Auteur Topic: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints  (gelezen 8505 keer)

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #20 Gepost op: 28-10-2020, 17:15:11 »
Ik vrees dat we het nooit zeker zullen weten, Moedermol. Ik vertrouw in elk geval op de eerlijkheid van de makers en op de paranoia van de molloten ::tandpastasmiley::

En Anchor is een bekend botermerk in Azië, dus die maken ook gewoon reclame  ;)
...óf niet!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #21 Gepost op: 28-10-2020, 17:50:10 »
Ik vrees dat we het nooit zeker zullen weten, Moedermol. Ik vertrouw in elk geval op de eerlijkheid van de makers en op de paranoia van de molloten ::tandpastasmiley::

En Anchor is een bekend botermerk in Azië, dus die maken ook gewoon reclame  ;)
Ja, laten we het over de eerlijkheid van de makers hebben. Hoe vaak wordt er niet gerotzooid met de montage, bijvoorbeeld testbiechten die uit andere afleveringen komen. Beelden die asynchroon gemonteerd worden om ons op het verkeerde been te zetten. Als voorbeeld schiet me te binnen de Links/Rechts opdracht en de beelden van Sarah. Kandidaten worden voortdurend (extra) verdacht neergezet.
Nee, valse hints zijn in mijn ogen niet oneerlijk maar een must als je ook echte hints in het programma stopt.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #22 Gepost op: 28-10-2020, 18:08:36 »
Ik vrees dat we het nooit zeker zullen weten, Moedermol. Ik vertrouw in elk geval op de eerlijkheid van de makers en op de paranoia van de molloten ::tandpastasmiley::

En Anchor is een bekend botermerk in Azië, dus die maken ook gewoon reclame  ;)

Nou als de makers er zelf ook hints instoppen die een "verband" hebben dan is het niet zo raar dat de kijkers ook verbanden zien bijv:

Citaat
Aflevering 5 begint met een groepsfoto met op de achtergrond: vissersboten en twee hengels tegen de railing. Verwijzingen naar Susan Visser.
En dan zijn er nog de bloemen bij Margriet en de kruizen bij Klaas.

We zullen het inderdaad nooit zeker weten maar dat is ook onderdeel  van de fun. ::rofl:: Ik heb het overzicht van de officiele hints nog eens  nagelezen en als ik dat allemaal lees is het helemaal niet raar wat we hier allemaal denken te zien. ;D

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #23 Gepost op: 28-10-2020, 22:33:29 »
Dank voor jullie reacties. Ik vond de reactie van Jeroen bij het Jeugdjournaal op zich heel duidelijk ('nee'), maar hij wuifde het onderwerp tegelijkertijd vlotjes weg. Het zou fijn zijn als we een officieel antwoord van de makers krijgen. Gelukkig komt er een chat met Rick aan. Hopelijk kunnen we het hem dan vragen.

Ik hoop echt dat de muziekhint gewoon bewust erin is gedaan Blip en dat Rick het kan bevestigen. Supergoed gevonden.  ::bravo::
Ik kan mij ook voorstellen dat zo'n hint veel te ingewikkeld is voor het jeugdjournaal en eigenlijk alleen voor de meer gevorderde speurders is...

Offline Marmolleke

  • Forumlid
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #24 Gepost op: 28-10-2020, 22:57:11 »
Ik hoop echt dat de muziekhint gewoon bewust erin is gedaan Blip en dat Rick het kan bevestigen. Supergoed gevonden.  ::bravo::
Ik kan mij ook voorstellen dat zo'n hint veel te ingewikkeld is voor het jeugdjournaal en eigenlijk alleen voor de meer gevorderde speurders is...
Ik begreep uit de opmerking van Jeroen in Jeugdjournaal dat de Mol geen hints had ingezet (zoals Inge, Kees, Klaas). Dat wilde hij niet, hij wilde het gewoon met zijn gedrag, stunts en misleiding doen. Maar daarmee is natuurlijk niet gezegd dat de regie in muziek, titels etc niets heeft toegepast.

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #25 Gepost op: 29-10-2020, 02:05:08 »
Die hint was gewoon een grappig dingetje dat hij toevallig de mol is. Zon hint gaan ze echt never nooit niet doen. Het was gewoon pure toeval. Zoals sommige hints al zijn geweest.
chipsverslaafde <3

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #26 Gepost op: 29-10-2020, 10:00:13 »
Ik vind het toch een ietwat onwaarschijnlijk idee dat de makers bewust hints naar alle kandidaten in het programma verwerken. Dat kost heel veel tijd en moeite die ze waarschijnlijk niet hebben, en het is niet echt kosteneffectief omdat de fans toch wel overal hints inzien.

