Auteur Topic: Dilemma's : Wat zou jij doen?  (gelezen 33228 keer)

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Dilemma's : Wat zou jij doen?
« Reactie #20 Gepost op: 10-03-2004, 11:04:18 »
Nieuw dilemma:
Stel je vindt iemand leuk waarvan je weet dat hij/ zij al een vriendin heeft. Via vrienden hoor je dat het al een tijdje niet meer zo lekker gaat in die relatie. Op een avond vliegen er wat vonken over tussen jou en deze persoon en komt het tot een kus (of meer..). De dag erna merk je dat de persoon die je leuk vindt het er wel moeilijk mee heeft. Hij/zij zegt je leuk te vinden maar niet te weten wat hij /zij met de situatie aanmoet. Wel nodigt hij je voor een avondje uit komend weekend terwijl zijn /haar vriend(in) er niet is..

Wat doe je

Dit is een hele lastige, ik zit momenteel in iets dergelijks en ik weet niet wat ik moet doen. Moreel juist of 'eigen juist'  :-\\ oftewel: verstand of gevoel

@ Grace: Ja, waarom niet?

Nieuw dilemma: Jouw kind heeft een misdrijf begaan (diefstal). Geef je hem/haar aan?

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
« Reactie #21 Gepost op: 10-03-2004, 11:20:21 »
Als het voor een snoepje is niet maar is het wel iets duurs dan ja. Ik vind dat iedereen die dat doet opgepakt moet worden, zelfs als het mijn eigen kind is.

Stel:
Je gaat trouwen en je wilt om de kosten te drukken niet iedereen uitnodigen (met name veel ooms en tantes niet die je al een paar jaar niet meer hebt gezien). De rest van de familie vind het belachelijk en zetten je min of meer onder druk om ze ook uit te nodigen omdat jij ook op hun bruiloft bent geweest (ja, toen je 3 was ofzo...) en dat dat familie is en ze horen er gewoon bij.
Je hebt nog wel geld voor extra man op het feest maar dat geld wilde je liever gebruiken voor de huwelijksreis naar een of ander tropisch eiland. Gebruik je dat geld dan kunnen jullie alleen maar een weekje naar Duitsland.
Wat doe je? Ga je tegen iedereen in of nodig je toch de rest uit?
« Laatst bewerkt op: 10-03-2004, 11:22:46 door Tijgertje »
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline intikker

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Manu Chao - Mr. Bobby
« Reactie #22 Gepost op: 10-03-2004, 12:54:02 »
't Is mijn bruiloft en mijn feest dus ik nodig ze dan NIET uit. Alhouwel ik wél een goede band met mijn ooms/ tantes heb, maar het gaat om het idee...

Nieuw dilemma:

Je hebt 2 bazen, een aardige die je alles gunt en altijd met je meeleeft, op z'n tijd een praatje maakt en voor jou een zonnige toekomst ziet in het bedrijf. Daarnaast is er de standaard autoritaire **k*l die je nooit wat vertelt en je nog geen blik waardigt gunt.

Je besluit in te gaan op een vacature (ander bedrijf) en neemt dus ontslag. Welke baas vertel je dat als eerst/ enige?
Life's a riddle, keep answering the questions...

Offline Lindĺ

• Forumlid
  • Bono is verhuisd
« Reactie #23 Gepost op: 10-03-2004, 13:10:58 »
aan de aardige baas, als ik die ander niks hoef te vertellen doe ik dat niet
maar als nou blijkt dat ik daar flink promotie heb gemaakt ga ik natuurlijk wel een keer terug om dat bij die ander onder zijn neus te wrijven  ::rofl::
waar gebeurd verhaal hehe

Stel:
Je hebt een kind met t syndroom van down, ze zit op een school voor moeilijk lerende kinderen maar kan op zich aardig meekomen, ze is vrij inteligent maar je merkt dat haar omgeving haar nooit op haar nivo aanspreekt omdat ze zo'n "schattig mongooltje" is..

