Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk  (gelezen 56356 keer)

Offline sipel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #120 Gepost op: 12-01-2020, 18:51:17 »
福 is idd 'Geluk'.

Ik ben ook geholpen met Wijsheid: 智

Beide spandoeken corresponderen met de poort van de keuze.
Sinds Canada (2003) aan het speuren.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #121 Gepost op: 12-01-2020, 19:17:17 »
Misschien ging Leonie eerder dan Tina. Als eerste dus en moest ze snel tussen de trommelaars gaan staan en toen ze klaar was nog snel t sleutelshot opnemen.
Is in ieder geval n optie.
Als de rest een beetje chronologisch klopt zijn de beelden van Leonie richting het einde van de opdracht gemaakt, omdat de schaduwen richting het einde die kant op bewegen. Maar misschien kan iemand uitzoeken waar de zon staat ten opzichte van het complex.  ::hypocriet:: Ik kom er op basis van de Google Maps satellietfoto's niet zo snel uit.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline FollowTheMoney

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #122 Gepost op: 12-01-2020, 19:32:13 »
Mij viel het op dat alleen bij Miljuschka de naam niet werd genoemd bij de spreuken die Rik aan iedere kandidaat vertelde. Bij iedereen begon hij met de naam en dan de spreuk, bij Mil vertelde hij direct de spreuk. ???

Offline sipel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #123 Gepost op: 12-01-2020, 19:44:33 »
Chinees teken - herhaling in de montage

Naast de meerdere draken, komt duidelijk op 1:00 dit specifieke Chinese symbool/ woord voorbij.
Wat betekent het/ wie kent Chinees?



Want, het komt ook terug op 11:36 als Tina aan het praten is als voice over en ze zoekt.


Plus: op 20:08 als Jaike zoekt en praat (Voice over).


Ik heb gecheckt dat het bij alle andere kandidaten niet in beeld komt. MOL is het niet, ik heb dat uitgezocht.


Wie kan dit vertalen? Officieel, als we kijken naar de muur, ziet het er zo uit:


« Laatst bewerkt op: 12-01-2020, 19:46:37 door sipel »
Sinds Canada (2003) aan het speuren.

Offline Zillionaire

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #124 Gepost op: 12-01-2020, 19:46:09 »
Een zestal wijsheden die door Rik aan de kandidaten wordt gegeven, is terug te vinden in het boek Chinese Wijsheden van Arne Horn (2017). Elke wijsheid krijgt hier haar eigen nummer.

  • Vriendelijkheid in woorden wekt vertrouwen. (189)
  • De wijze houdt zich op de achtergrond, maar staat in werkelijkheid vooraan. (65)
  • Zij die weten spreken niet. Zij die spreken weten niet. (153)
  • Het is verstandiger een kaars op te steken dan te klagen over de duisternis. (44)
  • Voorkom het moeilijke door het makkelijke te doen. (186)
  • De wijze kent zichzelf, maar toont zich niet. (193)

Het lijkt me ver gezocht om hierin een hint te zoeken, maar ach... wie weet.

Ik denk dat er wel een hint inzit als we de cijfers vanuit het Daodejing boek kunnen vinden. Maar ik vind daar de citaten niet ( in de nederlandse vertaling die ik heb van Henri Borel).
Carpe Diem

Offline EdAnt

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #125 Gepost op: 12-01-2020, 19:53:48 »
Grappig! Foto's van de eerste opdracht. Staat op die 2e foto nou 'de bus' die genoemd wordt in de podcast?

De foto's komen van een Chinese website (gedateerd 23-05-2019).


Groeten,
EdAnt

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #126 Gepost op: 12-01-2020, 20:19:06 »
De productie, met name Rick, weet toch wel dat gesjoemel in de montage minutieus wordt uitgeplozen. :) Dus als het overdoen van het shot met Leonie gerelateerd was aan haar molschap, had ik als productie ook nog even wat andere shots overgedaan zodat er niet één kandidaat uit zou springen. Dus: het zal wel niets te betekenen hebben. :)

Offline BurningHorizons

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mole Mole Mole!!!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #127 Gepost op: 12-01-2020, 20:25:52 »
Zelf nog niet episch veel hints of opvallende zaken gespot maar 1 ding kon ik niet ongenoemd laten...

Tina komt als eerste bij Rick en krijgt de volledige “intro” te horen. Hij sluit af met de worden “En vergeet niet...Kennis Is Macht”...

Later zie je bij andere kandidaten ook nog delen van de speech maar nergens hoor je deze zin nog terugkomen, zelfs niet als het zelfde deel wordt uitgezonden...

Het toeval wilt vervolgens dat Tina, kiest voor de sleutel met het jaartal 2010, het jaar met Mol, Kim Pieters; van de Kennis Is Macht hint ;)...

Ik weet nog niet wat ik er uit kan afleiden maar vond het erg toevallig...

Jullie mss een idee :)!?


Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #128 Gepost op: 12-01-2020, 20:37:55 »
Ik wacht tot Rik zegt: "Jungis, al dagen omrand ik de vele aanwijzingen in mijn mollenboekje", al enkel-enkel-dubbel-dubbel dansend. Dan hebben we misschien wel een hint te pakken!  ;D

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #129 Gepost op: 12-01-2020, 21:09:34 »
Bij het terugkijken viel mij het beeld van een varken op.