Misschien nog wel belangrijker: sommige 'hints' kúnnen ze helemaal niet bewust erin gestopt hebben. Neem de Nikkie-kledinghint: je kunt deze vermeende hint alleen orkestreren door Nikkie als kandidaat voorkennis te geven over de opdrachten zodat ze daar haar kleding op kan aanpassen. Vooruit, het is theoretisch mogelijk, maar dit zou zo veel impact hebben op het spel dat ik niet denk dat ze daar hun vingers aan zouden branden.

Mij lijkt eerder het omgekeerde aan de hand: doordat de makers de laatste jaren niet meer echt hun best doen op de echte hints naar de mol, zijn de officiële hints lastig te onderscheiden van de ruis die er voor alle kandidaten per toeval is. Daarbij komt nog dat het kandidaten vrij staat om met vage uitspraken en interessante shirtjes zelf de indruk van een hint te wekken, om weer wat meer in de spotlight te staan.
« Laatst bewerkt op: 29-10-2020, 13:28:05 door Doctor WidM? »

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #27 Gepost op: 29-10-2020, 11:38:47 »
Mij lijkt eerder het omgekeerde aan de hand: doordat de makers de laatste jaren niet meer echt hun best doen op de echte hints naar de mol, zijn de officiële hints lastig te onderscheiden van de ruis die er voor alle kandidaten per toeval is. Daarbij komt nog dat het kandidaten vrij staat om met vage uitspraken en interessante shirtjes zelf de indruk van een hint te wekken, om weer wat meer in de spotlight te staan.

Dat is precies wat het is. Meesterhints zoals "C is the Mole", "Inge de mol" en "KlaasCFmol" zullen we niet meer zo snel zien. Ze zijn tof om te ontdekken, maar de lol gaat een beetje uit het programma als je al weet wie het (niet) is. De lol zit er toch in dat iedereen het kan zijn en dat gevonden 'hints' zowel 'briljant' als volkomen 'te ver doorgedacht' kunnen zijn.

En ja, als je veel sfeerbeelden ergens in stopt, zul je daar met een beetje wil al snel allerlei verborgen boodschappen in kunnen ontdekken. Ik geloof niet dat het nodig is om foute hints te verzinnen. Dat kunnen we zelf goed genoeg. ;)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #28 Gepost op: 29-10-2020, 13:20:06 »
Ik geloof niet dat het nodig is om foute hints te verzinnen. Dat kunnen we zelf goed genoeg. ;)
Er zijn foute hints en foute hints. Vage hints die inderdaad in grote getallen worden verzonnen op dit forum kun je wel foute hints noemen, maar onderscheiden zich in mijn optiek toch van niet te ontkrachten hints naar een verkeerde kandidaat als Mol.

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #29 Gepost op: 29-10-2020, 13:27:24 »
Ik ben benieuwd: welke recente vondsten beschouw je als niet te ontkrachten hints naar een kandidaat (= niet-mol)? Hoe groot is die lijst? Misschien kun je me nog overtuigen. ;)

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #30 Gepost op: 29-10-2020, 13:32:15 »
Ik vind hints er sowieso bij horen. De obvious hints zijn natuurlijk verleden tijd, maar er zijn genoeg leuke hints afgelopen jaren geweest zoals in de vlaamse mol.

En de makers hebben toch aangegeven te weinig tijd te hebben voor hints en dit geen “normaal” seizoen was.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #31 Gepost op: 29-10-2020, 13:44:46 »
Ik zou het jammer vinden als hints er voortaan uit worden gelaten, het is toch één van de succesfactoren van het programma. Ookal zijn ze soms vergezocht of zijn ze te duidelijk.

Afgelopen seizoen vond ik het niet zo erg, zeker omdat ze al veel risico genomen hebben met het handschrift van Jeroen op de spiegels in aflevering 1 te zetten. Dit is ook door iemand opgemerkt 'maarja, je doet er vervolgens niets mee'. Dat handschrift is wat mij betreft al een grotere verborgen aanwijzing dan de afleveringstitels.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #32 Gepost op: 29-10-2020, 15:35:24 »
''We'' zijn teveel verwend, denk ik. Voor mij hoeft een officiele verklaring over het ontbreken van hints ook helemaal niet.

Ik zeg regelmatig: de makers zijn ons (de forummers, de kijkers) helemaal niets verschuldigd, we zullen het moeten doen met wat we voorgeschoteld krijgen.