zou je een cosmetische operatie overwegen die de kenmerken van t downsyndroom (oogstand, zwakke spieren in t gezicht waardoor de mond openhangt, grote tong) wegneemt om haar zo meer kansen te geven in haar leven?
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Tijgerrrrr
« Reactie #24 Gepost op: 10-03-2004, 13:38:11 »
Deze is lastig...
Ja, ik zou het overwegen maar of ik het doe. Ze is natuurlijk zoals ze is maar op zich... ze verdiend natuurlijk idd ook wel een kans. Als we het zouden kunnen betalen dan denk ik (als zij dat natuurlijk ook wilt want daar gaat het om) dat we het doen.

Stel:
Je partner krijgt een baan in het buitenland en moet daarvoor verhuizen. Hij of zij ziet dat wel zitten maar jullie zijn dan wel een paar duizend kilometer verwijderd van familie en vrienden. Het gaat om minimaal 5 jaar maar je partner zou er eigenlijk wel graag willen blijven.
Wat doe je? Ga je mee of probeer je je partner over te halen om hier te blijven?

Offline intikker

• Forumlid
  • Manu Chao - Mr. Bobby
« Reactie #25 Gepost op: 10-03-2004, 14:01:49 »
Hangt af van een heleboel factoren:

Heb ik zelf een baan hier? Wat gaat zij daar verdienen? Waar is het (warm land, armoede, gevaarlijk)? Wat laat ik achter? Hoelang heb ik al een relatie?

Als ik zelf daar ook werk kan vinden en een leuk huis vindt, en het land voldoet aan mijn wensen. Dan zeg ik ja...

Dilemma:

Je hebt een tweemanszaak. Je ziet je compagnon (een goede zakenvriend) op sluikse wijze een vrouwtje oplichten voor een bedrag van E. 75.000. Hij doet niets illegaals, maar hij verkoopt een oude TV als de allernieuwste mode! Wat doe je?

Offline Lorelei

• Forumlid
  • Freedom frantically frolic and fine...
« Reactie #26 Gepost op: 10-03-2004, 15:32:03 »
Hehe iemand voor 75.000 euri oplichten lijkt me anders behoorlijk illegaal  ;D Maagoe..

Even vooropgesteld dat ik dit voornamelijk benader vanuit de theoretische hoek, en in aanmerking genomen dat ik volgens mij weinig zakelijkhedi in me heb iig vwb materiele zaken.. Zou ik het vrouwtje opbellen en zeggen dat we een fout hebben gemaakt met het type televisie. Ze zal dezelfde dag of morgen nog het juiste (echt nieuwe) type geleverd krijgen plus een jaar service van de zaak.

Mijn compagnon deel ik mede dat hij /zij dit niet nogmaals hoeft te doen anders scheiden onze wegen.

Nieuw dilemma:
Je weet dat er iemand verliefd op je is , die je zelf erg aardig vindt maar niet meer dan dat. Elke dag kom je deze persoon tegen omdat je dezelfde colleges volgt, of met elkaar samenwerken moet. De persoon weet wrsch wel dat jij hem of haar op die manier niet leuk vindt omdat jij niet ingaat op bepaalde uitnodigingen maar blijft dit wel hardnekkig proberen.
Op een gegeven moment worden er groepen, per twee man, ingedeeld voor een bepaald project. Dat betekent intensieve samenwerking ook in het weekend bijvoorbeeld. En omdat jullie het zo goed met elkaar kunnen vinden worden jullie samen ingedeeld. De persoon in kwestie schijnt al allemaal plannen aan het maken te zijn voor dingen die jullie gaan doen en wanneer waarvan vele ook in proncipe wel met het project te maken hebben maar je weet het niet zeker, want deze persoon wil de impliciete tekenen niet opvangen. Je mag hem/ haar echter wel graag en wilt hem / haar niet onnodig kwetsen.

