Auteur Topic: [Theorie] Alles Combineren  (gelezen 13981 keer)

Offline Vl4d

  • Forumlid
  • Soms wel, soms niet
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #20 Gepost op: 1-02-2020, 15:00:13 »
Ik zit er trouwens over te denken om 'vraag-het-de-molloten' oftewel de polls hier op het forum minder zwaar te laten tellen. Die tellen elk (poll-wel en poll-niet) maar voor 7,5% procent mee, maar gezien de eensgezindheid op het forum bepaalt het wel voor een belangrijk deel de nuances van de taart. Stel ik haal ze helemaal weg dat zou Johan niet één-na-laatste, maar tweede staan :o (Qua percentage scheelt het overigens niet veel: 14,5% tegenover 13% nu. Rob is de grootste uitschieter hierin.)

Wat vinden jullie? Is het 'fingerspitzengefühl' van de molloten een belangrijke correctie op de meer objectieve factoren, of vertroebelt het het beeld alleen maar? Het idee erachter is dat Molloten dingen zien als gedrag en verdachte montages die moeilijker in andere factoren te vangen zijn, maar misschien krijg je dan te veel selffulfilling prophecy?

Is het misschien een optie twee taarten naast elkaar weer te geven, zodat inzichtelijk wordt wat de invloed van de polls is op de meer objectieve resultaten?

Geweldige aanvulling op dit forum btw. Echt top!

Offline Bram0546

  • Forumlid
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #21 Gepost op: 1-02-2020, 15:21:20 »
Een idee zou ook kunnen zijn om het excel bestand vrij te geven dat mensen zelf kunnen klooien met welke wegingen zij verschillende indicators willen geven.

Of een poll welke indicators mensen het belangrijkste vinden ;)  Dan beslist het forum ook de wegingen, wisdom of the crowd.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #22 Gepost op: 1-02-2020, 15:31:07 »
Goed gedaan.

The wisdom of crowds.

De taart ziet er mooi uit. Om de onderlinge verschillen beter te zien, heb ik de getallen ook nog even in een staafdiagram gezet.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2020, 15:37:43 door Moldo »

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #23 Gepost op: 1-02-2020, 15:36:05 »
Of een poll welke indicators mensen het belangrijkste vinden ;)  Dan beslist het forum ook de wegingen, wisdom of the crowd.
Die poll heb ik vorig jaar gehouden! De uitslag heb ik als leidraad gebruikt voor de huidige weging en uitleg van de 10 factoren kan je hier terugvinden :)

Ik probeer de magie een beetje in leven te houden, dus ik hou het bij één taart. Onvermijdelijk gebruik ik mijn eigen blik daarbij, maar ik probeer wel te toetsen of mijn mening gedeeld wordt van hoe je bepaalde zaken in cijfers moet uitdrukken.
...óf niet!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #24 Gepost op: 1-02-2020, 16:18:57 »
Ik dacht al, hé, ik ken die kleurtjes ;)

Is het 'fingerspitzengefühl' van de molloten een belangrijke correctie op de meer objectieve factoren, of vertroebelt het het beeld alleen maar? Het idee erachter is dat Molloten dingen zien als gedrag en verdachte montages die moeilijker in andere factoren te vangen zijn, maar misschien krijg je dan te veel selffulfilling prophecy?
Weet ik niet. Molloten doen dit al 20 jaar met enig succes, dus alle molloten met hun verdenkingen zou je best als sterke "theorie" naast alle andere kunnen leggen. Zeker om dat zo'n simpele poll heel veel meningen vertegenwoordigt, terwijl een theorie toch veel uit de koker van één persoon komt. Daar kan ook een scheefheid in zitten.

Sowieso zien mensen een hoop dat niet in een theorie is te vangen, denk ik. Ik zou dat zeker laten meetellen.

Het is nu lastig dat er 4 stukken nagenoeg even groot zijn. De nummer 3 en de een-na-laatste schelen haast niets.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #25 Gepost op: 1-02-2020, 17:20:47 »
Dank voor je altijd scherpe inzichten, Erik :) En het klopt: als een leek die wil wedden op de Mol mij om advies zou vragen waar hij het beste naar kan kijken, zou ik hem verwijzen naar de verdenkingen op dit forum ::vergroot::

Oh, en geen zorgen over de grote invloed van de Molpunten in de taart! Het is een belangrijke theorie om molacties te kunnen afwegen ::joehoe::
...óf niet!

