Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief  (gelezen 36638 keer)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #160 Gepost op: 18-01-2020, 09:57:19 »
Zowel 'eruit komen en verkeerd parkeren' als 'er niet uitkomen' zijn prima molstrategieën in deze opdracht, maar eruit komen is minder veilig. Als je er niet uitkomt, ontbreekt er sowieso een cijfer (of euroteken) en halen de kandidaten op zijn allerbest €210. Verkeerd parkeren is pas gegarandeerd net zo effectief als je een 0 of € neerzet op de tweede plaats (voor de kijker) of de 2 of 1 op een onschadelijke plaats parkeert.

Dus het lijkt me gevaarlijk om op dit moment mensen af te strepen enkel en alleen omdat ze er niet uit zijn gekomen. Maar misschien dat je later in het spel nog kunt terugkijken en zeggen: we hebben sowieso met een aanvallende mol te maken, dus zal die hier wel uit de escape room gekomen zijn.

Door deze bias bij iedereen is in aflevering 1 juist parkeren net wel een goede strategie. 

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #161 Gepost op: 18-01-2020, 10:13:20 »
Ik vergelijk het een beetje Met een opdracht in een molserie ( vlaanderen) waar ze ook een escape-achtig piers moeten doen, waarna de ontsnapten konden bepalen wat er te verdienen was.

De Mol gaf daar in aflevering 9  duidelijk aan dat de mol bij deze opdracht 100% ging ontsnappen omdat anders enkel kandidaten over de te winnen som konden bepalen. Zit op die manier wel een grote kern van waarheid in.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #162 Gepost op: 18-01-2020, 12:11:27 »
Ik bedenk me ineens dat je met de getallen natuurlijk niet alleen 2100 kan maken maar ook 2010..... en dat getal hebben we al eens eerder gezien... zou dat iets betekenen? ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #163 Gepost op: 18-01-2020, 13:42:50 »
Ik bedenk me ineens dat je met de getallen natuurlijk niet alleen 2100 kan maken maar ook 2010..... en dat getal hebben we al eens eerder gezien... zou dat iets betekenen? ::hypocriet::

2001 ook.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #164 Gepost op: 18-01-2020, 17:37:08 »
Die opdracht was echt niet zo moeilijk, het was dat ze beiden zaten te (nep)mollen, maar het was prima mogelijk geweest dat ze allen uit hun truck kwamen. Was makkelijker dan allemaal het juiste kistje vinden bij opdracht 1.
In 20 minuten is die opdracht haast niet te doen. Je moet eerst doorhebben wat je moet doen om alle knoppen in te drukken, dat vervolgens in elkaar zetten en daarna de vrachtwagen uitkomen en een parkeervak in rijden. Het in elkaar zetten van een houten constructie met de juiste afmetingen zou mij waarschijnlijk al 20 minuten kosten.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #165 Gepost op: 18-01-2020, 18:35:54 »
Rob was degene die door had wat de oplossing was. Hij heeft allerlei standjes aangenomen om te zien wat de beste houding was. Toen begon het geklungel van Leonie.
Vraag me af of het in 20 min. haalbaar was.
Zou de MOL dan in deze escape room gezeten hebben? Waarom niet? Als Leonie en Rob de deur niet open kregen was het te winnen bedrag sowieso niet gehaald.
Als de MOL hier niet in zat, maakt het voor het geld waarschijnlijk net zoveel uit.
Het was immers niet te voorspellen wat de anderen zouden doen en of die wel/niet op de juiste plek zouden parkeren.
Hoe je het bekijkt, veel valt er op dit moment niet uit te halen. Pas als we wat verder zijn kunnen we terugkijken en er meer uithalen, met de wetenschap die we dan hebben verkregen.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #166 Gepost op: 18-01-2020, 18:36:19 »
Ik vraag me iets af.

Het is dus mogelijk dat er maar 1 of 2 euro was verdiend bij de opdracht. Alleen zijn er geen briefjes van 1 of 2 euro. Wat was er gebeurd als het eindbedrag bijvoorbeeld €201 was geweest?

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #167 Gepost op: 18-01-2020, 18:39:10 »
Het afronden, denk ik.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #168 Gepost op: 18-01-2020, 18:43:30 »
Er is wel eens een euro bij de pot gedaan, de fooi voor Tim als levend standbeeld (hilarische opdracht overigens). Maar denk dat ze het gewoon genoteerd zouden hebben en het pas aan het eind echt uitbetalen.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #169 Gepost op: 18-01-2020, 18:43:35 »
Vergeet niet dat er een aantal knoppen gewoon met handen/voeten/hoofd ingedrukt kunnen worden. Dan hoeven er nog maar een paar knoppen vastgezet te worden met hulpmiddelen. Eenvoudigste is gebruik maken van de houten constructie ernaast. Alternatief is een hulpmiddel maken waarmee je meerdere naast elkaar gelegen knoppen tegelijk in kunt drukken. Moet lukken in 20 minuten lijkt me, maar je moet een beetje inzicht/handigheid hebben. Daar leek het aan te ontbreken.