Wat doe je?
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline intikker

• Forumlid
  • Manu Chao - Mr. Bobby
« Reactie #27 Gepost op: 11-03-2004, 10:32:05 »
Straight to the point...

Als het niet subtiel kan, dan maar zo. Duidelijkheid is belangrijker dan "gewoon verder gaan" en zelf ontevreden zijn...

Functiebesprekingen op je werk zijn bezig en jij bent aan de beurt. Je moet in "het kantoortje" wachten, de baas komt over 10 minuten. Op tafel liggen eerdere beoordelingen van collega's. Kijk je?

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Tijgerrrrr
« Reactie #28 Gepost op: 11-03-2004, 11:42:21 »
Nee. Misschien dat ik ff m'n hoofd wat schuin hou om te kijken naar de bovenste pagina en vluchtig lees maar ik raak het voor de rest absoluut niet aan.

Stel:
Je ziet iemand in elkaar geslagen worden door een grote groep. Er is verder niemand anders in de buurt. Ze hebben jou nog niet gezien. Wat doe je? Ga je helpen ookal weet je dat de kans groot is ook in elkaar geslagen te worden of probeer je zo snel mogelijk hulp te zoeken of doe je of je nix gezien hebt en loopt snel door?

Offline Ville

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 11-03-2004, 13:02:39 »
Ik denk dat ik ervoor zou kiezen om zo snel mogelijk hulp te regelen. Kan nu wel heel dapper gaan verkondigen dat ik er zeker tussen zou springen maar denk dat als het moment daar is, ik dat niet zou durven... Maar doorlopen en doen alsof ik het niet gezien heb, is ook geen optie!

Stel je bent helemaal verliefd op de ex van een vriendin van je. Het is wederzijds maar je voelt je er toch rot over tegenover je vriendin. Uiteindelijk besluit je er met haar over te praten en zij geeft aan dat als jullie iets met mekaar beginnen, ze je nooit meer hoeft te zien. Waar kies je dan voor? (Het gaat hier niet om je beste vriendinnetje, maar wel om iemand waar je veel mee gedeeld hebt en waar je wel veel mee omgaat)
don't submit to stupid rules... Don't accept average habits... Push the limit!!

Offline intikker

• Forumlid
  • Manu Chao - Mr. Bobby
« Reactie #30 Gepost op: 11-03-2004, 13:08:58 »
It's my life...

Ligt er ook aan hoe het is uitgegaan tussen je vrienden en je "lover". Als dat vriendschappelijk is zie ik geen morele problemen en zou ik voor mijn eigen geluk gaan. Ik denk dat ze wel bij trekt naar verloop van tijd...

Dilemma:

Groepsbeoordeling, Je moet iedereen een punt geven van L(aag), M(iddel) of H(oog). Iedereen toont dezelfde inzet en levert goed werk. Echter, niet iedereen is even "slim" en de kwaliteit is dus wat minder bij de een... Geef je die een L, of toch een M voor de inzet?

Offline Lorelei

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 14-03-2004, 19:22:54 »
In eerste instantie een M - demotiveren heeft ook geen zin, als je het goed onderbouwt waarom je het onderscheid hebt gemaakt , en aangeeft waar ruimte voor verbetering zit (m.a.w. een duidelijke uitleg waarom) kan men daar denk ik best begrip en zelfs waardering voor opbrengen (loze H´tjes hebben ook geen zin, want dan wordt de evaluatie zonder waarde)

Als blijkt dat er geen verbetering in zit, maar de inzet is er wel, zal er toch naar een structurele oplossing moeten worden gekeken.Als het niet verbetert en er is geen alternatieve plaats om iemand in te zetten houdt het natuurlijk helaas op.