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #26 Gepost op: 1-02-2020, 19:03:23 »
In de WIDM-niet poll wordt altijd minder gestemd dan in de wel-poll. Misschien is het een idee om de niet-poll een paar procenten minder mee te wegen?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #27 Gepost op: 2-02-2020, 00:08:13 »
Ik denk dat de taart zoals hij nu opgediend wordt, prima smaakt.

In principe zou de zwaarte niet zoveel moeten uitmaken, omdat het zich door de combinatie weer zou moeten rechtzetten. Ik vind wel de wijzigingen Van week tot week erg opvallend.  Lijkt of we met zijn allen nog te verdeeld zijn

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #28 Gepost op: 2-02-2020, 09:17:33 »
Leuke taart weer Pac, en leuke discussie over de taart  :D .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #29 Gepost op: 8-02-2020, 17:46:48 »
Dit verzin je niet ::oink::


  • Nathan en Rob staan allebei op plek 1 :o En dat maakt het er voor mij ook niet makkelijkerop. Zei ik Rob? Aargh!
  • Johan is nog wel een geduchte uitdager voor de twee. Hij heeft eigenlijk het perfecte Molprofiel door in elke opdracht wel iets verdachts te doen ::vergroot::
  • Leonie zakt alleen maar verder weg - van de eerste naar de laatste plaats in twee afleveringen tijd :o En ook Buddy's comeback van vorige week blijkt van korte duur. De vijfhonderd euro pakken bij de vrijstellingsroute heeft op veel factoren rechtstreeks invloed, en terecht geloof ::jaja::

Naar aanleiding van de discussie vorige week heb ik de poll resultaten hier een stukje minder mee laten wegen.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2020, 18:09:56 door Pac »
...óf niet!

Offline Bram0546

  • Forumlid
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #30 Gepost op: 8-02-2020, 17:58:58 »

  • Nathan en Rob staan allebei op plek 1 :o En dat maakt het er voor mij ook niet makkelijkerop. Zei ik Rob? Aargh!

Ziet er weer mooi uit  ::ok:: De gelijke stand tussen Rob en Nathan weerspiegelt wel mooi de huidige status op dit forum.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #31 Gepost op: 8-02-2020, 18:08:12 »
hm, zo schiet het niet op  :D

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #32 Gepost op: 8-02-2020, 18:56:08 »
Mooie graphics, mooi initiatief, mijn complimenten.
Rob en Nathan allebei precies even verdacht? Jaja, het zal wel.
Zit je ook bij de programmamakers inmiddels?

Offline Mol-Cooper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hey!
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #33 Gepost op: 8-02-2020, 19:02:54 »
Nathan of Rob een van hun moet de mol zijn!
Hallo! Hello! Bonjour! 你好! Hej! Hei! გამარჯობა! Γεια! Aloha nui! Dia duit! Halló! Halo! Ciao! こんにちは! Сәлем! 안녕! Xin chào! Merhaba! Salaan! Hola! Olá!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #34 Gepost op: 8-02-2020, 19:12:14 »
ziet er mooi uit Pac!
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #35 Gepost op: 10-02-2020, 20:28:04 »
Haha, beiden 19,1%  ::oink:: Prachtig!

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #36 Gepost op: 10-02-2020, 22:01:39 »
Beide 20% was helemaal mooi geweest ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #37 Gepost op: 11-02-2020, 05:10:28 »
Hoei, kan niet wachten tot de volgende taart!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #38 Gepost op: 14-02-2020, 12:38:26 »
Huishoudelijke mededeling:

Goeie kans dat er deze week geen taart komt wegens drukte en vakantie ::joehoe::
...óf niet!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Theorie] Alles Combineren
« Reactie #39 Gepost op: 14-02-2020, 13:38:55 »
ach... even geduld dan maar. Fijne vakantie gewenst  ;D