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #113 Gepost op: 25-10-2020, 21:49:51 »
Leuke kandidaat ja, slechte mol :-X.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #114 Gepost op: 25-10-2020, 23:39:37 »
Fantastische mol! Wat zat ik en zaten velen van ons er behoorlijk naast!

Maar ook een fantastische winnaar, Nikkie. Wat heeft zij ons vaak op het verkeerde been weten te zetten.

Ik heb overigens vooral genoten van Tygo, tijdens de opdracht met de tonnen.
Hij was zo verschrikkelijk overtuigd dat Nikkie de mol was, dat je hem gewoon zag en hoorde zuchten: Tjonge, als jullie het nu nog niet weten!  :)

Een heerlijk jubileumseizoen, wat mij betreft!!!  ::bravo::
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline sherlock

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #115 Gepost op: 26-10-2020, 03:26:53 »
Laat ik beginnen te zeggen dat ik het een hele fijne slotaflevering vond. Natuurlijk ontbreken er altijd een paar dingen die we graag zouden horen of zien, maar dat was ook al voordat de finales live werden uitgezonden het geval.

Dan Jeroen als mol. Het was niet meer te ontkennen na afgelopen week, hoe hard ik ook nog op een twist hoopte. Heel vreemd dat de makers hiervoor gekozen hebben.

Als mol heb ik nog wel een 50-50 gevoel. In de social game, het bespelen van de kandidaten vind ik dat hij het echt fenomenaal goed en leuk gedaan heeft. Zeker in de top 5, misschien wel top 3 van alle mollen wat mij betreft.

In de spellen zelf heb ik wel heel wat kanttekeningen. Voorstellen om meer stenen om te ruilen als mol blijft gek. De kist over de finish brengen kan ik nog begrijpen, maar stop er dan als mol iig mingeld in. Zijn taktiek op Elba om te vertragen leverde juist meer geld op en bevoordeelde 2 kandidaten veels te veel. De keuzes van ansichtkaarten waren goed, de draaimolen is meer een showdingetje wat mij betreft. Als enige 2 goede antwoorden in het laatste spel is onnodig.
Verder ook wel een iets te hoog 'de kandidaten verpesten het wel'-gehalte.

Al met al zeker niet slecht, maar voor mij komt Jeroen niet in mn top qua goede mollen. Wel een leuke mol, zie altijd graag dat een mol plezier heeft in zn rol en dat had hij zeker!

De luiken vind ik trouwens wel flauw. Erg leuk gedaan door Jeroen hoor, maar Rik had bij de uitleg wel moeten zeggen dat het ging om open luiken aan het einde van de speeltijd wat mij betreft. Ook zou ik graag gehoord hebben of het bij follow the money nou geld per mol was of alles of niets.
« Laatst bewerkt op: 26-10-2020, 03:29:34 door sherlock »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #116 Gepost op: 26-10-2020, 09:16:21 »
Misschien al door iemand opgemerkt, maar die waren er inderdaad niet.

Heeft men dat vanuit AvroTros bevestigd, of is dat de (op zich logische) conclusie die mensen trekken omdat er geen hintsoverzicht op de website is geplaatst?
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #117 Gepost op: 26-10-2020, 11:02:37 »
Jammer dat we niet hebben gezien wat er is gebeurd met de geldstenen van steenrijk die zijn verdwenen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #118 Gepost op: 26-10-2020, 11:34:46 »
De luiken vind ik trouwens wel flauw. Erg leuk gedaan door Jeroen hoor, maar Rik had bij de uitleg wel moeten zeggen dat het ging om open luiken aan het einde van de speeltijd wat mij betreft.
Helemaal mee eens. Hier speelt de productie volgens mij weer een spelletje mee met de Mol. Er is van tevoren bedacht dat de Mol hier lekker luiken laat sluiten dus is de formulering van de opdracht: "Als binnen dertig minuten al die luiken geopend zijn is het min geld weggespeeld en mogen jullie die €2000 houden". Waarom niet "na" i.p.v. "binnen" want dan zou je op het idee kunnen komen dat de luiken na het half uur nog steeds open moeten zijn.
Juist de toevoeging "dat het min geld is weggespeeld als een luik is geopend", zou je wat mij betreft moeten opvatten als, de daad van het openen van een luik annuleert het min geld en niet het open zijn en blijven van een luik. Kortom bewust op het verkeerde been zetten volgens mij.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Ontknoping
« Reactie #119 Gepost op: 27-10-2020, 13:23:37 »
Helemaal mee eens. Hier speelt de productie volgens mij weer een spelletje mee met de Mol. Er is van tevoren bedacht dat de Mol hier lekker luiken laat sluiten dus is de formulering van de opdracht: "Als binnen dertig minuten al die luiken geopend zijn is het min geld weggespeeld en mogen jullie die €2000 houden". Waarom niet "na" i.p.v. "binnen" want dan zou je op het idee kunnen komen dat de luiken na het half uur nog steeds open moeten zijn.
Juist de toevoeging "dat het min geld is weggespeeld als een luik is geopend", zou je wat mij betreft moeten opvatten als, de daad van het openen van een luik annuleert het min geld en niet het open zijn en blijven van een luik. Kortom bewust op het verkeerde been zetten volgens mij.
Is de vraag beantwoord hoe het kan dat ze aan de overkant niet zagen dat de luiken weer handmatig gesloten werden?