Auteur Topic: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints  (gelezen 8475 keer)

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #40 Gepost op: 29-10-2020, 20:21:49 »
Wellicht goede vragen voor Rick komende zaterdag:

-Waarom is er voor gekozen geen verborgen hints toe te voegen en is dit eenmalig?
-Worden er ooit bewust valse hints in gestopt die naar andere kandidaten leiden? (kunnen we die discussie ook afsluiten)

Offline MaxvdBroek

  • Forumlid
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #41 Gepost op: 29-10-2020, 23:42:32 »
De officiële reactie van de AVROTROS aan De Telegraaf:


Er zijn bij dit extra jubileumseizoen inderdaad geen verborgen hints.
Een extra seizoen opnemen vraagt veel van de makers. Daarom net iets anders dan een regulier seizoen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #42 Gepost op: 30-10-2020, 07:56:41 »
Aha, dus dan komen ze wel weer terug in het volgende seizoen.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #43 Gepost op: 30-10-2020, 10:16:16 »
Jammer voor Blip :P

De 'muziekhint' was dus gewoon thematisch en niet er bewust in gestopt :P Al zou je toch zeggen dat ze dat zelf ook door gehad moeten hebben... Vind het nog steeds zeer mooi uitgevogeld. Maar zoals met veel hints: eerder een bevestiging dan het begin van een tunnel.

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #44 Gepost op: 30-10-2020, 12:12:33 »
Ach, het zoeken naar hints in Wie Is De Mol is soms net als complottheorieën. Als je maar ver genoeg zoekt, vind je altijd wel een of andere krankzinnige reden waarom de regering zou bestaan uit satanistische kinderbloeddrinkers, haha! ::)

Je hebt bij dit programma toch vaak eerst een Mol in het vizier en gaat vanuit die gedachte op zoek naar mogelijke verborgen aanwijzingen. Wensdenken dus! Zit je in de Nikkie-tunnel, dan zul je sneller 'aanwijzingen' vinden die naar haar verwijzen, omdat dat is waar je je op focust.

Zo kun je alles kloppend maken - en ja, dat maakt het juist ook zo mooi!  ::ok::

Online Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #45 Gepost op: 30-10-2020, 12:13:44 »
Jammer voor Blip :P

De 'muziekhint' was dus gewoon thematisch en niet er bewust in gestopt :P Al zou je toch zeggen dat ze dat zelf ook door gehad moeten hebben... Vind het nog steeds zeer mooi uitgevogeld. Maar zoals met veel hints: eerder een bevestiging dan het begin van een tunnel.

Valt in de categorie: groene lijntjes rondom de finalisten in 2009, de vogelgeluiden en meer. Mooi gevonden, nooit bevestigd als hint.

Ik ben nooit bezig met hints zoeken. De jaren waar wel hints in waren zijn of te simpel (magriet/bloemen, susan/visitems) of gaven teveel weg (klaas/klooster/gebarenhint) Ik bekijk de afleveringen ook volledig niet om enkel te focussen op hints. Ik kijk de afleveringen om de groepsinteractie, de gedragingen per kandidaat en in welke rol per opdracht je het beste kunt mollen.

Dus wat ik al zei in het afleveringstopic: ik ben blij dat er geen hints in zaten op het handschrift na. Want dat valt in de Inge/Kees/Klaas categorie. Super in elkaar gestoken maar het geeft teveel duidelijkheid. In een aflevering voor de finale neemt dat alleen de spanning weg bij de ontknoping. Maar het credo niets is wat het lijkt blijft sterk getuige de vele tegenargumenten die ik nog las in Nikkie haar topic. En zo hoort het ook als je wel hints erin stopt.. laat de discussie maar lopen obv een hint want voor meerdere interpretatie vatbaar.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #46 Gepost op: 30-10-2020, 12:17:28 »
Zolang dit een uitzondering is, vind ik een 'hintarm' seizoen best oké. We moeten alleen in het vervolg wel weten, want als dit vaker voor komt dan zullen veel molloten toch hun speurzin een beetje verliezen.

Hints zijn gewoon voor velen van ons een essentieel onderdeel van het programma. Ik denk ook dat WIDM daar een groot deel van z'n succes vandaan haalt, want het is altijd een lekker onderwerp bij de koffie-automaat. En op sociale media, natuurlijk. Complottheorieën die geoorloofd zijn ;D
...óf niet!