Ik meen me te herinneren dat er wel eens iets "gul" naar boven is afgerond.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #170 Gepost op: 31-01-2020, 11:55:50 »
Mil en Nathan doen het prima.
 
In de montage van de beelden lijkt er even discussie te zijn waar de vrachtwagen naar toe moet, vak 1 of vak 5. Maar dat is alleen maar even dubbelchecken.
Immers de discussie vond plaats nadat de vrachtauto al helemaal van de rechterkant van de startpositie naar de linkerkant van de parkeervakken was gereden, richting parkeervak 5.
Zoals ik het zie en aanneem hebben Nathan en Mil al op de autosleutel gezien dat ze naar vak 5 moeten.
Ze staan al voor het vak als, Mil zegt wacht even. Na even nadenken gaan ze gewoon in vak 5 staan.   

Als één van deze twee de mol zou zijn, dan was de discussie volgens mij eerder begonnen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #171 Gepost op: 31-01-2020, 13:39:12 »
Scherpe analyse, maar ik ben het niet eens met de conclusie.
Oké, ze hebben de 5 op de sleutel zien staan, zien de vakken en zetten de vrachtwagen klaar voor vak 5. Als kandidaat zou je nu gewoon in vak 5 parkeren. Klaar.
Maar als Mol heb je vaak nog een andere taak, namelijk opdrachten verduidelijken voor de kijkers. En wat doet Mil. Ze stapt uit, wijst op het euroteken en legt uit dat hier een getal moet worden gemaakt. Het bedrag dat ze kunnen verdienen. Dit is namelijk niet uitgelegd bij het begin van de opdracht, want die begint als ze geblinddoekt in de vrachtwagen zitten. Mil legt dus als Mol de opdracht uit. Vandaar ook dat ze als eerste erin slaagt om de puzzel te kraken. De Mol wil sowieso in de eerste aflevering vooral gezien worden als hardwerkende kandidaat.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #172 Gepost op: 31-01-2020, 14:55:41 »
Klaas pakte de eerste aflevering even 1000 euro. Goodwill. Dit is alleen een eerste aanzet naar een mogelijke verdienste. Eentje die er volgens mij voor zorgt, dat heel veel mensen Mil telkens weer afstrepen op een actie die amper iets oplevert.

Het omgekeerde was ook niet mogelijk. Stel dat er al van alles goed stond en zij zouden verkeerd rijden. Dan zouden we zeggen... Te duidelijk.

Ik vind het een Klaasje. Je schat in dat ze het niet alle vier redden en dat brengt het maximum van 2100 naar 210. Het werd nog minder. Je kweekt goodwill en je kunt een paar afleveringen doen wat je wilt, want ja... Dat euroteken...

EDIT Wat mij nog opvalt, is ze weglopen en niet meer helpen. Misschien is dat bij deze opdracht expliciet verboden, maar Nathan en Mil weten het maximum, maar ze benoemen dat nergens en gaan ergens anders staan wachten tot iemand het verkeerd doet. En wekken daardoor mogelijk bij anderen de indruk dat dat de bedoeling is.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2020, 15:07:38 door Tarballs »

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #173 Gepost op: 31-01-2020, 19:52:49 »

En wat doet Mil. Ze stapt uit, wijst op het euroteken en legt uit dat hier een getal moet worden gemaakt. Het bedrag dat ze kunnen verdienen. Dit is namelijk niet uitgelegd bij het begin van de opdracht, want die begint als ze geblinddoekt in de vrachtwagen zitten. Mil legt dus als Mol de opdracht uit. Vandaar ook dat ze als eerste erin slaagt om de puzzel te kraken. De Mol wil sowieso in de eerste aflevering vooral gezien worden als hardwerkende kandidaat.

Waarom zou de mol de opdracht moeten uitleggen aan een niet-mol?

Het gaat mij ook om de tijdlijn waarin het gebeurt.

Nathan en Mil stappen in. Zien de 5 op de sleutel en gaan rijden.

Als ze een paar meter naar voren rijden zien ze door het zijraam de voorkant van de andere vrachtwagens.
Dan pas stoppen ze om naar de voorkant van de eigen vrachtwagen te kijken.

Vervolgens rijden ze verder richting vak 5. Dan opnieuw stoppen. Er stapt niemand uit. Even checken en dan parkeren in vak 5.

Als Mil als mol de opdracht wilde uitleggen en het graag goed wilde doen, dan had ze
a. niet hoeven te stoppen om naar de voorkant van de vrachtwagen te kijken, en
b. niet nogmaals stoppen om het vak te checken.