De dame voor je in de rij bij het inchecken (een oudere dame, ziet er ip geloofwaardig uit) heeft teveel bagage mee. Zij zou veel geld moeten bijbetalen om alles in te mogen checken. Echter zij geeft aan weinig geld te hebben, te leven van een pensioentje en al jaren hiervoor te sparen- het ticket heeft haar zoon , die in het buitenland woont, met veel moeite bekostigt.
Bovendien gaat het om dingen die zij mee neemt voor haar kleinkinderen die met hun ouders in het buitenland wonen, en ze is bijna in tranen omdat ze de cadeautjes nu na al die jaren niet mee kan nemen.
Ze vraagt jou of je heel misschien een tas van haar onder jouw naam wil inchecken. Je hebt hiervoor nog de ruimte want jij zit nog niet aan je maximum. Echter je hebt geen idee wat er in de koffer zit. Jullie moeten snel vertrekken, bijna boarden dus er is geen tijd meer de tas nog uitgebreid op inhoud te checken.

Wat doe je?
« Laatst bewerkt op: 14-03-2004, 19:25:26 door Lorelei »

Offline Robin

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 15-03-2004, 12:13:40 »
Ik betaal haar overbagage wel, kan ze die drugs lekker onder dr eigen naam meenemen  ::jaja::

Je rijdt 90 op een smalle weg met bomen langs de kant... weinig uitwijkmogelijkheden. Dan steekt er plots een ree over, wat doe je ???
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Tijgerrrrr
« Reactie #33 Gepost op: 15-03-2004, 12:23:41 »
Remmen en hopen dat je op tijd stilstaat.
Als je uitwijkt en tegen een boom aanrijd dan ben je zelf schuldig maar als je tegen dat beest aanrijd (en daarna tegen een boom) dan is het wel verzekerd. Stom maar het is wel zo :-X

Stel:
Je hebt een kennis maar zij ziet jou als je beste vriendin. Ze wil alles met je doen maar jij bent haar eigenlijk een beetje zat maar om haar niet te kwetsen ga je steeds maar mee winkelen enzo want toevallig moet je toch een nieuwe broek hebben.
Nu gaat zij trouwen in het buitenland en wil jou als bruidsmeisje. Zij betaald voor jou de reis en het hotel. Wat doe je? Vertel je haar eindelijk de waarheid of ga je toch mee?
« Laatst bewerkt op: 15-03-2004, 12:27:02 door Tijgertje »

Offline Lorelei

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 15-03-2004, 13:38:06 »
tja.. ik heb zo'n vriendin.. :-\\

Die ken ik al jaren, ik vind haar heus een aardige meid, maar ze blijft mij als ' een van haar beste vrienden' betitelen en ik voel het toch echt niet zo, maar ja. Ik schrijf altijd wel lief terug maar neem  nooit initiatief tot contact uit eigen beweging.

Als ze me zou uitnodigen zou ik wel gaan ja. Ten slotte is het haar bruiloft en als zij het belangrijk vindt dat ik er ben, zal ik haar niet onnodig kwetsen.(als ik kan tenminste dan he)
Het moet natuurlijk niet te ver gaan, bijvoorbeeld dat iemand zich als het ware opdringt in je leven (dat is heel naar, ook eens meegemaakt, moet je meteen afkappen en duidelijk in zijn ) Maar ach het kan geen kwaad in dit geval en als ik haar er nu een plezier mee doe, waarom niet.

Stel je bent aangekomen op je vakantiebestemming, en je koffer is er niet. Balen natuurlijk, jij naar de luchtvaartmaatschappij, rapportje opstellen, verzekering bellen. Alles lijkt ok, thuis dien je een claim in. Echter nadat het geld op je rekening is gestort blijkt dat de koffer toch terecht is gekomen, na veel omzwervingen.

Licht je alsnog de verzekeringsmaatschappij in?
En als het geld nog niet gestort is maar de claim al wel ingediend?

Offline Philemon

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 15-03-2004, 14:28:56 »
Eerst checken of al m'n spullen er wel inzitten.
Vervolgens de verzekeringsmaatschappij inlichten en de claim intrekken, met uitleg   ::trots::
(Want van dat geld zal ik ook niet rijk worden!)