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #47 Gepost op: 30-10-2020, 12:35:49 »
Ook ik vind de hints echt een leuke toevoeging. (Met de nadruk op toevoeging.)

Waar ik in het echte leven echt wel met beide benen op de grond blijf staan, is het heerlijk om hier een paar weken helemaal los te gaan met allerlei theorieën.  ::helderziend::

Offline frankhuiskamp

  • Forumlid
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #48 Gepost op: 30-10-2020, 12:58:39 »
Ik ben toch vast niet alleen als ik zeg dat ik príma voor altijd zonder verborgen hints zou kunnen. Zélden heeft het iets toegevoegd, eerder verpest voor afleveringen die daarna nog kwamen - ik noem de priesterhint, ik noem de kloosterhint. Als je als makers jezelf nu een béétje inhoudt qua bewust wegmoffelen van duidelijke aanwijzingen in gedrag en acties, dan heb je volgens een prima middenweg. Ik denk dat het dit seizoen oprecht heel veel heeft toegevoegd dat er geen rare hints in zaten. Het programma is een mindfuck genoeg om tóch nog van alles te verzinnen.

Ik ben gek op iedereen hier en de enorme hoeveelheid toewijding en de geweldige theorieën, maar we gaan collectief al jaren voorbij aan de pure basis van het programma. "Goh, ik vind die en die niet eens zo verdacht, maar ja als je deze rebus omdraait en vertaalt in het Russisch dan krijg je toch duidelijk te zien dat die en die de Mol is". Het hóórt bij het programma, maar zeg alsjeblieft eerlijk: is het écht nodig? Maakt dít het het kijken waard? De laatste jaren zijn er zo veel hints ogenschijnlijk met de haren bij gesleept? En toen was er hier vaak ook een enorm onderkoelde reactie.

Ik kan perfect zonder. Ik heb gewoon achterover gezeten dit seizoen, naar de mensen gekeken, naar de opdrachten gekeken, naar posities, naar keuzes. En toen - laat, maar uiteindelijk wel - kwam ik bij de juiste Mol uit. En dat was heerlijk.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #49 Gepost op: 30-10-2020, 20:43:28 »
Mijn stelling is dat de enige nut van hints in WIDM is om het ego van molloten te kunnen strelen. Iedereen is teleurgesteld als de Mol uitlekt via een hint, maar degene die de hint naar de Mol als eerste weet op te sporen heeft de tijd van zijn leven. Veel moeite voor één persoon.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #50 Gepost op: 30-10-2020, 22:13:54 »
Mijn stelling is dat de enige nut van hints in WIDM is om het ego van molloten te kunnen strelen. Iedereen is teleurgesteld als de Mol uitlekt via een hint, maar degene die de hint naar de Mol als eerste weet op te sporen heeft de tijd van zijn leven. Veel moeite voor één persoon.
Om ons ego te strelen? Doe eens niet zo negatief. We hebben er gewoon veel lol in :D Zolang de hints geen 100% zekerheid geven, zijn het leuke extra's voor molloten. Voor de één zijn hints niet zo bijzonder, voor de ander zijn ze juist het leukste aan het spel.

Het is een moeilijke balans voor de makers - het mag niet te vaag zijn, maar het mag zeker niet te duidelijk zijn. Een goede hint kán in elk geval toeval zijn. Maar wel 'sterk' toeval. Idealiter verstevigt het enkel tunnels, en doet het er geen instorten.
...óf niet!

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #51 Gepost op: 31-10-2020, 00:56:47 »
Het is de laatste jaren ook steeds moeilijker geworden om hints goed te verstoppen. Heel internet zit er nu bovenop en dat was in het begin van WIDM natuurlijk minder het geval.  ::vergroot::
En er zijn inderdaad ook joekels van hints uitgekomen, waardoor je als kijker niet meer om de mol heen kon. Toch wel jammer als zoiets voortijdig gebeurt...

Dus ‘geen hints’ in het vervolg zou ik heel begrijpelijk vinden. Maar ik zou er wel voor pleiten om ‘het nutteloze hints’-topic te houden.  ;)
Ik heb me daar erg mee vermaakt in ieder geval.  ;D

Edit: typo
« Laatst bewerkt op: 31-10-2020, 00:58:22 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #52 Gepost op: 31-10-2020, 12:59:40 »
Het is niet zo dat de mol niet ontdekt mag worden. Volgens mij hebben de makers dat ook wel eens gezegd. De hints zijn vanaf het begin van de serie een onderdeel van de zoektocht naar de mol. Die zoektocht is juist het succes van het programma. Als de mol bij de finale als een duveltje uit een doosje komt en de kijker het gevoel heeft nooit de mol te hebben kunnen vinden is de lol er snel af. De montagetrucjes en hints horen er gewoon bij.