Ze gingen namelijk al goed naar vak 5.Dus het was voor Mil niet nodig om het nog eens uit te leggen.

 


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #174 Gepost op: 31-01-2020, 23:17:14 »
Waarom zou de mol de opdracht moeten uitleggen aan een niet-mol?
Hoeft ook niet maar dat heb ik ook niet beweerd. Mijn woorden waren:
Maar als Mol heb je vaak nog een andere taak, namelijk opdrachten verduidelijken voor de kijkers.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #175 Gepost op: 1-02-2020, 08:03:31 »
Maar als Mol heb je vaak nog een andere taak, namelijk opdrachten verduidelijken voor de kijkers.

Nee, toch?

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #176 Gepost op: 1-02-2020, 08:06:25 »
Klaas pakte de eerste aflevering even 1000 euro. Goodwill. Dit is alleen een eerste aanzet naar een mogelijke verdienste. Eentje die er volgens mij voor zorgt, dat heel veel mensen Mil telkens weer afstrepen op een actie die amper iets oplevert.

Het omgekeerde was ook niet mogelijk. Stel dat er al van alles goed stond en zij zouden verkeerd rijden. Dan zouden we zeggen... Te duidelijk.

Ik vind het een Klaasje. Je schat in dat ze het niet alle vier redden en dat brengt het maximum van 2100 naar 210. Het werd nog minder. Je kweekt goodwill en je kunt een paar afleveringen doen wat je wilt, want ja... Dat euroteken...

EDIT Wat mij nog opvalt, is ze weglopen en niet meer helpen. Misschien is dat bij deze opdracht expliciet verboden, maar Nathan en Mil weten het maximum, maar ze benoemen dat nergens en gaan ergens anders staan wachten tot iemand het verkeerd doet. En wekken daardoor mogelijk bij anderen de indruk dat dat de bedoeling is.
::ok::
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #177 Gepost op: 1-02-2020, 11:48:14 »
::ok::

Kan inderdaad heel goed een goodwill actie zijn geweest.

De vrachtwagen van Mil en Nathan is snel open te maken is, als je de oplossing van te voren weet.
Molletjes tellen, klaar!
Dit kan in 10 seconden.

De andere escape rooms kosten veel meer tijd, zelfs als je de oplossing van te voren weet.

Leonie en Rob
Om alle knoppen tegelijk in te kunnen drukken moet er eerst getimmerd en geschroefd worden.
Lijkt mij minimaal 10 minuten, als je de oplossing weet.

Jair en Johan
Constructie met buizen en water overhevelen.
Minimaal 5-10 minuten, als je de oplossing weet

Buddy en Anita
Ho wacht. Waarom kon die sleutel niet binnen 10 seconden worden gevonden?

Ander aanwijzingen voor een goodwill actie van Mil.

Hoezo is dit haar favoriete spel??? Heeft ze zo'n grijpmachine bij haar thuis staan? Gaat ze altijd naar de kermis om knuffels te verdienen?

Meteen een molletje grijpen (geoefend?, op de kermis vallen die dingen altijd meteen van de grijper voordat je ze kunt landen)

En in plaats van de molletje uit de andere machines te halen (het is toch haar favoriete spel?) gaat ze de oplossing geven.
Die arme Nathan heeft al alle muntjes uit de geldzakken op de grond uitgestrooid.

Vreemd hoor.

En dan snel als eerste eruit en naar het goede parkeervak rijden.



















 






Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #178 Gepost op: 1-02-2020, 11:53:41 »
Hoezo is dit haar favoriete spel??? Heeft ze zo'n grijpmachine bij haar thuis staan? Gaat ze altijd naar de kermis om knuffels te verdienen?

Meteen een molletje grijpen (geoefend?, op de kermis vallen die dingen altijd meteen van de grijper voordat je ze kunt landen)
Het lijkt op het kneden van eten? Die grijper lijkt een beetje op een mixer?

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Parkeertarief
« Reactie #179 Gepost op: 1-02-2020, 13:37:19 »
Wat ik met deze opdracht kan is mensen afstrepen gezien ik echt geloof dat de mol de escaperoom uit is gekomen. Al is het alleen maar om enige invloed te hebben en te voorkomen dat de productie straks met 5 onopgeloste escaperooms zit (ondanks dat die kans klein was)

Ja, logisch.

Ik herinner me de eerste aflevering in Portland, waar Thomas als mol de aanwijzing op het dak ontdekte.
Als dat niet was gebeurd, dan was de hele uitzending met het spectaculaire afhuren van de brug de mist in gegaan.

In dit geval zou de opdracht met de escape rooms ook een fiasco zijn geweest, als er niemand was ontsnapt.