De een zal er blij mee zijn, de ander heeft er minder begrip voor. Ik denk dat de makers op deze manier ook eens kunnen zien hoe ''wij'' ermee omgaan, je kunt het programma klaarblijkelijk ook compleet hint-loos maken, en toch met een mooi seizoen komen.

Je kunt het simpel gezegd niet iedereen naar de zin maken.

@Sven: ik heb ook ergens het boekje nog, ik ben momenteel druk bezig in mijn flat, en alles ligt nu tijdelijk wat door elkaar. De handtekening in het boekje, die kwam ik tegen op de door Jeroen geschreven kaart aan (boswachter) Tim. Maar die  komt ook overeen met de handtekening die ik hier op een koperen mok heb staan. Daarmee was het voor mij een ''gelopen race''.

En NOG waren er veel mensen die dachten dat Nikkie die teksten had geschreven. Nou, als je een handschrift namaakt, zal je dat met enkele woorden wellicht lukken, maar niet met 10 spiegels.

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #33 Gepost op: 29-10-2020, 15:52:58 »
Ik vind dat we helemaal niet te veel verwend zijn, hints zijn gewoon onderdeel van de vaste formule die het programma zo sterk maken. WIDM lijkt lopende band werk te worden zonder diepgang, zeker ook bij de opdrachten. Ik vind het echt een slechte zaak dat ze geen moeite hebben genomen voor het maken van hints. Ik begrijp het echt niet.

Offline Molisa

  • Forumlid
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #34 Gepost op: 29-10-2020, 15:56:06 »
De verborgen hints blijft altijd een vraagstuk, als je goed zoekt zul je ze vinden inderdaad. Maar ik denk dat de productie soms ook veel lol heeft met hints die per toeval opduiken, zoals Buddy die in China met zijn fiets naast het woord MOL staat.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #35 Gepost op: 29-10-2020, 16:38:58 »
Ik vind dat we helemaal niet te veel verwend zijn, hints zijn gewoon onderdeel van de vaste formule die het programma zo sterk maken.


Iedereen zijn of haar mening. Maar draai het eens om: De makers schotelen ons vanaf het begin complete seizoenen voor, zonder er ooit een hint in te verstoppen.

Ga jij dan bij ze reclameren, door te zeggen: ''zouden jullie er niet eens een keer iets te puzzelen in willen stoppen, want zonder dat puzzelwerk is er niets aan om te kijken''?

Dat is wat ik bedoel met ''we zijn teveel verwend''. We zijn het als vanzelfsprekend gaan beschouwen dat het programma hints bevat. Seizoen 20-02 was echter ook op zichzelf staand prima te bekijken, naar mijn mening.

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #36 Gepost op: 29-10-2020, 17:15:23 »
Goed dat je er een apart topic van gemaakt hebt!

Ik ben zelf nooit heel erg gefocust op hints; het belangrijkste is, ontdekken dat iemand aan het mollen is. Iemand is niet de mol vanwege hints.

Toch maken hints het speuren leuker. Ik denk dat er niet zoveel forums en social mediakanalen rondom de mol waren ontstaan als er geen hints in hadden gezeten. Het is gewoon een deel van het concept waardoor er zo'n grote fanbase rond het programma is ontstaan. Dus wat mij betreft komen ze terug, al is het maar om te kunnen lachen om al die veel te ver gezochte hints, die mensen verzinnen  ::rofl::

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #37 Gepost op: 29-10-2020, 17:15:42 »
Ik heb niet zo veel met hints, maar veel mensen vinden het leuk, dus voor de vorm kunnen er best een paar moeilijk te vinden hints in.

Sommige van de voorgestelde hints (met kleding, met de leader en numerologie) zouden zo moeilijk te vinden zijn geweest dat het ook weinig kwaad had gekund. Maar idd liever geen hints die te duidelijk zijn (zoals Inges gebarentaal, de kloosterhint, de priesterlijk, etc).

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #38 Gepost op: 29-10-2020, 17:19:53 »
Ik moet eerlijk bekennen dat ik me dit jaar er totaal niet mee heb bezig gehouden ... en ik heb ze echt niet gemist. Pas dit topic attendeert mij erop. Dus wat mij betreft mag dit elk jaar zo.

Offline Molisa

  • Forumlid
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #39 Gepost op: 29-10-2020, 17:31:16 »
Van mij hoeft het ook niet, maar mag wel. Een beetje als een escape room. Je gaat naar binnen, weet dat er iets op te lossen is, maar je hebt geen idee wat of hoe.