Meestal zijn er aan het eind van een seizoen nog 2 of 3 grote tunnels dus hints zijn lang niet altijd overtuigend.  C is the mole werd ook uitgelegd naar Carolien en Paulien.Het ene jaar vind je de goede mol en een een andere keer zit je er naast. Het plezier bij het vinden van de mol (ook het vinden van een hint) en teleurstelling als je er naast zit horen er ook bij. Je hoeft niet naar hints te zoeken maar als anderen daar wel plezier aan  beleven is dat prima toch?

Het succes van het programma en de opkomst van social media maken het allemaal wel lastiger. Aan de andere kant wordt er door de makers ook gebruik gemaakt  van social media en dat heeft mede bijgedragen aan het succes en de toegenomen fanbase.....

« Laatst bewerkt op: 31-10-2020, 13:01:54 door Moedermol »

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #53 Gepost op: 31-10-2020, 14:14:28 »
ik gellof er niks van, de afwisseling tussen muziek uit The King en Succession klopt exact. En het wijst ook nog de volgorde van de afcallers aan. Dit kan nooit per ongeluk precies zo kloppen. no way!

Jammer voor Blip :P

De 'muziekhint' was dus gewoon thematisch en niet er bewust in gestopt :P Al zou je toch zeggen dat ze dat zelf ook door gehad moeten hebben... Vind het nog steeds zeer mooi uitgevogeld. Maar zoals met veel hints: eerder een bevestiging dan het begin van een tunnel.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #54 Gepost op: 31-10-2020, 17:16:23 »
ik gellof er niks van, de afwisseling tussen muziek uit The King en Succession klopt exact. En het wijst ook nog de volgorde van de afcallers aan. Dit kan nooit per ongeluk precies zo kloppen. no way!
Ik vind het geweldig uitgedokterd, dus ik wil geen afbreuk doen aan de mooie vondsten! Integendeel, ik vind het boeiend en ik lees het graag. Veel waardering voor al dit speurwerk. En dan weet je het wel, dan komt er een "maar". ;)
Dat de volgorde van de afvallers werd aangewezen, zie ik namelijk niet. Er kwam gaandeweg een opvallend patroon boven drijven, de afwisseling van muziek tussen de afvallers. Maar alle oneven afvallers + de winnaar konden daarin toch tegen elkaar worden uitgewisseld? We hadden hetzelfde patroon gehad wanneer bv. Horace als eerste was afgevallen, en Tina als derde. Hetzelfde voor de even afvallers + de verliezer + de Mol: nog steeds hetzelfde patroon als bv. Jeroen de verliezer was, en Tygo de Mol.
Misschien heb ik het wel verkeerd begrepen, maar waar ik al meteen op afhaakte: er werd niemand "aangewezen" door de muziek. Afgezien van het verband tussen Jeroen en The King en Elvis, dat had best een hint kunnen zijn. ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 31-10-2020, 17:53:33 door Newbie2 »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #55 Gepost op: 1-11-2020, 00:30:13 »
Om ons ego te strelen? Doe eens niet zo negatief.
Omdat ik zelf tot de groep molloten behoor die jarenlang fanatiek heeft gespeurd naar hints, was mijn opmerking absoluut niet negatief bedoeld.

Offline Lukeman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #56 Gepost op: 15-12-2020, 00:25:28 »
Het viel mij op dat de kandidaten op de AVROTROS website in het jubileumseizoen niet op alfabetische volgorde stonden, dat was in de voorgaande jaren voor zover ik heb kunnen nagaan wél het geval.

Nu staat Nikkie precies op de plaats van Buddy (winnaar), en Jeroen staat precies op de plaats van Rob (Mol), en Tygo staat precies op de plek van Miljuschka (verliezend finalist). Maar dat is vast toeval  ::ohno::

Edit: screenshot toegevoegd. Om de één of andere reden lukt het met niet om een 2e sceenshot van het Jubileumseizoen te plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 18-12-2020, 13:38:56 door Lukeman »

Online monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [afgesplitst]: discussie over (het ontbreken van) hints
« Reactie #57 Gepost op: 9-02-2021, 02:59:48 »
Zouden er in 2021 wel hints zijn?

Under his eye.
My fall will be for you