Is er een kandidaat geboren in het jaar van het varken?
27 januari 1971 - 14 februari 1972
13 februari 1983 - 1 februari 1984
31 januari 1995 - 18 februari 1996

De jaren ervoor en erna lijken mij niet van toepassing. Of het zou nog 8 februari 1959 - 27 januari 1960 moeten zijn.

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #130 Gepost op: 12-01-2020, 21:15:11 »
Jep, Nathan ;)

Rob - Konijn/Haas*
Claes - Slang
Johan - Hond
Buddy - Hond
Nathan - Varken/Zwijn*
Jaike - Paard
Leonie - Aap
Anita - Koe/Os*
Miljushka - Koe/Os*
Tina - Konijn/Haas*

* = zelfde woord in het Chinees.

Offline BurningHorizons

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mole Mole Mole!!!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #131 Gepost op: 12-01-2020, 21:15:32 »
Nathan kiest voor sleutel 2019; jaar van het varken

Offline sipel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #132 Gepost op: 12-01-2020, 21:29:10 »
Bij het terugkijken viel mij het beeld van een varken op.

Is er een kandidaat geboren in het jaar van het varken?
27 januari 1971 - 14 februari 1972
13 februari 1983 - 1 februari 1984
31 januari 1995 - 18 februari 1996

De jaren ervoor en erna lijken mij niet van toepassing. Of het zou nog 8 februari 1959 - 27 januari 1960 moeten zijn.

Op welk tijdstip, heb je een foto/ still?
Sinds Canada (2003) aan het speuren.

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #133 Gepost op: 12-01-2020, 21:34:55 »
Hoi! Er viel mij gisteren iets op bij opdracht 1. Ik weet ook niet of het iets over de mol zal zeggen, maar je weet het nooit...

Ik zag in een overzichtsshot bij opdracht 1 dat 2 groepen niet gelijk staan. En neem nu dat Chinezen bekend staan om hun symmetrie, vind ik dat opvallend. Ik heb er een blauwe en groene streep onder gezet.

Dit is inderdaad raar om te zien, het viel mij ook op. Wellicht is het niets, maar het ziet er vreemd uit.

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #134 Gepost op: 12-01-2020, 21:43:39 »
Chinees teken - herhaling in de montage

Naast de meerdere draken, komt duidelijk op 1:00 dit specifieke Chinese symbool/ woord voorbij.
Wat betekent het/ wie kent Chinees?



Want, het komt ook terug op 11:36 als Tina aan het praten is als voice over en ze zoekt.


Plus: op 20:08 als Jaike zoekt en praat (Voice over).


Ik heb gecheckt dat het bij alle andere kandidaten niet in beeld komt. MOL is het niet, ik heb dat uitgezocht.


Wie kan dit vertalen? Officieel, als we kijken naar de muur, ziet het er zo uit:



Het gaat om klein zegelschrift, dit is een vorm van oud Chinees als ik het goed heb. Dit wijkt vrij veel af van het huidige Chinees. Ik kan alleen geen goede omschrijving/vertaling van de oude tekens vinden

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #135 Gepost op: 12-01-2020, 22:48:49 »
Hmm in de Podcast zeggen ze dat de opnames vd opdracht lang duurden  en tegelijkertijd Vernemen we dat ze maar 10 Minuten Hadden voor t openen van t juiste muurkistje.

We hebben bewijs dat er in opnames tijdverschuiving zit ( mooie vondst).
Helaas gebeurt t wel vaker dat bepaalde shots opnieuw of extra moeten worden gepakt en soms zijn de beelden die we te zien krijgen zelfs chronologisch niet correct
(Kaarsen die na verloop van tijd langer zijn, of kandidaten die nog niet in t water te zien waren, die toch al natte haren hebben).

De vraag is wat is er de reden van dat deze opname zo lang duurde want de opdracht an sich was t dus niet. Al schijnt t wel een behoorlijk groot complex te zijn Waar deze opdracht gehouden werd.

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #136 Gepost op: 12-01-2020, 23:54:17 »
4 kandidaten hebben een zwarte vrijstelling gekregen bij de wijsheidsleutels.
Tina, Leonie, Rob en Jaike.

Dan zouden er voor de andere kandidaten 6 gelukssleutels zijn voor groene vrijstellingen.
Op het moment dat Miljuschka als laatste een sleutel pakt liggen er 5. Ze pakt sleutel 2012 (foto 1) Meteen daarna zijn er nog maar 3 te zien (foto 2)


Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #137 Gepost op: 13-01-2020, 00:01:18 »
Gebeuren weer rare dingen in de montage  ::spook::

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #138 Gepost op: 13-01-2020, 00:11:29 »
Deze was al eerder voorbijgekomen. En eerlijk gezegd zie Ik niet dat mensen maar 3 sleutels zouden zien in dat laatste shot. Ik zie 2 sleutels aan 1 Kant beetje uit elkaar e; aan de Andere kant 2 sleutels achter elkaar. Dus 4 resterende sleutels na 6 kandidaten .

Is denk ik beetje zo als destijds de discussie over de jurk en welke kleuren die had. De een ziet t zo en de andere zus.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #139 Gepost op: 13-01-2020, 00:15:12 »
Na ingezoomd te hebben..

Tarbozan heeft gelijk.