Stel: een goede vriend/vriendin zegt een paar weken voor het trouwen dat hij/zij eigenlijk helemaal niet van die vrouw/man houdt en eigelijk niet wil trouwen;  houdt jou tot diep in de nacht wakker met zijn/haar probleem en tot grote verbazing gaat hij/zij toch trouwen met die vrouw/man in kwestie.
Maar, hij/zij heeft wel gevraagd of je  getuige wilt zijn!
Wat doe je? Poppenkast meespelen of zeg je het? ::)

Offline Lorelei

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 15-03-2004, 15:40:31 »
Lastig..

Ik denk dat ik een lang gesprek met hem / haar zou houden of hij/ zij echt wel zeker weet dat hij/ zij met deze persoon wil trouwen - zich ervan laat doordringen dat hij/zij zichzelf zowel als de ander erg ongelukkig maken kan indien hij/ zij daar niet zeker van is. Aan de andere kant, het kunnen natuurlijk gewoon huwelijkskriebels / zenuwachtigheid geweest zijn.

Ik zou wel zeggen dat hij/ zij een andere getuige moet zoeken gezien de omstandigheden, zou niet goed voelen.

Stel je bent in de veertig, op zich gelukkig getrouwd, hebt een paar schoolgaande kinderen. Je hebt de man of vrouw van je leven gevonden, en zou hem/ haar nooit meer kwijt willen eigenlijk.  Toch vermoed je dat je partner een affaire is begonnen met iemand op zijn/ haar werk - je weet niet of het 'serieus' is, hoe lang het al gaande is, of de ander ook getrouwd is. Je denkt dat je je partner misschien kwijt raakt.

Wat doe je?

Offline Ville

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 17-03-2004, 12:42:17 »
Zoals ik er nu over denk zou ik hem gelijk de deur uit schoppen. Maar misschien is dat wel heel kort door de bocht als je al jaren bij elkaar bent. Dus ik vind het een hele moeilijke situatie. In dit soort gevallen kost het vreselijk veel tijd om je vertrouwen terug te krijgen in iemand. En misschien komt dat wel nooit meer terug. Dus je moet ook maar de energie hebben om te vechten voor die relatie. Ik zou aansturen op een gesprek in de hoop dat hij er dan zelf mee komt. Als dat niet zo zou zijn, zou het waarschijnlijk wel het begin van het einde zijn...

Je betaalt bij de kassa je boodschappen en je ziet dat ze vergeten zijn het kratje bier wat nog onder op je kar staat aan te slaan. Ben je zo eerlijk om dat te zeggen of loop je met een gratis kratje bier naar buiten?
don't submit to stupid rules... Don't accept average habits... Push the limit!!

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Tijgerrrrr
« Reactie #38 Gepost op: 17-03-2004, 15:43:40 »
Gewoon zeggen (maar als je het al hebt gezegd en ze doen het nog niet is het hun probleem)

Wat doe je als dat gebeurd bij iemand die voor je staat (en je weet zeker dat die persoon bewust niet zegt dat hij een kratje bier onderin hebt staan)?

Offline Lorelei

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 17-03-2004, 20:55:20 »
Dan zeg ik ' he, volgens mij bent u nog iets vergeten'  ;) Als ze dan nog zo onbeschaamd zijn om kwaad te reageren dan is het wel heel bar..

Stel je bent op vakantie in een wat ontspannen stemming. Je ontmoet daar op een avond iemand in een bar of cafe met wie het klikt.Je wordt verliefd (niet hevig gewoon een vlinders in de buik gevoel) Op een avond komt het tot wat meer (invulling hiervan aan u). Echter je weet dat het alleen voor de vakantie is en je er verder niets mee wilt, noch jij noch die ander.
Maar je hebt al een relatie, thuis, die al vrij lang heel goed gaat.

Vertel je het thuis aan je partner of niet?